Petar Gredelj
Prilikom prošlonedeljne posete lokalnoj kancelariji u Beogradu, gospodin Larry Wu, vice president sales & marketing divizije u kompaniji MSI International odvojio je neko vreme i da odgovori na naša pitanja. Najzanimljivije delove našeg razgovora sa najvišim zvaničnikom ove renomirane kompanije koji je ikad posetio Srbiju, prenosimo i vama:
Benchmark: Prošle godine, tokom moje posete MSI fabrici u Kunshanu imao sam priliku da čujem veoma interesantnu priču o osnivanju kompanije MSI. Posle toliko godina zajedničkog posla prosto je neverovatno da takvo prijateljstvo opstaje. Kako Lari Wu gleda danas na godine koje su iza njega?
Larry Wu: Da budem iskren, MSI je konzervativne kompanijske kulture, što je možda čudno za IT kompaniju pošto se u ovoj oblasti sve dešava velikom brzinom. Ipak, mi smo prilično konzervativni. Vlasnik i osnivači i dalje rade zajedno, kao porodica smo. To je i deo kineske kulture. To takođe pokazuje da je glavna stvar u MSI-ju timski rad. Za razliku od drugih IT kompanija koje imaju dosta internih problema i internih međusobnih takmičenja, mi imamo značajno manje unutrašnjih problema, i zato je najveći deo naše energije i naših snaga usmeren ka „ektesternom“ nadmetanju.
Benchmark: MSI je prvenstveno poznat kao proizvođač matičnih ploča i grafičkih karti, gde je i izgradio svoju reputaciju. Međutim, mi smatramo da se notebook računari rangiraju visoko u vašim planovima. Vaš ulazak u first tier grupu proizvođača nije bio uopšte lak, svi smo svesni jake konkurencije u ovom segmentu, ali isto tako znamo da je nekoliko velikih imena nestalo tokom godina. Šta bi trebalo da bude vizija kompanije da bi mogla da nađe svoje mesto među tolikom konkurencijom?
Larry Wu: Naša kompanija je podeljena pre tri godine na poslovne grupe, pošto je postajala sve veća i pojavila se potreba za reogranizacijom. U ovom trenutku imamo sledeće divizije: matične ploče, grafičke karte, notebook računari, serveri, barebone i consumer electronics. Praktično nekoliko kompanije posluje pod MSI kišobranom. Pre ostvarivanja misije, svako prvo mora da opstane. A ako to želimo, moramo da zauzmemo top 3 ili top 5 poziciju. Ako to ne možemo da postignemo, bolje je da se i ne prihvatamo posla. Zato što samo dobri i jaki mogu da opstanu. Ko nije dovoljno jak, biće poražen. MSI definitivno može da se bori.
U ovom trenutku MSI je još uvek second tier proizvođač, još uvek nismo first tier. Tek smo počeli sa notebook računarima. Konkurencija je uvek jaka, ali mi imamo našu osnovnu delatnost, tehnologiju i znanje. Takođe imamo i nešto, što mislim da drugi još uvek nemaju – notebook sa mogućnošću overclocking-a. Počeli smo sa našom TURBO serijom. Matičnu ploču svako može da overklokuje, ali ne i notebook. U ovoj oblasti koristimo prednosti i znanje iz domena matičnih ploča i video karti. Kako smo ujedno i proizvođač možemo da pravimo i prodajemo proizvode za naše potrebe, dok ostali konkurenti nemaju iza sebe proizvodnju kao podršku. Stoga smo mi fleksibilniji i možemo da dizajniramo različite stvari. Postoji puno brendova koji rade samo jednu stvar i onda spuštaju cenu sve više i više, jer svi prodajemo manje-više istu stvar na istom tržištu. Zato mi pokušavamo da se razlikujemo od drugih i da pokažemo kupcima da je MSI drugačiji – da im nudimo proizvod koji prati dobra tehnologija i inovacija. Kupac to ceni, jer vidi vrednost za dat novac, vrednost koju mu mi pružamo. Iz istog razloga nudimo i notebook računare u različitim bojama, s čime smo počeli prošle godine, jer ne žele svi da imaju iste notebookove.
Benchmark: Da li ste zadovoljni rezultatima koje ste postigli do sada na ovom polju, rezultatima na evropskom tržištu? Za manje od dve godine MSI je uspeo da uđe u top 5 notebook brendova u Srbiji prema prodajnim podacima – iako je to u početku izgledalo ne samo ambiciozno, nego i nemoguće.
Larry Wu: Notebook računari će biti još značajniji deo tržišta u narednih nekoliko godina, odnos notebook:desktop će biti 50:50. MSI je stoga i proširio svoj posao. Kada sam to predložio upravnom odboru, ovako sam to objasnio: ako igrate fudbal i igrate ga samo na polovini terena nikada ne možete pobediti, zato morate da igrate na celom terenu. Mnogo smo razmišljali o tome i na kraju napravili ogroman projekat i investiciju. Ove godine smo, ne samo u Srbiji, već u mnogim drugim zemljama ušli u top 5 ili top 10 listu. Naša misija je da do 2010 MSI zauzme top 10 poziciju na globalnom nivou. Ovo je zaista veliki izazov za nas, ali verujemo da ćemo ispuniti cilj.
Veoma smo fokusirani na Evropu – to je ogromno tržište, ali je i veoma komplikovano, zbog različitih jezika, nacija, ljudi, mentaliteta – to je definitivno najizazovnije tržište. Tako da sam ja uvek smatrao da ako uspemo ovde, možemo da uspemo bilo gde. Što se tiče notebook segmenta, najviše sredstava je izdvojeno upravo za Evropu. Idemo korak po korak do top 10 liste, iako je teško dokazaćemo svoju snagu.
Benchmark: Situacija u IT-ju se neprestano menja i to je opšte poznata činjenica. Sada smo svedoci da desktop segment zauzima sve manji procenat tržišnog udela – kako i gde MSI vidi upotrebljivost svojih zaista velikih proizvodnih kapaciteta u budućnosti? Kako generalno gledate na tržište, gde po vašem mišljenju leži budućnost PC računara i šta možemo da očekujemo u godinama koje su pred nama?
Larry Wu: Desktop tržište i dalje raste, nije to više dvostruki rasta kao ranije, ali raste. U mnogim zemljama desktop segment je više nego jak, kao na primer u zemljama u razvoju. On brzo raste i u Indiji i Kini. Sve ukupno, desktop tržište ne raste nekadašnjom stopom od 20 ili 30%, ali raste. Moje lično mišljenje je da će se to nastaviti još nekih 5 do 10 godina. Kad je u pitanju MSI, mi uživamo veliki udeo u tržištu, i nikad nismo videli problem u tome da nastavimo da ga povećavamo, iako je tržište relativno mirno. Mi još uvek rastemo. I dalje je pred nama “pica” iste veličine, kako ja to volim da kažem, samo što je deli manji broj ljudi (proizvođača), pa ja sad mogu da uzmem veće parče.
Benchmark: Smatramo da se, kad su notebook računari u pitanju, suočavate sa mnogo jačom konkurencijom nego u segmentu matičnih ploča i video karti, gde ste uspeli da se pozicionirate u sam vrh. Koji su kvaliteti i prednosti MSI-ja, zašto bi se neko odlučio za vaš notebook umesto za Dell, HP, Toshibu ili Acer? Šta mislite o vašim konkurentima na ovom polju?
Larry Wu: Konkurencija je uz vas iz dana u dan, u svakom trenutku i na svakom koraku. Niko ne može da pobegne od toga, mora da se suoči i bori sa konkurencijom. MSI ima svoje prednosti – inovacije i tehnologiju. Druga stvar o kojoj vodimo računa Jesé partneri. Na primer, naši partneri u Srbiji su vrlo zadovoljni što rade sa nama, jer mi vodimo računa o njima, o našem zajedničkom poslu i oni tako postižu uspehe zajedno sa nama. Mislim da mi mnogo više vodimo računa o našim partnerima od konkurencije. I to ne vodimo samo računa o distributerima, nego i o indirektnim kupcima, dilerima. Brinemo i o njihovoj Maradi. Brinemo o ljudima koji kupuju naše proizvode – nudimo im vrednost, tehnologiju i postprodajne usluge, odnosno servis. Mnoge kompanije posle prodatog uređaja peru ruku od njega, ali ne I mi. Veoma ozbiljno shvatamo servis i želimo da pružimo brzo rešenje. Jer u današnje vreme, ako moj notebook ne funkcioniše, ni ja ne funkcionišem, i onda želim da rešim problem i dobijem nazad svoj računar što je pre moguće. To nam je koncept, s obzirom da će u budućnosti definitivno svi imati svoj notebook. Takođe ćemo u Srbiji imati hot line podršku, tako da ćemo prvo pokušati da problem rešimo telefonskim putem ukoliko je to moguće. To je strategija MSI-ja i ključna razlika u odnosu na konkurenciju.
Benchmark: Vaš čuveni konkurent, kompanija ASUS, vidi budućnost u EEE PC konceptu. Šta vi mislite o tome i da li ćete vašu pažnju pokloniti i ovom segmentu?
Larry Wu: Asus je velika kompanija. Ali MSI nema konkurente, nego prijatelje. Asus je naš veliki prijatelj – gde god da idemo zajedno smo, u svakoj državi, svakom regionu. Oni imaju dobre proizvode i dobre inžinjere. Imali su veliki uspeh lansiranjem AsRock brenda pre tri godine, kada su ubili mnoge kompanije zbog cene, jer je Asus tada imao najjeftiniji proizvod. Na isti način i danas oni žele da pokazu da Asus ima najjeftiniji PC, najjeftiniji notebook. Ne samo u siromašnim zemljama, nego u svim krajevima sveta uvek će biti ljudi koji žele da kupuju jeftino, i dokle god kompanije budu nudile jeftine proizvode ljudi će ih kupovati. Ali ne vidim kako prodavanje velike količine takvih proizvoda može da pomogne kompaniji – to je bar moje mišljenje. To nije strategija MSI-ja – mi uvek pokušavamo da dodajemo nove karakteristike i nove vrednosti. Sa jeftinim proizvodima vi takođe smanjujete marginu, ulaganje u inovacije i R&D istraživanje, pa praktično spuštanjem cena oštećujete i partnere. A mi smo veoma ponosni na podršku koju pružamo svojim partnerima i na mogućnost da oni zarade više sa MSI-jem. Kako je u pitanju veliko tržište, ne sumnjam da će MSI jednog dana ući i u to, jer i mi imamo dosta entry level proizvoda koje ljudi žele da kupuju, ali i kod njih uvek veoma mnogo insistiramo na kvalitetu, čak i u tom segmentu.
Benchmark: Srpsko tržište je preživelo izuzetno turbulente godine i polako se pozicionira tamo gde su ga neki videli još pre nekoliko godina. Mnogo velikih imena posluje ovde i Srbija postaje regionalni centar. Otvaranje lokalnih kancelarija se ispostavilo kao pametan potez za mnoge A-brend kompanije koje su poboljšale svoje rezultate mnogo brže nego u nekih drugim zemljama upravo zbog toga. Kompanije kao što su Intel, AMD, Asus, Gigabyte imaju lokalne kancelarije u Srbiji odakle planiraju konkretne akcije za ceo region. Da li možemo da očekujemo da MSI uradi nešto u ovom pravcu, pošto mislimo da je za pravi i dugoročni supe potrebno osetiti tržište, predvideti lokalnu situaciju i reagovati u pravom trentuku?
Larry Wu: Otvaranjem kancelarije mi definitivno želimo da budemo bliži tržištu, da ga razumemo i imamo bliže odnose sa svojim kupcima. Danas je komunikacija vrlo olakšana i širokog dometa uz mobilne tehnologije. Ali, sa druge strane, ljudi su ti koji čine posao – uvek su obraća čovek čoveku. Uz kancelariju ne samo da možemo da radimo zajedno sa distributerima, nego i sa njihovim kupcima takođe, da razumemo partnerove partnere, krajnje korisnike, i zahvljujući tome možemo da formiramo strategiju i mudru politiku za podršku ovog tržišta. Ovo je glavni razlog zbog koga dolazimo na lokalni teren, zato što verujemo da je ovaj region tržiše velikog potencijala u koje želimo da investiramo još više.
Benchmark: Proveli ste nekoliko dana u Srbiji, koji su vaši utisci koje ste uspeli da prikupite tokom ovako kratkog perioda o tržištu u Srbiji i regionu?
Larry Wu: Zadnji put sam bio ovde pre 10 godina i od tada se štošta promenilo – ekonomija se promenila, kao notebook tržište. Normalno je da je DBP u Istočnoj Evropi niži nego u Zapadnoj, ali modeli koje prodajemo ovde u Srbiji se ne razlikuju toliko mnogo. Ovde ljudi isto tako traže bolji kvalitet, bolje proizvode, umeju da cene brend i voljni su da plate nešto više za to. U tome ste slični Zapadnoj Evropi. U godinama koje dolaze kupovna moć u Srbiji će nastaviti da raste, razlika se oseća već sada. To je još jedan razlog zašto smo odlučili da uđemo dublje u ovo tržište i uložimo više u njega, kako bismo izgradili bolju sliku o MSI brendu.
Benchmark: Kako vidite budući razvoj PC industrije i, naravno, ulogu vaše kompanije? Da li će MSI ući u “full consumer” segment? Može li MSI još više?
Larry Wu: Kao što sam malopre rekao, ako mi počnemo sa nečim, onda smo sigurni u svoj uspeh. Što se tiče naše strategije, pokušaćemo da proširimo proizvodni portfolio i bazu kupaca, da pružimo kupcima veći broj rešenja i proizvoda koje mogu da prodaju i zarade još više. Takođe imamo u planu consumer electronics tržište, al iza sada samo kao OEM, a ne pod MSI brendom, iz prostog razloga što ni naša organizacija ni naši partneri još uvek nisu spremni za tako nešto. Idemo korak po korak, ne žurimo nikuda. To je naša strategija – da razvijamo kompaniju zajedno sa našim kupcima.