Filip Majkić
U 2016.se ulazi sa oštrom konkurencijom na polju digitalnog bankarstva. Ni ovo polje ne može ostati imuno na napredak u tehnologijama, koji je bio veoma intenzivan u proteklim godinama. Možda još bitnije jeste da niko ne može ostati po strani u odnosu na zahteve samih korisnika! Danas naši smartfoni i drugi mobilni uređaji više nego ikada predstavljaju lične asistente.Taksi pozivamo aplikacijom, u aplikaciji gledamo trenutno stanje javnog prevoza, aplikacijom pratimo stanje svog zdravlja i merimo parametre telesnog stanja, čitamo knjige i plaćamo parking, crtamo i skladištimo/pozivamo fajlove koji su nam potrebni.Stoga, sasvim je logično da korisnici, a posebno mladi ljudi koji stasavaju, žele da koriste digitalno bankarstvo.
U tom smislu, postoji više rešenja na domaćem tržištu. Kvalitet, dostupnost, pouzdanost i mogućnosti tih rešenja će biti nešto po čemu će banke biti prepoznatljive (u pozitivnom ili negativnom smislu), tu će se odvijati ljuta bitka, možda čak i više nego na nadmetanje sa kamatama po čemu su banke veoma prepoznatljive. Dostupnost usluga i kvalitet usluge će oblikovati sudbinu na bespoštednom tržišnom nadmetanju.
Raiffeisen banka je pokazala da želi da ide u korak sa novim vremenima, i na stranicama našeg sajta smo vam to već pokazali. Pre otprilike godinu dana, imali smo priliku da probamo njihovu Raiffeisen mBusiness aplikaciju. Radilo se o mobilnoj aplikaciji za preduzetnike i mala preduzeća, koja je dramatično olakšavala svakodnevni posao.
Raiffeisen mBusiness aplikacija
Rešenje koje vam danas predstavljamo umnogome podseća na ono što smo predstavljali pre godinu dana. Takoreći, radi se o osnovi koja je sada nadograđenau vidu nove aplikacije Moja mBanka. Svi korisnici mogu biti radosni vešću da ovaj put rešenje obuhvata ne samo poslovne, već i privatne korisnike, s obzirom da nova aplikacija pokriva i poslove sa firmama i stanovništvo. Reč je o Moja mBanka aplikaciji, i dotičnu ćemo uskoro predstaviti u potpunosti. Pre toga, jedno malo razjašnjenje…
U 2016.se ulazi sa oštrom konkurencijom na polju digitalnog bankarstva
Mobilno i(li) elektronsko bankarstvo
Svesni smo da će nekima ovaj pasus biti suvišan, ali smo, poučeni primerom sa kojim smo se susreli u praksi, želeli da raščlanimo ove pojmove. Šta je mBanking, a šta je eBanking? U praksi, eBanking podrazumeva mogućnost da elektronskim putem vršite transakcije i obavljate sve što želite sa svojim nalogom. Sa druge strane mBanking predstavlja mobilno bankarstvo. Neko bi mogao da pomisli da je mBanking podskup eBankinga, a iako ne treba isključiti mogućnost da će jednog dana biti tako, u ovom trenutku to nije tako, već se radi o razdvojenim stavkama, na šta treba obratiti pažnju prilikom otvaranja računa i podnošenja zahteva.
Najjednostavnije opisano, mBanking omogućava da sa svog mobilnog uređaja (telefona ili tableta) imate uvid u stanje i promet po računima i da obavljate platne transakcije. Dotle, eBanking omogućava da to isto radite sa “punokrvnog” računara. U praksi su sistemi razdvojeni, tako da znate da prilikom podnošenja zahteva za aktivaciju imate u vidu da se radi o odvojenim sistemima, koje trebate odvojeno “čekirati”, u zavisnosti od toga šta želite da vam bude aktivirano. Ceo proces aktiviranja ćemo sada podrobnije opisati…Aplikaciju Moja mBanka možete koristiti i kao ovlašćeno lice za vasu firmu, ali i kao fizičko lice (za lične račune). Potrebno je da odete u najbližu poslovnicu Raiffeisen banke i podnesete zahtev da želite mobilno bankarstvo (mBanking). Kao što smo razjasnili pri kraju prethodne stranice, ovo treba razlikovati od elektronskog bankarstva (eBanking), te u tom smislu treba paziti šta želite da koristite. Po podnošenju zahteva u filijali, biće vam dodeljena ovlašćenja i izdat token.
Sva fizička lica koja već koriste elektronsko bankarstvo, mogu se isama registrovati za mBanking. Kako bi proces bio što lakši, u okviru mobilne aplikacije postavljen je i jednostavan wizard koji jasno objašnjava proces izdavanja tokena putem elektronskog bankarstva.
Token se aktivira prilikom prvog pokretanja aplikacije. Tu dolazimo do takođe naizgled mističnog dela priče, koji ćemo sada razjasniti.
Sistem tokenizacije kao osnova bezbednosti aplikacije i podataka
Tokeni i (re)tokenizacija
Šta je token? Reč je o običnoj šifri u vidu nekoliko cifara, koja će vam biti izdata na licu mesta (to je serijski broj tokena), a koju prilikom prvog pokretanja aplikacije ubacite zajedno sa SMS kodom koji vam u međuvremenu pristigne na telefon. Dakle, ubacićete serijski broj tokena koji vam vaš bankar da, a potom još jedan broj koji vam je u međuvremenu stigao na SMS. To je sve! Ne deluje kao neka naročito visoka tehnologija, zar ne?
Međutim, premda ne deluje kao nešto posebno, koncept je osmišljen zarad maksimalne bezbednosti korisnika i u pozadini, negde na serverima na koje korisnik ne treba da misli, zaista radi visoka tehnologija. Upravo su tokeni i smišljeni kao koncept koji će sa jedne strane doneti visok nivo bezbednosti, a sa druge strane lakoću korišćenja kako bi se korisniku obezbedila jednostavnost u svakodnevnom rukovanju i izvršavanju operacija.
Dakle, sve što trebate da uradite jeste da dođete do filijale Raiffeisen banke i zatražite mobilno bankarstvo, nakon čega ćete dobiti – token. Važno je napomenuti da imate na raspolaganju ograničeni vremenski rok (trenutno je on podešen na sat vremena) da taj token upotrebite. Takođe, ukoliko planirate da koristite aplikaciju i sa aspekta poslovanja sa stanovništvom i sa aspekta poslovanja sa pravnim licima (firmama), imajte na umu da to trebate da napomenete, kako vam se ne bi izdavalo više tokena i stvar dodatno komplikovala, budući da se jedan token vezuje za jedan uređaj (mobilni telefon ili tablet), bez obzira da li korisnik koristi aplikaciju samo za lični račun, poslovni račun ili oba.
Dakle, prvi korak, nakon podnošenja zahteva,jeste preuzimanje aplikacije Moja mBanka, što možete učiniti sa Google Play ili Apple Store prodavnice. Želimo istaći da su u poslovnici u kojoj smo bili zaposleni već imali instaliranu aplikaciju na svojim službenim telefonima i bili radi da nas provedu kroz istu, dajući nam svojevrsni tutorijal. Ne možemo da garantujemo da će ista situacija biti u svakoj Raiffeisen ekspozituri, ali nam je bilo veoma drago da vidimo da su zaposleni spremni za ovaj vid komunikacije sa klijentima.
Kompletna aplikacija se može preuzeti sa ovog Google Play linka!
Takođe, postoji i verzija za iUređaje u Apple Store-u!
Potom sledi ubacivanje tokena. Kao što smo rekli, imate rok od oko sat vremena da to učinite po pristizanju SMS-a, a najbolje je da to odmah uradite na licu mesta, kako biste eventualno i zatražili pomoć ili da se reizda novi token. Kada unesete oba broja, serijski broj tokena koji je izdao vaš bankar i SMS kod koji je pristigao SMS-om, aplikacija će postati dostupna za korišćenje i biti vezana na vaše naloge.
Naredni korak je ubacivanje PIN-a. Reč je o standardna četiri broja, koji omogućavaju zaštitu same aktivirane aplikacije, kako ne biste u slučaju gubljenja samog aparata došli u situaciju da lopov ili srećni nalazač barataju vašim bankovnim računima. Opciono, možete sve dodatno zaštititi lozinkom, ukoliko želite još jedan nivo zaštite vaše aplikacije, ali to nije obavezno. Dakle, mislilo se i na taj nivo bezbednosti, što je za pohvalu, a na korisniku je da bira da li će se zaštititi samo PIN-om, što je obavezno, ili i šifrom povrh toga.
Šta ukoliko promenite telefon? Može biti da će tu u dogledno vreme biti nekih izmena, ali princip je jedan token za jedan uređaj jednog korisnika. Ne možete samo da ponovo preuzmete aplikaciju i da mislite da ćete prostim unosom PIN koda pristupiti istoj, pošto ona treba da se reautentifikuje, ovaj put za novi uređaj. Procedura je prosta – dođete do filijale i zatražite da vam se reizda token, kako bi aplikacija bila autentifikovana za novi uređaj. Jeste da zahteva da posetite filijalu, ali je reč o sasvim razumnom koraku, posebno važnom sa aspekta bezbednosti. Uostalom, ne menjate uređaje toliko često da jedna poseta filijali predstavlja toliki problem, zar ne?Sa druge strane, obezbeđuje bankaru da vidi da ste to zaista vi, sa svojim podacima, matičnim brojem, ličnom kartom, umesto da preko telefonske veze ili online putem dobije zahtev za autorizovanje. Složićete se da se ne radi o nekom naročitom narušavanju komfora, posebno jer se zauzvrat dobija mirna glava…
Počeli ste sa korišćenjem Moja mBanka aplikacije već tokom ubacivanja tokena i određivanja PIN-a. Kada ste dovršili sa bezbednosnim aspektima, dolazi red na poentu – na mobilnu aplikaciju koja radi sa poslovnim i privatnim korisnicima podjednako! Moramo reći da smo veoma zadovoljni konceptom i da nam je drago da vidimo da je novo rešenje objedinilo sve korisnike na jednom mestu.
Sa prvim paljenjem aplikacije, potrebno je uneti serijski broj tokena i odrediti PIN, a odmah nakon toga vam se otvaraju opcije. Reći ćemo da nam se dopada i kako je stilski rešena aplikacija – meniji, pozadine, logotipi, sve je u crno-žutoj kombinaciji po kojoj je Raiffeisen prepoznatljiv, a opet sve deluje vrlo moderno, sa slikom unutrašnjosti Raiffeisen poslovnice. Sve je vrlo čisto, lepo i pregledno – i dobro je što je tako.
Početnim ekranom dominira polje za unos PIN-a. U slučaju da niste sigurni u bilo šta, tu su uputstvo kako kreirati PIN i šta uraditi u slučaju zaboravljenog PIN-a, koji vas vode na podršku, koja je veoma dobro osmišljena i sadrži sve što je potrebno korisnicima da mirno, postepeno i bez glavobolje ovladaju korišćenjem aplikacije. U gornjem desnom uglu je zastavica Republike Srbije, a klikom na nju (i selektiranjem Union Jack zastave) možete promeniti jezik aplikacije na engleski. Pretpostavljamo da će naše stanovništvo koristiti srpsku varijantu, koja je podrazumevana i koja je zaista jasna i pregledna, ali ukoliko korisnik tako želi, ili ukoliko je reč o stranom klijentu, na raspolaganju je i opcija engleskog jezika. Opcija je utoliko bolja za strance koji rade u Srbiji ukoliko imamo u vidu da je, ponovićemo, reč o aplikaciji koja je namenjena i pravnim licima.
Odabir da li se logujete na sekciju za stanovništvo ili pravna lica vršite klikom na odgovarajuće polje ispod PIN-a. U zavisnosti od toga na koju se sekciju logujete, dobićete pristup nešto drugačijim opcijama za rad sa računima i za obavljanje transakcija. Međutim, sve je dizajnirano da bude analogno, tako da ćete se očas posla snaći. Opcije su slične (mnoge su zajedničke), i zapravo najvažnija razlika jeste da li se radi o privatnim ili poslovnim računima.
Važno je takođe reći da se, pošto ćete se susresti sa računima, podacima o karticama, plaćanjima i drugim bezbednosnim rizicima, ništa od podataka vezanih za nalog, transakcije i druge vrste interakcija između vas ili vaše firme i banke ili drugih korisnika ne čuva na samom telefonu. Ovakav pristup je savršeno smislen i logičan. U slučaju da izgubite svoj telefon ili vam ga neko ukrade, možete biti potpuno mirni da neće biti materijalne štete, zahvaljujući celom sistemu tokena i bezbednosnim opcijama koje su implementirane. Vaši podaci su na sigurnom, na serverima Raiffeisen banke, a ne u aparatu!Na taj način je bezbednost korisnika zagarantovana.
Meni sa raznim sekcijama i opcijama je potpuno pregledan i kroz njega se veoma lako krećete, a navigacija je jasna i intuitivna, sa različitim oznakama i različitim ikonicama
Glavne stavke
Najvažnije opcije sa kojima ćete raditi su istovremeno i prve koje su dostupne. Meni sa raznim sekcijama i opcijama je dostupan na samom dnu aplikacije i kroz njega se veoma lako krećete, a navigacija je jasna i intuitivna, sa različitim oznakama i različitim ikonicama. Drago nam je da je Raiffeisen banka i u ovoj unapređenoj aplikaciji potvrdila praksu da aplikacija sadrži i neke veoma interesantne opcije koje mogu pomoći korisniku, a oslanjaju se na funkcije njegovog pametnog uređaja.
Računi – prva opcija, bez obzira da li ste ulogovani kao poslovni korisnikili fizičko lice. Odavde možete videti detalje o svojim računima koje ste odabrali za rad u mobilnoj aplikaciji, bili oni tekući, dinarski ili devizni, štedni računi ili računi za internet trgovinu. Svi su lepo sortirani, a klikom na njih dobiti detalje o transakcijama, videti povezane kartice ili informacije o pozajmicama, dospelim obavezama, rezervisanim sredstvima, čekovima, spisak promena na računu koji možete podesiti u smislu broja prikaza…Jednostavno, sve vam je tu, na par klikova, i zbilja smo fascinirani koliko elegantno funkcioniše.
Iskreno, u neku ruku bi ovakva aplikacija mogla da se koristi u svrhu edukacije – šta sve banka nudi, šta predstavlja koji račun ili koja usluga, zaista se mislilo na sve. Čak i osobe kojima nije najjasnije koje su to bančine usluge će nakon par minuta druženja sa ovom aplikacijom raščistiti koje su to opcije koje su dostupne i svakako će imati jasniju sliku o svemu što banka nudi. Možda ovaj aspekat nije bio primaran, niti se o njemu svesno vodilo računa, ali iskreno smatramo da bi svako (ko koristi Raiffeisen banku, jer ostali to nisu u stanju) trebalo da ima ovu aplikaciju instaliranu, ako ni zbog čega drugog, a ono da se upozna sa svime što banka nudi.
Plaćanja – Odavde možete da izvršite dinarska plaćanja najrazličitijeg tipa. Bez obzira da li želite da platite neki račun, da isplatite zaradu zaposlenom, da uplatite porez ili donirate novac nekome, na raspolaganju vam je jednostavan i efikasan način da to uradite putem mobilnog telefona. Treba obratiti pažnju na šifre plaćanja – spisak šifara koje neretko banka popunjava za klijenta, a ovde birate iz padajućeg menija, gde su sve šifre lepo opisane. Spisak dostupnih opcija je nešto drugačiji za poslovnog i običnog klijenta, pošto je spisak šifri plaćanja za firme daleko veći i raznovrsniji, što je pohvalno imajući u vidu razgranatije potrebe različitih poslovnih klijenata. Svaka opcija je lepo izlistana i objašnjena pratećim tekstom.
Sve što vam ostaje jeste da ubacite račun primaoca, model i poziv na broj (ukoliko je potrebno) i kliknete na plaćanje. Nakon toga će vam se otvoriti novi ekran na kome ćete dobiti informacije koje ste uneli izlistane pregledno na jednom ekranu, kako biste mogli da verifikujete da ste podatke dobro ubacili. Nakon toga ćete potvrditi da želite da izvršite plaćanje, ili pak odustati ili se vratiti nazad kako biste izmenili neki podatak. Sve se radi veoma jednostavno.
Treba reći da postoje ugrađeni limiti koje je banka odredila. Za poslovne korisnike 30 naloga nedeljno ili zbir transakcija u iznosu od 2 miliona dinara. Trenutno ove limite nije moguće menjati. Za fizička lica je moguće ukloniti ili izmeniti limit na zahtev klijenta. Na primer, podrazumevano je postavljeno da fizičko lice može da izvrši 15 plaćanja sa limitom od 50 hiljada dinara, što nama deluje sasvim razumno, posebno utoliko što telefon u trenutku nepažnje može da se nađe u rukama dece ili, hm, rodbine, zar ne? Na ovaj način ipak postoji nekakav limit, a korisnik može taj limit podizati ili spuštati ukoliko tako želi, kroz komunikaciju sa bankom. Potrebno je samo da navede da želi da promeni postavljene okvire i na koji način.
Predefinisani nalozi i nalozi na čekanju – reč je o opciji kojom se daje mogućnost da se vrši plaćanje unapred definisanim korisnicima. Dostupna je u sekciji za biznis korisnike, kojima je i prevashodno namenjena. Recimo, imate standardnog partnera, ili pak trebate da isplatite neke doznake ili fakture, došao je dan za isplatu plata ili poreza i doprinosa. Sve to možete veoma lako u samo par klikova da obavite putem ove opcije. Isplate se vrše isključivo u domaćoj valuti, odnosno u skladu sa važećim domaćim platnim prometom.
Treba reći da listu predefinisanih naloga trebate da ranije izaberete i definišete u zahtevu koji dostavljate svom bankaru zaduženom za pravna lica u ekspozituri Raiffeisen banke. Dakle, neophodno je da zajedno sa svojim bankarom prođete kroz ovaj proces, kako se ne bi dešavale neželjene ili slučajne greške. U okviru naloga možete baratati informacijama koje će biti dobro poznate svima koji su ikada imali bilo kakve veze sa plaćanjima. Neke stvari su definisane unapred, u skladu sa vašim zahtevom ekspozituri. Recimo, šifra plaćanja i valuta, naziv i mesto korisnika prema kome vršite plaćanje, kao i broj njegovog računa.Vi možete da menjate parametre koji su podložni čestim promenama, poput modela i poziva na broj, opisa svrhe plaćanja, novčanog iznosa…
Trenutno se definisanje predefinisanih korisnika plaćanja radi isključivo u filijali banke. Dobili smo informaciju da će već u narednoj verziji aplikacije, koja će biti završena u prvoj polovini 2016. godine, postojati opcija da korisnik sam administrira korisnike plaćanja (da radi snimanje, izmenu i brisanje korisnika plaćanja), bez dolaska u filijalu banke.
Možete direktno plaćati račune, proveravati stanje i zaduženja, vršiti prenose, razmenjivati devize…
Dodatne opcije
Kartice – opcija koja se koristi za pregled stanja po računima poslovnih i ličnih kartica, u zavisnosti od toga da li se korisnik nalazi u sekciji Stanovništvo ili Pravna lica. Takođe, sadrži informacije o raspoloživom stanju i rezervisanim sredstvima.Nama se veoma dopao jasan prikaz kartica, razvrstavanje koje pomaže boljem i preciznijem sagledavanju stanja po računima i slično. Sve u svemu, svako će naći ovu sekciju korisnom.
Menjačnica – deo aplikacije koji će mnogi itekako ceniti. Tesno je povezana sa kursnom listom, koja kao što joj ime govori daje informacije o aktuelnom kursu najvažnijih deviznih valuta. Iz sekcije Menjačnica možete da kupujete i prodajete devize, i to u veoma raznovrsnom dijapazonu valuta.Sve se obavlja veoma brzo i lako, u samo par klikova, tako da je cela operacija fantastično jednostavna. Takođe je veoma praktična, u smislu da velike sume možete instantno konvertovati iz jedne valute u drugu bez ikakvog zamaranja, odlaska do menjačnice, nošenja bilo kakvog fizičkog novca…
Trebate samo da obratite pažnju na tri stvari. Razmena se obavlja po zvaničnom kursu banke, tako da uvek trebate da motrite na dotični. Takođe, za ovakve vidove transakcija morate imati adekvatne predefinisane račune. Ukoliko želite da kupite devize konverzijom iznosa ili jednog dela iznosa sa svog dinarskog računa, morate imati devizni račun na koji će ta sredstva leći, prosto i jednostavno. Uvereni smo da je objašnjenje logično, ali verujemo da bi mnogi korisnici u zanosu mogućih opcija mogli da zaborave na tu stvar i da onda počnu da se nerviraju zbog čega jedna od najinteresantnijih opcija mobilnog bankarstva naizgled nije dostupna. Poslednja stvar koju trebate imati u vidu jeste da se Menjačnica nalazi u sekciji vezanoj za stanovništvo, iz očiglednih razloga, pošto za kupovinu i prodaju deviza za pravna lica mora postojati pravni osnov.
Kursna lista – već spomenuta u prethodnoj sekciji, predstavlja način da pogledate kupovni, srednji i prodajni kurs za veliki broj valuta, sasvim dovoljan da imate veliki broj opcija na raspolaganju, uključujući američke, australijske i kanadske dolare, danske krune, evre, britanske funte, švedske i norveške krune, japanske jene, ruske rublje…
Token – ovo je sekcija u koju ćete svakako ući kada prvi put budete setovali aplikaciju (naša preporuka, kao što smo to već spominjali u tekstu, jeste da to učinite odmah na licu mesta uz prisustvo svog bankara koji će objasniti sve što nije jasno), a vrlo je lako moguće da više nećete zalaziti u nju, sve dok ne promenite uređaj. Princip važi da za jedan uređaj važi jedan token, tako da isti morate obnoviti kada promenite telefon. Cela procedura će trajati svega par desetina sekundi. Dostupne su opcije Sinhronizacija tokena, Token info, Promena PIN-a i Kreiranje jednokratne lozinke.
Krediti – opcija dostupna u delu aplikacije za stanovništvo, ukoliko imate kreditna zaduženja, u ovoj sekciji ćete uvek imati sve potrebne informacije o njima.
Kontakt centar –odavde korisnik može automatski pozvati kontakt centar Raiffeisen banke, pri čemu su ispisane informacije o glavnim telefonima. Takođe treba znati da samim klikom na dugme Kontakt centar aplikacija sama nudi da napravi poziv, što skraćuje proceduru i lišava vas potrebe da okrećete ceo telefon, već samo odaberete opciju Da ili Ne. Veoma zgodno u svakodnevnoj praksi. Ukoliko pozovete Kontakt centar, operater u direktnom razgovoru može pomoći sa vašim problemom ili nedoumicom, ukoliko je imate.
Bankomati i filijale – reč je o veoma zanimljivoj i zaista korisnoj opciji. Uz pomoć oslanjanja na Google Maps, ova opcija vam omogućava da brzo locirate najbližu ekspozituru ili bankomat Raiffeisen banke. Uz precizne lokacije na Google Mapama, ovo je garancija da u svakom trenutku možete veoma lako i brzo pronaći najbližu filijalu, što vam dodatno može uštedeti vreme ili jednostavno pomoći da u najbržem roku dođete do potrebnih informacija ili reakcija vašeg bankara. Naravno, potrebno je da na vašem mobilnom uređaju bude uključena opcija za lociranje.
Podrška – radi se o klasičnom Help vodiču, ali sasvim solidno unapređenom u odnosu na mBusiness aplikaciju. Sada je broj objašnjenja daleko veći, a razvrstana su po padajućim menijima, što doprinosi lakšem snalaženju. Naravno, ukoliko i dalje niste sigurni u neku opciju ili posledicu odluke, uvek možete pozvati Kontakt centar.
Ponude – ova opcija je dostupna pre nego što uđete u sekciju za firme ili stanovništvo, faktični na prvoj strani aplikacije. Konkretno, odnosi se na određene pogodnosti i ponude koje možete kao korisnik Raiffeisen banke imati u pojedinim trgovinama ili prosto dobiti ponudu od same banke. Recimo, u trenucima dok smo mi koristili aplikaciju, aktuelna je bila ponuda refinansiranja kredita bez kamate u prvih 6 meseci, pri čemu je sve moguće završiti direktno odavde, podnošenjem online zahteva.
Odjava – opcija koje govorisama za sebe; odjavljivanjem se vraćate na prvu stranu aplikacije, na kojoj inače unosite PIN. Ponovnim unošenjem PINa možete ući na stranicu za Stanovništvo ili Pravna lica, ili jednostavnim klikom na back taster Androida izaći iz aplikacije.
Malo je reći da smo fascinirani upotrebljivošću i kvalitetom iskustva u Raiffeisen Moja mBanka aplikaciji. Posebno moramo istaći da smo koristili opcije paralelno kao fizičko i kao pravno lice, te da smo u praksi imali odlična iskustva u svakom pogledu. Aplikacija radi veoma brzo i efikasno, nismo primetili nikakve bagove (pojedine opcije će tek biti uključene, ali to je druga stvar), a najduži interval čekanja jeste nakon unosa PINa, kada aplikacija poziva server i pristupa vašim podacima.
Prošle godine smo isprobali mBusiness aplikaciju, koja je sada dramatično unapređena i proširena u smislu funkcionalnosti, pa radi i sa stanovništvom. Drugim rečima, sada svi imaju pristup olakšicama u smislu plaćanja i baratanja sa finansijama u pokretu. Zbilja je teško opisati pogodnosti ovakvog pristupa jer nekome mogu puno značiti, drugome nimalo, ali svakome će biti veoma drago kada shvati da iz udobnosti sopstvene fotelje ili pak sedeći u kafiću sa prijateljima ili kolegama može da završi ogroman broj poslova i da svo vreme ima potpunu kontrolu nad svim svojim računima i transakcijama.
Zaista, spisak poslova koje možete obaviti na ovaj način je ogroman. Takođe, ovakvo iskustvo dramatično podiže percepciju određenih parametara, o kojima do juče niste ni mogli da razmišljate toliko, donoseći nove opcije ili novi nivo sigurnosti. Tipičan primer, u ovo nemirno vreme kada su finansijska tržišta u pitanju, bi mogla biti mogućnost praktično momentalne konverzije vašeg novca iz jedne u drugu valutu.Dinar je nestabilan?Promenite ga u evro.Niste sigurni u kurs evra? Momentalno prebacite sve u dolare.I to bez ikakvog odlaska u fizičku menjačnicu, traganja za menjačnicom koja ima dovoljno dolara/evra/kruna za vaše potrebe, baratanja fizičkim novcem.
To je utisak koji važi za kompletnu aplikaciju. Nisu ovo neviđene opcije, ali se po prvi put ovako lako i intuitivno koriste i to je najjači utisak koji nosimo sa sobom nakon korišćenja Moja mBanka aplikacije. Sa jednog računa na drugi, obavljanje svih vrsti plaćanja, isplata plata radnicima, kompletna funkcionalnost bilo da se radi o poslovima sa stanovništvom, bilo da se radi o preduzetnicima i malim firmama, aplikacija svakako unapređuje svakodnevno iskustvo u radu u svakom pogledu. Postoje određeni limiti, koje smo naveli u tekstu, ali smatramo da su svi ti limiti racionalno i razumno postavljeni da ne bi dolazilo do nepredviđenih situacija, a kao što smo napominjali, u direktnom razgovoru sa vašim bankarom možete da promenite te limite, kada su vaši privatni računi u pitanju.
Raiffeisen Moja mBanka zbilja omogućava da svoje obaveze i poslove možete obavljati bilo gde, u bilo kom trenutku, u pokretu ili na putu, pod uslovom da imate pristup internetu. Niste više vezani za banku na način na koji ste do sada bili, već na jedan sasvim novi način. Niste zavisni od platforme ili uređaja, već imate potpunu kontrolu nad svojim finansijama pod svojim prstima, sa jasnim pregledom i raznovrsnim mogućnostimakoje aplikacija donosi.
Bezbednost je na izuzetno visokom nivou i mišljenja smo da je po tom pitanju apsolutno zadovoljen svaki kriterijum. Pogođen je pravi balans između jednostavnosti korišćenja i bezbednosti, i mišljenja smo da bi dodatno idenje u jednom ili drugom pravcu naškodilo onom drugom.
Digitalno bankarstvo je tu da ostane. Mobilno bankarstvo je jedan njegov deo, ali izuzetno važan, jer će u godinama koje dolaze sve više klijenata, naročito mlađih, da razvrstavaju banke upravo po ovom parametru. Nema potrebe da se zavaravamo, upotrebljivost i jednostavnost korišćenja, kao i spisak dostupnih opcija i podržanih mogućnosti će ubuduće donositi klijente na način na koji su to nekada činile privlačne kamate. Po tome će banke ostavljati svoj pečat, o tome će se pričati, pozitivan (ili negativan) utisak će se generisati upravo u sferi digitalnog, pre svega.
Digitalno bankarstvo je tu da ostane. Mobilno bankarstvo je jedan njegov deo, ali izuzetno važan, jer će u godinama koje dolaze sve više klijenata, naročito mlađih, da razvrstavaju banke upravo po ovom parametru
Raiffeisen sa svojom aplikacijom ostvaruje pun pogodak u objedinjenom rešenju, koje radi i sa privatnim i sa poslovnim korisnicima, i stoga unificira iskustvo, podižući ga na još viši nivo, po čemu je trenutno jedinstven na srpskom tržištu, barem koliko je nama poznato. Naravno, borba će se tek zahuktati, ali smo uvereni da korisnici Raiffeisen banke koji koriste smartfone nemaju nijedan jedini razlog – ili bolje reći izgovor – za nekorišćenje Moja mBanka aplikacije. Verujte nam na reč, u najbukvalnijem smislu život će vam biti ugodniji. Borba će se na ovom polju dodatno zahuktavati, a mi ćemo naravno nastaviti da koristimo najnapredniju bankarsku aplikaciju u ovom trenutku u Srbiji.
Raiffeisen Moja mBanka, digitalno bankarstvo u par klikova
Veoma je lepo videti doprinos razvoja tehnologije i na poljima koja su po tradiciji konzervativnije orijentisana. Bankarski sektor je veoma napredovao u poslednjih nekoliko meseci ili godina u smislu okretanja prema digitalnom dobu i digitalnom korisniku. Stvari se kreću u veoma dobrom smeru i, slobodni smo da kažemo, mogu biti samo još bolje.Raiffeisen je dramatično unapredio svoje rešenje namenjeno mobilnom bankarstvu, čineći ga univerzalnom alatkom za potrebe praktično svih klijenata.