Filip Majkić
QVoucher
Ljudi sa ovih prostora su uvek znali da se snađu – makar takva percepcija važi za naše građane koji su, pritisnuti raznim nevoljama, teskobama i oskudicama morali itekako da se snalaze za preživljavanje u teškim godinama koje su iza nas (a neki bi dodali, i koje nas tek očekuju). U tako reći iznudici posezali smo za raznoraznim rešenjima i opcijama, koje nisu baš uvek služile na čast. Stoga je naša zemlja i dalje na crnoj listi nekih svetskih platnih sistema, a svakako nas najviše pogađa odsustvo podrške za PayPal servis, vodeći servis za bezbednu kupovinu preko interneta. Slično važi i za prodajna mesta, pa tako imamo situaciju da najveća svetska online prodavnica, Amazon, izbegava da šalje većinu svojih artikala u Srbiju.
Nažalost, u Srbiji postoji ogromna rezervisanost prema kupovini preko interneta. Postoji optimizam da će se gledišta ljudi postepeno menjati, a najveći doprinos u tom smislu bi trebale da daju nove opcije kupovine, nabavke, naručivanja raznih proizvoda, ali i usluga preko interneta. Tako danas možete kompletan put organizovati a da ne izađete iz udobnosti svog doma, i to na takav način da vas putovanje izađe izuzetno povoljno, daleko povoljnije nego u aranžmanu određene turističke agencije. Takođe, možete plaćati parking mesta, naručivati knjige, kućne potrepštine, rent-a-kar, možete igrati online igre (da ne kažemo, kockati se preko interneta) ili koristiti benefite grupnih kupovina. Opcija je mnogo, ali treba dopreti do svesti korisnika i pokazati im kako na lak, bezbedan i brz način mogu da ostvaruju transakcije.
Platne kartice i internet trgovina
Ipak, iako volimo da se hvalimo da smo “lideri u regionu”, ističući brojku od skoro 6 miliona platnih kartica u opticaju, pitanje je koliko se one koriste. Naročito je diskutabilno kolikom broju građana su zapravo te kartice dostupne, ali i kakve usluge i servise oni mogu sebi obezbediti van onih bazičnih. Problema je puno. Prema podacima koje je pre izvesnog vremena izneo potpredsednik kompanije Masterkard Evropa za tržišta visokog rasta Manuel Alekse, od ukupnog broja onih koji koriste Internet u Srbiji (a svima je verovatno poznato da smo po tom parametru među najnerazvijenijim zemljama Evrope), svega 10% njih kupuje preko mreže. Od tog broja, još poraznije deluje informacija da 38 procenata kupuje putem interneta nekoliko puta godišnje, 25 odsto jednom mesečno, 13 procenata nekoliko puta mesečno, dok samo dva procenta njih kupuje putem interneta svakodnevno.
Alekse je istom prilikom izjavio da čak 62 procenta korisnika kartica u Srbiji koristi internet, od čega 71 odsto to čini svakodnevno, a 18 procenata nekoliko puta nedjeljno, napominjući da se veoma mali broj njih oseća sigurno kada koristi kartice za kupovinu putem interneta. To je još jedna barijera koja se mora prevazići. Osim toga, u Srbiji postoje značajne regionalne razlike u korišćenju platnih kartica, najviše zbog slabijeg razvoja infrastrukture i manjeg finansijskog obrazovanja stanovništva. Na primjer, prema istraživanju Masterindeks Srbija, 65 odsto aktivnih korisnika iz Beograda plaća karticom nekoliko puta nedeljno, dok je taj procenat u centralnoj Srbiji i Vojvodini 45 odsto. Konačno, sam broj kartica nije dovoljno reprezentativna stvar. Kada svakome ko otvori tekući račun u startu date barem dve kartice i pride ponudite još nekoliko, naravno da ćete dobiti veliki broj platnih kartica na tržištu. Međutim, pravo pitanje je šta se sa njima može učiniti.
Prema zvaničnim informacijama, prošle godine je obavljeno oko 280,000 kupovina preko interneta u Srbiji. Od toga je svega 7% transakcija plaćeno platnom karticom. Iz tog podatka je potpuno jasno da u trgovini preko interneta kod nas dominiraju plaćanja preko uplatnica, ili pouzećem.
Nažalost, ostaje činjenično stanje da se sa platnim karticama, makar najvećim brojem njih, ne može učiniti mnogo. Ne možete trgovati preko eBay-a, ne možete kupovati aplikacije ili digitalnu muziku preko interneta, imate pred sobom veliki broj barijera na sajtovima za internet trgovinu raznih profila. Pored toga, postavlja se pitanje implementacije rešenja sa strane kompanije, što je naročito problematično na domaćem tržištu. Doskora je jedino rešenje u ponudi bilo (za prodavca) relativno skupo rešenje banke Intesa, koje je neretko znalo da troškovima “pojede” maržu. Svi ovi problemi su bili veoma jasno izraženi u proteklom vremenu. I upravo su oni otvorili prostor za inovativno rešenje lako za korišćenje, koje će pomoći zaobilaženj ako ne svih, a ono barem ogromnog broja prepreka koje smo spominjali, kakvo je – QVoucher.
QVoucher, online kupovina bez rizika
Povučeni interesantnom premisom, ali i vrlo dobrim iskustvom u kupovini, stupili smo u kontakt sa kompanijom QVoucher i posetili ih sa željom da “otkrijemo tajnu” iza ovog servisa, i dobijemo dodatne informacije koje bismo mogli da prenemo našim čitaocima. Osnovna ideja QVoucher servisa je da omogući korisniku da plaća robu i usluge putem interneta bez kreditnih kartica i bankovnih računa. Cilj je bio da se korisniku omogući da bez rizika od krađe troši onoliko koliko mu je potrebno i kada mu je potrebno, bez vezivanja za komplikovanije sisteme naplate i račune u bankama. Da bi ste kupili nešto preko QVoucher-a potrebno je da prethodno kupite QVoucher dopunu. QVoucher se koristi za kupovinu roba i usluga putem interneta, a kao što ćemo to izložiti dalje u tekstu, QVoucher dopuna se može kupiti na nekom od QPaySpot uplatnih mesta, kojih u Srbiji trenutno ima preko 6000. Nema garancije da se može pronaći “baš na svakoj trafici”, ali je velika verovatnoća da će to biti moguće. Takođe, dopune se mogu izvršiti u velikom broju menjačnica. Kompletan spisak uplatnih mesta može se pronaći na zvaničnom sajtu.
Korisnik QVoucher servisa može biti svako ko ima pripejd ili postpejd nalog kod bilo koje mreže mobilnih telefona u Srbiji. (060, 061, 062, 063, 064, 065, 069). Broj mobilnog telefona je potreban samo kao sredstvo za identifikaciju (predstavljanje) sistemu, odnosno kao pogodan metod za razmenu obaveštavanja. Korišćenje QVoucher-a ne opterećuje račun za mobilni telefon niti je na bilo koji način vezan za njega. Kreditom je, na primer, moguće kupiti neku uslugu ili robu na raznim sajtovima koji podržavaju kupovinu preko QVoucher-a (a što korisnici vrlo lako mogu uočiti preko logotipa koji se nalazi najčešće već na naslovnim stranama sajtova), robu i usluge preko sajtova za grupnu kupovinu, pripejd dopunu za mobilni telefon mreža MTS i Vip mobile, Skype kredit za jeftino telefoniranje, RapidShare nalog, Apple iTunes kredit za slušanje muzike i gledanje filmova…
Veoma bitna stvar jeste da korisnik ima jasno, čisto i pregledno stanje po pitanju svog računa, odnosno količine novca koja mu je na raspolaganju. On ne plaća nikakvu proviziju, može raspolagati novcem onako kako to želi kad god želi, niko mu ne traži da novac odmah potroši, ali mu se istovremeno nudi mogućnost da ga potroši momentalno u slučaju da to poželi obavljanjem neke kupovine preko interneta, što je veoma bitna stvar, bez plaćanja provizija banci, uplaćivanja na tekući račun i slično. QVoucher dopuna može biti bilo koji iznos između 200 i 5000 dinara. Ovakvo opredeljenje se proističe kako zbog internog sistema, alarma i praćenja da li se nešto čudno dešava sa transakcijama, tako i zbog izbegavanja tipičnih grešaka kada osoba hoće da uplati npr. 2,000 dinara, a greškom se ukuca 20,000 dinara. Ukoliko želite da uplatite veće iznose, jednostavno ćete uplatiti iz više koraka (na primer, za uplatu od 8,000 dinara izvršićete dve uplate, jednu od 5,000 i jednu od 3,000 dinara).
Posebno zanimljivo je istaći da je QVoucher servis nastao kao magistarski rad mladog direktora i osnivača kompanije, gospodina Vladimira Markovića. Ko kaže da svi pametni i ambiciozni ljudi sa idejom koji žele da uspeju moraju da odu iz Srbije…
Zašto QVoucher
U Srbiji, kao što smo videli u uvodu, postoji sistem plaćanja preko platnih kartica, koji je dominantan u svetu. Takođe, postoji sistem plaćanja preko uplatnica ili pouzećem, koji ima brojne mane. Mnogo ljudi koristi platne kartice, ali iz nekog razloga ne žele da ih koriste na internetu, o čemu smo takođe već govorili. Postoji strah od korišćenja, ne ulazeći u to postoji li realna bojazan u nekom smislu ili ne. Sistemi SMS naplate imaju manu zbog visoke provizije koja ide do 60%. QVoucher je, prema rečima samih zaposlenih, svojevrstan presek ova dva sistema, koji je skupio dobre strane od oba velika naplatna sistema. Izuzetno je dostupan i može ga koristiti svako ko ima mobilni telefon, jednostavan je, pripejd je sistem u pitanju sa jasnom slikom o raspoloživim sredstvima jer se može trošiti onoliko koliko se uplati.
Kako sistem funkcioniše iz perspektive korisnika
Dovoljno je da korisnik ima mobilni telefon kod nekog od lokalnih operatera – nebitno je da li se radi o pripejd ili postpejd nalogu. Bitno je da korisnik ima telefon zbog toga što se broj telefona pretvara u broj računa, odnosno naloga, čime se eliminiše potreba za “pamćenjem još jednog računa”, pošto je pretpostavka da svako zna broj svog mobilnog telefona. Svaki nalog je zaštićen passwordom, ali je dodatna mera zaštite što kod svake transakcije sistem korisniku šalje jedinstveni pin kod koji on ukuca da finišira transakciju.
Pretpostavimo da korisnik vidi nešto što želi da kupi preko interneta. On tada prosto odlazi na neko od prodajnih mesta, uglavnom na trafiku ili menjačnicu (kompletan spisak, podsećamo još jednom, možete pronaći na zvaničnom sajtu) gde se zatraži QVoucher dopuna. Nakon toga se prodavcu saopšti iznos koji se želi uplatiti i on je ukucava, čime je dopuna uplaćena. Ako se dopuna uplaćuje prvi put, sistem prepoznaje da je u pitanju nov nalog, i automatski šalje password SMS-om. To znači da ne postoji obaveza prethodne registracije na zvaničnom sajtu, iako i ta mogućnost postoji. Dovoljno je otići u trafiku i izvršiti jednostavnu uplatu, kazati broj telefona i – to je to. Ako se ne radi o prvoj uplati, sistem šalje potvrdu uplate, odnosno primljenog iznosa.
Sada korisnik na internetu odabere robu ili uslugu koju želi da kupi i odabere opciju da plati QVoucher-om. U tom trenutku njemu se šalje pin kod na njegov broj mobilnog telefona, a na sajtu se otvara prozor u koji je samo potrebno ukucati pin kod. Pritiskom na OK kupovina se završava i – to je to. Ceo mehanizam funkcioniše vrlo jednostavno.
Ipak, i dalje postoje rezervacije i bojazni i ljudi u kompaniji QVoucher su toga svesni i stoga nastoje da privuku korisnike da probaju plaćanje ovim putem preko raznih popusta ili akcija. Uvereni su da će svako ko proba jednom želeti da nastavi da koristi servis, rekli bismo sa dobrim razlogom. Ako želite da maksimalno iskoristite svoj novac uključujući i male sume koje „zaostanu“ od kupovina, VIP i Telekom omogućavaju konvertovanje sume u kredit za mobilni telefon (podsećamo, obrnut proces u vidu korišćenja kredita mobilnog telefona za plaćanje QVoucher-om nije moguće).
Prednosti za korisnike
Novac koji se uplati nema “rok trajanja”. Može se koristiti onda kada korisnik to poželi, na način na koji poželi. Nema provizije prilikom uplate – ako korisnik uplati 1000 dinara, on dobije 1000 dinara na nalogu sa kojima može da raspolaže, tako da je iz njegove pozicije cela stvar vrlo transparentna. Ukoliko korisnik nije u mogućnosti da uplati na nekom od “brzih” uplatnih mesta iz nekog razloga (na primer, živi u udaljenom regionu), postoji mogućnost da izvrši uplatu putem uplatnica, s tom razlikom što tada novcem ne raspolaže momentalno, već nakon što novac legne na račun.
Brzina transakcije je naročito bitna stavka. Pored udobnosti i “čiste situacije”, odnosno eliminisanja bilo kakve neizvesnosti, nekada je potrebno izvršiti hitnu transakciju – na primer, na sajtovima grupne kupovine pre nego što istekne ponuda, ili u momentu isticanja Rapidshare naloga, QVoucher omogućava instantnu dopunu mehanizmom koji funkcioniše 24 sata dnevno i nema čekanja. To je istovremeno i značajna prednost QVoucher-a u odnosu na tradicionalne sisteme plaćanja.
Lakoća korišćenja je nešto što smo već opisali i istakli i što je jasno uočljiva stavka. Sistem je jednostavan za shvatanje, što je iz perspektive korisnika važno zbog sticanja poverenja u mehanizam plaćanja. Takođe, dosta je siguran i pruža mogućnost kupovine roba i usluga, ali i jedinstvenih usluga koje se mogu kupiti isključivo putem QVoucher-a. Tipičan primer toga bi bio iTunes, preko koga možete kupovati digitalnu muziku, aplikacije, knjige, pesme za svoje iUređaje putem QVoucher-a direktno iz aplikacije implementirane na matičnom sajtu.
Prednosti za firme
Otvorenost naših sagovornika i u ovom domenu nas je prijatno iznenadila, jer smo u vrlo srdačnom i otvorenom razgovoru dobili mnoštvo informacija koje bi, možda, na drugim mestima bile tretirane kao poslovna tajna, pa smo tako u prilici da vam izložimo i neke podatke koji bi mogli biti od značajnog interesa za potencijalne partnere. No, da pre toga kažemo nekoliko reči o samim prednostima QVoucher-a za partnerske kompanije.
Uključenjem u sistem QVoucher trgovac dobija pre svega pristup velikom broju korisnika koji su već koristili QVoucher. To znači da već u startu on dobija bazu ljudi koji imaju iskustva sa internet trgovinom i žele da kupuju stvari putem interneta. Svakako je u uslovima kakvi su u Srbiji sam direktan pristup ciljnoj grupi nešto što je vredno isticanja u samom startu.
Sistem naplate je vrlo jednostavan i lako ga je implementirati. Implementacija se ne naplaćuje. Potpisuje se ugovor koji nije opterećujući, koji nema troškove mesečnog održavanja, koji nema troškove setapa, i samim potpisivanjem se priključuje u sistem. Takođe, QVoucher ima veliki broj prodajnih mesta, što njemu automatski omogućava da prodaje u gotovo svakom gradu. Pored toga, trgovac se rešava opterećenja rada sa uplatnicama jer on ne mora da se zanima više tim aspektom rada uopšte. U zamenu za proviziju koja se plaća, trgovac dobija situaciju u kojoj se QVoucher bavi naplatom roba i usluga, a on može da se bavi svojim biznisom i fokusira se na njegov razvoj.
Takođe, QVoucher je i svojevrsno sredstvo reklamiranja, jer se svi proizvodi i usluge reklamiraju na sajtu kao deo palete usluga. Učestvuje u online i offline kampanjama čime se dodatno promoviše njegov biznis.
Velika prednost koju nudi QVoucher jeste što se novac isplaćuje redovno, na svakih 15 dana, što nije slučaj sa drugim sistemima naplate gde se novac zadržava mnogo duže. Sistem je vrlo transparentan, i nema nikakvih “kočnica” i prepreka – tačno se zna šta je ko prodao, šta je ko platio. Trgovac dobija detaljan obračun od firme QVoucher sa tačnim brojem transakcija, datumom uplate, iznosom uplate. Spomenimo još da se prodajna mesta fakturišu na tri dana kada su u pitanju dopune.
Konačno, podaci o naknadi koju traži QVoucher su takođe transparentni, svima dostupni i unificirani za sve, bez obzira na obim, profitabilnost ili tip posla, i razlikuje se samo u tome da li se radi o prodaji fizičke robe ili usluga. Deo QVoucher-a iznosi 4% za prodaju robe, odnosno 6% za prodaju usluga. Detaljne informacije o tome kako možete doći do integracije sa QVoucher servisom možete pronaći na zvaničnom sajtu, na ovoj adresi.
Gde kupiti
Spomenuli smo već da postoji veliki broj lokacija na kojima je dopuna lako dostupna. QVoucher dopuna se može kupiti na nekom od QPaySpot uplatnih mesta, kojih u Srbiji trenutno ima preko 6000. Nema garancije da se može pronaći “baš na svakoj trafici”, ali je velika verovatnoća da će to biti moguće. Takođe, dopune se mogu izvršiti u velikom broju menjačnica. Kompletan spisak uplatnih mesta može se pronaći na zvaničnom sajtu.
Pokrivenost gradova Srbije je vrlo solidna i uporno se radi na njenom širenju. No, za korisnike iz manjih sredina je uvek tu opcija da izvrši uplatu putem uplatnica, preko banke ili pošte, s tom razlikom što tada novcem ne raspolaže momentalno za razliku od situcija uplaćivanja na “klasičnim” prodajnim mestima, već nakon što novac legne na račun.
Bezbednost, podrška
Svaki nalog je zaštićen passwordom, ali je dodatna mera zaštite što kod svake transakcije sistem korisniku šalje jedinstveni pin kod koji on ukuca da finišira transakciju. U praksi, ako neko ukrade lozinku, ne može se zloupotrebiti nalog ako na njemu ima novca jer se zahtev mora slati sa tačno određenog telefona, te da bi se “zloupotrebila” novčana sredstva, mora se znati lozinka i mora se raspolagati telefonom u fizičkom smislu, što značajno smanjuje rizik od bilo kakvog vida zloupotrebe. Lozinka je sistem generički kreiran od 6 cifara, a svoju lozinku korisnik uvek može naknadno promeniti na sajtu.
Postoji i opcija “zaboravljene lozinke”. Ukoliko korisnik zaboravi svoju lozinku, može odabirom ove opcije da dođe do iste, pošto će na svoj broj telefona dobiti SMS sa lozinkom. Bitno je naglasiti i da se aktivno prati se šta se dešava, postoje alarmi u internom sistemu (već smo spomenuli da je opredeljenje za maksimalnu bezbednost jedan od razloga ograničenja maksimalne uplate na 5,000 dinara), tako da su korisnici bezbedni i na taj način.
Postoji 24-časovna podrška koja se u toku radnog vremena pruža od strane zaposlenih u kompaniji QVoucher. Po isteku radnog vremena, obavezu podrške preuzima na sebe Call Centar tako da korisnici uvek mogu računati da će “pronaći nekoga” sa druge strane žice. Moramo da istaknemo da smo se prilikom našeg susreta i na licu mesta uverili koliko se pažnje poklanja ovog delu, gde se zaposleni zaista trude da odgovore na pitanja, molbe, da daju neko uputstvo…Odgovor koji su nam dali na našu primedbu da možda postoji opasnost da budu ophrvani podrškom nas je posebno impresionirao – oni kažu da je jako bitno pomoći onima koji još uvek imaju strah i koji možda po prvi put kupuju koristeći ovakav mehanizam, iz vrlo prostog razloga – pomozite mu sada i dobili ste stalnu mušteriju; odbijte ga i negativno iskustvo će ga na duže staze, ako ne i zauvek, odbiti od kupovine preko interneta.
Treba imati na umu da povlačenje uplaćenog novca sa QVoucher naloga nije moguće. Pre svega nije moguće pravno, ali bi pored toga bilo gotovo nemoguće obezbediti glatko funkcionisanje sistema iz perspektive kompleksnosti koju bi trebalo obezbediti za funkcionisanje transakcija u dva smera, odnosno široke podrške uplatnih mesta sa kojih bi se to realizovalo.
Kupovina, kupovina
Nažalost, za sada se ne može plaćati u inostranstvu preko QVoucher sistema naplate. Ipak, postoje veliki planovi za širenje, koji svakako neće biti ograničeni na teritoriju naše zemlje. Do tada, QVoucher ostaje vrlo upotrebljivo, praktično i korisno sredstvo za kupovinu na domaćem webu. Izuzetak su određeni servisi, igre, pristupi, koji se prodaju putem vaučera. To su, primera radi, Ikariam, BiteFight, Travian, Rapidshare i iTunes, a pristup ovim servisima se prodaje preko sistema vaučera, koji se pak mogu kupiti preko QVoucher-a. Spisak istih možete pronaći na zvaničnom sajtu.
Međutim, nije sve ni u broju servisa, već ima nešto i u brzini usluge. Primera radi, postoji četiri opcije za kupovinu Rapidshare naloga u Srbiji. U tri slučaja to manje-više funkcioniše ovako: vi idete na sajt, odabirate, vraća vam se uplatnica, vi idete u poštu ili banku da je uplatite (čekajući red, naravno), potom skenirate ili slikate račun pa šaljete mailom, pa se čeka da te pare legnu na račun firme i da osoba sa druge strane pogleda taj mail, potom šalje mail Rapidshare-u da se izgeneriše nalog, nakon čega vama potom šalje informacije…sve u svemu, operacija koja u najboljem slučaju traje dva dana. U poređenju sa time, QVoucher omogućava kupovinu istog u roku od desetak minuta. Dakle, Rapidshare nalozi su najjeftiniji kod QVoucher-a, a pride se radi o usluzi, koju korisnik želi da počne da koristi u što kraćem roku, tako reći odmah.
Koje još zanimljive proizvode i usluge možete kupiti preko QVoucher servisa? Sajtovi grupnih kupovina su u ogromnoj ekspanziji i usluge i roba koje se prodaju preko njih su vam ovim putem lako dostupni. Spomenuli smo da možete dopunjavati brojeve mobilnih telefona, ali to je samo vrh ledenog brega. Skype, jeftini pozivi ka inostranstvu, Top Eleven facebook igrica, Rapidshare pristup, licence za aplikacije (npr. Kaspersky antivirus), igrati online igre, naručivati promotivne materijale, vršiti najraznovrsnije kupovine različite robe, od kompjuterske opreme do knjiga, nameštaja, i ostalih stvari koje prodaju veb šopovi. Spomenimo i aukcije, zakup domena i hostinga, kao i jedino legalno sredstvo kockanja u Srbiji, Državnu Lutriju Srbije, čije se usluge takođe mogu plaćati preko QVoucher-a, a tu su i razni vidovi zabave…Uskoro će biti dodate i karte za pozorišta. Generalno, firma se trudi da stalno širi spektar usluga i proizvoda, odnosno da ponuda bude raznovrsnija za krajnjeg korisnika. Pogledajte ovu stranicu da se detaljnije upoznate sa mogućnostima i opcijama.
Umesto zaključka
QVoucher je izuzetno upotrebljivo sredstvo plaćanja na domaćem vebu. Sa jasnim prednostima i pogodnostima za firme i kupce, ono omogućava jedinstveni doživljaj kupovine i donosi dodatni stimulans razvoju poslovanja za trgovce i firme. Brzo, efikasno, lako, jednostavno, bezbedno. Navike ljudi moraju da se postepeno menjaju u tom smislu da ljudi počnu da kupuju preko interneta u daleko značajnijoj meri. QVoucher ima pomalo nezahvalan, ali i vrlo značajan i potencijalno ekstremno isplativ zadatak da bude pionir u menjanju svesti našeg stanovništva, koje je preduslov za dalje razvijanje trgovine preko interneta, koja je pak jedan od osnovnih preduslova za unapređenje domaće ekonomije.
Zvaničan sajt: QVoucher