Google Chrome danas pokrenuo prvu fazu ukidanja kolačića: Novi pogled na onlajn privatnost

Do kraja godine, Google Chrome ima za cilj da potpuno eliminiše kolačiće treće strane, menjajući perspektivu onlajn privatnosti.

Google Chrome danas pokrenuo prvu fazu ukidanja kolačića: Novi pogled na onlajn privatnost

4.januar 2023. godine biće zapamćen kao veliki trenutak za Google Chrome veb pregledač koji nakon dve i po godine od planiranog, započinje fazni plan opraštanja od čuvenih kolačića. Danas, oko 30 miliona korisnika, što čini 1% Google Chrome baze korisnika, doživljava prvo iskustvo sa vebom bez (ne)popularnih “Cookies”-a.

Do kraja godine, Google Chrome ima za cilj da potpuno eliminiše kolačiće treće strane, menjajući perspektivu onlajn privatnosti.

Kolačići, često smatrani originalnim grehom interneta, od strane zaštitnika privatnosti, dugo su korišćeni od strane tehnoloških kompanija za praćenje ponašanja korisnika na mreži. Ovi “kolačići treće strane”, ukorenjeni u samu infrastrukturu interneta, omogućavaju ciljane oglase i razne metode praćenja, javlja WSJ.

Ambiciozni projekat Google-a, pokrenut 2019. godine, ima za cilj da eliminiše ove kolačiće iz Chrome-a, pregledača koji obuhvata oko 60% korisnika interneta. Viktor Vong, stariji direktor proizvodnog menadžmenta za Privacy Sandbox u Google-u, istakao je posvećenost kompanije privatnosti u intervjuu iz 2023. godine.

“Misija tima Privacy Sandbox u širem smislu je očuvanje privatnosti aktivnosti ljudi na slobodnom i otvorenom internetu.”

U prvoj fazi Google uvodi funkciju zaštite praćenja, prikazanu putem iskačućeg prozora u Chrome-u, označavajući početak kraja kolačića. Korisnici mogu prepoznati primenu zaštite praćenja po karakterističnom logotipu oka u traci za URL.

I dok kolačići odlaze u prošlost, Google ne napušta potpuno praćenje korisnika. Projekat Privacy Sandbox zamenjuje kolačiće metodama usmerenim na veću privatnost.

Chrome će pratiti aktivnosti korisnika, ali će podatke čuvati lokalno, klasifikujući korisnike u grupe na osnovu njihovih preferencija. To omogućava veb sajtovima i oglašivačima da ciljaju određene grupe bez pristupa individualnim podacima o pregledanju, nudeći kompromis između privatnosti i ciljanog oglašavanja.

Google Chrome transformiše pregledač iz agensa korisnika u agens oglašavanja

Zaštitnici privatnosti, međutim, izražavaju zabrinutost zbog dominacije te kompanije u ovom novom modelu praćenja. Electronic Frontier Foundation tvrdi da pristup Google-a transformiše pregledač iz agensa korisnika u agens oglašavanja, ograničavajući praćenje na jedno moćno telo.

Uprkos kritikama, Google ostaje čvrsto na svojoj poziciji, balansirajući interese potrošača, oglašivača i developera. Neki oglašivači su prihvatili nove alate za praćenje, dok ih drugi doživljavaju kao pretnju za svoje poslovanje.

Kako eri kolačića “dolazi kraj”, važno je napomenuti da će prvi kolačići, kojima upravlja posećeni veb sajt, opstati. Ovi kolačići, često bezopasni i funkcionalni, cenjeni su i od strane Google-a i korisnika.

Čekamo reakciju ostalih proizvođača veb pregledača, ali i oglašivača.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Komentari (0)

Nema komentara 😞

Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!

Pridruži se diskusiji
Možda vam se svidi