Na ivici Sunčevog sistema otkriveni tragovi skrivene strukture

Ako se dovoljno udaljite od Sunca, Sunčev sistem izgleda mnogo naseljeniji

Na ivici Sunčevog sistema otkriveni tragovi skrivene strukture

Iza Neptunove orbite nalazi se Kuiperov pojas, ogromno prstenasto polje ledenih stena. Ovde se nalazi Pluton, Arrokoth i bezbroj drugih malih objekata u hladnoći i tami. Ovi objekti su poznati kao objekti Kuiperovog pojasa (KBO), a astronomi su upravo otkrili naznake neočekivanog povećanja njihove gustine između 70 i 90 astronomskih jedinica od Sunca, odvojene velikim, gotovo praznim razmakom između ove oblasti i unutrašnje populacije KBO-a bliže Suncu.

Izgleda, gotovo kao da postoje dva Kuiperova pojasa, ili barem dva dela – nešto što niko nije očekivao da će pronaći.

„Ako se ovo potvrdi, to bi bilo značajno otkriće“, kaže planetarni naučnik Fumi Yoshida sa Univerziteta za zdravlje i tehnologiju u Japanu.

Predmeti u Kuiperovom pojasu smatraju se najočuvanijim materijalima u Sunčevom sistemu. Pojas se prostire od Neptunove orbite, oko 30 astronomskih jedinica od Sunca, do oko 50 astronomskih jedinica. Ova udaljenost znači da su objekti u Kuiperovom pojasu minimalno pogođeni solarnim zračenjem, što znači da su verovatno ostali nepromenjeni od formiranja Sunčevog sistema pre 4,6 milijardi godina.

Istraživanja pomoću New Horizons sonde

Sonda New Horizons, koja se od 2015. godine udaljava od Plutona, trenutno je skoro na 60 astronomskih jedinica od Sunca. Astronomi na Zemlji, koristeći teleskop Subaru na Havajima, nastavili su proučavanje Kuiperovog pojasa i otkrili 263 nova KBO-a, od kojih se 11 nalazi daleko izvan ranije smatrane granice pojasa – u regionu iza 70 astronomskih jedinica.

Istraživači su uspeli da ekstrapoliraju gustinu spoljnog prstena Kuiperovog pojasa. U regionu između 55 i 70 astronomskih jedinica gotovo da nije pronađeno ništa, što bi moglo ukazivati na prisustvo praznine, što je karakteristika koju smo videli u drugim planetarnim sistemima u formiranju.

Posledice za našu percepciju Sunčevog sistema

Ako se ovi nalazi potvrde, mogli bismo odbaciti jednu od neobičnosti za koju se mislilo da karakteriše naš Sunčev sistem – ideju o neobično maloj solarnoj maglini. Otkriće bi moglo izjednačiti naš Sunčev sistem sa planetarnim sistemima u ostatku galaksije.

„Ovo je revolucionarno otkriće koje otkriva nešto neočekivano i uzbudljivo u udaljenim delovima Sunčevog sistema“, rekao je Alan Stern, glavni istraživač New Horizons misije iz Southwest Research Institute-a, a prenosi Science Alert.

Istraživanje je prihvaćeno za objavljivanje u časopisu The Planetary Science Journal i dostupno je na arXiv-u.