Filip Majkić
Intervju: Zoran Đukanović, Duke & Peterson – U susret CE&HA Sajmu u Beogradu
Pokretanje ovog sajma omogućiće velikom broju proizvođača direktan pristup potrošačima, a sa druge strane, posetioci će moći da se upoznaju sa najnovijim tehničkim dostignućima, da uživaju u dobroj zabavi, kao i da obave dobru kupovinu. CE&HA sajam se organizuje po uzoru na tri najveća svetska sajma iz ove oblasti: IFA u Berlinu, CeBit u Hanoveru i International CES u Las Vegasu.
CE&HA Consumer Electronics & Home Appliances Fair će se održavati krajem septembra – svake godine, a ove, 2011. godine održaće se od 30.09. do 02.10. Naglašavamo važnost upotrebe trajnog glagola, jer je već sada u planu da manifestacija bude tradicionalna. CE&HA Fair će se održati u halama 1 i 4 Beogradskog sajma, koji predstavlja jedan od najvećih sajamskih kompleksa u celom regionu. Tokom godine sajmove poseti više od milion posetilaca, a na osnovu dosadašnjih rezultata i istraživanja organizatori očekuju između 30.000 i 40.000 posetilaca na CE&HA Sajmu!
To je bio savršen povod da posetimo organizatora sajma, kompaniju Duke & Peterson iz Beograda. Naši ljubazni domaćini su predusretljivo odgovarali na sva naša pitanja, koja su se sama od sebe nizala. Razgovarali smo sa gospodinom Zoranom Đukanovićem, generalnim menadžerom i glavnim organizatorom celokupnog poduhvata.
Od ideje do realizacije
Benchmark: Pitanje svih pitanja – odakle vam takva hrabrost da se upustite u jednu takvu avanturu kao što je organizovanje Sajma potrošačke elektronike i kućnih aparata u Srbiji?
Zoran Đukanović: Nije lako odgovoriti na takvo pitanje, ali u najkraćem, na pitanje kako smo uopšte do toga došli moramo odgovoriti sa – zato što to volimo da radimo. Još od devedesetih smo se bavili organizovanjem masovnih manifestacija sa velikim brojem učesnika i imamo puno iskustva u tome. Poslednjih desetak godina se bavimo onim što volimo da radimo – turizmom, marketingom, konsaltingom, a između ostalog, potrošačka elektronika je nešto što nas je oduvek privlačilo. Stoga smo želeli da svoju svojevrsnu specijalizaciju u sferi organizacije velikih događaja upotrebimo za nešto za šta mislimo da treba ovoj zemlji, što je deficitarno, a ima ogroman potencijal, koji će, prema našem mišljenju, tek doći do izražaja.
Mi smo jedan od tvoraca i suorganizatora Sajma turizma koji je isto pre nekih desetak godina začet. Počeli smo od nule, da bi danas taj sajam bio jedan od većih sajmova u Evropi. Želja nam je da isti uspeh doživimo i sa Sajmom potrošačke elektronike i kućnih aparata.
Pored CE&HA, planiramo još jedan sajam za februar – Foodrex (Food & Drink Expo). Gotovo je neverovatno da u Srbiji nema sajma hrane, u zemlji sa tolikim potencijalom u toj sferi. Baš kao i u drugim sferama u ovom društvu, ogroman potencijal ostaje neiskorišćen, što je prava šteta. Želeli smo da radimo ono što volimo, a elektronika je, u pravom smislu te reči, naša ljubav, a emocija je veoma važna kada se čovek upušta u nešto novo. I zaista smatramo da je to oblast koja će tek duboko zaći u naše živote.
Benchmark: Svedoci smo da sajmovi u IT sferi – kopne. CeBIT je nekada bio gigantski događaj, danas je senka onoga što je bio, a to je samo primer jednog trenda kome je zajednički imenitelj – da su postepeno bivali sve manji i manji, a svi sajmovi koji danas postoje su na manjem nivou nego nekad. Odakle je potekla ideja?
Zoran Đukanović: Ideja je potekla od nas, i od ideje do realizacije sve nosi naš pečat. Naravno, kako smo dublje ulazili u organizaciju cele priče, javio se veliki broj zainteresovanih.
Mi smo se, naravno, upustili u ozbiljniju analizu pre nego što smo krenuli u realizaciju ideje. Da se malo našalimo, mi kaskamo u svemu za svetom, a ovde toliko kaskamo da trebamo prvo da napravimo nešto, da bi to moglo da počne da kopni. Ozbiljno govoreći, primer CeBIT-a, kao najočigledniji primer tog trenda, je nešto na čemu smo učili. Mislimo da je spona organizatora sa jedne, izlagača sa druge strane, kao i maloprodaje, od krucijalne važnosti. Mi smo ga napravili tako da svi činioci u toj sponi budu zadovoljni – i kupac, i posetilac, i izlagač, i organizator – i samo tada će sajam biti uspešan.
Benchmark: Koliko je proteklo od vaše inicijalne ideje do trenutka realizacije? Sajam startuje 30. septembra…
Zoran Đukanović: Manje od godinu dana. Organizacija je započeta u januaru ove godine.
Kome je sajam namenjen
Benchmark: Koga sve posetioci mogu da očekuju na sajmu?
Zoran Đukanović: Posetioci sajma mogu da očekuju barem 80% relevantnih brendova koji posluju u ovim sferama u Srbiji, što je zaista veliki uspeh, jer okupiti ih sve na jednom mestu nije nimalo lako. Što se oblasti tiče, očekuju se učesnici iz IT sfere, bele tehnike, audio-video sfere, sektora potrošačke elektronike, raznih kućnih aparata. Važan deo je posvećen i gejmingu. Pored WCG-a (World Cyber Games), čije će regionalno finale biti održano na samom Sajmu, biće prisutno mnoštvo najnovijih konzola, igara, posetioci će sve to moći da probaju. Zatim, tu će se naći internet provajderi, softverske kompanije, mobilni operateri, banke koje imaju interesantna tehnološka rešenja za krajnje kupce, firme koje se bave reciklažom elektronskih uređaja…
Benchmark: U neku ruku, sajam koji će nuditi ponešto za svakoga, od direktora, do dece?
Zoran Đukanović: Upravo tako, radi se o konceptu koji je podjednako atraktivan poslovnim posetiocima, koji traže priliku za povezivanje i uspostavljanje kontakata, kao i celoj porodici – kao dobro mesto za izlazak. Sajam će biti održan od 30. septembra do 2. oktobra, a po danima će to biti petak, subota i nedelja. Idealno mesto za vikend izlazak, po našem mišljenju.
Na samom sajmu
Benchmark: Šta očekuje posetioce sajma?
Zoran Đukanović: Biće toliko toga, mnoštvo sadržaja je u planu…što od strane nas kao organizatora, što od strane samih izlagača. Nećemo ovaj put ulaziti u detalje vezane za to šta spremaju izlagači iz očiglednih razloga. Ono što mogu da kažem je da će na ovom sajmu biti i nekih evropskih premijera, nečega što neće biti ni na IFA sajmu u Berlinu, koji se održava par nedelja pre nas. Ne mali broj izlagača će predstaviti trenutno najmoderniju tehniku na svetu i da će dosta toga doći iz Berlina. Koliki će obim toga biti, u njihovim je rukama, ali ono čemu težimo jeste da se izlazi sa najnovijim i najmodernijim proizvodima.
Što se nas kao organizatora tiče, u planu je čitav spektar različitih aktivnosti. Da krenemo od ulaza. Ulaznica će koštati 300 dinara i uz nju će dobiti specijalan vodič, sa reljefnim prikazom hala sa štandovima, kako bi bez ikakvih problema mogao da se snađe na sajmu. Dobiće i program dešavanja na centralnoj bini, a na velikoj centralnoj bini sa velikim ekranima će svakih sat i po biti održavane različite promocije. Svaki posetilac će dobiti i specijalno izdanje časopisa PC Press posvećeno CE&HA sajmu na 64 strane.
U planu je i nagradna igra, naravno. Po ulasku u halu, svaki posetilac će biti obavešten da može da se zakači na besplatnu WiFi mrežu. Priključenjem na nju će moći da pristupi našem homepage-u, gde će krenuti “njegova mala avantura” kroz sajam. Naime, dobiće zadatke. Primera radi, otkriću prvi zadatak – svi koji žele da učestvuju u toj nagradnoj igri moraće da pronađu osobu sa određene fotografije na sajmu, a ta osoba će se pojavljivati – negde. Kada je pronađu, ta osoba će ih nešto pitati, i ako znaju odgovor, dobiće pass, a onda sledi naredni korak…I tako redom, posetioci koji budu najuporniji, imali najviše sreće i izvršili sve zadatke otići će kući sa vrlo vrednim nagradama. Izvlačenje dobitnika će biti izvršeno poslednjeg dana sajma na centralnoj bini. Igra će biti koncepirana da vodi posetioca kroz sajam.
U planu je i da postoji svojevrsna Hands-On zona, gde će posetioci moći da se neposredno druže sa uređajima i koriste ih. Postojaće i posebna zona sa mnoštvom konzola, svim igračkim uređajima koji postoje na našem tržištu. Naglasak će biti na Kinnect-u, jer smatramo da je to proizvod koji je vesnik revolucije i kvantnog iskoraka u gejmingu, te da je preteča gejminga budućnosti, a sa čime su korisnici našeg tržišta slabije upoznati.
Bitan podatak je da posetioci mogu očekivati da će im na raspolaganju biti oko 6500 metara kvadratnih prostora, a izlagačima negde oko 4500 metara kvadratnih.
Benchmark: Čuli smo i da se sprema…svojevrsni susret sa 3D-om?
Zoran Đukanović: Radimo na tome i nadam se da ćemo uspeti. Naša ideja je postojanje Panasonic 3D zone, gde će posetioci biti snimani 3D kamerom. Ukoliko uspemo da realizujemo ideju – a to nije nimalo lako, verujte, posetioci bi išli kućama sa diskom u džepu na kome će se nalaziti njihov prvi 3D video snimak – bilo njih lično, bilo sa društvom, porodicom i slično, što je spektakularan suvenir. Radimo na tome da im se poklone i kartonske 3D naočari, i da ova mogućnost bude otvorena za sve posetioce sajma koji to budu želeli. Ideja je zahtevna, ali verujemo da ćemo uspeti da je izvedemo.
Benchmark: Hale 1 i 4, je li tako?
Zoran Đukanović: Baš tako. U principu, planira se podela na Consumer Electronics koji će se nalaziti u Hali 1 i Home Appliances koji će se nalaziti u Hali 4. Pored Experience zona, imaćemo veliku centralnu binu o kojoj smo govorili, a koja je osmišljena tako da svi posetioci moraju da prođu pored nje.
Još nismo doneli konačnu odluku gde će biti WCG, ali to ćemo lako rešiti. Još uvek razmišljamo da napravimo finalni dan po uzoru na nadaleko poznate korejske turnire, sa direktnim prenosima, velikim ekranima i binama, publikom koja navija, ali to još nije finalizovano i možda bi bilo prezahtevno. U planu je čitav niz manjih, zabavnih i atraktivnih sadržaja za posetioce, koji će se održavati tokom celog trajanja sajma.
Benchmark: U planu je da ovo postane tradicionalna manifestacija?
Zoran Đukanović: Svakako. U tom smislu, mislim da neće biti problema da otkrijem da naša kompanija ima potpisan ugovor o višegodišnjem zakupu hala na Beogradskom Sajmu, i ono što mogu da kažem, iako ne želim da zvučim pretenciozno – ove godine smo potpisali ugovor o zakupu dve hale, a naredne godine će manifestacija možda biti proširena i na četiri hale. Valjda se neću ugristi za jezik zbog ovih reči sledeće godine u ovo vreme (smeh)…
U svakom slučaju – u planu je rast. Idemo napred u svakom pogledu.
Benchmark: Gde je ključ za uspeh jednog ovakvog poduhvata?
Zoran Đukanović: Želim da istaknem da je ključ i završnica svega – retail, odnosno prodaja. Jedan od motiva, glavnih motiva za učestvovanje, jeste kupovina sa popustom. Na samom sajmu će se nalaziti, sada već možemo sa sigurnošću potvrditi, naši najveći maloprodajni lanci iz oblasti IT-ja, potrošačke elektronike, kućnih aparata itd. poput Gigatrona, Tehnomanije, WinWin-a, CT Retail-a i ostalih. Oni će imati svoje prodavnice na sajmu i posetioci će moći na licu mesta da kupe robu, ne samo za gotovinu nego i na kredit, koji će se davati samo uz ličnu kartu bez neke prateće dokumentacije, što treba posebno naglasiti.
Na sajmu će možda biti i poseban štand PlatiMo projekta. Radi se o novom sistemu plaćanja putem mobilnog telefona, kojim će se korisnicima omogućiti da lako u tri koraka plate račun za svoju kupovinu. U tom slučaju, na sajmu će biti izdavane posebne kartice za mobilne telefone kojima će ova funkcija biti omogućena. U toku su završni pregovori u tom smislu.
Primedba urednika: Sve o PlatiMo servisu možete pronaći na našem sajtu u tekstu u kome smo predstavili ovaj inovativan servis.
Benchmark: Za kraj, možete li nam reći kakva su vaša očekivanja od ovog poduhvata?
Zoran Đukanović: Spomenuo sam da ćemo okupiti barem 80% relevantnih brendova sa tržišta Srbije, što je fantastičan uspeh za prvu godinu ovakve manifestacije. Posetiocima ćemo pružiti fantastičan uvid u stanje tržišta, specifičnu atmosferu i podsticaj. Kada je broj posetilaca u pitanju, mi ćemo kroz kampanju koja sledi učiniti sve da ih što bolje informišemo i prenesemo im što više ovakvih reči.
Mogu da naglasim još jedan vrlo bitan detalj – ovo će biti prvi sajam koji će biti u potpunosti kontrolisan kada se radi o dizajnu štandova i atmosferi u halama. Iz Belgije su naručeni potpuno novi, crni itisoni i po prvi put će podovi u halama biti crni. Mi odobravamo izgled svakog štanda i tražimo određen nivo kvaliteta. U planu je da se usmerenim osvetljenjem i prigušenjem spoljnog osvetljenja, koje je vrlo komplikovano izvesti u velikim halama kakve su one u kojima će se izlagati, dobije na specifičnoj, zamračenoj atmosferi, pogotovo u popodnevnim satima. Svetla su takođe posebna stvar i to mi donosimo. Prigušena, hi-tec atmosfera, tome težimo.
Benchmark: Želite li da uputite neku poruku budućim posetiocima?
Zoran Đukanović: Da zaključim mišlju da će ovo biti potpuno iznenađenje za posetioce sajma, nešto što će se po prvi put izvesti kod nas. Naročito ukoliko imamo u vidu lošija iskustva sa nekim sličnim događajima koji su ranije održavani. Nešto novo, inovativno, interesantno i primamljivo.
Umesto zaključka – reč urednika
Moramo priznati da ni sami nismo verovali da je moguće organizovati ovakvu manifestaciju na području Srbije, objediniti tolike izlagače na jednom mestu, a naročito u kontekstu globalnih trendova koji su vrlo jasni – IT / CE sajmova je sve manje, i sve su manji. Međutim, moramo odati priznanje organizatorima na hrabrosti da se uhvate u koštac sa izazovima. Mislili smo da je Srbija suviše mala da bi bila interesantna velikim imenima tržišta, čak i za one koji ovde posluju dugo godina. Drago nam je da smo se prevarili. Samo sami se možemo izboriti za status i prestiž i učiniti sebe jakim u tržišnom smislu, uz dosta rada i edukacije. Celokupnom idejom ovakvog sajma smo oduševljeni, tim pre što smo samo do pre koji mesec mislili da je njegovo organizovanje na ovim prostorima u domenu naučne fantastike.
CE&HA Sajam je ne samo korak u pravom smeru, već neophodan korak, ka boljem sutra. Čak smo mišljenja da ćemo kroz nekoliko godina, obistine li se svi projekti i planovi, sa zadovoljstvom da se osvrnemo unazad i reći kako je bio i prečica do željenog puta. Ovakve stvari ne samo da doprinose u egzaktnom smislu, posmatrano kroz novac, marketing, interesovanje, već pre svega bude optimizam kod svakog ljubitelja potrošačke elektronike i informacionih tehnologija, a to je često nemerljiva stavka. Korak od sedam milja koji ćemo svi skupa da napravimo možemo samo da podržimo, podstaknemo i pozdravimo! Mora se ići napred.
Više o ovom dešavanju možete pronaći na zvaničnoj web stranici sajma. Benchmark će, naravno, redovno i intenzivno izveštavati kako o događajima u susret sajmu, tako i o dešavanjima na njemu! Do skorog viđenja…