Telenor PlatiMo

Srbija ima priliku da u razvoju tržišta elektronske trgovine ode korak, ako ne i više koraka dalje. Sa značajnim razvojem elektronske trgovine i mobilnog plaćanja kasnimo, ali zato imamo priliku da se učimo na greškama drugih, i uvedene koncepte dodatno nadogradimo. Najnovija usluga kompanije Telenor, PlatiMo, je verovatno najznačajnija inicijativa u tom smislu ikada u Srbiji, i njen značaj će se shvatiti tek u mesecima koji dolaze. 

Filip Majkić

Telenor PlatiMo

Nešto što je u inostranstvu uobičajeno, ovde postaje predmet kontroverzi, prema mehanizmima se gaji nepoverenje, i jednostavno izbegava se sve osim tradicionalnih sistema naplate i poslovanja. To se donekle može razumeti, imajući u vidu teskobe devedesetih godina, raspad sistema, kolaps banaka i tržišta uopšte.
 

 

      

 

Međutim, vreme ne samo da leči sve, već i tera na promene. Ko se ne menja, ne napreduje, a ko ne napreduje ostaje u mestu i vremenom gubi permanentnu trku i konkurentsku oštricu. Zahvaljujući konzervativnom tržištu, stariji modeli poslovanja će biti u prilici da egzistiraju duže nego što bi to bilo logično, a građani će se držati ustaljenih navika i u doglednoj budućnosti. No, svi znamo da najveći deo kolača dele oni koji prvi „uđu“ u određeni segment, a da se istinska inovacija na kraju isplati. Stoga je od velikog interesa za poslovne korisnike da implementiraju rešenje koje će im pomoći u poslovanju, uz kreiranje ekosistema od koga će i krajnji korisnici, odnosno građani, videti jasne prednosti. Možda i najznačajnija ovakva inicijativa dolazi iz Telenora, koji je pokrenuo uslugu PlatiMo (interesantna kovanica izvedena od „plati mobilnim“), obezbeđujući široku podršku partnera, banaka, trgovina. O čemu se zapravo radi, želeli smo da detaljno ispitamo i predočimo korisnicima.

Osnovno o servisu

Servis PlatiMo je, skloni smo reći, izuzetan korak napred za kompletan sistem elektronskog plaćanja koji će, najjednostavnije rečeno, korisnicima omogućiti da na veoma siguran, a istovremeno i veoma jednostavan način, svoj novčanik zamene svojim mobilnim telefonom! Bez obzira da li se radi o kreditnim karticama ili kešu, na ovaj način ćete biti u prilici da pomoću telefona i za njega vezanog tekućeg računa vršite isplate brzo i lako.
 

            

Ukoliko želite da postanete korisnik servisa PlatiMo potrebno je da ste korisnik Telenorove postpejd mreže i da ste klijent neke od banaka iz sistema, odnosno da u nekoj od banaka iz sistema imate otvoren dinarski tekući račun. U sistemu su trenutno četiri velike banke, a i ostale banke su iskazale veliko interesovanje da se uključe u sistem, te se mogu očekivati odmah nakon isteka promotivnog perioda, koji je rezervisan za četiri banke. Za sada, usluga je dostupna kod Komercijalne Banke, Erste Banke, Raiffeisen Banke i Credit Agricole banke. Telenor trenutno radi na proširivanju spiska banaka koje će se priključiti ovom sistemu i za očekivati je, po principu domino efekta, da će se i ostale banke priključiti ubrzo. Nova usluga nudi i njima značajne pogodnosti, baš kao i firmama, koje su do sada mogle da se oslanjaju isključivo na Intesa sisteme elektronske trgovine. Sa novim sistemom, usluge elektronske trgovine će moći da se obavljaju u bilo kojoj od banaka sa spiska, po višestruko nižim maržama, što je prednost za firme.

 

          

Promotivni period na PlatiMo servis traje od 1.11.2010. do 1.4.2011. Tokom trajanja promotivnog perioda, mesečno održavanje ove usluge će biti potpuno besplatno. Naknada pri svakoj transakciji sa telefonskog računa iznosi svega 5 dinara. Uporedite direktno plaćanje računa preko telefona u bilo kom trenutku sa, na primer, čekanjem u redu na šalteru banke ili pošte, i sve je jasno.

Kako postati korisnik servisa i aktivirati uslugu

Prvi korak je da posetite najbližu Telenor prodavnicu i izvršite besplatnu zamenu svoje SIM kartice novom WPKI (SIM) karticom, na koju se upisuje kvalifikovani elektronski sertifikat. Prilikom zamene SIM kartice broj mobilnog telefona ostaje isti, ali je zamena neophodna zbog ubacivanja kvalifikovanog digitalnog sertifikata, koji će praktično služiti umesto potpisa prilikom plaćanja standardnih računa. Upotrebom kvalifikovanog digitalnog sertifikata obezbeđena je maksimalna komercijalna sigurnost i zaštita korisnika u PlatiMo sistemu prilikom obavljanja transakcija.

Po obavljenoj zameni SIM kartice i naručivanja sertifikata, kao i potpisivanja zahteva od strane korisnika neophodno je da korisnik registruje PlatiMo uslugu u banci u kojoj ima otvoren račun, a koja se nalazi u PlatiMo sistemu. U banci se vrši povezivanje digitalnog sertifikata i bankovnog racuna krajnjeg korisnika za koji ima ovlascenje. Nakon ovog postupka korisnik može da započne sa korišćenjem PlatiMo usluge.
 

              

Stoga, kao drugi korak, morate posetiti najbližu filijalu banke u kojoj imate tekući račun, a da je u okviru PlatiMo programa. Već smo spomenuli da se za sada radi o četiri banke (Komercijalna, Erste, Raiffeisen i Credit Agricole), a u narednom periodu će se pridružiti još banaka, i u kompaniji Telenor očekuju da će se priključiti većina banaka u kratkom roku nakon isteka promotivnog perioda. Registracija u banci se vrši u skladu sa poslovnom politikom banke. Banka vrši uspostavu veze između setifikata na SIM kartici korisnika i njegovog bankovnog računa. Po podnošenju zahteva za servis PlatiMo banka će povezati korisnikov dinarski tekući račun sa sertifikatom na SIM kartici. Cela procedura ne traje duže od 5 minuta, i nakon nje ćete moći da obavljate transakcije. Na jednoj SIM kartici moguće je posedovanje jednog digitalnog sertifikata za koji može biti vezano više tekućih računa (ne moraju biti iz iste banke), što korisniku daje mogućnost da bira sa kog računa će vršiti plaćanje. Maksimalno je moguće vezati do tri računa na jedan PlatiMo nalog.

Način aktivacije

Ukoliko ste Telenor postpejd korisnik, nakon samo par jednostavnih instalacionih koraka, bićete u mogućnosti da koristitie svoj mobilni telefon poput pravog pravcatog digitalnog novčanika. Aktivacija PlatiMo servisa vrši se na sledeći način:

1) Uz ličnu kartu, svi Telenor postpejd korisnici mogu u Telenor poslovnici dobiti novu SIM karticu zajedno sa sPIN i sPUK kodom i kvalifikovanim elektronskim sertifikatom potrebnim za dalju sigurnu identifikaciju.

2) Kada aktivirate novu SIM karticu u svom telefonu, u Telenor SIM meniju pronađite i izaberite opciju Izdaj mSertifikat.

3) Unesite svoj sPIN kod, a nakon toga sistem će tražiti da ga promenite radi veće sigurnosti.

4) Kada potvrdite novi sPIN kod, sistem će vam dodeliti jedinstveni digitalni sertifikat koji će vam nadalje služiti kao zaštićena elektronska identifikacija.

5) Ovim ste uspešno aktivirali Telenor PlatiMo servis.  Posle aktivacije, dovoljno je (i potrebno) da se samo sa ličnom kartom javite u svoju matičnu banku, gde će mSertifikat povezati sa vašim tekućim računom. Postupak smo opisali u sklopu “Kako postati korisnik servisa” odeljku.

Iz perspektive korisnika

Sva plaćanja u sistemu PlatiMo se obavljaju veoma jednostavno, potvrdjivanjem pop-up poruka koje dobijate poput SMS poruka, u samo 3 koraka! Klijenti na ovaj način imaju mogućnost da koristeći samo svoj mobilni telefon vrše različite vrste plaćanja, i zahvaljujući ovakvom sistemu, mogu uplatu obaviti sa bilo kog mesta, u bilo kom trenutku. Za početak, tu je plaćanje Telenor postpejd računa, drugih mesečnih računa, slanje novca, uplata prepaid dopuna, kao i plaćanje kod trgovaca koji su uključeni u sistem. Plaćanje računa u restoranima i kafićima, ili pak u trgovinama će biti omogućivano postepeno, u skladu sa širenjem broja korisnika, trgovinskih objekata koji će se pridružiti mreži i slično.

                    

Prednosti koje korisnici servisa PlatiMo na ovaj način ostvaruju su značajne, jer će izbeći redove i gužvu na platnim mestima, a istovremeno će izvršiti plaćanje za željenu robu ili uslugu na najudobniji način, u trenutku koji njima odgovara, na samom mestu kupovine ili “na daljinu” . U toku je implementacija PlatiMo servisa na veliki broj partnerskih sajtova koji se bave elektronskom trgovinom. Primera radi, tako ćete biti u prilici da kada kupite neku knjigu na web šopu kada dođete na stranicu sa izborom metoda plaćanja, odaberete PlatiMo. Nakon toga, stiže vam pop-up poruka, na koju odgovarate potvrdno, unesete sPIN kod i – obavili ste kupovinu.

Evo o izjave iz Telenora o trenutnim mogućnostima servisa:

Trenutno putem PlatiMo servisa, korisnici su u mogućnosti da plaćaju Telenor postpaid račun, da šalju novac drugim korisnicima PlatiMo servisa, kupuju na Internet sajtovima, dopunjuju bilo koji prepaid broj u Telenor mreži, kao i da kupuje preko call centra JAT-a i Tehnomanije. Dodatno, korisnici mogu koristiti PlatiMo (tačnije sertifikat na SIM kartici) za pristup portalu eUprave, nakon čega mogu koristiti sve usluge koje portal podržava. U budućnosti svakako očekujemo rapidan rast broja trgovaca, a mnogi su već u procesu integracije u PlatiMo sistem, i ovom prilikom pozivamo korisnike da se na našem web sajtu informišu o novostima.

Svakako se, za Telenor, razvoj ovde ne završava, pored rada na kreiranju što veće baze trgovaca, kako bi imali kvalitetniju ponudu za same korisnike, radićemo i na implementaciji servisa u nove kanale. Tako se nemojte iznenaditi ukoliko uskoro budete mogli da podižete novac sa bankomata bez platne kartice, da se logujete u eBanking nalog preko mobilnog telefona, da plaćate porez i ostale takseka opštinama i još puno toga,  Sve ovo možemo očekivati u nekoj bližoj budoćnosti, a ukoliko pogledamo malo dalje, očekujemo punu integracijuPlatiMo servisa sa NFC tehnologijom.NFC će ponuditi brzu naplatu za mikrotransakcije – možda najbolji primer plaćanja gradskog prevoza, gde biste jednostavnim približavanjem telefona čitaču u vozilu gradskog prevoza izvršili kupovinu za manje od sekunde. Da stvar bude još interesantnija, postoji mogućnost da to isto možete uraditi i u bilo kojoj drugoj zemlji Evrope, a mi ćemo se svakako truditi da tu mogućnost pretočimo u realnost.Tako prilikom putovanja nećete razmišlajti o valutama, sitnom novcu za prevoz, slatkiše, kafu itd. Cela Evropa će biti jedna platna zona!

Način plaćanja:

Tri koraka koja su potrebna za samo plaćanje su vrlo jednostavna:

1) Pošto izaberete vrstu transakcije ili usluge koju želite da aktivirate i obavite, dobićete elektronsku fakturu na svom mobilnom telefonu sa detaljnim informacijama o ukupnom iznosu, bankovnom računu itd.

2) Potvrdite transakciju.

3) Unesete sPIN kod.

Posle unošenja sPin koda, transakcija će biti digitalno potpisana na vašoj SIM kartici i zaštićenim kanalom poslata vašoj banci. Nakon toga, od banke ćete dobiti SMS sa statusom transakcije i informacijom da li je plaćanje bilo uspešno ili je odbijeno. Sve transakcije lako ćete proveriti u redovnom izvod sa računa u banci.

Napomena: Prilikom korišćenja PlatiMo usluge u zavisnosti od transakcije koja se obavlja, dolazi do razmene bezbednih SMS poruka (od 2 do 3 poruke) koje su u nacionalnom saobraćaju besplatne. Naplaćuje se jedino poruka koja nosi potvrdu o uspešno izvedenom plaćanju. U romingu se odlazne (secure) poruke tarifiraju u zavisnosti od zone iz koje se šalju.

PlatiMo usluge

U ovom poglavlju ćemo razmotriti koje sve usluge i mogućnosti nudi PlatiMo servis. U praksi, ove stavke možete videti u meniju telefona. Korisnici koji aktiviraju PlatiMo servis dobijaju novu ikonicu na svom telefonu, a njeno mesto i pozicija će zavisiti od modela, a uglavnom se nalazi ili u glavnom meniju, ili u aplikacijama. Kada kliknete na ikonicu, otvoriće vam se nekoliko opcija: Računi na čekanju, Pošalji uplatu, Zatraži uplatu, Dopuni pripejd, Kupovina na Telenor  veb sajtu, Osveži listu računa i Onemogući PlatiMo. Proći ćemo ukratko kroz svaku od njih i pojasniti njihovo značenje.
 

                              

Računi na čekanju

Uz pomoć ove opcije možete na najlakši i najsigurniji mogući način da plaćate svoje Telenor postpejd mesečne račune, a u perspektivi i ostale mesečne račune. Ne zaboravimo, cilj jeste da se iz ovog odeljka vrši svojevrstan menadžment mesečnih računa, koji će pun smisao dobiti  nakon uključivanja komunalnih i ostalih službi, kojima svi zajedno plaćamo danak na mesečnoj bazi.

Izaberite opciju Računi na čekanju ( Telenor SIM Meni -> Platimo -> Računi na čekanju) i dobićete listu neizmirenih računa. Tada izaberete željeni račun i unesete sPIN kod. Ukoliko imate više tekućih računa vezanih za PlatiMo nalog, možete odabrati sa kog računa želite da izvršite uplatu. Dodatna pogodnost je to sto mozete izabrati datum kada želite da platite račun. To je omogućeno jer prilikom odabira mesečnog računa koji želite da platite možete izabrati jednu od tri opcije: “plati odmah”, “plati kasnije” ili “obrisati bez placanja”. U svakom trenutku mozete videti datum do kada ce vam određeni račun biti dostupan za plaćanje kroz PlatiMo servis.

Pošalji uplatu

Uz pomoć ove opcije korisnik PlatiMo servisa može da pošalje novac drugom korisniku ove usluge na njegov bankovni račun. Neophodno je da oba lica koriste PlatiMo servis. U okviru SIM menija izaberite opciju Pošalji uplatu ( Telenor SIM Meni -> Platimo -> Pošalji uplatu) i unesite broj telefona korisnika kome želite da uplatite novac. Potom unesete iznos koji želite da uplatite. Nakon potvrde transakcije unošenjem sPIN koda, dobijate obaveštenje o statusu transakcije putem SMS-a.

Zatraži uplatu

Ova opcija neće biti od naročitog interesa za obične korisnike, ali može biti izuzetno korisna za pravna lica. Naime, postoji opcija Zatraži uplatu ( Telenor SIM Meni -> Platimo -> Zatraži uplatu). Pravni subjekt vam može poslati račun na mobilni telefon i to direktno sa svog mobilnog telefona. Ako pomenemo jedan prost primer biće mnogo jasnije: nakon vožnje taksijem recite vozaču da želite da platite mobilnim telefonom. Taksista će imati mogućnost da vam sa svog mobilnog telefona zatraži uplatu pomoću ove opcije i na taj način jednostavno izvrši naplatu vožnje. Identičan primer je sa agentima koji moraju vrše dostavu robe na terenu, te na ovaj način mogu jednostavno izvršiti i naplatu te iste robe

 

Dopuni pripejd

Namena ove opcije je jasna. Uz pomoć opcije Dopuni pripejd možete lako da dopunite svoj ili bilo koji drugi pripejd račun. Ovo je takođe korisno, jer možete, na primer, da dopunite račun telefona svog deteta i na taj način kontrolisati iznos kredita koji mu je na raspolaganju. U okviru SIM menija izaberite opciju Dopuni pripejd ( Telenor SIM Meni -> Platimo -> Dopuni pripejd) i unesite broj pripejd telefona koji želite da dopunite. Potom unesite iznos kojim želite da dopunite pripejd račun (iznos ne sme biti manji od 300, niti veći od 5.000 dinara). Nakon što potvrdite transakciju unošenjem sPIN koda, dobićete obaveštenje o statusu transakcije putem SMS-a.

Osveži listu računa

Ova opcija se aktivira samo u slučaju kada želite da registrujete i vežete više od jednog tekućeg računa za PlatiMo servis. Nakon odlaska u banku i popunjavanja zahteva, dovoljno je da izaberete opciju Osveži listu računa ( Telenor SIM Meni -> Platimo -> Osveži listu računa) i spisak bankovnih računa biće ažuriran.

Onemogući PlatiMo

Ukoliko želite da deaktivirate PlatiMo servis i ukinete vezu svoje matične banke sa kvalifikovanim digitalnim sertifikatom na svojoj SIM kartici, dovoljno je da izaberete opciju Onemogući PlatiMo. Za slučaj da nakon deaktivacije poželite da ponovo koristite PlatiMo servis, morate ponovo otići u svoju matičnu banku i povezati račune sa svojom SIM karticom. Takođe, pošto vam SIM kartica sa digitalnim sertifikatom ostaje, možete odabrati neku drugu banku i prebaciti račun kod nje. Ipak, nagađamo da će ova opcija biti najkorisnika korisnicima koji privremeno neće biti u mogućnosti da koriste usluge PlatiMo mreže – na primer, idu na odmor, ili na duže putovanje, a telefon ostavljaju kod kuće jer im usluga neće biti neophodna.

(Ne)posebno za smartfonove

PlatiMo servis je osmišljen tako da funkcioniše nezavisno od uređaja koji korisnik poseduje, odnosno na praktično svim GSM mobilnim telefonima. Ipak, u planu je i razvoj posebnih aplikacija za najpopularnije smartfon platforme. Pored iPhone aplikacije, tu će biti i Android aplikacije, a u planu je i razvoj za druge korišćene platforme, među kojima je i Samsung Bada OS. Trebamo li da spominjemo Windows Mobile i Symbian? Ipak, ono što je bitno jeste da će se koristiti jedan interfejs za sve tipove plaćanja preko mobilnih telefona, odnosno da će svi telefoni imati iste mogućnosti plaćanja, bez obzira da li se radi o smartfonu sa Androidom, iPhone telefonu, ili najobičnijoj “ciglici”. Postupak u tri koraka će takođe biti identičan na svim platformama.

mSertifikat

Sertifikat je neophodan na WPKI SIM karticama kako bi se omogućile transakcije, odnosno kako bi se obezbedila maksimalna bezbednost za korisnika. Istovremeno, sa mSertifikatom možete drastično olakšati i ubrzati procese u domenu elektronske trgovine mobilnim putem. Stoga, PlatiMo servis omogućava manipulisanje mSertifikat odeljkom, kome je posvećen poseban meni. Ovde ćemo se ukratko osvrnuti na opcije vezane za njega. Pre nego što to učinimo, napomenućemo da se sem za digitalno potpisivanje svake transakcije mSertifikat koristi i za autentifikaciju na portalu eUprave, a da se takođe može koristiti i umesto smart kartica i tokena.
 

                                        

 

Promeni sPIN

Ova opcija pruža korisnicima mogućnost da promene svoj sPIN u bilo kom trenutku. Promena sPIN-a se preporučuje nakon dobijanja inicijalnog, a ne treba smetnuti sa uma da je sPin stvar koju uvek morate znati, kako biste je mogli ukucati prilikom obavljanja transakcije. Možete je i zapisati negde, ali pazite da se ne izgubi. Svakako je nemojte upisivati u notes u telefonu, jer se onda gubi poenta bezbednosnog sertifikata. Ovako, čak i da vam ukradu telefon, nemoguće je koristiti ga za plaćanje i „pustošenje“ vaših računa, jer bi eventualnim kradljivcima bio nepoznat vaš sPin.

Izdaj mSertifikat

Ova opcija se koristi samo jednom prilikom registracije. Alternativno, ako u nekom trenutku odustanete od servisa, u slučaju da ga ponovo uzimate ponovo ćete koristiti ovu opciju, kao što je opisano u dosadašnjem izlaganju. Ali, u principu, ovu opciju nećete koristiti.

Obnovi mSertifikat

Svaki digitalni sertifikat ima period validnosti. Ova opcija pruža korisniku mogućnost da produži važenje sertifikata neposredno pre njegovog isteka. Na taj način korisnik ne mora da potpisuje nove papire, niti da ponavlja postupak registracije. Ova opcija će biti aktivna samo kratak period pre isteka validnosti sertifikata i korisnik će o tome biti obavešten SMS-om.

Informacije

Koristeći ovu opciju, korisnik može dobiti uvid u osnovne podatke svog digitalnog sertifikata kao što su ime vlasnika sertifikata, ID sertifikata, datum isteka validnosti.

Tehnologija u pozadini zarad maksimalne bezbednosti

Šta predstavlja WPKI i zašto su potrebne posebne SIM kartice za korišćenje PlatiMo usluge? Odgovor je jednostavan – zarad autentifikacije i maksimalne sigurnosti. PKI je skraćenica od Public key Infrastructure, što predstavlja skup hardverskih i softverskih tehnologija, polisa i procedura za kreiranje, menadžment, korišćenje, smeštanje digitalnih sertifikata. U praksi, PKI veže javne “ključeve” sa identitetima korisnika kroz autorizaciju sertifikata, pri čemu svaki korisnik mora biti jedinstven u određenom domenu.
 

                                              

Da skratimo i pojednostavimo maksimalno, šta je u stvari u praksi WPKI? To je specijalna SIM kartica o kojoj toliko govorimo u našem tekstu. Na njoj je smešten vaš elektrosnki indentitet, zastićen PKI tehnologijom i kodovima, koji su opet zaštićeni emulzijom. Ukoliko se 3 puta unese pogrešan sPIN, aplikacija se automatski zaključava! Na taj način korisnik je potpuno bezbedan – pod uslovom da nije neoprezan sa svojim PIN kodom i drži ga na mestu koje je lako dostupno lopovima, ili, u konkretnom slučaju, drži ga upisanog na telefonu. U slučaju krađe telefona, lopovi bez PIN koda ne bi mogli da izvrše nijednu transakciju.
 

Kada govorimo o tehnologiji, spomenimo i NFC. Radi se o tehnologiji iza koje je stalo 37 banakaiz Evrope, kao i cela GSM asocijacija, te najveći proizvođači mobilnih telefona. Near Field Communication u stvari omogućava da telefonom mahnete ispred čitača i da se automatski obavi transakcija – kao da ste mahnuli kreditnom karticom. Zamislite hrpu korisnika u megamarketu koji samo prolazi pored kase i izlazi, zastajući na svega tri sekunde kako bi mahnuo telefonom ispred čitača i dobio račun. Deluje kao futurizam? Ne baš, pošto se cilja da NFC bude standard do 2012. godine u Evropskoj Uniji, a naročito su za to zainteresovani ponuđivači različitih usluga, te kompanije koje se bave kreditnim karticama. To znači da će se cela Evropa ponašati kao jedna platna zona, omogućavajući korisnicima iz bilo koje zemlje da koriste NFC tehnologiju sa svog mobilnog telefona u bilo kojoj drugoj zemlji Evrope. Same prodavnice će se neko vreme opirati zbog troškova nabavke opreme, dok ne shvate da na ovaj način mogu da opsluže više korisnika i da će osobama koje rade na kasama posao biti znatno olakšan. Zašto sve ovo spominjemo? NFC i PlatiMo će biti u potpunosti kompatibilni i Telenor potpuno stoji iza ove tvrdnje.
 

Prilikom izdavanja nove kartice korisnik, kao što smo već spomenuli, dobija  sPIN kao i sPUK kod, što su kodovi koji se koriste za potvrdu PlatiMo transakcije. Ovi kodovi su zaštićeni emulzijom i potrebno je savetovati korisnike da kodove ne saopštavaju nikom kao i da ih čuvaju na sigurnom mestu i nikako ne upisuju u moblni telefon. Prilikom potvrđivanja transakcije korisnik je obavezan da unese sPIN kako bi uspešno izvršio transakciju. Ukoliko 3 puta unese pogrešan sPIN digitalni sertifikat će biti blokiran a može biti otključan jedino ispravnim unosom sPUK koda. U slučaju da je i sPUK pet puta pogrešno unet dolazi do trajnog blokiranja digitalnog sertifikata. U tom slučaju potrebno je ponoviti ceo proces izdavanja kartice i sertifikata.
 

Mnogi će se, isto tako, zapitati po čemu se ova usluga razlikuje od tipičnog elektronskog bankarstva na mobilnom telefonu (osim po očiglednoj mogućnosti upotrebe mobilnog telefona u svrhu plaćanja, bilo odakle i bilo kada). Aktuelne ponude banaka nude plaćanje kroz određene Java aplikacije, ali to ima određenih mana. Prvo, ne postoji globalna, raširena podrška za mobilno plaćanje stvari koje nisu direktno vezane za banku. Postoji mnogo aplikacija za različite vidove plaćanja i naplata. Komplikovanost upotrebe (unos imena trgovca, broja računa trgovca, iznosa plaćanja, poziva na broj itd.) takođe ne treba zanemariti, a tu je i problematična bezbednost zbog korišćenja nezaštićenog GPRS kanala.
 

        

Istovremeno, pogledajmo razlike između smart card sistema i sertifikovane SIM kartice i refleksije istih na sistem plaćanja. Kao što možete videti sa priložene slike, smart card zahteva korišćenje PC računara sa aktivnom internet konekcijom, čitač kartice, kao i odgovarajući softver, kako bi mogao da funkcioniše. SIM omogućava jednostavno zaobilaženje svih tih prepreka i neuporedivo lakše plaćanje.

Iz perspektive banaka

Bili smo na stanovištu da predstavljanje nove usluge neće biti potpuno bez dobijanja mišljenja iz banaka, koje podržavaju ovaj projekat u infrastrukturnom smislu. Stoga smo predstavnicima banaka koje su trenutno uključene u projekat uputili jedinstveno pitanje:

Zanima nas Vaše mišljenje o PlatiMo servisu, gde se Vaša banka prepoznala u ovom projektu i kakva su Vaša očekivanja od ove usluge?

Evo i odgovora predstavnika banaka.

Milan Kostić, zamenik direktora direkcije za alternativne kanale distribucije ERSTE Bank

Imajući u vidu konvergenciju računara i mobilnih telefonskih aparata i potrebu naših klijenata za promptnim plaćanjem računa bez obaveze odlaska na šalter ili korišćenja elektronske banke, korišćenje m-bankinga se za Erste banku nametnulo kao logično rešenje. Analizom navika klijenata banke, njihovim potrebama i trenutno raspoloživim metodama plaćanja u banci ukazala se potreba za novim vidom platnog prometa koji bi bio uvek dostupan i jednostavan za korišćenje.

 

 

                                                            

 

Očekivanja Erste banke su da će novim servisom 1-2-3 pay svojim klijentima obezbediti lagodnije poslovanje sa bankom u domenu platnog prometa i plaćanja. Komparativna prednost servisa je i WPKI zaštita kojom se osim odlične zaštite pruža mogućnost za bezbednom autentikacijom i mogućnošću digitalnog potpisivanja dokumenata. Ovime su stvoreni preduslovi za otvaranje virtualne ekspoziture Esrte banke što je svakao jedan od ciljeva uvođenja servisa  1-2-3 pay.

Mobilno plaćanje bi trebalo da zadovolji dva osnovna kriterijuma da bi bilo uspešno: sigurnost i jednostavnost. Obzirom da se plaćanje kod ovog servisa izvodi u tri koraka, kao što je i sam naziv servisa 1-2-3 pay sigurno će biti veoma interesantno i rado korišćeno za klijente banke. Može se gotovo sa sigurnošću reći da će ovaj servis osim retail klijenata svakako koristiti i corporate klijenti, za koje će on predstavljati dodatni kanal prodaje tj. plaćanja za robu i usluge koje nude. Transakcijski odnos kupac – prodavac kod ovog servisa je veoma sličan klasičnim transakcijama platnim karticama te se obzirom na mogućnost kupca da izabere jedan od tri ponuđena bankarska računa za plaćanje može očekivati da će ovaj servis nadograditi postojeći sistem platnih kartica, a u nekim aspektima kao što je trgovina kod web šopova definitivno će biti u prednosti u odnosu na klasične transakcije platnim karticama

Aleksandar Blagojević, direktor Sektora za upravljanje odnosima sa klijentima i alternativnim kanalima prodaje Raiffeisen banke

Tehnološka dostignuća sve veću primenu nalaze i u bankarskom poslovanju. Raiffeisen banka, kao lider na tržištu bankarskog poslovanja u našoj zemlji i banka koja u korak prati inovativna poslovna rešenja, opredelila se da svojim klijentima omogući i  najsavremeniju uslugu plaćanja mobilnim telefonom direktno sa tekućeg računa. Sa druge strane, veoma važan motiv za nas je da se radi o sistemu elektronskog plaćanja koji će našim korisnicima omogućiti da na veoma jednostavan i udoban, a istovremeno i veoma siguran način, svoj novčanik zamene mobilnim telefonom. I kao treći veoma bitan momenat, naveo bih izuzetnu rasprostranjenost i prihvaćenost mobilnih telefona u celom svetu, pa i u našoj zemlji, kao uređaja koji su odavno prevazišli svoju osnovnu funkciju i svakim danom postaju sve prisutniji u savremenom načinu života.

 

                                                

Ovakav vid transakcija novina je ne samo u našoj zemlji, već i na razvijenim tržištima zapadne Evrope, gde je odnedavno na raspolaganju korisnicima. Za nas je velika satisfakcija  da svojim klijentima omogućimo da u svojoj banci koriste najsvremenije rešenje za plaćanje, koje će im biti uvek pri ruci, jer istraživanja pokazuju da uvek nosimo svoje mobilne telefone sa sobom. Na taj način sami biraju mesto i vreme koje im odgovara za određenu kupovinu ili plaćanje računa i štede vreme koje bi utrošili na čekanja na platnim mestima. Smatramo da ćemo na taj način upotpuniti zadovoljstvo svojih klijenata proizvodima i uslugama koje Raiffeisen banka nudi. Pored navedenog, istako bih i dodatnu pogodnost koju nosi servis PlatiMo. Radi se o korišćenju kvalifikovanog digitalnog sertifikata, koji se nalazi na WPKI SIM kartici i koji, osim za potvrdu transakcija u ovom sistemu, planiramo i za druge namene, poput prijavljivanja na elektronsko bankarstvo naše banke (RaiffeisenOnLine), kao i za potvrdjivanje zahteva za proizvode banke podnetih elektronskih putem.

Raiffeisen banka planira da omogući svojim klijentima da, korišćenjem samo svog mobilnog telefona, vrše plaćanja mesečnih računa, dopunu pripejd brojeva, prebacuju novac sa svog tekućeg računa na račun drugog klijenta koji ima aktiviranu ovu uslugu, ili pak, da obavljaju kupovinu na prodajnim mestima, počevši od internet prodavnica i telešopova  koji će podržavati ovakav vid plaćanja. Za klijente koji žele da koriste ovu uslugu a nemaju račun u Raiffeisen banci, omogućili smo i otvaranje tekućeg računa sa svim pogodnostima koje idu uz paket usluga Raiffeisen banke uključujući i korišćenje dozvoljene pozajmice do 10.000 dinara potpuno bez kamate, a ta se dodatna sredstva mogu koristiti i za plaćanja mobilnim telefonom kroz uslugu ‘’PlatiMo”. Na ovaj način, uvođenjem još jednog elektronskog kanala plaćanja, za koji je dovoljno koristiti bilo koji model mobilnog telefona, banka očekuje značajno povećanje bezgotovinskih transakcija u odnosu na gotovinu.

Branko Čelarević, direktor Odeljenja E-banke, Sektor platnog prometa Komercijalne Banke

Servis PlatiMo predstavlja potpuno novo i jedinstveno rešenje na ovim prostorima koje ima u sebi uspešno inkorporirana web rešenja E-banke i na tržištu prisutna rešenja mobilnog bankarstva, jer sa jedne strane koristi sve prednosti koje oni pružaju dok sa druge strane omogućava svuda i uvek dostupnu uslugu, uz izuzetno brzo i jednostavno korišćenje  sa posebnim akcentom na sigurnost tako da nam je bilo vrlo važno i što rešenje PlatiMo koristi WPKI tehnologiju (wireless public key infrastructure). Takođe servis je vrlo funkcionalnan i namenjen je svim klijentima Banke (kako fizičkim tako i pravnim licima) kojima je važno da u svakom trenutku na jednostavan, lak i potpuno siguran način, mogu da izvršavaju svoje mesečne obaveze, vrše prenose sredstava sa svojih računa, imaju mogućnost potpuno sigurne on-line kupovine na web shopovima, Call centre shopping, mogućnost trgovanja na berzi, udaljenu autentifikaciju….

 

                                                                    

 

Komercijalna Banka je na bankarskom tržištu Srbije poznata kao banka koja svojim klijentima pruža izuzetno kvalitetnu i kompletnu uslugu elektronskih servisa od aplikativnih rešenja namenjenih pravnim licima za poslovanju u zemlji i u inostranstvu pa do web rešenja E-banke namenjenih fizičkim licima. Svesni svoje pozicije jednog od lidera u segmentu elektronskog poslovanja, kako po širini same poslovne ponude tako i po broju korisnika ovih servisa, Komercijalna Banka je implementirajući uvek najnovija i najkvalitetnija poslovna rešenja u isto vreme diktirala i postavljala nove standarde za sve druge banke u ovoj oblasti. Kao savim logičan naredni korak i pravac u daljem razvoju elektronskih servisa je mPay servis PlatiMO (plati mobilnim) koji predstavlja jasan iskorak pre svega u logici i  načinu obavljanja elektronskog poslovanja, a koji je rezultat ubrzanog tehnološkog razvoja i stvaranja preduslova da mobilni telefon u ovom segmentu u potpunosti zameni personalne računare. Komercijalna Banka se od samog početka jasno opredelila za jedan ovakav projekat, jer je u njemu prepoznala potencijale i kvalitetnu osnovu na koju će se naslanjati i sledeće generacije ovih servisa koje će biti bazirane na NFC tehnologiji.

Procena je da jedan ovakav servis ima veliku perspektivu iz prostog razloga što broj mobilnih korisnika beleži ogroman rast, a koji je rezultat ubrzanog tehnološkog razvoja i stvaranja preduslova da mobilni telefon u ovom segmentu u potpunosti zameni personalne računare. Servis je i koncipiran tako da klijentima između ostalog nudi i veliku komfornost u radu, u smislu da nije potrebno unositi nikakve podatke nego jednostavno potvrditi transakciju svojim s-PIN-om, što predstavlja bitan preduslov uspeha na tržištu i važan detalj prilikom procene potencijala ovog servisa. Smatramo da je ovo veliki i logičan iskorak u daljem razvoju elektronskog poslovanja i servisa u Srbiji i svakako najveći benefit za Banku je činjenica da svojim klijentima u svakom trenutku nudi kvalitet više u svojoj ponudi i na taj način srvara zadovoljne i lojalne klijente. Od samog servisa u narednom periodu očekujemo mnogo, jer pre svega poseduje ogromne mogućnosti  i potencijal  i sigurni smo da ovaj servis predstavlja jasnu smernicu i pravac daljeg razvoja elektronskih servisa. Najveći kvalitet samog servisa je upravo njegov potencijal i odnosno velika lepeza funkcionalnosti koji se mogu koristitit preko ovog servisa od jednostavnih plaćanja mesečnih računa pa sve do sigurne kupovine na Internetu i mogućnost korišćenja servisa za plaćanja koristeći NFC tehnologiju.
 

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi