AMD Radeon Fury X - 4 GB Memorije dovoljno ili premalo?

AMD Radeon Fury X - 4 GB Memorije dovoljno ili premalo?

Gejmerima, entuzijastima, forumašima i novinarima je jedno od glavnih pitanja vezano za Fury seriju usmereno na HBM. High-Bandwidith Memory je doneo svojevrsnu revoluciju i ogroman pomak u odnosu na dosadašnji pristup, ali je doneo i jedno praktično pitanje. Da li je 4 GB dovoljno na "flagship" modelu? Da li smo se toliko zaneli da ispod 6 ili 8 GB ništa nije dovoljno i da li je ovaj "strah" opravdan, ili ima nečega u optimizaciji?

    Sadržaj

      Jedna od najkontroverznijih specifikacija koje karakterišu Radeon Fury seriju je HBM. High Bandwidith Memory donosi do sada najveći skok u protoku od predstavljanja GDDR5 i njegove implementacije u grafičke karte. Ova memorija radi na izuzetno niskoj frekvenciji od svega 500 MHz što je efektivno 1 GHz, a njen glavni adut je suludo široka magistrala putem koje komunicira sa GPU-om. Takođe, mali napon koji je potreban za ovu “slojevitu” memoriju omogućava njenu implementaciju neposredno pored samog GPU-a. Ovaj pristup je zaista revolucionaran zbog toga što menja način na koji gledamo na grafičke karte, a koji se veoma dugo ustalio.
      hbm_editorijal_6_s.png
      Međutim, postavlja se pitanje da li je 4 GB memorije dovoljno u današnje vreme kada igre poput GTA V, novog Witchera i Watchdogs-a mogu da “pojedu” i 6 GB video memorije bez ikakvih problema. Pritom, moramo da priznamo da nam je AMD određenim potezima privukao pažnju i probudio sumnju koja već dugo muči forume i zajednicu. Da li je 4 GB zaista premalo za 2015. godinu i nadolazeću 2016. koja će sa sobom doneti još bolje i zahtevnije “endžine”, DirectX 12 naslove i verovatno veću glad za memorijom.
      Da li je 4 GB zaista premalo za 2015. godinu i nadolazeću 2016.?
      Obratimo pažnju na jedan od interesantnih i, neki će reći, spornih slajdova. Ukoliko obratite pažnju primetićete da od svih modela koji se nalaze u ovom spisku, što je ujedno i ceo line-up, količina memorije se ne pominje isključivo za Fury seriju. Pritom, Radeon R9 390 serija ponosno ističe svojih 8 GB GDDR5 memorije što je dodatno iznudilo sve prisutne novinare u Minhenu da se zapitaju da li je pametna odluka da perjanica i svi modeli iz vodeće serije imaju manje memorije od 200 EUR-a jeftinijih modela. Pritom, ovde se ne radi o tradicionalnim marketinškim trikovima koje pronalazimo u nižoj cenovnoj kategoriji.
      hbm_editorijal_1_s.png
      Pritom, jedan od objašnjenja za implementaciju 8 GB u R9 390 i R9 390X modele akcentovan kroz rečenicu “za one koji žele future-proof hardver” koja sugeriše da je 8 GB pravi put, dok sa druge strane dobijamo obećanje da je 4 GB HBM-a više nego dovoljno za potrebe korisnika i dovoljno otporno na zub vremena čak i kada se priča o 4K rezoluciji. U razmaku od svega nekoliko rečenica, dobili smo dve protivrečne izjave što nas je nateralo da se zamislimo.
      hbm_editorijal_9_s.png
      Sa jedne strane tu je stvar tehnoloških ograničenja i sasvim je jasno da AMD u ovom trenutku morao da se odluči na 4 GB HBM kod Radeon Fury serije. Da li je presudila cena memorije, fizički faktor, nešto treće ili kombinacija svih faktora u krajnjoj liniji je potpuno nebitno. Jednostavno, nismo mogli da dobijemo 8 GB iz ovih ili onih razloga.Nakon malo pitanja i potpitanja dobili smo sliku o tome zašto je AMD odlučio da je 4 GB dovoljno. Pre svega, u njihovim merenjima na aktuelnom hardveru i naslovima su došli do zaključka da jednostavno u zavisnosti od naslova i scene zavisi da dođe do usporenja kako zbog veličine memorijskog bafera. Dakle, čak i ukoliko imate dovoljnu količinu GDDR5 RAM-a protok koji on obezbeđuje čak i sa 512-bitnom magistralom nije dovoljan da osigura visoke performanse, jer GPU neće moći dovoljno brzo da pristupi podacima koji se nalaze u njoj.
      hbm_editorijal_4_s.png
      Slično tome, tačno je da može da dođe do usporenja kada igra zahteva veću količinu memorije i čelnici AMD ne ignorišu ovaj scenario. Štaviše, svesni su toga da će u određenim situacijama moći da dođe do usporenja, ali su iz njihovog iskustva te situacije retke, a gubici na performansama premali da bi to dovelo u pitanje prelazak na HBM. Dakle, idealno rešenje bi bilo da se implementira 8 GB HBM-a, ali to jednostavno u ovom stadijumu razvoja tehnologije nije bilo moguće.
      Čak i ukoliko imate dovoljnu količinu GDDR5 RAM-a protok koji on obezbeđuje čak i sa 512-bitnom magistralom nije dovoljan da osigura visoke performanse, jer GPU neće moći dovoljno brzo da pristupi podacima koji se nalaze u njoj
      Drugi deo priče je činjenica da je AMD praćenjem igara koje imaju veliku glad za video memorijom često pune bafer samo da bi bio tu u slučaju da zatreba. U praksi to se svodi na nepotrebno keširanje podaka kojima se često nikada i ne pristupi, a pojedini razvojni timovi ne posvećuju dovoljno pažnje menadžmentu resursa na ovom polju. Ipak, postoji rešenje u  saradnji AMD-a sa ovim timovima, tako da će se kompanija potruditi da ukaže timovima na greške u pristupu i da će kroz drajvere moći da reši ove probleme.
      hbm_editorijal_2_s.png
      U okviru drajvera ne postoji nikakav generički sistem koji bi mogao da reguliše zahteve igara za memorijom, ali čelnici AMD-a navode da je to moguće implementirati kroz profile u drajverima za pojedinačne igre u kojima je tako nešto potrebno. Da li bi se to obavljalo kroz kompresiju tekstura ili nekog drugog vida podataka ne znamo, a verujemo da to u ovom trenutku ne zna ni sam AMD, jer verovatno zavisi od igre do igre.Dakle, da li je 4 GB HBM-a dovoljno ili ne? Vreme će pokazati, ali na osnovu informacija koje imamo trenutno možemo da zaključimo da igre koje imaju stvarnu potrebu za više od 4 GB memorije u današnjim uslovima u svakom slučaju nemaju dovoljno veliki protok kod aktuelnih grafičkih karti čak i kada imaju dovoljno memorije. Sa druge strane, kod igara koje pune video bafer “za svaki slučaj” moguće je intervenisati putem pravljenja “custom” profila u drajverima i naravno rešiti problem kroz direktnu komunikaciju AMD-a sa razvojnim timom kako bi se smeštanje nepotrebnih podataka redukovalo ili eliminisalo.
       Kako trenutno stoje stvari verujemo da je 4 GB HBM-a dovoljno i da je svakako bolji izbor od 8 GB GDDR5
      Prve indikacije koje ukazuju na trenutno stanje stvari su optimistične. Jedan od slajdova je prikazao kretanje frejmrejta Far Cry 4 igre u 4K pri veoma visokim podešavanjima. Grafikon kretanja FPS-a u toku koga je vršen test sugeriše da nije bilo padova ispod 30 FPS-a koji bi pravili nagla usporenja.
      hbm_editorijal_8_s.png
      Imajući u vidu da je Far Cry 4 generalno na strani GeForce-a zbog saradnje developera sa Nvidiom ovo je ohrabrujuća vest. Takođe, performanse koje su nam prikazane u drugim igrama, o čemu u ovom trenutku ne možemo više da kažemo, su takođe obećavajuće, s tim da se radi o naslovima sa čijim razvojnim timovima AMD usko sarađuje.
      hbm_editorijal_7_s.png
      U suštini, kako trenutno stoje stvari verujemo da je 4 GB HBM-a dovoljno i da je svakako bolji izbor od 8 GB GDDR5. Tehnologija je mlada i verovatno će u budućnosti doživeti velika unapređenja kako u frekvencijama, tako i u kapacitetu. Do tada verujemo da će AMD uspeti da učini da korisnici Fury serije budu zadovoljni i u najvišim rezolucijama. Naravno, postoji uvek mogućnost da kod nekih igara to ne bude moguće, ali ukoliko razmislimo racionalno, ne postoji grafička karta koja barem u nekoj igri ne prenosi svoj potencijal potpuno optimalno.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      Polisa privatnosti

      Ova veb stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo.

      Informacije o kolačićima se čuvaju u vašem pretraživaču i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kada se vratite na našu veb stranicu i pomažu našem timu da razume koje delove veb sajta smatrate najzanimljivijim i najkorisnijim.