SpaceX je lansirao Starship, najveću i najmoćniju raketu ikada napravljenu, koja je nedugo potom – eksplodirala.
Raketa je uspešno napustila lansirnu platformu u Teksasu, ali dva dela letelice nisu uspela da se razdvoje kako je planirano. Ubrzo nakon toga eksplodirali su u vazduhu, ostavljajući dramatičan oblak na nebu.
To je bio prvi put da je “potpuno integrisana” verzija Starshipa – sa gornjim delom svemirske letelice priključenim na “Super Heavy” booster dodatkom sa gorivom – ikada lansirana. Zajedno, oni su najveća i najmoćnija raketa ikada napravljena, sa dvostruko većim potiskom od rakete Saturn V koja je odnela čovečanstvo na Mesec.
Starship eksplodirao, misija uspela
U seriji objavljenih tvitova, rukovodioci SpaceX programa izjavili su da će naučiti iz ovog testa i da „uspeh dolazi iz onoga što naučimo iz ovakvih situacija“.
„Kao da test leta sam po sebi nije bio dovoljno uzbudljiv, tek Starship se brzo i neplanirano rasturio pre samog postupka razdvajanja “, navodi se izjavi.
„Timovi će nastaviti da pregledaju podatke i rade na našem sledećem test letu.”
„Sa ovakvim testom, uspeh dolazi iz onoga što naučimo, a današnji test će nam pomoći da poboljšamo pouzdanost Starship-a u nastojanju da SpaceX život učini multiplanetarnim.”
„Čestitam celom SpaceX timu na uzbudljivom prvom integrisanom testu leta Starship rakete!“
Pre lansiranja, Elon Musk je pokušao da supsti očekivanja, na realan nivo rekavši da će se misija smatrati uspešnom ako raketa uopšte uspe da poleti, a da ne uništi lansirnu rampu.
Možda mu pomogne AI u traženju istine oko toga zašto mu se raketla raspala.
Sarkazam tuđoj nesreći. Balkan! Zato mi ne možemo napred
Mozda je raketa bila previse spicasta
Svaka raketa poseduje opciju za daljinsko uništenje u slučaju da se pojavi otkaz kritičnih funkcija. Cilj je sprečiti nekontrolisan let i pad.
steta sto na musk-a nisu ugradili tu funkciju u zadnje vreme ne zna gde udara...
Zavisi koga pitaš, možda udara baš gde treba.
Možda da konsultuje Balkanskog Ružicastog ŽM maga da mu pomogne sa AI robotom koji će voditi emisiju i pričati samo Istinu da ide da upravlja raketom nakon što uradi ozoniranje krvi pre lete letećim automobilom Tesla ŽM edišn.
Svi veliki uspesi u istrazivanju svemira oko nas su posledica nevidljive ruke državnog (USA, SSSR) intervencionizma.
Čudnih par sekundi, traju skoro kao 4-5 minuta.
Nije ni nesreća, da je uspjelo sve kako treba iz prve bilo bi to omanje čudo. Ali neko ko se uključi s nula znanja obično pravi ovakve gafove.
Kako je rečeno, planiran je let maksimalno 90 minuta.
Ipak, meni je palo u oči kako su zaposleni proslavili eksploziju posle četiri minuta kao da je veliki uspeh. Mislim da je to bio marketinški potez, njihovo slavlje.
Možda let od četiri minuta, ili bilo kakav let jeste uspeh, ali sasvim sigurno nije za onakvo slavlje. Po meni je to bilo degutantno.
Napisano ovde na forumu pre leta:
SpaceX je imao veliki broj eksplozija i neuspešnih lansiranja, ali to je za njih i njihov način rada planirani put razvoja.
Falcon 9 se raspao nebrojani broj puta dok nije usvojen konačni dizajn. Sada je jedna od najpouzdanijih i za lansiranje najjeftinijih raketa na svetu.
NASA-in novi SLS sistem, odmah iz prve leti uspešno. Ali razvijaju ga već samo eto tek 20-ak godina od početka razvoja do tog prvog uspešnog (ali ipak probnog) leta.
Svako voli veliku eksploziju, bez obzira na sve. Ne postoji taj marketing koji može da "lažira" katarzu. Ti ljudi su godinama radili da vide tu gomilu metala da poleti, dok su im svi govorili da neće. Očekivanja su u skladu sa statistikom i prvi let je nadmašio. S obzirom da su već izgrađeni bar još po jedan kompletan booster i Starship, i da rampa nije potpuno uništena, tako da se može nastaviti, i ja bih slavio.
To, NASA ide starom monolitnom principu, gde mora sve da se istestira i simulira dok sansa za problem ne bude neverovatno mala (al sve je u teoriji, nema mnogo prakticnog isprobavanja)
Dok SpaceX ide Agile principom, cim malo istestiraju i simuliraju, dovoljno da su sigurni da nece sve odmah da eksplodira u prvoj sekundi, uzmu prakticno da isprobaju, puste fiziku i realan svet da im bude test, da im pokaze da li su teoreticari bili na dobrom putu.
Isto k'o Rusi, od Koroljeva do danas...
:P :D
Takav način testiranja mi deluje kao preskupa predstava za akcionare jer dugo godina neće biti realnih rezultata, pa se pravi hajp (hipi, izvinjavam se) uz ogromnu cenu za ekologiju.
Ekologija jeste problem na mjestu lansiranja, ali ne toliko kod neuspješnog leta... Metan koji ne sagori jeste problem, ali je samo vozilo uglavnom od materijala koji se lako recikliraju i ne prave problem u ekosistemu ako se ne pronađu i dovuku nazad. A nema teoretske šanse da prođu "godine bez rezultata" jer NASA već finansira Starship kao vozilo koje će ići na mjesec, a tu su datumi prilično fiksirani. Moje predviđanje je da će SpaceX imati više problema sa lansirnom rampom u Teksasu nego s vozilom. Ako riješe preostale probleme s pouzdanošću Raptor 2 motora i ako se termalna zaštita na Starshipu dobro pokaže, vrlo brzo će imati uspješna lansiranja. Kapiram da će sad da ubrzaju izgradnju tornjeva na Floridi i da će mijenjati planove za usmjerivač plamena i vodeno prigušenje pri lansiranju jer ovako ne ide.
Ako mislis na stari sigurni monolitni NASA nacin, absolutno, da, stari nacin je skupa predstava za akcionare
Novi SpaceX Elon Musk gde sve eksplodira levo desno, donosi, brze rakete, vise raketa, i jeftinije xD. I rezultati za akcionare su fenomenalni.
1. Elon Pravi 10 Starship raketa za vreme za koje nasa pravi jednu SLS raketu.
2. Elon-u 5 eksplodira, ali od 6-te sve ide ko podmazano, Elon spreman 6-te godine*, i dok Nasa jos 4 godina "Simulira" i tek 10-te lansira prvu SLS, a tad vec Elon je van solarnom sistema, sa 100 launcheva godisnje. A Nasa jedva jedan godisnje.
U hipotetickom rasponu od 10 godina.
Sto je najsmesnije SLS-u nije Starship konkurencija, nego Falcon Heavy koji leti uspesno od 2018. NASA je 5 godina iza Elon Musk-ovog sistema prethodne generacije. Niko, a ni Kinezi nisu ni blizu za Starship konkurenciju, pa cak i da je za jednokratnu upotrebu.
Danasnji NASA inzenjeri nisam siguran da li su konacno uspeli da se 100% snadju sa Saturn V motorima. Von Braun = Nikola Tesla, 50/100 godina ispred svog vremena. kad su otvorili iz skladista da analiziraju, rekli su da su imali osecaj kao da su Vanzemaljsku tehnologiju uzeli da proucavaju.
Heh, Fiksirani datumi, Evropska Ariane 6 i United Launch Vulkan americka raketa vec ima misije, ozbiljne misije zakazane, a sve kasni, i datumi samo klize, i na kraju ce svi da zavrse kod Elon-a i plate vise nego u startu da su prihvatili i prosli jeftinije xD
Japanci isto kasne ozbiljno, samo sa nasledikom starih tehnologija.
Amerima vise eksplodiralo 1950-60-te raketa nego Rusima dok su isli Agile sistemom xD
Doduse Rusi su najvise izgubili ljudskih zivota naucnika i vojnika na i oko launch pad-ova.
Mada eksplozija 2 americka shuttle-a su bile vise "mentalno" teske za ljudski rod. Jbg kad koristis shuttle za ono za sta nije bio predvidjen. Izaslo je skoro, za sta se stvarno space shuttle napravio, i zasto je toliko problematican bio. Space shuttle je bio iskljucivo i prvenstveno vojna platforma za Orbital Bombardment, i Spijunazu. Konkretno za Nuclear Orbital Bombardment, iz "nemogucih" uglova nepokrivenih uredjajima za detekciju. Sledeci parametera za misije je bilo da nosi svemirske marince da cackaju po tudjim satelitima, a posle i automatizovano da cacka po satelitima (sto naslednik shuttle-a radi odavno), I treci parametera je bio ubacivanje svemirskih marinaca na teritoriju Sovjetskog saveza.
Sve ostalo je prerada i sekundarno koriscenje. Uvek su bili previse rizicni za ljudsku posadu, al posto je trebala da bude vojna onda nije problem.
Dok su Kinezi najverovatnije izgubili najvise Civilnih zivota.
Ne znam koliko si detaljno do sada pratio astronautiku i SpaceX od kada postoji, ali oni su za 15-ak godina rada, baš ovakvom metodom razvoja i testiranja postigli ono što NASA/RossKosmos/ESA/Boing/EULA/Ariane i svi (pre)ostali nisu napravili od kada postoje (a neki postoje već više od pola veka).
Njihove prve test rakete su isto ovako testirane kao poluproizvodi i padale i raspadale se, ali sve manje i manje i sve ređe i ređe do usvajanja finalnog proizvoda. A kao konačno usvojeni proizvod, postale su najpouzdaniji i najjeftiniji lanseri što postoje danas u svetu. I pre RUS/UKR krize, SpaceX je preuzeo npr. Rusima gotovo sva komercijalna lansiranja za druge zemlje. A i ostali se sada češkaju.
Ok, Starship je još bar deceniju daleko od finalnog usvojenog i uhodanog proizvoda, ali proći će brzo i ta decenija. Drugi slične rakete imaju tek kao CGI modele.
Jedino da se Musk-u nešto desi, pa da da sve stane..
Isto u de-classified podacima stoji da je samo drugi parametar Vojne namema shuttle-a, ispunio ocekivanja, a to je kradja, onesposobljavanja, cackanje, tudjih satelita, kao i opravka i nadogradnja svojih, sto su posle prebacili u Boeing X-37 program
View image at the forums
Treci parametar za svemirske udarne marince, je bio kompletan neuspeh (ko bi pomislio xD), I na taj tip misije je stavljen ponavljajuci moratorijum, pecat, da se provera na svakih ~10-20 godina, da li se pojavila neka tehnologija da pomogne.
A prvi parameter iako je tehnicki funkcionalan, i veoma propagadno ubitacan, nije novcano isplatljiv naravno xD
Ruski Poseidon program je mnogo realisticnija verzija kreativnih koriscenja nuklearnih bombi:
View image at the forums
Prvo su ismevali SpaceX, dok nisu izgubili skoro sav posao, onda su krenuli da pričaju da će da nadmaše, ali nema ništa od toga.
Da stane?! Pa tada bi tek sve krenulo. Njegove opsesije su istorijski inspirisale horde fanatika i podizale hajp za sve čime se bave njegove kompanije, ali, posebno u posljednje vrijeme, fiks ideje i zahtjevi više smetaju nego što pomažu. Takođe, insistiranje na sagorijevanju ljudi u SpaceX je užasno loš aspekt svega.
Imaju neke očigledne stvari koje treba da reše pre sledećeg testa.