Intervju: Marek Slačik, Telenor

Uvek smo se trudili da svojim čitaocima predstavimo neke od najkompetentnijih i najbitnijih ljudi domaćeg IT podneblja. Među najbitnije ljude u svetu telekomunikacija u našoj zemlji svakako se ubraja Marek Slačik, jedan od direktora kompanije Telenor. Sa njim smo srdačno i otvoreno pričali o mnogim aktuelnim stvarima, dešavanjima, planovima, i svemu onome što zanima širu javnost kada je kompanija Telenor u pitanju...

Filip Majkić

Intervju: Marek Slačik, Telenor

Izvršni direktor Marketinga i prodaje (Chief Marketing Officer) kompanije Telenor, Marek Slačik, ima gotovo dvodecenijsko iskustvo u marketingu. U industriju mobilnih telekomunikacija ulazi 2001. godine, kao Marketing Manager, Consumer Acquisitions & Channels u Oskaru/Vodafonu u Češkoj. Ubrzo postaje Director, Acquisition, Terminals and Channel Marketing. 2005. godine prelazi u Eurotel/Telefonicu, kao Marketing Director, a nakon godinu dana postaje Marketing Director, Corporate and Government. Na tim pozicijama bio je odgovoran za primenu novog marketinškog programa za poslovni segment, kao i za novi brend imidž kompanija Eurotel i Cesky Telekom, pod brendom Telefonica O2. Od 2006. godine bio je izvršni direktor Marketinga i prodaje novoosnovane kompanije U:fon/Mobilkom u Pragu. Na ovoj poziciji osmislio je i vodio sve kanale prodaje, uključujući: partnere u prodaji, „od vrata do vrata“, kompanijske prodavnice, teleprodaju i e-prodaju.

U Telenor je došao iz Microsoft-a sa pozicije menadžera mobilnih rešenja za srednju Evropu. Marek ima zvanje mastera poslovne administracije sa Ekonomskog univerziteta u Pragu. Voli džez muziku, modernu umetnost i arhitekturu. Aktivan je rekreativni sportista. Govori češki, slovački, engleski i nemački. Oženjen je i ima dvoje dece.

Benchmark: Gospodine Slačik, kada se sada osvrnete na početke Telenorovog poslovanja u Srbiji, koliki je put kompanija prešla i kako ocenjujete stanje na srpskom tržištu uopšte?

Marek Slačik, Telenor: Prošlo je dosta godina. Trenutno smo u šestoj godini poslovanja u Srbiji, i tržište je prošlo kroz različite faze. U početku se sve vrtelo oko posedovanja mobilnog telefona, odnosno telefonskog broja, bez obzira na tip telefona. Tada je glavni cilj bio dobiti korisnika, a većina kupaca imala je pripejd brojeve. Nakon toga, došlo je vreme usluga 3G, i polako data usluga. Potom je krenuo rast poslovnog segmenta, da bismo došli do pametnih telefona i uređaja. Razvoj je veoma brz. Posebno zanimljivo za Srbiju jeste to što se, iako manje razvijena od velikih zapadnih tržišta, ona brzo razvija. U određenim aspektima, kada su mobilne mreže u pitanju, čak nećete primetiti razliku između zapadnoevropskih i domaćih mreža.

Primera radi, u Londonu i Parizu – biram ta dva grada bez nekog naročitog razloga –postoji ogroman broj pritužbi i problema sa pokrivenošću, zbog neodgovarajuće infrastrukture, prenaseljenosti. Generalno, kvalitet mreže koju koriste korisnici u Srbiji je sasvim uporediv sa onom koja se koristi na razvijenim tržištima. Naravno, uvek će biti nekih mesta gde ne možete da dobijete pokrivenost.

Kada je Telenor u pitanju, ušli smo na tržište tako što smo kupili Mobi63. Kad god uđete na novo tržište sa novim brendom, morate da se prilagodite kulturi, da prilagodite rad kompanije. U početku nismo poslovali punom brzinom, danas radimo optimalnom brzinom i veoma smo efikasni, smatramo da nudimo relevantne proizvode i usluge sa dobrim tajmingom. Veoma smo zadovoljni našom pozicijom, uspeli smo ne samo da se uspostavimo na međunarodnom, već i na domaćem polju u potpunosti.Za nas je veoma važno da nas doživljavaju kao domaću kompaniju, jer tako i funkcionišemo. Zapošljavamo građane Srbije, radimo sa srpskim preduzećima, koristimo domaće resurse i ideje kako da donesemo nove stvari na tržište, i pružamo usluge koje su potrebne korisnicima u ovoj zemlji.

Benchmark: Sveopšti prelazak fokusa sa razgovora na na usluge i dodatne vrednosti generisane protokom podataka, aplikacijama i drugim sadržajima su karakteristika telekomunikacionog tržišta. Kako Telenor sebe vidi u tome?

Marek Slačik, Telenor: To je proširenje i smatram ga logičnim, jer je tržištepotpuno zasićeno, te iako s vremena na vreme dobijete nove korisnike, većina njih se već opredelila. Zato smo se usredsredili na protok podataka i kvalitet konekcije,što obogaćuje iskustvo sa pametnim uređajima. To realno donosi prednosti i u privatnom i u poslovnom životu, i to više nije kliše.Sve te aplikacije su alat koji pomaže da koristimo telefone na mnogo različitih načina. Za nas je taj trend praktično otkrivanje novog potencijala koji želimo da donesemo tržištu, te edukujemo tržište kako da ga pametno iskoristi. To je velika prilika za nas da donesemo tržištu nešto novo.

Dodao bih da smo upravo zbogprotoka podataka rešili da potpuno obnovimo svoju mrežu. Kada smo videli ogroman rast protoka podataka, i ustanovili da će kapaciteti brzo biti popunjeni, pre nekoliko godina smo pokrenuli proces obnove mreže. Nismo samo zamenili neke delove mreže, već smo u potpunosti obnoviiinfrastrukturu, od početka do kraja. Veoma smo zadovoljni nivoom iskustva i zadovoljstva koji pružamo korisnicima.

Benchmark: Videli smo da je Telenor ušao u objedinjavanje paketa mobilnog saobraćaja sa hardverom i van telefona. Tableti su bili sledeći logičan korak, a mnoge je iznenadilo kada ste počeli da prodajete i računare uz pakete. Da li planirate da nastavite tim putem?

Marek Slačik, Telenor: Mnogo toga je podstaknuto renoviranjem mreže, proširenjem kapaciteta, novim mogućnostima i brzinama koji donose nova iskustva za korisnike. Ne govorim o maksimalnim, “laboratorijskim” uslovima, već potpuno realnim. To daje priliku da se kombinuju usluge i uređaji, kako bi se ceo paket učinio pristupačnijim za korisnika i doneo mu novi kvalitet u korišćenju. Osim toga, verujemo da ljudi prosto žele da budu mobilni. Primera radi, kada sede kod kuće, ljudi i dalje žele da koriste mobilne uređaje, a ne fiksne.Izazov je kako obezbediti adekvatnu vezu za taj uređaj. Nekada će korisnik odabrati mobilnu mrežu, a nekad bežični Internet,ali suština je da će se trend korišćenja malih, mobilnih uređaja nastaviti i mi nameravamo da to podstičemo.To je deo naše strategije.

Benchmark: Nedavno ste pokrenuli portal Dobre Stvari, koji se na specifičan način obraća korisnicima. Šta je to što izdvaja portal Dobre Stvari od sličnih portala širom Interneta?

Marek Slačik, Telenor: Dobre stvari tek počinju. Ovo je tek početak portala i vidimo ga kao digitalnu platformu za pametne uređajekojom ne želimo da se takmičimo sa drugim Internet portalima. Istina, čim postojite na Internetu, vi se automatski takmičite. Ovo je naš pokušaj da ponudimo nešto relevantnije za korisnike. Da smo se fokusirali na ono što je već na Internetu, u potpunosti bismo se takmičili sa već postojećim igračima na Internetu. Da smo se fokusirali samo na ono zbog čega korisnici idu na naš sajt, opet ne bismo dobili nešto dovoljno relevantno. Na sajt operatora korisnici obično idu ako imaju problem ili žele da aktiviraju ili deaktiviraju uslugu.

U suštini, želeli smo da napravimo neku vrstu kompromisa i objedinimo razne funkcije i pogodnosti –pretraživanje, posetu najpoznatijim sajtovima, društvene mreže, naše usluge – i sve to na jednom portalu, čiji izgled uređuje sam korisnik prema svojim potrebama. Istovremeno, želeli smo da sadržaj bude domaći. I dalje nam se čini da nema dobrog vodećeg Internet portala u Srbiji. Bilo je pokušaja, ali ovde i daljedominiraju međunarodni sajtovi. Mi ne želimo da se takmičimo ni sa sajtovimamedija. Pozivamo ih da učestvuju, poput našeg partnera kompanije Ringier, ali oni su samo jedan deo sadržaja koje nudimo na portalu Dobre stvari. Njihov sadržaj je prilagođen portalu kako bi se korisnik što lakše snalazio, a ako mu se dopadne neki članak, može da ode direktno na izvorni sajt i pročita ga u celosti.

Stoga, vidimo naš portal kao svojevrstan most koji spaja korisnike sa sadržajima. U skladu sa tim, na portalu smo ponudili i prodavnicu sadržaja. Da pojasnim, ni tu nam nije ambicija da se takmičimo sa Android marketom, recimo. Jednostavno, nudimo dosta sadržaja koji može biti zanimljiv, muziku, igre, aplikacije, i to za sve telefone u Telenorovoj ponudi, bez obzira da li je reč o Androidu ili nekoj drugoj platformi.

Ideja je da razvijemo digitalnu platformu prvenstveno za naše korisnike, ali ne samo za njih, i da proširujemo njene kapacitete i funkcionalnosti, kako bi pružala sve bogatije iskustvo svojim korisnicima. Već imamo zanimljive razgovore o tome šta sledeće uvesti i uvek se vodimo time šta je relevantno za domaćeg korisnika i usput mnogo učimo.

Benchmark: Mi smo takođe prisutni na vašem portalu, tu smo od pokretanja.

Marek Slačik, Telenor: Da, smatram da je veoma važno da kompanije kao što je vaša budu tu. To je dobra prilika za sve, posebno za vas jer je veliki deo javnosti zainteresovan za gedžete, koji su specijalnost vašeg sajta.

Benchmark: Kako ste zadovoljni početkom rada samog portala? S obzirom da je ovo možda novo polje delovanja, da li ste se susreli sa nekim (neočekivanim) preprekama, kako procenjujete odziv?

Marek Slačik, Telenor: Mnogo smo uradili na tome da sve funkcioniše dobro već na početku. Veoma je važno da se tako krene, jer ako neko dođe i nemadobro iskustvo, on se neće vratiti. Tako se gube korisnici. Nismo imali nikakvih ozbiljnijih problema od početka rada portala. Tu i tamo neka sitnica, što je neminovno, ali ništa važnije. Odgovorili smo adekvatno na sve potrebe za saobraćajem i trenutno imamo oko 30 hiljada aktivnih korisnika, od kojih se mnogi često vraćaju, što je upravo ono što želimo – korisnike koji često koriste portal, a ne one koji ga iskoriste jednom i nikad više. Nismo zadovoljni time što će nam neko dati mejl i šifru – želimo aktivne korisnike, koji se vraćaju, i zbog toga nudimo bogate sadržaje na portalu i besplatne minute razgovora.Preporučujemo korisnicima da sagledaju sve mogućnosti portala, a onda prepuštamo njima odluku da li će nastaviti da ga koriste.

Ne tražimo od korisnika da ostavljaju podatke zato što ćemosa njima posle nešto posebno da radimo. Podstičemo ih da to učine kako bi mogli da iskuse sve mogućnosti portala, iskoriste integraciju sa elektronskom poštom, socijalnim mrežama, da pretvore portal u mesto sa kojeg kreću na Internet. Tek tada će korisnici dobiti sve što portal može da ponudi. Takođe, želimo da podstaknemo naše korisnike da preuzmukontrolunad svojim troškovima i ponudama. Kada portal zna vaš broj telefona i ko ste,onda možete videti svoju potrošnju,statistiku korišćenja i podatke o tarifnim paketima, preostalom vremenu…

Vodili smo se filozofijom da za razumnu količinu ličnih podataka korisnicima ponudimo brojne funkcionalnosti i pogodnosti. Ukoliko se korisnicima to ne bude dopadalo ili ne budu smatrali da je praktično –šta da radimo, to je život. Naučićemo dosta u svakom slučaju, i radićemo na tome da budemo još bolji. Biće novih funkcionalnosti, novog sadržaja, imamo velike planove za portal Dobre stvari.

 

Benchmark: Mnogi korisnici su zabrinuti zbog bezbednosti podataka koje ostavljaju na portalu. Mi smo bili u poseti Telenor Data Centru i uverili se koliko se o tom aspektu vodi računa sa te strane, ali sada imamo i situaciju da se portal povezuje sa brojem mobilnog telefona i sve dobija neku novu dimenziju. Da li korisnici mogu da računaju na maksimalnu bezbednost kada su u pitanju njihovi podaci?

Marek Slačik, Telenor: Apsolutno, 100%. Bezbednost je ne samo naša odgovornost nego i obaveza. Nije nam cilj da samo postupamo u skladu sa zakonom–to je naša obaveza i apsolutni minimum; mi idemo znatno dalje jer smo potpuno svesni da u sajber svetu prete ozbiljne opasnosti svima. Stoga poklanjamo veliku pažnju bezbednosti. Daću vam primer – pokrenuli smo tender za portal Dobre stvari na kome su neke kompanije odbijene jer nisu bile u stanju da odgovore na naše kriterijume bezbednosti informacija. Veoma smo strogi po tom pitanju i jednostavno ne želimo da naudimo sopstvenom ugledu, ne samo na ovom tržištu.

Benchmark: Možete li nam nešto više reći o timu zaduženom za razvoj portala Dobre stvari i koliko pažnje oni poklanjaju vizuri korisnika?

Marek Slačik, Telenor: Reč je o veoma raznolikom timu, ne samo domaćim ljudima već i o nekoliko ljudi iz Telenor grupe, koji su doprineli ovom portalu. Dobre stvari uvode prodavnicu digitalnog sadržaja, što je pilot projekat na nivou cele Telenor grupe. U Telenoru Srbija se trudimo da budemo u vrhu po mnogim pitanjima, poput razvoja proizvoda i usluga, i mislim da u ovom trenutku uživamo veoma dobar status na nivou cele Grupe. Najvažnije nam je bilo da imamo ljude koji su u stanju da razmišljaju iz perspektive korisnika, zadržavajući pri tome i perspektivu kompanije u kojoj rade i poslovnog modela.

Takođe, tim je puno pažnje posvetio testiranju portala. Imali smo pet serija testova sa korisnicima i našim zaposlenima. Počeli smo od dizajna, kada smo ponudili pet različitih rešenja, a potom im pokazivali naredne korake.Povratne informacije smo uključili u razvoj portala. Mislim da je to veoma bitan princip kojim se morate rukovoditi kada razvijate stvari za korisnike. Kada bi se desilo da ponudite nešto, i korisnici kažu da im se to ne dopada, tada je već sve kasno – izgubili ste resurse, vreme, a zauzvrat ništa niste dobili.

Benchmark: Pomenuli ste da ste ovu stvar radili premijerno na nivou grupe u Srbiji. Koliko zapravo Telenor Srbija predvodi kompaniju u nekim situacijama? Postoji uvreženo mišljenje mnogih ljudi da korporacije na ovim prostorima jednostavno donose gotova rešenja koja postoje u matičnim zemljama, pa ih eventualno malo prilagode, ali to nije baš sasvim tako.

Marek Slačik, Telenor: Verujemo u stručnost. Kada se stručno razvijaju rešenja, aplikacije, tehnologije, onda ih treba ponuditi i ostalim kompanijama u Grupi. No, to važi i u drugom pravcu – kada neko ima dobro rešenje koje možemo da upotrebimo, nećemo se libiti da to i učinimo, bez obzira da li dolazi iz Norveške, Mađarske ili Pakistana. U svakom slučaju, Telenor Srbija ima čime da se podiči.

Prošle godine smo imali Telenor Klik, gde smo na primeru Srbije pokazali kako se može obogatiti iskustvo korisnika i kada je penetracija pametnih telefona svega 12 odsto.Pomoću Telenor Klika i Opere omogućili smo pristup Internetu i sa najjednostavnijihtelefona. Taj projekat je pokrenut i u Crnoj Gori i Mađarskoj nakon Srbije. To iskustvo je, recimo, veoma dragoceno na azijskim tržištima. Dobre Stvari je takođe prva stvar u Grupi, baš kao i prodavnica digitalnih sadržaja, a ostatak Grupe će proceniti da li će pokrenuti slične projekte u drugim zemljama. Verujem da smo dobro pozicionirani i donekle lider u inovacijama, ali težimo da budemo skromni i kada god neko ima nešto dobro da ponudi, veoma smo otvoreni da to i prihvatimo.

Benchmark: Koja je sledeća velika stvar na kojoj Telenor radi?

Marek Slačik, Telenor: Zavisi šta podrazumevate pod velikom stvari. Mi tretiramo svaku stvar u bilo kojoj kampanji kao veliku, jer tako zarađujemo novac idobijamo korisnike. U principu, sistematski radimo na području poslovnih rešenja i usluga, i mislim da to možemo smatrati narednom bitnom stvari kojoj ćemo posvetiti još više pažnje. Takođe, tu je i licenca za fiksnu telefoniju, koju ćemo u dogledno vreme iskoristiti, tj. već je koristimo za poslovne korisnike. Dakle, poslovni korisnici će biti veoma bitni za nas u narednom periodu, pri čemu nemamo iluzija da ćemo to tržište osvojiti preko noći. Idemo korakpokorak, i istovremeno učimo. Planovi su u svakom slučaju veliki. Uvek radimo tako da možemo da ispunimo obećanja data korisnicima, da uvek unapređujemo kvalitet usluga i brige o korisnicima. Na ovim odrednicama ćemo graditi i sve buduće usluge.

Benchmark: Hvala vam puno na intervjuu i izdvojenom vremenu.

 

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi