Kineski CATL obećava električne avione dalekog dometa do 2028.

Kineski gigant za baterije, CATL, uspešno je testirao let aviona od 4 tone koristeći svoje "kondenzovane baterije", a sada imaju i veće planove

Kineski CATL obećava električne avione dalekog dometa do 2028.

Kineski gigant za proizvodnju baterija, CATL, saopštio je da je uspešno leteo avionom od 4 tone koristeći svoje “kondenzovane baterije” ultra-visoke gustine. Oni očekuju da će imati električni avion od 8 tona sa dometom od 2.000 do 3.000 km u pogonu za 3-4 godine.

Contemporary Amperex Technology Company Limited (CATL) je trenutni svetski lider u proizvodnji baterija za električna vozila, sa udelom na tržištu od 37%. Skoro svaki veliki proizvođač automobila, od Forda do Tesle, koristi CATL baterije.

U aprilu 2023. godine, CATL je najavio svoju “kondenzovanu bateriju” sa preko dva puta većom gustinom energije od skoro bilo čega drugog na tržištu sa neverovatnih 500 Wh/kg. Za referencu, tipična olovno-kiselinska baterija može imati do 50 Wh/kg, dok litijum-jonske baterije za EV, kao one u Tesla Model 3, mogu imati do oko 265 Wh/kg.

Kompanija kaže da je kondenzovana baterija dizajnirana imajući na umu sigurnost i težinu – specifično da bude avijacijske klase, sa očekivanjem da se koristi za povećanje dometa “zelenih” aviona.

CATL uspešno testirao let aviona od 4 tone na baterijski pogon

Tri meseca nakon te najave, CATL je osnovao avijacijsku diviziju u partnerstvu sa Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) – kineskom državnom avijacijskom kompanijom.

Stvari su se brzo razvijale od tada. U utorak, CATL je objavio da je uspešno testirao let aviona od 4 tone na baterijski pogon. Baterijski sistem aviona, konfiguracija motora i bilo koji podaci o dužini leta, visini ili brzinama trenutno su strogo čuvane državne tajne, ali ChinaDaily izveštava da CATL cilja da ima komercijalni električni avion sa dometom od 2.000 do 3.000 km spreman do 2027. ili 2028. godine.

Avion od 8 tona je daleko od Boeinga 737 od 31 tone ili Airbusa A320 od 41 tone, ali Learjet 70/75 ima težinu nešto više od 7 tona i može leteti sa devet putnika, što izgleda da je tržište koje CATL inicijalno cilja.

Obećane brojke dometa daleko premašuju bilo koji ekološki putnički avion koji trenutno leti. Čak ni futuristički koncepti baterijsko-električnih aviona, kao što je Elysian E9X, ne obećavaju više od 1.000 km (621 milja), a ne vidimo obećanja o dometu ni blizu ovoga čak ni koristeći tečni vodonik – pa ako CATL može da postigne ono što tvrdi, to je zaista veliki skok u avio tehnologiji.

Kineske avio vlasti već su pokazale spremnost da guraju napred sa futurističkim električnim vazdušnim transportom, potpuno sertifikujući eHang-ove eVTOL taksi operacije godinama pre nego što su američki ili evropski regulatori spremni da odobre slične komercijalne avione na Zapadu.

S druge strane, što više energije po težini nosi bilo koja baterija, veća je verovatnoća za termičke probleme, a ishod postaje spektakularno destruktivan kada stvari krenu po zlu. 500 Wh/kg je vrlo zastrašujuća brojka u tom kontekstu, pa se svakako nadamo da je testiranje sigurnosti prvi, drugi i treći prioritet dok CATL radi na stavljanju ovog aviona u upotrebu u narednih nekoliko godina.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Komentari (0)

Nema komentara 😞

Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!

Pridruži se diskusiji
Možda vam se svidi