AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 – FSR 2.0

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 – FSR 2.0

Današnje tehnike interpolacije rezolucije u igrama imaju ulogu da poboljšaju performanse i eliminišu negativne vizuelne nuspojave. Za kratko vreme različite tehnike su prešle put od eksperimentalnih mogućnosti do potpuno funkcionalnih tehnika kojima grafičke karte dobijaju jedan nov kvalitet i osetno bolji nivo performansi - AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 je najbolji primer!

    Sadržaj

      Softverske kompanije za razvoj modernih igara se nalaze pred svojevrsnim izazovom svaki put kada treba da predstave publici novu igru sa zahtevnim grafičkim detaljima i pri tome obezbede potpuni gejming osećaj na velikom broju različitih hardverskih platformi. Kada to kažemo mislimo na obavezu da  obezbede visoke vrednosti “frejmrejta”, koje garantuju da će animacija u igri biti glatka, a osećaj igranja besprekoran.
      AMD je pre nekog vremena predstavio FidelityFX Super Resolution 1.0 tehnologiju namenjenu gejmerima, ali i onima koji prave igre. U pitanju je besplatna tehnologija privremenog povećanja rezolucije prikaza sadržaja i istovremenog uvećanja vrednosti prosečnog “frejmrejta”, kako bi se obezbedio vizuelni kvalitet neophodan za uživanje igranja u visokim rezolucijama i visoko postavljenim grafičkim detaljima.
      DEATHLOOP_FSR_Menu1.jpg 
      Danas, AMD predstavlja FidelityFX Super Rseolution 2.0, sledeću i još bolju generaciju tehnologije kojom se privremeno povećava rezolucija i kvalitet slike u igrama. Naime, mnogi korisnici i vlasnici starijeg hardvera, naročito grafičkih karti su u nemogućnosti da koriste napredne grafičke detalje i Ray Tracing svetlosne efekte, zbog velike tehničke zahtevnosti. Usled nedovoljne hardverske snage, broj kadrova u sekundi (“frejmrejt”) je manji i nedovoljan da obezbedi glatku animaciju bez zastajkivanja, što kvari ili u potpunosti onemogućava užitak u igri i akciji.
      Zadatak AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 tehnologije je da prevaziđe opisani problem tako što privremeno smanjuje rezoluciju  renderinga i time omogućuje grafičkoj karti obradu većeg broja kadrova u sekundi, da bi nakon toga u postupku postprocesiranja koristeći FSR 2.0 algoritam, podigla rezoluciju na nivo osnovne rezolucije ekrana i prikazala sadržaj u punom kvalitetu slike visoke rezolucije. Kvalitet prikazanog sadržaja je na nivou, a nekada čak i bolji od onog kada grafička karta renderuje u osnovnoj rezoluciji prikaza ekrana.
       FidelityFXSR_diagram1.jpg
      AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 koristi podatke o koloru kadra, dubini scene i vektore pokreta u procesu renederinga, istovremeno kombinujući informacije iz prethodno obrađenih kadrova i pri tome koristi sopstveni algoritam eliminacije nazubljenosti objekata u sceni, a sve to kako bi napravio novi kadar u visokom kvalitetu i rezoluciji koja odgovara onoj na kojoj ekran prikazuje sadržaj. Time se eliminiše efekat eventualnog gubitka kvaliteta, pa sadržaj u vidu slike i animacije izgleda poput orginalnog, pa čak i bolje.
      U poređenju sa njim,  prethodna FSR 1.0 tehnologija deluje prostije i manje efikasno jer koristi postojeći kadar da bi napravila prikaz na većoj rezoluciji i pri tom se oslanja na algoritam za otklanjanje nazubljenih ivica koji je ugrađen u proces renderinga same igre, pa je otuda evidentno zašto FSR 2.0 isporučuje bolje performanse i sliku boljeg kvaliteta. U poređenju sa prethodnikom, AMD FSR 2.0 je ranije integrisan u samom procesu renderinga, pa je otuda i njegov uticaj veći. Uz sve to se lakše integriše u sam programski kod igre. 
       FidelityFXSR_diagram2.jpg
      AMD FSR 2.0 je napravljen od početka i temeljno poboljšan. Zbog toga nije kompatibilan sa prethodnom FSR 1.0 tehnologijom, ali baš kao i ona, ne koristi mašinski algoritam učenja (Machine Learning) koji po pravilu zahteva prisustvo specijalizovanih jezgara za procesiranje, mahom prisutnih na grafičkim kartama najnovije generacije. Zbog toga AMD FSR 2.0 tehnologija radi i sa starijim modelima grafičkih karti i to ne samo AMD Radeon, već i konkurentskim Nvidia GeForce modelima GTX i RTX generacije, pa čak i Intel HD integrisanim grafičkim rešenjima. Zbog osobine opšte kompatibilnosti je izuzetno popularna među softverskim firmama za razvoj igara jer obezbeđuje korist za široku grupu korinsika starijeg i novijeg hardvera, bez obzira na njihovog proizvođača.
      Kao i u slučaju FSR 1.0 tehnologije, tako i novi AMD FSR 2.0 nudi različite kombinacije kvaliteta slike i performansi, kako bi sami odredili idealni balans brzine i uživanja u vizuelnom kvalitetu grafičkih detalja. FSR 2.0 ima tri osnovna režima kvaliteta prikaza: Quality, Balanced i Performance. “Quality” režim isporučuje približan, jednak ili bolji kvalitet u odnosu na osnovnu rezoluciju sa vidnim efektom poboljšanja performansi. “Balanced” režim je zapravo idealan nivo kompromisa u smislu kvaliteta prikaza i ubrzanja. Konačno, “Performance” režim isporučuje najlošijii kvalitet u odnosu na prethodna dva, a koji je i dalje sasvim približan originalnoj rezoluciji slike, uz najveći stepen ubrzanja. Uostalom pogledajte sledeću tabelu…
       AMD_FSR20_quality_settings.jpg
      FSR 2.0 podržava i DRS tj dinamičku promenu rezolucije u kojoj procesira obradu kadrova. Drugim rečima, u tim situacijama možete odrediti ciljanu FPS vrednost, a FSR 2.0 dinamički obarati ili povećavati rendering rezoluciju kako bi ostvarila zadatu vrednost frejmrejta.
      Proizvođači igara mogu dodati AMD Robust Contrast-Adaptive Sharpening (RCAS) funkcionalnost čiji je cilj naglašavanje detalja na nivou pojedinačnog piksela kada je uključena FSR 2.0 podrška, omogućujući da pomoću slajder-klizača, odredite nivo oštrine detalja u sadržaju koji gledate. Inače, najbolje rezultate FSR 2.0 isporučuje u 4K rezoluciji.
       DEATHLOOP_cover.jpg
      Zbog detalja koji su navedeni ranije, jedan od glavnih ograničavajućih faktora korišćenja FSR 2.0 tehnologije jeste obavezno postojanje podrške za ovu opciju na nivou same igre. Dakle, AMD FSR 2.0 za razliku od AMD Radeon Super Resolution tehnologije, ne radi na svim igrama već samo onim kod kojih je eksplicitno podržavna ova tehnoloigije tj imaju istoimenu među opcijama video podešavanja. Zbog toga u ovom prvom trenutku predstavljanja, samo igra “Deathloop 2” ekskluzivno raspolaže ovom opcijom, ali zbog svih kvaliteta, lakoće integracije u postojeće i nove gejming naslove, očekuje se brza i masovna eksploatacija AMD FSR 2.0 tehnologije, o čemu već postoje brojne najave softverskih kompanija za razvoj igara.
      Za optimalanu korist od AMD FSR 2.0 tehnologije, postoje preporuke u smislu klase grafičke karte i ciljne  rezolucije prikaza. Jedno morate imati na umu, a to je da osećaj u igranju zavisi od sledećih preporuka u smislu korišćenog hardvera. U zavisnosti od specifičnosti sistemskih specifikacija i sa druge strane sistemskih zahteva same igre sa FSR 2.0 podrškom, a sve to u kontekstu ciljne rezolucije, gejmeri su i dalje u mogućnosti da ostvare dobar osećaj u igrama čak i na starijim i sporijim grafičkim kartama od onih koje su prikazane u sledećoj tabeli.
       AMD_FSR20_quality_settings_2.jpg
       
      Kako iskoristiti AMD FSR 2.0 – podešavanje u igri
      Konkretno, bavićemo se aktiviranjem i korišćenju FSR 2.0 prednosti u Deathloop 2 igri. Kako bi konfigurisali FSR 2.0, morate ući u “Options” meni, zatim izabrati “Visuals” sekciju u okviru “ Video settings” tabulatora, zatim pronađite “Upscaling” i izaberite željenu opciju. Deathloop 2 igra podržava obe aktuelne verzije AMD FidelityFX Super Resolution tehnologije. Kada ste izabrali AMD FSR 2.0 možete izabrati jedan od ponuđenih radnih režima: Adaptive Resolution, Quality, Balanced i Performance. U zavisnosti od izabranog režima podesite slajder za izoštravanje detalja u igri pomoću opcije FSR Sharpening Amount. To je sve što treba uraditi… a sada rezultati!Test sistem:
      CPU: AMD Ryzen 7 5800X PBO2 Activated MB: MSI MEG X570 GODLIKE RAM: 32GB (2x 16GB) DDR4-3600 CL18 2R Kingston FURY Beast GPU: AMD Radeon RX 6700 XT 12G SSD: 2TB Kingston KC600 2-5” SATA3 PS: Cooler Master MWE 1200W ver:2 80Plus Gold OS: Windows 11 Pro
       
       RDR_vs_FSR.png
      Iako nije zahvalno porediti različite tehnologije, krajnji cilj je isti – postizanje većeg frejmrejta uz minimalni gubitak kvaliteta slike. Ovde vidimo samo jedan aspekt nabrojanih tehnika – performanse, dok je kvalitet prikaza na strani najnovije FSR 2.0 tehnologije i svakako radi se o prilično subjektivnom iskustvu.
      Pokušali smo maksimalno da približimo uslove tako što je RSR radio inicijalno u režimu 1280x720px, baš kao i FSR. Uglavnom dobici u performansma su očigledni, dok je kvalitet slike u slučaju FSR 2.0 zaista nešto šta nas je iznenadilo u pozitivnom smislu jer uopšte ne primećujete bilo kakvo zamućenje usled praktično softverske interpolacije prikaza na veću rezoluciju, a što je inače do sada bila osnovna mana raznih tehnika privremenog povećanja rezolucije..
       FSR20_1080P_Ultra.png
       FSR20_1440P_Ultra.png
       
       FSR20_4K_Ultra.png
       
      Nova FSR 2.0 tehnologija pomaže i kod aktivacije zahtevnih Ray Tracing svetlosnih efekata:
       FSR20_1080P_RT.png
       
       FSR20_1440P_RT.png
       
      FSR20_4K_RT.png
      Važno je istaći da je skoro nemoguće primetiti razliku između osnovne rezolucije prikaza i FSR režima na primeru pojedinačnog, tatičnog kadra kada ga zumirate u nekom detalju. Zbog toga i ne dajemo primer, ali kada počnete da se krećete i kada krenete akcija, tada je zamućenje vidno izražen problem kod FSR 1.0 dok je kod FSR 2.0 dotična pojava gotovo neprimetna, naročito uz asistenciju dodatnog mehanizma za izoštravanje scene.Tehnologije softverskog unapređenja performansi grafičkih karti su za kratko vreme prešle put od nečeg zapravo eksperimentalnog, do nivoa potpune upotrebljivosti dokazavši svoj koncept svrsishodnosti u realnim uslovima rada. Dok korisnici razmišljaju da li su im potrebni lepši grafički detalji i svetlosni efekti ili veliki FPS, dotle je industrija pokušala da spoji oba zahteva, upravo pomoću tehnologije privremenog povećanja rezolucije.
      DEATHLOOP_FSR_Menu2.jpg 
      Reklo bi se u pravo vreme, kada zbog nestašice silicijuma tehnologija proizvodnje novih i naprednijih grafičkih procesora usporava, a monitori sa Ultra visokom rezolucijom nikako da se afirmišu u obimu u kome smo to očekivali jer već godinama unazad očekujemo da 4K postane “mejnstrim”, a što se definitivno nije dogodilo. Grafičke karte jednostavno nisu uspele svojom sirovom snagom da isprate zahteve 4K gejming monitora, posebno onih sa visokim vrednostima vertikalnog osvežavanja. U toj situaciji tehnologije poput AMD FidelityFX Super Resolution 1.0 i 2.0 deluju spasonosno.
      Konstatacija koja posebno vredi iz ugla vizuelnog doživljaja korisnika uz propratni uticaj podizanja performansi. Na početku je ova tehnologija patila pre svega od degradacije kvaliteta slike posebno tokom akcije i animacije brzih scena gde je nivo zamućenja zbog smanjenja rezolucije i neefikasnosti algoritma u postprodukciji koji je interpolirao na veću rezoluciju prikaza, bio priličan problem i gotovo neprihvatljiv kompromis. Međutim, danas slobodno možemo reći da je industrija u relativno kratkom roku rešila dotični problem i ponudila vizuelni kvalitet na nivou orginalne rezolucije – AMD Fidelity FX 2.0 je odličan primer. Uz sve to dodajte da radi na velikom broju uređaja i dobijate jednu opciju i kvalitet koje jednostavno morate probati!

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi