Nadzvučna NASA letelica sa oznakom X-59, projektovana da leti brže od zvuka bez izazivanja efekta probijanja zvučnog zida i zvučnog udara na tlu, napravila je još jedan korak ka svom prvom letu, izašla je na pistu radi prve test vožnje. Ovaj futuristički avion dužine 30 metara ima izdužen trup i ne poseduje klasično pilotsko staklo; umesto toga, piloti se oslanjaju na sistem spoljnog vida (XVS), koji koristi kamere i proširenu stvarnost (AR) za prikaz slike ispred letelice.
Tokom jula, NASA je sprovela tzv. taksi testove, gde je test pilot Nils Larson vozio X-59 po pisti pri malim brzinama kako bi se proverili upravljanje i kočenje. Sledeći korak su testovi pri velikim brzinama, kada će letelica ubrzavati gotovo do brzine poletanja.
Testiranja se odvijaju u postrojenju Plant 42 američkog ratnog vazduhoplovstva u Palmdaleu, Kalifornija bazi poznatoj po razvoju najtajnijih američkih letelica, uključujući F-22 Raptor, B-2 Spirit i bespilotni špijunski dron RQ-170 Sentinel. Ranije opozvani projekat letećeg teleskopa SOFIA, kao i svemirski šatlovi, takođe su testirani na ovoj lokaciji.

Ovi taksi testovi predstavljaju nastavak višemesečnih proba koje uključuju simulacije letova, kvarova i ispitivanja rada motora. U maju su inženjeri simulirali uslove leta direktno u kompjuterima ovog aviona, a u junu su proveravali da li motor može da drži konstantnu brzinu. Godina je počela spektakularno sa testovima “afterburner” sistema, gde se u izduv ubrizgava dodatno gorivo radi većeg potiska.
Ranije ovog meseca, u saradnji sa japanskom svemirskom agencijom JAXA, testiran je umanjeni model X-59 u nadzvučnom vazdušnom tunelu kako bi se precizno izmerila buka ispod letelice tokom nadzvučnog leta i probijanja zvučnog zida.
Ako predstojeći testovi budu uspešni, NASA planira test kampanju leta nad naseljenim područjima, kako bi prikupila podatke o tome kako se novi tihi “zvučni udari” percipiraju sa tla.
Cilj ovog projekta je razvoj tehnologija koje bi omogućile povratak komercijalnih nadzvučnih letova iznad kopna, što je trenutno zabranjeno u SAD zbog prevelike buke. Ako X-59 i slične letelice uspeju da reše problem buke i zvučnih udara, brzi letovi mogli bi postati deo svakodnevnog civilnog, medicinskog i hitnog transporta, prenosi Space.
Nema komentara 😞
Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!
Pridruži se diskusiji