Nebojša Todorović
AMD Radeon Software Adrenalin Edition
Nakon 2014. godine koja predstavlja svojevrsnu prekretnicu, već 2015. godine smo dobili i Radeon Software Crimson Edition, a 2016. godine stigla je i ReLive revizija istog sofverskog paketa. Krajem prethodne godine je stigao i novi paket po imenu AMD Radeon Software Adrenalin Edition, a sada kada su se utisci slegli red je i da pogledamo šta nudi i koliko je zaista dobar.
Ime novog Radeon softvera ima vrlo interesantno poreklo. Mnogi bi pomislili na adrenalin kao specifičnu hemijsku supstancu koja se proizvodi u organizmu, ali to nije ono što je AMD imao na umu. Zapravo, naziv stiže od tzv. adrenalin ruže (Adrenalin Rose) koja je jedna od najlepših crvenih ruža. Interesantno je da ovaj tip ruže nema bodlje, pa tako možda AMD želi da nam sugeriše da je većina bagova uklonjena i kako ovakvu ružu možete da držite u ruci bez bojazni. A možda je sve jednostavno omaž na crveni cvet, koji je zaštitna boja Radeon brenda.
Nova generacija drajvera donosi unapređenja na polju performansi u odnosu na stariju verziju iliti Crimson ReLive. Ipak, ovog puta nam to neće biti glavni fokus, već ćemo se time detaljnije pozabaviti u nekom od narednih priloga. Ipak, treba svakko pomenuti da će određene igre u nekim rezolucijama raditi i do 20% bolje prema rečima AMD. Treba imati u vidu da to ne važi za sve igre i sve scenarije, već ćete verovatno u velikom broju slučajeva viđati marginalno bolji frejmrejt, ali svakkao treba pomenuti da je kompanija radila na tome da učini da Radeoni rade još bolje nego ranije i u tome je AMD zaista dobar. Gotovo je pravilo da Radeoni rade znatno bolje kroz nekoliko godina, jer se unapređenja kroz drajvere i softver dešavaju konstantno i da daleko kasnije dižu ruke od podrške za svoj hardver od konkurencije.
Pored performansi u apsolutnom smislu, novi softver donosi i nekoliko unapređenja koja su vezana sa performansama. Novitet je takozvani “Borderless Windowed Multi-GPU Support” koji omogućava da mnogo lakše obavljate tranziciju između aktivnih programa u odnosu na fullscreen igranje. Bitno je napomenuti da su performanse u ovom režimu nešto slabije u odnosu na fullscreen varijantu, ali je isto tako pomenuta tranzicija mnogo lakša. Iako ovaj režim verovatno ima nišu korisnika, pre svega zbog toga što su multi-GPU sistemi trenutno malo ispali iz trenda, lepo je znati da ovakav mod postoji.
Još jedan novitet je i FRTC iliti Frame Rate Target Control koji je unapređen. Ovo nije nova funkcija, ali je sada dobila podršku za Vulkan API. Ukoliko se ne sećate, FRTC omogućava da zadajete drajverima željeni frejmrejt kao maksimalnu vrednost što u slučaju kada imate prejak hardver u relativnom poređenju sa igrom koju igrate smanjuje opterećenja GPU-a i kao rezultat drastično smanjuje potrošnju. Dobar primer na slajdu ispod je u slučaju Dooma, gde je zaključavanjem na 60 FPS-a drastično oborena potrošnja sa 287 na svega 74 W. Još jedna prednost je i smanjivanje zujanja zavojnica kod određenih grafičkih karti kada koristite FRTC, jer se on javlja izraženije kada karta renderuje veoma veliki frejmrejt.
Naravno, u današnjem ludilu oko oko rudarenja kriptovaluta ništa ne čudi da jedno unapređenje se upravo obrati ovoj ciljnoj grupi. Naime, AMD je u okviru podešavanja ponudio opciju da grafičku kartu prebacite u tzv. “Compute Profile” pod stavkom GPU Workload i da time aktivirate režim prilagođen radu sa majnerima za kriptovalute. U slučaju Radeona RX 570 to donosi do 15% veće performanse prilikom majnovanja Ethereuma. Gejmerima će ovo verovatno izvući kiseli osmeh na lice, ali je dobra vest da kako stoje stvari možda uskoro vidimo i pad cena grafičkih karti s obzirom na smanjene narudžbine od strane “rudara”.
Ovde nije kraj unapređenjima, pa tako AMD donosi novitet na polju jednog modula Radeon Softvera koji je sve popularniji. Govorimo naravno o Wattman-u koji predstavlja alat za overklok i generalno “tweakovanje” Radeon kartica. Istini za volju i dalje kaska u pogledu popularnosti za AMD GPU Tweak i MSI Afterburnerom (i dalje naš favorit), ali postaje sve konkurentniji i što je bitnije, dolazi u okviru samih drajvera tako da ne predstavlja zasebnu aplikaciju kao prethodno pomenuta rešenja. Wattman je odlična zamena za OverDrive koji je zaista bio primitivan mali alat slabo korišćen od strane entuzijasta. Radeon Wattman donosi mogućnost da pravite i delite profile za karte što će olakšati novajlijama da jednostavno preuzmu profil za njihovu kartu koju su kreirali iskusniji korisnici i podelili ih putem foruma, sajtova itd.
Pored Wattmana unapređen je i Radeon Chill. Generalno odličan mehanizam za dinamičku regulaciju frejmrejta u cilju smanjenja temperatura i energetske potrošnje, Chill je imao problem zobg toga što je podržavao svega 17 naslova u startu i to isključivo baziranih na DirectX9 i DirectX11 API-ju. Sada, Chill je donosi podršku za praktično svaku moguću igru što je možda i najveće unapređenje u ovoj generaciji Radeon softvera. Naime, sada su sve igre automatski podržane i samo one koje ne rade dobro idu na “blacklistu”. Podržan je i Vulkan API, kao i DirectX 12 tako da je Chill sada zaista prava i kompletna funkcionalnost.
Enhanced Sync je fantastičan novitet koji je AMD predstavi tokom prošle godine koji će vrlo verovatno postati ekstremno popularan. Naime, reč je kompromisu između ekrana sa fiksnom frekvencijom osvežavanja (čitaj većina monitora) i uz izbegavanje povećanja odziva koji se javlja kada koristite klasičan V-Sync. Suštinski, Enhanced Sync predstavlja tehnologiju koja se nalazi na pola puta između V-Sync i Adaptive Sync, FreeSync ili G-Sync tehnologija. U startu Enhanced Sync je bio podržan samo u DirectX naslovima, ako imate jednu grafičku kartu koja ima Polaris ili Vega GPU. Sada je situacija znatno bolja i sa AMD Radeon Software Adrenalin Edition svi vlasnici Radeona sa GCN arhitekturom imaju podršku za ovu tehnologiju. To znači da čak i vlasnici sa kartama iz Radeon HD 7000 serije imaju Enhanced Sync podršku. Takođe, ova tehnologija sada radi i sa multiGPU sistemima, pa čak i sa Eyefinity konfiguracijom. AMD ReLive nije nova opcija koja je debitovala još krajem 2016. godine i donela je odgovor na Nvidia ShadowPlay. Snimanje gejmpleja je postalo ekstremno popularno posebno među mlađom publikom koja preferira da deli svoje klipove putem Twitcha, YouTube Gaminga i drugih platformi. AMD je konstantno od predstavljanja donosi različita unapređenja, posebno na polju maksimalnog bitrejta tokom snimanja i smanjenja porcije resursa koje snimanje uzima od sistema. Sada je uvedena nova kartica pod ReLive opciju koja se zove Connect. Tu su tri dodatna podmenija, koja omogućavaju da lakše delite saržaj koji ste kreirali. Tu je galerija sa ranijim snimcima, koje pritom možete da organizujete, pa čak i obavite jednostavniji editing materijala. Jedna od opcija je da se povežete sa društvenim mrežama i platformama za deljenje gejmplej snimaka i da ih direktno delite, a podrška je proširena na Mixer i FaceBook Live.
Još jedno unapređenje ReLive-a je i dodavanje Chroma Key podrške, tako da tokom snimanja gejmpleja možete da aktivirate i snimak sa web kamerom, tako da pozadina bude transparentna. Ovo je vrlo interesantno za sve koji vole da strimuju svoje igranje. Dodatak na sve to je i podrška za odvojeni audio snimak, tako da korisnik može da ima mikrofon zaseban za potrebe komentarisanja koji može kasnije da iskombinuje u post obradi i sinhronizuje. Ova mogućnost će najviše doći do izražaja kod ljubitelja “Let’s Play” i klipova sa reakcijama. Dopada nam se to što se AMD u velikoj meri fokusirao na kreatore sadržaja, a ne samo na one koji ga konzumiraju i svakako treba pohvaliti sposobnost razvojnog tima da se prilagodi novim trendovima.
Jedan od noviteta koji se nama subjektivno najviše dopao je Radeon Overlay. Reč je o polutransparentnom interfejsu koji možete da aktivirate uz jednostavnu kombinaciju tastera (Ctrl+Shift+L i Ctrl+Shift+O). U suštini, ovo je sada potpuna i sasvim adekvatna zamena za aplikacije kao što je Fraps, jer je prikaz podataka tokom igranja kompletan i na raspolaganju imate sve potrebne podatke kao što su frejmrejt, opterećenost GPU-a, frekvencije memorije i grafičkog čipa, broj obrtaja ventilatora, zauzeće video i sistemskog RAM-a, a tu je i još ponešto.
Međutim, Radeon Overlay ne nudi samo opcije vezane za monitoring i upravo tu je njegova velika snaga. Naime, putem njega možete da pristupite svim ključnim opcijama vezanim za podešavanje grafičke karte. Pod tim podrazumevamo podešavanja ReLive, Chill, FreeSync, FRTC i podešavanjima boja. Sve u svemu, ovo je fantastična tehnologija koja će se verovatno vremenom samo dodatno razvijati i proširivati broj opcija i podešavanja koje su dostupne korisniku.
AMD je u želji da isprati svaki mogući trend možda zašao i u teritoriju nepotrebnog, ali mnogimia će AMD link biti zanimljiva opcija. Naime, ideja je da omogući podešavanja putem uređaja sa iOS 10+ ili Android 5.0+ operativnim sistemom. Sinhronizacija je jednostavna, nakon što ste instalirali aplikaciju na telefon ili tablet, sve što je potrebno je da skenirate QR kod i konekcija će biti napravljena. Putem ove aplikacije možete da vršite monitoring, upravljate ReLive tehnologijom, delite snimljeni sadržaj i da ga uređujete, a tu su i notifikacije i News Feed tako da možete da pratite dešavanja u AMD svetu. U suštini, aplikacija zaslužuje odvojeni članak, ali ćemo sačekati da se broj opcija još malo poveća i da nam se slegnu utisci.
Naravno, pored teoretskih aspekata koje smo želeli da vam predstavimo u ovom članku, pozabavili smo se i sa isprobavanjem najvažnijih noviteta.
Radeon Overlay
Po našem mišljenju, jedan od njih je Radeon Overlay koji omogućava promene podešavanja u letu i prepun je mogućnosti za koje sada nema potrebe da se vraćate u Windows okruženje. Suštinski, osim dela sa snimanjem verovatno nećete prečesto zalaziti u ostale opcije, ali je lepo znati da sada ne morate da kvarite iskustvo izlaženjem iz igre.
Posebno bismo istakli da ova opcija radi izuzetno glatko i ugodno, a interfejs “overlaya” je dizajniran tako da odvlači previše pažnje. Tu mislimo na činjenicu da je gotovo potpuno transparentan i osmišljen tako da zauzima samo desnu ivicu ekrana.
Chill i FRTC
Ove dve opcije su možda ponajviše korisne za prenosne uređaje gde su štednja energije i maksimizacija efikasnosti cenjene u velikoj meri. Ipak, isprobali smo obe opcije sa MSI Radeon RX 570 Gaming modelom, da bismo videli kolika je zaista ušteda u termalnom smislu kada uključimo jednu pa drugu. Iako deluje kao da bi ove dve opcije zajedno funkcionisale najbolje, prema AMD-ovoj napomeni u drajverima Chill i Frame Rate Target Control su međusobno isključujući, tako da samo jednu od njih možete da koristite u datom trenutku. U praksi nismo primetili veliku razliku u pogledu maksimalne temperature GPU-a, ali za to možemo da zahvalimo fantastičnom TwinFrozr kuleru koji je MSI ugradio na svoju kartu. Ono što može da se primeti, jeste da su ventilatori bili manje aktivni kada smo uključili FRTC i Chill. Posebno je Chill “umirio” kuler i možemo da primetimo da je karta generalno u velikoj meri radila u pasivnom režimu što je svakako pohvalno.
Chill i FRTC Off
Chill Off i FRTC On (60 FPS)
Chill On i FRTC Off
Enhanced Sync
Ova tehnologija je tu da smanji razliku između FreeSync i klasične V-Sync tehnologije. Ideja je da se eliminiše “input lag” koji se pojavljuje kod klasičnog V-Sync sistema kada karta generiše preveliki broj frejmova u sekundi od kojih se većina odbacuje kako bi se prikazao zadati broj sličica u sekundi. AMD predlaže alternativu gde je frejmrejt i dalje otključan, ali se prikazuje uvek najnoviji generisani frejm, što je vrlo slično kako funkcioniše stari “triple buffering”. U suštini, na ovaj način se smanjije lag za nekih 30ak procenata, ali se uklanja “tearing” kao pojvau kao i klasičan V-Sync. U praksi, moramo primetiti da sve radi zaista glatko i da bismo uvek radije odabrali ovaj sistem nego staru alternativu.
Razlike nisu ogromne, ali u određenim situacijama mogu da znače između dobrog i pokvarenog doživljaja. Ipak, ono što je bitno jeste da nam se Enhanced Sync dopada kao koncept i preporučujemo ga svima koji nemaju mogućnosti da koriste FreeSync zbog toga što nemaju adekvatan monitor. Povrh toga, Enhanced Sync funkcioniše i kada imate Free Sync monitor i ulazi u akciju kada frejmrejt pređe mogućnosti osvežavanja koje ima monitor.Na kraju možemo da kažemo da je AMD obavio odličan posao i da treba pohvaliti ovu vrstu truda gde nova verzija drajvera zaista donosi nove mogućnosti. Očekivali smo da će biti unapređenja na polju performansi, ali nam je drago što su unapređene i dodate nove funkcionalnosti koje povećavaju užitak u korišćenju.
Enhanced Sync je bitno unapređen i odlično radi, a činjenica da je dostupan svim vlasnicima Radeona grafičkih karti sa GCN arhitekturom govori u prilog tome koliko je AMD posvećen vlasnicima vremešnog hardvera i da ne zaboravlja na njih čak i nakon nekoliko godina. Nama ostaje da kažemo da preporučujemo Adrenalin svakom vlasniku Radeona sa GCN baziranim čipom, jer će svakako dobiti proširenu funkcionalnost na nekoliko nivoa, a posebno ako ste vlasnik nekog od svežijih modela gde će benefiti biti najočigledniji.
AMD Radeon Software Adrenalin Edition
Možemo reći da je 2014. godina bila prekretnica za prateći softver Radeon grafičkih karti. Sa predstavljanjem Radeon Catalyst Omega drajvera te davne 2014. godine, pozdravili smo se sa pomalo zastarelim softverom i drajverima koji su do tada korišćeni, a upoznali smo novitet koji je doneo ogroman broj unapređenja. Ne samo na polju performansi, već i ispravljenih bagova i dodatnih opcija kakve nismo videli do tada. Od tada, softverski razvoj je agresivan, pa novu generaciju Radeon softvera i drajvera dobijamo na daleko redovnijoj bazi.