Nebojša Todorović
Puni entuzijazma, krenuli smo na put dugačak čitavih 16.000 kilometara. Nakon velikog broja promenjenih letova, trke po aerodromima i mnogo neprospavanih sati smo stigli u tropski raj zvani Havaji. Kao što smo već pomenuli, Oahu gde se GPU14 predstavljanje odvijalo, je treće po veličini Havajsko ostrvo sa gotovo milion registrovanih stanovnika.
Pored toga, tu je ogroman broj turista koji ni najmanje nisu bili obeshrabreni činjenicom da je kraj septembra pomalo nezgodan za odlazak na more. Kiše su česte i nagle, ali na svu sreću jednako brzo i prolaze. Povrh svega, Oahu pored prelepih pejzaža ima još dosta toga da ponudi. Tu je i istorijski poznata luka pod imenom “Pearl Harbour”, veliki broj ugašenih vulkana i na kraju i Waikiki koji predstavlja popularan turistički centar. AMD se potrudio da nam i pored zgusnutog vremenskog rasporeda prikaže lepe aspekte ostrva, što je bilo izuzetno teško zbog činjenice da smo na raspolaganju imali efektivno nešto više od tri dana.
AMD-ov kreativni tim dosetio odličnog načina da održi prezentaciju, a da u isto vreme pokaže zanimljivosti ostrva. Tako smo jednu od prezentacija imali na velikom bojnom brodu USS Missouri koji je svoje mesto našao u istoriji, ali i na filmskom platnu kada se pojavio u ne toliko uspešnom “Battleships-u”. Ljubitelj World of Tanksa odmah se zapitao koliko je debeo oklop kupole i koji je kalibar topova? Odgovor je masivnih 500mm za kupolu, odnosno čak 406mm za topove. Impresivno, zar ne?
Naravno, ove prezentacije su bile dosta “lagane i lako svarljive”, a predstavljale su uvertiru u “GPU14 Tech day” čiji ste dobar deo mogli da vidite tokom prenosa uživo tokom 26. septembra, a koji se nastavio do kasnog popodneva, ali je ta druga etapa još uvek pod NDA-om. Ipak, veliki broj informacija je procureo gotovo odmah po završetku dana što znači da nisu baš svi novinari ispoštovali ono što su i potpisali
Iako su, kao što smo već rekli, mnogi sajtovi prekršili NDA dogovor sa AMD-om, mi ćemo se ipak zadržati sa našim osvrtom u okvirima NDA-a. Da pojasnimo…na brojnim manifestacijama važi pravilo koje se zove non-disclosure agreement (NDA) i koje novinari po pravilu potpisuju, čime garantuju zaštitu informacija koje saznaju do određenog vremenskog roka naznačenog u dokumentu. Iako smo u brojnim situacijama bili u prilici da u javnost iznesemo detalje i time sebi omogućimo veliku posetu i (lažnu) popularnost, Benchmark ovo pravilo nikada nije prekršio. Mnogi to rade svesno a ima i onih medija koji ne žele da potpišu NDA ali im često zbog njihove velike popularnosti proizvođači gledaju kroz prste.
Stoga, prenećemo vam šta se dešavalo na licu mesta u toku prvog dela prezentacije. Da ne bi sve bilo već viđeno, na narednoj strani možete naći naše fotografije karte iz prve ruke i nekoliko informacija o najsnažnijem čipu koje smo dobili direktno od Frank Heringa tokom intervjua sa njim.
Tokom prve polovine ovog tehnološkog predstavljanja, koji se može nazvati čak i “paper launch” bilo je jasno da je AMD pun entuzijazma povodom nove generacije Radeona. Članovi tima su se jedan za drugim smenjivali na podijumu, a bilo je puno gostiju koji su pretežno dolazili iz partnerskih razvojnih timova koji su svoje igre optimizovali upravo za AMD-ove grafičke karte. Novi modeli će, kao što već znate jer je i Benchmark news tim prenosio informacije iz minuta u minut, nositi naziv R7 250, R7 260X, R9 270X, R9 280X i R9 290X. Pokrivace cenovni rang od 90 do 599$. Najsnažniji R9 290X će moći da se u ograničenom vremenu naruči u paketu zajedno sa Battlefield 4 igrom koja tek treba da se pojavi zvanično na tržištu.
AMD je puno novca i truda uložio upravo na razvoj odnosa sa developerima kako bi dobio odgovarajuću optimizaciju za GCN arhitekturu, a verujemo da će im se sav trud na kraju isplatiti. Na ovom spisku su poznate kuće kao što su DICE, Crystal Dynamics, EIDOS, Square Enix, SEGA, Deep Silver Volition itd. Iza ovih imena stoje novi naslovi kao što su Battlefield IV, Saints Row IV, novi Thief, Murdered: Soul Suspect, Star Citizen, Lichdom itd. Svaki od ovih razvojnih timova je u uskoj saradnji sa AMD-om obezbedio implementaciju novih tehnologija i dodatnu optimizaciju radi maksimalnih performansi.
Jedna od njih je AMD TrueAudio, tehnologija koja donosi implementaciju novog DAC-a u novu generaciju Radeona. Prednosti nove tehnologije su potpuno programabilni DSP koji omogućava veći broj kanala i glasova uz drastično bolje pozicioniranje zvuka čak i kada koristite stereo sistem. Na ovaj način AMD želi da obezbedi kvalitetno audio iskustvo čak i korisnicima koji nemaju 5.1 ili 7.1 sisteme. Prema rečima AMD-a, dok je grafički aspekt igara otišao daleko u budućnost, razvojni timovi su audio sekciju zapostavili kako bi se što više resursa, posebno procesorskih, obezbedilo za sve ostale aspekte igre. Pomoću posebnog programibilnog DSP-a, ali i algoritama za procesiranje kao što su GenAudio i McDSP dobija se rasterećeni CPU i mnogo više prostora za obogaćivanje zvuka u igrama.
Kako je AMD postao dominantan na polju konzola, nije mnogo začudilo što su predstavili svoj API u koji polažu izuzetne nade. Ideja je da se napravi “cross-platform” API putem koga bi razvoj igara mogao postati mnogo lakši i jednostavniji uz drastično bolje performanse i iskorišćenost hardvera. Naglasak ide na “mogao”, prosto, jer je prihvatanje ovog API-ja od strane razvojnih timova nužno kako se ne bi sve završilo na mrtvom projektu. Mantle će omogućiti developerima da koriste nove tehnike renderinga, direktniji i lakši pristup svim mogućnostima GPU-a, devet puta veći broj “draw call-ova” u odnosu na ostale API-je (DX) i na kraju jednostavno portovanje sa konzole na PC i obrnuto.
Trenutno je teško reći kakva je budućnost Mantle-a, ali je ideja definitivno dobra ukoliko implementacija ne zahteva ogromna ulaganja od strane kompanije, ali i razvojnih timova. Dobra vest je to što je DICE sa Battlefieldom 4 u potpunosti podržao AMD i što će ova igra biti razvijena putem novog API-ja. Ukoliko se primi na tržištu, Mantle bi mogao stati na kraj lošim portovima, a odlična vest je da će igre koje budu razvijane na ovaj način imati bolje iskorišćen svaki hardver baziran na GCN arhitekturi. Čudi nas samo to što nije bilo nikakvih informacija po pitanju CryEngine-a koji je takođe jako bitan faktor i AMD-u je veoma značilo da Crytek podrži novi API. Uostalom, kakav god ishod da bude, verujemo da će se na ovaj način Microsoft priterati u ćošak i da možemo očekivati žestoka ulaganja u DirectX kako bi ostao bitan faktor na tržištu.
Na kraju, treba pomenuti i Raptr, a radi se o direktnom odgovoru na GeForce Experience. Ideja je da se korisnicima omogući jednostavno prilagođavanje igre sopstvenoj konfiguraciji kako ne bi gubili vreme na fino “štelovanje”. Prosto, da ne biste proveli više vremena u podešavanjima nego u igranju. Podržani broj naslova nije posebno veliki u startu, ali će konstantno rasti i dopada nam se to što će postojati nekoliko različitih profila u zavisnosti od potreba korisnika. Zanimljivo je to što će Raptr pratiti FPS tokom igranja, praviti histogram i koristit podatke radi unapređenja korisničkog iskustva. Raptr je moguće preuzeti sa ovog linka.
Novi GPU koji se nalazi ispod kulera Radeona R9 290X je oko 25 procenata veći od Tahitija, a sa sobom donosi primetan skok u broju Stream procesora. Kako se AMD zadržao u 28-nanometarskom proizvodnom procesu TSMC-a, ovaj potez nije mogao da prođe bez određenog kompromisa. Konkretno, pretpostavili smo da se radi o smanjenim performansama u Double Precision proračunima, a Frenk Hering nam je to i potvrdio. To znači, da će između ostalog, korisnici koji žele snažan GPU za BitCoin biti razočarani. Jednostavno, AMD je sve aspekte novog GPU-a prilagodio kako bi ostvario maksimalne gejming performanse.
Na osnovu generalnog utiska i kasnijeg pregleda fotografija, možemo zaključiti da je ventilator ostao identičnih dimenzija kao onaj kod Radeona HD 7970. Štaviše, ne verujemo da su ikakve izmene, osim kozmetičkih, uopšte izvedene na kuleru.
U pogledu dimenzija, takođe nije bilo bitnih modifikacija, osim dužine koja je blago porasla. Novi dizajn kulera je prilično ugodan za oko, iako bi bilo lepo da vidimo uskoro neki drastičniji redizajn referentnog rashladnog sistema. Lepa vest je da sa R9 serijom više nećemo imati potrebe za dodatnim CrossFireX kablom, već će se sva komunikacija obavljati putem PCI-Express interfejsa. Prema rečima Frenk Heringa, ovaj novi pristup nije zahtevao nikakve kompromise u pogledu performansi, jer moderni PCI-Express 3.0 omogućava više nego dovoljan protok podataka čiji je teoretski maksimum daleko od dostignutog.
Što se video konektora tiče, nije ništa izmenjeno, jer dosadašnji odabir video izlaza zaista odgovara većini korisnika. Naravno, osveženi su sami standardi kako bi se omogućila podrška za 4K rezolucije. Takođe, Eyefinity će sada raditi i u SLS režimu sa bilo kojim konektorima, za razliku od ranije situacije gde je bar jedan monitor morao biti povezan putem Display Porta.
Mahalo!
Za kraj ostaje da se zahvalimo AMD-u koji nam je omogućio da sa velikim brojem novinara iz celog sveta, dobijemo informacije iz prve ruke. Poseta je bila informativna, zanimljiva i odlično organizovana, pa nam je put od preko trideset hiljada kilometara u oba smera, nije(pre)teško pao. U svakom slučaju, dopada nam se što ove godine nismo dobili “samo” novu generaciju Radeona, već potencijalno kompletan ekosistem koji će doneti globalno bolje iskustvo na svim poljima. Naravno, ostaje da sačekamo još koji dan kako bismo došli do prvih primeraka Radeona sa oznakom AMD Radeon R9 280X, R9 270X i R7 260X koji će prvi stići do novinara. Nakon toga, ostaje da sačekamo i perjanicu u vidu R9 290X modela koji će AMD verovatno predstaviti nešto pre izlaska Battlefielda 4. Do sledećeg čitanja…
Benchmark na Havajima: Evolucija Radeona
Već neko vreme je bilo poznato da će nova generacija Radeona biti ozvaničena pod kodnim nazivom Hawaii. Moramo priznati da smo se potajno nadali pri objavi ove informacije, da će nam javiti da je upravo na nekom od ostrva Havaja biti predstavljeni novi modeli. Telefon je zazvonio, a Benchmark je pozvan na ovaj događaj koji se održavao u periodu od 23. do 25. septembra i to na, ni manje ni više, nego na Oahuu, trećem po veličini ostrvu velike grupe