Petar Gredelj Izveštavati sa velikih IT skupova ume da bude vrlo nezahvalan zadatak, naročito kada je u pitanju onaj segment IT novinarstva koji ne govori o konkretnim uređajima, konkretnim proizvodima. To pogotovo važi za našu zemlju gde istraživačko novinarstvo u ovom segmentu praktično i ne postoji, a tema zvana „rešenja i servisi“ bazirana je uglavnom na PR saopštenjima velikih kompanija. Od takvog novinarstva nema baš prevelike koristi budući da saopštenja uglavnom ne govore ništa dok kod čitalaca izazivaju veliku dozu negodovanja i blage drhtavice…
No ne mora uvek biti tako, nekada je potrebno odmaći se iz letargičnog okruženja i posetiti pravi događaj: nama se za tako nešto ukazala prilika – posetili smo HP Discover 2011 u Beču. Čitaocima ovo ime možda i neće značiti previše ali recimo: ovo je najveći skup jedne kompanije kome su novinari Benchmarka prisustvovali za nešto više od 12 godina našeg izveštavanja. I nekoliko dana nakon ovog samita, pod jakim smo utiscima o ovom fascinantnom skupu. Više od 7000 ljudi (i slovima: sedam hiljada) okupilo se na jednom mestu u slavu tehnologija, u slavu HP-a, u slavu svega onoga što ova kompanija danas jeste. HP je odlučio da na ovom grandioznom dešavanju okupi ogroman broj ljudi čije se poslovanje zasniva na rešenjima ove kompanije: developere, menadžere, predstavnike partnerskih kompanija, implementatore rešenja, kupce….naravno, i novinare, nešto preko 150 izveštača zaduženih da javnost obaveste o onome što kompanija HP danas radi i predstavlja na globalnom tržištu.
Smestiti više od sedam hiljada duša na jedno mesto, obezbediti veliki broj manjih sala na jednom mestu, a najvažnije – onu najveću u kojoj će se održati keynote kome svi posetioci prisustvuju, sve je ne samo lak zadatak. Da bi se tako nešto uopšte obavilo, bilo je neophodno „okupirati“ dobar deo sajamskog prostora u Beču, prilagoditi ga u toj meri kao da pomislite da se nalazite u HP centru, lavovski je posao. Da ne govorimo o keteringu i svemu onome što prati ovakv manifestacije: u pauzama predavanja bilo je posebno interesantno posmatrati kako se stvari odvijaju iza kulisa. Kao i na svim prethodnim dešavanjima u organizaciji HP-a, sve je bilo besprekorno. Posebna pažnja okrenuta je novinarima koji zaista mogu da uživaju u obavljanju svog posla i ponoviću po ko zna koji put: biti IT novinar u Srbiji podrazumeva najlepše dane provedene u inostranstvu
Namena HP Discover 2011 skupa jeste potreba da se svetu prenese poruka o neophodnosti implementacije kvalitetnih IT rešenja u svačije poslovanje – ovo bi predstavljalo pokušaj sažetka u jednoj rečenici, onoga što smo čuli u dva dana prisustva na ovoj manifestaciji. Vreme Clouda je definitivno došlo i ma koliko nam se za kratko vreme ova reč učinila otrcanom – Cloud je zaista tu, oko nas. Koristimo ga a da nismo ni svesni toga: dobar deo korisnika ga koristi kroz mail komunikaciju, ostali kroz Facebook, Twitter ili druge socijalne mreže, poslovni korisnici radeći u svojim biznis aplikacijama, krajnji korisnici na mnogim mestima – a da pri tome i nisu svesni toga. Cloud naš nasušni
Ono što je međutim kod Clouda danas loše – jeste to što ga svi svojataju, koristeći ovu reč i kada je to potrebno i kada nije. Cloud je kao reč za veoma kratko vreme stvorila pravi animozitet kod krajnjih korisnika jer rekli bi smo – odavno nismo u upotrebi imali reč koja govori sve i ne govori ništa a pri tome je svi svojataju i iza njenog imena se kriju. Pod plaštom clouda mnogi kriju svoje neznanje, ne umevši pri tome da otkriju ono što korisnika u biti najviše zanima: o kakvom se konkretnom rešenju radi. Rad u cloudu je nešto što krajnjeg korisnika u biti i ne treba previše da zanima, ono što je najvažnije jeste finalni proizvod koji radi odnosno unapređuje poslovanje kompanije koja je poželela implementaciju nekog rešenja.
Ono što takođe ne govori u prilog prečestom pominjanju clouda jeste svakako i zaštita privatnosti. Security je kod velikih kompanija stvar od prvorazrednog značaja, no primetan je animozitet krajnjih korisnika oko podataka koji se čuvaju na udaljenoj lokaciji, najčešće na serverima velikih kompanija ili njihovih partnera. Daleko od toga da zaštita privatnosti nije važna, ali na žalost, sve doseže i do nekih apsurdnih situacija u kojima svoju privatnost svakodnevno delimo na društvenim mrežama kao na tacni a da se pri tome pribojavamo da neki sličan sistem koristimo u neke druge svrhe. Savet kompanijama bi glasio, ne trošite previše reči na prazne priče, ne sakrivajte se iza oblaka (Clouda) već istaknite konkretna rešenja i kako do njih stići…a tako nešto nam je HP na manifestaciji Discover 2011 i pokazao.
Koliko je ova manifestacija od prvorazrednog značaja za kompaniju HP ne govori samo podatak da je ovo najveći ikada održani skup pod pokroviteljstvom čuvene kompanije, a vodeći rukovodioci velikih kompanija „sa one strane bare“ veoma retko nastupaju na događajima koji se održavaju u Evropi. Discover 2001 je međutim bio idealna prilika da se po prvi put ispred HP-a u Evropi prisutnima obrati nedavno postavljeni CEO kompanije HP, gospođa Meg Whitman – čitaocima možda najpoznatija po pobijanju tvrdnju svog prethodnika, Leo Apothekera da će HP „izaći“ iz proizvodnje personalnih računara. Nedavno postavljeni CEO HP, gospođa Whitman, predstavila se prisutnima kratkim govorom u kome je opisala svoj dosadašnji rad i veliki postignuti uspeh dovevši kompaniju ebay na mesto na kome se sada nalazi.
Meg Whitman je istakla da je HP najveći svetski provajder informacionih tehnologija i isporučilac infrastrukture, softvera, rešenja i servisa na svetu, kako namenjenih pojedincima tako i kompanijama svih struktura i veličina. Ona je takođe predstavila i strategiju HP-ove ponude sastavljenu od četiri tačke: 1. The core – Infrastruktura, HP je najveći svetski isporučilac IT infrastrukture 2. Expand the core – najkvalitetniji softver za unapređenje, optimizaciju i menadžment infrastrukture 3. Add value to the core – servisi koji dodaju vrednost infrastrukturi 4. Make it works – rešenja specijalizovana prema potrebama kupaca koja RADE
Nakon gospođe Whitman, širokom auditorijumu obratio se i gospodin Jan Zadak, executive vicepresident HP-ove globalne prodaje. Govoreći o Instant On Enterprise class rešenjima izneo je i glavnu kočnicu napretka u implementaciji savremenih IT rešenja: pretpostavljate, reč je o novcu. Kako je nešto kasnije pokazao i intervju koji smo vodili sa predstvnicima kompanije HP, edukacija korisnika nije samo problem na tržištima poput srpskog ili zemalja u okruženju, već i na onim mnogo razvijenijim poput tržišta SAD ili Velike Britanije – nigde ne postoji idealna situacija. Samo dovoljno edukovano tržište može usmeriti svoje finansijske resurse u investicije zvane IT rešenja. I dalje ne postoji svest da implementacija savremenih IT rešenja ne predstavlja trošak niti novac koga više nema na računu kompanije, već savremeno, katkad jedino sredstvo da se poslovanje kompanije podigne na viši nivo, uhvati korak sa vremenom, savremenim poslovanjem i konkurencijom. Na jednom od slajdova mogli smo videti ogroman broj poznatih i velikih kompanija koje su implementirale savremena rešenja u režiji kompanije HP. Čak i one o kojima možda niko od nas ne bi ni razmišljao da postoji potreba da se na takav način unaprede. To je objektivno danas najveća kočnica daljeg razvoja IT-a…
Gospodin Zadak je takođe predstavio viđenje puta kompanije HP u implementaciji Instant-On Enterprise rešenja u pet najvažnijih tačaka: 1. Application Transformation 2. Converged Infrastructure 3. Enterprise security 4. Information optimization 5. Hybrid delivery
HP sa svojim partnerima danas na globalnom nivou ima čak 60 hiljada softverskih stručnjaka spremnih da se posvete osmišljavanju i realizaciji bilo kog IT rešenja. Takodje, kada su u pitanju rešenja iz domena konvergentne infrastrukture, preko 2000 najpoznatijih kompanija poput Vodafone-a ili UniCredit banke svoje data centre baziralo je na HP-ovim infrastrukturalnim rešenjima. Kada je reč o bezbednosti podataka, danas toliko bitnom faktoru, HP je zaštitio preko milion aplikacija svojih klijenata, računajući i takve kompanije poput BMW-a ili Shell-a. Za kompanije koje barataju ogromnim količinama materijala svih formata, naročito računajući one poput velikih medijskih kuća, HP takođe nudi savremena tehnološka rešenja pa mu je i jedan veliki BBC ukazao poverenje. Zamislite samo količinu materijala ovakve medijske kuće na dnevnom nivou, da ne govorimo o arhivama zvučnih, video ili drugih multimedijalnih zapisa na višegodišnjem nivou! Jasno je da za pohranjivanje tolike količine podataka iza kulisa mora postojati izuzetno kvalitetno i pouzdano rešenje. Dolazimo i do pete tačke zvane Hybrid Delivery – da li vam je poznat podataka da čak 4 od 5 najvećih svetskih pretraživača svoj posao zasniva na rešenjima HP-a? Rešenja ove kompanije menjaju čak i filozofiju poslovanja, unapređuju poslovne modele u odnosu na dotadašnje tradicionalne načine rada, pa nije ni čudo da su giganti poput Shell-a, Turkcell-a ili Alcatel Lucenta odlučili da u bolju budućnost krenu implementirajući upravo HP tehnologije.
Gospodin Yves de Talhouet, Senior Vice President i menadžment direktor HP-a za EMEA region je kroz prizmu aktuelne situacije izneo vrlo zanimljive podatke. Na osnovu anketa među senior biznis menadžerima i tehnološki orijentisanim menadžerima došlo se do rezultata da su svega dva procenta njih u stanju da isporuče tačnu informaciju na enterprise nivou poslovanja u svakom momentu da čak 48 posto nema pravu IT strategiju. To je posledica nestrukturisanih podataka čak i u velikim kompanijama što je sa druge strane nedopustivo za današnje moderno poslovanje. HP upravo na tom polju i vidi pravu šansu za dalje unapređenje sopstvenog poslovanja jer prostora za to definitivno – ima!
HP-ovo Instant-On Enterprise rešenje nudi upravo sve to: povezivanje uvek, u svakom trenutku i na svakom mestu. Povezivanje, optimizacija, transformacija aplikacija – jer istraživanja govore da je samo 15 posto informacija kojima svet barata u ovom momentu, klasifikovano onako kako treba, u bazama podataka. HP u tom iskustva, budući da 8 od 10 sajtova sa najvećim saobraćajem na svetu funkcioniše na serverima HP-a, 4 od 5 najpoznatijih svetskih pretraživača, tri najpopularnije društvene mreže u SAD, 4 od 5 najvećih svetskih hosting kompanija po Gartnerovom Magic Quadrant-u…sve to radi na HP-ovim tehnologijama!
Čak i za kompaniju poput HP-a organizacija ovakvog događaja nije mali zadatak: svesrdnu pomoć u realizaciji pružili su i strateški partneri kao što su SAP, Microsoft i Intel. Predstavnici ovih kompanija takođe su imali svoj nastup na keynote-u Discover-a 2011 a lično nam se naročito dopalo izlaganje gospodina Francka Kohena, predsednika kompanije SAP za EMEA region. Zašto? Upravo iz razloga što je govorio o konkretnim rešenjima i njihovoj implementaciji. Zato što nam je dočarao na konkretnim primerima kako izgleda implementacija novih IT dostignuća na primeru realne kompanije, jednog od najvećih retailera u Evropi. Možda ćemo na trenutak izaći iz konteksta celokupnog članka, ali želimo da vam dočaramo šta za krajnjeg korisnika znači kada uživa u blagodetima upotrebe naprednih servisa a da pri tome nije ni svestan šta se sve odigrava u pozadini. I to je upravo ona situacija o kojoj govorimo, uopšte ne moramo da budemo svesni okruženja u kome se nalazimo, jedina važna stvar jeste da koristimo informacije onako kako to nama odgovara, a odgovara nam onoliko koliko se ponuđač usluga odlučio da nam takve informacije i ponudi…
Zamislite da ste ušli u omiljenu samoposlugu čiji ste redovni potrošač, imate određenu benefit karticu koja vam omogućava razne popuste pri kupovini i jednostavno – navikli ste tu da dolazite. Sve što vam treba jeste vaš mobilni telefon i možete se prepustiti čarima mobilne kupovine. Na ulazu će vam biti naglašeno da možete preuzeti aplikaciju koja će vam poslužiti kao savetnik pri kupovini: registrujete se uz pomoć broja sa svoje benefit kartice i…kupovina budućnosti može da otpočne. U rafu ste pronašli interesantan proizvod, skenirate kamerom svog pametnog telefona barkod sa ambalaže proizvoda i na vašem ekranu pojavljuju se sve specifikacije koje važe za pomenuti proizvod. Sastav ukoliko je reč o nekom prehrambenom ili na primer, trikotažnom proizvodu – ili potpune tehničke specifikacije ukoliko se radi o nekom tehničkom uređaju. Možete ga odmah dodati u virtuelnu korpu umesto da punite kolica i vaš proizvod će vas sačekati na kasi kada dođete do nje. A to nije sve…nakon što ste dobili informacije o proizvodu koji vam se učinio interesantnim, jednim klikom na ekranu telefona dobićete sve relevantne proizvode iz klase, u kom se rafu nalaze, mapu prodavnice i poziciju pomenute gondole, koliki je vaš popust kao uživaoca specijalnih usluga, itd…za sve ostalo, pustite mašti na volju… Verujemo da bi svi mi kojima su tehnologije u krvi voleli da kupuju u ovakvim prodavnicama budućnosti – i verujemo da taj dan nije daleko. Koliko daleko, zavisi od načina na koje će kompanije poput HP-a uspeti da tehnologije približe kako njihovim potencijalnim kupcima tako i potrošačima, zavisi od nas medija koji takve informacije treba da prenesemo do čitalaca, zavisi od nivoa svesti kompanija koje u takve napredne servise treba da investiraju novac. IT solution, business and services naizgled deluju jako odbojno kada se predstave na pogrešan način, kroz razne fraze kojima je naročito engleski jezik posebno bogat. Da budemo jasni, mnogo puta smo imali prilike da prisustvujemo predavanjima ili da pričamo sa predstavnicima velikih kompanija i da sa takvih događaja nosimo izuzetno stresna iskustva. Ova vrsta biznisa nudi ljudima bez mašte mogućnost da pričaju danima a da pri tome slušaocu apsolutno ništa ne bude jasno – IT biznis rešenja se moraju spustiti na nivo konkretnih rešenja da bi tržište moglo da ih uvaži i primeni!
Ono što nam se još više dopalo svakako je sve veće prilagođavanje aplikacija mobilnim uređajima – tabletima i mobilnim telefonima. I to ne samo kada u u pitanju korisnici usluga već i oni koji ovakva rešenja koriste u sklopu svojih radnih obaveza. Nadamo se takođe da nije daleko dan kada poslovođa maloprodajnog objekta neće više sedeti u kancelariji i baviti se trebovanjima, transportom, nabavkama – poslovođa budućnosti je neprekidno među potrošačima, u središtu zbivanja: on u ruci nosi tablet uređaj i u hodu sve obavlja. Upravo ta aplikacija predstavlja delić celokupnog rešenja iza kojh stoji ceo cloud, infrastruktura, bezbednost podataka i ostalo: rešenja koje zaista unapređuje poslovanje na svakom nivou. Tako prilagođena aplikacija omogućava brz rad „u letu“ a naslonjena je pri tome na pravilno konfigurisan sistem u kojem je svaka, pa i najsitnija sistematizacija posla unapred definisana. I da se razumemo: ovo ne predstavlja luksuz niti za potencijalnog korisnika ovakvih rešenja bačen novac. Ukoliko vaša firma ne uradi ništa po ovim pitanjima u budućnosti, vaš napredak nikako ne može biti izvestan. Nećemo reći da će takva firma propasti ili nestati ali da za takav scenario ima sve potrebne predispozicije – ima. Nikakvo čudo ne predstavlja što posao u svim ekonomski slabijim zemljama preuzimaju multinacionalne kompanije koje ovakva rešenja odavno koriste i stalno ih dalje unapređuju. Iskoristili smo naš boravak na Discoveru 2011 da intervjuišemo predstavnika kompanije HP, gospodina Petera Ryana i pokušamo da dobijemo neke odgovore na naša brojna pitanja. Odgovori jesu bili pomalo u rukavicama, ali nekako je to i bilo za očekivati… Benchmark: Kako implementirati iskustva sa zapadnih tržišta na istočnoevropska? Postoji velika razlika u edukaciji tržišta i kompanija, ali i u finansijskim mogućnostima. U našim okruženjima svest i stepen edukacije vezani za cloud computing nisu na tako visokom nivou kao na zapadu. Peter Ryan – HP: Okej, mislim da je ono što je interesantno to da su poslovni problemi sa kojima se firme susreću isti, bez obzira da li kompanija posluje u Srbiji ili Velikoj Britaniji ili nekoj drugoj zemlji. Svuda postoje problemi trošenja previše novca na održavanje rasta u svojim okruženjima, i premalo novca na inovaciju i nove servise koji će unaprediti posao. Stoga, smatram da je pravilno reći da su osnovni problemi isti. Ono što treba razumeti jeste šta je to što firmama treba doneti i šta treba implementirati da bi se uradilo više sa manje novca, i to je ono što se razlikuje od zemlje do zemlje. HP smatra da treba da izgradi odnose sa korisnicima i radimo puno da postanemo njihovi savetnici od poverenja. Mi želimo da uverimo korisnike da hoćemo da uradimo ono što je dobro za vaš biznis, bez obzira na kojoj teritoriji se nalazili. Benchmark: Koji je pravi trenutak za kompanije da donesu odluku o implementiranju IT rešenja? Ako stvari idu dobro, kompanije se retko odlučuju na takav korak, ali situacija se može promeniti unutar svega par dana.
Peter Ryan – HP: Odgovor na to pitanje je prilično jednostavan. Na tu temu pričamo stalno sa svojim partnerima, korisnicima, mušterijama. Realnost je da većina kompanija ima unapred utvrđene prioritete investiranja, na kojima IT infrastruktura ne mora biti visoko pozicionirana. Šta je ono što biznisu treba da bi se odlučio na takav korak – mi demonstriramo da je investicija isplativa, demonstriramo benefite koje će cela organizacija imati od implementacije IT infrastrukture i naprednih rešenja i prihvatamo da ako postoje drugi prioriteti i jednostavno nije trenutak, onda nekada to zaista možda nije trenutak za uvođenje novih rešenja. Benchmark: Kako investirati u nova IT rešenja ako finansijska situacija u kompaniji nije dobra? Kako znati da je HP rešenje pravi put za izlazak iz krize i da li ste sigurni da uvek imate pravo rešenje za partnere? Peter Ryan – HP: Uvek se staramo da imamo pravo rešenje i da ga nudimo partnerima, pošto radimo veoma puno i upoznajemo partnere kako bismo znali šta im je potrebno. Rešenja koja preporučujemo biramo na osnovu toga šta najbolje može pomoći našem korisniku, jer niti želimo da ga odbijemo od sebe preporučujući mu neadekvatno rešenje, niti želimo da ode kod konkurenata. Što se tiče finansijske strane, najavili smo veliku inicijativu vezanu za cloud u domenu finansijskih usluga HP Financial Services. Ukoliko je ono dostupno u vašoj zemlji, postoji mogućnost jasnog nivelisanja finansijske strane cloud investicija sa potrebama korisnika. Prepoznajemo veliki značaj cloud tržišta, jer se radi o tržištu od 160-170 milijardi dolara. Očekujemo i da će korisnici sami prepoznavati značaj clouda i to se neminovno dešava. Posledica svega toga je da se na kraju od naših odnosa stvaraju partnerstva. Benchmark: Možete li nam navesti neki primer partnera kome je investicija u IT rešenja pomogla da reši neki veliki, značajan problem u poslovanju i gde su vaša rešenja značajno pomogla partneru da uspe? Peter Ryan – HP: Naravno. Daću vam nekoliko primera. Prošle godine smo najavili partnerstvo sa Microsoftom vredno 250 miliona dolara, koje donosi nove inovacije i omogućava Microsoftu da na brži i lakši način donese svoje proizvode na tržište. U poslednjih nekoliko dana smo najavili nekoliko novina koji su plod ove inicijative. Slična situacija je sa kompanijom SAP. Sa njima smo radili veoma puno na integraciji rešenja od kojih će korisnici imati značajnih benefita koji im “olakšavaju život”. Benchmark: Koliki su prihodi HP-a od clouda danas i ko su vam glavni konkurenti na globalnom nivou? Peter Ryan – HP: Ne “razbijamo” prihode po segmentima na takav način, te vam stoga ne mogu direktno odgovoriti na prvi deo pitanja. Znam da cloud predstavlja veliku priliku za HP i da smo predstavili mnoštvo proizvoda i servisa, te stoga tu radimo puno. Benchmark: Kakve kompanije su ciljna grupa HP-a i vaših lokalnih partnera? Peter Ryan – HP: HP je najveći provajder informacionih tehnologija, od najvećih korporacija sve do krajnjih korisnika. Stoga, u zavisnosti od proizvoda i segmenta, mi nudimo ogroman portfolio. Kratko i jasno – ciljamo kompletno tržište. Sa tačke gledišta HP-a, koja je uloga medija u promociji cloud usluga i edukacije tržišta? Kako da im ponudimo objašnjenje da im IT infrastruktura može pomoći u svakodnevnom poslovanju? Ključna stvar jeste kako uopšte da po firmama saznaju da nešto postoji, nešto što im može pomoći u biznisu. HP prezentuje mnoštvo projekata koji su dostupni besplatno na našem sajtu. Takođe, lokalne PR agencije omogućavaju da se lako dođe do brojnih studija, kako bi se iste lako objavljivale, na veliki broj tema. Pokrivaju praktično sve delove poslovanja. Iako smo tokom dva dana boravka u Beču na HP Discovery 2011 događaju imali prilike da čujemo mnoštvo informacija, mislimo da bi praktično bilo nemoguće preneti sva iskustva jednim člankom – verovatno bi takav pokušaj sublimiranja primljenih informacija trajao nedeljama. No to nam i nije bio cilj: mi sami bogatiji smo za jedno novo iskustvo koje smo pokušali da vam prenesemo ovim člankom i nadamo se da smo makar donekle u tome uspeli. Voleli bismo neki lokalni Discover da vidimo i u ovom okruženju. Pokušali smo da se koncentrišemo na elementarne stvari i celokupan smisao ove vrste biznisa svedemo na konkretan nivo. Bilo bi nam veoma drago kada bi i na konkretnim primerima implementacije ove vrste rešenja u domaćim kompanijama bili u prilici da vam prenesemo i takvu vrstu informacija.
Poznati smo po tome da volimo da gledamo u tuđe dvorište i da nas tek takve stvari pokreću u pravom smeru: i da imamo lepšu kuću i lepšu ogradu od komšijine, veći i lepši automobil. Nadamo se da će se ta trka preneti i na poslovanje, organizaciju posla: važno je samo da se priča „zavrti“ na pravi način. Da se korisnici upoznaju sa „negde primenjenim“ rešenjima ali ne površno kako smo navikli to da viđamo – već konkretno, detaljno. Da im se otvori dovoljno prostora kako bi im se upalila lampica na temu: kako treba da izgleda moje rešenje? Da budući korisnici imaju predstavu kako se stiže do sopstvenog rešenja, kako će im ono pomoći u poslovanju, šta će se promeniti nakon implementacije, koliko traje taj proces – i na kraju krajeva, koliko to košta. Verujemo da su sva ova pitanja potpuna nepoznanica za mnoge potencijalne korisnike ovakvih usluga.
Kada je Srbija u pitanju, situacija je prilično teška. Needukovanost tržišta uz hronične finansijske probleme sprečavaju dalju ekspanziju implementiranja kvalitetnih IT rešenja. No mislimo da od lamentiranja nad sudbinom nema previše koristi a takođe mislimo da i mediji, naročito oni IT orijentisani – moraju da uzmu aktivnog učešća u tome. Svesni smo da od suvih, često vrlo neinovativnih i zamornih prezentacija teško da može biti naročite koristi, niti će prenošenje PR saopštenja dati rezultate, niti komunikacija sa medijima treba da završi na davanju intervjua (koje budimo iskreni, niko ne čita niti gleda). Uloga medija je da tržište obavesti i edukuje na kvalitetan način, sve sa ciljem da takvo izveštavanje ponudi na kraju i neke konkretne rezultate. Posebno zahvaljujemo predstavnicima kompanije Chapter4, Mileni Avramović i Borisu Bekeru na svesrdnoj podršci i izvanrednoj organizaciji našeg puta i boravka na manifestaciji HP Discover 2011 u Beču
HP Discover 2011, Beč
Prethodne sedmice obreli smo se na najvećoj IT manifestaciji u Evropi, možda čak i u svetu, organizovanoj od strane jedne kompanije, skupu u organizaciji kompanije HP - Discover 2011. Tokom nekoliko dana aktivnih dešavanja u Beču mogli smo čuti šta sve to u pogledu IT rešenja i servisa može da ponudi HP; skupu je prisustvovalo impozantnih 7000 ljudi a mi smo sa sobom poneli i neka nova saznanja koja ćemo pokušati da podelimo sa vama