Filip Majkić
Intervju: Saša Marković, direktor kompanije EUnet
EUnet je lider u oblasti implementacija cloud rešenja na domaćem tržištu, a održavanje Internet Business Forum manifestacije je bio idealan povod za naš razgovor o ovoj temi. Povodom manifestacije Internet Business Forum 2011, koja je održana u utorak 19.4.2011. i okupila na jednom mestu gotovo sve lidere cloud industrije u Srbiji, razgovarali smo sa direktorom EUnet-a, gospodinom Sašom Markovićem. Tema razgovora je bila “Cloud u Srbiji”, po svim pitanjima koja se povlače iz te pretpostavke. Koje su najveće prepreke, sa čime se firme koje implementiraju rešenja suočavaju, koje su prepreke, zašto cloud, koje su uštede. O cloud-u se mnogo priča, ali se stiče utisak da o njemu najmanje pričaju oni koji nude najviše konkretnih rešenja. Upravo zato smo želeli da čujemo šta o svemu tome ima da kaže direktor firme koja je lider u Srbiji po pitanju implementacije cloud servisa.
Benchmark: Šta za preduzeće u Srbiji danas znači Cloud?
– U pitanju je jedna nova tehnologija koja im omogućava da za kraće vreme, na kvalitetniji način i, što je najvažnije, za manje para reše probleme održavanja i unapređenja svoje informatičke strukture. Ta tehnologija ima šta da ponudi kako onima koji imaju relativno male potrebe (nekoliko servera na internetu), tako i onima koje na internetu imaju kompleksne internet prezentacije ili na njemu drže čitave poslovne aplikacije i sisteme.
Mehanizam uštede veoma je jednostavan:
1) Umesto da razvijate sopstvenu informatičku infrastrukturu u svoja četiri zida i neprekidno rešavate problem starog, neadekvatnog, preskupog ili predimenzionisanog hardvera, mnogo je jeftinije da iznajmite cloud infrastrukturu vašeg provajdera na kojoj će svaki vaš server ili servis imati tačno onoliko hardverskih resura koliko je potrebno, uz mogućnost brzog sklairanja.
2) Umesto da svoju internet prezentaciju, složenu aplikaciju ili ceo informatički sistem gradite od softverskih komponenti koje nedovoljno poznajete, bolje je iskoristiti gotove softverske komponente i rešenja koje vaš cloud provajdera ima u svom katalogu. Takve komponente mogu se aktivirati u roku od nekoliko sekundi.
3) Prelaskom na cloud štede se ogromna finansijska sredstva koja preduzeća ulažu u sopstveni, najčešće preglomazni IT sektor. Kada ste jednom na cloudu, svu brigu o hardveru i najveći deo brige o ispravnom funkcionisanju softvera preuzima vaš cloud provajder. Time se oslobađaju značajna sredstva koja preduzeća mogu da ulože u svoj matični biznis.
4) Današnje cloud platforme imaju nivo bezbednosti i dostupnosti koje je praktično nemoguće ostvariti koriščenjem klasičnih, do sada korišćenih rešenja.
Benchmark: Kako unaprediti poverenje korisnika, odnosno firmi, koje i dalje zadržavaju konzervativne stavove prema Cloud rešenjima?
– Razloga za ovo ima više, ali su dva dominantna.
Pre svega, u ljudskoj je prirodi da se sve novine prihvataju sa određenom dozom rezerve, pogotovu one koje ne možemo da sažmemo u jednu, lako razumljivu reč. To je normalno i taj problem rešava se konstantnom edukacijom tržišta, pre svega kroz demistifikaciju cele tehnologije. Veliki broj potencijalnih korisnika pogrešno smatra da je u pitanju platforma koja od njih zahteva još jedan ciklus učenja i prilagođavanja, novi softver o kojem ne znaju ništa i nove zaposlene koji će sa tim novim “čudom” umeti da se nose. A stvar je potpuno suprotna: cloud platforma je, po pravilu, hardverski i softverski neutralna. Ako imate aplikaciju koja radi na nekom vašem kompanijskom serveru, ona će raditi i na cloud platformi, praktično neizmenjena, ali uz manje troškove, na boljem hardveru, uz garantovane resurse, veću stabilnost, dostupnost i fleksibilnost.
Drugi razlog zaziranja naših (i ne samo naših) kompanija od clouda je strah za sigurnost podataka koji se, umesto u četiri “domaća zida” nalaze “tamo negde”, “u nekom klaudu”, tj. kod provajdera. Interesantno je da tako često razmišljaju i kompanije koje sve svoje pare drže van sopstvene kuće, tj. u banci. Dobar internet provajder (u koje EUnet sebe bez lažne skromnosti ubraja) je za vaše dragocene informacije upravo ono što je i dobar bankar za vaš novac: jedino adekvatno mesto. Imajte u vidu da se najveći broj poslovnih informacija krade upravo od preduzeća koje potpuno same brinu o celoj svojoj informatičkoj infrastrukturi dok je broj ozbiljnih upada u sistem internet provajdera praktično ravan nuli. Na cloud platformi koja raspolaže dodatnim mehanizmima zaštite, ta mogućnost je praktično hipotetička.
Za one kojima je, i pored svega navedenog, neprihvatljivo da svoje podatke drže na cloud platformi koju dele sa drugim korisnicima, postoji i drugačije, iako nešto skuplje rešenje: privatni “cloud” okrenut isključivo jednom korisniku. Time se zadržavaju sve pogodnosti cloud tehnologije, ali uz maksimalnu privatnost i izolovanost od “ostatka sveta”.
Benchmark: Koliko će Cloud rešenja biti otvorenija i pristupačnija malim i srednjim preduzećima i da li očekujete njihov značajniji odziv nakon pristupačnih usluga koje su danas predstavljene?
– Svrha cloud platforme je da svima, bez obzira na veličinu potreba, ponudi servis istog kvaliteta. Cloud je, uprošćeno rečeno, jedan virtuelni server čiji su resursi praktično neograničeni od koga svaki korisnik, bez obzira na veličinu, može da uzme tačno onoliko koliko mu treba u datom trenutku. Bitno je da svako od njih plaća tačno ono što koristi, samo dok koristi. Sa tehničke strane, neke velike razlike između velikih i malih klijenata praktično i nema. Kada smo birali tehnologiju za našu cloud platformu, upravo smo se rukovodili idejom da jednako kvalitetno pokrijemo potrebe svih tržišnih segmenata.
Benchmark: Koliko Eunet radi na konsaltingu, odnosno da li preduzeća koja imaju predstavu o potrebi za Cloud servisima i uslugama, ali koja nisu stoprocentno sigurna šta tačno žele mogu da se obrate za savet? Koliko je taj aspekat važan u popularizaciji Cloud servisa?
– EUnet je tradicionalno poznat po tome da sa svim svojim klijentima gradi prisne odnose zasnovane na poverenju i razumevanju specifičnih potreba. Cloud servisi u tom pogledu nisu nikakav izuzetak. U zavisnosti od dilema i konkretnih problema koje korisnik ima, angažovaćemo manji ili veći tim stručnjaka koji će predložiti adekvatno rešenje. Konsultantski posao je značajan izvor prihoda, ali je nama mnogo važnije da rešavajući problem koji naš klijent ima od njega stvorimo trajnog i zadovoljnog korisnika naših servisa.
Benchmark: O cloud servisima se priča već dugo vremena, ali je opšti utisak da na srpskom tržištu ni ponuda ni stepen prihvatanja nisu u srazmeri sa razvijenim zemljama. Kakva je vaša prognoza, kako ćemo na Cloud servise na srpskom tržištu gledati 2015. godine?
– Tačno je da se nivo razvoja cloud servisa u Srbiji ne može meriti sa onim u svetu. Tamo sve veći broj kompanija ubrzano seli svoju informatičku infrastrukturu u savremene data-centre, na raznovrsne cloud platforme. Reklo bi se da kaskamo, ali nema nikakve sumnje da ćemo relativno brzo uhvatiti priključak sa razvijenim svetom u bliskoj budućnosti, isto onako kao što se to desilo sa ADSL-om ili IP-televizijom. Siguran sam da će do 2015. godine cloud tehnologije postati deo svakodnevice za veliki broj domaćih preduzeća, ne zato što “tako mora”, ne zato da bi se pratio “svetski trend” ili “moda”, već zato što cloud nudi ono što svako prepoznaje kao svoj osnovni interes: bolji kvalitet uz manje troškove.
EUnetova pionirska uloga je da to objasni svojim sadašnjim i budućim korisnicima, i omogući im da, barem na polju informacionih tehnologija, ne budu inferiorni u odnosu na svoju domaću i inostranu konkurenciju…
Benchmark: Gospodine Markoviću, hvala Vam puno!
Za sam kraj, redakcija Benchmark sajta ima priliku da najavi svojim čitaocima da ćemo se potruditi da u narednom periodu prikažemo što više cloud servisa, na vrlo konkretan način – šta se nudi, šta se dobija, po kojoj ceni. Nakon toliko teoretskih priča i neke vrste okolišanja praćenog ubeđivanjem tržišta da li i zašto uopšte cloud, mišljenja smo da je svaka dilema ostala iza nas i da je sada samo pitanje vremena do kada će cloud postati naširoko korišćen od strane preduzeća u Srbiji. Analogno, došlo je vreme da umesto “cloud teoretisanja” pređemo na vrlo konkretne priče o paketima, ponudama, njihovim vrednostima, i naravno ispitivanjima kako to sve funkcioniše u praksi, u prepoznatljivom Benchmark maniru. Očekujte stoga naše dodatno angažovanje u tom smeru, daleko više priče o vrlo konkretnim cloud rešenjima u ponudi domaćih kompanija, a mi se ovom prilikom zahvaljujemo kompaniji EUnet što nam je izašla u susret.