Filip Majkić
Da li ste se ikada zapitali kako uopšte rade sajtovi širom naizgled beskonačnog interneta? Šta je to što omogućava njihovo funkcionisanje, koja to “magija ispod haube” omogućava funkcionisanje sajta i manipulisanje njegovim sadržajima? Za sve to je zaslužan CMS, odnosno Content Management System. Iz samog imena dosta toga postaje jasno čak i neupućenima, pre svega u domenu funkcije CMS-a. CMS predstavlja, najprostije rečeno, skup procedura koje omogućavaju velikom broju osoba da kolaboracijom doprinose radnom okruženju, obezbeđujući im za to neophodne alatke koje im olakšavaju komunikaciju, izveštavanje, plasiranje sadržaja, lako smeštanje podataka i manipulaciju njima. Istina, CMS-ovi ne moraju biti vezani za web i mogu jednostavno služiti za interne potrebe velikih korporacija koje su tako velike organizacije da moraju da obezbede sebi interne sisteme upravljanja. Na primer, to bi mogli biti Telekom Srbija ili HP. Ipak, uz Enterprise CMS-ove, najbitnija grupa su svakako Web CMS-ovi i jedan od takvih je predmet našeg teksta.
U današnje vreme, uloga Web CMS-ova posebno dolazi do izražaja. Kao “obezbeđivači kontinualnog zasipanja sadržajima” modernih sajtova, oni moraju pratiti trendove koji postoje na internetu, a koji se menjaju, dopunjavaju novim zahtevima i evoluiraju tako reći iz dana u dan. Internet danas i internet pre pet godina su veoma, veoma različite stvari i koriste se na značajno drugačiji način, ne samo od strane krajnjih korisnika, već i od strane samih kompanija koje nude sadržaje. Jednostavno, evolucija je permanentna, i mora se ići u korak sa njom. CMS je podloga čijom nadgradnjom nastaju sajtovi, a verovatno nije potrebno posebno naglašavati važnost podloge/temelja za dalju nadgradnju. Web CMS (WCMS) je sistem koji olakšava i omogućava objavu sadržaja bez neophodnosti da kreatori poznaju tehničko znanje HTML koda i drugih mehanizama. U principu, osnovna podela je na Open Source i komercijalna rešenja, između postoje određene razlike, ne toliko u pogledu mogućnosti, koliko u domenu održavanja i podrške.
Šta je ono što razlikuje Open Source CMS-ove od “zatvorenih” CMS-ova? Mnogi od naših čitalaca su makar čuli da se negde pominju Joomla (Džumla), WordPress i slični pojmovi. Ako niste znali, upravo se radi o CMS-ovima. Teoretski gledano, svako može da preuzme neki od Open Source CMS-ova i da na njima bazira sajt. Postoji ogromna baza plaginova za njih, modularnost je izuzetna,ponuda naizgled ogromna. Međutim, uglavnom se radi o WCMS-ovima generalne namene, koji nisu optimizovani po širini i dubini za specifičnu primenu, ili koje pak treba nadograđivati kroz plaginove.
Međutim, tu tek nastaje muka – koji plagin uzeti, da li neki plagin platiti ili koristiti neki besplatan, koji bi pogodovao primeni u oblasti delovanja sajta, a koji ne bi…postoji milion dilema, za koje korisnik mora imati programersko znanje da bi izveo čak ne samu implementaciju kompletnog CMS-a, već samo da isprobava plaginove, trošeći vreme i resurse. Dabome, malo je onih sa programerskim znanjem, niti kreatore sadržaja takve stvari interesuju u principu. Da ne govorimo o podršci, koja je tek rak rana Open Source koncepta. Korisnicima treba dobar WCMS koji oni praktično neće ni osetiti, koji će da bude prilagođen njihovim potrebama, te se stoga mnogi okreću komercijalnim rešenjima. Za par desetina/stotina dolara inicijalne investicije i licencu koja na godišnjem nivou košta nekoliko desetina dolara, može se obezbediti podloga prilagođena potrebama tipa sajta koji korisnik želi da drži, sa kompletnom infrastrukturom koja mu se isporučuje “na izvol’te”, kreiranom od strane onih koji se specijalizuju za optimizaciju CMS-a upravo potrebama za tip sajta koji korisnik planira da pokrene.
Nevezano direktno za sam CMS, put nas je naveo na domaću kompaniju Spoonlabs. Radi se o beogradskoj firmi, nastaloj na krilima entuzijazma njenih osnivača prema webu i web sadržajima. Tom prilikom smo imali priliku da se upoznamo sa Vivvo WCSM-om, jednom od najinteresantnijih podloga za web press & media publishing sa kojom smo imali priliku da se sretnemo. Sama kompanija Spoonlabs uglavnom sarađuje sa inostranim partnerima, što je dodatna potvrda kvaliteta njenih rešenja. Takođe, vrlo je okrenuta saradnji sa integratorima, kojima nudi gotovo rešenje koje oni mogu implementirati za potrebe izrade sajtova kao finalnih proizvoda. Na taj način firme mogu doći do odličnog rešenja, optimizovanog upravo prema onima koji stvaraju i objavljuju sadržaje, što je od neizmernog značaja za sve medije koji generišu ono što čitamo svakodnevno na nekima od brojnih sajtova koji korisnicima pružaju konkretne informacije.
Vivvo je nastao još 2004. godine na idejama sličnim onima na kojima počiva WordPress. Gospodin Boris Krstović, naš domaćin i direktor firme Spoonlabs, je došao na ideju da kreira CMS kao okruženje usmereno prema onima koji generišu i objavljuju sadržaje na web-u, kako bi im olakšao mučenje sa tehnikalijama i uopšte maksimalno pojednostavio proces objavljivanja članaka. Interesantno je bilo čuti odgovor na naše pitanje zašto je odabrao da se fokusira na baš tu grupu sajtova i da li misli da je nešto izgubio time što je odabrao da se fokusira na, uslovno rečeno, užu oblast umesto da pravi CMS generalne namene. Njegovo mišljenje je da time ništa nije izgubio, već da mu je takvo opredeljenje omogućilo da zadrži fokus, te da je najpogodnije imajući u vidu da se ipak radi o maloj firmi, sa ne preterano velikim resursima. CMS-ovi opšte namene zahtevaju značajne dorade, prilagođavanja svakom klijentu zavisno od vrste njegovog posla, daleko veće angažovanje po pitanju podrške. Fokusiranje na određenu tematiku, pak, omogućava da se cela stvar “specijalizuje”, da se pruži brža i efikasnija podrška, ali i da se lakše razvijaju nova rešenja, pošto je fokus na jednoj stvari, razvoj je vrlo usmeren, a samim tim i karakteristike su najbolje prilagođene potrebama specifične grupe korisnika, u ovom slučaju media sajtova.
Od 2005. godine pa do danas, Vivvo je doživeo dve velike revizije, u sklopu kojih je značajno izmenjen, tako reći izmenjen iz korena. U ovom trenutku se radi treća velika revizija, koja bi trebala da bude spremna za proleće naredne godine. Naravno, paralelno sa tim se permanentno unapređuju i dorađuju postojeće verzije. Trenutno je aktuelna verzija 4.5, a kada se negde krajem marta bude pojavila nova verzija, ona će nositi oznaku 5.0. Do sada je akcenat bio na “news and media publishing” sajtovima, dok će se u budućim proizvodima WCMS fokusirati isključivo na “news publishing” sajtove, dakle – poput vašeg Benchmark-a. Na razvoju nove verzije trenutno radi troje ljudi.
Ne zaboravimo da je Vivvo proizvod komercijalnog karaktera. Oko deset hiljada licenci je prodato, od čega u Srbiji relativno mali broj, a najveći deo je prodat inostranim partnerima. Vivvo spada u CMS-ove koji se plaćaju, a isto tako ste mogli da zaključite iz dosadašnjeg izlaganja da je usko specijalizovan WCMS, što mu omogućava određene prednosti. Fokus je potpuno na web publishing nameni, iz čega dalje sledi specijalizacija i ubacivanje dosta korisnih alatki. Kada razvijate specijalizovan WCMS, kao što to Spoonlabs čini, onda prosto “uđete u glavu” korisnika, znate šta on želi, kakva su njegova očekivanja, šta mu je potrebno, šta mu je višak. Kada smo pitali domaćina da li smatra da komercijalni CMS-ovi u startu imaju zaostatak u odnosu na Open Source CMS-ove, koji nude niža početna ulaganja dobili smo egzaktno negativan odgovor. Klijenti prave sajtove sa određenim početnim ulaganjima na umu, i te sume su daleko veće od troškova za CMS. Na primer, onaj ko daje pet hiljada evra ne misli previše na to da li će potrošiti sto ili dvesta evra od toga na CMS, naprotiv, on upravo želi da dobije specijalizovan CMS koji može da mu olakša manipulaciju sadržajima na sajtu. Funkcionalnosti se mogu proširivati dodatnim plaginovima, što je običaj za CMS-ove. U principu, Vivvo ima veoma puno mogućnosti u samom startu, a po potrebi je moguće razvijanje plagina, koja se vrši ili u samoj matičnoj firmi, ili po preporuci od strane neke druge programerske kuće. Situacija je takva da Spoonlabs ima dosta klijenata iz inostranstva, i onda ih za njihove specifične potrebe upućuje na inostrane programerske kuće.
Mogućnosti, cene, prednosti
Mi smo imali priliku da se uverimo u mogućnosti aktuelne 4.5 revizije, ali i da dobijemo ekskluzivni “sneak peak” u 5.0 verziju, koja se planira otprilike za kraj marta naredne godine. Kreiranje novih verzija je neminovnost, naročito u današnje vreme kada se dosta toga menja. Prema navodima domaćina, onog trenutka kada se došlo dotle da je potrebna optimizacija za više od 100 hiljada poseta dnevno, došao je trenutak za kreiranje nove verzije, koja bi išla u korak sa vremenom. Implementirana je ili je u planu integracija mnoštva alatki koje pomažu menadžment sadržaja i daju vrlo egzaktne procene zanimljivosti u skladu sa određenim parametrima. To mogu biti koeficijenti čitanosti u odnosu na prosečnu čitanost članka u danu ili nedelji, faktori poput linkovanja ili privlačenja posetilaca putem socijalnih mreža, koji jasno mogu ukazati urednicima da je članku mesto na naslovnoj strani ili van nje, da treba da osveži sadržaj, možda ubaci drugačiju sliku i slično. Alatke za komparaciju članaka su fantastična mogućnost i vrlo su lake za korišćenje, što je valjda i najbitnije.
Cene Vivvo CMS-a zavise od tipa licence koji je korisniku neophodan. U ponudi su različiti paketi, a konkretan spisak istih, zajedno sa poređenjima mogućnosti i karakteristika određenih paketa, možete pronaći na ovoj adresi. Professional verzija košta 295 dolara, Business 395 dolara, a Developer verzija košta 999 dolara. Pored njih, postoji i Corporate ponuda, čija cena zavisi od tipa implementacije i želja korisnika. Korisnici dobijaju besplatnu podršku u prvih 6 meseci (Professional i Business), odnosno 12 meseci (Developer i Corporate), a nakon toga se počinje sa plaćanjem redovne godišnje licence, koja iznosi 85 dolara. Korisnici stiču pravo na podršku, kao i na redovne apdejte i implementaciju novih mogućnosti u CMS. Na sajtu možete pronaći detaljne informacije, sa lepo organizovanim sekcijama za pomoć i čestim pitanjima, ali i spremnu bazu templejta, od kojih su neki besplatni i možete ih probati, a neke možete metodom brze kupovine odabrati i kupiti. Svaki templejt ima svoju jasno istaknutu cenu i za odgovarajuću sumu novca možete dobiti gotovo rešenje! Pogledate, proučite koji vam se sviđa i – kupite ga! Uostalom, pogledajte i sami.
U našoj zemlji su na Vivvo CMS-u bazirani sajtovi kao što su Cosmopolitain, Men’s Health Srbija, Story ili web portal Trojka. Postoje i brojni sajtovi u inostranstvu bazirani na ovom WCMS-u, kao što su poznati NewsWire, ili na primer sajt fudbalskog kluba River Plate. Primere, uostalom, možete pronaći na zvaničnom sajtu. Internet se promenio u godinama koje su za nama. Traži se nešto novo i drugačije, a opet da sve bude lako za održavanje i besprekorno implementirano, tako da obezbeđuje izuzetno lagan workflow, u nedostatku boljeg izraza.
Zaključićemo tekst sjajnom uzrečicom našeg domaćina – Softver je tu da služi, ne da se korisnik batrga sa njim, već prisustvo softvera ne treba ni da se oseti. Tada je CMS postigao pun efekat – kada niste ni svesni njegovog prisustva. Na ovo nemamo šta da dodamo i neka to bude zaključak ovog prikaza, za koji se nadamo da vam je malo pobudio interesovanje za funkcionisanje sajtova “ispod haube”, i da vam je pružio mali uvid u svakodnevne potrebe sajtova kao što su Benchmark i drugi web sajtovi koji se bave kreiranjem sadržaja i nuđenjem istih čitaocima.