Telekom Srbija: GPS AutoTrack

Kako da u svakom trenutku znate gde se nalazi vaše vozilo, gde se kretalo, koliko kilometara je prešlo? Jednostavno, uz GPS Autotrack sistem koji je Telekom Srbija u saradnji sa Lanus-om implementirao uz pomoć CERTUS softverskog rešenja. Ovaj sistem vam omogućava da na vrlo lak način, samo uz pomoć web pretraživača i Internet konekcije, u svakom trenutku proverite trenutnu poziciju, pravac i brzinu kretanja vozila, kao i istoriju njegove putan

Bojan Dančuo

GPS AutoTrack

CERTUS AutoTrack je informacioni sistem za praćenje i nadzor vozila – Fleet management, pomoću sistema globalnog pozicioniranja (GPS), mreže mobilne telefonije (GSM/GPRS/USSD) i Interneta.

Certus AutoTrack uređaj se ugrađuje u vozilo korisnika, pri čemu ne postoji nikakva indikacija da je uređaj ugrađen. Pregled i praćenje flote vozila moguće je vršiti pomoću bilo kog računara sa Internet konekcijom. Usluge Certus kontrolnog centra su raspoložive 24h dnevno, svakog dana u godini.

Certus AutoTrack sistem nema skrivenih troškova, jer je mesečna pretplata fiksna i obuhvata praćenje na teritoriji Srbije (domaći saobraćaj) i van nje (međunarodni saobraćaj), na onim područjima koja su pokrivena mrežom mobilnog operatera sa kojima Telekom Srbija a.d. ima potpisan ugovor o saobraćaju u romingu (128 zemalja i 231 operator). Ovaj sistem za praćenje vozila je vrlo koristan i to ne samo u sistemima kojima je prevoz robe ili ljudi primarna delatnost, a u sistemu trenutno postoji više od 5.000 vozila.

Neki od najvećih klijenata su:
– Dunav osiguranje
– EFES Pivara
– Marbo
– Progard Securitas
– Hitna pomoć Beograd
– Klacska transport goriva
– Pošta Republike Srpske
– Triglav osiguranje
– DDOR
– Stracon security
– Metro Cash & Carry

Kako sistem radi

Lokacija vozila se određuje pomoću GPS prijemnika uređaja koji je instaliran u vozilo, koji daje podatke o poziciji, brzini, smeru kretanja i vremenu, što nadalje omogućava praćenje i izveštavanje u realnom vremenu. Podaci o vozilu se šalju na server CERTUS-a preko kanala mobilne telefonije, gde se obrađuju i dekodiraju u informacije koje su krajnjem korisniku prepoznatljive (ulica, broj, grad, država…) i kojima posredstvom Interneta može pristupiti i na taj način nadgledati svoj vozni park. Svi primljeni podaci se snimaju i mogu biti korišćeni i nakon izvršenih vožnji. Podacima o svom voznom parku, korisnik može pristupiti sa bilo kog računara koji ima internet konekciju, preko Certus sajta (www.certus.co.rs), unosom svog korisničkog imena i lozinke.

Kartografija koja se koristi za Srbiju je PLANPLUS, od kompanije Contrast d.o.o., koja je Lanusov partner u Srbiji.

Osnovne funkcije koje sistem omogućava

Na osnovu dobijenih parametara korisniku su na raspolaganju sledeće funkcije:

a) Nadzorna:
– istorija i praćenje jednog ili svih vozila u realnom vremenu na mapama;
– pregled vožnji sa njihovim trajanjem i vremenom u kome je vozilo bilo parkirano do sledeće vožnje;
– poređenje vožnji sa unapred definisanim rutama, u grafičkom obliku.

b) Operativna:
– definisanje ruta kretanja;
– planiranje vremena dolaska i eventualnih kašnjenja;
– operativno preusmeravanje i koordinacija flote vozila.

c) Analitička:
– dobijanje informacija o ukupnom vremenu korišćenja vozila, pređenom putu, maksimalnoj i prosečnoj brzini kretanja za izabrani period;
– prebacivanje tabelarnih podataka na lokalni računar u vidu Excel fajla;
– pregled istorije kretanja u tabelarnoj formi i na mapama;
– iscrtavanje putanje kretanja za izabrani period.

Parametri koji se prate

– Pozicija vozila (ulica, naselje, grad)
– Brzina vozila u svakom trenutku i realnom vremenu
– Vreme stavljanja vozila na kontakt
– Vreme skidanja vozila sa kontakta
– Trajanje vožnje i parkiranja
– Pređeni put (km)
– Maksimalna brzina (km/h)
– Prosečna brzina(km/h)

Svi pomenuti parametri se dobijaju u realnom vremenu za sva vozila koja su opremljena GPS sistemom (standardni vremenski period slanja podataka je na po 60s). Period slanja podataka je moguće promeniti na zahtev korisnika i može da bude skraćen do 15s. Podaci trajno ostaju u bazi podataka CERTUS-a, a korisnik ima direktan pristup za posladnjih dvadesetak dana. Za vremenski period koji više nije dostupan korisniku preko Interneta, po zahtevu korisnika, može se dostaviti pregled od strane CERTUS-a koji je potrebno filtrirati iz back up baza.

Postoje dva modela po kojima korisnici mogu da koriste Autotrack uslugu, a od njihovih potreba zavisi koji im više odgovara finansijski.

Model 1

Model 1.*

Osnovna cena
Din.

Cena sa PDV-om
Din.

Certus AutoTrack uređaj

1,00

1,18

SIM kartica

1,00

1,18

Ugradnja uređaja u putničko vozilo**

2.542,37

3.000,00

Ugradnja uređaja u teretno vozilo**

3.050,85

3.600,00

Izlazak na teren radi ugradnje uređaja u vozilo

1.271,19

1.500,00

Mesečna pretplata po vozilu

1.900,00

2.242,00

* Ugovorna obaveza 24 meseca.
** Ugradnja uređaja se plaća direktno servisu koji je s naše strane ovlašćen za pružanje te usluge.

Model 2*

Broj uređaja

SIM Kartica (Din.)
sa PDV-om

Cena uređaja (Din.)
sa PDV-om

Pretplata za uslugu praćenja vozila (Din./mesec)
sa PDV-om

Pretplata za
TK uslugu
sa PDV-om

1-10

1,18

21.240,00

1.062,00

354,00

11-20

1,18

20.178,00

1.008,90

354,00

21-30

1,18

19.116,00

955,80

354,00

31-75

1,18

18.054,00

902,70

354,00

76+

1,18

16.992,00

849,60

354,00

 

* Ugovorna obaveza 24 meseca.
** Ugradnja uređaja se plaća direktno servisu koji je s naše strane ovlašćen za pružanje te usluge.

Kako je sistem u potpunosti domaći, kako hardverski tako i softverski, uvek je moguće realizovati neke dodatne zahteve korisnika, ukoliko su u granicama realnih mogućnosti implementacije. Garancija na uređaj Certus AutoTrack je 12 meseci od ugradnje u vozilo.

Pregled softvera

Ako želite da sami probate kako sistem funkcioniše, možete to uraditi ne demo sajtu (korisničko ime i lozinka su demo/demo), gde imate na raspolaganju većinu funkcija i možete pratiti određeni broj vozila u koja su baš u tu svrhu ugrađeni Autotrack uređaji i koja se zaista kreću, tako da informacije koje dobijate zasnovani na realnim vozilima, ne na nekim fabrikovanim test podacima.

Osnovni ekran je zamišljen kao neki vid desktopa računara, pa tako u donjem levom uglu imate Start meni iz kojeg imate pristup svim modulima, dok se na desktop površini nalaze prečice do istih tih modula. Čak se u “taskbaru” pojavljuju prozori koje otvorite, a možete i odabrati jednu od ponuđenih vizuelnih tema i promeniti wallpaper (mi bismo voleli i mogućnost da ga u potpunosti isključimo, ali je nismo našli).

Kada odete na opciju “Vozila” videćete spisak automobila koje ovaj demo sistem prati, pa možete izabrati neki od njih i videti gde se trenutno nalazi, kao i kuda se sve kretao (do 20 dana unazad).

Kada odaberete automobil čiju lokaciju želite da saznate, dobićete mapu (zasnovanu na Contrast PlanPlus mapama) koju možete zumirati sve do nivoa ulice. Ovako možete i pogledati trenutan položaj svih vozila, kao i definisati posebne grupe vozila, pa pratiti zasebno svaku od njih. Moguće je čak i kreirati grupe korisnika, gde određeni korisnici mogu da prate samo određenu grupu vozila.

Ako uđete u “Istoriju kretanja”, dobićete tabelarni prikaz vožnji, zajedno sa pređenom kilometražom i vremenima. Prvi red u listi je trenutno najsvežija informacija, a ukoliko se vozilo trenutno kreće, možete osvežavati ovu stranicu jednom u 60 sekundi (koliko je podrazumevani interval slanja informacija iz GPS uređaja) i uvek ćete imati aktuelno stanje. Sve to naravno možete prikazati i na mapi, radi lakšeg pregleda.

Svaku vožnju je inače moguće snimiti kao rutu, pa zatim tu rutu uporediti na mapi sa nekom drugom, radi lakše analize. Podaci o vožnjama uključuju i maksimalne brzine, pa možete lako proveriti da li je bilo slučajeva prekoračenja dozvoljene brzine. Takođe imate i grafičke prikaze nekih parametara, pa tako možete lako dobiti grafik brzine vozila u vremenu (na slici ispod).

Jedna od najbitnijih mogućnosti softvera jeste generisanje dnevnih izveštaja (koje je u demo verziji nažalost nefunkcionalno, ali iz razumljivih razloga). Izveštaji se generišu ujutru za prethodni dan, a na raspolaganju je pet vrsta izveštaja:

1. Izveštaj o korišćenju vozila daje pređeni put, maksimalnu i prosečnu brzinu i efektivno vreme korišćenja vozila. Moguće je definisati radno vreme i podeliti izveštavanje na vožnje u radnom vremenu i van toga.

2. Izveštaj o izvršenim vožnjama daje pregled vožnji za sva vozila korisnika.

3. Izveštaj o prekoračenjima brzine daje sve pozicije gde je došlo do prekoračenja dozvoljene brzine za sva vozila.

4. Izveštaj o zadržavanjima daje sva mesta gde su se vozila zadržavala duže od 3 minuta.

5. Izveštaj o obilasku lokacija daje pregled poseta lokacijama sa vremenima dolaska i odlaska za sva vozila.

Zaključak

GPS AutoTrack sistem je izuzetno korisno i u današnje vreme praktično neophodno rešenje za praćenje poslovne flote vozila. Izuzetno je lako izvući razne vrste informacija iz podataka koji se prikupe putem GPS modula, a njihovom analizom se može zatim dosta toga učiniti kako bi se sistem prevoza optimizovao i smanjili se troškovi.

Zaposlenima se u prvom trenutku možda baš i neće dopasti da budu pod “prismotrom”, ali kako je njihova obaveza da se ponašaju optimalno i odgovorno tokom radnog vremena, vrlo brzo će shvatiti da je i u njihovom interesu da prihvate ovakav sistem putem kojeg se lako može videti i nečiji nadprosečan učinak koji onda može biti adekvatno nagrađen.

Automatizovano generisanje preglednih izveštaja sa mogućnošću provere aktuelnih podataka uz grafički prikaz lokacija i ruta, daju vam u ruke zaista moćan alat. Uz to, trenutni pregled stanja na terenu omogućava i brze i pravovremene reakcije, što je svakako slučaj sa sistemom Hitna Pomoć Beograd koji koristi AutoTrack, gde nečiji život često zavisi od brzih reakcija.

Na zapadu su ovakvi sistemi veoma popularni, prvenstveno zbog velikih ušteda koje se njihovim korišćenjem mogu ostvariti. Međunarodni i regionalni prevoznici ostvaruju ogroman profit ako u svakom momentu pouzdano znaju gde su im prevozna sredstva. Bez problema mogu sagledati kašnjenja i proceniti vreme dolaska, u toku prevoženja odlučivati o dopunskom ukrcavanju, odnosno planirati vreme sledećeg polaska i dolaska vozila.

Umesto da se plaćaju visoki računi provajderu mobilne telefonije za razgovore sa vozačima, jednostavno, brzo i pouzdano može se saznati njihova stvarna pozicija i status vozila – u svakom trenutku. Blagovremenim preusmeravanjem kretanja vozila u slučajevima zastoja na određenim graničnim prelazima ili putnim pravcima (sudar, poplava, odroni i sl.) postižu se ogromne uštede u poslovanju (penali za kašnjenje, racionalno upošljavanje kapaciteta i sl.). Ako se tome doda funkcija kontrole eksploatacije voznog parka i racionalan utrošak goriva, onda postaje sasvim očigledno da sistem za GPS praćenje postaje u današnje vreme neophodno i osnovno sredstvo za bilo koji ozbiljan poslovni sistem.

Zahvaljujemo se kompaniji Telekom Srbija na pomoći prilikom realizacije ovog članka.
 

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi