Reportaža: Toshiba - IFA 2011, Berlin

Na poziv kompanije Toshiba obreli smo se prethodnih dana u Berlinu, na sajmu potrošačke elektronike – IFA. Čuveni japanski proizvođač je na ovoj manifestaciji nastupio izuzetno snažno, stavljajući do znanja potrošačima ali i konkurenciji da ima čime da se pohvali, te da kao jedan od najvažnijih predstavnika „japanske škole“ neće tako lako prepustiti tržišni udeo najvećim konkurentima...

Petar Gredelj IFA u Berlinu je jedan od retkih velikih sajmova koji nam je svih ovih godina našeg izveštavanja promicao. Možda je prethodna strateška opredeljenost našeg sajta razlog tome, no svakako da se multimedija danas nalazi u našem fokusu i verujemo da će u godinama pred nama imati sve veću zastupljenost u našem informisanju čitalaca. Verovatno je iz tog razloga usledila i odluka kompanije Toshiba da se priključimo velikom broju evropskih i svetskih novinara koji su se zajedno sa nama našli na ovom mestu kako bi ispratili novitete japanske kompanije.

Iako zbog obaveza prema domaćinu nismo bili u prilici da se detaljnije upoznamo sa ponudom ostalih proizvođača, par nekakvih subjektivnih utisaka o ovoj manifestaciji. IFA sa sobom danas nosi nekakav duh koji sajam koji smo najviše puta pratili do sada, Cebit u Hanoveru (čak sedam puta) – bez ikakve dileme gubi. Pre samo šest meseci na ovim stranicama lamentirali smo nad neizvesnom sudbinom te manifestacije pitajući se u kakvom ćemo je stanju zateći narednih godina. IFA Berlin tih problema nema, na ovom sajmu jasno se oseća da duh sajma živi, da veliko interesovanje postoji, da je publika tu, da proizvođači nastupaju onako kako se to od njih očekuje (makar od onih najvećih).  

 
Čime je Berlin osvojio izlagače nije nam poznato, tek jasno je da sve one koje godinama unazad nismo imali prilike da gledamo u Hanoveru, videli smo u Berlinu. I to kako…već na izlasku sa berlinskog aerodroma Tegel sačekala nas je ogromna reklama „plavog“(znate već kog) vendora iz Južne Koreje, a isti proizvođač je svojim reklamama oblepio dobar deo Berlina – Smart TV na svakom koraku.
 

Skoro da smo zaboravili kako izgledaju veliki i raskošni booth-ovi „na pola hale“ sa bezbroj različitih modela svih klasa i fela. Minimalizacija u Hanoveru naspram maksimalizacije u Berlinu. Očito da je segmentiranje sajmova donelo određeni efekat, mobilna telefonija tako se preselila u Barselonu, multimedija u Berlin, IT dok ga jos bude u ovakvom obliku, nastaviće tavorenje u gradu nekih 200 km zapadnije od Berlina. Ne smemo nikako zaboraviti na podatak da je potrošačka elektronika praktično grana industrije gde proizvođači još uvek uspevaju da ostvare solidne margine, gde tržište nije usko profilisano i praktično je nepresušan izvor prihoda. Consumer electronics čini se, ima daleko širi prostor pred sobom za napredovanje u odnosu na IT u kome skoro da nema korisnika koji sebi nije postavio pitanje, dokle više sa upgrade-om kada će moj računar za samo par meseci vredeti duplo manje!?
 

Sam sajamski prostor u Berlinu na kome se IFA održava, znatno je manje atraktivan od modernih zdanja od metala i stakla u Hanoveru. Neukusno je praviti poređenja, ali nakon osećaja ulaska u svemirski brod na Cebitu, ovde je infrastrukturu bolje porediti sa „velelepnim“ sajamskim objektima u Beogradu.  Sajam u Berlinu nagriza stub vremena, no valjda je i to razlog što pred velike kompanije mogu da izađu sa znatno umerenijim cenama od svojih poslovnih konkurenata.
 

Interesantno je da je arhitektura sajma više nalik građevinama u istočnom delu Berlina iako se sajam održava u delu Berlina koji je dugo bio pod britanskom komandom. Nismo se puno bavili ostalim izlagačima na sajmu budući da nam je Toshiba omogućila dolazak u Berlin i ova kompanija je bila u našem fokusu. Što se ostalih tiče, za podrobnije upoznavanje trebalo bi mnogo više slobodnog vremena da bi se i njima posvetili. Ovako, sve se svelo na „protrčavanje“ kroz hale…
 

Što se Toshibine organizacije tiče, ona je bila besprekorna. Od sjajnog Radison Blu hotela u srcu Berlina, odličnog timeline-a i poslovnih obaveza, vrlo dobro organizovane press konfernencije, izvanrednih uređaja, sve je bilo na izuzetnom nivou. Naročito nam se dopao visoki profesionalizam Toshibe koja za razliku od ostalih dozvoljava novinarima da“dišu“ – neki od konkurenata „svoje novinare“ drže praktično u standardnom šahu, ne dozvoljavajući im ni tren slobodnog vremena u kome bi eventualno mogli da bace po koji pogled na ponudu konkurentskih firmi. Eto na žalost, i to se radi… I par reči o Berlinu… Pisac ovih redova imao je priliku da poseti skoro sve velike gradove u Nemačkoj: Minhen, Štutgart, Frankfurt, Diseldorf, Keln, Hanover, Hamburg…samo je Berlin uvek nekako izmicao. Svi mi imamo neke svoje favorite, neku željenu destinaciju, neku sopstvenu Top listu favorita u svojoj glavi. Slušamo priče drugih, poredimo iskustva, menjamo prioritete. Neki nas gradovi ostave ravnodušnim, neki razočaraju, neki oduševe…Berlin svakako pripada ovoj trećoj grupi. Fantastičan grad, svakako, bez ikakve dileme jedan od najlepših evropskih gradova, tako svoj, tako drugačiji. Verovatno mnogi od nas pri zamišljanju idelnog putovanja razmišljaju o destinacijama sa puno sunca, o susretima sa civilizacijama starim i po par hiljada godina, istorijski veoma bitnim po istoriju čovečanstva.
 

Istorija Berlina ne seže toliko daleko ali ga mnoge druge stvari diferenciraju od drugih. Možda zato što ti istorijski događaji nisu tako daleki, zato što su sećanja relativno sveža. Grad sa dva centra, sa tako različitim navikama, različitom arhitekturom, drugačijim ljudima –i te razlike su i 20 godina nakon pada gvozdene zavese itekako vidljive.
 

Berlin je definitivno grad toliko drugačiji od bilo kog drugog grada na ovom svetu – jer koji je to grad betonskim zidom bukvalno preko noći bio tako surovo presečen? Iskidana pa ponovo sastavljena istorija, promenjene navike, razdvojen narod, da bi se nakon više od 30 godina ponovo sklopio u jednu, sasvim novu priču. Neverovatno iskustvo za svakoga ko poseti ovaj grad, toliko spomenika sasvim bliske (pa i mračne) istorije čovečanstva, i one pre i one posle II svetskog rata, toliko istorijskih mesta, toliko muzeja. Siguran sam, grad koji zaslužuje da mu se vratite i još jednom ga bolje upoznate…savet nekoga ko je zahvaljujući poslu kojim se bavi imao prilike da vidi više od prosečnog stanovnika ove zemlje. Berlin je grad za sigurnih Top 3 u Evropi, obavezno ga posetite. Odaberite početak septembra, spojite to sa IFA sajmom i eto maksimalnog užitka!
 

 

 
 
 

 
 
 

 
 

 Iako su mnogobrojni pozvani novinari imali priliku da se sa uređajima koje je čuveni japanski proizvođač pripremio upoznaju dan pre oficijalnog početka IFA manifestacije na zvaničnoj konferenciji, ovaj raport bih ipak otpočeo govorom jednog od predsednika ove kompanije. Prvi Keynote na ovogodišnjem IFA sajmu u Berlinu održao je upravo gospodin Masaaki Osumi ispred kompanije Toshiba. Ukoliko uzmemo u obzir da su na sajmu glavni govornici bili mnogi istaknuti ljudi iz sektora IT-ja i telekomunikacija, pa čak i Džulian Asanž, osnivač Vikiliksa (doduše, putem broadcastinga), biti prvi glasnogovornik na ovakvoj manifestaciji svakako je stvar prestiža i dokaza važnosti.
 

Gospodin Masaaki Osumi je svoj govor otpočeo potresnim slikama tragedije koja je zadesila Japan 11-og marta ove godine: u stravičnim zemljotresima i cunamiju nastradalo je hiljade ljudi, opustošeni su proizvodni pogoni mnogih kompanija, nestalo je na hiljade domova, a Japan se već mesecima suočava sa latentnom opasnošću i potencijalnom tragedijom nesagledivih razmera – naravno, mislimo na Fukušimu i opasnost od izlivanja radiokativnih materija u atmosferu. U takvim, izuzetno teškim uslovima kompanija Toshiba imala je za zadatak na prvi pogled nemoguću misiju, da na ovogodišnjem sajmu u Berlinu dostojno reprezentuje ime brenda koji nosi; i moramo priznati da je u tako teškim vremenima u tome itekako uspela.
 

Ono na šta će Toshiba u svetlu pomenutih nesrećnih događanja posebno obratiti pažnju u budućnosti jeste ušteda energije: ma koliko se to do 11-og marta činilo nemogućim, žitelji Japana su se u prethodnim mesecima suočili sa velikim nedostatkom električne energije. Shvativši svu težinu aktuelnog trenutka, inženjeri kompanije Toshiba su posebne napore uložili upravo u smeru smanjenja potrošnje uređaja a gospodin Osumi je ovom prilikom predstavio i monitor (sa TV tjunerom) koji je u stanju da puna tri časa po nestanku električne energije funkcioniše sa sopstvenim napajanjem. To će omogućiti žiteljima pogođenih područja da i usled nestanka struje mogu da nastave sa radom ili da prate informativni program. Toshiba noviteti Kao i većina drugih proizvođača, Toshiba se odlučila da javnosti predstavi svoje novitete dan pre zvaničnog početka sajamske manifestacije. Tačno u 17h na velikom Toshiba booth-u okupilo se par stotina novinara iz čitavog sveta kako bi tačno na vreme svoje čitaoce upoznali sa novitetima japanskog proizvođača.
 

Ono što smo unapred znali da će biti glavna zvezda Toshibine ponude jeste 3D glass free TV – LED televizori za čije vam gledanje nisu potrebne naočare. Bele naočare sa ispisanom porukom „Bye, bye“ dobili su svi novinari i simbolično, dobili smo ih da bi ih – bacili…  

…i kako bi na ovaj način ušli u novu eru gledanja 3D sadržaja.  Nećemo se u ovim momentima baviti isplativošću kupovine 3D televizora u Srbiji jer smo uskraćeni za adekvatne sadržaje, ali moramo konstatovati da se budućnost u kojoj sedimo ispred televizora sa nekakvim naočarima na glavama, sigurno nikome ne dopada. Budućnost je definitivno gledanje 3D-a bez ovog suvišnog asesoara a Toshiba je prva od svih proizvođača rešila da na tržište izađe sa spremnim modelom. Ukoliko se pitate da li je ovo daleka budućnost reći ćemo odmah da nije – Toshiba 3D Glass free televizori naći će se u prodaji već u decembru mesecu; naravno, prvo će se krenuti od zapadnih tržišta.
 

Upitaćete se verovatno, kako to radi? Princip gledanja 3D sadržaja je uglavnom svima već poznat: uz pomoć 3D naočara slike se velikom brzinom izmenjuju na oba oka zahvaljujući adekvatnim sočivima i imamo utisak gledanja trodimenzionalne slike. Toshiba je otišla korak dalje i praktično ovu tehnologiju premestila u sam ekran svojih panela i time omogućila 3D prikaz bez upotrebe odgovarajućih naočara; ali, šta se dešava kada se korisnik (ili više njih) pomera? Šta se dešava sa 3D prikazom? Poznato je da je Toshiba ovaj problem već rešila na svojim Qosmio 3D gejming notebook računarima uz pomoć motion detection senzora koji praktično prati pokrete korisnika i prilagođava mu prikaz. Šta se međutim događa kada više korisnika posmatra ovakvu sliku? Ipak prikaz na notebook računaru uglavnom posmatra samo jedan korisnik…
 

Ista tehnologija je primenjena i kod 3D glass free televizora: detektor pokreta simultano prati pokrete ovog puta čak do 9, da ih tako nazovemo „gledalaca“, tako da svaki od njih može da uživa u 3D prikazu bez naočara.  Detaljniji prikaz ove tehnologije ostavićemo kolegi Radovanoviću u nekom od budućih prikaza ove nove tehnologije, a budući da je ovo reportaža, dajemo samo neke osnovne odgovore…Kako radi 3D televizor bez naočara? Mnogobrojne novinare je to svakako zanimalo a naši domaćini omogućili su nam da se u to i uverimo. Strpljivo smo čekali u redu da bi se u našli u jednoj od desetak malih prostorija gde nam je u grupama od po troje novinara prezentovan rad novih modela Toshiba 3D glass free televizora. Prikazan nam je petominutni demo, i 3D bez naočara zaista RADI i to veoma dobro. Kvalitet 3D prikaza bi mnogo bolje opisao naš kolega zadužen za multimedijalne uređaje, ali budući da iskustva koja imam sa trodimenzionalnim prikazima na dosadašnjim modelima sa 3D naočarima nisu naročito uzbudljiva – budući da smatram da prostora za napredak ovih tehnologija ima na pretek, iskustvo gledanja glass free modela je zaista iznad očekivanja. I to je sigurno tek početak onoga što nas čeka u narednim godinama jer…uveren sam da niko ne želi da koristi naočare kako bi uživao u 3D prikazu ako na to nije primoran!
 

 
 

 
 
 
Nastavimo dalje sa novitetima koje je Toshiba prikazala u Berlinu: pošto je 3D nešto na šta svi proizvođači „pucaju“ iz svih oružja a ovaj proizvođač u tome naročito prednjači, pomenućemo i vrlo zapaženi 3D gejming notebook iz svima dobro poznate Qosmio serije. Iako znamo da među našim čitaocima nikako da se ustali mišljenje da je notebook kvalitetna alatka za uspešno igranje, moramo priznati da novi Qosmio zaista dobro izgleda u svakom pogledu a nikako ne smemo zanemariti i prednost u odnosu na konkurente: ovo je takođe 3D glass free model! Nastavimo sa 3D-om…tu je i nova generacija Camileo digitalnih kamera koje, pogađate već, snimaju 3D video.  
 

 
 
 

Na sajmu IFA 2011 Toshiba je takođe prikazala celokupan repertoar svojih notebook računara. Ponuda je zaista bogata u svim segmentima a to se i moglo očekivati od jednog od vodećih svetskih proizvođača. Pa ipak, glavna zvezda bio je (po rečima predstavnika Toshibe) najtanji notebook računar na svetu koji pripada prepoznatljivoj Portege seriji. Iako specifikacije Intela koji u narednim mesecima užurbano priprema ultrabook „maniju“ kažu da ovakvi računari ne smeju biti deblji od 18 milimetara, Toshiba je otišla korak dalje i pripremila notebook debeo – tanak svega 15.8 mm! Koliko dugo će se Toshiba zadržati na ovom nezvaničnom tronu ostaje da vidimo, budući da tek treba očekivati pravu najezdu novih ultrabook prenosnih računara od strane svih proizvođača.  

 

 
 

 
Od ostalih noviteta pomenuli bi smo dolazeći model tablet računara AT200, (opet po rečima ljudi iz Toshibe) najtanji tablet na svetu! Ovaj proizvođač je realno gledano, i pored gromoglasnih najava krajem prošle godine, podbacio na tablet tržištu; bilo je tu predstavljenih pa povučenih modela i čega sve još. Ovog puta Toshiba je rešena da sa svojim AT200 modelima odigra mnogo značajniju ulogu na tržištu koje beleži sve bolje rezultate…  

 

 
 

 
 

 
Ovde bismo se zaustavili sa prikazom noviteta koje je Toshiba prikazala u Berlinu tokom prethodne nedelje. Detaljnije informacije možete pronaći u arhivi vesti na našem sajtu (poslednji dan avgusta i prvi dani septembra) gde smo izveštavali o konkretnim modelima. Nestrpljivo očekujemo da se svi ovi uređaji nađu u rukama naših novinara koji će o njima dati svoj konkretni sud. Iskoristili smo ovu priliku da sa čelnicima Toshibe porazgovaramo o situaciji u našoj regiji: dobili smo čvrsta uveravanja da Toshiba vrlo ozbiljno računa na tržište Srbije i okolnih zemalja, te da će u budućnosti na njima biti još prisutnija, mnogo snažnije nego do sada. To naročito važi za segment LCD i plasma televizora gde Toshiba sa svojim najnovijim modelima jednostavno nije dovoljno prepoznata u oštroj konkurenciji i praktično je neprimetna na tržištu. Ostaje nam da vidimo da li će se ove reči u budućnosti i obistiniti. Zahvaljujemo se kompaniji Toshiba na divno organizovanom skupu i mogućnosti da se upoznamo sa njihovim tehnološkim novitetima i konkretnim uređajima. Posebna zahvalnost ide na adresu našeg ex kolege Ivana Čabrila ispred kompanije „McCann Erickson“ čijom zaslugom smo ponajviše dobili priliku da izveštavamo sa ovog spektakularnog događaja.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi