Nekada je važilo pravilo da potrošite mnogo para na svoju novu grafičku kartu, dobar CPU i dosta memorije da biste uživali u igrama, međutim danas su tehnologije kao što je DLSS 3.0 takođe jedan od ključnih faktora za performanse u igrama.
Dok je sirova snaga hardvera zaslužna za većinu slave, softvera je magija koja sve to drži na okupu. Pored svega toga, softver može značajno da poboljša performanse hardvera. Tu na scenu stupa Nvidia DLSS 3.0 ili Deep Learning Super Sampling. Ova tehnologija spaja generisanje frejmova korišćenjem veštačke inteligencije sa Nvidia Reflex tehnologijom za smanjenje kašnjenja. Sa pristupačnim novim GeForce RTX 4060 i 4060 Ti grafičkih karti koje su stigle ovog leta, ova tehnologija je sada značajno pristupačnija.
Međutim, ovo nije onaj stari DLSS upsampling na koje ste navikli. Zbog toga mislimo da je vreme da prođemo kroz osnove DLSS 3.0 tehnologije i njene primene sa Nvidia RTX 40 serijom GPU-ova.
Kako radi DLSS 3.0?
DLSS 3.0 u velikoj meri ubrzava broj frejmova u igrama koristeći miks AI zadataka koje pokreću namenska tensor jezgra. Sve to funkcioniše zahvaljujući tri tehnologije na koje se oslanja DLSS 3.0.
Super Resolution (DLSS 2.0)
Takođe poznata kao super sampling, osnovna funkcija upscalera DLSS 3.0 je zapravo DLSS 2.0 tehnologija koja je već integrisana u ogroman broj igara. DLSS renderuje (iscrtava) frejmove igara u nižoj rezoluciji od one na kojoj vaš monitor radi, kako bi povećao brzinu frejmova u igrama, a zatim koristi AI tensor jezgra da rekonfiguriše sliku pomoću mašinskog učenja, tako da ona izgleda oštro na ekranu. Na ovaj način se zaobilaze lošije performanse koje bi nametnula viša rezolucija vašeg monitora, a opet se zadržava visok kvalitet prikaza.
Generisanje frejmova
Novi element DLSS 3.0 je „Optical Multiframe Generation“ tehnologija koja se oslanja na? Pogodili ste – veštačku inteligenciju. Nakon analize dve slike iz igre jedna pored druge, DLSS 3.0 koristi ove informacije da ubaci dodatni frejm koji kreira veštačka inteligencija, koji ne mora da bude prikazan od strane same igre. Ovo za rezultat ima još veći broj frejmova od standardnog DLSS 2.0.
Nvidia Reflex
Treći deo slagalice je Nvidia Reflex tehnologija. Generisanje frejmova nije besplatno. Te frejmove generisane veštačkom inteligencijom ne kontroliše igrač, pošto ih igra ne prikazuje, tako da zapravo njihovo umetanje može dodati kašnjenje (smanjiti odziv) u igrama. Kako bi se borili protiv ovoga, Nvidia Reflex pomaže u harmonizaciji GPU-a i CPU-a tako da se latencija smanjuje.
Nova tehnologija pomaže da se zaobiđu tradicionalna uska grla koja predstavljaju i GPU i CPU dubljom integracijom u sam endžin igre. Reflex je tehnologija napravljena pre mnogo godina da poboljša performanse u esports igrama, ali Nvidia ga sada zahteva u igrama koje podržavaju DLSS 3.0.
Šta vam je potrebno za DLSS 3.0?
DLSS 3.0 je ekskluziva za Nvidia Ada Lovelace RTX 40 seriju grafičkih kartica. Tehnologija je dostupna i za desktop i za laptop računare, ali ne i za RTX 30 seriju ili prethodne grafičke karte.
Nvidia kaže da je to zato što nova Lovelace GPU arhitektura uključuje moćnija AI tensor jezgra i, što je još važnije, novi Optical Flow Accelerator, tehnologiju koja pruža informacije o kretanju scene, koja je ključna za kreiranje tih AI frejmova. Performanse na RTX 30 ili starijim GPU-ovima ne bi pružile dobro iskustvo, tako da je za sada ova tehnologija ograničena na moćniji hardver. Trenutno je dostupno šest grafičkih karti RTX 40 serije koje ispunjavaju te zahteve, a sedma uskoro stiže: RTX 4090, RTX 4080, RTX 4070 Ti, RTX 4070, RTX 4060 Ti 8 (16 GB stiže u julu 2023. god.) ili RTX 4060.
DLSS 3.0 ne radi na AMD Radeon ili Intel Arc grafikama
DLSS 3.0 podešavanja u Windows OS-u
U svom operativnom sistemu ćete morati da uključite “Hardware Accelerated GPU” u podešavanjima grafike (Settings > System > Display > Related Sections > Graphics > Change Default Graphics Settings > Hardware-accelerated GPU scheduling ON)
DLSS 3.0 podešavanja u igri
Samo određene igre direktno podržavaju DLSS 3.0. Moraćete da uključite podešavanja “Frame Generation” nakon što aktivirate DLSS upscale. Ovo će takođe zahtevati da se uključi “Nvidia Reflex”, a većina (ali ne i sve) igre će to raditi podrazumevano. Tu je i dodatna opcija da Reflex podesite na dodatni “Boost”.
Podržane DLSS 3.0 igre
Trenutno postoji preko 25 igara koje se sada mogu igrati, a dolazi ih još mnogo. AAA naslovi kao što su Cyberpunk 2077 i Forza Horizon 5 su nedavno dobili DLSS 3.0 ažuriranja, zajedno sa novim izdanjima kao što je Hogwarts Legacy. Sajt Rock Paper Shotgun održava koristan vodič za sve dostupne i predstojeće DLSS 3.0 igre.
Koji su nedostaci DLSS 3.0 tehnologije?
DLSS 3.0 je fantastičan za povećanje ukupne vizuelnog utiska, ali od početku svog razvoja postoji nekoliko potencijalnih problema kojih treba biti svestan.
Latencija
Iako se Nvidia Reflex bavi rešavanjem problema kašnjenja kod DLSS 3.0, to i dalje nije dovoljno brzo za esports naslove. Zbog toga je DLSS 3.0 pogodniji za igre za jednog igrača kao što su Cyberpunk 2077, Plague Tale Requiem, Microsoft Flight Simulator, itd. Čak i sa uključenom Reflex tehnologijom, DLSS 3.0 može da vam izgleda kao neka vrstu trika, ako ste posebno osetljivi na to kako su isprepleteni frejmovi i responzivnost.
Ovo ne treba smatrati velikim nedostatkom, jer vam omogućava da pokrenete Flight Simulator u 120 fps i Cyberpunk 2077 sa Ultra Ray Tracing u 138 fps (RTX 3090 dobacuje do 48 fps).
Vizuelni artefakti
Većina DLSS 3.0 iskustva igranja izgleda fantastično. Nećete primetiti nikakve vizuelne probleme ili nedostatke. Ipak, postoje neke igre koje prikazuju neke „artefakte“ ili abnormalnosti na ekranu. Elementi korisničkog interfejsa takođe ne mogu biti pravilno prikazani u nekim naslovima, u svim oblastima koje su u procesu poboljšanja. Dobra vest je da ažuriranja softvera vremenom mogu da reše ove probleme.
Potreban je moćan hardver
DLSS 3.0 pokazuje neke od svojih najboljih rezultata na već moćnom hardveru, kao što su Nvidia RTX 4080 ili 4090 grafike. Takođe se čini da ova tehnologija radi bolje kada povećava već dobar broj frejmova u još bolji (npr. sa 60 na 120 fps). Vreme će pokazati da li će predstojeći slabiji GPU-ovi kao što je RTX 4060 i dalje imati iste impresivne rezultate, ali situacija za sada obećava.
Čačkanje podešavanja
Ponekad zaista počnemo da zavidimo igračima na konzolama koji ne moraju da čačkaju podešavanja pre početka igranja. PC igre ne samo da imaju na desetine grafičkih podešavanja, već imaju i različite nivoe za svako od njih. Dodajte tome DLSS 3.0, koji sada ima sopstvenu hijerarhiju grafičkih podešavanja za učenje i situacija se dodatno komplikuje, a to definitivno nije za svakoga.
DLSS 3.0 podešavanja
Desetine drugih varijacija podešavanja su se pojavile, što može biti zbunjujuće za igrače kada podešavaju grafike. Nakon što aktivirate DLSS, Frame Generation i Reflex, imate još nekoliko izbora.
Opcije DLSS funkcija
- DLSS Auto: Ova opcija će pokušati da zadrži okvire što je moguće bolje u skladu sa brzinom osvežavanja vašeg monitora
- DLSS Quality: Najbolje vizuelne performanse, sa skromnim ili malim povećanjem FPS-a
- DLSS Balanced: Dobra kombinacija više frejmova i održavanja grafičkog kvaliteta
- DLSS Performance: Primetićete nešto manje impresivne vizuelne efekte, ali broj frejmova je znatno veći
- DLSS Ultra-performance: Bolji FPS, ali lošiji vizuelni prikaz – obično kada zaista želite da nadmašite postojeći hardver ili da pogodite određeni FPS u višoj rezoluciji (vrlo bitna stavka za 8K igrače)
- DLSS Frame Generation: Ovo podešavanje će biti jednostavno „On ili Off“ u podešavanjima vaše igre
Nvidia Reflex i Boost
Oni se često nalaze u blizini DLSS opcija, ali mogu biti i drugde u video meniju (kao u Cyberpunk 2077). Nvidia Reflex će se često automatski uključivati u većini igara sa aktivnim Frame Generation. Međutim, to nije uvek tačno i mnoge igre vam omogućavaju da ručno onemogućite Reflex čak i kada koristite DLSS 3.0 Frame Generation (ne preporučujemo to da radite.) Takođe ćete imati opciju za „Boost“ funkciju u mnogim igrama. Reflex Boost overklokuje vaš GPU tako da može još više da pomogne u situacijama koje su ograničene CPU-om.
Još više opcija
Da stvar bude malo komplikovanija, neke igre vam čak dozvoljavaju da izaberete samo NVIDIA DLAA zajedno sa Frame generation i Reflex-om. Plague Tale’s Requiem je jedan od takvih naslova. DLAA u osnovi pokreće DLSS na vašoj matičnoj rezoluciji monitora za bolju vizuelnu oštrinu i jasnoću. Kada se dobije ova opcija, ona nudi najviša moguća grafička podešavanje koje možete postići, uravnotežena očiglednim uticajem na performanse. Umesto toga, obično možete da izaberete DLSS ako su DLAA performanse preniske za igranje.
Najbolja DLSS podešavanja
Prema pisanju PCWorld, za najmoćniji hardver sa RTX 4080 i RTX 4090 DLSS Quality treba da omogući dobar broj frejmova u većini igara, čak i u 4K, pa čak i sa uključenom DLSS Frame Generation opcijom. Ako želite malo bolje performanse probajte sa DLSS Balanced, ili na DLSS Auto, pa vidite da li ste zadovoljni rezultatom, jer on može da varira od igre do igre.
Ako imate manje jak hardver kao što je RTX 4070 ili mobilni RTX 40 serije, DLSS Balanced ili DLSS Performance su dobra podešavanja sa kojima biste trebalo da ostvarite dobre performanse. Preporučili bismo da zaobiđete DLSS Ultra Performance, jer ova opcija radi podizanje rezolucije sa dosta niske početne, tako da je vidljiva degradacija kvaliteta u igrama.
Neke od igara su zahtevnije od drugih, tako da na kraju ipak na vama ostaje da probate i vidite koje opcije su najbolje, posebno ako aktivirate i Ray Tracing…
Nema komentara 😞
Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!
Pridruži se diskusiji