Opis igre: Gran Turismo 6

Gran Turismo 6 je tako reći pomalo neplanirano najavljen protekle godine. Krajem godine igra se pojavila i to je bio prvi Gran Turismo 6 naslov koji do sada nije kasnio. Za neke će biti iznenađenje što je igra izašla za PlayStation 3, iako je PlayStation 4 već bio dostupan, ali je jasan ovaj potez kompanije Sony koja i dalje želi da ubira plodove svoje finansijski problematične konzole. Računica je jasna - preko 70 miliona PS3 konzola je ogromna

Branko Mitić
Gran Turismo 5 se pojavio krajem 2010. godine, čak četiri godine od predstavljanja PlayStation 3 konzole. Ni dve i po godine kasnije, tokom sredine 2013., nisu postojala očekivanja da će Gran Turismo 6 pojaviti uskoro, jer se očekivao PlayStation 4, uz činjenicu da Kazunori Jamauči, prvi čovek Polyphony Digital studija i kreator Gran Turismo serijala, jednostavno voli (pre)dugo da pravi svoje igre. Ipak, pomalo neočekivano, tokom prošle godine najavljen je Gran Turismo 6.

Gran Turismo 5 je odlična igra koja je iskorišćavala veći deo potencijala PlayStation 3 konzole, tako da je pitanje da li je Jamauči želeo da napravi Gran Turismo 6 za PlayStation 3. Čini nam se da je Sony ipak zahtevao da Gran Turismo 6 izađe za PlayStation 3 – na ovaj način produžio bi se životni vek konzole i pokrili neki minusi nastalih prvih godina postojanja ovog hardvera. Istina, Sony nakon izlaska svake nove konzole održava staru u životu još par godina, ali ne možemo da se otmemo utisku da je Kazunori Jamauči dobio naređenje da Gran Turismo 6 mora da se pojavi za PlayStation 3 i to do kraja godine.
Upravo se tako i desilo i u decembru 2013. pojavio se Gran Turismo 6, nastavak jedne od najuspešnijih franšiza u istoriji igračke industrije. Preko 70 miliona primeraka igara za PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3 i PlayStation Portable prodato je tokom poslednjih 15 godina. Ovaj uspeh je pogotovo veliki zbog toga što je svaka Gran Turismo igra bila dostupna samo za jednu platformu, odnosno aktuelnu Sony konzolu. Veličina Gran Turismo igara je u tome što sa svakom novom verzijom imate utisak da je ona značajna evolucija prethodne verzije, što nije daleko od istine, pošto se linija napretka jasno vidi u odnosu na prethodne delove, bilo da je u pitanju fizika, grafika ili modeli staza i automobila. Baš zato kada upalite svaki Gran Turismo, imate osećaj da je igra razvijana 10 ili 15 godina, a ne samo nekoliko godina. Budite uvereni da će tako biti i u budućnosti, pošto Jamauči jednostavno ne pokušava u igri da “lažira” ono što u tom trenutku ne može da izvede. Zbog toga u Gran Turismo naslovima nikada nećete videti neka “rešenja” grafike ili fizike koja služe da “zamažu oči” i koja će kasnije biti odbačena. Neke stvari će moći da pokrene tek PlayStation 4 ili PlayStation 5 konzola, a Jamauči će te elemente ili izostaviti ili za njih postaviti realne temelje za buduću nadogranju. Dobro je što Gran Turismo igre imaju samo ono što konzola koja ih pokreće zaista može da realizuje, dok se oni drugi elementi ostavljaju za budućnost. Nijedna igra nema tako dobru viziju kao Gran Turismo serijal i nijedna igra nema garanciju da će svaki sledeći deo biti primetno bolji, kao što to ima Gran Turismo.

Ovo pametno sklapanje kockica i realno iskorišćenje potencijala konzole upravo je od Gran Turismo igara napravilo ozbiljnu simulaciju. Kada se pojavio Gran Turismo 4, vremešni PlayStation 2 nije imao dovoljno sirove snage da pokreće adekvatnu fiziku. U to vreme pojedine PC simulacije su zaista bile realnije, ali i donosile nemali broj lažiranih elemenata i ti elementi su (uz večiti nedostatak finansija) zaista otežavali dalji razvoj igre. Gran Turismo 4 je bio realan onoliko koliko je mogao da bude, ali su postavljeni odlični temelji u iščekivanju veće hardverske snage. To se i dogodilo sa PlayStation 3 konzolom i Gran Turismo 5 igrom. U pitanju je bio kvantni skok i Gran Turismo 5 je zaista bila prava simulacija kada su u pitanju automobili i staze. Ovde ćemo se ograditi i osvrnuti se na kritike uglavnom PC trkačke zajednice koja ističe da Gran Turismo igre jednostavno nemaju dovoljno kvalitetnu simulaciju trkanja, gde se misli na kompletan trkački vikend, treninge, kvalifikacije i vozačku kulturu. Trkanje nekada zaista može da izgleda previše arkadno i to jeste tačno. Ipak, ono što se ni slučajno ne sme osporiti Gran Turismo 5 igri jeste izuzetan fizički model i realno ponašanje velikog broja različitih automobila. Gran Turismo možda nije dobra simulacija trkanja, ali je izuzetna simulacija vožnje.

 
 Gran Turismo 6 nastavlja gde je stao Gran Turismo 5 i svako ko je igrao poslednjih par nastavaka igre, naći će se na domaćem terenu. Ipak, interfejs Gran Turismo 5 igre teško je mogao da se okarakteriše kao moderan i inovativan, a problem su i duga učitavanja. Gran Turismo 6 je pokušao da reši taj problem i uspeo…delimično. Naravno, kreatori igre će se pravdati kompleksnošću, ali meniji, podešavanja i učitavanja i dalje ostaju veliki problem. Gran Turismo 6 donosi nešto bolji interfejs, koji će zahtevati nešto manji broj klikova i učitavanja, ali Gran Turismo 7 će morati da bude u potpunosti redizajniran na ovom polju.
Ovi problemi su pogotovo izraženi na početku igranja. Na početku je potrebno voziti mnogo kraćih trka, menjati automobile, podešavati iste, dobijati licence i prvih par dana ćete imati utisak da najmanje vremena provodite za volanom, a najviše u menijima i u čekanju da uđete ili izađete sa neke staze. Na primer, ukoliko imate nekoliko trka koji su deo jednog takmičenja, posle svake morate da izađete sa jedne, pa onda da uđete u drugu. Zbog čega nije moguće odmah sa prve trke otići na drugu? Podrazumeva se da želite odmah da vozite sledeću. Stvar je tim gora jer u slučaju rednog bodovanja više trka, prelazak sa jedne na drugu jeste moguć, pa ostaje pitanje i zbog čega ta opcija nije uvek dostupna. Ista je stvar i sa zvezdicama i novcem koji dobijate nakon trke. I dalje vam Gran Turismo pred očima odbrojava zvezdice i novac koji ste dobili, kao da je u pitanju neka arkada od pre 20 godina. Potreba za zvezdicama i novcem zaista poboljšava dinamiku igre, ali zar je toliko teško da se to gomila negde u pozadini? Da biste izašli sa trke koju ste pobedili i uzeli zlato, potrebno je 6-7 klikova, iako tu trku u 99,99% slučajeva više nećete igrati. Gran Turismo 7 mora da donese to da nakon uspešne trke jednim klikom možete da odete natrag u meni ili, još bolje, odmah odete na sledeću trku.

Spomenuli smo osvajanje zlata u trkama i ono je sada olakšano u odnosu na Gran Turismo 5. Osvajanje svih zlata nije neophodno za napredak, ali ćete brže napredovati ukoliko trke završavate kao prvi, nego kao drugi ili treći. Postoji i nemali broj okorelih ljubitelja igre koji će po svaku cenu želeti da obezbede sva zlata, a dobra vest za njih jeste da to u startu neće biti previše teško i da će ranije moći da dođu do faze igre gde će više uživati. Većinu trka u startu ćete moći da dobijete sa automobilima koji imaju 50 ili 100 performance poena manje u odnosu na limit na konkretnoj trci.
Vožnja je u startu podeljenja slično kao u slučaju prethodnih igara. Postoje testovi neophodni za dobijanje licenca, tu su još misije, kao i glavne trke podeljenje u kategorije po težini, a za svaku vam je neophodna licenca. Pored toga, tu su još dodatne trke, od kojih su neke veoma zanimljive, kao što je ona da treba da pređete što veću distancu sa litrom benzina ili da oborite što veći broj čunjeva za definisano vreme, dok su neke krajnje čudne, kao što je vožnja mesečevog rovera na Mesecu. Po našem mišljenju, početak igre bi trebalo da ima više dopadljivih misija, kao što je ova sa ograničenom količinom goriva, a manji broj običnih trka sporim automobilima koje su tu samo da popune prostor.

Naravno, kao i prethodne Gran Turismo igre i ova vremenom evoluira. Pa se tako veliki broj trka sa sporim automobilima, pretvara u manji broj dužih trka sa bržim automobilima. Ovo je ujedno i najzanimljiviji deo igre, kada su u pitanju klasične trke. Same trke traju 10 do 30 minuta, a brzi automobili koje tu vozite ne dozvoljavaju da se previše opustite. Istina, ukoliko dobro sakupljate novac i automobile širom Gran Turismo 6 igre, skoro uvek ćete imati na raspolaganju automobil sa kojim ćete lako doći do pobede. Pedantnost od starta se definitivno isplati. Ipak, nekada ćete zaista morati da sa 100% posvećenosti uđete u trku sa sporijim automobilom, obzriom da nemate novca i/ili nemate automobil koji ispunjava zahteve za ulazak u trku. Različite trke će vas primorati da neretko menjate automobile, a automobili su ujedno i najbolji deo ove (i faktički svake prethodne) Gran Turismo igre. Ni jedna druga igra, časopis ili TV emisija vas neće kao Gran Turismo naučiti koliko specifikacije veoma malo imaju veze sa performansama automobila. Zbog toga se veći deo igre zasniva na Performance poenima, koji izjednačavaju automobile potpuno različitih specifikacija, godišta i klasa i daju igri jedan šarenolik, ali ipak trkački realan osećaj. Pored toga, mnogi će dane provesti testirajući različite automobile na istoj stazi, ispitivajući njihov karakter i osobine . Ukoliko ste zamišljali da ste milijarder sa dugačkom garažom i privatnom stazom, a imate daleko manje para, Gran Turismo 6 vas tome može koliko-toliko približiti.
 
 Gran Turismo 6 nije doneo previše novina u vožnji u odnosu na Gran Turismo 5, ali treba imati na umu da je “petica” zaista bila odlična. Ipak, tu su primetno bolji zvukovi i fizički model guma i vešanja. Grafika je unapređena koliko je to moguće, a uklonjeni su određeni problemi iz Gran Turismo 5 igre, kao što je čest “tearing” ili “zubate” ivice senki. Ukoliko ste donedavno igrali Gran Turismo 5, Gran Turismo 6 će biti logičan nastavak, ali neće biti revolucija, već blaga evolucija i na unapređene stvari ćete se veoma brzo naviknuti. Što se tiče zvuka, ipak ne treba previše očekivati, obzirom da igra mora da obezbedi zvukove za 1200 automobila, od kojih su neki zaista dobri, a neki prilično loši. Kada je reč o 1200 automobila, oni su i sada podeljeni na Standard i Premium modele i jasno je da je Gran Turismo ovu cifru postigao korišćenjem većine Standard automobila. Njihov izgled jeste od pre nekoliko generacija, ali njihovo prisustvo zaista prija, obzirom da postoji nekoliko Standard automobila koje vredi voziti, bez obzira na vizuelne nedostatke. Što se tiče nabavke automobila, više nema kupovine polovnih i novih, već se svi automobili nalaze kod dilera. Neretko može da se čuje kritika da Gran Turismo donosi previše japanskih automobila, ali što se nas tiče, to može biti samo plus. Kada je reč o Premium automobilima, njihovi modeli su izuzetni i nijedna igra nema ni blizu kvalitetne i verno prenesene modele kao Gran Turismo 6.

Značajan pomak se desio što se tiče staza. Legendarna Spa Francorchamps staza sada stiže u osnovnom paketu, a druge staze koje se po prvi put (ili posle nekoliko delova) nalaze u Gran Turismo igri su takođe veoma bitne. Australijanci će sigurno biti oduševljeni stavljanjem Mount Panorama staze, koja je ugostila mnoge legendarne trke do sada i koja ima jedinstvenu konfiguraciju. Iz Engleske stižu Brands Hatch, Silverstone i Goodwood staza, a ni jedna ne zahteva posebno predstavljanje. Brands Hatch staza je kao napravljena za srednje brze automobile, uska je, poseduje česte i brze krivine, uspone i padove i neverovatno je zabavna. Silverstone staza je idealna za formulu, ali i veoma teška za GT automobile, koji će na ovoj stazi biti testirani od krajnjih granica. Goodwood je stara staza na kojoj se sada odvija istoimeni festival, nije toliko atraktivna jer ne može da ugosti ozbiljne trke, ali će od vozača zahtevati hiruršku preciznost. Iz Kalifornije stiže Willow Springs International Raceway, jedna od retkih poznatih staza sa pravim krivinama iz SAD (Indianapolis i Laguna Seca su odavno deo igre). Sve bitne staze iz prethodnih verzija igre su i dalje tu – neke su poboljšane, a neke ne, mada za većinu nije bilo potrebe, uz podsećanje da Gran Turismo igre, uključujući i šesti deo, imaju daleko najbolji model 20,8 kilometara duge Nürburgring Nordschleife staze, na kojoj su mnogi ostavili stotine sati vožnje, još od kako se prvi put pojavila u Gran Turismo 4 naslovu. Ne treba zaboraviti ni na staze dizajnirane od strane Polyphony Digital ekipe, koje su po mnogima najbolje “izmišljene” staze među svim vožnjama, a tu su još i staze stavljene u poznate svetske lokacije, kao što su Alpi.

Gran Turismo 6 više nema endurance trke, makar ne one koje bukvalno treba da se voze 24 časa. Sada postoje trke koje simuliraju endurance trku, odnosno promenu vremena i doba dana, ali koje traju znatno kraće. Verujemo da će putem “sezonskih takmičenja” biti ponuđene velike endurance trke, ali za sada ih nije potrebo preći ukoliko želite da kompletirate single player igranje. U vezi sa ovim, Gran Turismo 6 donosi impresivan prikaz menjanja doba dana i vremenskih uslova, uz krajnje pristojnu simulacija mokre podloge. Modifikovanje automobila je i dalje dosta dobro, ukoliko ste zainteresovani za performanse. Ipak, ukoliko vam je stalo do izgleda automobila, nećete biti oduševljeni, obzirom da je po ovom pitanju Gran Turismo 6 iza mnogih drugih igara. U vezi sa tim ide i pitanje o oštećenjima automobila, a ovo je polje na kojem je Gran Turismo uvek trpeo velike kritike. Nećemo pokušati da branimo “damage” Gran Turismo 6 igre, osim što ćemo reći da Jamauči očigledno nije zainteresovan za ovaj segment igre. Damage jednostavno ne postoji, ali nije isključeno da će se on pojaviti za nekoliko automobila za pojedine endurance trke. Ipak, ukoliko vam je damage veoma bitan, Gran Turismo 6 nije igra za vas, mada smo mišljenja da ni postojanje nerealnog damage modela u praktično svim igrama koje imaju nekakav damage model nije ništa bolje od nepostojanja istog u Gran Turismo igrama.
 
 Krenimo od kritika na račun Gran Turismo 6 igre, koje smo mnogo puta čuli i za Gran Turismo 5 naslov. Kritike idu na račun damage modela, Standard automobila, AI-a, zvukova, a od strane ljubitelja ozbiljnih trka, kritike idu na račun nepostojanja trkačkih vikenda i kazni za “arkadne” vozače. Ne želimo da zvučimo kao advokati, ali za mnoge nedostatke se može reći zašto ih nema i kada će se konkretni elementi u igri pojaviti. Pokušaj damage modela u Gran Turismo 5 igri nije bio uspešan i Gran Turismo 6 nema damage, mada je moguće da će se putem updatea pojaviti za određene automobile (verujemo one koji se koriste na endurance trkama). Problem damage modela je u velikoj hardverskoj zahtevnosti, kao i pravnim problemima sa proizvođačima automobila koji nisu spremni za kreiranje prave simulacije lupanja automobila. Mnogi će reći da druge igre imaju damage, ali u većini slučajeva je on toliko komičan, da možete provesti sate na YouTube gledajući udarce koji su ništa više realni nego oni u Gran Turismo, uprkos tome što je “nekakav” damage prisutan. U svakom slučaju, ostavljamo još jednu šansu i verujemo da će PlayStation 4 ponuditi dovoljno snage za kvalitetan damage buduće Gran Turismo 7 igre.

Kritike na račun Standard automobila zaista ne razumemo, obzirom da Gran Turismo 6 nudi ogroman broj Premium automobila vanserijskog kvaliteta. Standard automobile u principu ne morate da koristite i ne vidimo zbog čega smetaju, pogotovo što među njima ima zaista zanimljivih modela. AI se ponekad spominje kao kritika Gran Turismo igara, ali je pitanje koja to igra ima značajno bolji AI. AI polako, ali uspešno evoluira u Gran Turismo naslovima i sa šestim delom je minimalno, ali primetno bolji. AI u Gran Turismo 6 igri zaista nije toliko loš i zapravo nimalo lošiji nego u drugim igrama, čak naprotiv. Zvukovi jesu problem, ali opet ne kod svih automobila. Neki automobili zaista imaju odlične zvukove, a odgovor na ovu kritiku je isti kao u slučaju Standard automobila: “bolje išta, nego ništa.”
Konačno, nedostatak simulacije trkanja, gde mislimo na jedan pravi trkački vikend, sa treninzima, kvalifikacijama i kaznama je možda i jedini pravi nedostatak. Tim pre što Gran Turismo 6 zaista ima sve potrebne elemente: prave automobile, prave staze i odličnu fiziku. Štaviše, Gran Turismo 6 ima bolje automobile, staze, pa i fiziku od PC igara koje se predstavljaju kao trkačke simulacije, a one su to samo zato što imaju bolje uređena pravila trkanja i obaveze za igrače. Istina, ova pravila odvlače neozbiljne igrače, ali to opet nije razlog da Gran Turismo 6 u nekon posebnom delu malo više bude orijentisan ka organizovanom trkanju, pogotovo u multiplayer okruženju. Naravno, Gran Turismo 6 poseduje više nego solidan multiplayer mod, ali je i on ipak orijentisan da privuče što veći krug korisnika, bez obzira što će Gran Turismo 6 igrati veliki broj ozbiljnih vozača. Na žalost, oni će biti izgubljeni u moru prosečnih.

Međutim, Gran Turismo 6 igra zaista ima ogromnu listu kvaliteta i ne čudi što je u pitanju najuspešnija trkačka franšiza ikada i jedan od najuspešnijih igračkih serijala ikada. Modeli staza i (Premium) automobila su toliko dobri, da je zapravo prva sledeća igra po kvalitetu Gran Turismo 5. Nove staze su odlično birane, a ukupna ponuda je fantastična, uz i dalje jedinstveni Nürburgring Nordschleife. Fizika je fenomenalna i zaista odlično pokazuje osobine svakog automobila pojedinačno. Samo igranje jeste zanimljivo, ali generalno zahteva više desetina sati, od kojih će određeni procenat ipak otići na nepotrebna učitavanja ili nešto dosadnije trke. Međutim, Gran Turismo 6 je odlično izbalansirana igra, gde će i oni povremeni trkači i ozbiljni vozači moći da pronađu ono što ih interesuje. Gran Turismo 6 nije igra koja je značajno napredovala u odnosu na Gran Turismo 5, ali jeste bolja. Osim toga, Gran Turismo 7 za PlayStation 4 se neće pojaviti nekoliko godina, pa tako nema razloga da ignorišete Gran Turismo 6, pogotovo što će igra dodatno napredovati putem novih verzija, pa čak i dodataka koje će Polyphony Digital uvrstiti putem interneta čak i bez vašeg znanja, što je potvrđeno da je izvodljivo.
Prednosti
– izuzetni modeli (Premium) automobila i staza – odlične nove staze i impresivna lista svih staza – i dalje najbolji Nürburgring Nordschleife – odlično ponašanje automobila – impresivna promena doba dana i vremenskih uslova – performance poeni omogućavaju održavanje zanimljivih trka – veliki broj automobila
Nedostaci
– preveliki broj učitavanja i kretanja kroz menije – igra zahteva dosta vremena, neke trke su zaista višak – damage model ne postoji – bez trkačkih vikenda i potrebe za trkačkom kulturom na stazi – zvukovi i dalje znaju da budu loši

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi