Intervju: Warner Wang, MSI

Intervju: Warner Wang, MSI

Gospodin Warner Wang, generalni menadžer kompanije MSI za Evropu je bio u poseti našoj zemlji. Nismo smeli da dozvolimo sebi da ne iskoristimo priliku da ne razgovaramo sa visokim zvaničnikom poznatog tajvanskog proizvođača…

    Sadržaj

      Intervju: gosp. Warner Wang, MSI

      Warner Wang je generalni menadžer kompanije MSI za kompletno područje Evrope. Čitaoci na sam pomen reči “menadžer” imaju običaj da zavrte glavom, ali ovaj put bi to učinili bez razloga. Gospodin Wang je vrlo upućena ličnost, koja je najkompetentnija da govori o budućim planovima kompanije MSI, ne misleći tu samo na proizvode, već i na biznis orijentaciju kompanije. Vrlo otvoren, neposredan i komunikativan, gospodin Wang nas je ugostio u društvu Freda Liaoa, direktora prodaje i marketinga za balkanski region, sa osmehom na licu na kraju svog (pre)dugog radnog dana, kome je prethodio dugačak put. Sa uživanjem smo proveli sat vremena u razgovoru, koji ovom prilikom delimo sa vama, našim dragim čitaocima.

      Bench: Dragi gospodine Wang, prva decenija 21. veka je na izmaku, a nova je već na pomolu. Šta vidite kao pokretački motiv za drugu deceniju 21. veka iz perspektive kompanije MSI?

      Warner Wang: Živimo u vremenu stalnih promena i veoma „živog“ tržišta. Korisnici se menjaju, potrebe i navike se menjaju, doživljaj PC računara se menja, a sa tim trendovima i kompletno PC tržište. Ipak, iz perspektive kompanije MSI, mislim da će najveći izazov biti promena u doživljavanju i prepoznatljivosti našeg brenda. Znam da to običnom korisniku naizgled ne znači puno, ali se radi o veoma sporom procesu, za koji je potrebno vreme. Nas i dalje doživljavaju kao proizvođača pojedinih komponenti, pre svega matičnih ploča, a mi želimo da budemo prepoznatljivi kao kompanija koja nudi kompletna PC rešenja i koja će moći da zadovolji potrebe izuzetno širokih slojeva kupaca.
      Pogledajte, na primer, naš logo (pokazuje rukom prema vizit-karti): mi smo taj logo uveli sa namerom da pokažemo da smo željni da se približimo kupcu. Naspram stare zvezde sa MSI simbolom unutra, koja je delovala vrlo „daleko“, novi logo je jasno čitljiv i jednostavan i sugeriše korisnicima da smo mi uz njih. Ta percepcija je za nas veoma važna i želimo da permanentno radimo na njoj. Brendiranje će definitivno biti izazov broj 1 za MSI i biće potrebno da prođe još nekoliko godina da promenimo svoj imidž u očima korisnika. Čak i u biznis krugovima, koji bi trebalo da su daleko bolje informisani, naletimo na situaciju gde nas ljudi prepoznaju kao nekoga ko proizvodi ploče, pre svega. Notebook računari, all-in-one desktop računari, mobilni proizvodi – to je ono što želimo da predočimo korisnicima, naravno, ne zapostavljajući pri tome ni „core“ komponente, grafičke karte i matične ploče, koje su izuzetno važan deo našeg poslovanja.

      Bench: Praktično, smatrate da će sledeću deceniju obeležiti lifestyle PC?

      Warner Wang: Apsolutno! Po tom pitanju nemamo nikakvih dilema, i to su trendovi koji su jasni i uočljivi, ali – moram to reći – koje mi i ne diktiramo niti na njima specijalno insistiramo, već kompletno tržište ide u tom pravcu, ne samo MSI. Mi se trudimo da osluškujemo želje korisnika i smatramo da su naši proizvodi ogledalo te težnje. Shvatanje PC računara danas se drastično razlikuje ne od situacije od pre desetak godina, već od situacije koja je vladala pre samo dve ili tri godine. Korisnici danas imaju mogućnost da kupuju računare koji su u skladu sa njihovim životnim stilom, da ih uklapaju sa dizajnom dnevne sobe ili radnog okruženja i shvatanje računara se zaista intenzivno menja u odnosu na to šta smo imali pre samo nekoliko godina. Iskreno, danas kada vidim kakav sam računar koristio pre samo dve ili tri godine, nije mi svejedno, da ne kažem da mi je ružan (smeh) i zaista ga ne bih koristio bez obzira na to kakav je računar po ostalim parametrima. Navike su zaista čudo, a trendovi su neminovnost na koju se moramo prilagođavati.

      Bench: Pošto ste zaduženi za Evropu, kako ocenjujete trenutnu poziciju kompanije MSI na evropskom tržištu? Da li ste posebno zadovoljni određenim segmentom, i gde vidite potencijal za dalji rast i napredak kompanije u Evropi?

      Warner Wang: Kada govorimo o kategoriji gde možemo ostvariti dalji napredak, mislim da neću nikoga iznenaditi ako kažem da se moramo fokusirati na tržište mobilnih PC računara. To je istovremeno i logična posledica našeg opredeljenja o kome sam već govorio, da budemo prepoznati kao kompanija koja krajnjem korisniku nudi kompletno rešenje. Pride, svi znamo da prodaja notebook računara raste i to veoma brzo. Istina, svi su osetili posledice ekonomske krize, ali to je samo usporilo kretanja u tom pravcu, ne izmenivši ih ni za stopu. Zaista mislimo da možemo mnogo da napredujemo u domenu prenosnih računara svih vrsta.

      Takođe, potrebno je naglasiti da razna dešavanja i na tom polju diktiraju promene. Pogledajte samo kakvog je uticaja imalo globalno pojeftinjenje komponenti. Value model je do pre koju godinu bio računar sa cenom do 999 dolara, a danas je ta granica na 799, pa i ispod. Korisnici imaju po nekoliko računara u kući, a menjaju ih prilično često, ponekada i na šest meseci. Naravno, nije svuda tako, ali je zanimljivo registrovati takva dešavanja. Ranije je važilo pravilo „jedan računar na kuću“, a danas sve više idemo ka tome ne samo da svaki član domaćinstva ima svoj računar, već da svako raspolaže uređajima koji će mu u zavisnosti od raspoloženja i potreba poslužiti da obavi poslove koje mora ili želi. Dakle, više naprava na jednog čoveka.

      Bench: Drugim rečima, možemo smatrati da će Vetrovi (aluzija na Wind familiju računara) nastaviti da duvaju?

      Warner Wang: (Smeh) Naravno, Wind računari su veoma bitna stavka u našem portfoliju. Moram reći da su oni veoma značajan faktor u procesu menjanja našeg imidža kod kupaca. Sada, recimo, imamo stilizovane all-in-one PC računare, koji su prilično ekstravagantna stvar, jer se kupci – makar mnogi od njih – po prvi put sreću sa takvim vidom korišćenja PC-ja. Nekome je zanimljiv dizajn, nekome sam osećaj posedovanja desktop računara bez kućišta sa strane, neko voli ekran osetljiv na dodir… a ključna stvar je – diverzifikacija. Tako imamo modele sa i bez ekrana osetljivih na dodir, sa ekranima od 19, 20, 22 i više inča, širok spisak hardverskih platformi od onih baziranih na Atom uređajima, preko ULV modela, do Wind računara sa ekranima velikih dijagonala, sa brzim procesorima i diskretnom grafikom. Sve to je veoma važno kako bismo doprli do korisnika, kako bi svako mogao da pronađe sebe u MSI ponudi.

      Što se netbook računara tiče, mi na njih gledamo kao na proširenje porodice i ponude svih mobilnih računara. Ne želimo da ih izdvajamo previše kao neku posebnu klasu. Podsetio bih vas da su naši prvi netbook računari izašli ne onda kada su ih svi izbacivali, već da smo sačekali malo, oslušnuli želje tržišta i korisnika, te potom prvi izbacili računar sa 10-inčnim ekranom u toj kategoriji. Nismo želeli da po svaku cenu ulazimo u novi tržišni segment, već smo se „našli“ sa korisnicima u određenom trenutku. Nakon toga su usledili brojni Wind netbook modeli, kod kojih smo takođe primenili diversifikaciju, pa su tako korisnici mogli da kupe netbook sa hard diskom ili SSD-om, na primer, ili sa različitim količinama RAM memorije i tako dalje. Sada, kada se u mobilne Wind računare ubrajaju i 12-inčni modeli, ta serija dobija i svoje ULV i CULV predstavnike. Veoma je bitno da korisnici imaju izbor i za nas kao kompaniju jeste bitno da pokrivamo širok pojas alternativa, kako bi kupci pronašli nešto za sebe.Bench: Pre samo nekoliko  dana je na internetu osvanula potvrda jednog od vaših direktora da MSI radi na tabletu, baziranom na Nvidia Tegra 2 čipsetu.

      Warner Wang: Da, apsolutno je sigurno da ćemo izbaciti tablet u neko dogledno vreme. Ono što vam mogu reći jeste da – ni sami ne znamo da li će se on bazirati na Nvidia Tegra 2 čipsetu. Trenutno imamo nekoliko varijanti, od kojih se neke ne baziraju na Tegri, već i na „klasičnim“ PC platformama i za sve je u ovom trenutku jednaka šansa da će se baš to izdanje pojaviti na tržištu je, kao što sam i rekao, ni mi sami ne znamo za koju ćemo se platformu opredeliti. Naša je praksa da uvek razvijemo nekoliko alternativa, pa da potom procenimo šta bi najbolje prošlo na tržištu, koja cenovna kategorija će biti naš cilj i da bez mnogo žurbe dođemo do pravog proizvoda. Ili više njih, ko zna, možda se opredelimo da izbacimo nekoliko tablet računara u različitim cenovnim rangovima, to se čak u ovom trenutku čini najverovatnijim scenariom.
      Inače, kada smo se dotakli teme o tablet računarima, želeo bih da kažem da su oni veoma dobar pokazatelj kako tržište menja svoja shvatanja i potrebe, i to prilično nezavisno od postojanja same tehnologije. Pogledajte, tehnologija vezana za tablet računare postoji godinama. MSI je svoj prvi tablet izradio pre više od pola decenije, ali tek sada, sa spuštanjem cena, dolaskom novih i inovativnih, štedljivih čipova i razvijanjem nekih drugih rešenja u okviru ekosistema, kao što su novi operativni sistemi, inovativne aplikacije i prodavnice aplikacija, razvoj interneta i komunikacija, sve je to uticalo da se na tablet danas gleda potpuno drugačije. Pre par godina, tablet računari su koštali preko 2000 dolara. Danas će oni biti pozicionirani u cenovni rang od oko 400-500-600 dolara. Sada će ga korisnici uzimati da „budu u toku“ iz svoje dnevne sobe, odakle će se lako moći povezati na internet, Facebook, pročitati informaciju o nečemu, obaviti online šoping, čitaće knjigu na tabletu i šta god drugo požele, a za šta bi inače koristili klasičan računar. Sve to na malom, kompaktnom i tankom tabletu, koji će možda birati tako da bude u skladu sa nameštajem, pošto će stajati u dnevnoj sobi. Tako vidimo kako se jedna ista ideja u razmaku od nekoliko godina manifestuje na tržištu na potpuno različite načine. Nije lako biti u ovom biznisu.

      Bench: Možete li nam možda reći nešto više o planovima na polju mobilnih računara, eventualno dati i neku ekskluzivnu informaciju za naše čitaoce, ako ste u mogućnosti? Gde će MSI nastaviti da se širi kada govorimo o mobilnom segmentu?

      Warner Wang: MSI će zaokružiti ponudu  u određenim serijama, kao što su X-Slim i Classic, a onda nastavljamo sa daljim pomakom u Entertainment i Gaming serijama. Evo, mislim da mogu da vam otkrijem i informaciju o tome da spremamo potpuno novu seriju notebook računara. To će biti Fashion serija, koja će analogno ostalim serijama nositi oznaku F, odnosno F-serija. Ona će biti namenjena korisnicima koji žele moderno dizajnirane računare koji će privlačiti pažnju ma gde ih koristili. Već smo govorili o lifestyle eri u IT-u, pa nema potrebe da se na to previše vraćamo, ali bih opet ponovio da je to veoma važan korak za nas, i za naš dalji razvoj kao brenda, odnosno širenje u oblasti u kojima nas do sada nije bilo u tolikoj meri.

      Takođe, pomalo smo zapostavili gejming segment mobilnih računara. Tu nas očekuje veliki posao, kao i značajnija diversifikacija gejming računara. U neku ruku smo to i dužni da uradimo, imajući u vidu da je pre samo koju godinu G serija notebook-ova napravila veliki posao za MSI kao brend. Dobili smo toliko pozitivnih povratnih informacija o njoj, ljudi su čak i meni govorili da nisu mogli da veruju da je MSI napravio tako dobar notebook. Bićemo još bolji!

      Bench: Hoćemo li to videti na CeBIT-u? Uopšte, možete li nam već sada najaviti deo onoga što ćemo videti na CeBIT sajmu?

      Warner Wang: Voleo bih kada bi to mogao da uradim, u stvari za deo stvari mogu već sada da potvrdim – na CeBIT-u će biti Fashion notebook-ova, kao i novih gejming notebook-ova, Wind računara, all-in-one desktopova, prikazaćemo i nove matične ploče i grafičke karte. Međutim, ne znam da li ćete mi verovati, ali ni ja sam ne znam da li će i šta biti izloženo na sajmovima do poslednjeg momenta. Za neke stvari znam, jer su prosto nešto što će biti udarno, na čemu želimo da insistiramo u određenom periodu, pa ih obavezno šaljemo tamo. Međutim, naš tim ima taj običaj da nas drži u neizvesnosti do poslednjeg trenutka, nekada da bi postojala tenzija, nekada iz objektivnih razloga i slično. Recimo, inženjeri uspeju da u poslednjem trenutku kreiraju neki proizvod, i mi ga onda pokazujemo na sajmu iako to nismo planirali. Šta želim da kažem – čak i kada dobijem plan koji egzaktno pokazuje šta izlažemo, u praksi se to uvek promeni. Inaće,  sajmovi su izuzetno značajni za nas. Svi izlažu svoja ostvarenja, dostignuća, proizvode, mediji su tu, pažnja svetske javnosti je tu. CES, CeBIT, Computex koji nam se odvija „u dvorištu“, sve su to izuzetno značajni događaji kojima MSI posvećuje puno pažnje.

      Bench: Konkretno, možda se Nvidia GF100 grafička karta pojavi na CeBIT-u?

      Warner Wang: Zaista ne bih znao, ne mogu ni da potvrdim, ni da demantujem. Nažalost, nisam u toku sa trenutnim dešavanjima na tom polju, morao bih da proverim.

      Bench: Gospodine Wang, naredno pitanje će možda delovati čudno, pa nam dozvolite da nakon postavljenog pitanja malo pojasnimo šta želimo da vas pitamo. Kako uspevate da iskoordinišete sve sa partnerima? Postoje li čitavi sektori unutar kompanije koji se bave međukorporacijskim pregovorima i održavanjem kontakata, ili…? Nama sa strane to sve deluje prilično impozantno. Vi ste firma koja kreira svoje proizvode, ali i intenzivno koristi tehnološka rešenja brojnih firmi-partnera. Evo, uzmimo za primer jednu grafičku kartu – vi morate da obezbedite AMD ili Nvidia čipove, rezervišete isporuke od TSMC-a, kreirate štampanu ploču, memoriju poručite od Samsunga ili Hynix-a, kondenzatore i prigušnice od japanskih firmi… Pri svemu tome se obrće novac koji je ekvivalentan budžetu jedne manje države. Kako ceo taj sistem uspeva da funkcioniše besprekorno ili relativno besprekorno i da li je to samo naš utisak sa strane koji i ne mora biti relevantan?

      Warner Wang: Da, apsolutno shvatam šta me pitate, ali moram priznati da sam pomalo zatečen pitanjem. Ne zato što ne želim da odgovorim na njega – naprotiv, pitanje je veoma na mestu i zanimljivo je – već zato što, moram priznati, nikada nisam previše razmišljao o tome. Vidite, čak i meni to izgleda veoma prirodno i da se odvija samo od sebe (smeh), a potpuno razumem da iz drugačijeg ugla gledanja sve te operacije deluju nadrealno i impozantno za izvođenje. Za njih je zaduženo naše sedište na Tajvanu. Ti ljudi, čak i ja samo pretpostavljam, pošto sam i ja daleko od njih, kod vas u Evropi, gde se ipak bavimo nečim drugim, imaju dobro uhodane mehanizme komuniciranja i dugotrajno iskustvo u ovom poslu, te se sve to odvija nesmetano i bez zastoja.

      MSI se ovim poslom bavi dvadeset-dvadeset pet godina, i za to vreme je stekao veliko poverenje brojnih firmi saradnika. Mislim da je ključna stavka u svemu tome građenje partnerskog odnosa u okviru te saradnje. Bez obzira na to što mi kupujemo, a oni prodaju, mi smo i dalje partneri i trudimo se da održavamo takav odnos. Oni su nama potrebni, ali i mi njima, jer firmama kao što su Microsoft, AMD, Intel, Nvidia, mi smo potrebni da bi njihovi proizvodi doprli do krajnjih kupaca. Naporno radimo na održavanju tih odnosa, a samo oni u sedištu znaju kako im je i koliko truda se mora uložiti da bi cela linija funkcionisala besprekorno.

      Bench: Osećate li da korisnici danas drugačije reaguju na MSI brend u odnosu na, recimo, pre pet godina?

      Warner Wang: Svakako. Već smo govorili o našim nastojanjima da budemo prepoznati kao brend, odnosno kao firma koja nudi gotova PC rešenja, kao i da budemo prisutni u brojnim segmentima industrije. Korisnici osećaju da želimo da im se približimo i danas nas zaista gledaju nekim drugim očima. Mi smo se trudili da ne forsiramo taj proces na način koji bi otuđio postojeće korisnike, odnosno da ne idemo na nagle izmene. Stoga, kao što smo već konstatovali, idemo laganim, evolutivnim koracima i za to je potrebno vreme.
      Dodao bih da je za našu strategiju približavanja kupcima od velikog značaja otvaranje velikog broja ofisa širom Evrope. Danas ih imamo 22, odnosno 23 sa evropskim sedištem. Svaki od ovih ofisa pokriva određeni region i prilagođava se njegovim potrebama, zahtevima i željama. Kada to kažem, ja u stvari mislim na potrebe, zahteve i želje korisnika iz tog regiona koji određeni ofis pokriva. Balkanski ofis je odličan primer uspešnog rada u tom smislu.

      Bench: Uopšte, MSI je – barem je to naš utisak – u veoma dobroj poziciji u Srbiji, daleko iznad proseka na ostalim tržištima?

      Warner Wang: Da, i mi znamo da cenimo to. I nastavljamo, želeći da budemo još bolji, ne samo ovde, ne samo u Evropi, već svuda u svetu! Probili smo se na američko tržište, koje je izuzetno značajno, veoma transparentno i veoma bitno za dalji razvoj svakog IT giganta. Takođe, u Velikoj Britaniji smo ušli u Top 10 IT brendova, što je takođe veoma značajno, jer je Britanija najveće pojedinačno evropsko tržište kada govorimo o PC tehnologijama. Napredak se beleži skoro svuda, bez obzira na veliku ekonomsku krizu. Ona nikome ne prija i svi su njom pogođeni, ali iz ovoga će izaći još jači oni koji na sve ovo gledaju kao na veliku priliku, umesto na veliku nedaću.

      Bench: Dakle, zaključujući polako ovaj intervju, možemo li u neku ruku smatrati da je Srbija putokaz za MSI na evropskom tlu?

      Warner Wang: Apsolutno! Srbija je, kao što sam već pomenuo, izuzetno značajna za nas u svakom smislu. Ovde beležimo sjajne rezultate, imamo veliki tržišni udeo. Nemamo još egzaktne cifre za poslednji kvartal prošle godine, pa ne mogu eksplicitno da tvrdim da smo brend broj 1 na tržištu notebook računara, ali je za očekivati da ćemo biti, pošto smo i nekoliko kvartala pre toga držali prvo mesto, tako da mislim da ćemo to zadržati i na nivou cele godine. MSI to zna da ceni. Pogledajte, pre oko dva meseca smo u Srbiji otvorili nova radna mesta i angažovali nove ljude,uprkos krizi, i to je naša jasna poruka. Veliki posao je urađen, ali nastavljamo, jer nas još veći posao čeka.

      Bench: Gospodo, hvala vam puno na vašem vremenu. Gospodine Wang, sme li se znati koja je vaša sledeća destinacija?

      Warner Wang: Ijao…Češka. Ne pitajte ništa, pune ruke posla. Ali, dobro je što je tako, sa osmehom na licu se oprostio od nas gospodin Werner Wang.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      Testirali smo: Motorola RAZR 50 Ultra