Neindetifikovani nebeski objekti ugrožavaju pilote, ali naučnici su osmislili revolucionarno rešenje

Naučnici predlažu sistem za praćenje satelita kako bi se smanjila zabuna i rizik od nesreća među pilotima koji često greškom identifikuju satelite kao NLO

Neindetifikovani nebeski objekti ugrožavaju pilote, ali naučnici su osmislili revolucionarno rešenje

Dana 10. avgusta 2022. godine, pet pilota iz dve različite komercijalne avionske linije zabeležilo je “neidentifikovane anomalne fenomene” (NLO) iznad Tihog okeana. Kasnije se ispostavilo da su zapravo posmatrali Starlink telekomunikacione satelite.

Prijavi se na nedeljni Benchmark newsletter
Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Sateliti u niskoj orbiti, poput Starlinka, često izazivaju zabunu među pilotima i javnošću, jer reflektuju sunčevu svetlost i izgledaju kao neobične svetle tačke na nebu. Ovakvi incidenti mogu izazvati konfuziju i ometati pilote tokom leta, predstavljajući potencijalni bezbednosni rizik.

Uzrok problema

Glavni razlog zašto piloti greškom identifikuju satelite kao NLO leži u tome što nemaju pristup podacima o položaju satelita u realnom vremenu. Starlink sateliti, koji orbitiraju na visini od oko 550 km, često menjaju položaj i reflektuju svetlost na nepredvidive načine. Trenutno više od 6.000 Starlink satelita kruži oko Zemlje, a planira se da njihov broj poraste na 42.000, što povećava potrebu za boljim metodama identifikacije.

Revolucionarno rešenje

Tim naučnika, predvođeni inženjerom Douglasom J. Buettnerom sa Univerziteta Juta, razvio je sistem koji omogućava simulaciju tačnih lokacija satelita. Korišćenjem astrometričke analize i podataka sa letova, tim je rekonstruisao pogled iz pilotske kabine u trenutku viđenja. Ovo je omogućilo precizno određivanje položaja satelita i eliminisanje mogućnosti zabune.

Njihova tehnika, poznata kao “ray-traced rendering”, vizualizovala je tačke gde su piloti videli satelite kroz prozore kokpita. Simulacije su pokazale da su solarni paneli satelita bili postavljeni tako da reflektuju sunčevu svetlost dovoljno jasno da privuku pažnju pilota.

Naučnici predlažu nekoliko koraka kako bi se smanjio rizik od grešaka:

  • Pristup podacima u realnom vremenu: piloti bi trebalo da imaju mogućnost da brzo identifikuju satelite putem informacija o njihovom položaju, orbiti i vremenu lansiranja.
  • Automatski sistemi za snimanje: ugradnja kamera u avione koje automatski prikupljaju vizuelne podatke za analizu objekata na nebu.
  • Satelitski modeli za kontrolore leta: Američka federalna administracija za avijaciju (FAA) mogla bi koristiti modele kretanja satelita kako bi unapred obavestila pilote o mogućim viđenjima.
  • Saradnja: predložena je saradnja između SpaceX-a, NASA-e, NOAA-e i američke Svemirske komande kako bi se unapredila razmena podataka o satelitima.

I obični posmatrači mogu identifikovati Starlink satelite pomoću sajtova poput FindStarlink.com, koji pružaju informacije o položaju satelita u određenom trenutku i na određenoj lokaciji.

Ovo rešenje ne samo da smanjuje rizike u avijaciji, već doprinosi i boljem razumevanju i preciznijem izveštavanju o neidentifikovanim objektima na nebu, piše Popular Mechanics.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi