Petar Gredelj
Telenor E-Office – Mail pro
Mail kao sredstvo komunikacije koristimo svi, stalno ili povremeno, na ovaj ili onaj način: da li je to nalog kod provajdera internet usluga, da li kod nekog od mnogobrojnih „ponuđača“ na globalnoj mreži, mail na sopstvenom domenu. Međutim, kada su u pitanju poslovni mail nalozi, rad u grupi, deljenje zajedničkih kalendara i taskova a pri tome moraju da se zadovolje određeni sigurnosni standardi, stvari postaju ipak malo drugačije. Izbor se znatno sužava ukoliko se odlučite da stepen komunikacije podignete na nešto viši nivo, a da pri tome vaša poslovna komunikacija sa spoljnim svetom prati profesionalne trendove.
Pre otprilike mesec dana na konferenciji koja je tom prilikom upriličena za srpske IT novinare, Telenor i Microsoft su predstavili svoj zajednički projekat, servis koji Telenor nudi svojim klijentima pod imenom Telenor E-Office – Mail pro. Prisustvo na ovoj konferenciji te razumevanje interesantnosti ponude najjačeg provajdera mobilne telefonije u Srbiji nagnalo nas je da i sami isprobamo mogućnosti novog Telenor servisa. Naše interesovanje za ovakvu ponudu nastalo je iz posebnog razloga, budući da i Benchmark kao mala firma traži najbolji način za pospešivanje komunikacije između zaposlenih, odnosno lakši oblik planiranja a da pri tome svi učesnici budu up to date sa informacijama u svakom momentu. No o tome nešto kasnije, u daljem toku ovog članka.
Šta je Telenor Mail pro servis?
Mail pro servis kompanije Telenor predstavlja uslugu namenjenu prvenstveno malim i srednjim preduzećima i nudi podizanje stepena komunikacije partnerima bez značajnijih ulaganja. Na šta se konkretno misli? Ogroman broj malih preduzeća u Srbiji, naročito onih bez razvijenog IT sektora ili jednostavno, nerazumevanja kako (dodaćemo, i zašto) implementirati ozbiljnije sredstvo komunikacije, razmenu informacija putem maila između sebe ili sa partnerima, vrše na, zašto ne reći, prilično primitivnom nivou.
Dobar deo ove komunikacije ostvaruje se sa mail naloga otvorenih kod ISP-ova (internet service provajdera), mnogi čak komuniciraju sa free mail naloga (hotmail, gmail, etc), dok se za one koji imaju svoj internet domen i uz njega sopstveni mail server (najčešće POP3) u ovoj situaciji čak može reći i da su napredni!? No koliko je ta komunikacija brza, šta omogućava zaposlenima? Ne mnogo…analizirajmo prvo kako uobičajeno koristimo pristup mailu na našim mobilnim telefonima jer je servis kojeg ovom prilikom predstavljamo i potekao od provajdera mobilne telefonije.
Mobilni telefoni i pristup mailu
Bez maila ne možemo, manje ili više. Ne jednom je skoro svakome od nas brza informacija a sa njom i adekvatna reakcija, značila uspešno uspešno obavljen posao, sa njim i zarađeni novac. Isto tako, ne jednom smo se zapitali, eh, što nisam bio bliže računaru? Imati na raspolaganju mail u svakom momentu nije ništa novo i naročito je bitno svima kojima takva informacija život znači: verujemo da dobar deo čitalaca našeg sajta već godinama „nosi svoj mail sa sobom“, naravno uz upotrebu mobilnog telefona. Stepen dostupnosti brzine ovakve komunikacije napredovao je sa godinama rada mobilnih operatera u Srbiji, njihovim (preskupim) tarifama za prenos podataka, načinom kojim ćelimo da pristupimo svom accountu, odnosno količinom novca koji želimo za to da izdvojimo. Naravno, najčešće korišćeni način pristupa mailu je uz pomoć aplikacije koju uglavnom svi posedujemo na mobilnom telefonu gde prvenstveno mislimo na pristup POP3 nalogu. Korisnik po želji definiše želi li želi da svom nalogu pristupa pristupa manualno u željenom momentu ili pak da sam aparat to uradi automatski u definisanom vremenskom periodu (15 minuta, pola sata, sat, dva, četiri, itd…). Oba rešenja su u godinama koje su za nama imale svojih loših strana prvenstveno zahvaljujući izrazito nefer tarifama domaćih operatera: svako započinjanje (GPRS, 3G) veze između vašeg aparata i mobilnog operatera tarifirano je sa inicijalnim paketom od 100 kb protoka! U praksi je to izgledalo ovako: telefon uspostavlja vezu, vrši upit ka mail accountu klijenta – ima li maila? Nema…razmena podataka od svega kilobajt, dva tarifirana je međutim sa 100 kb! Zamislite da ste podesili svoj telefon da „čekira“ mail na svakih 15 minuta jer prosto želite da budete u toku sa informacijama – a pri tome nemate informaciju da se svako započinjanje veze operater tarifira na ovakav način? Znači, svaki upit predstavlja novu započetu sesiju i nemali je broj onih koji su preneraženi gledali u svoj telefonski račun na kraju meseca. Evo i računice i to u slučaju da ste mesec dana na taj način proveravali svoju poštu na svakih 15 minuta ne razmišljajući pri tome o posledicama:
– 15 minuta check maila = 4 puta na sat X 24 časa = 96 puta dnevno x 30 dana = 2880 ostvarenih sesija sa inicijalnih 100 kb po započetoj konekciji
To u praksi znači da ste makar primali i samo par mailova dnevno, imali zagarantovani mesečni protok od preko 280 MB mesečno! Pomnožite to sa 40-ak dinara po megabajtu koliko uobičajeno košta prenos podataka ukoliko to nije deo vašeg paketa usluga koji ostvarujete kod mobilnog operatera: potrošili ste više od 100 evra za mesec dana samo što ste hteli da budete up to date sa osnovnim informacijama koje su nam svima potrebne! Veliki je broj onih koji su se žestoko opekli zbog toga, čak i potpisnik ovih redova osetio je na svojoj koži ovaj problem; iako sam bio upoznat sa ovakvom problematikom (za razliku od mnogih drugih), dešavalo se da se jednostavno zaboravi sa izmenom osnovnog intervala koji ste podesili u trenucima kada iščekujete važnu informaciju i njeno prispeće na vaš mail nalog. Zamislite još pri tome agoniju da vam se takva zaboravnost desi dok se nalazite u roamingu…
Prispećem Blackberry servisa koji su pre nekih dve godine implementirali svi operateri mobilne telefonije u Srbiji, pristup mailu je postao znatno normalnija opcija za svakodnevnu upotrebu. Verujemo da nije potrebno objašnjavati način funkcionisanja ovog u svetu izuzetno popularnog „push mail“ servisa: za oko 1000 dinara inicijalne pretplate korisnicima je omogućen stalni i izuzetno brzi pristup mail nalozima, sa uključenim (u proseku 30-ak MB) protokom koji je uz visok stepen kompresije koji pri prenosu omogućava Blackberry servis za uobičajene korisnike bilo sasvim dobro i finansijski isplativo rešenje. Međutim, ni sa Blackberry-jem situacija nije perfkektna, podrazumeva se da ćete zbog upotrebe ovog servisa promeniti i svoj mobilni telefon (nije obavezno): BB servis naravno najbolje funkcioniše na RIM-ovim aparatima mada se može uključiti i na mobilnim telefonima baziranim na Windows Mobile odnosno Symbian platformi (iPhone nije podržan).
Ono što međutim predstavlja problem jeste korištenje Blackberry usluge kada su u pitanju corporate korisnici; do sada smo govorili o individualnim mail nalozima ali kada su veće grupe korisnika u pitanju, stvari ne izgledaju ni blizu jednostavnim. Tako i dolazimo do realno jedinog rešenja kada su u pitanju kompanije, a to je korišćenje Microsoft Exchange servisa…
Microsoft Exchange i Telenor mail pro servis u praksi
Dolazimo konačno do teme našeg članka a to je top mail komunikacija i rad u grupi korisnika bazirana na nekim uobičajenim standardima i „pravilima“ koja važe u modernom poslovnom okruženju. Bez želje da navijamo za „ovu ili onu“ stranu, s namerom da sami sebi kao malo preduzeće priuštimo ono najbolje, već mesecima tražimo za firmu Benchmark idealnu varijantu koja treba da zadovolji ne tako brojne ali valjane zahteve. Ti zahtevi podrazumevaju mail komunikaciju u trenu, rad na zajedničkom kalendaru sa deljenim taskovima i listom zakazanih sastanaka, mogućnost deljenja fajlova koji u svakom momentu i na svakom mestu mogu biti na usluzi svakom od članova tima. Rešenja ima bezbroj, dobrih manje dobrih ili zamornih – ono što jeste problem je to da nijedno do sada isprobano rešenje nije u potpunosti ispunjvalo naše jednostavne zahteve. Iako smo baratali sa podatkom da Microsoft Exchange može da ispuni ono što nama u suštini treba, pitanje isplativosti ovakvog rešenja, to jest ulaganja potrebnih za njegovu realizaciju je za naše malo preduzeće stavljeno pod veliki znak pitanja. Međutim, paket Telenora Mail pro koji je ova kompanija pre nešto više od mesec dana promovisala i realizovala u saradnji sa kompanijom Microsoft (tačnije njenom domaćom kancelarijom) u ovom momentu predstavlja ono što je firmi Benchmark nedostajalo – i zato želimo da vam ovim tekstom prenesemo naše utiske, kao neko ko se odlučio da test paket nastavi da koristi. Sve to preneseno je kroz praktičan primer, kroz probleme sa kojima smo se susreli u potrazi za alternativnim, čitaj – besplatnim rešenjima.
Alternativna rešenja
Znamo da će neki od čitalaca odmah pomisliti: čemu sve to, postoji besplatno a dobro rešenje koje se zove Google documents. Da, svakako, niko ne spori ogromnu ekspanziju guglovog čeda koje ima izuzetne aspiracije da koliko je to god moguće poljulja slavu Microsoft Office + Exchange kombinacije. I jučerašnja vest na našem sajtu govori da Google od svog servisa u budućnosti očekuje jako mnogo, da Google documents koristi već 25 miliona ljudi širom sveta te da će svi zaposleni u Google kompaniji u potpunosti preći na upotrebu ovog rešenja. Google je korisnicima ovog paketa u prethodnom periodu pripremio mnogo pogodnosti kako bi relativno bezbolno izvršili tranziciju sa MS Office paketa: sinhronizacija MS Outlooka sa Google apps-om je nešto što već odavno funkcioniše, korisnici mobilnih telefona već neko vreme mogu koristiti push mail kada je njihov Gmail nalog u pitanju. Dakle, besplatna simulacija naprednih servisa. Sledeći apdejt koji sprema Google podrazumeva migraciju sa MS Exchange-a, lak i jednostavan copy – paste svega što se nalazi na vašem serveru: mailovi, kontakti, deljeni kalendari i taskovi! Reklo bi se, zašto bi neko plaćao kada sve to ima besplatno?
Iz jednog, jedinog prostog razloga – vaš mail nalog, vaša korespondencija sa poslovnim partnerima u tom slučaju dolazi sa mail adrese koja ima sufiks gmail.com! Smatrate li u poslu ozbiljnim onoga ko vam piše sa gmail, hotmail ili drugih free naloga? Da li uopšte postoji takav partner sa kojim sarađujete a koristi takvu mail adresu? Ne mešajmo privatni nalog i poslovni, govorimo o ozbiljnim rešenjima predviđenim za upotrebu u preduzećima…ne, nakon analize sopstvene mail liste došli smo do zaključaka da sve firme sa kojima sarađujemo koriste zvanične, kompanijske mail naloge. Šta se u pozadini krije ponajmanje je bitno, da li ta firma ima sopstveni server sa ozbiljnim mail klijentom, običan POP3 servis ili najjednostavnije rešenje podržano setup-om kod ISP-a. Google apps je sjajno (i besplatno) rešenje za privatne korisnike ali u poslovnom okruženju jednostavno nema prođu.
U potrazi za idealnim rešenjem za svoj problem, firma Benchmark je interno eksperimentisala sa nekoliko besplatnih server side rešenja. Neka od njih smo i „podigli“ na sopstvenom serveru: recimo Group Office, zatim Feng Office na primer – ali to jednostavno nije ono što svi očekujemo, pravo i profesionalno rešenje, dobra sinhronizacija sa Outlookom koji jednostavno po navici već godinama svi u redakciji koristimo. Ovi softveri nude dosta toga i svakako je interesantno isprobati ih jer u određenom okruženju mogu imati konkretnu primenu, ali… O push mailu i pristizanju mailova na mobilni telefon u istom momentu nećemo ni govoriti…jedino rešenje za koje smo znali da može da zadovolji sve naše potrebe i želje jeste MS Exchange.
Koji su argumenti Microsofta?
Iz tog razloga, pređimo na Microsoft-ovo viđenje ove problematike, zašto Microsoft smatra da su njegove objedinjene komunikacije (Microsoft Unified Communication Solution) bolje i profesionalnije rešenje od bilo kog drugog?
Microsoft Unified Communication Solution je „enterprise class“ rešenje bazirano na najnovijim Exchange tehnologijama koje pomažu i zaštićuju komunikaciju, redukuju troškove i unapređuju email komunikaciju. Microsoft se pozicionirao u vodeće kompanije po Gartnerovom „magičnom kvadrantu“ objedinjenih komunikacija (Unified Communications) u 2009. godini. Gartnerovi analitičari utvrdili su na osnovu svojih analiza da je kvalitet, unapređenost i efikasnost Microsoft-ovih alata, usluga i procedura dovedena do visokog nivoa i da unapređuje individualne, grupne i enterprise komunikacije.
Unapređenje produktivnosti i efikasnosti unutar kompanije
– Podržana mobilnost (uvek ostajete apdejtovani informacijama čak i kada se nalazite van kancelarije)
– Unapređen timski rad
– Unapređena saradnja
– Uvek ste informisani
– Uvek ste povezani sa kolegama
– Smanjenje troškova
– Smanjenje troškova putovanja zaposlenih njihovim uključivanjem u timski rad, deljenjem informacija u realnom vremenu sa članovima tima koji su na drugim lokacijama
– Manji planirani troškovi
– Predvidljivi tekući troškovi
– Zaštita postojećih investicija
Pojednostavljenost IT-a u kompaniji
– Smanjena kompleksnost
– Garantovana pouzdanost
– Garantovana bezbednost
Pregled mogućnosti MS Exchange-a
Microsoft Exchange obezbeđuje isplativo rešenje koje prevazilazi osnovnu upotrebu emaila i poslovnim korisnicima omogućava potpunu kontrolu nad poslovnim komunikacijama. Njegove najvažnije karakteristike su:
– Pristup profesionalnom email rešenju, kalendaru i kontaktima na svakom mestu, u svakom trenutku, upotrebom bilo kog uređaja koji podržava aktivnu sinhronizaciju
– Dodatni alati za email menadžment, zaštitu od spama, enkripciju i hitni pristup
– Mogućnost davanja pristupa drugima u pogledu emaila, zajedničkih kalendara, taskova
– Unapređena produktivnost i mogućnost rada sa drugim MS komnikacionim servisima kao što su Microsoft Share Point, Office Live Meeting ili Office Communications Server
Mogućnost korišćenja MS Exchange-a za prosečnu kompaniju
Dolazimo lagano do ključnih delova ovog teksta; ako smo u dosadašnjem izlaganju zaključili da Microsoft Exchange predstavlja napredno i profesionalno rešenje kada je mail komunikacija odnosno mogućnost rada po grupama u pitanju, ostaje nam da se i pozabavimo onima koji to rešenje treba da primene u svom poslovanju. Iz ugla nekoga ko se kreće u IT krugovima pouzdano mogu da tvrdim da je većina naših partnera još godinama unazad podigla platformu svog poslovanja i komunikacija upravo na primeni nekih od Microsoft tehnologija. No to nije merodavan podatak, budući da je učešće IT kompanija u ukupnom broju firmi u Srbiji nešto što se meri promilima. Šta je sa, nazovimo ih običnim preduzećima koja se bave drugačijim oblastima poslovanja, preduzećima u kojima je shvatanje informacionih tehnologija na izuzetno niskom nivou, o infrastrukturi ili korišćenju da i ne govorimo. Dopiranje do svesti ljudi koji u tim firmama odlučuju o stepenu razvoja i unapređenja po pitanju komunikacije jeste ono što će za sve veće softverske igrače na ovom tržištu biti najveći zadatak; kako ubediti nekoga da unapredi svoju infrastrukuturu, kako ga ubediti da je to ulaganje a ne uzalud potrošen novac, kako uveriti poslodavca da obuka radnika za potrebe pravilnog korišćenja rešenja može drastično poboljšati performanse. Zašto obnoviti prastare računare, zašto brža konekcija ka internetu, zašto ne grupisati sve zadatke u narednom periodu, kako ljudstvo obučiti da komunicira i planira timski a ne stihijski. Milion pitanja i još više dobrih i loših odgovora na njih. I sve bi to mogla biti tema mnoštva članaka a ne jednog ovakvog…
Za takvu prosečno negativnu srpsku kompaniju, a takvih je želeli to da priznamo ili ne i previše, ulaganje u server i kupovina softvera jeste nešto što teško prolazi – naročito ako su na ključnim pozicijama stariji kadrovi nespremni na takve vrste ulaganja. Imamo i drugi slučaj, gde izvesna tehnička kultura postoji, postoji i želja pride – ali mogućnosti govore suprotno. Uzmimo primer malog preduzeća po imenu Benchmark koje ima svoj domen, ima sopstveni server baziran na Linux platformi, sistem koji zahvaljujući dobrom administratoru funkcioniše dobro, naša komunikacija je prilično zaštićena, mail-spam filteri obavljaju svoju dužnost. Zarad svih željenih mogućnosti koje smo nabrojali u dosadašnjem toku teksta, Benchmark bi morao da investira popriličnu sumu novca u Microsoft Server softversku platformu + MS Exchange paket. Za neveliki broj zaposlenih verovatno nesrazmerna investicija – a ne zaboravimo da mala firma Benchmark i sa takvom infrastrukturom kakvu poseduje ima prednost u odnosu na najmanje 90 procenata (malih i srednjih) preduzeća u Srbiji. Kako tek njih naterati da investiraju u jedan ovakav sistem? Nikako…sa postojećim stanjem tehnološke svesti u Srba, apsolutno nikako. No ne zaboravimo da prosečan Srbin drugačije razmišlja ako mu se nešro ponudi na rate, ček na poček…tu je već potrebno dostaviti mu informaciju da bi on takvu robu kupio. Benchmark će to ovog puta učiniti sa zadovoljstvom jer smatramo da je ova ponuda dobra za mnoge kompanije u Srbiji kako bi se makar malo pomerili sa mrtve tačke i počeli da primenjujemo nešto što čitav svet koristi. Ne iz želje da nekoga ubedimo da bez ovakvog servisa neće moći da živi i radi, prosto želimo da ovim člankom prenesemo naša, krajnje pozitivna iskustva. Bude li neko od onih koji čitaju ovaj tekst uspeo da kao zaposleni u svom preduzeću makar stavi do znanja svojim poslodavcima da zaista kao firma mogu delovati i postati ozbiljniji zahvaljujući ovakvom servisu, naša misija će biti ispunjena.
Telenorov Mail pro paket omogućava da za realno skroman iznos na mesečnom nivou nivo kvaliteta komunikacije u svojoj kompaniji podignete na znatno viši nivo a da pri tome nemate apsolutno nikakvih inicijalnih ulaganja. Toliko toga već godinama slušamo o takozvanom clouding computingu – evo jednog jednostavnog primera kako to može da izgleda u praksi, kako malo preduzeće može imati sopstvenu komunikaciju baziranu na novim i pouzdanim tehnologijama a da ne mora da ulaže sopstveni novac.
A kako možete imati „svoj mail kod Telenora“? Sve zavisi od vašeg izbora…ukoliko vaša firma nema registrovan domen, možete ga registrovati kod NIC-a i preko nekog od provajdera zatražiti da vaš domen preusmeri na mail servere Telenora. Ukoliko vam nije važno (a smatramo da će retko ko odlučiti da mu nije važno ako pribegava ovako ozbiljnom rešenju), možete se odlučiti da vam mail adresa glasi recimo [email protected]. Ukoliko primera radi vaše preduzeće već hostuje svoju prezentaciju kod nekog od provajdera ili pak ima sopstveni server, dovoljno je da jednostavnim izmenama (koje ipak mora da uradi administrator) preusmerite svoj mail saobraćaj na mail servere Telenora i primalac vašeg maila nema nikakav utisak da se išta menjalo. U njegov inbox i dalje stiže pošta sa vaših oficijalnih mail adresa. Samo je vaš komunikacioni sistem podignut na znatno viši nivo i vi ste ti koji će osetiti blagodeti realno skromne investicije.
Šta imaju da kažu Telenor i Microsoft?
Nas je na samom početku zanimalo kako je uopšte došlo do saradnje između Telenora i Majkrosofta na ovom polju. Odgovor na ovo pitanje, kao i mnoge druge stvari koje su nas interesovale u vezi ovog servisa otkrili su nam Igor Ivanović, marketing menadžer za biznis segment u Telenoru, i Zoran Janković, predstavnik prodaje za velika preduzeća u Majkrosoftu. Evo kako su obojica objasnili ovakav potez:
Igor Ivanović (Telenor): Dugo smo razmatrali šta je to što tržište traži kako bismo prevazišli okvire naše standardne voice ponude. Tržište se svelo na to da se cene obaraju drastično za razgovore unutar grupa, naročito kod pravnih lica. Pretplate idu sve niže i niže, telefoni su glavni prodajni deo koji privlači korisnika mobilnom operatoru. Telenor prosto nema takav stav prema tržištu nigde u okviru grupe, pa tako ni ovde. Sve vreme smo razmišljali šta to možemo da uradimo, naročito nakon uvođenja Telenor Interneta, kada smo videli da ovde postoji prostor za usluge tog tipa. Bilo je ranije pokušaja da se ukroje neke ponude za mala pravna lica, međutim, tržište ovde naprosto nije edukovano da kod mobilnog operatora traži nešto više od mobilnog telefona. Onda smo došli do zaključka da bi trebalo ući u saradnju sa nekime ko predstavlja brend i koga tržište prepoznaje u tom smislu, a Majkrosoft to definitivno jeste. Tako smo uspostavili saradnju, i odmah je bilo jasno da treba da krenemo sa nečim što predstavlja osnovni servis – naći neko mejl rešenje koje je zasnovano na Exchange-u. Za početak da ponudimo ovu bazičnu uslugu, kroz nju pokušamo da edukujemo tržište i vidimo kako će ono reagovati. Cilj nam je da informišemo mala i srednja preduzeća da u Telenoru mogu da nađu jedno takvo rešenje, pa da onda polako idemo dalje. To je ono što je na konferenciji za novinare najavljeno kao „objedinjenje komunikacije“ (Unified Communication). Dakle, ideja je da se sa ovim projektom nastavi, ovo je samo prvi korak i prvi deo najavljenog paketa Telenor e-Office. Tu bi pored mejla trebalo da se nađe i live meeting, office komunikator, share point, dodatni storage i backup …
Zoran Janković (Microsoft): Priča o hostovanim servisima postoji već dugi niz godina, ali ono što je u zadnje vreme aktuelno jeste ponuda i svojevrsni re-brendig onoga što se zove Microsoft Communication Services, odnosno servisa koji služe za unapređenje komunikacije. Kako je cela ideja nastala – jednostavno, većina firmi nema sredstava da investira sama u platformu i Majkrosoftovu tehnologiju. To ne podrazumeva samo kupovinu softvera, već i skup hardver, održavanje, potrošnju struje, ljude koji će to održavati. Tako da je u tom cilju Majkrosoft našao rešenje i zajedno sa partnerima i velikim telcom operaterima lokalnom tržištu ponudio ovakvu vrstu usluga koje su dostupne u režimu iznajmljivanja servisa. Dakle, nije u pitanju iznajmljivanje licenci, već usluge. Na jednom enterprise-class servisu kakav je Exchange sa Office Communication serverom i Share Pointom podignuta je platforma koja je distribuirana regionalno kroz partnera koji je Microsoft Certified Gold Partner sa jedne strane i mobilnog operatera sa druge. Ono što je bitno jeste da je ovde Telenor prvi prepoznao prednost takve vrste usluga i u zajedničkom nastupu sa Majkrosoftom lansirao početni servis Mail Pro sa punom funkcionalnošću Exchange-a, a kao što je Igor već najavio, u daljem periodu sledi proširivanje funkcionalnosti kroz objedinjene komunikacije putem komunikatora, instant messaging, video conferencing sistema itd.
Upitali smo gospodina Ivanovića da li je ovo model koji Telenor već primenjuje na drugim tržištima na kojima posluje, pa je samo preslikan u Srbiju.
Igor Ivanović (Telenor): Ne, ne. Mi smo praktično pioniri u ovom vidu saradnje sa Majkrosoftom preko partnera – Zoran je pomenuo odgovarajući na prethodno pitanje da postoji i treći partner, odnosno firma koja stoji između nas. Mi smo po preporuci Majkrosofta kao najboljeg za ovaj region izabrali njihovog Gold partnera za hosting rešenja. Takav model ne postoji nigde u Telenor grupi.
A da li ste po ovom pitanju ekskluzivni partner Majkrosoftu u Srbiji?
Igor Ivanović (Telenor): Ne, o ekskluzivi nismo pričali. Konkurencija uvek prati naše poteze, ali pošto je napredni servis u pitanju, nisam siguran da će to i ovde biti slučaj.
Nakon ovih nekoliko uvodnih pitanja, pozabavili smo se konceptom usluge zajedno sa tehnologijom i rešenjem koji se nalaze u njenoj pozadini, kako bismo mogli da što detaljnije izložimo princip funkcionisanja, ali i dođemo do zaključka o benefitima za korisnike na osnovu kojih bismo ovaj servis mogli preporučiti firmama do 50 zaposlenih koje su, kako smo saznali, centralna ciljna grupa. Moramo istaći da je Telenorov tim bio maksimalno predusretljiv u tom smislu, pa smo njihovom ljubaznošću pored sveobuhvatih informacija i dodatnih materijala, dobili priliku da upravo u Bench redakciji nekoliko dana testiramo ceo sistem.
Tako da smo imali prilike da odmah lično proverimo odgovor na pitanje koliko je za firme komplikovano konfigurisanje i podešavanje celog sistema, s obzirom na to da je usluga prvenstveno namenjena malim i srednjim preduzećima koja, za razliku od enterprise segmenta, najčešće nemaju „IT čoveka“. Ispostavilo se da je gospodin Janković bio potpuno u pravu kada nam je rekao: „Cela priča je vrlo intuitivna i to je onaj prepoznatljivi look-and-feel koji Majkrosoft neguje. Podešavanje je vrlo jednostavno, korisnik samo treba da unese svoje korisničko ime i šifru da bi mu bio omogućen Outlook Web Access, odnosno online servis kroz web browser, ili da prođe kroz jednostavno automatsko konfigurisanje gde je potrebno samo da zna podatke o svom domenu. Unosom tih podataka automatski se konfiguriše sistem i postaje spreman za rad. Dalje korišćenje je vrlo jednostavno i podrazumeva isključivo unošenje podataka u standardne Outlook funkcionalnosti poput kalendara ili adresara. Uostalom, u Telenoru je obučen tim posebno za ovu uslugu i on će biti tu da pomogne oko svih nedoumica i pitanja.“
U ponudi se nalaze četiri nivoa ovog servisa koji podrazumevaju različite pakete i pretplate. Mail Pro Standardni i Mail Pro Napredni su dva paketa, svaki u dve varijante. Osnovna standard varijanta ide uz Telenor Internet besplatno i drugačije i ne može da se dobije. Ona znači web pristup i Outlook funkcionalnost na vebu. Dodatak na to je Mobility, odnosno Mejl u pokretu, koji uključuje push tehnologiju na mobilnom telefonu. Za ovaj nivo se plaća dodatna pretplata. U naprednom paketu osnovna varijanta osim web pristuba i mobilnosti podrazumeva i deljeni kalendar, task listu i kompanijski adresar. I četvrta varijanta je sve to plus licenca za Microsoft Outlook.
Naglasićemo još jednom da je mejl koji stiže na korisnikov mobilni telefon u okviru ove usluge push mejl, odnosno automatski stiže na telefon bez potrebe da ga korisnik „ručno“ zatraži. Takođe, svaka sinhronizacija funkcioniše automatski. Primenom push tehnologije ceo servis kompletno sinhronizuje svu funkcionalnost, šta god da se od nje odabere. Active Sync klijent na samom telefonu daje opcije da li će korisnik da sinhronizuje kontakte, taskove, kalendar, beleške … sve to može da se sinhronizuje, a sastavni je deo onoga što nudi Exchange platforma.
Dakle, usluga može da funkcioniše isključivo na telefonima koji podržavaju Active Sync funkcionalnost, odnosno na telefonima sa Windows Mobile ili Symbian platformom (dodaćemo ovde i iPhone koji se zvanično ne nudi u Srbiji ali ga mnogi koriste). Telenor trenutno pretplatnicima na ovaj servis nudi 4 preporučena telefona „Za početak, odabrali smo 4 modela iz našeg portfolija, ali paralelno radimo testiranje svih telefona koje imamo u ponudi a koji tipski odgovaraju, i kako koji bude testiran i bude potvrđeno da ova usluga funkcioniše na njemu bez problema, tako ćemo ga ubacivati kao preporučen telefon uz ostale. Naravno, sve ovo su telefoni koji pripadaju srednjoj i višoj klasi. Posebno bih pomenuo da je u ovom momentu je na promociji HTC Snap“ – istakao je gospodin Ivanović.
Ono što je nas u Bench redakciji zbunilo jesu skromni paketi za prenos podataka koji se kreću od 100 do 150MB, pa smo zamolili za objašnjenje.
Igor Ivanović (Telenor): Ovi paketi su sasvim dovoljni po našem mišljenju. Mi smo pratili šta se dešava sa Blackberry-jem koji ima nešto bolju kompresiju kod razmene, i tu trenutno postoji 30MB za prenos podataka koji se dobijaju uz paket. Ovde korisnik raspolaže sa 100, odnosno 150MB. Ova količina praktično može da se smatra flat režimom za neko standardno korišćenje. To pokazuju rezultati koje smo dobili kroz analizu. Uopšte ne očekujemo da ćemo imati zaradu na prekoračenju. Jedino na šta računamo jeste pretplata. Ono što je bitno razgraničiti jeste da mi ovde pričamo o 100 i 150MB koji služe samo za prijem mejla na telefonu, i za to je više nego dovoljno. Malo ko skida PowerPoint prezentacije da ih pogleda na telefonu. Ova količina služi za pregledanje mejlova na telefonu i ona se vezuje za vašu voice karticu, odnosno pretplatnički broj. Što se tiče samog pristupa internetu izbor je potpuno vaš kako ćete to učiniti. Dakle, ovi paketi nemaju nikakve veze sa pristupom internetu.
Zoran Janković (Microsoft): „Da, ako smem da se nadovežem, treba naglasiti da je servis dostupan bez obzira na to ko korisniku obezbeđuje vezu sa internetom. Ono što je pogodnost jeste što Telenor ovu uslugu nudi u paketu sa broadbandom, tako da taj deo mobilnosti obezbeđuje out-of-the-box“.
Ima li Telenor neka predviđanja koji je to broj korisnika koji se očekuje za ovu uslugu i kako ćete uopšte pronaći put do malih i srednjih preduzeća?
Igor Ivanović (Telenor): Ovaj projekat uopšte nismo postavljali prema očekivanom broju korisnika. Ne očekujemo neke velike cifre. Najbitnije nam je bilo da krenemo sa ovom uslugom i da naučimo tržište da može od mobilnog provajdera da dobije i ovako nešto. Ideja je da tržište prihvati da mobilni operator može da ponudi više od mobilnog telefona i besplatnog razgovora u grupi kada pričamo o pravnim licima. Kada vidimo koliko će zaživeti ovaj osnovni servis onda možemo da planiramo sledeće faze u razvoju. Ono što je sigurno jeste da će u Telenoru sve veći fokus biti na SMB segmentu, a očekujemo da će i konkurencija pratiti, jer to je segment koji se razvija. Za početak pokreće se kampanja u okviru koje ćemo obavestiti mala i srednja preduzeća o postojanju ovakve usluge, a sledeći korak biće da se firmama direktno prilazi, jedan na jedan, i objasni koncept i svi benefiti, kao i različiti paketi i pretplate. Naime, cela priča je vrlo transparenta. Nije nam cilj da nekog vežemo ugovorom sledeće dve godine, kao što se dešava prilikom kupovine telefona. Ovde nije ta ideja. Cena koja je određena za ovu uslugu koja se kreće između 490 i 1100 dinara vrlo je pristupačna i ne podrazumeva nikakvu ugovornu obavezu, (osim, naravno, u slučaju kupovine telefona uz uslugu). Bitno nam je da budemo prepoznati kao neko ko nudi celokupna rešenja i da praktično budemo one-stop-shop za mala i srednja preduzeća. Konkretne cifre je nezahvalno davati, naročito pošto je ovo prvi put da radimo nešto slično, tako da smo pristupili ovom projektnu „testno“ – na osnovu reakcije tržišta ćemo odlučivati šta dalje. Ali ono što je sigurno jeste da u celu ovu priču ulazimo sa entuzijazmom i da ćemo uložiti dosta truda u kampanju.
Ako je nejasno koliku prihvaćenost može na srpskom tržištu imati ovakva usluga, jasno je koji su to benefiti koje ona nudi. Za početak, tu je vrhunska tehnologija po pristupačnoj ceni. Radi se, dakle, o hostovanom rešenju gde sam korisnik ne ulaže ni u hardver ni u softver, već mu Telenor nudi gotovo rešenje sa odgovarajućim brojem licenci u skladu sa potrebama i brojem zaposlenih. Upravo je ovo osnovni benefit – činjenica da ne postoji inicijalno ulaganje koje je često ograničavajući faktor za manje firme. Osim što nema početnog ulaganja, bitno je i to da bilo kakvo dalje razvijanje platforme, unapređenja hardvera i softvera, uopšte ne zahteva dodatni trošak, već se sistem automatski upgrade-uje na najnoviju verziju. Tu je lokalna tehnička podrška. Ne morate imati svog čoveka interno koji će se time baviti, za sve se obraćate Telenoru gde postoji tim koji je za to zadužen. Korisnik sve završava u lokalu, na srpskom, jednim telefonskim pozivom.
Međutim, postavlja se pitanje, koja je isplativost ovog rešenja za mala i srednja preduzeća u odnosu na, na primer, Google Apps gde je takođe ponuđena sinhronizacija sa Outlook-om, a servis je pri tome besplatan? Zašto bi se neko malo preduzeće koje je limitirano sredstvima odlučilo na ovaj korak ako ima ovakvu alternativu. Gde su prednosti?
Zoran Janković (Microsoft): Ovo je odlično pitanje i to treba posmatrati kroz prizmu malih i srednjih preduzeća, onih koji će taj servis zaista i koristiti. Pristupačnost servisa, njegova jednostavnost, kvalitet, visok nivo bezbednosti i dostupnosti koji je definisan kroz SLA samo su neke od prednosti koje možemo izdvojiti. Uz kontrolisane troškove bez potrebe za velikim investiranjem korisnici ovog servisa vrlo brzo mogu unaprediti svoje svakodnevno poslovanje i komunikaciju. Korišćenjem ovog rešenja, koje je do do juče bilo privilegija samo velikih korisnika, malim i srednjim preduzećima omogućena je dostupnost kroz Web, Outlook ili mobilni uređaj (mobilnost timova je prepoznata kao vrlo bitna za mala i srednja preduzeća), jednostavna integracija sa ostalim aplikacijama i izuzetna poslovna funkcionalnost (deljenje resursa i informacija na nivou timova, međusobna kolaboracija timova , kontrola pristupnih uređaja, jednostavno arhiviranje, …).
Nakon ove škakljive teme, da se vratimo u „sigurnosne vode“ – što se tiče bezbednosti, koliko korisnik može da bude siguran s obzirom na to da će se kopije njegovih mejlova sada nalaziti na tuđem serveru?
Zoran Janković (Microsoft): Stepen bezbednosti je izuzetno visok. Ovo rešenje koristi većina korporacija, i samim tim ona je na najvišem nivou. Svi bezbednosni mehanizmi postoje i aktiviraju se čim se neki propust pojavi. Dakle, što se tiče bezbednosti tu ne treba da bude nikakvih bojazni.
Za sam kraj, okrenuli smo se još jedanput gospodinu Ivanoviću: pomenuli smo već da je Mail Pro samo prva faza u Telenor e-Office projektu. Da li imate neke konkretne planove što se tiče dinamike? Kad i šta ovo tržište može dalje da očekuje?
Igor Ivanović (Telenor): Pratićemo šta će se dešavati sa ovim prvim servisom, videćemo kakva će biti njegova prihvaćenost, pa ćemo donositi odluke za dalje. Prosto treba ljudi da se naviknu na novi tip usluge, da shvate šta sve postoji, šta sve mogu da dobiju, kako bi bili spremni da plate pretplatu. Za sada ćemo ići polako, uraditi početnu edukaciju i pripremu tržišta, a sledeći korak će najverovatnije biti da ponudimo Share Point ili neki dodatni storage, a onda bismo krenuli dalje. Ono što je sigurno da će do kraja godine biti još novih servisa.
Proces testiranja
Nakon što su nas odgovorni predstavnici kompanija Telenor i Microsoft obavestili o svemu onome što nas je zanimalo sa raznih aspekata, Benchmarku je na korišćenje ustupljen Mail pro servis kako bi se sami uverili u ono što njihova ponuda donosi. Po prvi put smo se pozabavili ovakvim vidom testiranja usluga, upravo iz razloga što smo smatrali da jedan ovakav servis ima svoju perspektivu. Za jezgro redakcije Telenor je pripremio četiri telefonska broja i isto toliko aparata (HTC Touch HD, Nokia E72 i N97 mini) koji podržavaju ove tehnologije. Zanimalo nas je kako sve funkcioniše, ima li problema prilikom konfigurisanja sistema, kako se odaziva tehnička podrška, sa kakvom efikasnošću rešavaju eventualne probleme, da li je ovakav sistem (pre)komplikovan za manje stručnog korisnika (pretpostavljamo da će takvih biti najviše)…
Nakon potpisivanja ugovora (da, to mora da se uradi čak i prilikom testiranja) ubrzo nam je aktivirana usluga korišćenja Mail pro servisa. Samo podešavanje je već na startu na površinu izbacilo nesvakidašnji problem koji je na sreću brzo rešen – šta se dešava kada se saobraćaj samo za određene naloge preusmeri na Telenorov server? U procesu testiranja samo su članovima redakcije Benchmarka nalozi bili preusmereni ka Telenoru, dok je „zvanični“ Bench mail server i dalje ospluživao mail naloge saradnika. To je onemogućilo pristup mailu iz Outlooka sa automatskim podešavanjima jer je „bench.rs“ server i dalje prijavljivao sebe kao zvanični mail server na kome je outlook uzaludno pokušavao da se poveže sa Exchange serverom koga na toj lokaciji nema. No problem pristupa „iz outlooka“ je rešen manuelnim podešavanjima a naš pristup exchange-u iz browsera je sve vreme normalno funkcionisao.
Za neupućene ćemo pomenuti da svom mail nalogu mogu pristupati iz bilo kog web browsera, koristeći servis kao napredni(ji) webmail. Određen broj podešavanja vam je na raspolaganju ali treba napomenuti da Exchange svoju potpunu snagu pokazuje tek kada ga koristite uz upotrebu Outlooka kao klijenta. Za one koji nisu znali (mi na primer) iz prostog razloga jer ranije nisu koristili Exchange, upotreba Internet Explorera prilikom pristupa servisu nudi znatno veću funkcionalnost nego ako koristite bilo koji drugi browser. To se odnosi i na mail i stablo konfigurisanih foldera, raspored kontakata a naročito na kalendar. Screenshot kalendara pokazuje kako to izgleda kada koristimo Internet Explorer – predefinisane boje koje označavaju vrstu zadatka uspešno su replicirane kao u Outlooku na vašem računaru. To međutim nije slučaj kada WEB Outlooku pristupate iz drugih browsera, boje koje vam olakšavaju snalaženje u narednim obavezama se jednostavno gube! Kada smo već kod kalendara, treba pomenuti da je Microsoft od verzije Office-a 2007. ukinuo boje u kalendaru kada je rad u grupi u pitanju. To znači da (ukoliko se to ne promeni u narednoj verziji Office 2010. paketa) je nemoguće podesiti jednoobrazan izgled kalendara kod svih članova grupe i ovo smatramo velikim propustom. Ukoliko jedan od korisnika neku vrstu sastanka ili obaveze “ofarba” u neku od definisanih boja i uputi vam invitation kao saradniku u projektu, taj termin će se u vašem kalndaru pojaviti u beloj boji i potrebne su ručne korekcije.
Web mail Internet Explorer
Calendar Internet Explorer
Eto primera kako Microsoft na mala vrata želi da progura svoje rešenje – uosptalom, pogledajte screenshotove sami i uverite se. Internet Explorer daje korisniku utisak skoro kao da radi „iz outlooka“.Ukoliko koristite bilo koji drugi browser na raspolaganju vam je znatno siromašnije korisničko okruženje: evo kako to izgleda iz firefoxa:
Webmail Firefox
Rad iz browsera nudi vam i mogućnost podešavanja nekih osnovnih funkcija, svakako da je izbor koji vam stoji na raspolaganju mnogo manji od podešavanja iz Outlooka ali dosta toga možete sami podesiti; mail setup, signature, out of office notifications, podešavanje nekih sigurnosnih parametara koji se tiču spama, itd… Treba pohvaliti ovaj sigurnosni segment, budući da je Exchange uspešno filtrirao neke od spam poruka iako ih je naš server uredno prosledio (iako na Bench serveru postoji servis za zaštitu od neželjenih poruka). Vrlo je važno napomenuti da postoji i “wipe” opcija u slučaju da vam ukradu ili pak izgubite svoj mobilni telefon; ukoliko dođe do ove neprijatne situacije, u opcijama možete odabrati trenutno brisanje svih poruka koje se nalaze u inboxu na vašem telefonu, odnosno aparatu isključiti mogućnost daljeg konektovanja na vaš mail server.
Neka od podešavanja
“Wipe” podataka na mobilnom telefonu
Podešavanje Outlooka u standardnoj situaciji gde ste saobraćaj preusmerili na mail servere Telenora ne traje više nego podešavanje bilo kog drugog accounta. Pravilnim povezivanjem vi ste praktično „na vezi“ sa svojim novim mail serverom – dakle, send & receive za vas više ne postoji, ili ste konektovani na internet ili niste. Ako jeste, mail odmah po prispeću na server „sleće“ i u vaš Outlook.
Kada je reč o Outlooku, stvari su prilično jednostavne, kao u svakodnevnoj primeni – jedino što u pojedinim situacijama zaista osetite kao da radite na „server side“ aplikaciji. Ukoliko ste svoju vezu opteretili nekim uploadom ili torentom, i odlučite da „kliknete“ na novi mail ili da unesete novi termin u kalendar, shvatićete o čemu se radi. New mail nije poruka samo aplikaciji na vašem računaru, već i poruka Exchange-u – ukoliko je konekcija preopterećena i vi ćete osetiti izvesno kašnjenje u radu. Exchange prati sva vaša pravila koja ste zadali u samom Outlooku: svako podešavanje, svaki rules (u koji folder ide koja poruka ako dolazi od predefinisanog korisnika) koji podesite na svom Outlooku automatski biva sinhronizovan i na samom serveru.
Ukoliko ste podesili pravilo da se poruka koja stiže od Laze Lazarevića automatski smešta u folder zvani „Laza“, taj mail nije smešten samo u odgovarajući folder na vašem računaru već i na samom serveru što možete utvrditi ako Exchange-u pristupite iz browsera – hijerarhija foldera istovetna je rasporedu u Outlooku. Međutim, praksa kaže da je sve „rulse“ bolje isključiti – problem se tiče mobilnih telefona i o tome nešto više u sledećim pasusima.
Što se tiče konfigurisanja mobilnog telefona za pristup Exchange-u stvari funkcionišu možda čak i jednostavnije nego kod desktop računara. Dovoljno je da pratite uputstva „čarobnjaka“ i za tili čas ćete podesiti svoj mail nalog. Važna napomena jeste da povezivanjem na Exchange vaš mobilni telefon ne preuzima samo mail poruke već i sve appointmente odnosno taskove iz grupnog kalendara. Sve ono što ste uneli u svoj elektronski rokovnik automatski se sinhronizuje sa vašim telefonom, uključujući i podešene remindere. Sada i definitivno nećete biti u situaciji da na bilo šta zaboravite. Da ne govorimo da svaka promena u kalendaru koju unese bilo koji član vašeg tima automatski biva vidljiva i na vašem telefonu (naravno, ukoliko vas je kolega dodao u odredjeni task ili pozvao na sastanak) a vama samo ostajete da poruku prihvatite ili ne.
Postoji međutim i jedan (ne mali) problem koji nas ograničava da sve bude kako smo zamislili: nijedan od mobilnih telefona koje smo koristili prilikom testiranja (Windows Mobile, iPhone, Symbian) ne omogućava pregled poruka po folderima. Jednostavno, ukoliko ste kao što smo gore naveli odlučili da koristite “rules” te da se mailovi određenih korisnika automatski smeštaju u predefinisane foldere, takvi telefoni jednostavno neće pristizati u inbox na vašem mobilnom telefonu. Primera radi, HTC Touch HD2 je pravilno “pokupio” sa servera hijerarhiju foldera ali na telefon su samo stizali mailovi koji su stizali u “root” inboxa – ostali folderi su jednostavno ostajali prazni, u njima se poruke nisu našle. Ukidanjem “rules”-a i ručnim razmeštanjem poruka po folderima nakon njihovog pristizanja, svi problemi su nestali i telefon je najnormalnije primao svu prispelu poštu.
Exchange podešavanja “za neupućene”…
Bili smo veoma zainteresovani da saznamo sa čime bi se prosečan korisnik susreo prilikom započinjanja korišćenja Telenor servisa; koliko je admin panel intuitivan, može li prosečan korisnik nešto da “zabrlja”, kako reaguje tehnička podrška. U principu, cela stvar je znatno pojednostavljena, kako bi se u datoj situaciji solidno snašao manje upućen korisnik.
Servis je namenjen malim ili srednjim preduzećima i pretpostavka je da takve firme u svom sastavu nemaju stručnog administratora. Broj opcija koje su korisnicima na raspolaganju kada se konektuju u admin panel je prilično skroman i tiču se onih najosnovnijih opcija. Možete dodati novi mail nalog, definisati korisnika, pogledati stanje inboxa svih “članova kolektiva” (limit je 1 GB po inboxu) i eventualno ih obavestiti da se bliže kritičnom momentu zauzeća. Sve u svemu, vrlo jednostavno i u ovakvom korisničkom okruženju snaći će se lako svaka osoba u preduzeću koja bi i pored ne prevelikog znanja dobila zaduženje da igra na poziciji administratora.
Kada je reč o tehničkoj podršci koju nam je Telenor pružio u realizaciji testiranja – samo reči hvale. Možda mi i nismo realni pokazatelj budući da nam je od strane Telenora kao mediju pružena maksimalna količina predusretljivosti, ali obzirom da smo se mi prihvatili testiranja platforme pre ijednog korisnika ovog servisa, moramo reći da smo pravovremeno dobijali odgovore na sva naša pitanja što je za svaku pohvalu obzirom da se priča tek uhodavala. Deluje da je tim dobro obučen, tim deluje timski, imali smo unutar Telenora brojne sagovornike tokom procesa testiranja i uvek dobijali odgovore “na jedan”. Nije bilo obrazlaganja, proveravanja i naknadnog javljanja, to može da raduje.
Kako sve funkcioniše u praksi?
Nakon što smo preuzeli Telenorov servis na korišćenje, valjalo je isprobati najvažnije opcije, proveriti kako sve to izgleda u praksi, podesiti pravilno sistem onako kako smo navikli uobičajeno da radimo. Da bi ste konfigurisali Outlook i uspešno ga povezali na MS Exchange serverom neophodno je da kreirate potpuno novi mail nalog u opcijama u Control panelu samog Windowsa. Nakon unošenja potrebnih parametara (u standardnoj situaciji radi se sa automastkim podešavanjima i unošenjem bukvalno samo vaše mail adrese i passworda – naš slučaj je bio nešto komplikovaniji ali o tome smo već pisali u prvom delu ovog članka) u vašem inboxu naći će se bukvalno samo jedna poruka – ona koja će vam reći da ste se uspešno povezali na Exchange server. Pretpostavimo da ste pre ovog zahvata na vreme uradili backup vašeg standardnog pst fajla – sada je trenutak da ga vratite na svoje mesto standardnom procedurom import from pst file…sve je makar naizgled na svom mestu. U tom trenutku vaš Outlook sadrži sve mailove koje ste imali i ranije, ali oni se ne nalaze na strani servera: tog trenutka otpočinje sinhronizacija podataka i sami možete definisati šta želite da sinhronizujete od podataka sa serverom: da li su to mailovi, kalendar, taskovi ili kontakti.
Telenor je korisnicima omogućio veličinu inboxa od jednog gigabajta – na izgled dovoljno ali u praksi se pokazalo nedovoljnim. Shvatili smo koliko su naši mail folderi u stvari “teški” – u proseku preko 2 gigabajta mailova i raznih attachmenta. Da bi se ta količina podataka mogla smestiti na serveru bila je neophodno proći kroz proces brisanja svega suvičnog što je bespotrebno zauzimalo prostor: bili to ogromni primljeni ili poslati mailovi sa brojnim dokumentima. Proces sinhronizacije se obavlja u pozadini…možete u željenom trenutku ugasiti računar i prilikom sledećeg povezivanja na server sinhronizacija će se nastaviti. Koliko će se proces brzo završiti zavisi od veličine vašeg perosnal foldersa u Outlooku, odnosno od brzine vaše internet konekcije (moj mailbox od oko 700 MB se kompletno sinhronizovao preko noći – naravno, ovde je kritično bitna brzina uploada). Kompletna podešavanja su ovim završena…Benchmark je mogao da se posveti radu na sistemu za koji je i sam zainteresovan.
Mail stiže u inbox korisnika na mobilnom telefonu i bukvalno nakon par trenutaka; kao bivši korisnik Blackberry usluge mogu slobodno da konstatujem da je Telenorov Mail pro servis brži! Iako je Outlook korisnika praktično na vezi sa Exchange-om, interesantno je da je za delić sekunde notifikacija na mobilnom telefonu uvek bila brža od obaveštenja o prispeću poruke na desktop računaru, sjajno! Push mail briljira…
No prave benefite firma Benchmark je očekivala od pravog rada u grupi, definisanja zajedničkog kalendara i rada u njemu. Organizacija i performanse tima su ono što karakteriše uspešnost svake kompanije, ma koliko ona velika ili mala bila. Uostalom, organizacija je nauka, nauka koja će svim preduzećima koja žele da opstanu i uspešno rade biti neophodna u znatno većoj meri nego što je to do sada bio slučaj. Usled loše organizacije performanse svake kompanije bivaju umanjene za ogroman udeo, kvalitet komunikacije opada, planovi su površni i teško se sprovode u delo. I sami smo po tim pitanjima u prošlosti imali ogromnih problema i nadamo se da neće zvučati kao PR, ali nama je prethodnih 20 dana tokom korišćenja ove usluge donelo preporod!!! Konačno smo dobili “all in one” aplikaciju i iako po nekoj navici svi godinama koristimo MS Outlook, tek sada, povezivanjem na Exchange on nam demostrira svoju punu snagu. Navika zna da predstavlja veliku kočnicu i mi smo to na sopstvenoj koži osetili, pokušavajući da se naviknemo da sarađujemo upotrebom različitih softvera – bez uspeha.
U varijanti koja nam je sada konačno omogućena i finansijski prihvatljiva, napokon smo došli do konkretnih i strogo zacrtanih planova koje “moramo” da ispunjavamo, znamo šta nas čeka sutra, i sledeće nedelje, i narednog meseca. I da li je Peca odsutan ili na putu, da Tamaru ne treba uznemiravati jer je na sastanku, i da Max “kako zna i ume” mora da postavi test u dogvorenom terminu, da je Filipu deadline za predaju testa notebookova sledećeg četvrtka. I kada treba preuzeti hardver, kada ga treba vratiti, i koji je tačan termin objave članka koji ćemo saopštiti partneru. Sve ono sa čime smo kuburili, sve ono što je predstavljalo problem godinama a tiče se komunikacije unutar tima, sada izgleda mnogo konkretnije, logičnije, jednostavnije. Zadaci se postavljaju da bi se ispunili, važno je samo učiniti sve kako bi se previdi onemogućili…
Koliko sve to košta?
Pozabavimo se i cenom ponude koju je Telenor odredio za uslugu korišćenja ovih servisa. Ne treba svim zaposlenima u firmi ovakav nalog mada bi to bilo neko idealno rešenje – u takvom slučaju preduzeće može (i isplativije je) razmišljati o konkretnijoj investiciji, kupovini samostalnohg sistema i odgovarajućeg softvera. No za manje timove, manje grupe korisnika, ponuda Telenora kada je u pitanju Mail pro usluga – jeste dobra i povoljna. Na ovoj stranici možete se informisati o tome kako izgleda ponuda Telenora i koje razloge ova kompanija navodi kao ključne argumente kojima potencijalni klijenti treba da se rukovode. evo i izvoda iz cenovnika:
Mail pro Standardni uključuje:
– E-mail adresa
– Web pristup Outlook emailu
– Kalendar
– Podsetnik
Mail pro Standardni paket usluga je besplatan uz Telenor Internet post paid pakete, dok uz ostale Telenor tarifne pakete nije dostupan bez dodatka opcije “E-mail u pokretu”.
E-mail u pokretu je dodatna opcija dostupna u okviru Mail pro Standardni paket, što podrazumeva da koristite jedan od standardnih Biznis tarifnih paketa. Email u pokretu omogućava Vam da primate i šaljete email poštu, kao i da pristupite kalendaru i podsetniku sa vašeg mobilnog telefona. U paket je uključeno i 100MB namenjenih prenosu podataka u nacionalnom saobraćaju.
Cena paketa Mail pro Standardni sa dodatkom Mail u pokretu: 490 dinara mesečno.
Mail pro Napredni uključuje:
– E-mail adresa
– Web pristup Outlook emailu
– Mail u pokretu
– 150MB namenjenih prenosu podataka u nacionalnom saobraćaju
– Kompanijski adresar
– Zajednički kalendar i podsetnik
Ovaj paket dostupan je uz sve Biznis tarifne pakete u ponudi. Cena paketa Mail pro Napredni: 990 dinara mesečno.
Licencirani MS Outlook client software je dodatna opcija dostupna uz Mail pro Napredni paket, koja omogućava korišćenje licenciranog MS Outlook software-a na vašem računaru. Cena paketa Mail pro Napredni sa Licenciranom MS Outlook client software-om: 1.100 dinara mesečno.
Smatramo ovu ponudu izuzetno pristojnom i realno povoljnom. Ukoliko se odlučite da ovu uslugu omogućite timu od desetak ljudi u vašem preduzeću, mesečna “pretplata” će vas koštati 11000 dinara u najskupljoj, po nama i najisplativijoj varijanti. Naročito iz razloga što na korišćenje dobijate i licencirani Outlook koji inače nije deo standardnih i najprisutnijih MS Office paketa. 150 MB za prenos podataka biće sasvim dovoljno kada je u pitanju preuzimanje elektronske pošte, a verujemo da će ostati malo i za pregled omiljenih WEB sadržaja 🙂
Važna napomena: uslugu Mail pro možete koristiti samo ukoliko se telefonski brojevi uz koje ćete servis “dokupiti” vode na business korisnika
Enterprise rešenje i u vašoj kompaniji…
Pre nego započnete sa čitanjem naših zaključaka ne zaboravite najvažniju stvar – Telenor Mail pro je napredno rešenje namenjeno preduzećima i nikako nije za individualne korisnike. Rad u MS Exchange okruženju nema nikakve veze sa privatnim korisnicima već je isklučivo namenjen za rad u grupi. Za običnog korisnika koji želi da na vreme dobija svoj mail, što bi se reklo “u letu,” Blackberry usluga predstavlja pravo rešenje. Što se tiče planiranja obaveza, za to vam je dovoljna bilo kakva aplikacija koja u sebi sadrži kalendar, nikako moćna ali i “kabasta” aplikacija poput Microsoftovog Outlooka.
Telenor je u saradnji sa Microsoftom pripremio jednu zaista moćnu alatku, Mail pro usluga može predstavljati savršeno rešenje za mnoštvo domaćih preduzeća i uvereni smo da ukoliko prava informacija dospe do njih – servis ima velike preduslove da uspe i pospeši njihovo poslovanje. Možda vam je fraza “mi imamo rešenje za vaše probleme” postala stereotip, ali verujemo da ćete se složiti sa nama da je komunikacija kako interna tako i ona okrenuta ka partnerima, kada su domaće firme u pitanju, na izuzetno niskom nivou. Osvrnite se oko sebe, razmislite o preduzećima u koja ste imali prilike da uđete, obratite pažnju kako vaša partnerska firma radi, na kraju krajeva – da li u vašoj kompaniji u kojoj ste zaposleni postoji plan, kako interno komunicirate, postoji li timski rad, da li zauzimate možda telefonsku liniju čak dva puta dnevno kako bi se dial up-om nakačili na net da bi pokupili poštu? Ili to možda može i drugačije? Da, može – bez ikakve namere da vas ubeđujemo da je za vašu firmu Telenor Mail pro “must have” rešenje. Pročitajte sve ovo o čemu smo pisali, razmislite samo o našim iskustvima, o našim problemima koje smo imali u komunikaciji iako je možda naša startna pozicija po pitanju kako internih tako i externih komunikacija za dva koplja iznad one u kojem se nalaze domaće kompanije. Svima nama se ovom ponudom Telenora pruža mogućnost da imamo po normalnim uslovima “enterprise class” rešenje koje se primenjuje i u ogromnim kompanijama
Firma Benchmark je od pre dva dana od “testera” Mail pro servisa postala korisnik ove Telenorove usluge. Da, mislimo da je to za našu firmu pametno uložen novac! Nekada davno, nisam ni sam shvatao značaj dobre organizacije i komunikacije u samoj firmi: svi smo mi različitih profila, različitih karaktera, drugačijeg voljnog momenta. Planiranje je u takvim situacijama neophodno jer bez plana nemate šansu da ostvarite dobre rezultate. Nećemo kriti, i sami smo unutar male firme sa svega nekoliko zaposlenih u samoj redakciji godinama kuburili na ovom planu! I nije da nismo pokušavali na razne načine, instalacijom raznih softvera koji definitivno nisu bili user friendly i čije je ažuriranje od strane zaposlenih trajalo u najboljem slučaju pet do deset dana. Pokušavali smo i sa onim najprimitivnijim rešenjima, ne treba kriti, sa tablom u kancelariji i “zaheftanim” papirićima na njoj! I uvek obrazloženja kako sve to nije user friendly, zašto to ne može iz jedne aplikacije, kako je nepregledno…rezultat su bile loše performanse našeg tima kojima nisam mogao biti zadovoljan. Ovog testiranja smo se samoinicijativno prihvatili jer smo u njemu videli šansu i lek za naše probleme koji su sasvim sigurno boljka ogromnog broja domaćih preduzeća. Da, možemo reći da smo ovim servisom rešili probleme: znam da je svako od mojih zaposlenih primio k znanju da je plan update-ovan, znam da svako od nas zna šta je njegova obaveza u sledećem danu, nedelji, mesecu, kada nekoga od članova tima ne treba uznemiravati jer se u tom momentu nalazi na sastanku. Znam da su morali pročitati mail onog momenta kada im je poslat, divan je osećaj znati da nećete više moći da čujete obrazloženje kako “nisam stigao da čekiram mail ili zaboravio sam”. Bilo koja informacija koju neko od nas unese u kalendar sledećeg momenta nalazi se na mobilnom telefonu svih zaposlenih. Radni dan počinje sa Outlookom, sa mailom i kalendarom, ukoliko feedback zaposlenog određenog dana ne usledi iz nepoznatog razloga, on tog dana za mene kao organizatora nije bio na poslu! Uostalom, pogledajte količinu sadržaja na Benchmarku u poslednjih 20-ak dana, uporedite sa bilo kojim drugim periodom i sve će vam biti jasno. Pred sebe smo postavili visoke ciljeve, nametnuli smo snažan tempo i ovaj servis nam JESTE u tome pomogao.
Smatramo da Telenor Mail pro usluga predstavlja dobru ponudu, šta više, uvereni smo u to. Razmislite o načinu na koji radi firma u kojoj ste zaposleni, uporedite ovo o čemu smo pisali sa onim kako to izgleda u vašem preduzeću, percepcirajte eventualne promene nastale uvođenjem ovakve komunikacije unutar tima. Uvereni smo da ovo ne može biti uzalud potrošen novac, a ako vam i iz određenog razloga ne pokaže rezultate, znate da niste ulagali hiljade i hiljade evra kako bi ovakav sistem podigli.
Interesovali smo se da li će biti proširenja ove ponude jer razvoj i implementacija novih servisa okrenutih krajnjim korisnima, bilo individualnim ili poslovnim, može samo da nas raduje. Kako kažu u Telenoru, ovo je samo početak proširenja usluga. Ponuda okrenuta preduzećima neće završiti na ovome, u planu je proširenje ponude bazirane na Microsoft Unified Communication Solution platformi, u planu su online storage rešenja kao i drugi servisi koji za sada ostaju poslovna tajna Telenora. Vreme cloudinga, iznajmljivanja rešenja, tek dolazi, ma koliko nam se do juče činilo da je to daleko od nas. Ono o čemu ste samo razmišljali i vraćali se brzo u realnost zbog potrebnih velikih investicija, možda će vam već sutra biti na dohvat ruke!