Editorijal: Priča o serverima (4)

Nabavka servera je jedna od najozbiljijih aktivnosti za informacioni sektor bilo koje organizacije, pa je potrebno posvetiti dosta pažnje da bi se napravio pravi izbor sa baš onim odnosom cene, performansi i pouzdanosti koji vam je potreban. Kada na sve to dodamo i svima dobro znane „ćefove“ domaćeg tržišta, prave vrednosti postaju još bitnije...U prethodnim tekstovima smo pričali o tome koje su uloge servera, koje su specifičnosti

 

Bojan Dančuo

Serveri – još uvek klasa za sebe

Trebalo bi da je do sada postalo potpuno očigledno da je zbog kritičnosti funkcija koje serveri obavljaju u poslovnom okruženju njihova pouzdanost apsolutno prioritetna i da je sam period eksploatacije i održavanja čak mnogo bitniji od inicijalne nabavke opreme. Naravno, to ne znači da i odabiru pravog hardvera za određenu ulogu ne treba obratiti posebnu pažnju i nadamo se da smo vam tu pružili neke smernice uz razjašnjenja serverskih tehnologija i primere iz široke ponude DESK-ovih serverskih rešenja. Bez softvera, hardver predstavlja samo gomilu starog gvožđa, pa je izbor pravog operativnog sistema sa pratećim softverom drugi ključni korak gde treba pažljivo izabrati rešenje koje odgovara postavljenim ciljevima sa ostavljanjem mogućnosti za laku nadogradnju u slučaju da zahtevi porastu u međuvremenu. Treći i najbitniji korak je obezbeđivanje efikasne podrške koja može u najkraćem roku da reaguje u slučaju hardverske ili softverske havarije i svede period u kome je sistem van funkcije na najmanju moguću meru. Vrlo je bitno da ako nemate ekipu za održavanje u okviru same organizacije ili je problem takvog tipa da se ne može rešiti interno, imate spoljnog partnera koji vam može izaći u susret brzo i efikasno, sa spremnim rešenjima i rezervnim delovima. Jedan od mogućih partnera tog tipa na domaćem tržištu je i firma DESK…

 

DESK serveri

Tokom pisanja ovih tekstova smo se prilično dobro upoznali sa sistemom po kom funkcioniše firma DESKi njihovo odeljenje za servere. Kod izbora hardvera, postoje već gotove ponude konfiguracija za neke od tipičnih namena, gde je naravno moguć izbor dodatnih komponenti ili potpuno drugačijeg rešenje u slučaju da vam ni jedno od ponuđenih ne odgovara. DESK je takođe i Intel Channel Partner Member i član Intel Enabled Server Acceleration Alliance što podrazumeva kao jedan od zahteva za sticanje zvanja da u svakom trenutku moraju da imaju spremnu određenu količinu rezervih komponenti za slučaj da je neophodna hitna zamena. Ako želite neko serversko rack rešenje, kod njih možete nabaviti i rack ormane i svu prateću opremu, kao i specijalizovani storage hardver za mrežno skladištenje podataka.
Što se softvera tiče, DESK nudi usluge instalacije i održavanja operativnih sistema i pratećeg softvera uz dodatne pogodnosti po pitanju cene i kasnijeg upgrade-a zahvaljujući svom Microsoft DOEM partner statusu.

Na kraju, DESK nudi usluge održavanja servera, gde svaki kupac može da očekuje vrlo brzu intervenciju tokom radnog vremena. Ako vam je potrebna ekstra sigurnost i garantovano vreme intervencije, postoji mogućnost sklapanja ugovora o održavanju gde korisnik ima apsolutan prioritet i produženo vreme tokom kojeg ekipe mogu odmah da reaguju i izađu na teren ako je to potrebno. Održavanje servera i softvera je moguće regulisati i daljinskim pristupom, što opet skraćuje vreme potrebno za otklanjanje nepravilnosti u radu.Pored svega ovoga, DESK nudi i neka interesantna rešenje za organizacije kojima je serversko rešenje potrebno samo na neko određeno vreme, pa ih tako mogu iznajmiti umesto kupovine, gde naravno za vreme dok traje period iznajmljivanja mogu da očekuju iste uslove za održavanje kao i da su ga kupili. Vrlo zaokružena ponuda i stručni tim za podršku ostavili su na nas vrlo pozitivan utisak, pa tako možemo mirne savesti da preporučimo firmu DESK kao potencijalnog partnera za nabavku i održavanje vašeg servera.

Svako tržište ima neke svoje specifičnosti, pa je taj slučaj i sa našim. Zato ovu seriju tekstova završavamo intervjuom sa predstavnikom DESK-ovog serverskog odeljenja, gde smo pokušali da saznamo njihova iskustva sa domaćeg tržišta u ovoj oblasti, kojom se uspešno bave već više godina. Pa da vidimo šta su imali da kažu na naša pitanja…

Benchmark: S obzirom na višegodišnje iskustvo DESK-a u ponudi serverskih rešenja, kakva je trenutna ponuda i tražnja na našem tržištu u odnosu na period od pre par godina?

DESK: U odnosu na predhodnih par godina, ponuda serverskih rešenja je značajno bolja i raznovrsnija, pre svega u segmentu entry-level i mainstrem servera koji spadaju u nižu ili srednju cenovnu kategoriju. Kada su u pitanju serveri iz tzv. perfomance kategorije iz višeg cenovnog segmenta, ponuda nije toliko raznovrsna, ali to je i normalno, s obzirom da je i tražnja za takvim rešenjima manja. Tražnja za serverima iz godine u godinu raste jer su po cenama postali pristupačni i malim preduzećima, ali i zbog toga što postoji sve veća svest o razlici izmedju pravih servera i desktop računara, i svim prednostima kojima server može da doprinese poslovanju preduzeća, bez obzira na njegovu veličinu.

Benchmark: Činjenica da imate više partnerskih statusa sa Intelom, uključujući Intel Channel Partner Premier Member i Intel ESAA, sigurno nije slučajna. Šta je sve od uslova bilo potrebno da ispunite da biste dobili i zadržali te statuse i šta to vašim kupcima i korisnicima konkretno znači u vidu kvaliteta hardvera i usluga?

DESK: Status Intel Channel Partner Premier Member se dodeljuje samo partnerima koji su se na tržištu već dokazali kao kompanije koje su korisnicima u stanju da pruže najviši nivo kvaliteta i podrške, i uz to poseduju iskusne i vrhunski obučene profesionalce. DESK je trenutno jedina kompanija na ovim prostorima koja može da se pohvali ovim statusom. Naravno potrebno je svake godine obnavljati ovaj status što se obezbeđuje stalnim usavršavanjem kroz redovne treninge i sertifikaciju ljudi i proizvoda. Intel Enabled Server Acceleration Alliance je udruženje koje okuplja Intelove partnere koji su uključeni u razvoj serverskih rešenja u cilju centralizovanja sertifikovanja i validacije, što korisnicima pruža dodatne garancije prilikom izbora najkvalitetnijih rešenja. Ovo predstavlja ujedno i priznanje da su domaće IT kompanije u stanju da daju svoj doprinos razvoju novih tehnologija i ponude našem tržištu proizvode konkurentne u svetu. Članstvo u ovom udruženju znači potvrdu dostignutog visokog tehnološkog nivoa u projektovanju i proizvodnji Intel baziranih servera. Svi partnerski statusi i sertifikati koje smo obezbedili, treba zapravo da budu onaj faktor koji će našim potencijalnim kupcima i korisnicima pokazati da smo partner koji u oblasti integracije serverskih rešenja ima potrebno znanje, iskustvo i stručnost.

Benchmark: Kojim kriterijumima ste se vodili prilikom sklapanja serverskih konfiguracija koje su ponuđene kao gotova rešenja na vašem sajtu i kojim korisnicima je koja klasa namenjena?

DESK: Pri projektovanju i konfigurisanju serverski rešenja u potpunosti sledimo Intelove preporuke i u najsitnijim detaljima. Velikim brojem različitih modela pokušavamo da pokrijemo što širi spektar korisnika. U najvećem broju slučajeva naši korisnici su kompanije iz SOHO i SMB segmenta.

Benchmark: Koliko često kupci unapred znaju šta je ono što im je potrebno i koliko često se to što oni misle da im je potrebno zaista ispostavi kao tačno?

DESK: Ako su u pitanju preduzeća sa nekoliko desetina zaposlenih koja imaju IT administratora najčešće unapred približno znaju šta im je potrebno. To nije slučaj sa malim preduzećima koja među svojim zaposlenima nemaju IT profesionalca. Nema nekog pravila da li mišljenje koje je korisnik formirao o tome šta mu je potrebno odgovara stvarnom stanju. U nekim slučajevima te dve stvari se poklapaju, a u nekim ne. Primećujem da se dešava da korisnici nisu sasvim upoznati sa novim tehnologijama, pa traže rešenja čiji je kvalitet već potvrđen u praksi, ali koja nisu sasvim nova. U takvim slučajevima im predlažemo aktuelna rešenja uz detaljno objašnjenje njihovih prednosti.

Benchmark: Koliko često kupci traže već preinstaliran i podešen operativni sistem i prateći softver uz hardver servera i koje pogodnosti mogu da očekuju kod vas u tom slučaju?

DESK: Kvalitetan hardver je samo deo dobrog rešenja. Pronaći odgovarajući softver je podjednako važno, jer na tržištu postoji puno različitih serverskih softverskih rešenja, koja često pravu vrednost imaju tek kada se kombinuju. Kupci najviše traže Microsoft-ova serverska rešenja. DESK je od nedavno postao prvi i jedini Microsoft-ov partner sa DOEM ugovorom za serverske licence. Ovaj vid partnerstva DESK-u je doneo ekskluzivno pravo nabavke serverskih licenci direktno od Microsofta. Za buduće korisnike naših servera to znači i daleko povoljnije uslove za nabavku softvera uz hardversku opremu. Na taj način oni veoma povoljno dobijaju pouzdano serversko rešenje, sa kvalitetnom podrškom i trogodišnjom garancijom. Do sada je procenat kupaca koji traže već preinstaliran i podešen neki od Microsoft operativnih sitema preko 50%, a nadamo se da će se ubuduće taj procenat i povećati.

Benchmark: Za koju ulogu u poslovanju i informacionom sistemu preduzeća domaći kupci najčešće najčešće vrše nabavku servera?

DESK: Najčešće su to uloge domen kontrolera i file servera. U poslednje vreme se sve više traže serveri sa izuzetno velikom količinom memorije, zbog zahteva koje virtuelizacija nosi sa sobom.

Benchmark: Po vašem iskustvu, da li je preovlađujući kriterijum kod izbora serverskog rešenja cena, kao što je često kod nas slučaj, ili ipak postoji svest da je server nešto gde ne treba štedeti ni po pitanju performansi, ni po pitanju pouzdanosti?

DESK: Postoji svest da ne treba štedeti kad je u pitanju pouzdanost, ali cena je i dalje dominantan faktor koji utiče na odluku o kupovini. Činjenica koju klijenti zanemaruju kada odlučuju o partneru od koga će nabaviti sever je kvalitet tehničke podrške koja potencijalno može da bude potrebna tokom eksploatacije servera koja može trajati i čitav niz godina.

Benchmark: Koji je odnos kupljenih klasičnih tower server konfiguracija u odnosu na rack/blade rešenja?

DESK: Odnos je približno 2 : 1 u korist tower konfiguracija.

Benchmark: Kod servera je održavanje funkcionalnosti hardvera i softvera radi očuvanja kritičnih funkcija mnogo bitnije nego kod klijentskih računara, pa je samim tim potrebno da rok između dijagnostike i uklanjanja kvara bude što kraći. Kakve usluge ovog tipa vi nudite svojim kupcima servera?

DESK: Eventualni servis obavlja se isključivo na lokaciji korisnika, a u zavisnosti od potreba, DESK nudi i čitav niz dodatnih usluga kao što su odziv u slučaju problema van standardnih radnih sati, odziv u roku od 4 sata, kao i udaljenu administraciju servera ili serverskog softvera.

Benchmark: Kakva su vaša iskustva po pitanju pouzdanosti i frekvencije otkaza serverskog hardvera i koji je najčešći vid intervencija koju vaše ekipe za održavanje imaju?

DESK: Intel serveri su izuzetno pouzdani. Ova kompanija na testiranje i validaciju troši više od 10.000 časova po svakom serverskom proizvodu. Kao rezultat toga imamo veoma pouzdane komponente za koje je broj reklamacija zanemarljiv, da ne kažem da ih praktično i nema. U svakom slučaju mi imamo od strane Intela propisanu obavezu o količini rezervnih delova koje moramo da imamo na našem lageru i koje se naravno u potpunosti pridržavamo. Osim toga za svaki model Intel serverske matične ploču postoji precizna lista komponenta, drugih proizvođača čija je kompatibilnost testirana i verifikovana od strane Intela. U praksi te komponente drugih vendora su najčešće memorije i diskovi, sve ostalo je Intelov proizvod: matična ploča, procesori, kućište, SATA i SAS kontroleri, dodatne mrežne karte i slično.

Benchmark: Klijentu je u određenom broju slučajeva potreban server samo na određeni period. Srećom, vi imate interesantnu ponudu koja omogućava iznajmljivanje računara i/ili servera. Koje su situacije u kojima se klijenti radije odlučuju da iznajme server umesto da ga kupe?

DESK: Nisu tako retki slučajevi gde klijenti iznajmljuju servere. Pomenuću organizatore teniskog turnira Gemax Open koje poslednjih nekoliko godina iznajmljuje servere od nas u toku trajanja turnira. Sve informacije o mečevima i igračima, uključujući žive prenose i praćenje rezultata on-line i u realnom vremenu, je realizovano preko naših servera. Zatim Microsoft koji za potrebe Sinergije, najveće IT manifestacija u našoj zemlji, već tri godine koristi DESK servere. Ako govorimo o iznajmljivanju servera na duži period, mogu da istaknem saradnju sa nekoliko poznatih kompanija iz oblasti finansijskih usluga.

Benchmark: Kakvi su vam planovi i postavljeni ciljevi za budućnost i da li smatrate da će trenutna svetska ekonomska kriza imati značajnog uticaja na domaće tržište servera?

DESK: Svetska ekonomska kriza će svakako imati uticaja i na serversko tržište. S jedne strane, distributeri će verovatno opreznije dimenzionisati svoj lager, kako po pitanju broja modela, tako i po pitanju količina, ali će i korisnici prilikom nabavke pažljivije birati, i mnogo više voditi računa o tome šta dobijaju za svoj novac.Mi upravo tu i vidimo svoju šansu za značajno povećanje prodaje. Za sada se pravilno investiranje u razvoj sopstvenih serverskih rešenja uz kvalitetnu podršku i prihvatljvu cenu, pokazalo kao pun pogodak. Tako se kriza, bar kada je prodaja servera u pitanju, za sada ne oseća, i serveri su jedan od retkih segmenata prodaje u kome smo zabeležili rast u odnosu na prvi kvartal prošle godine.

Naš plan je svakako da nastavimo sa razvojem svojih serverskih rešenja, radimo na daljem unapredjenju podrške i širenju broja usluga vezanih za servere i kompletna rešenja koja će našim klijentima omogućiti jednostanije i efikasnije poslovanje. Pred nama je nova generacija serverskih proizvoda zasnovana na Intel Nehalem tehnologiji, koja će korisnicima osigurati još bolje performanse za prlibližno isti novac. To znači da ćemo vrlo brzo tržištu predstaviti i sledeću generaciju DESK servera, zbog čega smo vrlo zadovoljni jer će to biti još jedan značajan korak napred. Nove tehnologije za korisnike uvek znače još kvalitetnije i brže proizvode, nove usluge i softverska rešenje, i najvažnije, još brže i efikasnije poslovanje. Naš osnovni zadatak i cilj je upravo da korisnicima omogućimo da iz novih tehnologija izvuku najveću moguću korist za svoj posao.
 

Rezime

Ovim tekstom završavamo seriju o serverima i serverskim tehnologijama. Nadamo se da smo uspeli da vam malo približimo svet servera koji, iako na prvi pogled jako liče na kućne računare koje viđamo svakog dana, ipak odišu nekom egzotikom i specifičnim stilom projektovanja hardvera i softvera koji je posledica njihove specijalizovane namene. Neretko se pred njih postavljaju beskrompromisni zahtevi i ne tolerišu se čak ni sitna odstupanja u funkcionisanju koje smo uglavnom navikli da ignorišemo u svakodnevnom radu sa desktop računarima. Kada sledeći put vidite onaj čudni orman sa mnogo kablova i lampica koje svetlucaju, možda ćete sada primetiti i nešto više – tajnoviti server, koji je danas fizički mnogo manji nego pre četrdesetak godina, ali nemerljivo moćniji. Vaš saradnik i dobroćudni džin, osnova informatičkog društva i Interneta. Bez njega bi svet bio mnogo drugačije i praznije mesto…

Zahvaljujemo se firmi Desk Computers na pomoći u realizaciji tekstova o serverima.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi