Opis igre: World of Tanks closed beta – novogodišnje izdanje

Tenk. Sama reč priziva slike metalnih zveri od 60 tona koje vladaju bojnim poljem. U igračkom svetu je do sada taj žanr bio nekako zapostavljen i sveden na igre tipa Worms-a ili ozbiljne simulacije koje nisu bile interesantne široj igračkoj publici. Da li je došlo vreme da se to promeni uz MMO igru kojoj je osnova borba tenkovskih timova, prigodnog imena "World of Tanks"? Iako još uvek u zatvorenoj beta fazi, igra pokazuje veliki potencijal i već je privukla pozamašan broj domaćih igrača, sa globalnom bazom registrovanih učesnika koja je dostigla jedan milion pre par dana

Bojan Dančuo World of Tanks je razvijen pod okriljem Wargaming.Net kompanije koja se specijalizovala za vojne simulacije. Sam razvojni tim je preovlađujuće poreklom iz bivših sovjetskih republika, a igra je već komercijalno dostupna u Rusiji, dok je za ostatak sveta u closed beta fazi. Tematika sudara oklopnih jedinica je do sada bila obrađivana više puta, ali po našem skromnom mišljenju nikada na ovako zabavan i zarazan način. Ne jednom je prilikom pokušaja da se nekome objasni suština igre, na površinu isplivala rečenica: „To ti je kao Counter Strike, ali sa tenkovima!“, pa mada tu ima dosta nedorečenosti, duh izjave ne pogađa daleko od mete. World of Tanks je igra koja će vas zabaviti, oduševiti, iznervirati, posvađati sa devojkom/ženom, upoznati sa novim prijateljima… ali vas nikako neće ostaviti ravnodušnim ako ste imalo zainteresovani za epske bojeve metalnih kolosa.  

 

 
World of Tanks je igra MMO tipa koja je zapravo miks više žanrova. Ima elemenata FPS-a, RTS-a i simulatora, sa mrvicom RPG-a. Osnova igre je u sukobu dva tima od po 15 tenkova na terenu koji je ograničen nevidljivom barijerom, ali ipak dovoljno prostran. Veličina mapa ide od 600m x 600m, pa naviše. Svaki od timova ima svoju bazu sa zastavom i krugom koji je označava i mora je zaštititi od protivničkog tima. Tim pobeđuje kada svi tenkovi iz protivničkog tima budu uništeni ili kada osvoji protivničku bazu. Samo osvajanje zahteva da tenk provede neko vreme u krugu protivničke baze, a da pri tom ne trpi nikakve pogotke koji će prekinuti odbrojavanje. Veći broj tenkova u protivničkoj bazi ubrzava proces osvajanja. Pred Novu Godinu, igra je dobila malo veselije okruženje, pa umesto zastave trenutno na njenom mestu stoji novogodišnja jelka, ali funkcija zastave time nije narušena, osim što deluje prazničnije.
 

 
Ono što je bitno napomenuti u ovom trenutku je jedna stvar: World of Tanks NIJE tenkovska simulacija. Doduše, velika količina istorijskih podataka je korišćena kao osnova, kao i osnovna podela na tipove tenkova sa njihovim namenama, ali srž igre je više taktičko/arkadna nego simulaciona. Samim tim možete očekivati osobine tenkova koje su vrlo slične onima iz istorijskih knjiga, ali se za račun igrivosti i balansa često i razlikuju. Tenkovi koji se pojavljuju su primarno iz drugog svetskog rata, ali nisu ograničeni samo na taj period. Postoji neki početni tenkovi koji datiraju iz vremena pre rata, a ima i onih koji su projektovani i proizvedeni 50-ih godina prošlog veka. Zbog raznovrsnosti su ubačeni i razni modeli tenkova koji su ili završili svoju karijeru već u projektantskom birou ili su napravljeni samo kao prototipovi, a tipičan primer toga je famozni nemački Maus. Ono što svakako treba pohvaliti jesu zaista odlični i detaljni modeli tenkova, rađeni po svojim pravim uzorima do svakog poklopca i šrafa. Prosto je neverovatno koliko uverljivo izgledaju i odaju pravi osećaj moćne oklopne mašinerije, što i jeste srž ove igre i ono što će na prvi pogled privući svakog potencijalnog igrača.
 

 
Igra i inače grafički izgleda sasvim dobro i iako nije na nivou AAA naslova, neke scene umeju da oduševe. Osnovna zahtevnost nije velika za današnje pojmove, mada nemojte očekivati da je uspešno pokrenete na laptopu sa integrisanom grafikom (možda na novim modelima koji tek dolaze). Postoje određeni momenti u kojima igra štuca čak i na jačim mašinama i grafički problemi koji su posledica curenja video memorije, ali s obzirom da je beta u pitanju, takve stvari se mogu oprostiti. Pogledajmo sada kako izgleda interfejs i osnovno okruženje.Garaža
Prvi ekran na kome ćete se naći je vaša tenkovska garaža (primetite prigodno novogodišnje drvce). Tu su parkirani vaši mezimci i tu kao u svakoj drugoj respektabilnoj garaži možete kupovati i prodavati tenkove, istraživati nove topove, tenkove i dodatke za njih, kao i kupovati municiju, pričati sa drugim igračima i raspoređivati vašu posadu.
 

U gornjem desnom uglu se nalazi vaše trenutno finansijsko stanje, kao i dugme za odlazak u meni za istraživanje dodataka za trenutni tenk. U WOT-u se koriste dve valute, a to su krediti i zlato. Krediti se zarađuju tokom bitaka, dok je jedini način za dobijanje zlata da ga kupite za pravi novac. Naravno, pošto je trenutno u toku beta, pa je kupovina zlata trenutno i nemoguća, svaki beta igrač jednom dnevno dobija po 150 zlatnika. Za zlato se može kupiti premium nalog na određeno vreme, sa kojim se dobija 50% više XP-a i kredita od bitaka, a na raspolaganju su vam i neke dodatne mogućnosti koje ne-premium igrači nemaju, kao što je kreiranje platoon-a.
 

 
U sredini se nalazi vaš trenutno izabran tenk iz garaže, a sa desne strane su njegove karakteristike.
 

 
Sa leve strane su članovi posade trenutno izabranog tenka, sa svojim ulogama (komandir, topdžija, punilac, vozač, radio vezista). Neki tenkovi imaju više, a neki manje posade. Kod nekih jednu ulogu obavlja više članova, dok kod drugih može da se desi da jedan član posade obavlja više uloga. Detaljniji prikaz svakog člana posade omogućava vam da vidite njihovu istoriju službe u vašim tenkovima, sa spiskom odlikovanja koja su dobili, a imate i mogućnost da ih prebacite u kasarnu i prekomandujete na drugi tenk, mada će tom prilikom izgubiti nešto na iskustvu i efikasnosti osim ako niste spremni da platite obuku zlatom.
 

 
Na dnu se nalaze tenkovi koje imate u garaži, kao i deo interfejsa za izbor opreme koju ćete montirati na njega, uključujući i specijalnu trajnu i potrošnu opremu koja podiže performanse tenka (teleskopski dvogled, kamuflažna mreža, dodatni sloj oklopa koji štiti od eksplozija, itd.). Odmah pored je deo gde možete otvoriti chat prozor za pojedinačni razgovor, pronaći prijatelje ili kanal koji vas zanima, kao i pristupiti opštem chat kanalu.
 

 
Vrlo bitna stavka u napredovanju je istraživanje novog oružja i tenkova. U ovom trenutku je važno da napomenemo da su trenutno prisutni tenkovi tri nacije: nemački, ruski i američki. Svaka od tri nacije ima svoje tehnološko drvo po kojem napredujete i birate koji tenk ćete sledeći istražiti. U planu je skoro ubacivanje francuskih tenkova, kao i revizija postojećih nacija, koje će dobiti neke nove tenkove i eventualno promeniti mesta u tehnološkom drvetu nekim starim.
 

 
Svaki tenk ima i svoje sopstveno tehnološko drvo, gde mu se mogu istražiti nove gusenice, motor, kupola, top, radio, kao i sledeći tenk u nizu.
 

 
Sada ćemo proći kroz sve vrste tenkova koje se pojavljuju u igri.Laki tenkovi
 

 
Osnovna funkcija lakih tenkova je izviđačka kao i u stvarnosti. Oni su brzi i laki u odnosu na ostale tenkove u igri, a slabi topovi uglavnom ne mogu mnogo nauditi srednjim i teškim tenkovima. Za artiljeriju su pak vrlo opasni i to često ne laki tenkovi sami, već neumitna vatra protivničke artiljerije koja sledi kada je izviđači otkriju. Najbolja taktika za igranje sa lakim tenkovima je brzo zauzimanje pozicije koja pogledom pokriva neki od važnih delova mape. Posle toga se treba pritajiti i dojavljivati lokaciju neprijateljskih oklopnih snaga svojoj artiljeriji i težim tenkovima u pozadini. U slučaju da je veliki deo protivničkih snaga otišao drugim putem, vredi pokušati iznenadni proboj da bi se otkrila protivnička artiljerija. Korisni dodaci za lake tenkove su kamuflažna mreža i periskopski dvogled.
 

 
Treba imati u vidu da su početni tenkovi za svaku naciju laki tenkovi, pa u prvim partijama neće ni biti težih i bojno polje će biti vrlo izjednačeno. Već od 3-4 nivoa, treba očekivati da će vas igra smeštati u teže partije gde nećete moći direktno skoro nikome direktno da naudite. Nemojte očajavati kao što igrači često u tom trenutku imaju tendenciju da urade, već naučite da budete korisni svom timu, a igra će vas onda nagraditi jer dobijate procenat iskustva i kredita od svakog ubijenog protivničkog tenka kojeg prvi otkrijete.
 
Srednji tenkovi
 

 
Sredni tenkovi su ajkule bojnog polja. Oni su prilično brzi i okretni, ali ipak poseduju respektabilnu vatrenu moć i često mogu da prežive i direktan susret sa teškim tenkom slične klase. Naravno, bilo koja produžena bitka licem u lice sa teškim tenkom će se nesumnjivo završiti porazom, ali iskusni vozač srednjeg tenka često može da iskoristi sporost teškog tenka i njegove kupole i držeći se van njegovog ubojitog dejstva iz više pogodaka onesposobiti ga ili uništiti.
 

 
Najbolji vid dejstva srednjih tenkova je u grupama, kao grabljivice. Teški tenk koji se nađe sam između nekoliko srednjih tenkova ima vrlo malo šanse da preživi. Grupa srednjih tenkova koja se probije u neprijateljevu pozadinu može da napravi haos, pobije artiljeriju i osvoji bazu ili napadne glavninu protivničkih snaga sa leđa, stavljajući ih u nezgodnu situaciju da moraju da se bore sa dve strane. Srednji tenkovi su svakako klasa koju nikako ne treba potceniti jer vam to može biti poslednja greška u toj partiji.
 
Teški tenkovi
 

 
Vladari bojnog polja. Teški tenkovi su glavna udarna pesnica bilo kog ozbiljnog napada. Dobar oklop i velika izdržljivost čine ih jedinim izborom kada je potrebno probiti neki utvrđen položaj ili suzbiti jak neprijateljski udar. Njihove prednosti su jako debeo prednji oklop koji manji tenkovi ne mogu tako lako probiti, mogućnost apsorbovanja velikog broja pogodaka, kao i vrlo jaki topovi.
 

 
Teški tenkovi treba da budu prisutni tamo gde je borba najžešća. U napadu su oni glavna udarna sila koja će slomiti protivnike, dok su u odbrani jedini način da se zaustavi talas neprijatelja koji je već dovoljno prišao odbrambenoj liniji da dalekometna oruđa nemaju više toliku mogućnost delovanja. Vrlo su jaki za svoj nivo u poređenju sa drugim klasama tenkova, ali su zato i sporiji i teži za manevrisanje. Teški tenk često nema taj luksuz da se predomisli na pola napada i izabere drugi prilaz protivničkoj bazi, kao što to mogu srednji tenkovi, jer bi se u tom slučaju glavni deo bitke već završio dok oni stignu na odredište. Plašite ih se, ali i naučite koje su im slabe tačke. Svaki teški tenk je vrlo ranjiv na pogotke sa strane i od pozadi, a brzi tenkovi na malim udaljenostima često mogu uspešno da izbegnu njihove sporo okrećuće kupole.
 
Lovci na tenkove
 

 
Istorijski, ova klasa tenkova je nastala najviše iz razloga pojeftinjenja proizvodnje i potrebe montiranja topova većeg kalibra na šasiju tenka. S obzirom na to da lovci na tenkove nemaju pokretnu kupolu, njihova izrada je jednostavnija, a istovremeno zbog više raspoloživog prostora i nepostojanja kupole o čijoj stabilnosti treba brinuti, na njima se često mogu naći topovi kalibra koji je nedostižan za obične tenkove. Niskog su profila, pa predstavljaju manju metu za neprijatelje, ali njihova osnovna prednost je i njihov nedostatak. Lovac na tenkove kojem drugi tenk dođe sa leđa je mrtav lovac na tenkove.
 

 
Osnovna uloga lovca na tenkove je odbrana. Pošto nemaju pokretnu kupolu, idealni položaj na bojnom polju za njih je neki uski prolaz tipa klisure, klanca i slično. U tim situacijama, protivnički tenk mora da prođe kroz polje vatre i nema šanse da priđe lovcu na tenkove sa strane ili sa leđa. Takođe, njima pogoduje razmena vatre sa veće udaljenosti, jer uglavnom imaju topove većeg kalibra od protivnika. Pošto ćete igrajući lovca na tenkove najveći deo vremena provesti skriveni čekajući neprijatelja, dobar izbor opreme za njih je kamuflažna mreža i periskopski dvogled, da biste lakše otkrili protivnika, pri tom ostajući skriveni. Mnogi teški tenkovi su na teži način naučili da lovci na tenkove nisu bez razloga dobili to ime.
 
Samohodna artiljerija
 
 

 
Artiljerija je bila tokom drugog svetskog rata, a i dan danas jeste, jako bitan elemenat ratovanja. Pošto je u World of Tanks-u naglasak na tenkovima kao samohodnim pokretnim vozilima, artiljerija koja se pojavljuje u igri pripada toj grupi. Glavna uloga artiljerije jeste da pruža podršku svojim udarnim snagama i u sprezi sa izviđačima napada prioritetne mete kao što su protivnička artiljerija, razarači tenkova i teški tenkovi. Poseduje veliku ubojnu moć (pogotovo kasnije artiljerije), ali je zbog dužine procesa nišanjenja i punjenja prvenstveno efikasna protiv statičnih i sporih meta. Na velikim udaljenostima je ubitačna, ali čim protivnički tenk priđe dovoljno da ima artiljeriju u nišanu, njene šanse za preživljavanje se rapidno bliže nuli.
 

 
Način igranja artiljerijom je dosta različit od ostalih tenkova. Artiljerija ima poseban mod za nišanjenje iz kojeg se može videti teren iz ptičije perspektive. Naravno, protivniči tenkovi se u tom modu vide samo ako ih neko drugi iz tima vidi ili čak i sama artiljerija, mada to nije preporučljivo. Tu je moguće videti krug koji označava rasipanje granate i smanjuje se što duže traje nišanjenje sve do svoje minimalne širine. Artiljerija praktično nikada nema 100% garantovan pogodak, ali s obzirom na to da granate imaju ekplozivno dejstvo u određenom radijusu, čak i bliski promašaj može dosta oštetiti protivnički tenk, a nekada i više njih istovremeno.
 

 
Igrači artiljerija moraju odmah na početku partije dobro da se sakriju, da bi mogli neometano da dejstvuju. Vrlo je poželjno menjati poziciju posle gađanja, jer protivnička artiljerija može da prati putanju granate i pretpostavi gde se artiljerija koja ju je ispalila nalazi, tako da neretko artiljerac koji se sakrio na očiglednom mestu dobije povratnu granatu po glavi. Atiljerija je rod koji ubedljivo najviše zavisi od kooperacije u timu, jer je bez informacija koje dobija od izviđača praktično neupotrebljiva. Sa druge strane, vozači teških tenkova mrze artiljeriju jer im vrlo često pomrsi račune i tera ih da budu oprezniji nego što bi oni voleli. Bilo kako bilo, artiljerija je bitan deo tima i onaj tim koji dobro razvije odnos saradnje artiljerije i izviđača/napadača, nejčešće pobeđuje.Mape na kojima se borbe odigravaju su vrlo raznolike i možete se naći u okruženjima koja su u rasponu od urbane sredine do pustinje. Uglavnom postoji barem tri različite putanje od jedne baze do druge, tako da branilac ne može da pokrije sve prilaze sa dovoljno vatrene moći da bude potpuno siguran da će moći da zaustavi koncentrisan napad. Samo upravljanje tenkom je vrlo intuitivno i mada za neke stvari zahteva malo privikavanja, sada već legendarni WASD tasteri u sprezi sa mišem su svakom igraču vrlo dobro poznata osnova.
 

 
U donjem desnom uglu interfejsa se nalazi mini-mapa na kojoj su zelenim tačkama označeni prijateljski, a crvenim neprijateljski tenkovi. Pošto je igra zasnovana na sistemu detekcije i automatskog dojavljivanja pozicija neprijatelja putem radio aparata, domet radija je vrlo bitan i u slučaju da izađete iz dometa svih saveznika, ostaćete odsečeni od informacija o tome šta se događa na ostatku bojnog polja. U slučaju da ste u dometu radija, onog momenta kada bilo ko iz tima primeti neprijateljski tenk, on će istog trenutka postati vidljiv i ostalima.
 

 
Važno je napomenuti kako funkcioniše sistem detekcije u WOT-u. Svaki tenk vidi 360 stepeni oko sebe u svakom trenutku. Stvari koje potpuno blokiraju pogled su naravno brda, stene i ostali reljef, kao i kuće i ostale građevine. Žbunje i drveće ne blokiraju pogled potpuno, ali dosta smanjuju verovatnoću da nekoga vidite iza njih. Ono što je interesantno i na šta treba obratiti pažnju je da postoji određena minimalna udaljenost ispod koje žbunje i krošnje više ne blokiraju pogled, pa tenkovi koji su sakriveni odmah iza žbunja imaju slobodan pregled onoga što se nalazi ispred, dok su oni i dalje u zaklonu za udaljene neprijatelje. Takođe, tenk mora u celini biti iza žbuna da bi bio zaklonjen (tu se ne računa cev tenka, već samo telo i kupola).
 

 
Naravno, onog momenta kada se tenk pokrene ili opali, njegova kamuflažna vrednost drastično opada. Opet, čak i tenk koji puca, a nalazi se iza više slojeva rastinja, verovatno neće biti vidljiv, tako da je izuzetno efikasna i opasna kombinacija jednog izviđača koji posmatra neprijatelje i dojavljuje njihove pozicije, dok ih ostatak tima iz zaklona u šumi pokriva vatrom. U tim situacijama protivnički tim često ne vidi nikoga i samo je svestan da ga granate nevidljivog neprijatelja pogađaju, što se često završi totalnom panikom i rasulom u timu. Ono što je takođe jako bitno razumeti je pojam raspona vidljivosti. Maksimalni domet na kojem tenk može videti drugog tenka je 500m. Svaki tenk ima svoj osnovni domet vidljivosti koji se može dodatno povećati optičkim dodacima na tenku i iskustvom posade, što onda ne samo da podiže domet vidljivosti, već i povećava verovatnoću detekcije protivnika u okviru već postojećeg dometa. Zone udaljenosti od tenka takođe utiču na celu formulu, a svaki tenk ima svoje osnovne vrednosti kamuflaže dok miruje i dok je u pokretu, koje se onda kombinuju sa dodatnim kamuflažnim modifikatorima da bi server izračunao da li je neki tenk detektovan ili ne.
 

 
Sada ćemo pogledati kako izgleda podela zona vidljivosti za tenk sa osnovnim dometom od 400m i posadom istreniranom do 100%.
Zelena zona: Tu se uvek svi vide. Kada je neprijatelj blii od 50m, videćete ga uvek, čak i kroz zidove.
Žuta zona: Zona detekcije skrivenih tenkova, 50-200m. Veliki SU-14 sakriven iza jednog žbuna i bez dodatne kamuflaže će biti vidljiv sa 200m, dok će recimo neki lovac na tenkove srednje klase (Hetzer ili SU-85) sa kamuflažnom mrežom i iskusnom posadom biti vidljiv tek sa 50m.
Plava zona: Zona detekcije na otvorenom, 200-400m. SU-14 na otvorenom i bez kamuflaže će biti vidljiv sa 400m, dok će recimo Hetzer sa dobrom kamuflažom biti vidljiv tek na 200m.
Crvena zona: Iznad dometa vidljivosti od 400m. Tu ne možete videti ništa.
Tenk koji opali, imaće veliku verovatnoću da bude detektovan u sledeće 3 sekunde. Teški tenkovi su lakši za uočavanje od ostalih, dok su laki tenkovi teži za uočavanje, čak i kada su u pokretu.
Dosta igrača ima problem sa nevidljivošću protivničkih tenkova, delom zato što ne razumeju kako sistem funkcioniše, a delom zato što server proverava vidljivost tenkova u određenim vremenskim intervalima (5s na manjim i 10s na većim udaljenostima), pa se događa da protivnički tenk uleti baš u periodu između ta dva intervala i onda deluje kao da se iznenada pojavio ispred vas. Ovaj problem će biti smanjen prelaskom na jače servere, jer je cela provera vidljivosti jako procesorski intenzivan proces i trenutni hardver ne može da podnese smanjenje tog intervala.Zatvorena beta i kako se priključiti
Trenutno se ceo ostatak sveta osim Rusije igra na jednoj grupi servera koja se nalazi u Americi. To znači malo veći ping za nas iz Evrope, a istovremeno ti serveri su negde na granici po broju igrača koje mogu da podrže. U večernjim satima sada regularno ima više od 14.000 igrača na serverima i opterećenje se često primeti i dolazi do laga i trzanja. Dobra vest je da će u najskorijoj budućnosti doći do aktiviranja novih servera i to i u Americi i u Evropi, a developeri tvrde da će svaka od tih grupa servera podržavati do 60.000 do 80.000 igrača.
 

 
Zbog ograničenih resursa, sasvim je bilo logično da igra funkcioniše po zatvorenom beta sistemu, gde vam je bio potreban ključ da biste pristupili igri. Taj sistem je još uvek na snazi, ali je ključ relativno lako dobiti. Osim ključa, potrebno je klijent s zvaničnog sajta ili preko zvaničnog torrent-a, koji ima nešto više od 1 GB. Ako slučajno imate bilo kakav problem, potreban vam je savet ili ste prosto raspoloženi za druženje, Benchmark ima vrlo aktivnu bazu igrača koji će vam priteći u pomoć na Benchmark forumu u temi o igri, na balkanskom delu zvaničnog WOT foruma ili na Benchmark chat kanalu u samoj igri. Među igračima ima svih starosnih kategorija, a već postoje razne dogodovštine i lokalne WOT legende (Ilidanovo prase npr.) i svakako vam neće biti dosadno sa tom družinom veseljaka.
 
Na kraju
World of Tanks je osvežavajuće nov koncept. Taktičke bitke tenkovskih formacija nikada nisu bile zabavnije, a bitke koje traju maksimalno 15 minuta dozvoljavaju čak i povremenim igračima da uskoče na po neku brzu partiju. Pošto je beta u pitanju, razumljivo je to da ima još dosta stvari koje treba doraditi i ispraviti, ali i u ovoj formi igra ima vrlo malo ozbiljnih bagova. Više vrsta tenkova omogućava vam da izaberete onaj stil igre koji vam najviše odgovara, a bitke vodova, odreda, kao i najavljeni mod sa klanskim ratovima obezbeđuju dobru bazu za igrače koji žele ozbiljnu timsku igru i izazove.
 

 
Skoro prebacivanje igre na nove, jače servere, trebalo bi da omogući priliv još većeg broja igrača i eventualni izlazak iz closed beta statusa. Izjava iz Wargaming.Net glavnog štaba od pre desetak dana da je igra na globalnom nivou (uključujući i rusku verziju) dostigla milion registracija, predstavlja jako dobar znak i predviđamo joj svetlu budućnost. Kako će čak i u finalnoj verziji igra biti besplatna, sa mogućnošću kupovine zlata kojim možete neke stvari ubrzati i olakšati u igri, ali bez prepreka u napredovanju čak i za osnovni mod, svakako nema razloga da je barem ne probate. Srećno tenkovanje!  

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi