Opis igre: Heroes of the Storm

Blizzard želi da ponudi nešto novo u segmentu MOBA igara. Da li je pronašao dobitnu forumulu? Vreme će pokazati, ali njihova kreacija je već pred nama. Radi se o igri Heroes of the Storm, koja u netipičnom maniru osvežava dosadašnji MOBA koncept novim karakteristikama i mogućnostima. Za heroje ne brinite - tu su heroji iz svih Blizzard svetova: Warcraft, Starcraft, Diablo.

Filip Majkić
Pružila nam se prilika da isprobamo Heroes of the Storm, igru u razvoju kompanije Blizzard. Kao i svaka igra Blizzarda, i ova podiže planetarnu prašinu, da se tako izrazimo. Naročito kada imamo u vidu žanr HotS naslova. U pitanju je MOBA, Multiplayer Online Battle Arena, kao što su DotA, League of Legends, Heroes of Newerth i drugi veoma popularni i priznati naslovi. Ipak, Heroes of the Storm je po mnogo čemu specifičan…
Jeste li se umorili od Dote? Naravno da niste, jer ni sami sebi ne priznajemo da li smo i u kojoj meri umorni od svojih omiljenih MOBA naslova (u slučaju autora, to je HoN, ali priča je ista). U tom slučaju bi vam dolazeći naslov Heroes of the Storm mogao biti veoma zanimljiv. Promena u odnosu na standardnu MOBA šemu ima veoma, veoma puno.

Zapravo, Heroes of the Storm, ili skraćeno HotS (kako ćemo ga često u tekstu nazivati) sa sobom nosi toliko promena da Blizzard izbegava da ga nazove MOBA. Kompanija svoju igru naziva Hero Brawler, što o nije nelogično imajući u vidu veliki broj izmena u odnosu na nešto što smo navikli kod MOBA igara do sada. Tri staze, dve baze dijagonalno postavljene na mapi koju po sredini dijagonalno preseca reka, veliki broj heroja, predmeta koji se mogu sklapati, kripovi koje baze šalju jedna na drugu a koji služe da skupite zlato i iskustvo…sve to već veoma, veoma dobro znate.
Mnoge izmene koje je Blizzard implementirao doprinose dramatičnim promenama u izvođenju. Te promene jesu same za sebe sitne, ali ih je toliko i tolikog uticaja imaju, da dramatično menjaju doživljaj kompletne MOBA igre
Sve u svemu, HotS ima ogroman potencijal. Sa jedne strane, MOBA igrači ga mogu i voleti i mrzeti. Voleti, jer donosi neke novine i, da tako kažemo, drugačiji pogled na stvari, ali i mrzeti zbog toga što se menja standardna šema kripovanja, levelovanja, ajtema, rasporeda i ciljeva koje treba ispuniti. No, igra je namenjena svima, i početnicima i veteranima, a uskoro ćete videti i zašto je tako. Konačno, za Blizzard fanove igra ima specifičan šmek zbog toga što su heroji u HotS-u zapravo heroji iz Blizzardovih Warcraft, Starcraft i Diablo svetova. Zaintrigirani?
Početak
Igra je trenutno u Alpha fazi. Do marta ove godine je trajala „tehnička alpha“, a sada je aktuelna – kako izgleda – „obična alpha“. Dakle, ima još vremena do bete. Ili je možda ovo već de facto beta, samo se zove alpha? Kako god, igra je igriva, i mi smo jedva dočekali da je probamo. Beta status je i inače uobičajen za ovakve igre i traje veoma dugo, dok se igrači upoznaju sa mehanikom igre, a kreatori isprave bagove i, mnogo bitnije, srede balans. Pogotovo ovde, budući da usled odstupanja od standardne šeme, ima toliko toga za sređivanje.

Kako bilo, oni koji učestvuju u beti skidaju igru po standardnoj šemi. Za instalaciju igre je neophodno 6 GB slobodnog prostora na hard disku ili, još bolje, SSD-u. Preuzimanje igre se odvija veoma brzo, tipično za Blizzard naslove.

Pokretanjem igre se automatski ulazi u tutorijal. Toplo preporučujemo svima, bez obzira na nivo znanja i iskustva sa sličnim igrama da odigraju tutorijal. Promena u odnosu na standardni MOBA ima dosta, i treba saznati za mnoge cake u svim oblastima igre. Jednostavno, tutorijal je obavezan. Osim toga, Heroes of the Storm pokušava da vam kroz ovaj tutorijal postavi neku premisu šta se to oko vas dešava…premda, daleko od toga da igra ima neku priču. Uostalom, u samom tutorijalu vam Uther The Lightbringer, jedan od poznatih Warcraft heroja, jasno kaže da „ne razbijate previše glavu misleći o tim stvarima“…Pre nego što pređemo na gejmplej, osvrnućemo se ukratko na grafiku i zvuk. Svi koji su igrali Starcraft 2 su na poznatom terenu. Igra koristi isti endžin, a zanimljivo je videti „warcraftolike“ predele i objekte u endžinu koji pokreće Starcraft 2. U praksi, grafika dosta naginje crtanom filmu, heroji su krupni, jasno vidljivi, i veoma detaljni. Zvuk je takođe kvalitetno ispeglan, premda ovde nema nekih posebnih situacija gde bi on u nekoj dramatičnoj meri dolazio do izražaja. Možda bi naša želja bila da svaka jedinica dobije ogroman spektar replika, pošto standardne replike posle nekog vremena dosade. Nije da se MOBA igre odlikuju većim brojem replika, ali bismo prosto voleli da Blizzard to donese u svom visokobudžetnom naslovu i digne lestvicu naviše.

Međutim, da pređemo na poentu ovog segmenta – a to je fluidnost. Neverovatno bitna stavka, naročito u MOBA igrama sa ogromnim brojem jedinica ali i heroja i magija koje mogu bacati, gde bukvalno od milisekundi vašeg tajminga zavisi uspeh celog tima. Blizzard je to izveo na savršen način! I u alpha verziji igre sve se odvija izuzetno tečno, bez ikakvog zastajkivanja. Animacija je odlična! Zapravo, fantastična! Heroji prave hitre, ali fluidne pokrete, odazivajući se na input vašeg miša. U potpunoj ste kontroli, i u tom smislu zaista Blizzardu moramo skinuti kapu. Nije da smo išta manje očekivali od kompanije sa tolikim pedigreom na RTS polju, ali treba konstatovati da gejmplej u ovom smislu neće nimalo patiti.
Gejmplej i izmene u odnosu na standardni MOBA
Tim dobija iskustvo svakim ubistvom kripova ili heroja ili rušenjem struktura. Na gornjem delu se nalazi experience bar za oba tima koji se polako puni, i kada dođe do kraja ceo tim se leveluje. Ovo sa sobom povlači mnoštvo promena u odnosu na dosadašnji pristup koji je podrazumevao „svako za sebe“ koncept, i gde su se heroji individualno levelovali isključivo u zavisnosti od sopstvenog učinka.
Heroes of the Storm je Free to Play (F2P) naslov koji će se finansirati putem mikrotransakcija.
Naravno, i dalje ima itekako prostora za individualni doprinos, obzirom da se, kao što rekosmo, skala iskustva puni u zavisnosti od učinka svakoga pojedinačno, ali ovde nećete imati tipičnu MOBA situaciju da jedan ili dva igrača sa „carry“ herojima lako odnose preimućstvo i za sebe i za tim. Takođe, nećete se frustrirati što vaš slabašni support heroj ne sme da se pojavi na mapi i samim tim ne može da skuplja iskustvo i da se leveluje.

Novina je „privlačenje jedinica na svoju stranu“. Umesto da neutralce po mapi likvidirate zarad para, ovde oni, kada ih „premlatite“, stupaju u borbu na vašoj strani. Kamp se ponovo napuni protivnicima kroz nekoliko minuta, kada imate novu priliku. Obzirom na nešto drugačiji tempo borbe, ali i osobine heroja, koji nisu nebalansirano jaki zahvaljujući ajtemima, nekoliko ovakvih kreatura može dobrano da izmeni situaciju na nekom lejnu.

Uopšte gledano, bitkama varira ritam. Mogu biti izuzetno trome, da bi odjednom postale neočekivano brze. To možda ne deluje tako očigledno ili očekivano, obzirom da se ovde ne kupuju predmeti koji dramatično ojačavaju heroje. Iako u početku možda ne deluju tako, količina vremena provedena u bici može biti veoma mala. Naročito to dolazi do izražaja ukoliko protivnički tim ne pazi, i ne reaguje hitro na neuobičajene poteze protivnika. Angažovanje neutralaca, okupljanje heroja na jednom lejnu i slično ovde može instantno da rezultuje velikim probojem. Pride, obzirom da se iskustvo deli na čitav tim, nije neophodno da prođe duža faza partije u kojoj su heroji na svojim lejnovima i skupljaju iskustvo, kripove i zlato. Sve to rezultuje drugačijim pristupima i taktikama, deluje veoma sveže i zahteva razmišljanje.

Shodno svemu nabrojanom, saradnja je veoma, veoma bitna, čak nam se čini više nego u standardnim MOBA igrama, naročito za low level partije. Herojima ovde neće biti namenjene specifične, vrlo uske funkcije – recimo, da pokrivaju drugog heroja koji kripuje, da teraju protivnika, da kupuju tačno određene objekte. Svi heroji su korisni tokom cele partije. To ne znači da je svima ubojitost na istom nivou, ali znači da nećete imati sirotog nelevelovanog maga ili nedovoljno nabudženog carry heroja. Ne samo to, već je izuzetno bitno držati koncentraciju tokom cele partije. Ne sme se dozvoliti lako probijanje, dopuštati da nema odgovora na okupljanje protivnika i slično.
Takođe, postoje određeni „zaobilazni“ putevi kojima možete ostvariti osnovnu misiju, a to je rušenje protivničke baze. Primera radi, možete skupljati novčiće po mapi, koje donosite gusaru koji se nalazi na sredini mape. Kada skupite određeni broj novčića, on će otvoriti paljbu na neprijateljsku bazu. Ponovite ovu operaciju dovoljno puta, i moći ćete da pobedite, ili makar steknete ogromnu prednost, bez da ste ušli u protivničku bazu. Ili, da prizovete zmaja i armiju (ne)mrtvih da obave posao za vas. Opcija ima nekoliko. Potrebno je biti spreman na razne eventualnosti i dešavanja na mapi, i reagovati blagovremeno.

Kontrole su sjajne! Standardna MOBA šema korišćenja magija preko Q, W, E, R tastera na koju smo navikli kroz sve ove godine je tu. Odziv na komande je odličan, posebno imajući u vidu tradicionalno fluidne animacije. Modeli heroja će vam se možda činiti preterano kockastima i nabijeni detaljima koji su tu tek da budu šareni, ali to pomaže kod jasnijeg uočavanja.
Igra će vas postepeno uvoditi u svoj svet. Nakon što odigrate tutorijal, sledi vam igranje u timu sa drugim ljudima protiv AI protivnika, a nedugo zatim i protiv drugih ljudi. Zatim sledi mogućnost podešavanja heroja putem talenata, kvestovi heroja…u svakom slučaju, igra će vas zaokupljati i još nekim ciljevima i mogućnostima koji/koje se protežu van samih partija i zavise od vašeg globalnog učinka i afiniteta.
Postoji još mnoštvo izmena, o kojima bismo mogli pričati unedogled i koje bi tražile mnoštvo prostora i teksta. No, nešto trebate otkriti i sami. Uostalom, mnoge stvari će verovatno biti izmenjene, izbačene ili dodate u narednim verzijama. Stoga, nećemo preterivati…Heroes of the Storm je Free to Play (F2P) naslov koji će se finansirati putem mikrotransakcija. U periodu za nama je isprobano mnoštvo modela, i pokazalo se da je F2P vrlo efikasan, jer nudi gotovo besplatnu ulaznicu u svet igre, a oni koji se odluče da se u njemu zadrže imaju pregršt mogućnosti da potroše novac, naročito na kozmetičke izmene ili popularne „skinove“.

Svake nedelje će se rotirati 5 heroja sa kojima će biti moguće besplatno igrati. Nakon što igrač dostigne level 7, otključaće mu se dodatni slot, tako da će dobiti još jednog heroja u besplatnoj rotaciji. Ukoliko igrač želi da „doda“ nekog heroja na svoj nalog za stalno, moći će to da učini in-game novcem, koji se trenutno zarađuje od kompletiranja kvestova i levelovanjem. Naravno, biće omogućena i kupovina novcem.

Slično važi i za skinove, kojih Blizzard u samom startu obećava u povećim količinama. Slično važi i za mountove. Možete prizvati svoju jahaću životinju ukoliko ste van borbe, kako biste se brže kretali po mapi, što je prilično bitno kada treba brzo reagovati na protivnikovu ofanzivu i preći na drugi lejn. Pogađate, ove živuljke će biti dostupne u raznim skinovima, oblicima, bojama, koje možete platiti…

Ne treba zaboraviti ni opsežne mogućnosti isprobavanja i testiranja. Blizzard je svoju igru opremio sistemom koji ne zavao Try Me, a koji omogućava da isprobate heroja u okruženju koje podešavate po želji. Sličan sistem smo videli u HoN-u i veoma je koristan u praksi, naročito kada isprobavate nove heroje ili sposobnosti.

Trenutno, stvari sa globalnim levelovanjem stoje ovako – otključavaćete „dnevne kvestove“ na levelu 6, i moći ćete da imate do tri aktivna „dnevna kvesta“. Bonus iskustvo i bonus zlato koje se osvaja možete trošiti na ranije opisane načine. Postoje i posebne Hero Quests, koji se otključavaju na levelima 10 i 20. Opet, imamo situacije da se može imati do tri ovakva kvesta – makar na levelu 10, pošto u trenutku pisanja ovog teksta nismo stigli do levela 20 da se upoznamo sa svim opcijama. Blizzard najavljuje da se kompletiranjima ovih kvestova dobijaju nove opcije za skinove i mounte.

Dakle, kao što smo videli, ukupna progresija kroz igru ima dosta značajnijih posledica i efekata od puke statistike. Deluje nam da HotS neće nagrađivati one koji kupuju stvari nikakvom prednošću, ali da će itekako nagrađivati one koji duže igraju, imaju više partija u prstima (ili, bolje rečeno, u tastaturi i mišu), makar donekle.
Svake nedelje će se rotirati 5 heroja sa kojima će biti moguće besplatno igrati. Nakon što igrač dostigne level 7, otključaće mu se dodatni slot, tako da će dobiti još jednog heroja u besplatnoj rotaciji.
Mnoge izmene koje je Blizzard implementirao doprinose dramatičnim promenama u izvođenju. Te promene jesu same za sebe sitne, ali ih je toliko i tolikog uticaja imaju, da dramatično menjaju doživljaj kompletne MOBA igre.

Custom games je takođe tu kao mogućnost, ali trenutno nije dostupan. Tornjevi i barake nemaju neograničenu količinu municije. Kada ispucaju određeni broj hitaca (ili đuladi), prestanu da pucaju, a  potrebno je neko vreme da se municija regeneriše. Stoga nije pametno preterano se pouzdavati u tornjeve. Život i manu možete nadoknaditi već na ulazu u bazu na određenim bunarima (oni takođe imaju cooldown), umesto da idete skroz na kraj baze na fontanu. Matchmaking je veoma jednostavan, samo trebate da odaberete željeni režim igre, heroja i kliknete na Ready. I tako dalje, i tako dalje…To bi bila priča oko ove igre, u najkraćem mogućem obliku. Za razliku od drugih igara, koje vas prosto teraju da eksperimentišete na mnogo polja, Heroes of the Storm može podjednako da vas nagradi i ako želite da budete samo jedan heroj (ili nekoliko, od više desetina ponuđenih heroja iz Blizzardovih najpopularnijih igara) i da igrate samo sa njim, ili nekoliko njih. Uopšteno, HotS naglasak stavlja na timsku progresiju, na učinak svih, umesto na individualne učinke, strogo podeljene uloge i posledične nesloge unutar timova oko toga ko će da tenkuje, ko da grinda, ko da podržava…Takođe, imamo generalni utisak da su partije kraće. Retko koja dolazi do pola sata, obično se sve rešava dosta ranije. Unutar partije se dešava puno toga, ima dosta mapa, koje su raznovrsne. Hoće li nas držati i posle 100-150 partija kao što nas drži sada? Videćemo.

Opcije za fino podešavanje osobina heroja su takođe tu. Izgled i dizajn manje više (mada je i tu na raspolaganju pregršt opcija), ali pre svega tu mislimo na sistem talenata. Njima možete menjati i usmeravati svog heroja tokom levelovanja u partiji, dajući tako priliku da se isti isproba u više tradicionalnih uloga. Dok u jednoj partiji heroja možete usmeravati u jednom pravcu, već u narednoj možete da ga usmeravate u potpuno drugom (recimo, da bude efikasniji protiv grupa neprijatelja, umesto protiv suparničkih heroja). Da se razumemo, i ovde će neko biti tenk, i ovde će neko biti „carry“ heroj, ali je raspon između tih uloga neuporedivo, neuporedivo blaži nego u tradicionalnoj MOBA strukturi.

Nemojte zamerati ako nešto nismo uspeli da prenesemo, em treba vremena, em smo tek zagrebali po površini HotS-a. Ostajemo pri svojoj tvrdnji da Heroes of the Storm ima potencijal da ga MOBA fanovi mrze i da ga obožavaju. Takođe, ovo je strateška igra koja zaista jeste neviđena do sada, u tom smislu da nikada nismo imali priliku da vidimo ovakav miks na jednom mestu. Da li će zaživeti, da li će ga e-sports scena prihvatiti, i mnogo bitnije, da li će ga prihvatiti milioni igrača koji vole Blizzard naslove i koji žele nešto novo? Vreme će pokazati, ali nam je utisak iz ovog druženja više nego pozitivan. Jedino bismo želeli da arene u kojima se bitke odvijaju nose više SF, a manje Fantasy šmeka. Arene su uglavnom posvećene zmajevima, nemrtvima, kule i građevine su u obliku zamkova. Nadamo se da će u budućnosti biti više SF-olikih arena.

Takođe, imajte u vidu da će proteći još prilično vremena do dolaska igre, tako da ćete se do tada možda još više zasititi postojećih MOBA igara i želeti nešto novo. Kako god da kategorišemo Heroes of the Storm, bila ona MOBA, akciona real time strategija ili Hero Brawler, obećava da će biti odlična, kompetitivna igra koja se može igrati koja će donositi zadovoljstvo veoma različitim tipovima igrača, a Blizzard fanove da ne spominjemo. Uostalom, gde još možete voditi duele Artasa, Džima Rejnora, Kerigen, Dijabla, Tirijela iz tri Blizzardova sveta…?
Za: – Osveženje u MOBA žanru – Raznovrsniji gejmplej, uprkos izbacivanju kupovine predmeta – Sistem prilagođavanja heroja unutar partije kroz talente – Mnoštvo toga što se dešava na mapi – Izuzetno ispolirano, iako i dalje još nije stiglo ni do bete – Povezivanje onoga što radite unutar partije i van nje kroz sisteme misija i kvestova – Kraće partije (u odnosu na MOBA)
Protiv:
– Može da deluje napadno u početku – Traži prilagođavanje u odnosu na tradicionalni MOBA – Timsko skupljanje iskustva i nepostojanje drastično izraženih uloga heroja se neće svakom dopasti – Mikrotransakcije – (Uslovno) Voleli bismo da su mape više u SF stilu
Preporučene specifikacije Blizzard nije još uvek zvanično objavio.
Igra je testirana na sledećoj konfiguraciji:
Procesor: Intel Core i5-4670, 3.4 GHz Grafika: MSI GTX 670 Memorija: 16 GB SSD: Samsung 840 EVO, 256 GB Monitor: Dell U2412, igrano u rezoluciji 1920 x 1200

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi