Opis igre: Test Drive Unlimited 2

Kao jedan od najstarijih u branši, Test Drive serijal vuče korene još od 8-bitne ere. Od tada do danas je sa svojih dvadesetak nastavaka imao i nekoliko prekretnica, a poslednja je Test Drive Unlimited. Te 2006. godine, TDU je doneo ogroman tropski raj po kome smo jurili u desetinama sportskih, luksuznih automobila. Igra je na odličan način ukrstila online i offline mogućnosti i povezala hiljade igrača, što je činilo prvom pravom trkačkom MMO igrom, odnosno istinskim začetnikom M.O.O.R. (Massively Open Online Racing) žanra. Danas, gotovo nestvarnih pet godina kasnije, dolazi nastavak. Hoće li biti u stanju da pobere pozitivne utiske poput prethodnika?

Milan Jović Sa relativno malim budžetom koji je Eden Games imao na raspolaganju i još skromnijim budžetom za marketing koji je Atari kao izdavač bio spreman da izdvoji za njeno promovisanje, TDU je ipak pridobio veliki broj igrača, pre svega kvantitetom i težinom koju je igra donela. Nakon skoro 5 godina, od istog dueta stigao nam je Test Drive Unlimited 2, od koga očekujemo da dobar deo viđenog podigne na viši nivo. Da li smo to i dobili?
 

U svet igre se ulazi sa kamerom koja sa pučine juri ka obali Ibice i zaustavlja se na žurci pored bazena. Ovde regrutujete jednog od par ponuđenih (fensi) likova, koji će sedeti za volanom svih četvorotočkaša kojima ćete upravljati. Neduga zatim, shvatićete da ne pripadate vozačkoj eliti (preciznije – bilo kakvoj eliti), a prikolica umesto vile i malo keša u džepu biće sasvim dovoljni da vam to stave do znanja. Ovo je ujedno i trenutak kada na videlo izbija jedna od najgorih i najiritirajućih priča u žanru i igrama generalno, sa moronskim, (subjektivno) neukusno odevenim likovima koji su tu samo zbog prestiža, trošenja novca, zabave i promovisanja nekih totalno poremećenih vrednosti i “playboy” životnog stila. Najgore u svemu tome je to što je cela poenta priče upravo u tome da i vi postanete jedno od tih hedonističkih stvorenja.
 

Nakon par minuta vožnje u Lancia Delta-i iz 1992. koju smo mogli da priuštimo i malo krstarenja tropskim rajem, dobili smo dovoljno informacija o tome kako sve funkcioniše i bilo je vreme da polako krenemo da se probijamo ka vrhu snobovske elite. Ovo podrazumeva učestvovanje i pobeđivanje u brojnim “Solar Crown” šampionatima koja se sastoje od više različitih disciplina. Tako su tu na primer klasične kružne trke i one od tačke A do tačke B, zatim prolaženje kroz checkpoint-e što većom brzinom i druge. Međutim, u zavisnosti od takmičenja za ovo je potrebna propusnica, odnosno vozačka dozvola iz Asphalt, Off-road i Classic kategorije koje dobijate uspešnim polaganjem vozačkih kurseva u auto školama. Nakon dobijanja dozvole, dobićete i pristup novim takmičenjima, kao i automobilima iz te klase, koji će se pojaviti u ponudi dilera.
 

Šampionati su podeljeni prema istom kriterijumu na A, B i C kategorije, gde A predstavlja asfalt, odnsono takmičenja na glatkim, asfaltiranim putevima, B se odnosi na off-road discipline sa SUV teškašima za vožnju po prašnjavim, stenovitim, ali vrlo živopisnim predelima ostrva, dok C podrazumeva takmičenja sa klasicima iz prošlog veka. Tu je i podoznaka svake kategorije u vidu broja, pa tako A7 šampionat zahteva automobil iz više klase u odnosu na A4 na primer. Svi šampionati su razbacani i jasno obeleženi na mapi Ibice i lako ih je pronaći uz pomoću navigacije.
 

Sama takmičenja nisu previše izazovna i stiče se utisak da AI vođeni protivnci nemaju motiv da dugo ostanu na prvom mestu. Ovo neretko znači da ćete ih već u prvom krugu ostaviti dovoljno daleko da steknete utisak da se trkate sa samim sobom. Čak i par naizgled fatalnih grešeka je moguće relativno brzo i lako ispraviti. Kolizija sa protivnicima u trkama je prilično rudimentirana i gotovo da neće uticati na putanju i brzinu, a podjednako nerealna pravila važe i za interakciju sa okolinom.
 

Pored šampionata koji čine srž igre, tu su i brojne misije u “Crazi Taxi” stilu, sa totalno neubedljivom pozadinom, koje možete igrati kada god poželite, a čije uspešno izvršavanje donosi dodatnu sumu keša. Ako niste igrali TDU, verovatno će vas dočekati šok kada nagazite papučicu gasa, a ubrzo i odbojnost prema fizičkom modelu, odnosno upravljivosti zbog koje vam igra može delovati neigrivo, naročito ako ste pustolovinu započeli nekim mussle automobilom. Ovo je momenat kada joj, makar na silu, trebate dati drugu šansu, jer verujemo da ćete vrlo brzo “ući u štos”. Iako smatramo da reč simulacija ni u kom kontekstu ne treba da se nađe u ovom tekstu, ipak nemojte ni da pomislite da oštrije krivine savladavate pri brzini od 120 km/h, kao u poslednjem NFS naslovu. Krivine od 90 stepeni i veće su zapravo i jedina veća briga koju ćete imati dok ste za volanom, a kako su obeležja pored puteva jednostavno nedovoljna, dobar deo vremena provešćete prateći navigaciju u uglu ekrana, kako bi na vreme prilagodili brzinu konfiguraciji puta. Sa druge strane, zakucavanje u banderu, zid ili palmu sumanutom brzinom podrazumeva trenutno ukopavanje u mestu, a jedini penal je par protivnika ispred šoferke (koje je lako prestići) i malo skinute farbe sa branika.
 

Zamerku bi uputili čudnom (neočekivanom) ponašanju pojedinih automobila koje se ogleda kako u upravljivosti, tako i u performansama. Tako je iznenađujuće da Range Rover ima bolji start od Alfe Brero, dok su Golf VI i Aston Martin na primer izuzetno naporni za kontrolisanje. Neke skuplje i opakije zverčice poput Ferarija je na trenutke veoma teško obuzdati, a naročito na startu, pa je doziranje gasa u ovakvim situacijama izuzetno važno, kao i određeni period privikavanja.
 

Napredak ka vrhu snobovske lestvice prezentovan je u vidu pet različitih kategorija od kojih se četiri automatski leveluju do maksimalnog 15. nivoa čiji je zbir objedinjen pod (petom) globalnom skalom popularnosti koja ide do broja 60. Kategorije su podeljene na Competition, Collection, Discovery, Social i Global.
 

Brzina napretka u Competition sferi zavisi od uspeha u raznim “iventima”, odnosno kupovima, šampionatima i duelima sa drugim igračima koje srećete na putevima Ibice. Pored nabavke automobila, trošenje novca podrazumeva i kupovinu luksuznih vila sa sve većim garažnim kapacitetom, koje je moguće uređivati po ukusu, što direktno utiče na napredovanje u Collection asšektu. Tu spada i “tjuniranje” voznog parka, kupovina odeće, pa čak i promena fizičkog izgleda avatara u klinikama za plastičnu hirurgiju. Turističko-avanturistički aspekt igre se ogleda u otkrivanju novih dilera i butika špartanjem ogromnom mrežom puteva, kao i pronalaženju slupanih automobila, razbacanih po celom Havajskom ostrvu, čime se napreduje na Discovery polju. Dakle, ovaj, nazovimo RPG aspekt je u potpunosti automatizovan i zavisi isključivo od igračevih dela. U ovome leži jedan iritirajuć problem, jer igra primorava igrača da se u dobroj meri posveti nekim nebitnim (šminkerskim) aspektima, poput trošenja para na odeću, frizure, nameštaj i sličnim “Sims” aktivnostima, što je preduslov za napredovanje na globalnom nivou.
 

Social aspekat se u potpunosti oslanja multiplayer komponentu i interakciju sa drugim igračima, odnosno na sve ono što igri s pravom daje M.O.O.R. titulu. Ako nemate nameru da idete online, propustićete mnogo toga – nova takmičenja, lokacije, klubove i ulice prepune igrača sa besnim automobilima. Čini se da je single-player tu samo da bi se uhodali i relativno brzo došli do pozamašne količine keša, kako bi agresivnije nastupili u online okršajima, pa stičemo utisak da je AI protivnika sa razlogom takav kakav jeste.
 

Igrači sada mogu da osnivaju klubove i pridružuju se postojećim i da u njima stiču reputaciju pobedama u takmičenjima protiv drugih timova. Tu je i mogućnost kreiranja sopstvenih trka, što podrazumeva odabir lokacije, startne pozicije, checkpoint-a i cilja, što je brzo i lako izvodljivo preko mape ostrva. Instant zabava je zagarantovana u trkama sa drugim igračima koje srećete na putevima, a koje izazivate ablendovanjem, kada mogu da prihvate ili odbiju izazov. Pre toga neophodno je u novčanim jedinicama odrediti ulog, a pobednik odnosi sav kajmak. Najveći motiv koji nas je terao da osvajamo kupove i šampionate bio je novac za kupovinu novih automobila, kojih ovde ima preko 100. Najslađe je to što su i ovog puta svi licencirani. Off-road takmičenja su izuzetno zabavna i pravo je osveženje skrenuti sa puta u 4×4 teškašu i bezciljno tumarati ogromnim, raznolikim i na trenutke prelepim prostranstvima Ibice. Da stvari budu još interesantnije, jednom kada dođete do globalnog 10. nivoa, dobićete pristup aerodromu, kada možete otputovati do Oahu ostrva iz prve igre, gde vas čekaju nova takmičenja, saloni automobila, jahte, apartmani i sve ono što vam je dostupno na Ibici.
 

Detaljno rekonstruisana Ibica je prepuna raznolikih predela povezanih enormnom mrežom isprepletanih saobraćajnica, počev od širokih autoputeva, preko lokalnih krivudavih puteva i gradskih ulica, sve do širokih zemljanih deonica i uzanih strmih puteljaka na padinama. Efekti sunca na horizontu, vode na asfaltu, grmljavine i smene dana i noći na trenutke izgledaju zaista fantastično, ali to je ujedno i jedina stvar koja nam je ostala u sećanju. Na žalost, ono što automobilima definitivno nedostaje su detalji, što se naročito odnosi na enterijer. Sa tehničke strane, ovo je svakako veliki minus za igru koja pretenduje da postane virtualna enciklopedija luksuznih četvorotočkaša. Celokupan utisak je da je u pitanju za nijasnsu lepša igra od skoro pet godina starijeg brata, što je na granici prihvatljivog, čemu ide u prilog i to da ume dobro da namuči i modernu gejmersku mašinu. Razlog ovome je po svemu sudeći i ovog puta mali budžet koji je Eden Games imao na raspolaganju.
 

Ništa bolja situacija nije ni sa zvučnom komponentom, koja je jednostavno čist prosek (ili ispod), počev od razmaženih i detinjastih komentara likova, preko zvukova motora koji su, čini se, bačeni u drugi plan i nisu dovoljno raznoliki. Tu su i dve radio stanice sa par numera koje će vam dosaditi brže nego što očekujete.
 
Zaključak
Ovde nas TDU2 baca na velike muke. Iako nam je pružila veliku količinu zabave, svesni smo i mnogih propusta na koje jednostavno ne smemo da zažmurimo, pa je naša konačna ocena neka zlatna sredina. Pozitivna strana igre je svakako kvantitet u svakom pogledu, kao i velike i zanimljive online mogućnosti i način na koji koegzistiraju sa offline sadržajem. Naravno, tu je i neki čudan, sladak osećaj da u virtuelnoj garaži imate sve automobile koje ste oduvek želeli, a koje verovatno nikada nećete biti u prilici da vidite, a kamo li provozate.
 

Pored veoma slabo odrađenih likova i užasne priče, glavni problem sa ovom igrom je to što je poprilično skrenula sa kursa i fokusirala se na nepotrebne “šminkerske” stvari. Zbog ovog su zapostavljeni neki krucijalni aspekti igre, a to su automobili i njihovo ponašanje na putevima (i van njih). TDU 2 je jedna od onih igara na koju ćete se ubrzo navući ili je odmah obrisati sa hard diska. Mi možemo samo da vas posavetujemo da ovo drugo ne radite nakon 15 minuta provedenih za volanom, jer je velika verovatnoća da ćete ubrzo promenite mišljenje, kao što je to sa nama bio slučaj, iako smo bili u iskušenju da se opredelimo za drugu opciju.
 
Ocena: 72
Kvaliteti: – Ogroman, raznolik svet sa stotinama kilometara puteva – Kvantitet u svakom pogledu – Zabavan online pametno isprepletan sa offline komponentom – Tone raznolikog sadržaja i gomila automobila – Neočekivani užitak koji pruža “besciljno” krstarenje ostrvom Nedostaci: – Upravljivost i interakcija automobila sa okolinom – Nepredvidivo ponašanje nekih automobila – Za današnje pojmove samo prosek u tehničkom pogledu – Katastrofalna priča sa katastrofalnim likovima i glasovnom glumom – Prevelik fokus na društveno-socijalni sadržaj Sajt:  http://www.testdriveunlimited2.com/ Platforma: PC/PS3/Xbox360 Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP SP2 / Vista / 7 CPU: Intel Core 2 Duo 2.2 GHz ili AMD Athlon X2 4400+ Video karta: Nvidia GeForce 8800 ili ATI Radeon HD 3870 RAM: 2 GB HDD: 14 GB prostora Preporučeni hardverski zahtevi (PC verzija): OS: Windows XP SP2 / Vista / 7 CPU: Intel Core 2 Duo 2.2GHz ili AMD Athlon X2 4400+ Video karta: Nvidia GeForce GTX 280 ili ATI Radeon HD 4870 RAM: 2 GB HDD: 14 GB prostora Igrano na: OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core 2 Duo E8200 3,6 GHz Video karta: NVIDIA GeForce GTX 460 1GB RAM: 4 GB Konekcija: Cable, 4 Mbit / 256 Kbit  

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi