Minecraft je najprodavanija kompjuterska igra svih vremena i uskoro dobija i svoju holivudsku filmsku adaptaciju. Deca širom sveta, uključujući i troje dece marketinškog stručnjaka AJ Minottija iz Ohaja, prosto ne mogu da mu odole. Njegove desetogodišnje bliznakinje i šestogodišnji sin svakodnevno grade čuda u ovom beskrajnom digitalnom svetu sastavljenom od blokova. Ponekad ga iznenade do te mere da ostane bez reči – kao kada mu je jedna od ćerki pokazala kako iza virtuelnog vodopada u igri krije podzemnu vilu sa interaktivnim osvetljenjem i galerijom trofeja.
Igra je postala kultni fenomen od svog pojavljivanja 2009. godine. Do 2023. prodato je preko 300 miliona primeraka. Njena popularnost je tolika da je zakazan i film za april 2025, sa glumcima poput Džeka Blek i Džejsona Momoe.
Ali zašto baš Minecraft? Psiholozi veruju da odgovor leži u duboko ukorenjenim ljudskim instinktima. Naša vrsta je opstala zahvaljujući sposobnosti da stvara – od oruđa do skloništa. Deca, kao i mladunci drugih sisara, kroz igru vežbaju veštine koje su im potrebne za život. Kod ljudi, to uključuje i gradnju. Psiholog Piter Grej sa Bostonskog koledža objašnjava da je želja za stvaranjem urođena i da nije čudo što deca danas svoj kreativni nagon izražavaju upravo u digitalnim igrama.
Minecraft nudi sve što jedno dete može da poželi: neograničenu slobodu, prostor za kreativnost, gradnju, borbu, istraživanje i – socijalizaciju. Igrači se povezuju sa prijateljima i članovima porodice čak i kada nisu fizički zajedno. AJ Minotti kaže da je Minecraft za njegovu decu postao virtuelno igralište u kojem se druže, grade i razvijaju ideje.
Profesor Džulijan Togelius sa Njujorškog univerziteta proučavao je ponašanje igrača u Minecraftu i otkrio da stil igre često odražava njihove ličnosti. Ljudi koji cene porodične vrednosti, na primer, nesvesno prave kuće sa ogradama i vrtovima u igri. Igrači su, u poređenju sa prosekom populacije, pokazivali veću radoznalost i manju sklonost ka osvetoljubivosti.
Minecraft je takođe pronašao put do obrazovanja. Tokom pandemije, profesori su koristili igru za održavanje nastave na daljinu. U Irskoj, učitelji su uspešno koristili Minecraft Education za podučavanje đaka, uključujući i kreativne načine za učenje jezika, kao što su simulacije restorana za učenje izraza na galskom jeziku. Studije su pokazale da upotreba igre može povećati motivaciju, razviti veštine rešavanja problema i unaprediti čitanje i pisanje.
Naravno, nije sve idealno – postoji zabrinutost oko količine vremena koju deca provode pred ekranima, kao i oko njihove bezbednosti na internetu. Organizacije poput NSPCC objavile su smernice za roditelje kako bi se deca zaštitila tokom igranja, jer su zabeleženi slučajevi zloupotreba i neprimerenog kontakta u igrama poput Minecrafta i Robloxa. Minotti ističe da aktivno prati šta njegova deca rade u igri i proverava sve zahteve za prijateljstvo, naglašavajući važnost roditeljskog nadzora.
Iako postoje dokazi o rodnoj neravnoteži u igranju Minecrafta – jedno australijsko istraživanje pokazalo je da 54% dečaka, ali samo 32% devojčica od 3 do 12 godina igra igru – Minottijeve ćerke su pravi dokaz da Minecraft podjednako može da inspiriše sve. On kaže da su toliko uvežbane da mu često one objašnjavaju kako nešto funkcioniše, piše BBC.
Na kraju, Minecraft je mnogo više od igre. To je alat za izražavanje, obrazovanje i povezivanje. Kako Minotti kaže: „To je kao da imaju sve Lego kocke koje možete da zamislite – samo u digitalnoj formi.”
Nema komentara 😞
Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!
Pridruži se diskusiji