Opis Igre: World of Tanks (v0.6.7)

Ima nešto zadivljujuće i zastrašujuće u ubojitim metalnim zverima koje danas znamo pod imenom "tenkovi". Premijerno upotrebljeni tokom Prvog svetskog rata, tenkovi su stekli svoju reputaciju tek tokom drugog svetskog konflikta, sa uvođenjem taktike Blitzkrieg-a i manevarske bitke koja je zamenila rovovsku. Danas se ni jedna moderna vojska ne može zamisliti bez njih, a bogami ni kompjuterske igre u kojima su oni prisutni bukvalno od njihovog nastanka. World of Tanks je doneo novi pristup igrama tog tipa, postavši vrlo brzo "Counter Strike" ekvivalent tenkovskih igara, sa preko tri miliona registrovanih igrača širom sveta

Bojan Dančuo “Svet tenkova” je već bio prisutan na stranicama Benchmark-a, kada smo u januaru ove godine objavili review tada aktuelne verzije igre, koja je bila još uvek u zatvorenom beta stadijumu. U međuvremenu se dosta toga promenilo, igra je sazrela i izašla zvanično iz beta stadijuma, dodati su mnogi novi tenkovi i nove mape, a pokrenut je i sistem za ratovanje na strateškoj mapi pod imenom Clan Wars, gde se klanovi svakodnevno bore kako bi osvojili teritorije koje daju svojim vlasnicima dnevnu injekciju zlata, najvrednije valute u ovoj igri.
 

 
World of Tanks je razvijen pod okriljem Wargaming.Net kompanije koja se specijalizovala za vojne simulacije, a razvojni tim je pretežno poreklom iz bivših sovjetskih republika. Tematika sudara oklopnih jedinica je do sada bila obrađivana više puta, ali po našem skromnom mišljenju nikada na ovako zabavan i zarazan način. Ne jednom je prilikom pokušaja da se nekome objasni suština igre, na površinu isplivala rečenica: „To ti je kao Counter Strike, ali sa tenkovima!“, pa mada tu ima dosta nedorečenosti, duh izjave ne pogađa daleko od mete. World of Tanks je igra koja će vas zabaviti, oduševiti, iznervirati, posvađati sa devojkom/ženom, upoznati sa novim prijateljima… ali vas nikako neće ostaviti ravnodušnim ako ste imalo zainteresovani za epske bojeve metalnih kolosa.
 

 

 
World of Tanks je igra MMO tipa koja je zapravo miks više žanrova. Ima elemenata FPS-a, RTS-a i simulatora, sa mrvicom RPG-a. Osnova igre je u sukobu dva tima od po 15 tenkova na terenu koji je ograničen nevidljivom barijerom, ali ipak dovoljno prostran. Veličina mapa je trenutno u proseku 1 kvadratni kilometar, mada su najavljene i značajno veće mape u budućnosti. Svaki od timova ima svoju bazu sa zastavom i krugom koji je označava i mora je zaštititi od protivničkog tima. Tim pobeđuje kada svi tenkovi iz protivničkog tima budu uništeni ili kada osvoji protivničku bazu. Samo osvajanje zahteva da tenk provede neko vreme u krugu protivničke baze, a da pri tom ne trpi nikakve pogotke koji će prekinuti odbrojavanje. Veći broj tenkova u protivničkoj bazi ubrzava proces osvajanja.
 

 
Ono što je bitno napomenuti u ovom trenutku je jedna stvar: World of Tanks NIJE tenkovska simulacija. Doduše, velika količina istorijskih podataka je korišćena kao osnova, kao i osnovna podela na tipove tenkova sa njihovim namenama, ali srž igre je više taktičko/arkadna nego simulaciona. Samim tim možete očekivati osobine tenkova koje su vrlo slične onima iz istorijskih knjiga, ali se za račun igrivosti i balansa često i razlikuju. Tenkovi koji se pojavljuju su primarno iz Drugog svetskog rata, ali nisu ograničeni samo na taj period. Postoji neki početni tenkovi koji datiraju iz vremena pre rata, a ima i onih koji su projektovani i proizvedeni 50-ih godina prošlog veka. Zbog raznovrsnosti su ubačeni i razni modeli tenkova koji su ili završili svoju karijeru već u projektantskom birou ili su napravljeni samo kao prototipovi, a tipičan primer toga je famozni nemački Maus. Ono što svakako treba pohvaliti jesu zaista odlični i detaljni modeli tenkova, rađeni po svojim pravim uzorima do svakog poklopca i šrafa. Prosto je neverovatno koliko uverljivo izgledaju i odaju pravi osećaj moćne oklopne mašinerije, što i jeste srž ove igre i ono što će na prvi pogled privući svakog potencijalnog igrača.
 

 
Igra i inače grafički izgleda sasvim dobro, pa mada sam engine nije na nivou AAA naslova, neke scene i detalji zaista umeju da oduševe (ako uopšte uhvatite trenutak da razgledate krajolik). Osnovna zahtevnost nije velika za današnje pojmove, mada nemojte očekivati da je uspešno pokrenete na laptopu sa integrisanom grafikom (možda na novim modelima koji tek dolaze). Postoje određeni momenti u kojima igra štuca čak i na jačim mašinama, što je posledica neoptimizovanosti engine-a i činjenice da koristi samo jedno procesorsko jezgro. Nova verzija engine-a je doduše najavljena, ali kako je u pitanju licencirani engine koji razvija druga kompanija, kada će tačno do toga doći nažalost nije poznato.
 Prvi ekran na kome ćete se naći je vaša tenkovska garaža. Tu su parkirani vaši mezimci i tu kao u svakoj drugoj respektabilnoj garaži možete kupovati i prodavati tenkove, istraživati nove topove, tenkove i dodatke za njih, kao i kupovati municiju, pričati sa drugim igračima i raspoređivati svoju posadu.
 

 
U gornjem desnom uglu se nalazi vaše trenutno finansijsko stanje, kao i dugme za odlazak u meni za istraživanje dodataka za trenutni tenk. U WOT-u se koriste dve valute, a to su krediti i zlato. Krediti se zarađuju tokom bitaka, dok je glavni način za dobijanje zlata kupovina za pravi novac. Srećom, sada postoji i alternativa u vidu osvajanja teritorija na Clan Wars mapi, ali o tome kasnije. Za zlato se može kupiti premium nalog na određeno vreme, sa kojim se dobija 50% više XP-a i kredita od bitaka, a na raspolaganju su vam i neke dodatne mogućnosti koje ne-premium igrači nemaju, kao što je kreiranje platoon-a za tri osobe radi učestvovanja u random bitkama (bez premiuma je moguće kreirati samo platoon za dva igrača), tank company-a za borbe između većih timova, a dobijate i lepšu garažu.
 

 
U sredini se nalazi tenk koji ste trenutno izabrali, a sa desne strane su njegove karakteristike.
 

 
Sa leve strane su članovi posade trenutno izabranog tenka, sa svojim ulogama (komandir, tobdžija, punilac, vozač, radio vezista). Neki tenkovi imaju više, a neki manje posade. Kod nekih jednu ulogu obavlja više članova, dok kod drugih može da se desi da jedan član posade obavlja više uloga. Svi članovi posade stiču iskustvo u bitkama, što im povećava efikasnost u borbi i podiže performanse tenka. Tako ćete na primer mnogo brže nišaniti ako imate iskusnog nišandžiju, a tenk će bolje ubrzavati i skretati ako imate iskusnog vozača. Iskustvo komandira utiče na verovatnoću da ranije primetite protivničke tenkove, ali i na performanse svih drugih članova posade, pa tako komandir koji ima 100% iskustva dodaje vrlo osetan bonus ostalima. Detaljniji prikaz svakog člana posade omogućava vam da vidite njihovu istoriju službe u vašim tenkovima, sa spiskom odlikovanja koja su dobili, a imate i mogućnost da ih prebacite u kasarnu i prekomandujete na drugi tenk, mada će tom prilikom izgubiti nešto na iskustvu i efikasnosti (pošto je iskustvo vezano za konkretan tenk) osim ako niste spremni da platite obuku zlatom. Kada neki član posade dostigne 100% iskustva, moguće mu je dodeliti sekundarnu veštinu za koju će isto polako sticati iskustvo. Od sekundarnih veština trenutno je moguće izabrati mehaničara, stručnjaka za kamuflažu i uvežbanog vatrogasca, mada se u budućnosti očekuje da u igru bude ubačeno još veština.
 

 
Na dnu se nalaze tenkovi koje imate u garaži, kao i deo interfejsa za izbor opreme koju ćete montirati na njega, uključujući i specijalnu trajnu i potrošnu opremu koja podiže performanse tenka (teleskopski dvogled, kamuflažna mreža, dodatni sloj oklopa koji štiti od eksplozija, itd.). Kako broj tenkova u garaži može dosta da naraste, moguće je uključiti filtriranje prikaza tenkova po nacijama ili definisati neke tenkove kao “primarne”, koji će zatim uvek biti na prvom mestu, a možete i da selektujete da vam se samo oni prikazuju. Odmah pored je deo gde možete otvoriti chat prozor za pojedinačni razgovor, pronaći prijatelje ili kanal koji vas zanima, kao i pristupiti klanskom i opštem chat kanalu.
 

 
Vrlo bitna stavka u napredovanju je istraživanje novog oružja i tenkova. U ovom trenutku je važno da napomenemo da su trenutno prisutni tenkovi tri nacije: nemački, ruski i američki. Svaka od tri nacije ima svoje tehnološko drvo po kojem napredujete i birate koji tenk ćete sledeći istražiti. U planu je skoro ubacivanje francuskih tenkova, kao i revizija postojećih nacija, koje će dobiti neke nove tenkove i eventualno promeniti mesta u tehnološkom drvetu nekim starim.
 

 
Svaki tenk ima i svoje sopstveno tehnološko drvo, gde mu se mogu istražiti nove gusenice, motor, kupola, top, radio, kao i sledeći tenk u nizu.
 

 

 

 Laki tenkovi
 

 
Osnovna funkcija lakih tenkova je izviđačka kao i u stvarnosti. Oni su brzi i laki u odnosu na ostale tenkove u igri, a slabi topovi uglavnom ne mogu mnogo nauditi srednjim i teškim tenkovima (izuzetak su novi laki tenkovi petog tier-a, čiji topovi mogu ipak oštetiti i mnogo teže tenkove). Za artiljeriju su pak vrlo opasni i to često ne laki tenkovi sami, već neumitna vatra protivničke artiljerije koja sledi kada je izviđači otkriju. Najbolja taktika za igranje sa lakim tenkovima je brzo zauzimanje pozicije koja pogledom pokriva neki od važnih delova mape. Posle toga se treba pritajiti i dojavljivati lokaciju neprijateljskih oklopnih snaga svojoj artiljeriji i težim tenkovima u pozadini. U slučaju da je veliki deo protivničkih snaga otišao drugim putem, vredi pokušati iznenadni proboj da bi se otkrila protivnička artiljerija. Korisni dodaci za lake tenkove su ventilacija, poboljšana optika, periskopski dvogled i kamuflažna mreža.
 

 
Treba imati u vidu da su početni tenkovi za svaku naciju laki tenkovi, pa u prvim partijama neće ni biti težih i bojno polje će biti vrlo izjednačeno. Već od trećeg ili četvrtog nivoa treba očekivati da će vas igra smeštati u teže partije gde nećete moći skoro nikome direktno da naudite. Nemojte očajavati kao što igrači često u tom trenutku imaju tendenciju da urade, već naučite da budete korisni svom timu, a igra će vas onda nagraditi jer dobijate procenat iskustva i kredita od svakog ubijenog protivničkog tenka kojeg otkrijete.

Srednji tenkovi
 

 
Srednji tenkovi su ajkule bojnog polja. Oni su prilično brzi i okretni, ali ipak poseduju respektabilnu vatrenu moć i često mogu da prežive i direktan susret sa teškim tenkom slične klase. Naravno, bilo koja produžena bitka licem u lice sa teškim tenkom će se nesumnjivo završiti porazom, ali iskusni vozač srednjeg tenka često može da iskoristi sporost teškog tenka i njegove kupole i da ga onesposobi ili uništi iz više pogodaka, držeći se van njegove zone ubojitog dejstva.
 

 
Srednji tenkovi najbolje dejstvuju u grupama, kao grabljivice. Teški tenk koji se nađe sam između nekoliko srednjih tenkova ima vrlo malo šanse da preživi. Grupa srednjih tenkova koja se probije u neprijateljevu pozadinu može da napravi haos, pobije artiljeriju i osvoji bazu ili napadne glavninu protivničkih snaga sa leđa, stavljajući ih u nezgodnu situaciju da moraju da se bore sa dve strane. Srednji tenkovi su klasa koju nikako ne treba potceniti jer vam to može biti poslednja greška u toj partiji. Korisni dodaci za srednje tenkove su ventilacija, poboljšana optika, vertikalni stabilizator ili ubrzivač punjenja za agresivnu igru i periskopski dvogled za oprezniju igru gde je akcenat na obeležavanje protivnika za artiljeriju.

Teški tenkovi
 

 
Vladari bojnog polja. Teški tenkovi su glavna udarna pesnica bilo kog ozbiljnog napada. Dobar oklop i velika izdržljivost čine ih jedinim izborom kada je potrebno probiti neki utvrđen položaj ili suzbiti jak neprijateljski udar. Njihove prednosti su jako debeo prednji oklop koji manji tenkovi ne mogu tako lako probiti, mogućnost apsorbovanja velikog broja pogodaka, kao i vrlo jaki topovi.
 

 
Teški tenkovi treba da budu prisutni tamo gde je borba najžešća. U napadu su oni glavna udarna sila koja će slomiti protivnike, dok su u odbrani jedini način da se zaustavi talas neprijatelja koji je već dovoljno prišao odbrambenoj liniji da dalekometna oruđa nemaju više toliku mogućnost delovanja. Vrlo su jaki za svoj nivo u poređenju sa drugim klasama tenkova, ali su zato i sporiji i teži za manevrisanje. Teški tenk često nema taj luksuz da se predomisli na pola napada i izabere drugi prilaz protivničkoj bazi, kao što to mogu srednji tenkovi, jer bi se u tom slučaju glavni deo bitke već završio dok on stigne na odredište. Plašite ih se, ali i naučite koje su im slabe tačke. Svaki teški tenk je vrlo ranjiv na pogotke sa strane i od pozadi, a brzi tenkovi na malim udaljenostima često mogu uspešno da izbegnu njihove kupole koje se sporo okreću. Korisni dodaci za teške tenkove su ventilacija, poboljšana optika i periskopski dvogled za igru sa distance, vertikalni stabilizator i ubrzivač punjenja za blisku borbu u pokretu. Za zaista teške i spore tenkove je često korisno i ojačanje oklopa koje smanjuje uticaj pogodaka eksplozivnom municijom koju artiljerija uglavnom koristi.

Lovci na tenkove
 

 
Istorijski, ova klasa tenkova je nastala najviše radi jeftinije proizvodnje i potrebe montiranja topova većeg kalibra na šasiju tenka. S obzirom na to da lovci na tenkove nemaju pokretnu kupolu, njihova izrada je jednostavnija, a istovremeno zbog više raspoloživog prostora i nepostojanja kupole o čijoj stabilnosti treba brinuti, na njima se često mogu naći topovi kalibra koji je nedostižan za obične tenkove. Niskog su profila, pa predstavljaju manju metu za neprijatelje, ali njihova osnovna prednost je ujedno i njihov nedostatak. Lovac na tenkove kojem drugi tenk dođe sa leđa je mrtav lovac na tenkove.
 

 
Osnovna uloga lovca na tenkove je odbrana. Pošto nemaju pokretnu kupolu, idealan položaj na bojnom polju za njih je neki uski prolaz tipa klisure, klanca i slično. U tim situacijama, protivnički tenk mora da prođe kroz polje vatre i nema šanse da priđe lovcu na tenkove sa strane ili sa leđa. Takođe, njima pogoduje razmena vatre sa veće udaljenosti, jer uglavnom imaju topove većeg kalibra od protivnika. Pošto ćete igrajući lovca na tenkove najveći deo vremena provesti skriveni čekajući neprijatelja, dobar izbor opreme za njih je kamuflažna mreža i periskopski dvogled, da biste lakše otkrili protivnika, ostajući pritom skriveni. Mnogi teški tenkovi su na teži način naučili da lovci na tenkove nisu bez razloga dobili to ime.

Samohodna artiljerija
 

 
Artiljerija je tokom Drugog svetskog rata bila, a i dan danas je, jako bitan elemenat ratovanja. Pošto je u World of Tanks-u naglasak na tenkovima kao samohodnim pokretnim vozilima, artiljerija koja se pojavljuje u igri pripada toj grupi. Glavna uloga artiljerije je pružanje podrške svojim udarnim snagama i napadanje prioritetnih meta (kao što su protivnička artiljerija, razarači tenkova i teški tenkovi) u sprezi sa izviđačima. Poseduje veliku ubojnu moć (pogotovo kasnije artiljerije), ali je zbog dužine procesa nišanjenja i punjenja prvenstveno efikasna protiv statičnih i sporih meta. Na velikim udaljenostima je ubitačna, ali čim protivnički tenk priđe dovoljno da ima artiljeriju u nišanu, njene šanse za preživljavanje se rapidno bliže nuli.
 

 
Način igranja artiljerijom je dosta različit od načina igranja ostalim tenkovima. Artiljerija ima poseban mod za nišanjenje iz kojeg se može videti teren iz ptičije perspektive. Naravno, protivnički tenkovi se u tom modu vide samo ako ih primeti neko drugi iz tima ili čak i sama artiljerija, mada to nije preporučljivo. Tu je moguće videti krug koji označava rasipanje granate i koji se smanjuje dok traje nišanjenje sve dok ne dostigne minimalnu širinu. Artiljerija praktično nikada nema 100% garantovan pogodak, ali s obzirom na to da granate imaju ekplozivno dejstvo u određenom radijusu, čak i bliski promašaj može dosta oštetiti protivnički tenk, a nekada i više njih istovremeno.
 

 

 
Igrači artiljerija moraju odmah na početku partije dobro da se sakriju, da bi mogli neometano da dejstvuju. Vrlo je poželjno menjati poziciju posle gađanja, jer protivnička artiljerija može da prati putanju granate i pretpostavi gde se artiljerija koja ju je ispalila nalazi, tako da neretko artiljerac koji se sakrio na očiglednom mestu dobije povratnu granatu po glavi (napomena: sistem tracer-a i praćenja putanje granate trenutno nije aktivan u igri jer je bio meta varanja u igri, pa je deaktiviran dok se ne pronađe bezbednije rešenje). Atiljerija je rod koji ubedljivo najviše zavisi od kooperacije u timu, jer je bez informacija koje dobija od izviđača praktično neupotrebljiva. Sa druge strane, vozači teških tenkova mrze artiljeriju jer im vrlo često pomrsi račune i tera ih da budu oprezniji nego što bi oni voleli. Bilo kako bilo, artiljerija je bitan deo tima i onaj tim koji dobro razvije saradnju artiljerije i izviđača/napadača, nejčešće pobeđuje. Najbolji dodaci za artiljeriju su poboljšani motor za pozicioniranje cevi, ubrzivač punjenja i ventilacija za veće, zatvorene artiljerije ili kamuflažna mreža za manje.Mape na kojima se borbe odigravaju su vrlo raznolike i možete se naći u okruženjima koja su u rasponu od urbane sredine do pustinje. Uglavnom postoje barem tri različite putanje od jedne baze do druge, tako da branilac nema dovoljno vatrene moći da pokrije sve prilaze i da bude potpuno siguran da će moći da zaustavi koncentrisan napad. Samo upravljanje tenkom je vrlo intuitivno i mada za neke stvari zahteva malo privikavanja, sada već legendarni WASD tasteri u sprezi sa mišem su svakom igraču vrlo dobro poznata osnova.
 

 

 

 

 

 
U donjem desnom uglu interfejsa se nalazi mini-mapa na kojoj su zelenim tačkama označeni prijateljski, a crvenim neprijateljski tenkovi. Pošto je igra zasnovana na sistemu detekcije i automatskog dojavljivanja pozicija neprijatelja putem radio-aparata, domet radija je vrlo bitan i u slučaju da izađete iz dometa svih saveznika, ostaćete odsečeni od informacija o tome šta se događa na ostatku bojnog polja. U slučaju da je ceo tim u dometu radija, onog momenta kada bilo ko iz tima primeti neprijateljski tenk, on će istog trenutka postati vidljiv i ostalima.
 

 
U World of Tanks-u trenutno postoji nekoliko modova za igru. Osnovni je “Random Battle” mod, gde klikom na “Battle” taster ulazite u red čekanja za ulazak u igru, a server onda od igrača koji čekaju kreira dva tima od po 15 igrača. Timovi se kreiraju tako da tenkovi koji upadaju u istu bitku nisu previše različiti po nivou, mada postoji prilično veliki disparitet između najjačeg i najslabijeg, što neke početnike ume da isfrustrira. Ipak, zapamtite da svaki tenk ima neku ulogu na bojnom polju, bilo da je udarna pesnica tima ili izviđač. U okviru tih bitaka sa slučajnim učesnicima, moguće je učestvovati u vodu sa još dva prijatelja, što je često interesantnije od solo igranja. Osim toga, postoji “Company Battle” mod, gde se oformi grupa od maksimalno 15 igrača, mada ih je često manje jer tenkovi imaju svoju vrednost u bodovima, a zbir bodova tima je ograničen. Taj tim zatim biva uparen za bitku sa drugim timom koji je formiran na isti način. Ovde već mnogo dolazi do izražaja timska igra i uigranost. U okviru “Klanskih Ratova” se naravno odigravaju bitke za teritorije, gde se sudaraju dve oklopne grupe od po 15 igrača. Ovde su i najžešće bitke, jer uglavnom svi igrači koji učestvuju u ratovima klanova imaju vrhunske tenkove, odlično igraju i imaju razrađenu organizaciju unutar svog klana. Novi modovi su inače u planu, pa će tako uskoro biti ubačene istorijske bitke, gde su tenkovi podeljeni po nacijama i ograničeni po tipovima, bitke za osvajanje jedne baze na mapi koja je negde pri sredini, tako da će oba tima morati da žure da stignu do nje, Company Battle bitke za niže tier-ove, itd.
 

 
Važno je napomenuti kako funkcioniše sistem detekcije u WOT-u. Svaki tenk vidi 360 stepeni oko sebe u svakom trenutku. Stvari koje potpuno blokiraju pogled su naravno brda, stene i ostali reljef, kao i kuće i ostale građevine. Žbunje i drveće ne blokiraju pogled potpuno, ali dosta smanjuju verovatnoću da nekoga vidite iza njih. Ono što je interesantno i na šta treba obratiti pažnju je da postoji određena minimalna udaljenost ispod koje žbunje i krošnje više ne blokiraju pogled, pa tenkovi koji su sakriveni odmah iza žbunja imaju slobodan pregled onoga što se nalazi ispred, dok su oni i dalje u zaklonu za udaljene neprijatelje. Takođe, tenk mora u celini biti iza žbuna da bi bio zaklonjen (tu se ne računa cev tenka, već samo telo i kupola).
 

 

 
Naravno, onog momenta kada se tenk pokrene ili opali, njegova kamuflažna vrednost drastično opada. Opet, čak i tenk koji puca, a nalazi se iza više slojeva rastinja, verovatno neće biti vidljiv, tako da je izuzetno efikasna i opasna kombinacija jednog izviđača koji posmatra neprijatelje i dojavljuje njihove pozicije, dok ih ostatak tima iz zaklona u šumi pokriva vatrom. U tim situacijama protivnički tim često ne vidi nikoga i samo je svestan da ga granate nevidljivog neprijatelja pogađaju, što se često završi totalnom panikom i rasulom u timu. Ono što je takođe jako bitno razumeti je pojam raspona vidljivosti. Maksimalni domet na kojem posada jednog tenka može videti drugi tenk je 500m. Svaki tenk ima svoj osnovni domet vidljivosti koji se može dodatno povećati optičkim dodacima na tenku i iskustvom posade, što onda ne samo da podiže domet vidljivosti, već i povećava verovatnoću detekcije protivnika u okviru već postojećeg dometa. Zone udaljenosti od tenka takođe utiču na celu formulu, a svaki tenk ima svoje osnovne vrednosti kamuflaže dok miruje i dok je u pokretu, koje se onda kombinuju sa dodatnim kamuflažnim modifikatorima da bi server izračunao da li je neki tenk detektovan ili ne. Na domet vidljivosti utiče osnovni modifikator tenka (viši tenkovi uglavom vide dalje, dok su naravno bolji tenkovi opremljeni savremenijom opremom), iskustvo komandira, kao i dodatni moduli (ventilacija, poboljšana optika, periskopski dvogled) i potrošni dodaci koji podižu procenat efikasnosti posade, tj. konkretno komandira. Bitno je napomenuti da vrednost koja piše u garaži odgovara maksimumu koji može da se dobije sa posadom na 100% i svim ostalim dodacima osim periskopskog dvogleda.
 

 
Sada ćemo kao primer pogledati kako izgleda podela zona vidljivosti za tenk sa dometom vidljivosti od 400m.  
Zelena zona: Tu se uvek svi vide. Kada je neprijatelj bliži od 50m, videćete ga uvek, čak i kroz zidove.
Žuta zona: Zona detekcije skrivenih tenkova, 50-200m. Veliki SU-14 sakriven iza jednog žbuna i bez dodatne kamuflaže će biti vidljiv sa 200m, dok će recimo neki lovac na tenkove srednje klase (Hetzer ili SU-85) sa kamuflažnom mrežom i iskusnom posadom biti vidljiv tek sa 50m.
Plava zona: Zona detekcije na otvorenom, 200-400m. SU-14 na otvorenom i bez kamuflaže će biti vidljiv sa 400m, dok će recimo Hetzer sa dobrom kamuflažom biti vidljiv tek na 200m.
Crvena zona: Iznad dometa vidljivosti od 400m. Tu ne možete videti ništa.
Tenk koji opali, imaće veliku verovatnoću da bude detektovan u sledeće 3 sekunde jer svo rastinje u krugu od 15 metara od njega gubi kamuflažnu sposobnost, a sam tenk postaje uočljiviji. Procenat povećanja vidljivosti zavisi od vrste topa koja je na tenku, pošto neki prave više buke i plamena i teže ih je prikriti. Teški tenkovi su lakši za uočavanje od ostalih, dok su laki tenkovi teži za uočavanje, čak i kada su u pokretu.  
Dosta igrača ima problem sa nevidljivošću protivničkih tenkova, delom zato što ne razumeju kako sistem funkcioniše, a delom zato što server proverava vidljivost tenkova u određenim vremenskim intervalima (1-2s na manjim i 5s na većim udaljenostima), pa se događa da protivnički tenk uleti baš u periodu između ta dva intervala i onda deluje kao da se iznenada pojavio ispred vas.
 

 
Osim detekcije, bitno je pomenuti i sistem penetracije oklopa tenka. Postoje dve osnovne vrste municije koje se koriste: AP (Armor Piercing) i HE (High Explosive). Na velikom broju tenkova ćete videti i treću vrstu municije, koja je obično unapređena verzija AP municije i ima najveću probojnost, ali se zato svaka granata zlatom plaća. AP municija se ispaljuje velikom brzinom, ima čvrsto jezgro, veliku probojnu moć i istorijski je korišćena kao glavna municija za borbu protiv oklopnih vozila. AP municija posle proboja oklopa nastavlja kroz protivnički tenk i uništava module i ubija posadu, uz to smanjujući broj hit poena tenka. Ako pak AP granata ne probije oklop, protivničkom tenku se neće ništa dogoditi i granata je efektivno protraćena uz čuveni “ding” zvuk po kojem su igrači i nazvali ovu pojavu “dingovanjem”. HE municija uvek ima primetno manju probojnu moć, ali zato po pravilu nanosi više oštećenja ako ipak prodre kroz oklop. Uz to, HE municija ima još jednu dodatnu karakteristiku, a to je da čak i ako ne probije oklop, nanese određeno oštećenje tenku koji pogodi i eventualno ošteti neki modul ili povredi člana posade. HE je dakle neka vrsta rezervne varijante u slučaju da ne možete nikako probiti neprijateljski oklop, kako biste se osigurali da ćete ostvariti barem neki učinak pogotkom. Naravno, u slučaju artiljerije, HE granate su primarno naoružanje i nanose mnogo više oštećenja, a uz to prave i “splash” štetu u odrećenom radijusu oko eksplozije.
 

 

 
Što se probijanja oklopa tiče, treba uvek imati u vidu da tenkovi uglavnom imaju najjači oklop sa prednje strane, kao i da je kupola uglavnom bolje zaštićena od tela tenka. Osim debljine oklopa, bitan je i ugao pod kojim se oklop pogodi, pošto je oklop koji se pogodi pod uglom od 45 stepeni efektivno mnogo deblji od oklopa koji treba probiti pod uglom od 90 stepeni. Uz to i razdaljina je bitan faktor, pa AP granatama probojnost opada sa udaljenošću. Ovde vas nećemo zamarati matematikom, detalje možete pronaći na WoT wiki strani. Bitno je da znate osnove, a ostalo dolazi s vremenom i iskustvom, pa ćete vrlo brzo naučiti da svaki tenk ima neku slabu tačku, kao što je otvor prozorčića vozača, poklopac na vrhu kupole itd.
 

 Najveća promena u World of Tanks-u od našeg prethodnog opisa je početak funkcionisanja Klanskih Ratova. Iz naziva ovog moda se odmah vidi da je u pitanju borba između klanova, u cilju osvajanja teritorija na mapi, gde se strateški deo odigrava u poteznom maniru, veoma slično Riziku, a jedan potez traje sat vremena. Strateški deo je realizovan u okviru web interfejsa, a bitke za teritorije se igraju u klasičnom ingame modu gde se sudaraju dve grupe tenkova koje pripadaju sukobljenim klanovima. Teritorije imaju svoju monetarnu vrednost i donose svakog sata određeni prihod onom klanu koji ih trenutno ima u posedu, a vrednije su naravno mnogo poželjnije i oko njih se vode najžešće borbe.
 

 
Klanovi mogu imati maksimalno 100 igrača u svom sastavu, a svaki igrač koji ima barem tier 5 tenk dodaje svom klanu  po jedan “token”, koji se zatim može iskoristiti na globalnoj mapi. Svaki token predstavlja potencijalni tenk koji može da učestvuje u borbi, a maksimalno ih može biti 15 na jednoj teritoriji, što je ograničenje uvedeno zbog bitaka koje se igraju sa maksimalno 15 protiv 15 tenkova. Tokeni se mogu ubaciti na mapu na teritoriji gde se nalazi glavni štab klana, a ako klan trenutno nema teritorije i štab, onda je moguće inicirati iskrcavanje na neku od obalskih teritorija predviđenih za to.
 

 
Svaki token je moguće pomeriti jednom u toku dana, posle čega on ostaje zaključan sledeća 24 sata i nije ga moguće ponovo pomerati. Glavni štab je moguće pomeriti jednom dnevno, a ako neprijatelj osvoji teritoriju na kojoj se on nalazi, štab nestaje sa mape i ostaje zamrznut 72 sata, pa je vrlo bitno sačuvati ga. Tokeni koji stradaju zbog izgubljene bitke, nestaju sa mape i bivaju zamrznuti sledeća 24 sata, posle čega ih je moguće ponovo ubaciti na mapu. Bitke za teritorije se inače odigravaju jednom dnevno u vreme koje server zakaže, a cela mapa je podeljena na vremenske zone, pa se tako bitke za teritorije u različitim vremenskim zonama ne odigravaju u isto vreme. Kako mapa za klanske ratove na evropskom serveru trenutno ima u svom okviru Evropu i jedan mali deo Azije i Afrike, aktuelne su samo tri vremenske zone, mada je dugoročni plan da se ubaci cela mapa sveta, gde bi igrači sa svih servera igrali na istoj mapi, koja bi onda naravno bila podeljena na 24 vremenske zone.
 

Petnaest minuta pre početka bitke, svim igračima u klanu se otvara poseban prozor za ulazak u tu bitku, pa se onda može izabrati ko će učestvovati u njoj i dogovoriti oko taktike za predstojeću bitku, a broj igrača koji mogu da učestvuju  zavisi od broja tokena koji je na toj teritoriji na strateškoj mapi. Ratovi Klanova su još uvek u beta modu, tako da nije implementirano mnogo planiranih opcija, kao što su recimo: izgradnja građevina na teritorijama koje će donositi razne bonuse, špijunaža, zvanične alijanse sa mogućnošću propuštanja savezničkih tokena kroz teritorije, specijalni komandni tenkovi koji će imati posebne sposobnosti u okviru bitaka itd.
 

 
Od onoga što se očekuje već u sledećem patch-u, najveća promena će biti uvođenje zamrzavanja tenkova uništenih u bitkama, koje onda nećete moći da koristite u klanskim bitkama neko vreme, a što je viši tier tenka, to će zamrzavanje trajati duže. Još jedna velika promena će biti uvođenje “fog of war-a” u bitke, pa nećete unapred znati sastav protivničkog tima, već će biti neophodno da ih vaš izviđač prvo primeti, kako bi se pojavili u spisku protivničkih tenkova. Klanski Ratovi su svakako jedan od najzanimljivijih delova igre, a u budućnosti će dobiti još više opcija. Uz razne mogućnosti za strateško, taktičko i diplomatsko nadmudrivanje, tu je naravno i fina zarada za klan koji uspešno drži neku od vrednih teritorija, tako da motivacije za igranje ovog moda sigurno neće skoro manjkati. World of Tanks je mnogo napredovao od vremena zatvorene bete, pa se sada igra odvija na tri odvojena servera: u Rusiji, Evropi i Severnoj Americi. Evropski server trenutno u toku dana ima obično između 20.000 i 50.000 aktivnih igrača u svakom trenutku, dok ruski ubedljivo vodi sa preko 200.000 aktivnih igrača u vreme najveće aktivnosti.
 

 
Osnovni finansijski model World of Tanks-a podseća na najveći broj trenutno aktuelnih MMO igara, gde je igranje u suštini besplatno, ali određene stvari možete platiti i tako sebi olakšati napredovanje ili otvoriti nove mogućnosti. Bez tzv. “premium” moda, koji dodaje 50% veći prihod iskustva i novca od bitaka, vrlo je teško stići do viših tier-ova tenkova, a još je teže održavati ih i pokrivati troškove popravke i municije. Zbog toga je za ozbiljno igranje neophodno imati barem “premium” mod, koji će vas koštati oko 10 evra mesečno. Ipak, ta cifra nije tako nedostižna, a čak i u besplatnom modu ova igra je izuzetno zabavna i zarazna.
 

 
World of Tanks je osvežavajuće nov koncept. Taktičke bitke tenkovskih formacija nikada nisu bile zabavnije, a bitke koje traju maksimalno 15 minuta dozvoljavaju čak i povremenim igračima da uskoče na poneku brzu partiju. Više vrsta tenkova omogućava vam da izaberete onaj stil igre koji vam najviše odgovara, a bitke vodova, odreda, kao i mod sa klanskim ratovima obezbeđuju dobru bazu za igrače koji žele ozbiljnu timsku igru i izazove.
 

 
World of Tanks ima vrlo aktivnu bazu igrača sa naših prostora, a Benchmark je tu takođe prisutan sa velikim brojem aktivnih članova i čak dva klana. Ako ste zainteresovani za detalje, možete skoknuti na temu o WoT-u na Benchmark forumu ili se prijaviti u BENCH ili BAN klan (prvi je za jače igrače, dok je drugi za one koji još uvek napreduju). Kako je i u finalnoj verziji igra besplatna, sa mogućnošću kupovine zlata kojim možete neke stvari ubrzati i olakšati u igri, ali bez prepreka u napredovanju čak i za osnovni mod, svakako nema razloga da je barem ne probate. Klijent možete skinuti sa zvanične WoT strane i vrlo brzo se naći za upravljačem neke metalne grdosije koja čupa drveće i lomi ograde… sve dok je ne zaustavi neka dobro naciljana protivnička granata. Srećno tenkovanje! Kvaliteti:  – Jednostavni osnovni koncepti i početak igre, velika taktička dubina za ozbiljnije igrače – Igra je u osnovi besplatna – Detaljno modelirani tenkovi – Moguće je igrati i u kraćim i u dužim intervalima, što je zgodno za ljude koji nemaju previše slobodnog vremena
Nedostaci:  – Engine koji ne ume da iskoristi više procesorskih jezgara – Dosta modova, modela tenkova i drugih detalja koji još uvek nisu kompletirani – Velika verovatnoća sukoba sa lepšom polovinom zbog vremena provedenog u igranju (osim ako nemate dva umrežena računara u kući i ne naučite je da upravlja artiljerijom)
Sajt Platforma: PC Minimalni hardverski zahtevi: OS: Windows XP (SP3) / Vista (SP2)  / 7 (SP1) CPU: 2,2 GHz Video karta: GeForce 6800GT sa 256 MB RAM-a / ATI X800 sa 256 MB RAM-a, DirectX 9.0c podrška RAM: 1,5 GB za Windows XP, 2 GB za Windows Vista/7 HDD: 3,5 GB prostora Konekcija: 128 kbps (1024 kbps preporučeno za voice chat)
 
Igrano na: OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 na 3.4 GHz Video karta: AMD Radeon 6950 2 GB RAM: 8 GB DDR3 Konekcija: Cable, 16 Mbit / 1 Mbit

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi