Kompanija Natron Energy je ove nedelje zvanično započela proizvodnju svojih brzo punjivih, dugovečnih baterija bez litijuma, uvodeći na tržište novu intrigantnu alternativu u igri skladištenja energije na bazi natrijum-jonske tehnologije.
Ne samo što je natrijum na našoj planeti između 500 do 1.000 puta zastupljeniji od litijuma, već njegovo dobijanje ne zahteva isti tip ekstrakcije koji ostavlja trajnije posledice na okolinu. Natron navodi da su njihove natrijum-jonske baterije napravljene isključivo od obilno dostupnih materijala kao što su aluminijum, gvožđe i mangan.
Štaviše, materijali koje Natron natrijum-jonske baterije zahtevaju mogu se nabaviti kroz pouzdan lanac snabdevanja u SAD-u, slobodan od geopolitičkih poremećaja, što se ne može reći za uobičajene materijale litijum-jonskih baterija poput kobalta i nikla.
Natrijum-jonska tehnologija je poslednjih godina postala interesantna kao pouzdaniji, potencijalno jeftiniji vid skladištenja energije. Iako njena energetska gustina zaostaje za litijum-jonskom, prednosti kao što su brži ciklusi punjena, duži vek trajanja i nezapaljivost zbog koje je upotreba bezbednija, učinile su natrijum-jon privlačnom alternativom, posebno za stacionarne upotrebe poput rezervnih skladišta za data centre i punjače za električna vozila.
Osnovan 2013. godine, Natron je bio jedan od pionira u novom talasu istraživanja i inovacija natrijum-jona. I dok većina pokušaja dizajniranja natrijum-jonskih baterija ostaje u laboratoriji, Natron je pokrenuo jednu od prvih proizvodnih operacija na svetu. Zvaničan početak proizvodnje obeležen je ove nedelje ceremonijom sečenja vrpce u njihovom proizvodnom pogonu u Holandu u državi Mičigen, koji je postao prvi komercijalni proizvodni pogon natrijum-jonskih baterija u SAD-u.
“Natrijum-jonske baterije nude jedinstvenu alternativu litijum-jonskim, sa većom snagom, bržim punjenjem, dužim životnim vekom i potpuno sigurnom i stabilnom hemijom,” rekao je za New Atlas na događaju osnivač i jedan od izvršnih direktora Natrona, Kolin Vesels. “Elektrifikacija naše ekonomije zavisi od razvoja i proizvodnje novih, inovativnih rešenja za skladištenje energije. Mi u Natronu ponosni smo što nudimo takvu bateriju bez upotrebe konfliktnih minerala ili materijala sa upitnim uticajem na okolinu.”
Natron navodi da se njihove baterije pune i prazne 10 puta brže od litijum-jonskih, što je nivo brzine punjenja i praznjenja koji ove baterije čini idealnim kandidatom za rešenja skladištenja rezervne energije. Uz to, procenjeni vek trajanja je čak 50,000 ciklusa.
Natron ne navodikonkretnu cifru energetske gustine, ali sudeći po članku iz 2022. godine iz Chemical & Engineering News, reč je verovatno o 70 Wh/kg, što je pri dnu skale energetske gustine natrijum-jona. To se uklapa sa poslovnim planom kompanije koji se bazira samo na stacionarnoj upotrebi, pošto se natrijum-jonske baterije koje se istražuju za potencijalnu upotrebu u električnim vozilima imaju preko dvostruko višu gustinu. CATL je pokazao natrijum-jonsku bateriju od 160 Wh/kg u 2021. i ima planove da je poveća na preko 200 Wh/kg kako bi bolje zadovoljila potrebe električnih vozila.
Kako su AI rešenja sve češća i postaju mnogo zahtevnija po pitanju energije, nije iznenađujuće što su početni cilj kompanije centri za skladištenje podataka AI, gde bi njihove baterije mogle postati esencijalan alat za upravljanje energijom. Natron namerava da naknadno proširi fokus i na druge segmente tržišta, pominjući brze punjače za električna vozila i telekomunikacionu opremu kao primarne ciljeve.
Planovi Natrona predviđaju da pogon u Holandu poveća proizvodnju do 600 megavata godišnje na punom kapacitetu, služeći kao model za buduće gigavatne pogone. Prve isporuke su planirane za jun.
Verovatno nikada necu moci da nabavim ovu vrstu baterije ali mogu da cestitam naucnicima i proizvodjacima na ovom uspehu koji moze da dovede do smanjenja zagagjenosti avrmenom ce bti i usavrsenija