Petar Gredelj
Benchmark: Gospodine Rizovski, kako stoji stanje sa e-Commerce razvojem u Srbiji i koje izazove treba da prevlada?
Marko Rizovski: U Srbiji je e-Commerce još uvek na početku, iako je prisutan već više od šest-sedam godina na srpskom tržištu. I dalje je na početku zbog različitih stavova i odnosa prema samom e-Commerce-u i korišćenju platnih kartica na internetu. Pre svega, glavni izazov vidimo u cenama i nerazumevanju e-Commerce-a, odnosno neshvatanju šta ta cena podrazumeva, koji su rizici i slično. Zatim je tu neobaveštenost i neinformisanost samih korisnika platnih kartica o tome kako koristiti kartice na siguran način na internetu i koliko je internet kupovina zapravo sigurna.
Glavni razlog zašto e-Commerce nije zaživeo u većoj meri je strah samih korisnika platnih kartica. Kada imamo trgovca koji prihvata i platne kartice i plaćanje pouzećem i putem e-bankinga, klijenti uglavnom odlučuju da izvrše plaćanje pouzećem. Mislim da tu ima dosta uticaja nekog nasleđa prošlih vremena kada su se koristile klonirane kartice da bi se izvršila kupovina, pre svega mislim na američke kartice i period kasnih devedesetih. Takođe, problem je kada se i desineka prevara, mediji to izuzetno pompezno objave, pa ljudi imaju veliki strah od kupovine na internetu.
Raste broj korisnika, u 2014. u poređenju sa 2013. preko 20%, dok 2015. u odnosu na 2014. beleži rast od nekih 5-6%
Benchmark: Koliko edukacija može pomoći širenju svesti o prednostima ovog vida poslovanja?
Marko Rizovski: Informisanje i edukacija, kako trgovaca, tako i samih korisnika platnih kartica za kupovinu na internetu je glavni inicijator povećanja internet trgovine i plaćanja karticama na internetu u Srbiji. Pre svega, mislim da svi klijenti, odnosno korisnici platnih kartica, treba da vode računa prilikom kupovine na internetu, iako trgovci i banke koje stoje iza njih prilikom procesiranja platnih kartica već ulažu velike napore da bi učinili sistem izuzetno sigurnim, pre svegamislim na aktiviranje 3D Secure-a, MasterCard Secure code-a i Verified by Visa sistema za dodatnu autentifikaciju korisnika.
Treba uvek voditi računa na kojim sajtovima se kupuje. Ukoliko se korisnik odluči na kupovinu na internetu, bez obzira da li je to pouzećem, uplatnicom ili platnom karticom, uvek treba pročitati uslove kupovine, reklamacije, ko je pravi trgovac iza celog sistema prodaje i naravno treba se informisati o banci i payment gateway-u koji stoji iza sistema, što uvek postoji u uslovima kupovine kao jedna od informacija.
Benchmark: Možete li nam uporediti kako stojimo po nivou razvijenosti e-commerce-a u odnosu na naše neposredno okruženje?
Marko Rizovski: Što se tiče zemalja iz okruženja, mogu da kažem da su Hrvatska i Rumunija na znatno višem nivou kada je u pitanju e-Commerce. Bosna i Hercegovina je takođe u velikoj ekspanziji, ali pre svega Rumunija i Hrvatska su nam dobar primer iskorišćenja e-Commerce-a i kupovine na internetu.
Benchmark: Ima li tu nečega i do navika u trgovini, kako stanovništva, tako i samih trgovaca, i do opšte spremnosti za usvajanje novih tehnoloških rešenja?
Marko Rizovski: Sigurno da ima, jer je došlo do zasićenja tržišta klasične retail prodaje. Do krajnjeg kupca treba doći na drugi način, brži način, treba krajnjem kupcu omogućiti dostupnost kupovine 24 sata, da sa bilo koje lokacije izvrši kupovinu i da mu roba bude isporučena na željenu adresu. To se već masovno dešava u svetu i to poprilično funkcioniše, baš kao i u zemljama u okruženju.
Kod nas je to još uvek na početničnom nivou, iako se beleži ekspanzija i transakcije rastu iz godine u godinu. Raste broj korisnika, u 2014. u poređenju sa 2013. preko 20%, dok 2015. u odnosu na 2014. beleži rast od nekih 5-6%, što jeste manji rast, ali dostižemo neku kritičnu masu koja već kupuje redovno na internetu. Takođe se povećava broj internet prodavnica na tržištu za 23-24% u odnosu na prethodnu godinu, prema podacima zavoda za statistiku, tako da svest samih trgovaca raste i usmerava se ka internetu u sve većoj meri.Filip Majkić
Benchmark: Gospodine Rizovski, kako stoji stanje sa e-Commerce razvojem u Srbiji i koje izazove treba da prevlada?
Marko Rizovski: U Srbiji je e-Commerce još uvek na početku, iako je prisutan već više od šest-sedam godina na srpskom tržištu. I dalje je na početku zbog različitih stavova i odnosa prema samom e-Commerce-u i korišćenju platnih kartica na internetu. Pre svega, glavni izazov vidimo u cenama i nerazumevanju e-Commerce-a, odnosno neshvatanju šta ta cena podrazumeva, koji su rizici i slično. Zatim je tu neobaveštenost i neinformisanost samih korisnika platnih kartica o tome kako koristiti kartice na siguran način na internetu i koliko je internet kupovina zapravo sigurna.
Glavni razlog zašto e-Commerce nije zaživeo u većoj meri je strah samih korisnika platnih kartica. Kada imamo trgovca koji prihvata i platne kartice i plaćanje pouzećem i putem e-bankinga, klijenti uglavnom odlučuju da izvrše plaćanje pouzećem. Mislim da tu ima dosta uticaja nekog nasleđa prošlih vremena kada su se koristile klonirane kartice da bi se izvršila kupovina, pre svega mislim na američke kartice i period kasnih devedesetih. Takođe, problem je kada se i desineka prevara, mediji to izuzetno pompezno objave, pa ljudi imaju veliki strah od kupovine na internetu.
Raste broj korisnika, u 2014. u poređenju sa 2013. preko 20%, dok 2015. u odnosu na 2014. beleži rast od nekih 5-6%
Benchmark: Koliko edukacija može pomoći širenju svesti o prednostima ovog vida poslovanja?
Marko Rizovski: Informisanje i edukacija, kako trgovaca, tako i samih korisnika platnih kartica za kupovinu na internetu je glavni inicijator povećanja internet trgovine i plaćanja karticama na internetu u Srbiji. Pre svega, mislim da svi klijenti, odnosno korisnici platnih kartica, treba da vode računa prilikom kupovine na internetu, iako trgovci i banke koje stoje iza njih prilikom procesiranja platnih kartica već ulažu velike napore da bi učinili sistem izuzetno sigurnim, pre svegamislim na aktiviranje 3D Secure-a, MasterCard Secure code-a i Verified by Visa sistema za dodatnu autentifikaciju korisnika.
Treba uvek voditi računa na kojim sajtovima se kupuje. Ukoliko se korisnik odluči na kupovinu na internetu, bez obzira da li je to pouzećem, uplatnicom ili platnom karticom, uvek treba pročitati uslove kupovine, reklamacije, ko je pravi trgovac iza celog sistema prodaje i naravno treba se informisati o banci i payment gateway-u koji stoji iza sistema, što uvek postoji u uslovima kupovine kao jedna od informacija.
Benchmark: Možete li nam uporediti kako stojimo po nivou razvijenosti e-commerce-a u odnosu na naše neposredno okruženje?
Marko Rizovski: Što se tiče zemalja iz okruženja, mogu da kažem da su Hrvatska i Rumunija na znatno višem nivou kada je u pitanju e-Commerce. Bosna i Hercegovina je takođe u velikoj ekspanziji, ali pre svega Rumunija i Hrvatska su nam dobar primer iskorišćenja e-Commerce-a i kupovine na internetu.
Benchmark: Ima li tu nečega i do navika u trgovini, kako stanovništva, tako i samih trgovaca, i do opšte spremnosti za usvajanje novih tehnoloških rešenja?
Marko Rizovski: Sigurno da ima, jer je došlo do zasićenja tržišta klasične retail prodaje. Do krajnjeg kupca treba doći na drugi način, brži način, treba krajnjem kupcu omogućiti dostupnost kupovine 24 sata, da sa bilo koje lokacije izvrši kupovinu i da mu roba bude isporučena na željenu adresu. To se već masovno dešava u svetu i to poprilično funkcioniše, baš kao i u zemljama u okruženju.
Kod nas je to još uvek na početničnom nivou, iako se beleži ekspanzija i transakcije rastu iz godine u godinu. Raste broj korisnika, u 2014. u poređenju sa 2013. preko 20%, dok 2015. u odnosu na 2014. beleži rast od nekih 5-6%, što jeste manji rast, ali dostižemo neku kritičnu masu koja već kupuje redovno na internetu. Takođe se povećava broj internet prodavnica na tržištu za 23-24% u odnosu na prethodnu godinu, prema podacima zavoda za statistiku, tako da svest samih trgovaca raste i usmerava se ka internetu u sve većoj meri.