ATI Technologies je mozda jedini zasluzan sto nVidia kartice nisu sasvim preuzele
mainstream trziste. Njihova uspesna Radeon serija dobro je potresla GeForce pozicije,
dovela do smanjenja cena i povecanja kompetencije. Naravno, malo zdrave konkurencije
je uvek dobro doslo, a ATI Tech. je najbolji pokazatelj te cinjenice. Kada je
najavljen R200 cip, njegove specifikacije su ucinile da mnogi pomisle da ce top
kartice iz ponude ove kanadske korporacije i preuzeti primat od nVidia-e. To se
nije desilo i to prvenstveno iz dva razloga: cinjenice da je ATI i dalje sam proizvodio
kartice bazirane na Radeon grafickim cipovima i cinjenice da ova kompanija zaista
nije izbacila kompletne, bug-free drajvere. U poslednjih par meseci postalo je
veoma ocigledno da je ATI zaista preduzeo mnogo toga po pitanju ova dva nedostatka
– pronadjeni su partneri odnosno dalekoistocne firme (PowerColor, Gigabyte) koje
ce praviti modele po Radeon specifikacijama, a drajveri su zaista dosta poboljsani.
Od UDA (Unified Driver Architecture) softverske podrske jos nema nista, drajveri
za prve serije kartica su i dalje izdeljeni – SDR (7200), DDR (LE), VE (7000),
odnosno 7500 imaju dosta drugaciju arhitekturu od drajvera za R200 bazirani Radeon
8500. Da li ce i kada ATI prihvatiti UDA kao standard, ostaje da se vidi.
7500 – Stari ili novi ATI?
Pre nego sto smo pogledali najatraktivniji ATI-jev model Radeon 8500, na testu
se nasao Radeon 7500 – made by ATI! Kakav cip koristi? Najjedostavnije bi mogao
da se opise kao “nesto izmedju” Radeon Graphics i Radeon 8500 GPU-a. Engine, odnosno
T&L jedinica je preneta iz starog Radeon-a, sa svim podrzanim funkcijama koje
Charisma Engine ima. Tu je i HyperZ, skup trikova koji optimizuju rad sa memorijom
cineci dragoceni bandwidth efikasnijim. Slicno nVidia-inoj Titanium seriji cipova/kartica,
i novi-stari 7500 GPU je uradjen u 0.15 mikronskom procesu, omogucivsi mu vise
radne taktove. Znajuci da je Radeon manje kompleksan cip kada je u pitanju sirovi
broj tranzistora, ocekujemo da ovaj GPU disipira manje toplote nego li GF2 Ti
graficki procesor, a ocekujemo i dobar overkloking session.
Ako Radeon 7500 posmatramo kao igracki orijentisan proizvod, i uporedimo ga sa,
recimo GF2 Ti modelima, mozemo primetiti:
Radeon 7500 ima 2 pipeline-a, svaki sposoban da obradi 3 teksela po ciklusu dok
GTS ima 4 pipeline-a koji kontrolisu po 2 teksture. U 99% slucajeva (Quake 3,
UT, MAX FX, LithTech), igre imaju ili jednu ili dve (multi)teksture te ce GTS
Ti biti u prednosti sa 2 Gtexel-a po sekundi dok R7500 nece iskoristiti svih 1,74Gtexel-a,
vec samo 1,16Gtexel rate-a. Ipak, veoma dobro znamo da ce zato Radeon odlicno
iskoristiti HyperZ tehnike i u visim rezolucijama, kada nV15 (GF2 Ti) bude kuburio
sa “prepunjenim” bandwidth-om, sustici ce svog protivnika. U slucaju da igra koristi
sva tri texel unit-a, (VillageMark test, Doom 3) Radeon 7500 ce imati ozbiljnu
prednost i u nizim rezolucijama. Naravno, sve ovo u teoriji i pod uslovom da ATI
razvije drajvere koji potpuno koriste potencijale svojih cipova. To sve i dalje
nije slucaj…
Radeon 7500
GeForce2 GTS
(nv15)
GeForce2 Titanium
(nv15)
GeForce 3 Ti200
(nv20)
GeForce 3 Ti500
(nv20)
Frekvencija grafickog procesora
290MHz
200MHz
250MHz
175MHz
240MHz
Broj ‘pipeline’-ova
2
4
4
4
4
Broj renderovanih ‘texel’-a po ‘pipeline’-u
3*
2
2
2*
2*
‘Pixel’ Fillrate
580 Mpixels/sec
800 Mpixels/sec
1000 MPixel/s
700 Mpixels/sec*
960 Mpixels/sec*
‘Texel’ Fillrate
1.74 Gtexel/sec
1.6 Gtexels/sec
2 Gtexel/s
2.8 Gtexels/sec*
3.84 Gtexels/sec*
Podrzano memorije
64 MB
32-64 MB
64 MB
64-128MB
64-256MB
Podrzan tip memorije
128bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
Frekvencija memorije
230 DDR (460) MHz
166 DDR (333) MHz
200 DDR (400) MHz
200 DDR (400) MHz
250 DDR (500) MHz
Memorijski propusni opseg – ‘bandwidth’
7.26 GB/s
5.3 GB/s
6.4 GB/s
6.4 GB/s
7.9 GB/s
Hardverski Transform And Lightning
Charisma Engine
Druga generacija +shading rasterizer
Druga generacija +shading rasterizer
Druga generacija +shading rasterizer (zadrzano zbog
kompatibilnosti)
Druga generacija +shading rasterizer (zadrzano zbog
kompatibilnosti)
Programmable GPU
NE
NE
NE
NfiniteFX engine
NfiniteFX engine
Podrska za TwinView
HydraVision™
DA
DA
DA
DA
Tehnologija izrade
0.15 micron
0.18 micron
0.15 micron
0.15 micron
0.15 micron
Ostale mogucnosti
Radeon 7500 ima HydraVision™ opcije koje smo prvi put sreli na Radeon VE modelu.
Ovo podrazumeva TwinView podrsku koju ce najbolje pokazati (u tom segmentu) odlicni
ATI drajveri. Kartica koju je proizveo ATI Tech. ima integrisan i FlatPanel izlaz
(za LCD monitore) koji karakterise potpuno digitalni signal iz chip-a (kroz specijalni
proprietarni smart chip koji je razvio sam ATI) – znaci radi se override konvertora
u analogni signal. Kartica ima integrisani “twin-ramdac” sistem koji se zapravo
sastoji od dva full 350MHz RAMDAC chip-a, sto ovoga puta omogucuje pun ATI kvalitet
na oba monitora. TV-izlazi i IDCT tehnologija uz tradicionalno kvalitetan MPEG
engine se podrazumevaju, mada su nas neke stvari zbunile. O njima cemo kasnije.
HydraVision™ je mocan sistem koji Vam omogucuje rad na dva monitora uz Clone,
Extended desktop i specijalan mod koji nVidia kartice nemaju; ovaj mod podrazumeva
definisanje hot-keys tastera koje ce Vas rad uciniti produktivnijim. Na samim
prozorima ce se pojaviti dva “button-a” kada cete u svakom trenutku prozor moci
da prebacite na drugi monitor, odnosno odredjene delove (alate) na drugi monitor,
omoguciti aplikaciji da se startuje tamo gde se trenutno nalazi mis i jos mnogo,
mnogo toga.
Evo kako izgleda glavni meni za podesavanja HydraVision™-a.
Podesavanje HotKeys-ova – zaista mocna stvarcica koju nVidia na zalost jos uvek
ni ne namerava da podrzi.
Ako hocete da neke aplikacije ne reaguju na hot-keys ili imaju svoje definisane
tastere – ubacite je na Individual Application Listu i promenite joj podesavanja…
Kada hocete da promenite “pravila” za specificnu aplikaciju, dobicete ovakav dialog.
Naravno, DAP nije full-screen aplikacija pa su opcije nedostupne.
Tu je i multi desktop opcija: njene karakteristike su mogucnost definisanja nekoliko
razlicitih desktop povrsina – i simultani rad na istim. “Mali” problem je samo
u tome sto se sve one ucitavaju u memoriju pa ako nemate barem 512MB i sistem
koji to moze da iskoristi, zaboravite na multi desktop. Korisna stvarcica je i
mogucnost da najvazniju komponentu, odnosno aplikaciju ukljucite na svim kreiranim
desktop povrsinama. Mozda je nesto bolje resenje u okviru Windows XP operativnog
sistema, ali je tada potrebno definisati vise user-a.
Kartica na testu
Pakovanje je zaista prelepo, mada smo vidjali ostale, jace modele koji imaju skoro
identican dizajn. Kutija je velika i na njoj je najveci naziv RADEON 7500 iznad
koga je naznaceno da je karticu napravio sam ATI Tech (built by ATI). U kutiji
cete naci samo jedan CD sa softverom (ATI-ja, navodno, ne zanimaju igrice), manual
i garanciju, konvertor iz Composite u S-VHS i jedan S-VHS i jedan Composite kabl
solidne duzine. Tu je i konvertor koji je neophodan ako hocete dva klasicna monitora
da povezete na Radeon 7500 karticu.
Fizicki, kartica je iznenadjujuce velika, PCB koji ATI koristi je tamno zeleni,
kao na prethodnim DDR modelima, ima 6-slojeva i slabijeg je kvaliteta, sto i nije
nepoznanica. ATI je zato na ovu karticu integrisao jako kvalitetne komponente
(za razliku od istocnih prozivodjaca nVidia kartica koji na kvalitetan PCB integrisu
manje kvalitetne komponente). Ne tako lep ali kvalitetan cooler (slican onom na
MSI GF2 Ti modelu) je zalepljen termalnim lepkom za R7500 graficki procesor i
zaista radi odlican posao, mada bi cooleri nekih poznatijih firmi (jel neko pomislio
na Orb?) verovatno ohladili GPU i bolje, omogucivsi jos 10-20MHz vise taktove.
Zato su tu ostali proizvodjaci – ATI vise nije sam, zar ne? Kartica nema mnogo
integrisanih otpornika na ploci i relativno je “prazna”. Tu su 3 veca i 8 manjih
kondenzatora zaduzenih za GPU, kao i 5 manjih i jedan veliki za arbitrazu napona
za module. Memoriju je potpisala kompanija u ekspanziji – sve prisutniji Hynix
a njeno vreme je (zadrzite dah) – samo 3.6ns !!! Ako znamo da to odgovara brzinama
od 556MHz, svakako cemo se lepo pozabaviti overkloking-om. Memorija nema heatsink-ove
i zato treba biti pazljiv prilikom igranja sa ovakvim stvarima. ATI-jev Rage Theatre
chip na ovoj kartici nije prisutan posto nema ViVo mogucnosti. Odmah mozemo reci
da su i dalje MPEG funkcije (DVD, DivX, DeInterlacing) prisutne i da rade besprekorno.
Instalacija
Kartica je proradila iz prve i to na najstrozijim AGP vrednostima (4x, Fast Writes,
WS-Read/Write), kao da je u pitanju nVidia. Posle instalacije drajvera koja (u
WinMe sistemu) ne mora da se vrsi na tradicionalan nacin – brisanje nVidia drajvera
i postavljanje na Standard PCI VGA i sl. uopste nije potrebno raditi. Kartica
ce odmah prepoznati secondary display (imali smo privremeno 2 monitora na testu)
i ukljuciti ga.
Zatim slede instalacije HydraVision™ softvera i Multimedia centra. Odmah zatim
smo upgrade-ovali drajvere na verziju 4.13.7189 koju ATI preporucuje na sajtu.
Zbog cega li su ATI drajveri tako veliki? Od 2 do 6 puta veci od nVidia-inih koji
su jos UDA koncipirani! Stvarno iznenadjujuce.
Primetili smo WinXP-olike ikone, i jednostavan i opsustajuci dizajn menija. Pohvalno,
u svakom slucaju.
Slika na drugom monitoru takodje moze da se podesava nezavisno… Samo nam nije
jasno zbog cega kada smo instalirali ATI drajvere, Windows nikako nije hteo (ponovo)
da prepozna SONY G200 monitor?
Dialog u kome mozete podesavati opcije vezane za rad sa secondary display-em.
Klasican Radeon dialog u kome se podesavaju boje po kanalima, desktop i overlay
gamma, kao i gamma u pojedinim igrama.
Nista se nije menjalo od detonatora sa kojima smo prethodno testirali Radeon kartice.
Svakako, ni Detonatori se vizuelno ne menjaju vec dugo, ali “iznutra”…
Isto vazi i za D3D prozor. Prave opcije tek treba podesiti u poslednjoj verziji
Radeon Tweaker-a…
Informacije o verzijama drajvera su u Options dialogu. Jos samo da nam neko objasni
zbog cega se on zove “options”.
Kvalitet prikaza, multimedia…
Kvalitet prikaza na Radeon-u 7500 je tesko opisati. Nesumnjivo je da je on napredovao
od prethodne serije, i zaista mislimo to sto smo rekli. Znaci, slika je jos bolja
nego na prethodnim Radeon karticama – posebno mislimo na 1600*1200 pri 92Hz, gde
nijedna nVidia kartica nema sta da trazi sa novim Radeon-om. Apsolutno smo odusevljeni
kvalitetom koji je ovaj model dao i od sada imamo novi kriterijum kada je procena
istog u pitanju. Cak i u 1024*768 ali na 135Hz, Radeon 7500 ima preostru sliku
sa prelepim fokusom. Do ovog trenutka, autor ovog testa je tvrdio da jednostavno
ne moze dobro da se namesti fokus na Samsung 900NF monitoru kada su rezolucije
preko 1600*1200 u pitanju, a ATI-jev R7K5 model ga je demantovao!
Uz svaku ATI karticu se dobijaju kvalitetni multimedijalni programi. Ovoga puta
smo dobili zaista lepo redizajnirane player-e, pa cemo Vam ih predstaviti. Jedna
slika govori vise od stotinu reci…
Kada instalirate ceo Mulitimedia paket koji dolazi na CD-u, pojavice se Media
Launch bar, slican onom za Office. Naravno, moze biti Always on top, Auto Hide,
mozete mu dodati i opcije iz Ati-jevih drajvera ili HydraVision™-a.
Tu je i ATI DVD Player, najbolji izbor za ATI kartice.
I u njemu je moguc special capture – sve slicice koje sacuvate se smestaju
u Gallery.dll (???) fajl na disku, pa ih je moguce pregledati sa specijalnim
ATI-jevim programom koji se pokrece iz bilo koje od navedenih aplikacija.
Naravno, special capture cete moci da sacuvate i u klasicne .jpeg fajlove,
ali ce onda rad biti nesto sporiji. U prethodnoj varijanti cuvanja slika
u .dll fajl, disk skoro uopste da ne radi u trenutku kada uradite capture
a player se ne zaustavlja tokom playback-a, sto je za svaku pohvalu.
VideoCD Player – iako VCD format umire,
ATI-je obezbedio ovaj player za korisnike sa slabijim racunarima (mada i
DivX radi na 300MHz sistemima sa ATI-karticama). Ima opcije za special capture
koji zaista radi odlicno. Zaista lep dizajn, nema sta.
CD Audio player dopunjuje paket. Ima sve mogucnosti
jednog dobrog CD Audio player-a kao i opciju za CDDB bazu na Internetu.
Nemojte dati da Vas zbuni mali broj tool-button-a na ovim programima. Tu
su samo najvazniji, a mnogo toga je “ispod haube”.
File Player je nesto slicno Windows Media Player-u.
Posle instalacije Multimedia paketa, svi Video i vecina Audio fajlova ce
se otvarati sa ovim player-ima – vise ne morate misliti sa kojim programom
sta otvoriti, softver ce se pobrinuti za to.
Zanimljiva je i situacija kada koristite, recimo, PowerDVD ili WinDVD kada uopste
nece biti koriscen IDCT iz Rage chip-a! Kvalitet ce biti na nivou sa svim programima
koje koristite, ali ce se procesor rasteretiti tek sa ATI DVD Player-om! Tako
je opterecenje procesora u radu sa WinDVD softverom oko 22%, PowerDVD uzima 18-19%
(update: kao i sa nVidia karticama), dok ce ATI DVD Player oduzeti od 1-2% procesorskog
vremena tokom pustanja filma! Fantasticno, zar ne? Povezete Video Out na VHS uredjaj
koji je povezan sa TV-om u dnevnoj sobi – porodica gleda DivX ili DVD a vi radite
u CAD-u, slusate mp3 ili krstarite net-om.
Igranje na Radeon-u
Igranje najnovijih igara sa Radeon karticom predstavlja solidno iskustvo. Ne mozemo
reci da necete imati nikakvih problema sa igrama kao sto ih nemaju vlasnici nVidia
kartica, ali stvari zaista nisu nimalo lose. AquaNox je cak primer igre koja radi
stabilnije na Radeon karticama nego na nVidia karticama koje nisu GeForce 3. Primetno
je da je Quake 3 (verzije pre Team Arene) i izgledaju lepse na Radeon-u. Nemojte
se nadati da cete sa Radeon 7500 pokrenuti Truform u trenutno popularnom Return
to Castle Wolfenstein. Ova opcija je specijalitet Radeon-a 8500.
Trueform: funkcija koja na 3D obijektu izmedju poligona dodaje
jos medju poligona na osnovu kalkulacija cineci starije i low poly igre graficki
mnogo privlacnijim. Radeon 8500 ovu funkciju ima implementiranu in-hardware dok
je stariji Radeon-i izvrsavaju preko drajvera.
Ipak, postoje custom-pisani Truform D3D drajveri za CounterStrike/HalfLife ili
Unreal Tournament koji rade na svim Radeon-ima i koji zaista predstavljaju “osvezenje”
kada igrate ovakve i igre bazirane na starijim engine-ima. Ovi Truform .dll fajlovi
naravno nisu bez mana – cine da igra pokaze vise grafickih anomalija, ne zbog
toga sto je neizvodljivo na Classic Radeon-ima, nego zbog toga sto ih je za pola
sata napisao “po obicaju lenj” programer dok je pio Milk Shake. Svakako, jedva
cekamo da vidimo novi Radeon i njegov Truform, a dotle, znajte da igranje na Radeon-u
7500, iako malo sporije nego na GF2 Ti karticama, ipak ima svojih cari.
Overclocking mogucnosti
0.15 mikronski proces je omogucio GeForce 2 jezgru brzine od skoro 300MHz. Od
prvog Radeon jezgra mozemo, zbog dosta nize slozenosti, ocekivati i vece brzine,
pogotovo kada se razradi proizvodni proces. Poznato je da sa ATI-jem nikada ne
mozete biti sigurni na koliko ce Vas model kartice raditi… To pre svega zavisi
od toga da li je model namenjen (i proizveden na) kineskom trzistu, da li je OEM
ili Retail, a nekada jednostavno ne zavisi od neceg poznatog. Nas model je bio
nesto “bolji” od onih koje su opisali ostali hardverski test sajtovi. Tu pre svega
mislim na memoriju od samo 3.6ns, koju je potpisala poznatija firma (Hynix – ex
Hyndai). Pre nego sto pocnemo sa hardverskim ubrzanjem jezgra i memorije, potrebno
je reci nekoliko stvari o Radeon Tweaker-u. Skinuli smo dve poslednje beta verzije
kao i poslednju (stable) finalnu verziju. Moramo reci da nijedna nije pouzdana
– ona starija ne moze da prepozna brzinu jezgra i memorije i bukvalno nista ne
menja u registry-ju (iako joj stavimo do znanja gde se nalaze kljucevi) dok novija
jednostavno blokira kada se ukljuce najnormalnije opcije za ubrzanja. Sto je najcudnije,
program ima predefinisane setting-e za Quake 3, Collin McRae, 3DMark2000 i 2001
i jos mnoge igre, ali sve koje smo probali ili rade sporije ili uopste ne rade
sa odgovarajucim setting-om. Poredjenja radi, Quake 3 sa svojim performance setting-om
iz RadeonTweaker-a daje oko 98fps u 1024*768 Max Quality, dok se sa default Radeon
podesavanjima koje drajveri daju (samo izmenimo v-sync na off) dobija citavih
113fps. Da se ovde ponavlja ona prica o optimizaciji drajvera za Quake 3, 3DMark
i ostale, to je sigurno. Svejedno – testiramo bez koriscenja Radeon Tweaker-a,
a ako neko zeli da za 10 – 15 % ubrza igre kao sto su RtCW, AquaNox, CounterStrike,
UT, OperationFlashpoint, Max Payne (drugim recima sve koje nisu test programi
: i koriste D3D i OpenGL) neka urade sledece:
Sledeci italic tekst kopirajte u Notepad i sacuvajte ga pod imenom BoostR7500.reg.
Odmah posle toga, startujte ga i dodajte u registry. Resetujte masinu i proverite
koliko brze rade igre koje igrate (ako za to postoji opcija). Nama se isplatilo,
a koristimo drajvere 4.13. 7189.
REGEDIT4
[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREATI TechnologiesDriver
Testiranje
Procesor
AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)
Maticna ploca
Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska
setovanja , CAS 2, AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software
VIA 4in1 ver. 4.33v
– powered by Samsung 300W
Memorija
512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB)
Hard Disk
Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
Video Karte
Gainward GeForce 2 Ti500 – GeForce 2 Ti – 64MB DDR Golden
Sample – Detonator XP 21.81;
ATI Radeon 7500 – 64MB DDR Built by ATI – drivers 4.13.7189
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Cooling
Thermaltake 6Cu+
DVD uredjaj
Pioneer 116 DVD-ROM
Operativni sistem
Windows Millenium Edition
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
Serious Sam – v1.1; Memphis Suburbs
MadOnion.com 3DMark 2001 pr
PowerVR’s VillageMark
Testiranje je vrseno na nasoj standardnoj konfiguraciji cije komponente mozete
videti u tabeli. Slucajno se za vreme testa nasao i nov primerak odlicnog SONY
G200 monitora, koji je, nazalost, samo privremeno tu. ATI Radeon 7500 ih je sjajno
“podrzao”.
Napomena: rezultati nVidia GeForce 2 Ti kartice sa testa
su dati za njen default clock 250/400. Ako Vas zanima kolike i kakve rezultate
ona daje na maksimalnom clock-u od 290/545, pogledajte test ove kartice na nasem
sajtu.
Quake III Arena
Posto vec sve znamo o Quake 3 testu – koja je verzija, kakva su podesavanja i
slicno (oni koji prvi put citaju, verovatno ce pogledati i neke od starijih testova
gde smo ponavljali detalje), obraticemo paznju na jednu sitnicu. Mnogi su nas
pitali kako to da na High Quality podesavanjima dobijamo tako niske cifre. Greska
je nasa – podesavanja, kako je pre bilo izrazeno u tabelama, nisu HQ (High Quality)
iz Quake-a vec nas Custom Max setting koji u odnosu na Quake-ov HQ ima teksture
i geometriju na cetvrtom umesto na trecem nivou zahtevnosti, zatim r_subdivisions
je postavljen na 1 umesto na 4 koliki je maksimum koji bi Vam Quake 3 iz menija
dozvolio. Cak smo i r_LODcurveError stavili na maksimum (odnosno 1, jer je u pitanju
dozvoljena greska u krivoj prilikom rendering-a). Kada sve ovo uradite, rezultati
ce biti daleko nizi.
NVidia Detonatori cine svoje pa je tako u 16-bita GF2 Ti pobednik, iako radi na
40MHz nizem taktu za jezgro i 60MHz nizem taktu za memoriju. Poznato je, takodje,
da nVidia kartice rade daleko brze u 16-bita nego u 32-bita sto nije slucaj sa
Radeon-om. Za sve je kriv, zasto opet ne pomenuti, memorijski propusni opseg –
glavno usko grlo svih nVidia kartica.
Stvari su drugacije u 32-bita, kao sto smo i ocekivali. Poboljsani memorijski
menadzment Radeon-u 7500 donosi pobedu u dve najvise rezolucije. Moramo pohvaliti
i GTS koji je i dalje ostao nepromenjen u skoro dve godine staroj arhitekturi,
i koji, na dosta nizem taktu, odnosi pobedu u nizim rezolucijama.
Stvari se ponovo menjaju, pa ce se gore potpisani pozvati na jedan svoj, davno
iznet zakljucak: Radeon GPU je, kada posmatramo sirovu snagu T&L jedinice, ipak
slabiji graficki procesor od GTS-a, a to mozete videti i u tabeli sa pocetka testa.
Takodje, sve to odlicno pokazuje i 40MHz sporiji GeForce 2 Ti GPU koji odnosi
pobedu u svim rezolucijama, i to poprilicnu.
Q3Crush test ima jako malo MB tekstura u sceni te bandwidth nije ogranicavajuci
faktor. To pomaze nVidia GF2Ti kartici da pobedi cak i ekstremno overklokovani
Radeon 7500 i to u svim grafickim modovima.
Serious Sam
Serious Sam testiramo prema Reverned-ovom Maximum Quality fajlu koji se moze naci
u Serious Sam benchscript-ovima na sajtu www.Beyond3D.com.
Ovo je maksimalan nivo detalja u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je
bilo moguce ukljuciti od grafickih funkcija (a njih ima mnogo) – ukljuceno je,
i to na maksimum. Jedino smo kartice postedeli Anisotropic filtering-a jer ih
neki drajveri jos ne implementiraju kako treba i daju ogromno usporenje kartici,
bez ikakvih razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju tako da bi
za te kartice zakljucili da radi odlican Anisotropic, a ona ih, u stvari, ne radi.
Pogledajmo rezultate iz Memphis Suburbs demoa:
Gainward odlicno stoji ispred GF2 Ti imena, dajuci mu ponovnu prednost nad Radeon-om.
Da li ce se situacija promeniti u 32-bita?
Da, situacija je nesto drugacija u drugoj Serious Sam tabeli – opet Radeon 7500
belezi minimalnu prednost u dve najvise rezolucije i to iz poznatog razloga: odlicna
HyperZ rutina protiv ogranicenosti memorijskog opsega kod nVidia kartice. Ne zaboravite
da i ova i skoro svaka GF2Ti kartica moze odlicno da se ubrza, i tada rezultati
koje daje nemaju bas mnogo veze sa rezultatima iz tabele gore.
3DMark 2001
3DMark je odlican pokazatelj D3D performansi i kvaliteta implementacije doticnog
API-ja. I o njemu smo vec dosta pisali i gotovo da se o njemu sve vec zna. Obraticemo
paznju samo na rezultate i komentarisati kako se kartice ponasaju u pojedinom
testu.
Kvalitet prikaza u slucaju Radeon 7500 kartice je na ocekivano visokom nivou –
pozdravljamo ociscenost drajvera u ovom kontekstu. Ni najmanja anomalija nije
primecena, a slika je fantasticna, po defaultu nesto tamnija nego kod nVidia kartica,
ali se to moze, naravno, doterati prema ukusu.
Za pocetak, nemojte odmah gledati krajnje rezultate. Primetili smo sledece: Radeon
7500 radi isto kao GF2 Ti u Game 1 Low testu dok je u Game 1 High testu daleko
sporiji u situaciji kada pogodjena letelica (koja neodoljivo lici na letelice
sa pocetka filma Terminator 2) kao i u situaciji kada se dzip priblizi hodajucem
robotu (mechu ili sta-god-da-je-ono). Game 2 (i Low i High) je u prednosti na
Radeon 7500 kartici i to zbog velikog Overdraw-a. U “High” sceni je u nesto blazoj
prednosti zbog velikog broja poligona na ‘Zmaju’. Game 3 u potpunosti radi bolje
na nVidia kartici, pogotovo u visokim rezolucijama kada na Radeon-u animacija
cak neprijatno secka. High Poly count test je Radeon iznenadjujuce dobro odradio,
mozda zbog cinjenice sto smo ocekivali da je prikaze sporije. FillRate test nosi
Radeon ime zbog sjajnog muliteksturisanja, a tu je i Enviroinment Bump Mapping
koji GF2 Ti kartice uopste ne rade. Ne znamo zbog cega BumpMapping na R7500 ne
radi i u igri Collin McRae 2, kada radi na Matrox i GeForce 3 karticama. Point
Sprites test na Radeon-u je radio ocajno zasta su krivi iskljucivo drajveri i
njihova losa implementacija ove DirectX 8 funkcije. Kako objasniti da se u 1600*1200
“statua konja” vidi jedanput (?!) dok se na GF2 Ti kartici (pogotovo sa Detonatorima
iz serije 22.xx i 23.11) u istoj rezoluciji prikazuje citavih 22 i vise fps.
U svih deset slucajeva, Radeon 7500 odnosi pobedu samo u 1280*1024 u 32-bita.
Mozemo reci da je nVidia GF2 Ti, kada je D3D u pitanju, ipak nesto brza kartica.
VillageMark test
Ovaj mini test, napisan u PowerVR-u, predstavlja D3D overdraw test. Kada kartica
renderuje nepotrebne occluded pixele, kao sto to radi GTS kartica, naravno da
ce dati losiji rezultat, i to znatno losiji. U prethodnim testovima smo Vam pokazali
screenshoot sa kraja ovog testa.
Radeon 7500, kao i GeForce 3, radi multiteksturisanje sa vise od 2 teksture –
tj. radi sve tri iz VillageMark testa u jednom prolazu, za razliku od nV15 baziranog
GTS (pro ili ti) koji sve to radi iz 2 prolaza.
*Slika je uzeta na GTS pro (a ne na GTS ti) kartici na visem
taktu, pa se nemojte zbuniti sto se rezultat ne poklapa sa onim u tabeli.
Evo kako izgledaju rezultati.
Iz istog razloga kao i u 3DMark Game 2 testu, Radeon 7500 je ovde pobednik. Zahvaljujuci
Tile Based Rendering in Hardware tehnici, Kyro II kartice u 640*680 mogu da dostignu
i 180fps i to na frekvencijama 175/175MHz za memoriju i jezgro! U ovom slucaju,
nVidia kartice su na poslednjem mestu. Ipak, ovako ekstremna situacija se u igri
niakda nece desiti, u to mozemo biti sigurni. Svakako, Tile Based Rendering i
slicne tehnike su nesto sto je u novijim akceleratorima opste prihvaceno.
U 32-bita, situacija je jos gora po GF2 Ti karticu. Ovo pokazuje da je Radeon
ipak pametno projektovan GPU, i to po mnogo cemu. To je jedan kompletan akcelerator
iz prethodne generacije. Multitexturing na Radeon-u svakako doprinosi jos vecoj
razlici.
ATI ili nVidia???
Posto su ovo kartice iz trenutno najpopularnije srednje klase, red je da damo
zakljucak i preporuku svima Vama koji manje znate o grafickim karticama od nas.
Situacija na nasem trzistu je, kada su ATI kartice u pitanju po malo nezgodna.
Zbog cega je tako, znaju samo nasi distributeri, a ako su informacije koje imamo
tacne, stvari se krecu nabolje. NVidia kartice se mogu naci maltene kao i Halo
kartice – na svakom koraku. Ima ih u svim duginim bojama, za svaku cenu i za svaciji
ukus, ili kako novinari u ovdasnjim kompjuterskim casopisima vole da kazu “za
svakog ponesto”. Trenutnu prednost imaju nVidia kartice jer se GF2 Ti model sa
bazicnim TV-out-om moze naci za oko 250DEM (+pp.). Cena Radeon kartice sa testa
je oko 380DEM bez poreza na promet, dok se za malo vise para moze dobiti vec i
GeForce 3 Ti200, koji je daleko, daleko brzi. Radeon 7500 je ipak, usmeren na
trziste sa nesto drugacijim profilom. To je prava Twin View kartica, dostojni
naslednik Radeon VE modela. Tu je Flat Panel, TwinView, HydraVision™, ceo Charisma
engine na skoro 300MHz-nom clock-u, te memorija od 3.6ns koja se ugradjuje na
vrhunske GeForce 3 Ti500 kartice. Tu je i beskopromisni, tradicionalno odlican
kvalitet prikaza u svim rezolucijama, odlican overclocking, dva RAMDAC-a na 350MHz,
daleko bolji TV-out nego na bilo kojoj nVidia kartici… Radeon 7500 ce, pogotovo
ako drajveri nastave sa poboljsanjima, po performansama biti na nivou GeForce
2 Titanium kartice na default clock-u. Oni koji znaju da cene prethodno nabrojane
kvalitete, a u kompjuteru vide nesto vise od testova i pukog igranja u sto visim
rezolucijama, uzece Radeon 7500, bez obizira na trenutno nesto visu cenu.
Karticu smo na test dobili ljubaznoscu firme SINTEH.
Ovom prilikom im se zahvaljujemo