Telenor štednja: Sve o novoj usluzi Telenor Banke

Telenor Banka ima velikih ambicija u pogledu tržišnog pozicioniranja, kao i korišćenja modernih rešenja za mobilno bankarstvo u pravom i punom smislu te reči.

Petar Gredelj
Biti nov nije lako, posebno u bankarskom sektoru koje odlikuje dugotrajno izgrađivanje poverenja i odnos sa klijentima koji je teško izmeniti, osim u slučaju značajnih potresa. Stoga, novi igrači na tom tržištu moraju da se postaraju da upravo donesu – makar neki mali potres. Nije baš da za nova imena nema mesta, jer je praksa pokazala da mesta uvek ima, naročito ukoliko postoji prava ideja i vizija kojom se pravilno koriste konkurentske prednosti. Prednost novih igrača na bankarskom tržištu može biti elastičnost i uvid u iskustvo drugih, te pažljivo targetiranje određenih slojeva korisnika koji traže neki novi vid usluga, drugačiju uvezanost servisa, transparentniju relaciju sa bankom i slično.

Telenor Banka ima za cilj da bude upravo takav novi igrač. Kompanija ima velike ambicije da iskoristi svoje mogućnosti iz telekomunikacionog sveta i poznavanje načina na koji funkcionišu moderne tehnologije, te ih implementira na lak i elegantan način u novoosmišljeno okruženje bankarskog sistema. Da li je to neki novi vid štednje, drugačije obračunavanje kamate, totalna kontrola računa putem mobilnog telefona iz posebne aplikacije, implementacija mobilnog plaćanja ili nešto treće, tek slutimo – zapravo, znamo – da je upravo to cilj Telenor Banke.

Stoga u narednom periodu očekujte puno lepih vesti sa te strane, a danas vam predstavljamo jedan od noviteta koji se uvodi upravo tokom Svetske nedelje štednje. Reč je o štednji po viđenju, veoma popularnom vidu štednje pošto su vam, za razliku od oročene štednje, sredstva uvek na raspolaganju. O čemu se zapravo radi?
Kako biste imali štedni račun, neophodno je da prethodno otvorite tekući račun
Kako do (kog) računa
Pre nego što odogovorimo na to pitanje, moramo se vratiti korak-dva unatrag. Kako funkcioniše Telenor Banka? Osnovni princip kojeg se drže jeste da nema fizičke interakcije kao u drugim bankama. Mobilno bankarstvo postoji i na drugim mestima, ali je cilj ponuditi korisniku sve to na mnogo višem nivou. Ne samo da je omogućeno da se određene operacije obavljaju preko uređaja, već je cilj „smestiti kompletnu banku u mobilni telefon korisnika“ (ili drugi mobilni uređaj). Tako da je moguće skinuti odgovarajuću aplikaciju sa Google Play Store-a, ili pak upravljati računom preko browsera.

Takođe, drugi bitan koncept je da se ne radi sa gotovinom. Otvaranje tekućeg računa je moguće obaviti u Telenor prodavnicama, odnosno u oko 120 šopova širom Srbije koji postaju svojevrsne ekspoziture banke, uključujući i jednu poslovnicu na Novom Beogradu gde je centrala banke. Nakon toga, vi ništa ne radite sa kešom, niti dolazite u banku/poslovnicu, već svime upravljate preko mobilne aplikacije. Sve izmene i plaćanja obavljate preko aplikacije, a dokumentacija se dobija virtuelno, preko vašeg maila.

Stoga, kako u praksi otvoriti račun u Telenor Banci? U suštini, postoje tri načina. Jedan smo već opisali, posetom bilo koje Telenor prodavnice. Drugi način je putem mobilne aplikacije. Treći način, koji će biti omogućen za koji dan u odnosu na trenutak pisanja ovog teksta, jeste putem Ship-To kurirske službe, gde će na vaša vrata doći kurir sa ugovorom, tako da nećete morati da se mrdnete iz svog stana da biste otvorili račun. Nakon pokretanja računa, o čemu ćemo više govoriti narednom prilikom, dobijate debitne kartice na kućnu adresu. Interesantno je da, recimo, PIN kod pravite sami, pomoću aplikacije, kao i da imate mogućnost da ga promenite bez odlaska u Telenor poslovnicu, odnosno direktno iz aplikacije bez interakcije sa osobljem.

Nešto više o otvaranju računa ćete moći da pročitate u nekom od narednih članaka. Bitno je znati da Telenor nudi svojim korisnicima različite pogodnosti, kao što je 50% popusta na telefonski račun. Više informacija o svemu vezanom za otvaranje računa možete pronaći na sajtu Telenor Banke. Nama je bio cilj da vam predočimo same osnove, kao i da u startu objasnimo da je, kako biste imali štedni račun, neophodno prethodno otvoriti tekući račun. Više o tome možete pročitati na ovoj stranici.Štedni račun otvarate nakon što prethodno otvorite tekući račun, odnosno neophodno je da posedujete tekući račun da biste potom mogli da otvorite štedni. Ne morate se bojati ni troškova održavanja tekućeg računa ukoliko ste samo zainteresovani za štednju, budući da u planu postoji tekući račun čije je održavanje besplatno. Postojaće dinarska i devizna varijanta štednje, a Telenor Banka akcenat stavlja na tzv. „Štednju po viđenju“, odnosno na štednju kojom korisnik može da raspolaže u svakom trenutku. Osim toga, veliki akcenat se baca na stimulaciju štednje u dinarima, sa izdašnim kamatama koje su u rangu kamata koje se daju na oročenu štednju u dinarima kod drugih banaka.

Štednja ili depozit po viđenju je novčani depozit koji vlasnik može povući iz banke bez prethodne najave. Izuzetak je za iznose preko 600.000 RSD kada mora postojati najava bez obzira na tip računa. S obzirom da su sredstva u svakom trenutku na raspolaganju klijentu, ova vrsta štednje je i najfleksibilniji i najatraktivniji vid štednje, a svakako će dodatno ohrabriti klijente da se opredele za takav vid usluge u nesigurnim uslovima srpske ekonomije. Ova vrstu štednje nudi sigurnost klijentu, uz istovremenu raspoloživost sredstava u svakom trenutku. Nema rokova u kome dospeva kamata, niti ste na bilo koji način ograničeni u korišćenju sredstava na računu.

Još jednom naglašavamo veoma bitan preduslov, pošto se odnos tekućeg i štednog računa razlikuje od ostalih banaka koje ih nude odvojeno: da bi klijent mogao da štedi u Telenor Banci, potrebno je da ima otvoren tekući račun u njoj. Depozit po viđenju je vezan za tekući račun Telenor Banke i u skladu sa tim klijent novac može prebacivati sa tekućeg računa na štedni račun i obrnuto. Drugim rečima, klijent potpuno samostalno upravlja svojim novcem u svakom momentu. Ne postoje nikakva ograničenja ni oročenja u tom smislu. Sve se obavlja preko mobilne aplikacije ili browsera.
Veliki akcenat se baca na stimulaciju štednje u dinarima, sa izdašnim kamatama
Telenor Banka nudi dve vrste štednje po viđenju: na dinare (RSD) i evre (EUR). Fokus je na dinarskoj štednji po viđenju koja ima fiksnu kamatnu stopu od 7% na godišnjem nivou koja parira ne samo štednjama po viđenju drugih banaka, već i kamatama na oročenja. Treba imati na umu da ljudi mahom dobijaju plate u dinarima, a dinarski račun po viđenju je odlična opcija ukoliko je klijentu bitna sigurnost. Podsticaj dinarske štednje je u skladu sa preporukom Narodne Banke Srbije i Telenor Banka želi da podrži štednju u domaćoj valuti.
Obračun i pripis kamate se vrši na kraju svakog meseca ili u trenutku prekida štednje, pri čemu se novac prebacuje na viševalutni tekući račun. Minimalni iznos nije definisan, a maksimalni će biti 50.000 evra u dinarskoj protivrednosti, odnosno oko 6 miliona dinara, dok ograničenja u broju šteednih računa ne postoje. Na prihode od kapitala na kamatu na dinarska sredstva po osnovu štednih depozita se ne plaća porez. Kamata na štednju istog tipa u evrima (devizni depozit po viđenju) je 0,1%.

Takođe, značajna razlika ovih vidova štednje je što se na deviznu štednju obračunava porez od 15%, koga nema kod dinarske štednje. Tako u praktičnom primeru u slučaju da se na štednom računu nalazi 3000 evra ili (u dinarskoj protivvrednosti) 357 hiljada dinara, imamo da je razlika u prinosu na 12-mesečnom nivou čak 18,921 dinar u korist dinarske štednje, što nije malo. Drugim rečima, praksa pokazuje da je dinarska štednja, u kombinaciji sa stimulativnim propisima i višim kamatama, povoljnija za korisnika. Osim toga, u slučaju nekih drastičnih promena u kursu ili usled drugih okolnosti, njemu su njegova sredstva uvek na raspolaganju, tako da korisnik uvek može biti miran.

Kao što smo već rekli na uvodnoj strani, kompletna ideja Telenor Banke je da se eliminiše fizička interakcija ili direktna transakcija, odnosno potreba za odlaskom na šaltere banke. Tako se dinarski i devizini depozit u Telenor Banci ugovara isključivo putem aplikacije. Nema potrebe za odlaskom u Telenor prodavnice ili u centralu. Klijent ceo proces ugovaranja štednje odrađuje sam, putem Web aplikacije (mobilna aplikacija u aktuelnom stanju služi samo za pregled stanja i transkacija, premda je moguće da će i ona dobiti ovakvu mogućnost u dogledno vreme). Kroz tu aplikaciju će korisniku biti ponuđeni uslovi koje će prihvatiti i na taj način će se između različitih opcija opredeliti za rešenje koje mu najviše odgovara. Dakle, nema papirologije, nema šaltera.Takođe treba naglasiti i određena pravila koja će biti primenjivana kada su štednja i računi u pitanju, kao i dodatno pojasniti proces kroz koji klijent prolazi prilikom odabira štednje. U principu, postoje dva koraka, a to su „indikativna ponuda“ i „ugovor“. Kada klijent dobije i prihvati tip računa ili vrstu štednje, on će dobiti indikativnu ponudu, koja će mu objasniti osnovne karakteristike usluge za koju se opredelio. Nakon prihvatanja te ponude, klijent će dobijati ugovor koji mu stiže u virtuelni inbox. Rok trajanja ugovora iznosi 12 meseci, sa opcijom da se automatski produži. Ukoliko banka odluči da promeni neke od uslova, klijentu stiže aneks na saglasnost 30 dana pre početka primene novih uslova.

Verovatno se mnogi pitaju – i to sa punim pravom – kako u praksi izgleda prebacivanje sredstava na štedni račun, odnosno podizanje novca sa njega, imajući u vidu da Telenor Banka forsira digitalno-mobilni pristup celokupnoj problematici. Tu dolazi do izražaja neophodnost imanja tekućeg računa da biste mogli da koristite štedni račun. Naime, prenos je najjednostavnije izvršiti interno, sa tekućeg računa na štedni. Takođe, sredstva na štednom računu možete da dopunjujete. Alternativno, transferisanje je moguće na šalteru u Branch-u, odnosno sedištu banke u Omladinskih Brigada 90v. Stoga, korisnici koji preferiraju tradicionalan način uplate i isplate mogu biti mirni. No, svakako je za veliki broj korisnika jednostavnije da sve vrše interno, te da sami određuju iznose i vrše transfere između računa, pošto ih ceo sistem podstiče na to.
U toku je ili se očekuje implementacija mnogih noviteta koji će biti od značaja za domaće korisnike i donositi komparativne prednosti u odnosu na konkurenciju
Prenos sredstava je, sasvim logično, dozvoljen samo između tekućeg i štednog računa istog vlasnika. Drugim rečima, ne mogu se sredstva sa štednog računa jednog klijenta direktno prebacivati na tekući račun drugog klijenta. Ako se to želi, korisnik štednog računa mora najpre prebaciti sredstva na svoj tekući račun, pa tek onda drugom klijentu prebaciti novac.

Sredstva od kamate su na raspolaganju prvog radnog dana u mesecu, nakon pripisa obračunate kamate koji se vrši poslednjeg dana u mesecu. Takođe, štedni račun nije vezan za debitnu karticu i uopšteno gledano ne može mu se pristupiti, osim što vlasnik može da prebacuje sredstva sa njega na svoj tekući račun. To je dobro i sa aspekta bezbednosti, jer će sredstva korisnika uvek biti sigurna. No, imajte na umu da, primera radi, ne možete da računate na isplate na bankomatu sa štednog računa, već je potrebno da blagovremeno prebacite sredstva na tekući račun na koji je povezana debitna kartica.

Umesto zaključka
Biće prilike da se bavimo novim uslugama i servisima Telenor Banke, budući da je u toku ili se očekuje implementacija mnogih noviteta koji će biti od značaja za domaće korisnike i donositi komparativne prednosti u odnosu na konkurenciju. Očekujte nove tekstove u skoroj budućnosti. Do tada, verujemo da smo vam približili neke osnovne usluge, sa akcentom na štednju.

Nova usluga štednje startuje 27. oktobra i verujemo da će biti veoma privlačna za široke krugove potencijalnih korisnika. Ovim tekstom smo želeli da vam približimo aspekte usluge štednje u Telenor Banci, i pre svega da vam dočaramo na koje načine možete koristiti ovu uslugu, kao i ukažemo na razlike u realnom korišćenju i filozofiju koju sledi Telenor Banka, a na konto čega se njene usluge koriste na primetno drugačiji način. Slobodni smo da kažemo – sasvim sigurno udobniji i komforniji, a vama ostavljamo da procenite da li i bolji. Ovo je samo početak serijala u kome ćemo vam detaljno predstaviti mogućnosti „prve mobilne banke u Srbiji“, kako se Telenor Banka sa punim pravom naziva. Do narednog čitanja!

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi