Opis igre: The Elder Scrolls V: Skyrim

Igrajmo se asocijacija. Koje ime (serijal) vam prvo padne na pamet kada pomislite na dugu tradiciji, masivan fantazijski svet otvoren za istraživanje i sate i sate bogatog RPG iskustva? Verujemo da je u pitanju upravo ono koje stoji iza Skyrim imena. Međutim, to više ne važi, jer The Elder Scrolls V sve to podiže za barem jednu stepenicu više i postavlja nove standarde u žanru i igrama generalno. Koliko god nalikovao svom prethodniku, ovaj nastavak je mnogo više od Obliviona pod snegom. Studio iz koga dolazi je gotovo isključivo poznat po ovako koncipiranim igrama, a Skyrim je možda njegovo najbolje čedo

 Milan Jović
 Za početak, želimo da vam stavimo do znanja da nećemo otkrivati previše detalja o priči, barem ne više nego što je dovoljno da ovaj opis dobije smisao, pa nema razloga da se plašite čitanja (znamo koliko su zagriženi fanovi ekstremni po ovom pitanju). Prostranstvo Skyrim-a zauzima severni deo Tamriel kontineta i prostire se odmah iznad Cyrodiil provincije kojom smo tumarali u Oblivion-u. Igru počinjete kao “nevini osuđenik“, kada vam neposredno pred egzekuciju život spašava najopakiji neprijatelj koga ćete sretati u igri – zmaj. Koji minut ranije, odabraćete neku od poznatih rasa i kreirati svog avatara sa kojim ćete svet igre izvrnuti naopačke u satima, danima i mesecima koji dolaze. Severna provincija je u najvećoj krizi još od Velikog rata, jer su se niotkuda pojavili ovi leteći gmizavci koji su do tada živeli samo u pričama i legendama, a zbog kojih ni jedan Nordijac više nema miran san. Gde ste tu vi? Na vama je da saznate, odnosno odredite kada vas igra bude bacila na megalomanskih 40 kvadratnih kilometara nepristupačne i negostoljubive teritorije Skyrim-a. Ako se se u startu okrenete centralnoj priči, saznaćete da niste običan gorštak, već retka vrsta sa zmajevom dušom (Dragonborn), pa kao takav imate poseban dar i “odnos” sa ovim zastrašujućim stvorenjima koji više nisu samo mit, već realnost koja teroriše stanovnike ovih hladnih krajeva. U suprotnom, zmajeve nećete ni sretati sve dok ne zakoračate u interesantnu priču, čiju srž čine upravo zmajevi.
 
 
Iako slične igre uglavnom kritikujemo zbog nedovoljne nelinearnosti (ah, nje nikad dosta), Skyrim je na ovom polju postavio nove standarde i teško je tražiti veću slobodu izbora od one koju nam je Bethesda podarila sa ovom igrom. Pritom, ovde ne mislimo samo na slobodu kretanja. Igraču je u svet bačen da radi apsolutno šta želi, pa u potpunosti može da ignoriše centralnu priču i u igri provede na desetine kvalitetnih sati rešavajući bezbroj sporednih zadataka ili neočekivano interesantne sporedne kampanje za neke od brojnih frakcija. Zapravo, samo tumaranje ledenim planinama i prostranim tundrama je neiscrpna avantura koja će vas uvek dovesti na neko mistično i drugačije mesto. Bilo da je u pitanju grobnica, zamak, magični stubovi, varvarski kamp, pećina ili napušten hram, sve ove jedinstvene lokacije kriju neku zagonetku, tajnu, izgubljeno blago, stvorenja i legende zbog kojih nećete poželeti da ih zaobiđete, bez obzira što vam je notes sa kvestovima prepun daleko važnijih zadatak. Na ovim mestima možete zateći (zarobljene) likove koji vam mogu dati neku korisnu informaciju ili predmet za koji se može ispostaviti da je ključni element kvesta koji ćete pokupiti kasnije, na drugom kraju provincije. Sva ova mesta su daleko maštovitija od onih iz Obliviona i verovatno ćete provesti desetine sati u igri pre nego naletite na onu koja nalikuje nekoj koju ste već posetili. Špartanje surovim otvorenim prostranstvima zahteva često aktiviranje prelepe trodimenzionalne mape koja je zapravo pogled na Skyrim iz ptičje perspektive, sa simbolima svih lokacija koje ste otkrili, odnosno posetili. Preko ove mape moguće je i brzo putovati između lokacija, što je neizostavna i izuzetno korisna opcija koju smo često koristili (bez obzira na nezasit avanturističko-istraživački duh).  
 
Ipak, nisu zmajevi jedini koji potresaju ove Vikinške krajeve. Fantazijski svet se suočava sa socijalnim, rasnim i političkim problemima, diskriminacijom i predrasudama. Stvari dodatno pogoršava građanski rat između Imperije i sve snažnijih i brojnijih pobunjenika okupljenih oko Stormcloak vođe sa velikim ambicijama. Sve ovo sa sobom povlači i korupciju, izdaje, zavere i sve ono što očekujete od jednog bogatog, živog, fiktivnog sveta. Na čiju stranu ćete stati? Na vama je da odlučite. Mi smo jednostavno potpuno ignorisali centralni konflikt i ostali neutralni na političkom planu, što ne znači da u narednim satima nećemo umešati prste na ovom polju.  
 
Skyrim je prepun brojnih iznenađenja, koja se, što je najslađe, generišu nasumično i nisu unapred izrežirana. Tako smo se jednom uputili kod momka koji živi na obali reke, a kada smo se približili, na samo par metara od praga njegove kolibe, kroz vrata je izleteo krvoločni medved sa kojim smo jedva izašli na kraj, da bi koji trenutak kasnije zatekli domaćina od koga su ostale samo kosti i krvav nered. Ovakvi i slični momenti su ono što svet igre čini tako organskim i atmosferičnim. Iskustvo kakvo nismo imali prilike da iskusimo u sličnim igrama, pa ni prethodnim igrama iz serijala.  
Skyrim nastanjuju i likovi koje možete regrutovati za saputnike koji će vas pratiti uvek i svuda (osim ako im ne naredite drugačije), pod uslovom da ste zbog svojih dela zablistali u njihovim očima, radeći nešto za dobrobit zajednice kojoj pripadaju. Mi smo na samom početku lako pridobili Lidiu (Lydia), koja nas je verno pratila narednih 15-ak sati i umnogome nam olakšale neke teške susrete sa banditima i zverima. Kako nam je prirasla za srce, odlučili smo da sa njom stanemo na ludi kamen i skrasimo se u skromnoj kućici u Whiterun-u (jedan od prvih gradića na koji ćete naići) koju smo kupili sa mukom zarađenih 5000 zlatnika. U pitanju je jedna od brojnih naseobina smeštene u nešto toplijim krajevima rečne doline, u centralnom delu teritorije, koja izgleda daleko atraktivnije i bezbednije od onih u zavejanim planinskim predelima. Dom, odnosno naseljena mesta su pravo mesto za učitavanje snimljene pozicije, jer su tu svi trgovci kod kojih se možete snabdeti potrepštinama pre nego se upustite u sledeću avanturu, a u kući kovčeg u koji možete skladištiti suvišan teret. Likovi koje ćete sretati su daleko prirodniji i življi od lenjih “pozera” iz Obliviona. Sa prvim zracima sunca svi započinju svoje dnevne poslove i aktivnosti, a deca izlaze i igraju se na ulicama. NPC likovi često čak i sami iniciraju razgovor komentarima koji vam mogu ili ne moraju biti interesantni, što će vam pomoći da odlučite da li da se upustite u konverzaciju ili ne. Vizuelno, dijalozi su sada zanimljiviji od onih sa živim statuama iz prethodnih igara, pa sada razgovore možete posmatrati iz daleko šire perspektive, sa mogućnošću rotacije ugla kamere.
 
 
Za razliku od Obliviona, neprijatelji koje ćete sretati se ne ”leveluju” zajedno sa vama. Ovo je delimično eliminisano sistemom koji (čini nam se) povremeno generiše snažnije neprijatelje u blizini. Ako napravite glup potez, kao što je pokušaj da umlatite diva od 4-5 metra (koji će vas jednim udarcem lansirati van granica Skyrim-a) nakon “samo” par sati provedenih u igri, nećete ni pomisliti da se ovom momku približite još dugo. U prevodu, upoznavanje neprijatelja funkcioniše po sistemu – udri i umlati ili udri, beži i ne prilazi dok ne postaneš opakiji.  
 
Sama borba funkcioniše i izgleda gotovo identično onoj iz Oblivion-a, što nije tako sjajna vest. Jedino su animacije nešto lepše uz dodatak egzekucija koje se povremeno aktiviraju automatski, uglavnom kada je skala zdravlja neprijatelja pri kraju, a koje neodoljivo podsećaju na one iz Fallout 3. Tako neprijatelji neće reagovati na vaše udarace, ako su u tom trenutku bili u sred neke animacije, zbog čega nećete znati da li ste ih potkačili ili ne. Blok će češće na kratko onesposobite neprijatelja nego što će ublažiti njegov napad, zbog čega smo štit vrlo brzo zamenili ofanzivnim magijama. Ipak, ogromnu dozu varijacija i svežine donose upravo magije, odnosno kombinacija magija i oružja. Tako sada možete praktikovati klasičan varvarski pristup sa mačem i štitom u rukama, samo magije ili kombinaciju magija i oružja. Mi smo postali prilično vešti sa maljem u jednoj ruci i Flames magijom u drugoj (kojom palimo neprijatelje). Kada situacija postane rizična i skala zdravlja opadne, bacamo se u beg dok zdravlje dopunjujemo Healing magijom. Kao i sve ostale i Healing možete cast-ovati obema rukama, za duplo bolji efekat (u ovom slučaju bržu regeneraciju zdravlja). Makljaže su najpraktičnije kada se igraju iz prvog lica, dok je špartanje ogromnim prostranstvima daleko preglednije i lepše kada se posmatra iz perspektive trećeg lica.  
 
Borbe sa džinovskim rođacima gmizavcima su posebna priča. Na njih ćete nailaziti relativno često, a znaćete da su u blizini kada začujete gromoglasne krike i zvuke zamaha ogromnih krila, koji će vam uvek lediti krv u žilama. Tenziju dodatno podiže to što ih često nećete ugledati odmah dok oko vas prave široke krugove na nebu, nestaju iza planine ili u krošnjama. Ako ga ne spazite na vreme, znaćete da je tu kada vas potpali vatrom, kada je pravo vreme da ga zaspete strelama i magijama. Jednom kada se poput planine obruši na zemlju, postaje pravi džinovski puzajući gmizavac koji se sporo, ali uporno tetura ka vama sa jezivim krilima koje vuče po zemlji, uz neke prelepe animacije. Ovo je pravo vreme za demonstraciju vaših destruktivnih sposobnosti, pre nego se ponovo vine u nebo i krene da bljuje vatru i led. Kada ga dokrajčite (što zna da potraje) očekujte prelepe vizuelne efekte, dok mu meso do kostiju isparava zajedno sa mističnim plamenom, koji će ga zauvek poslati u grob, a vas nagraditi njegovom dušom.  
 
Pored standarnih magija, tu je posebna Shouts grupa karakteristična samo za vašu, Dragonborn vrstu. Pored vas, u celom Skyrim-u jezik zmajeva poznaje samo još grupa monaha koja će vas naučiti kako da ih koristite. U pitanju su specijalne i izuzetno moćne magije koje ne troše mana-u, ali zahtevaju određeno vreme punjenja. Shouts moći se aktiviraju izgovaranjem neke od ukupno 24 reči, od kojih svaka ima drugačiji efekat. Ove moći stičete otkrivanjem drevnih zidova sa ispisanim rečima na jeziku zmajeva, koji su razbacani po svetu igre. Jedna reč će oboriti na zemlju ili ošamutiti protivnike, dok druga može u potpunosti da ih razoruža. Jedna, prilično korisna, vam omogućava da u trenutku pretrčite desetak metara, što može biti izuzetno korisno kada želite da pobegnete od neprijatelja ili da prođete kroz vrata kroz koja inače ne bi mogli (jer se zatvaraju brzo nakon aktiviranja ručice), a iza kojih se obično krije vredna nagrada. Raznolikost ovih izuzetno korisnih moći su jedan og glavnih razloga za lov na zmajeve čije duše će vam omogućita da naučite nove moći, bilo da igrate kao mag, ratnik ili šunjalica.  
Impozantan je broj različitih predmeta na koje ćete nailaziti u igri. Pored gomile oružja i opreme, tu su na desetine vrsta napitaka, bilja za njihovu proizvodnju, magičnih predmeta, kao i čitava biblioteka knjiga od kojih vas jedne uče novim magijama, dok druge unapređuju neku od 18 veština koje su na fantastičan način predstavljene u vidu prelepih trodimenzionalnih sazvežđa. Sve vaše aktivnosti u igri se odražavaju na izgradnju vašeg lika, što znači da u potpunosti zavise od stila igranja i igračevih preferencija. Napredovanjem, svaki sledeći nivo donosi poen koji možete utrošiti na povećanje kapaciteta zdravlja, magije ili kondicije. Tu je i druga vrsta poena (perkovi), koji se dodeljuju atributima (zvezdama) iz pomenutih sazvežđa veština. Neke stavke, da bi se otključale, zahtevaju određen nivo sazvežđa kome pripadaju, što u prevodu znači da napredovanje na svim poljima nije moguće, jer vas igra primorava da usavršavate samo veštine koje intenzivno koristite u praksi, što nam se izuzetno dopalo. Ako volite da topite rudu i sami kujete oružje i oklop, dobijaćete poene za Smithing, a sa njima ćete naučiti da izlivate još bolje oružje opremu. Ako preferirate šunjajne, vremenom možete postati neprimetni džeparoš i atentator koji svoje žrtve eliminiše tiho i brzo. Ovo isto tako znači da za uspešno završavanje kvesta nećete dobiti ni jedan iskustveni poen, ali hoćete u procesu njegovog izvršavanja – mlaćenjem neprijatelja i korišćenjem magija – što je daleko prirodnije.  
 
Na žalost, interakcija sa inventarom na PC-u ne funkcioniše tako fluidno kao što je to slučaj sa mapom i sazvežđima veština sa kojima je podjednako prijatna i na džojpedu i na tastaturi. Tako svojim posedom manipulišete gotovo isključivo preko tastature, što zahteva suvišno pritiskanje tastera. Predmeti su razvrstani po grupama sa skrolujućim listama imena predmeta koji se u njima nalaze. Klikom na željeni predmet u desnoj polovini ekrana pojaviće se trodimenzionalni model koji možete da rotirate i divite se detaljima koje mu je Bethesda podarila, za šta im treba skinuti kapu, naročito kada se ima u vidu njihov impresivan broj i raznolikost.  
 
Skyrim je većim delom prelepa igra. Možda se ta lepota ne ogleda toliko u mogućnostima endžina, koliko u posvećenosti detaljima i sitnicama. Svako veće parče teritorije ima karakterističnu klimu, kolorit, živi svet i neke interesantne atmosferske efekte. Tako su niski, močvarni predeli prekriveni oblacima magle koja se lagano komeša tik iznad zemlje i vode. Sa druge strane, u planinskim predelima će vas zaslepljivati mećave i nanosi snega koje vetar podiže sa stena, a nakon kojih poseta gostioni osvetljenoj toplim bojama vatre izgleda tako nestvarno. Ono što najviše impresionira je sposobnost endžina da renderuje dokle pogled seže, a da pritom zadrži veliku količinu detalja. Brojni gradovi i naseobine odišu svojim duhom i arhitekturom, baš kao i ukrasi i detalji na odevnim predmetima njihovih stanovnika. Nakon prelepog narandžastog zalaska sunca, na noćnom nebu će se pojaviti prelepe polarne aure koje se poigravaju živopisnim bojama koje su prava kontrast mračnog sveta u kome se nalazite. Ipak, neke stvari nisu tako sjajne kada se posmatraju iz blizine (stene oštrih ivica i grubih geometrijskih oblika na priemer), a i animacije likova (osim onih u borbi) nisu odmakle daleko od onih iz Oblivion-a. Zvučna komponenta je možda još impresivnija od vizualne, a ovde pre svega mislimo na muziku i ambijentalne zvuke koji upotpunjuju i u potpunosti oživaljavaju svet igre. Glasovna gluma je većim delom na visini zadatka, što je zadivljujuć podatak imajući u vidu da ćete u igri sresti na stotine likova koji i te kako imaju šta da kažu.  
 
Ostaviti propuste i mane za kraj možda nije pametna odluka, jer čitaocima može pokvariti utisak o igri više nego što autor to želi i igra zaslužuje. Ipak, nemoguće je da jedna ovako masivna i kompleksna igra bude savršena u svakom pogledu. Naročito je nerealno ovo tražiti od Bethesda tima čije igre su poznate po tome da jedva stoje na nogama od sopstvene kompleksnosti i težine. Na svu sreću, Skyrim je pošteđen većih propusta. Ipak, tu su sitnice koje će vas povremeno vraćati u realnost i podsećati vas da je u pitanju igra koja pati od bagova, baš kao i svaka druga. Zato se pripremite za zmajeve na zemlji koji poskakuju između nekoliko lokacija kada se nađu na tesnom, krševitom terenu i likove koji zapinju na najmanju prepreku ili vas potpuno ignorišu dok ih premlaćujete na smrt. Endžin koji pokreće igru se očigledno ne snalazi baš najbolje sa rag-doll fizikom, pa će vas smrtonosni udarci većih stvorova često lansirati u orbitu (bukvalno). Još jedan problem vezan je za veštačku inteligenciju likova koji će povremeno besciljno lutati unaokolo ili vas buniti nepotrebnim informacijama dok se fokusirate na važne informacije koje vam pruža drugi sagovornik. Komičan detalj mogu biti strele koje će kao ukras stajati zabodene u vašu glavu, ruku ili zadnjicu sve dok ne promenite deo odeće ili oklopa koji nosite.  
 
Nakon provedenih 20+ sati u igri, čini nam se da smo tek zagrebli površinu onoga što krije ovaj hladni, fiktivni svet. Verujemo da ćemo u njemu provesti barem još tri puta toliko, a ne sumnjamo da će i tada imati šta da ponudi. Nakon toga, folder sa fajlovima stotina snimljenih pozicija ćemo ostaviti po strani i krenuti iz početka, sa potpuno drugačijim stilom igranja i u potrazi za avanturama koje će nas možda odvesti u suprotnom smeru. Do tada, ogromna zajednica će podariti gomilu modova koji će ispraviti malo onoga što nam se nije dopalo, ali koji će igru konstantno proširivati u nedogled, dajući nam dovoljno razloga da ne prestanemo da je igramo u godinama koje dolaze. Nema sumnje da je Skyrim epski nastavak The Elder Scrolls sage sa neviđenom replay vrednošću.
 
Ocena: 92
 
Kvaliteti:  – Enorman živi svet prepun avantura i zadataka koje možete obavljati – Nelinearnost i sloboda (u svakom pogledu) kakvu nismo videli u igrama – Kvalitet koji drži korak sa kvantitetom – Gomila interesantnih sporednih (mini) kampanja u koje se možete upustiti – Magije, RPG sistem, Shouts i sve u vezi sa zmajevima – Atmosfera, lokacije i posvećenost detaljima
Nedostaci:  – Brojni sitni i česti bagovi – Neke bizarne nelogičnosti u ponašanju AI-a (prijateljskog i neprijateljskog) – Interfejs koji ne funkcioniše podjednako dobro na PC-u kao na konzolama
Sajt Steam Platforma: PC/PS3/X360 Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP / Vista / 7 CPU: Dual Core na 2.0 GHz GPU: DirectX 9.0c kompatibilan sa 512 MB memorije RAM: 2 GB HDD: 6 GB prostora
 
Preporučeni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP / Vista / 7 CPU: Quad Core Intel ili AMD Video karta: NVIDIA GeForce GTX 260 / ATI Radeon HD 4890 sa 1 GB memorije RAM: 4 GB HDD: 6 GB prostora Igrano na: OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core i5 2500k na 4.2 GHz Video karta: NVIDIA GeForce GTX 460 1GB (OC) RAM: 4 GB DDR3 Konekcija: Cable, 6 Mbit / 384 Kbit

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi