Reportaža: Benchmark u Barseloni - MWC 2014

Nakon godinu dana, ponovo smo se obreli u Barseloni. Ista meta, isto odstojanje, najveći svetski sajam IT&C industrije sa kojim se nijedan od sličnih događaja koji se održavaju na tlu Evrope sasvim sigurno ne može meriti. Neverovatna količina sadržaja, događaja, ljudi dovoljno zgusnuta na jednom mestu (i par okolnih) da se može reći da je ovde svako ko nešto znači u globalu na svetskoj IT&C sceni. Isto tako, da svi koji isprate ove događaje mogu da kažu da su upoznati sa svime što će se događati – pod uslovom da su u stanju da se multipliciraju, jer je količina sadržaja ogromna. Tri užurbana dana su za nama, obavezno pročitajte utiske

Filip Majkić
O značaju Mobile World Congress manifestacije u organizaciji GSMA asocijacije izlišno je i govoriti. Radi se o trenutno najinteresantnijoj i najzanimljivijoj manifestaciji sajamskog tipa u svetu. Interesantnom je čini mnoštvo noviteta, usluga i proizvoda koji se tamo predstavljaju, ali i sama tematika, budući da je MWC tradicionalno fokusiran na mobilne tehnologije, koje su u proteklim godinama u apsolutnoj žiži. Sa gubljenjem CeBITa na značaju, te velikim otklonom IFA sajma u Berlinu u smislu potpune okrenutosti multimediji, sasvim je jasno da je jednostavno neophodno biti u Barseloni.

Međutim, treba imati u vidu da ovo nije klasičan sajam, gde gomila ljudi “baulja” od štanda do štanda. Ovo je sajam za profesionalce, ljude iz medija i industrije. Sve je vrhunski i do tančina isplanirano, svaka stavka je poznata unapred, a ulaz na sajam se onima koji nisu gosti naplaćuje papreno. Konkretno, ukoliko želite da “navratite do sajma”, ulaznica bi vas koštala 700 evra! Samim tim su i događaji drugačiji, konkretniji i posvećeniji onome što trebaju da budu trendovi budućnosti i predstavljanju novih tehnologija i proizvoda, fokus na novitete umesto na prodaju i konfekciju. Iako razumemo da nekada fokus mora biti i na potonjima, brk ne može da nam se ne nasmeši kada osetimo atmosferu rezervisanu za high-tech entuzijaste.

Jedan od najvažnijih aspekata ovakvog skupa jeste networking, odnosno povezivanje i sticanje novih kontakata. Čak 75% učesnika MWC-a to zapravo navodi kao glavni motiv za dolazak na sajam. Možemo da citiramo i par brojki. Na ovom skupu učestvuje čak 4300 CEO-ova! Prisutno je 1700 izlagača! Sve se odvija na gotovo 100 hiljada kvadratnih metara! Sve su to gotovo neverovatne brojke, od kojih se običnom čoveku praktično zavrti u glavi, dok oni koji nisu prisutni zapravo ni ne mogu da shvate o kom se redu veličine radi, srećom po njih.

Kroz ovu reportažu ćemo gledati da se što manje fokusiramo na same proizvode i sve ono što ste mogli da pročitate u proteklim danima u klasičnim vestima, najavama i predstavljanjima. Nema potrebe ponavljati tu priču. Mi ćemo se fokusirati na opštu priču, najave trendova, ono što nas je posebno inspirisalo ili nam je delovalo zanimljivo, bez obzira da li se možda radi o proizvodu, diskusiji ili rešenju.

Posebno mesto je rezervisano za kompaniju Ericsson. Ne samo da se radi o našem partneru koji nas je i vodio u Barselonu, već se radi o vrlo ozbiljnom imenu koje se bavi ozbiljnim analizama pet, deset i više godina unapred, te koji ima itekako šta da ponudi IT&C svetu u svakom smislu. Već više od godinu dana unazad vam na stranicama sajta povremeno predstavljamo rezultate njihovih istraživanja, pričamo o njihovim tehnologijama i smernicama za koje njihova istraživanja pokazuju da će dominirati u narednom periodu. Vrlo iskreno, kada takve stvari čujete iz prve ruke, daleko vas više impresioniraju od novog telefona ili dolaska ekrana gustine piksela 560 PPI.
Dolazak
Naš boravak je trajao od nedelje, 23.2. do četvrtka 27.2. Sam MWC 2014 je trajao od 24. do 27. februara, ali treba reći da se u praksi sve najbitnije odvija u prva dva dana sajma, odnosno u ponedeljak i utorak. Sve kompanije žele da zauzmu najbolju poziciju, da iskorače na podijum ispred drugih, da ugrabe svaku priliku, bez obzira da li se radi o proizvođačima telefona, kreatorima mobilnih aplikacija, softverskim rešenjima ili telekomunikacionoj opremi. I to je sasvim razumljivo.

Centralno mesto jeste Fira Gran Via, podno Monžuika. Međutim, to nije i jedino mesto. Događaji se odvijaju svuda po gradu, ne samo na sajmu. Barselona na taj način prerasta u svojevrsni sabirni centar savremenih tehnologija na nekoliko dana, gde razni vendori organizuju najrazličitije priredbe, demonstracije, skupove i panele, po trgovima, kulturnim centrima, bioskopima ili muzejima. Uostalom, videćete i sami…


U nedelju, 23. februara je održana svojevrsna uvertira. U popodnevnim/večernjim časovima je održan koktel dobrodošlice za sve predstavnike medija na sajmu, tj. na lokaciji Fira Gran Via. Simpatično mesto da se svi upoznaju sa onim šta ih čeka. Osim toga, Huawei je, kao jedan od zlatnih partnera sajma, imao promociju svojih proizvoda već, da tako kažemo, nultog dana, pre pomenutog koktela. Tu su predstavili nove telefone i tablete. Zanimljivo je da je Huawei tokom trajanja sajma organizovao manifestacije na Trgu Katalunja, centralnom trgu u Barseloni, gde su kineski izvođači prisutne uveseljavali kineskom tradicionalnom muzikom i pesmom.


Kao što ćete videti, sajam odlikuje paklen tempo i zaista je nemoguće postići puno u solo izvedbi. Da bi uopšte bilo šanse da se sa ovakve manifestacije izveštava u potpunosti, potrebni su čitavi timovi od više desetina novinara i saradnika, kao što to imaju najveći svetski mediji na ovakvim priredbama. No, mi smo odabrali da se u ovom tekstu fokusiramo na one koji su najbitniji nama, a verujemo i našoj čitalačkoj publici… Verujte, nema drugog načina, jer kada bismo samo pejstovali spisak događaja u ovih nekoliko dana, trebalo bi nam barem desetak stranica teksta samo za taj spisak i to u najrudimentarnijoj formi.Prvi dan na MWC 2014 skupu je za nas počeo ubitačnim tempom, koji nije posustao do kraja dana. Hans Vestberg, prvi čovek kompanije Ericsson (koji je nedavno važio za nezvaničnog kandidata da preuzme mesto prvog čoveka Microsofta) nas je pozdravio i poželeo nam dobrodošlicu ispred svoje kompanije. Potom je usledila konferencija u organizaciji kompanije Ericsson. Istoremeno, tik pored, održana je Sony konferencija na kojoj je japanska kompanija najavila sopstvene novitete.

Od ostalih stavki, pomenimo samo neke bitnije događaje prvog dana – 5 GSMA seminara (razvoj, servisi, mrežni APIji…), HP konferencija o razvoju aplikacija, profesionalne trening sesije, NFC konferencija, Hackathon, LTE, bezbednost mobilnih platformi, forumi o razvoju bezbednosti, da bi se sve završilo keynote sesijama svakog dana u 18 časova. Ključna obraćanja ove godine su držali, između ostalih, prvog dana svima dobro poznati Mark Cakerberg, prvi čovek Facebooka, a trećeg dana Virdžinija Rometi, predsednica i CEO kompanije IBM. Za slabije upućene, koji i dalje misle da je IBM trom gigant isključivo posvećen serverima, hardveru i drugim “teškim tehnologijama” – da, dobro ste pročitali, IBM ima jednu od vodećih uloga upravo na Mobile World Congress manifestaciji. Kada smo rekli “između ostalih”, da spomenemo i ko su zapravo ti “ostali”: CEO-ovi kompanija Cisco, Alcatel-Lucent, Ford, Citigroup, NTT Docomo, Telenor, Viacom, Whatsapp (pre samo koji dan preuzetog od strane Facebooka), zatim izvršni direktor Bitcoina… Obavezno spomenimo i AppPlanet, kako je združeno nazvana “izložba aplikacija” koja je održana u halama 5, 6, 7 i 8, tokom celog trajanja sajma!

Već na samoj inicijalnoj jutarnjoj konferenciji, Ericsson je “prešao na stvar”, najavljujući partnerstvo sa kompanijom Philips po pitanju ulične rasvete u koju će biti ugrađivan broadband! Nakon toga je usledilo predavanje na temu “realnih performansi telekomunikacionih mreža”, što je sasvim sigurno mnogima u Srbiji veoma zanimljiva tematika. Barem ako se vodimo stalnim pritužbama ili zamerkama na realne performanse mreža naših najvećih operatera. Fokus je, naravno, na mobilnim širokopojasnim mrežama i njihovom ponašanju u praksi. Greger Blenerud i Kajsa Arvidson iz kompanije Ericsson su nas pripremili za ono glavno, što je tek trebalo da usledi, a to je mnoštvo zanimljivih sadržaja sa praktičnim primerima iz svakodnevice.


Potom su usledile veoma zanimljive demonstracije. Eksperti kompanije Ericsson su održali dve veoma zanimljive sesije, na teme razvoja biznisa i konsultantskih usluga. Premda možda ove teme zvuče suvoparno, u praksi su se predavači fokusirali na vrlo praktične primere, te smo na taj način mogli čuti kako izgleda poslovna praksa u svetskim uslovima razvoja. Imali smo priliku da čujemo precizne odgovore na nimalo jednostavna pitanja kao što su “kako mogu da podstaknem korisnika da troši više”, “gde da pronađem nove pretplatnike”, “kako monetizovati broadband biznis”, “kako isplanirati deljenje podataka u velikim poslovnim okruženjima”, “kako isporučiti TV svuda” i na koji način Machine-to-Machine podstiče transformaciju kompletne industrije.

Sveukupno, izuzetno korisna i temeljna predavanja i lekcije. Utoliko impresivnije za novinara iz Srbije, ukoliko imamo u vidu da se u dobroj meri zapravo radi o predavanjima namenjenim CMO i CTO (Chief Marketing Officer i Chief Technology Officer) rukovodiocima, odnosno nekim od najodgovornijih ljudi u multinacionalnim kompanijama. Mi smo ovde ipak samo posmatrači…Domaćini iz Ericssona su popodne organizovali i žurku u centru Barselone. Nažalost, nismo stigli da prisustvujemo.


Takođe, popodne je u Centru za Savremenu Kulturu održan događaj u organizaciji kompanije HTC. Na njemu su Cher Wang i CEO kompanije Peter Chou govorili o HTC viziji za naredni period i o izazovima pred tom kompanijom, ali i kompletnom mobilnom industrijom. Sve to pred vrlo ograničenim i probranim auditorijumom. Predstavljen je jedan telefon, HTC Desire 816 od koga se puno očekuje u srednjoj klasi. HTC je nedavno bio kritikovan od analitičara što pored odličnog HTC One telefona nema podjednako ubedljiv adut u srednjoj klasi, i nadaju se da bi Desire 816 mogao biti “taj”. Takođe, pokrenuta j Power To Give inicijativa. Ona ima za cilj da kreira superračunar korišćenjem hardverske snage Android telefona. Inicijativa je vrlo jednostavna i nalik na nešto što smo pre koju godinu videli na Playstation 3 platformi – preusmeriti višak procesorske snage kako bi se pomoglo u istraživanju, borbi protiv bolesti kao što su sida ili Alchajmerova bolest i slično.


Samsung Unpacked – Galaxy S5
U trenucima dok čitate ovu reportažu, svi detalji su jasno poznati, tako reći – stara vest. Ipak, mi ćemo se osvrnuti na sam događaj na kome je telefon predstavljen (Samsung Unboxed događaj). Sve se odvijalo krajem prvog dana, u Centre Convencions Internacional u Barseloni. Oni koji se sećaju koliko je luksuza bilo u Beogradu prilikom predstavljanja Galaxy S4 telefona sada samo to trebaju da multipliciraju sa faktorom od više stotina i dobiće – možda – približnu predstavu kako izgleda svetska premijera jednog globalno značajnog proizvoda, ma šta ko o njemu mislio. Sasvim je sigurno, Galaxy S5, vodeći smartfon kompanije Samsung, je bio prvorazredna zvezda kompletnog skupa i njemu je pripadalo veče prvog dana…

Prezentacija je počela u 20 časova u pomenutom centru na Placa de Willy Brandt, to jest trgu Vilija Branta, na samoj obali Sredozemnog Mora. Blještavo, raskošno, pompezno, kako to i dolikuje ne samo ovakvom proizvodu, već pre svega ogromnim očekivanjima kompanije Samsung nakon blagog podbačaja Galaxy S4 modela, ali i uspeha sa Note 3 fabletom. Bilo je prisutno oko 4000 ljudi. Prezentacija je bila relativno kratka, i verujemo da ste redovno pratili i našu rubriku vesti i Fejsbuk stranicu gde smo izveštavali o događaju iz minuta u minut.



O samom telefonu već puno toga znate, pa ćemo se na njemu samo ukratko zadržati. Lično mišljenje – sveukupno impresivno, ali nedovoljno ubedljivo, pogotovo ako se ima u vidu potreba da se unaprede rezultati modela Galaxy S4. Zapravo, nepodeljeno mišljenje svih kolega je da su dva telefona previše nalik jedno drugom, sa minimalnim razlikama. Ništa ni od (nezvanično) najavljivanog 2560×1440 ekrana, ili od unapređenja koja će svima značiti. Kamera je unapređena, ali Samsung insistira na HDR-u koji značajno menja ono što ste zapravo slikali. Takođe, značajna je interoperabilnost sa novom serijom Gear uređaja, koja sada može da radi i sa 17-20 Galaxy telefona, umesto samo sa jednim Note 3 modelom, kao kod prve generacije. I ponovo naglasak na – fitnesu, aplikacijama za fitnes, preporukama za trening i slično. Koliko će to biti od koristi individualnim korisnicima, ostavljamo svakome individualno da proceni.


 
 Drugi dan je takođe obilovao sadržajnim događajima, a ponovo smo ga počeli sa kompanijom Ericsson i događajem kojem smo se, da budemo iskreni, ponajviše radovali u najavi skupa. Verovatno ste na stranicama našeg sajta čitali članke koji su se oslanjali na istraživanja Ericsson Consumer Labsa, vezanih za trendove i očekivanja na mobilnom tržištu, gde smo vam prenosili samo delić onoga što je Ericsson zaključio u svojim obimnim i detaljnim studijama.


Jutro drugog dana je donelo upravo to što smo priželjkivali i očekivali – direktnu komunikaciju sa gospođom Sesilijom Atervol, šeficom Consumer Labsa. Ona je odgovorna za funkcionisanje ovog izuzetno značajnog dela kompanije Ericsson, predviđanje budućih trendova, identifikovanje izazova, opasnosti i prilika koje će doneti dešavanja u narednom periodu. Nekada na dve, tri, nekada na deset ili petnaest godina.

Gospođa Atervol nam je prenela veliku količinu informacija. Počela je sa razjašnjenjem šta zapravo predstalja Ericsson Consumer Lab i kako zapravo sprovode istraživanja koja rezultuju podacima kojima baratamo. Consumer Lab ima 40 istraživača koji prikupljaju podatke različitim metodama koristeći kvalitativne i kvantitativne pristupe, te sarađuje sa brojnim univerzitetima, institutima, državnim službama ali i nadnacionalnim organizacijama širom sveta, sve do Ujedinjenih Nacija.

Ostavljajući to po strani, prenešeno nam je da je globalna penetracija smartfona dostigla 20%, što znači da svaki peti stanovnik planete ima smartfon. Ovo će rapidno rasti, tako da će već početkom naredne godine u proseku svaki drugi stanovnik planete imati smartfon! Rast postpejda je omogućio i značajan prostor za razvoj servisa, i danas ubedljiva većina korisnika žele aplikacije koje se odnose na sve aspekte društvenog razvoja. Istraživanja pokazuju da aplikacije menjaju društvo i pozitivno utiču na svakodnevni život, ali takođe da korisnici žele objedinjavanje servisa. Primera radi, nije više samo dovoljna navigacija od tačke A do tačke B, potrebna je informacija šta se usput može kupiti, gde kvalitetno jesti, šta se može posetiti, održavaju li se nekakva dešavanja u blizini…

Interesantni su podaci za video i za nosivu elektroniku. Gospođa Atervol nam je prenela da 70% korisnika danas pogleda video barem jednom nedeljno na svom smartfonu ili tabletu. Takođe, da ubedljiva većina gleda uglavnom ono što im prijatelji preporuče, ali i da preporuke daje svega 2-2,5% korisnika. Još jedno zanimljivo predviđanje se odnosi na nosivu elektroniku. Ericsson predviđa visok stepen nezadovoljstva u prvim generacijama uređaja, jer njihova istraživanja pokazuju da korisnicima pre svega treba interoperabilnost. Veliki broj ljudi u 32 grada gde je vršeno istraživanje zapravo želi nosivu elektroniku, narukvicu za komuniciranje, prsten koji meri krvni pritisak i slično; međutim, ne žele da budu primorani da ih menjaju ako zamene iPhone za Android ili obrnuto. Stoga se predviđa da će veliki uzlet ove kategorije uređaja tek uslediti, za koju godinu, kada se ova stavka dovede na odgovarajući nivo i potrošačima da određeno vreme da se priviknu na novitete.

Naravno, i drugi dan je obilovao događajima, budući da je bio zgusnut gotovo koliko i prvi dan sajma. Mnogobrojne konferencije i sesije, treninzi, AppPlanet se nastavljao bez ikakve pauze ili predaha, a brojna imena sa mobilnog tržišta su držala konferencije i prezentacije kako u Fira Gran Via, tako i u Fira Montjuic. Među događajima drugog dana, izdvojili bismo sedam: Car Connectivity Consortium, konferenciju developera mobilnih aplikacija posvećenih automobilima, zatim Nokia konferenciju posvećenu developerima mobilnih aplikacija, Dolby događaj za partnere, trening sesiju vezanu za razvoj M2M (Machine to Machine) ekosistem trendovima i tržišnoj dinamici, IBM partnerski događaj, te trening sesiju posvećenu “pametnom domu i digitalnom životnom stilu”.


Poslednji, sedmi događaj (ne i poslednji koji se odvio tokom drugog dana) je svakako bila ceremonija posvećena dodeljivanju nagrada. Global Mobile Awards jeste jedno od najvećih priznanja danas u mobilnom svetu, i ne čudi što se brojne firme diče istim. Naravno, neki dobitnici su maltene unapred već viđeni, ali uvek se tu pojavi poneko iznenađenje ili ispliva na površinu neki pobednik iz senke.


 
Potom je došao trenutak da se ponovo preselimo par kilometara od Monžuika, gde se održava MWC, i zaputimo ka severoistočnom delu grada…


Samsung KNOX, GEMA partnerstvo
Veče je ponovo bilo rezervisano za Samsung. Južnokorejska kompanija je održala skup posvećen Samsung KNOX evoluciji u Hotel Arts u Barseloni. Radi se o poslovnim rešenjima prilagođenim radnim okruženjima i upotrebi unutar velikih sistema. Velikih, u smislu multinacionalnih korporacija koje zapošljavaju i po više desetina hiljada radnika. Uostalom, zvaničan naziv Samsung Enterprise Mobility dovoljno sugeriše, zar ne?
Ovom prilikom nam je demonstrirano kako u praksi funkcioniše Samsung Knox. Suštinski, to je one-stop-shop za biznis korisnike kojima treba povišen stepen bezbednosti na mobilnim telefonima. Pri tome oni nemaju troškove razvoja sopstvenih rešenja, ne moraju da se maltretiraju oko integracije u neko sopstveno okruženje koje već koriste, i sve se odvija lako i brzo, pomoću samo jednog ili par klikova.

Samsung se diči da je samo u poslednjih 5 meseci bilo milion aktivacija ove usluge, kao i da je krenuo sa 2 operatera, a da sada 42 operatera nudi ovu uslugu. Takođe, sada postoji 10 proizvoda na kojima se Knox može koristiti, a samih proizvoda kompatibilnih sa Knox servisima je na tržištu trenutno 25 miliona. Mi na celu stvar gledamo kao na još jedan način da Samsung uveže poslovne korisnike za sebe i svoje uređaje, da ih dodatno stimuliše da koriste Galaxy liniju proizvoda, i to čine na pametan način. Takođe, biznis scena je vrlo lukrativno područje gde se mogu dobiti veoma vredni i značajni ugovori, pod uslovom da se nudi ozbiljno i bezbedno rešenje.

Jedna od velikih tema MWC-a je bila upravo najava partnerstva između kompanije Samsung i GEMA organizacije (Global Enterprise Mobility Alliance). Velika stavka u biznis svetu, budući da GEMA predstavlja jedno od najznačajnijih udruženja globalnih igrača sa ciljem nuđenja menadžmenta u mobilnom okruženju za multinacionalne organizacije. Mobila iz Holandije, Navita iz Brazila, Nation Sky iz Kine, Bmobile Scanda iz Meksika, Vox Mobile iz SAD-a i Kanade, i mnogi drugi partneri su veoma ambiciozni.
Sporazum sa kompanijom Samsung će im omogućiti da prodaju Samsungove proizvode na svojim teritorijama, uključujući i naprave sa podrškom za Samsung KNOX, u sklopu svoje ponude. Sve je jasno – na ovaj način, GEMA dobija mogućnost da prodaje ogromne količine kvalitetnih proizvoda, a Samsung dobija nove izvore prihoda i prodaje velike količine svojih telefona, tableta i drugih uređaja namenjenih korišćenju u poslovnom okruženju. Partnerstvo će obuhvatati i Samsung Care usluge, profesionalne usluge, kao i udruživanje na polju promocije i marketinških aktivnosti vezanih za ovu inicijativu na globalnom nivou.

Celokupnom događaju, koji bi Samsung, ali i Android scenu trebao da dodatno pogura u biznis sektoru na velika vrata, prisustvovali su Nikolas Mekvajer, predsednik i CEO GEMA organizacije, kao i Čarli Hu, CEO kineske članice organizacije Nation Sky, kao i Rob Or, potpredsednik Samsunga za telekomunikacione operacije na području Evrope i mnogi drugi članovi organizacije. Naravno, svi pomenuti su najavili da puno očekuju od partnerstva i indirektno najavili vrlo ambiciozne planove za agresivan plasman proizvoda na svetska profesionalna tržišta. Naš utisak je da bi ovo mogao biti izuzetno značajan rezultat za Samsung, koji će biti novi zamajac potražnji za njihovim proizvodima i uslugama. Veoma, veoma ozbiljna priča na svetskom nivou.
 
 Trećeg dana, u sredu, smo bili nešto rasterećeniji. Iskreni da budemo, to nam je veoma prijalo nakon ubitačnog tempa u prva dva dana. Iako je na sajmu i dalje bilo itekako puno toga da se vidi, jasno se osećalo da sve polako jenjava. I dalje je to ludnica, ali nije više tolika da se možete sludeti i gotovo zažaliti šta vam je trebalo da se hiljadama kilometara daleko od otadžbine trkate sa kolegama iz belog sveta za mesto. Ujedno, ovo je bila i jedina prilika da malo posetimo grad i uverimo se u njegove lepote…ili razuverimo, zavisno od inicijalnih stavova. No, najpre posao, kao i svakog jutra…

Trećeg dana je Ericsson organizovao vrlo zanimljivu diskusiju na temu evolucije umreženog društva. Ponovo, jedna tema o kojoj smo već pisali na stranicama Benchmarka. Ericsson toj tematici pristupa vrlo metodično i sa puno istraživanja, tako da smo na ovom predavanju od strane gospodina Erika Kruza mogli da vidimo veoma mnogo praktičnih primera u kojima umreženo društvo unapređuje i biznis i kvalitet života običnih ljudi.

U kompaniji ovom zadatku ne pristupaju samo kao prema vidu uvećavanja svog profita, premda ne poriču da je to osnovni motiv, kao i svugde drugde u kapitalizmu, već konceptu evolucije umreženog društva pristupaju kao načinu da unaprede svet i korake ka stvaranju humanijeg društva. Uspeh se stoga ne meri samo novcem, već i stepenom zadovoljstva građana i korisnika, poručuju iz kompanije Ericsson. Ukoliko ste povezani, možete brže da dođete do informacija. Što brže i efikasnije dolazite do informacija, to ste bolje u stanju da odgovorite na kritične izazove, obavljate svoje potrebe i slično. Dobro je videti da jedna kompanija kao što je Ericsson nije zaboravila na društvene osnove, te da misli na izazove na svim nivoima.


Trećeg dana je takođe bilo organizovano mnoštvo dešavanja na sajmu i van njega, premda je bilo osetno da fama lagano jenjava. Nekoliko interesantnih GSMA seminara (Connected Living, Digital Commerce) je održano i na njima se moglo štošta čuti, i prava je šteta što srpska svakodnevica ne dozvoljava prosto transponovanje gotovih rešenja u naše okruženje.

Dok svet raspravlja na koji način obavljati digitalnu trgovinu preko mobilnih uređaja, putem kojih rešenja, kako obezbediti sigurnost korisnika kod takvih transakcija i na koje sve načine ih podstaći na kupovinu, u našoj zemlji elektronska trgovina maltene nailazi na veći otpor nego pojedini osvajači u vekovima iza nas. Toliki stepen nepoverljivosti je ozbiljna prepreka, i zapravo nismo sigurni da iko može da ostvari opipljiv rezultat u tom domenu. A kamoli preko mobilnih uređaja. Čik probajte da ubedite ljude da kupuju telefonom i obavljaju transakcije preko njega…Ne kažemo da deo korisnika neće željno da prihvati sisteme kao što je Telenor PlatiMo i slični, ali praksa pokazuje da je ubedljiva, ubedljiva većina veoma rezervisana.



Među mnoštvom konferencija posvećenih prevashodno poslovnim pitanjima, izdvojili bismo događaj za partnere koji je priredio Huawei. Samsung je takođe održao konferenciju, ovaj put posvećenu developerima mobilnih aplikacija, a brojni događaji, treninzi i takmičenja iz prethodnih dana su nastavljeni i trećeg dana održavanja sajma, uključujući i AppPlanet.



Zapravo, tek smo trećeg dana, rasterećeni brojnih obaveza, stigli da obiđemo AppPlanet koji se održavao u halama 5, 6, 7 i 8 (bezmalo polovina sajma!) i na licu mesta da se uverimo koliko su zapravo moderni mobilni ekosistemi snažni i raznovrsni, bez obzira da li se radi o rešenjima za krajnje ili biznis korisnike, namenjenim monetizciji nekog aspekta poslovanja, humanitarnim ili nekim drugim akcijama i društveno-korisnom radu, ili pak o jednostavno neverovatno korisnim i/ili funkcionalnim aplikacijama i drugim vidovima primene tehnologije.


Za sam kraj dela posvećenog sajmu, još malo fotografija…



 Gde si bio, šta si radio…
Zapravo, do sada vam nismo ni govorili ništa o lokaciji na kojoj smo bili smešteni, što ima smisla, jer tek trećeg dana dobijamo priliku da postanemo svesni okruženja. Odseli smo u hotelu Roma Reial, na trgu Reial (kraljev trg) u centru Barselone, tik uz čuvenu ulicu La Rambla. Lokacija je u Gotičkoj četvrti, u starom delu Barselone, nedaleko od mora i Akvaparka. Za obilazak i turizam, obzirom na lokaciju – fantastična opcija! Nažalost, nismo mogli da se u ozbiljnijoj meri posvetimo tome jer nam tempo obaveza to prosto nije dozvoljavao. 



Naravno, pokušaćemo da vam prenesemo deo atmosfere. La Rambla je, grubo govoreći, ekskluzivnija varijanta Knez Mihajlove ulice u Beogradu, pešačka zona sa mnoštvom mesta gde možete kupiti suvenire ili pazariti u luksuznim i manje luksuznim radnjama. Sa jedne strane izlazi na trg Katalunja, a sa druge strane na more, odnosno na marinu, sa velikim spomenikom Kristoforu Kolumbu sa velikim tržnim centrom, ogromnim bioskopom, akvaparkom. Po ulici imate razne izvođače i zabavljače, umetnike koji slikaju vaše portrete…mi smo za suvenir odabrali vrlo posebnu stvar – repliku kubure iz vremena francuske revolucije, koju smo kupili u radnji Indijaca koji – verovali ili ne – znaju da se sporazumevaju na srpskom!



Političke prilike su zategnute i to možemo videti upravo na trgu Kristofora Kolumba. Dok trgom dominira velika zgrada vojne uprave sa ogromnom zastavom Španije na vrhu, na stotinak metara odatle se na ulici masovno prodaju stvari koje propagiraju nezavisnost Katalonije. Zatičemo majice sa natpisima “Sloboda Kataloniji”, zastave Katalonije (rezervni dresovi Barselone sa žutim i crvenim prugama, za slabije upućene), bedževe, raznorazne džidža-bidže…Sve to u trenucima dok se vrlo ozbiljno najavljuje referendumsko izjašnjavanje ove pokrajine o svojoj budućnosti.

No, da se okrenemo vedrijim temama. U Barseloni možete fino jesti na svakom koraku. Restorana ima u izobilju. Na sve strane imate veoma raznovrsan izbor, od kineske i japanske, preko tajlandske, to tradiconalno špansko-katalonske, ili evropske ishrane, zaključno sa italijanskim i vegetarijanskim restoranima. Glavni utisak nam je da su u Barseloni zapravo Mekdonaldsi najprazniji restorani, a i možete se opkladiti da su u njima skoro isključivo stranci. Zašto bi uostalom iko tu jeo za 6-7 evra, kada već za 7-8 evra može da dobije pravu hranu u restoranu.

Svakome ko poseti Barselonu toplo preporučujemo da u staroj, gotskoj četvrti malo proluta sporednim ulicama. Vrlo lako se može desiti da naleti na pravu riznicu neotkrivenih katalonskih čari. Mi smo tako nedaleko od trga Reial na kome smo bili smešteni, ali toliko zavučeno da je vrlo malo verovatno da bi neko mogao tek tako na nju nabasati, otkrili Can Culleretes. Radi se o mestu koje je najviše nalik nečemu što je u Srbiji sređena kafana, a koje postoji još od 1786. godine! Tu smo našli raznovrsne posetioce, od mladeži koja preferira vegetarijanski miks (prilično smo iznenađeni koliko se ovde jede povrće i salate bez mesa), do starih meštana sa posebnim ukusima i željama. Mi smo naravno želeli da isprobamo tipična katalonska jela i nešto što se ne nudi po okolnim “fensi restoranima”. Treba li reći da smo se zaljubili u ovo mesto? Fantastično jelo od divlje svinje, iberska šunka, škampi sa lukom i uljem, raznorazne varijante teletine i morske ribe, katalonska i morska supa, a neretko je cena obroka u evrima jednocifrena. Iskrene preporuke za sve koji se nađu u Barseloni, mesto sa neuporedivo više duha od mondenskih mesta. U Can Culleretes smo se vraćali barem jednom svakog dana boravka u Barseloni.


Barselonom dominira brdo Monžuik sa tvrđavom/zamkom koje predstavlja ne samo spomenik od prvorazrednog istorijskog značaja i deo kulturnog nasleđa svih stanovnika Barselone, već je i jedan od najlepših prizora koje možete ugledati. Makar dok se ne približite dovojno blizu da shvatite da je sve načičkano grobovima. No, prizor Monžuika u smiraj dana predstavlja nešto zaista fantastično…


Svima koji se nađu u prilici iskreno preporučujemo turu razgledanja autobusom. Fantastično je organizovana, usput ćete puno saznati o arhitekturi grada, najbitnijim objektima, istorijatu razvoja Barselone, a da ne pominjemo najznačajnija mesta, koja ćete i posetiti. Uglavnom svaka kompanija ima dve paralelne ture, koje pokrivaju istočni i zapadni deo grada. Svaka traje između dva i dva i po sata, pod uslovom da nigde ne silazite (stoga je naša tura potrajala ceo dan, i opet nismo stigli da obiđemo sve što bismo želeli). Na svakoj stanici možete da izađete iz autobusa i sačekate naredni, budući da je karta dnevna (ili dvodnevna, ako se za to odlučite). Pride, treba reći i da će vam se, ukoliko planirate da izlazite i zapravo posetite brojna mesta, sve itekako isplatiti jer dobijate mnoštvo popusta u restoranima, na određenim lokacijama, prilikom ulaska u muzeje i slično. Zbilja fantastična stvar za svakoga, posebno onoga ko se po prvi put obre u Barseloni.

 I mi smo iskoristili priliku da prošpartamo gradom i posetimo nekoliko najznačajnijih lokacija. Nacionalni muzej Katalonije, Olimpijsko selo i stadion (Barselona je bila domaćin Olimpijade 1992. godine), Poble Espanyol (rekonstrukcija malog španskog sela iz starih vremena), stadion Kamp Nou, ali i nekoliko fantastičnih objekata i građevina o kojima ćemo vam nešto više uskoro reći.

Gaudi je velika tema i veliko ime Barseloni. Razlog zašto svuda slušate njegovo ime je u tome što je ovaj arhitekta krajem XIX i početkom XX veka em redizajnirao Barselonu, em projektovao i izgradio njene najznačajnije građevine. Naravno, ima tu nekoliko velikih imena, ali je Gaudi svakako najupečatljivije među njima, iz mnoštva razloga.


Jedan od najbitnijih razloga je svakako La Sagrada Familia, gigantska crkva posvećena Svetoj Porodici. Gaudi ju je gradio preko 43 godine i nije dočekao da je izgradi, uspevši da završi samo fasadu jedne strane. O kakvom se megalomanskom projektu radi, osim priloženih slika, neka vam ilustruje činjenica da se sve i dalje gradi. Unutrašnjost je, recimo, praktično prazna i tek čeka na završetak spoljnih radova. 

Mi smo iskoristili priliku da posetimo izložbu u egiptološkom muzeju, obzirom da je autor veliki poklonik istorije Starog Veka. Upravo je u toku bila izložba posvećena Tutankamonu sa nekoliko značajnih rekonstrukcija i originalnih objekata, tako da smo posetili muzej i divili se običajima Starog Egipta i umetnosti tog doba.



Naravno, neke stvari se mogu posmatrati i na drugi način. Živimo u vremenu opšte globalizacije i agresivnog marketinga, ali na neke stvari smo prosto alergični. Na primer, čuveni tornjevi na Placa Espanya su potpuno prekriveni reklamnim panoima i niko ne bi ni mogao da pogodi šta se ispod tih reklama nalazi. Poble Espanyol je takođe naružen, i samim tim je atmosfera starih vremena narušena, sa mnoštvom velikih reklama koje vise po zidovima.

Ipak, apsolutni šampion po tom pitanju jeste La Pedrera, ili kako se još zove, Casa Mila. Reč je o prekrasnom arhitektonskom ostvarenju pomenutog arhitekte Gaudija, sa valovitim terasama, inspirisanom oblikom školjke, jedinstvenog dizajna i nesvakidašnje spoljašnjosti…ili nam barem tako kažu, obzirom da je preko celog objekta okačena gigantska reklama za Nissan Note automobil…

Grad je izuzetno užurban. Izuzev starog dela grada u kome smo bili smešteni, primetili smo da je uglavnom sve pravilno i planski izgrađeno, sa širokim bulevarima koji povezuju delove grada. Još jedna veoma bitna stavka – skoro 80% ulica Barselone je jednosmerno! Svakako je čudno za nas koji dolazimo iz drugačijih uslova, ali nam deluje da to pomaže rasterećenju saobraćaja i lakom i brzom kretanju u odgovarajućem smeru. U razgovoru sa taksistima smo dobili informaciju da im je Barselona ubedljivo najlakša za vožnju od svih gradova, daleko ispred Madrida, Valensije i slično, upravo zbog ekstremno preciznog planiranja i dugačkih, jednosmernih bulevara.


Stari deo je ipak nešto posebno. Restorani na svakom koraku, uski prolazi i uličice, opasnost od džeparoša, prijateljice noći na svakom koraku, naročito crne puti…ali istovremeno i mesto strašnih kontrasta! Dok smo mi bili smešteni u skromnom hotelu u samom centru, ispred koga se nalazilo desetine restorana, sa druge strane građevine nekoliko ljudi uvek čeka na izbacivanje nove ture smeća. Nikome ne može da bude svejedno dok gleda takve scene…


No, da vas ne ostavljamo u negativnom raspoloženju. Barselona je jednostavno predivna i svakome ko je u stanju da priušti boravak u inostranstvu topla srca preporučujemo da dođu ovde, jer se ima šta videti i doživeti. Mi se već radujemo…da tako formulišemo, činjenici da je MWC redovna manifestacija koja se održava svake godine. Blago nama, u pozitivnom smislu, naravno!


 
 Kada se osvrnemo unazad, zaista nam je žao što nismo mogli ni izbliza puno da postignemo, uprkos enormnoj količini posla kojom smo bili obasuti. Stvarno je šteta, jer ovakav događaj i neverovatna količina noviteta svih vrsta i fela kojima budemo izbombardovani u nekoliko dana zaslužuje da se događaj isprati sa timom od više desetina novinara. Nažalost, sami i znate da ne samo da Benchmark to nije u stanju, već u suštini nijedan medij sa ovih prostora to nije u stanju, te da je ovo maksimum, makar u tekućem trenutku.

Delom je taj osećaj podstaknut i činjenicom da svi “žure da se nabiju u prvi dan”, makar iz ovih oblasti prema kojima je Benchmark tradicionalno okrenut, kao što su uređaji za krajnje korisnike. Sa druge strane, potpuno razumemo takav stav, jer svako želi da predstavi svoje novitete što pre, ne bi li dobio što više publiciteta i stekao neku vrstu konkurentske prednosti, makar u PR vodama. Koliko je samo toga bilo što nismo ni stigli da vidimo, ili pored čega smo samo ovlaš prošli…Ne, verujte nam, to niste u stanju ni da zamislite. Koliko li smo samo stvari već zaboravili do kuckanja ovog teksta? Nadamo se, ne previše, sigurno ne onih ključnih za naš izveštaj. Jednostavno, razmere događaja su…pa, blago rečeno, epohalne.

Za sam kraj, želimo da se osvrnemo na stvari koje su nas najviše impresionirale. Da, tu je bila premijera Galaxy S5, Sony je predstavio Z2 tablete i telefone, Nokia je izbacila ultrajeftine nešto-kao-Androide, LG je bio prisutan sa svojim G Flex telefonima…No, verujte, kada na licu mesta sve to vidite jedno do drugog, ogromna je tendencija da vam se sve to meša, da vas ništa od toga samo za sebe ne impresionira, posebno što svi uređaji postaju nalik jedan drugom kao jaje jajetu. Izdvoji se tu i tamo poneko, kao Sony sa svojim ultra-lakim tabletima ili LG sa zakrivljenim ekranima, ali nas su impresionirale neke druge stvari – konkretno, sve tri stvari koje su ostavile najjači utisak na nas smo videli na štandu kompanije Ericsson. Ne, ne govorimo ovo zato što nas je Ericsson vodio, i dozvoljavamo mogućnost da smo više impresionirani njihovim tehnologijama budući da smo više vremena proveli kod njih na štandu nego na drugim mestima, ali je prava i jedina istina da smo zapravo samo kod njih videli temeljito razmišljanje o tehnologijama i potrebama čoveka u budućnosti i najave nečega što nije vezano za konkretne aparate. Što bi se reklo, nešto sasvim posebno i drugačije.


Tri stvari koje su nas zaista impresionirale su, redom: ulična rasveta sa broadbandom, upravljanje mašinama na daljinu pomoću Occulus Rifta, kao i povezani automobil, još jedan koncept koji je Ericsson prikazao i koji nije samo obično vozilo povezano na internet, već vozilo koje koristi mnoštvo servisa i prepoznaje sopstveno okruženje. Verovatno ne moramo da vam objašnjavamo šta bi za pokrivenost značilo da svaka sijalica na ulici bude istovremeno transmiter, a šta tek reći za upravljanje mašinama na daljinu putem virtualne kacige. Očito u budućnosti nekima neće biti dovoljno da znate kancelarijski posao ili da budete vozač, već će se šaltati između tih uloga…

Adios, Barca!
Na samom kraju, želimo da istaknemo da smo ovom reportažom želeli da vam prenesemo (ne preterano) lične impresije i doživljaje, te opišemo kako to izgleda biti na jednom ovako velikom skupu. Pri tome smo imali za cilj da vas ne opterećujemo previše informacijama i podacima koje ste mogli da čitate po medijima (pa i Benchmarku) tokom proteklih dana, te da se stavimo u perspektivu šta bi vama kao čitaocima bilo najzanimljivije da pročitate. Verujte, mogli smo do prekosutra da do tančina opisujemo pojedine susrete, dešavanja, proizvode, od komplikovanih naprava koje se koriste u mobilnoj medicini, pa sve do fantastično maštovitih futrola i covera za telefone ili tablete.

FC Barcelona možda ima najneprijatniju himnu na svetu, ali grad Barselona ima najimpresivniji sajam tehnologije na svetu koji je baš kao i poznati fudbalski klub ponos ovog grada i nešto što mu daje dodatnu vrednost na tehnološkoj mapi sveta. Na jedno mesto se sliju svi koji su neko i nešto u svetu mobilnih tehnologija, pažnja svih svetskih medija je uperena na Mobile World Congress i osećaj kada ste aktivan učesnik ovakve manifestacije je zaista poseban. Nećemo reći da je u pitanju ponos, ali svakako nije ni mnogo daleko.

Nama na kraju ostaje da se zahvalimo kompaniji Ericsson, koja nam je omogućila da budemo deo jedne svetske manifestacije u pravom i punom smislu te reči, ali nam istovremeno na samom sajmu prezentovala toliko toga što nam se zaista dopalo, i što dramatično iskače iz “još jedan telefon, još jedan tablet” priče. Videli smo i čuli puno toga, iskusili skoro isto toliko, a ostaje nam da se nadamo da ćemo puno toga što smo iskusili u Barseloni doživeti jednog dana i u našoj zemlji. Da sve inovacije i tehnologije postanu sastavni deo naših života i na ovim prostorima, na opšte zadovoljstvo i dobrobit svih nas!

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi