Nova Google veštačka inteligencija može da modelira DNK, RNK i „sve molekule života“

Novi AI model Google laboratorije DeepMind pod nazivom AlphaFold3 može da predviđa ne samo strukturu proteina, već i DNK, RNK i „svih molekula života“

Novi Google DeepMind model veštačke inteligencije AlphaFold3 koristi istu metodu kao i AI generatori slika da predvidi kako se različiti molekuli uklapaju zajedno. On tako može da modelira DNK i RNK, i kako tvrdi kompanija, sve molekule života, a rad ovog modela treba da pomogne istraživačima u medicini, poljoprivredi i razvoju lekova da testiraju potencijalna otkrića.

Prethodne verzije AlphaFold modela su samo predviđale strukture proteina, a AlphaFold 3 ide korak dalje i može da modelira DNK, RNK i manje molekule nazvane ligandi, proširujući sposobnost modela za naučnu upotrebu.

DeepMind laboratorija kaže da novi model pokazuje poboljšanje tačnosti predviđanja od 50 posto u poređenju sa svojim prethodnim modelima.

Sa AlphaFold 2 modelom, bio je to veliki trenutak u strukturnoj biologiji koji je otključao sve vrste neverovatnih istraživanja“, rekao je izvršni direktor DeepMind-a Demis Hasabis novinarima na brifingu.

AlphaFold 3 je korak na putu korišćenja veštačke inteligencije za razumevanje i modeliranje biologije“.

AlphaFold 3 ima biblioteku molekularnih struktura. Istraživači unose listu molekula koje žele da kombinuju, a zatim AlphaFold 3 koristi metod difuzije da generiše 3D model nove strukture. Difuzija je ista vrsta AI sistema koju koriste AI generatori slika kao što je Stable Diffusion za sastavljanje fotografija.

DeepMind kaže da Isomorphic Labs, kompanija za otkrivanje lekova koju je osnovao Hasabis, koristi AlphaFold 3 za interne projekte. Do sada je model pomogao ovoj kompaniji da poboljša svoje razumevanje novih ciljeva bolesti.

Osim modela, DeepMind takođe čini istraživačku platformu AlphaFold Server dostupnom nekim istraživačima besplatno. Server, pokretan AlphaFold 3 modelom, omogućava naučnicima da generišu predviđanja biomolekularne strukture bez obzira na njihov pristup računarskoj snazi. Hasabis kaže da je server dostupan za akademske, nekomercijalne svrhe, ali da Isomorphic Labs radi sa farmaceutskim partnerima kako bi koristili AlphaFold modele za programe otkrivanja lekova.

Google kaže da sarađuje sa naučnom zajednicom i političkim liderima da odgovorno implementira model. Uz to, kompanija još tvrdi u objavi da neki stručnjaci za bio-bezbednost veruju da AI modeli „mogu da smanje barijeru za pretnje i omoguće im, uz pomoć drugih tehnologija, da dizajniraju i konstruišu patogene i toksine koji su transmisivniji ili štetniji“.

Google kaže da je radio sa ekspertima iz oblasti i specijalistima za bio-bezbednost, istraživanje i industriju kako bi utvrdila rizike u vezi sa AlphaFold 3 modelom, čak i pre njegovog lansiranja.