Intervju sa Gosp. Klemens Schrattenbacherom, Research in Motion Limited
Na ovogodišnjoj Telfor manifestaciji koja je održana u beogradskom „Centru Sava“, kompanija Vip mobile je, zahvaljujući strateškom partnerstvu sa Vodafonom, predstavila novosti vezane za BlackBerry servis kompanije Vodafon i RIM, kao i za naše tržište novo rešenje bazirano na VPN-u, a namenjeno srednjim i velikim preduzećima. Ovo rešenje pruža mogućnost za samostalnu administraciju kompletne mobilne komunikacije unutar kompanije. Jedan od najznačajnijih gostiju koji su tom prilikom održali zanimljivo predavanje, predstavnik je kanadske kompanije Research In Motion (RIM). Gospodin Klemens Šratenbaher, menadžer za tržišta Centralne i Istočne Evrope u ovoj kompaniji, brojnim prisutnim slušaocima je predstavio nova BlackBerry rešenja, prethodno se detaljno osvrnuvši na najbitnije činjenice iz istorije ove kompanije. Osim priče o samim servisima, dodatna pažnja je posvećena i novim modelima BlackBerry telefona. Nakon predavanja smo uspeli da ukrademo nekoliko desetina minuta gospodinu Schrattenbacheru, kako bi mu postavili nekoliko pitanja, a pre nego što ih i prenesemo, podsetićemo još jednom i naše čitaoce na da pogledaju test modela BlackBerry Bold 9000 i BlackBerry Pearl 8100, u kojima je opisan i kratak istorijat kompanije RIM i poznatog BlackBerry servisa.
Kanadska kompanija Research In Motion (RIM) osnovana je 1984. godine a danas predstavlja vodećeg svetskog proizvođača i distributera inovativnih rešenja za bežični prenos podataka. Pored Kanade svoja sedišta ima u severnoj Americi, Evropi i u azijsko-pacifičkom regionu. Prihodi kompanije u drugom kvartalu ove godine iznosili su 2.58 milijardi dolara, a trenutno zapošljavaju više od 8500 ljudi. Njihovi proizvodi se mogu naći kod više od 400 partnera u 150 zemalja sveta. Na Telforu je predstavljen i najnoviji BlackBerry Curve 8900 smart telefon, “umanjena” verzija Bold-a 9000. Vip mobile će, kako smo saznali na licu mesta, do Nove Godine svojim korisnicima ponuditi i ovaj model. Kada će se u ponudi naći i novi “Storm”, koji poseduje kompletnu touch-screen površinu, (u pitanju je prva “kupina” koja nema čuvenu QWERTY tastaturu, bar ne “hardversku”), još uvek nije navedeno.
Bench: Želimo prvo da Vam zahvalimo na vremenu koje ste izdvojili za čitaoce Bench websajtova. Možete li nam, ukratko, reći nešto o vašoj poziciji i poslu u kompaniji Research In Motion?
Mr. Klemens Schrattenbacher: Radim na poziciji Alliance Managera za rediju Centralne i Istočne Evrope u kompaniji RIM i zadužen sam za održavanje partnerskih odnosa sa nezavisnim softverskim kućama i sistem integratorima, a time i osnaživanju BlackBerry platforme putem razvoja aplikacija i ponude servisa u ovom regionu.
Bench: Tokom godine, više puta smo mogli da pročitamo u vestima kako su BlackBerry mobilni telefoni prodavani za gotovo 100 procenata više u odnosu na prethodnu godinu. Kako objašnjavate ovakav porast u prodaji, pogotovo ako pogledamo rezultate vaših konkurenata?
Mr. Klemens Schrattenbacher: Kompanija Research In Motion nastavlja da pruža prave inovacije, koje praktično guraju čitavu industriju „pametnih telefona“ unapred. Sa preko 19 miliona korisnika BlackBerry servisa, ovo je servis sa najvećim porastom po kvartalu, ali i godišnje. Konkretno, BlackBerry je imao porast vrednosti brenda od čak 390% tokom samo jedne godine (izvor: Brandz Top100, April 2008.). Naš cilj, naša misija je da razvijemo i na tržište plasiramo BlackBerry smartphone uređaje koje će korisnici voleti i želeti da koriste i poslovno, ali i u privatno vreme. Na taj način će sebi uštedeti vreme, jer su efikasniji i produktivniji kada su u vezi sa ljudima koji su im bitni, a u isto vreme mogu u svakom trenutku da dođu do informacije koja im je potrebna.
Smatramo da sve veći broj ljudi uviđa prednosti jednog BlackBerry pametnog telefona i zaista nas raduje što naše rešenje nailazi na odličan feedback kod svih naših korisnika. RIM posluje na tržištu koje je vezano za bežičnu razmenu podataka već skoro pune dve decenije i potpuno je fokusiran na fundamentalne karakteristike proizvoda koje su bitne poslovnim korisnicima – stvari kao što su radna autonomija baterije, konektivnost kompresija i bezbednost podataka, itd. Upravo kada se uzme naše iskustvo u ovoj oblasti, kao i fokusiranost na poboljšanja osnovnih osobina proizvoda iz ove industrije, zna se zbog čega su naši inženjeri uspeli da kreiraju industry-leading smartphone uređaje koje korisnicima pružaju bežično iskustvo kome retko koji uređaj iz konkurencije može da parira.
Bench: Da li se porast u prodaji i popularnosti BlackBerry uređaja odnosi na već “osvojena” tržišta, odnosno tržišta na kojima ste prisutni već duži niz godina ili na globalno širenje vaše ponude? Ovo vas pitamo jer je vaš servis u Srbiji postao dostupan 2008. godine.
Mr. Klemens Schrattenbacher: Kompanija Research In Motion radi sa preko 400 distribucionih partnera u preko 150 zemalja širom planete, a trenutno, preko 30% našeg poslovanja se odvija van teritorije Severne Amerike. Pošto nastavljamo da tražimo i uvodimo u ponudu naše servise u još više zemalja, tržišta sa dosta potencijala, kakvo je i tržište Srbije, odlična su prilika da se BlackBerry rešenje nametne kao deo tržišta koje se neprekidno razvija i raste, kakvo mobile tržište i jeste. U narednoj godini, mi ćemo nastaviti sa naporima da uspostavimo najbolje pozicije na tržištu pametnih business telefona u Srbiji.
Bench: BlackBerry Bold 9000 je uređaj koji smo nedavno testirali, a koji zadržava sve tradicionalne osobine jedne “kupine”, ali uvodi i pravi web browser i visoko kvalitetnu reprodukciju audio i video materijala, što ga čini pravim multimedijalnim pametnim telefonom u najkonkretnijem smislu te reči. Da li to znači da će, ubuduće, BlackBerry uređaji biti dizajnirani za daleko šire krugove korisnika i da li smatrate da poslovni korisnici, takođe, mogu da imaju jedan proizvod koji može da zameni dva – tj. da oni ne moraju da koriste drugi, elegantniji telefon, koji će u njihovo slobodno vreme zameniti “strogo poslovni” BlackBerry?
Mr. Klemens Schrattenbacher: Kada pogledamo kompletnu ponudu smartphone uređaja, primetićemo da je RIM dizajnirao veliki broj različitih modela koji pokrivaju najrazličitije potrebe i želje naših korisnika. Research In Motion će nastaviti da razvija uređaje upravo prema potrebama mušterija, kojima, svakako, želimo da ponudimo više opcija kako bi oni mogli da izaberu upravo onakav model koji zadovoljava sve njihove potrebe. Kao simbol aspiracije i ispunjenosti, tu je Bold 9000, dizajniran da modernom biznismenu i napednom korisniku pruži besprekornu funkcionalnost i performanse, upakovane u jedan pravi BlackBerry smartphone.
Bench: Kako objašnjavate činjenicu da su BlackBerry, HTC i Nokia u gotovo istom trenutku lansirali tri veoma slična uređaja. Slična po konceptu i hardverskoj specifikaciji. Naravno, mislimo na modele BlackBerry Storm, HTC Touch HD i Nokiu 5800. Da li je u pitanju globalni trend ili samo trenutna moda?
Mr. Klemens Schrattenbacher: Mi svakako verujemo da je jako bitno da korisnicima pružimo što veći izbor najrazličitijih koncepata i oblika uređaja (eng. form-factors) kada su BlackBerry smartphone telefoni u pitanju. Jer, kao što sam i napomenuo, želimo da svako može da izabere kakvu vrstu BlackBerry iskustva u radu sa njim želi da ima. Tako je touch-screen “form factor” i logičan sledeći korak u razvoju koncepata naših uređaja. BlackBerry Storm je revolucionarni smartphone koji rešava problem vezan za kucanje na ekranu osetljivom na dodir. Touch-screen tehnologija nije nova, ali baš zato što joj nedostaje onaj taktilni feedback koji pružaju klasične tastature, nikada na multimedijalnim uređajima nije zaživela na pravi, potpuni način. RIM je radio na ovom problemu i putem veoma inovativnog rešenja koje su osmislili njegovi inženeri, u mogućnosti je da ponudi prvi “klikabilni” touch-screen smartphone. (gosp. Schrattenbacher ovde ne misli samo na zvuk koji telefon ispušta tokom kucanja, čitava priča vezana za »clickable touch-screen« će vam biti jasnija kada budemo testirali ovaj uređaj – prim.ured.)
Bench: BlackBerry Storm, dakle, nema hardversku tastaturu, a upravo je ona praktično bila vaš zaštitni znak. Kakvu reakciju očekujete od strane biznis korisnika?
Mr. Klemens Schrattenbacher: RIM je uvek bio u samom vrhu kada je u pitanju razvijanje sjajnih tastatura na mobilnim uređajima, a BlackBerry Storm tu svakako nije izuzetak. “Klikabilni” touch-screen omogućava korisniku da na telefonu kuca brže i preciznije, što ovaj telefon čini prvim pametnim telefonom koji objedinjuje i poslovne, odnosno komunikacione, ali i potrebe za multimedijalnim sadržajima koje imaju naši korisnici. BlackBerry Storm svakako ima QWERTY tastaturu po kojoj je RIM i poznat, ali ako to korisnicima ne odgovara, sigurno je da se mogu odlučiti i za telefone sa klasičnom tastaturom, koje ćemo nastaviti da razvijamo.
Bench: U jednom od naših testova smo pomenuli da telefon bez hardverske tastature mora da poseduje operativni sistem koji je kreiran “od nule” i upravo za taj proizvod, kako bi on bio uspešan na tržištu. Da li je operativni sistem za Storm pretrpeo dovoljno izmena kako bi bio jednostavan za upotrebu do one mere da bi sa pravom mogao da se meri sa ostalim BlackBerry modelima?
Mr. Klemens Schrattenbacher: Za korisnika koji traži samo najbolje, pripremljen je state-of-the-art multimedijalni uređaj, koji će dovoljno da govori o svom vlasniku i u kancelariji, ali i kada se pojavi negde na večeri ili izlazi u provod. To je svakako BlackBerry Storm smartphone. Ovaj model je namenjen sofisticiranim korisnicima i dizajniran je sa balansom između komunikacionih i multimedijalnih osobina na umu. Nudi čiste linije, jednostavan i šik dizajn i kreiran je od materijala kakvi se retko sreću kod konkurentskih modela. Svakako da će njime biti opčinjen svaki tehnofil kome je stalo do imidža i stila. Šta BlackBerry Storm čini drugačijim od drugih pametnih telefona sa ekranom osetljivim na dodir? Možda je malo teško opisati, ali kada ukucavate brojeve i slova ili unosite komande, touch-screen vašem prstu šalje suptilni signal koji vam odmah stavlja do znanja da je uređaj odgovorio na vaš input. Isto tako ćete lako osetiti da „pritiskate“ dve različite površine u isto vreme, kako bi, recimo, uneli velika slova ili dodatne simbole, pa tako ne morate da razmišljate i u svakom trenutku pratite kursor na ekranu kako bi videli da niste negde pogrešili…
Bench: Zanimljivo, jedva čekamo da ga probamo i detaljno istestiramo. Vratimo se na model koji je već neko vreme u ponudi. BlackBerry Bold 9000 je telefon koji nudi atraktivan interfejs, ali iza njega se i dalje kriju relativno jednostavne aplikacije. Da li ovu jednostavnost smatrate prednošću, najpre zbog brzine kojom se izvršavaju ili smatrate da postoji još prostora za unapređenja?
Mr. Klemens Schrattenbacher: Radimo sa preko hiljadu nezavisnih softverskih vendora koji su nam i saradnici i koji razvijaju aplikacije za BlackBerry platformu, pa tako third-party aplikacije igraju značajnu ulogu u tome šta naša usluga nudi krajnjem korisniku. Više od 70% BlackBerry Enterprise Solution korisnika koristi aplikacije koje nisu vezane za e-mail. RIM je kreirao nezavisno okruženje bazirano na JAVA platformi koje omogućava developerima da razviju aplikacije za BlackBerry telefone. BlackBerry je takođe kompatibilan i sa najrasprostranjenijim svetskim e-mail servisima kakvi su Microsoft Exchange, Lotus Domino i Novell Groupwise. Posvećenost otvorenim standardima predstavlja vrlo bitan deo naše poslovne strategije. BlackBerry Bold 9000 karakteriše elegantan dizajn, ali bez žrtvovanja nekih mogućnosti ili funkcionalnosti koje očekujete od premium klase pametnih telefona. On postavlja nove standarde kada su u pitanju full-qwerty smartphone uređaji i nudi bogato, ali i čisto iskustvo koje će biznis korisnici znati da cene.
Bench: Da li će značajno povećanje popularnosti BlackBerry uređaja dovesti do povećanog razvoja third-party aplikacija za ovu platformu?
Mr. Klemens Schrattenbacher: Pored BlackBerry Alliance Programme o kome sam već pričao, a koji obuhvata saradnju sa preko 1000 ISV-ova (Nezavisnih Softverskih Vendora), koji su već razvili na hiljade aplikacija, RIM je nedavno objavio i da će, uskoro, sa radom krenuti i aplikacioni centar, nešto što mi nazivamo “application storefront” (malo podseća na AppStore, zar ne? – prim.ured.), a koji će omogućiti third-party developerima da reklamiraju online svoje aplikacije i prodaju ih direktno korisnicima BlackBerry servisa ili, pak, mobilnim operaterima, koji bi od ovih aplikacija mogli da naprave posebne pakete i ponude ih kao dodatnu vrednost svojim potrošačima. Storefront će omogućiti developerimada sami odrede cene svojih aplikacija i oni će zadržati 80% zarade koje generiše prodaja istih (još jedna sličnost sa sistemom koji se pokazao uspešnim u slučaju Stiva Džobsa – prim.ured). Primera radi, BlackBerry Storm već ima neke od aplikacija preinstalirane po kupovini, dok su neke već spremne u Storefrontu za ovu verziju RIM platforme – neke od njih su: Facebook for BlackBerry smartphones, Windows Live Messenger for BlackBerry smartphones, Google Talk for BlackBerry smartphones, Yahoo Messenger for BlackBerry smartphones, AOL Instant Messenger for BlackBerry smartphones, ICQ for BlackBerry smartphones, Flickr Photo Uploader for BlackBerry smartphones
Bench: To sve zvuči zaista sjajno i nadamo se da će Storefront biti dostupan i u našoj zemlji. Na kraju želim još jednom da vam se zahvalim na izdvojenom vremenu i, kao i uvek, zamolim za još jedan komentar za naše čitaoce.
Mr. Klemens Schrattenbacher: (Smeh) Pa, samo jedno još želim da ponovim, a to je da su BlackBerry pametni telefoni su najbolji izbor za biznis korisnike i individualce koji žele da budu u kontaktu sa svim ljudima i informacijama koji su im jako bitni…