Internet glasanja i forumi kako kod nas, tako i “u belom svetu”, pokazuju da su
trenutno najtrazenije mainstream graficke kartice bazirane na GeForce 3 Ti200
grafickim procesorima. To nije nimalo cudno jer, cak i na zapadu, korisnik voli
da dobije sto vise za ulozeni novac, a posto je internet standardno, globalno
sredstvo informisanja, veliki broj korisnika vrlo dobro zna da ogroman broj ovih
kartica radi na default vrednostima, daleko skupljeg, Ti500 rodjaka. Jos veci
broj proizvodjaca se trudi da za svoje modele obezbedi adekvatnim hladjenjem,
atraktivnim dizajnom, softverskom podrskom pa i igrama u samom paketu, zasto da
ne? GeForce 3 Ti200 na taktu od 200/500MHz (koji postize 90% brand name modela)
samo je 0,5-1% sporiji od najjace “trojke” na default vrednostima.
U medjuvremenu, javnost je nesto manje zainteresovana za GeForce 4 MX seriju,
sto zaista nije iznenadjenje jer nV17 GPU, koji joj se nalazi u srcu, ne predstavlja
nista tehnoloski novo i, kao sto je poznato, nudi performanse koje su u rangu
najjacih GeForce 2 Ultra kartica. Interesovanje za GeForce 4 nije mnogo manje
od interesovanja za njegovog prethodnika, godinu dana ranije. Tehnologija zaista
nije nova ali se vec mnogi test sajtovi, koji su uspeli da se domognu najjacih
Titanium primeraka, dive brzini koju daju ovi modeli. Testiranja kroz 3DMark2001SE,
GLMark, AquaNox, Unreal Warefare i, recimo, DroneZ pokazuju da je GeForce 4 brzi
od 20 – 70% od GF3Ti500 modela. Kada su striktno Pixel i Vertex Shaders – bazirane
softverske masine u pitanju, prednost novog procesora ide i do prosecnih 40%,
u slucajevima ekstremnog Antialiasing-a, ova prednost skace do prosecnih 60%,
sto je zaista rezultat vredan paznje. Ako se performanse porede u standardnim
RtC Wolfenstein ili Quake III benchmark igrama, GeForce pokazuje da frame rate
u krajnjoj rezoluciji (1600*1200) skoro da ne opada u odnosu na pocetne modove.
To ukazuje na cinjenicu da ni najbrzi procesori (Athlon XP 2000+) na najboljim
DDR plocama, nisu u stanju da isprate svu snagu nove kartice do kraja! Neko bi
mogao da prokomentarise i sa cuvenom frazom: “Cemu sve to?”; najzahtevnije igre
danas tek pocinju da koriste potencijale GeForce 3 kartica, i to tek od rezolucija
1024*768 i navise. Najzahtevnije igre danas sasvim lepo mogu da se igraju i na
GeForce 2 karticama u nizim grafickim modovima. I na kraju, najlepse igre danas
vise ni ne izlaze za PC platformu.
nVfilozofija / kraj igranja na PC-ju?
nView, nForce, nFinite, NVDVD, ‘nSync (?); sve su to “termini” na koje smo vec
navikli u poslednjih nekoliko IT kvartala. Mnogi igraci su u medjuvremenu odustali
od dugogodisnjeg cekanja na hit igre za PC trziste, i kao sledeci upgrade, pazarili
PlayStation 2 ili X-Box. Da li igranje na personalnim racunarima umire i koji
su znaci sto na to, mozda, ukazuju? NVidia se uvek trudila da, posle odredjenog
vremena, svoju ‘hi’ tehnologiju “omasovi” i ponudi vecem broju korisnika. Nakon
sto jevtini i brzi video podsistemi postanu stvarnost i cesta pojava u svakom
domu, dolaze i prilagodjene igre koje koriste nove resurse na pravi nacin i nude
sve realniju (i ponekad kvalitetniju) zabavu. Tako je bilo sa GeForce 2 serijom
kartica, a sa GeForce 3 Ti modelima, nVidia je jos vise odusevila – dobili smo
“iste kartice”, na nizem taktu, po znatno nizoj ceni. Sta se desilo sa GeForce
4 serijom? Bazicni modeli nemaju ni najosnovniju, DirectX8.0 podrsku. Programabilni
engine izostaje, a sa njim umire zelja i motivacija programera da za PC trziste
plasiraju graficki atraktivne igre? Da li u nVidia-i znaju nesto sto mi ne znamo?
Da li je ovo Microsoft-ov potez “iz senke”: “preplaviti trziste “zastarelim” odnosno
inferiornim video karticama/cipovima, pod novim imenima, po atraktivnim cenama,
zamazati oci sa multimedijalnom i dual monitor podrskom…”. Koliko god surovo
ovo zvucalo, ne moze biti predaleko od istine. Koliko korisnika se odlucilo bas
za model sa DVI-I podrskom iako u skorije vreme ne namerava da kupi dodatni monitor?
Koliko ljudi ce se odluciti za GeForce 4 MX zbog “bolje DVD/multimedijalne podrske”
ili cak zbog broja cetiri u imenu? Na kraju krajeva, PC masina u samom startu
i jeste bila zamisljena kao poslovna alatka. A trziste treba pripremiti i za HomeStation,
zar ne?
Ovakve prognoze su se do skoro cinile smelim i mozda malo prenagljenim, medjutim,
kako vreme odmice, nVidia je sve vise ispred nas, a jos vise ispred softvera koji
kupujemo. Sa pravom se postavlja pitanje dokle ce biti tako. Mozda je GeForce
4 nameran “korak u nazad”. Kao i uvek, vreme ce pokazati sta je od svega toga
istina.
Jedna od retkih
Kompanija Chaintech je pored pouzdanih i kvalitetnih maticnih ploca, nesto manje
prisutna sa segmentom video kartica nego sto bi bilo logicno za ovako velikog
proizvodjaca. Manja agilnost u izbacivanju novih GeForce kartica platila je danak
u vidu dosta manjeg prisustva na testovima velikih hardverskih sajt-ova, na kojima
redovno vidjamo MSI, ASUS, Hercules, Gainward, PNY, Prolink, VisionTek, Leadtek
i druge. Zato nas je zaista iznenadilo kada smo culi da je domaci distributer
ove kompanije dobio ekskluzivne primerke koji su za evropsko trziste napravljeni
u vrlo ogranicenim serijama (pominje se jednocifren broj primeraka koji je stigao
u ovaj deo Evrope). Po cemu je ova kartica specijalna?
Prve informacije koje smo dobili o ovim modelima, bile su: “128MB DDR memorije,
custom dizajniran jumbo cooler sa pozlatom i velikim logo-om, atraktivno pakovanje
i vrlo vrlo ogranicena serija”. Cak ni to nije moglo da nas “pripremi” i ucini
da se ne odusevimo pri prvom susretu.
Pakovanje u kome je stigla kartica idejno veoma podseca na ASUS-ovo Deluxe
resenje: isecen karton na mestu gde se, ispod providne plastike vidi sama kartica.
Ipak, ambalaza Chaintech GF3Ti200 SE modela je dosta dosta elegantnija. Kao
da cete unutra zateci neke skupocene parfeme ili ko zna sta jos i kao da je
Chaintech zeleo da pridobije kupce samo na ovaj nacin. Ipak, i sama kartica,
pa i sadrzaj paketa, dopunjuju i dodatno pravdaju Special Edition sufikse. U
kutiji cete naci CD sa softverom, WinDVD Player-om i dve igre: MDK2 i AquaNox.
Zatim, tu je i nesto kraci S-Video kabal i uputstvo. Ocigledno da ono sto smo
nabrojali ne moze posebno da izdvoji ovaj paket od drugih.
Special Edition
Regular Model
Chaintech takodje ima i regularan GeForce 3 Ti200 model cija je cena vrlo atraktivna.
Ima standardan (referentni) dizajn, combo kuler (MSI, ASUS), zatim DVI-I izlaz
i S-Video konektor koji podrzava nesto stariji Connexant Bt869 Video Encoder
cip. U pitanju je performantna kartica sa odlicnim odnosom cena/kvalitet. Pohvalno
je sto je Chaintech-ov napredak na ovom polju itekako primetan.
Special Edition je uradjen po istoj referentnoj shemi, nesto izmenjenog layout-a
koji je takodje predvidela nVidia. Modifikacija je bila potrebna samo radi smestanja
citavih 128MB DDR memorije koje nV20 GPU moze da adresira i pravilno iskoristi.
Printed Circuit ploca je ugalj crne boje sa kontrastno pozlacenim kuler-om sto
zajedno ostavlja zaista fantastican utisak. GeForce 3 logo cini da kartica izgleda
u najmanju ruku “mocno” a masa samog hladnjaka, odnosno same kartice, dobrano
prevazilazi i isti na poznatim V8200 modelima koje je proizveo ASUS. 128MB SDRAM
DDR memorije je proizveo EliteSemiconductor Group (EliteMT) i njeno vreme je,
naravno, 4ns. Kartica nema DVI-I izlaz, prisutan je samo S-Video konektor za
TV-out.
Instalacija, kvalitet slike
Posle regularne instalacije u KT7A RAID maticnu plocu, instalirali smo prvo
drajvere sa CD-a (verzija 27.30) koji su samo obicni genericki Detonatori. Zatim
smo se vratili na 21.85 da bi poredjenje sa poodavno testiranim ASUS V8200T2
Pure bio sto korektniji. Od dodatnih aplikacija nije prisutan cak ni tweaker
u pravom smislu reci. Tu su samo starija verzija nvflash programa, turbogfx
za overklokovanje kartice i DirectX8.1.
Kvalitet slike pokazuje da i Chaintech ume da napravi karticu koja ce dati odlican
kvalitet slike. Da je ostrina prikaza u, za kartice izgleda najproblematicnijem
modu 1280*960 @ 100Hz bolja od regularnog GF3Ti200 modela iste kompanije, istina
je, a da li su Leadtek, Gainward i ASUS ipak za nijansu dali ostriju sliku, ne
mozemo da tvrdimo. U svakom slucaju, ova tri proizvodjaca ostaju u vrhu kada je
kvalitet u pitanju mada se Chaintech SE modelu u ovom pravcu mogu uputiti samo
reci hvale.
Sta hvalimo
Svidelo nam se sto je kartica zaista jako atraktivno dizajnirana, sto se za gotovo
istu kolicinu para kao i za 64MB regularni model (!!!) dobija visoko kvalitetna
kartica sa 128MB memorije. Ako ATI smatra da ce naredna serija igara ipak traziti
nesto vecu kolicinu memorije (izbacili su Radeon 8500LE 128MB model, zar ne?),
zasto nVidia ne bi imala ponudu u slicnoj kategoriji. Chaintech je ovo shvatio
ozbiljno i bilo bi lepo kada bi i postojali i regularni modeli sa 128MB video
memorije jer su ostale (retke) solucije ovog tipa (Gainward JUMBO model sa 128MB)
veoma skupe.
A sta zameramo
Zamerke se odnose, verovali ili ne, pre svega na cooler! On je toliko masivan
i prostran da jedan mali ventilator tesko da moze da ga ohladi. Verujemo da bi
se, ako samo posmatramo overkloking, isti oc rezultati postigli i samo sa kulerom
na jezgru (bez hladnjaka na memoriji), ili cak bolji, da su heatsink-ovi na modulima
odvojeni od jezgra. Ono sto smo, ako se secate, istakli kao manu kod ASUS-ovih
kombo-kulera, za ovaj model vazi u jos vecoj meri.
Sledeca zamerka se moze odnositi na nedostatak DVI-I izlaza. Pogledajmo samo Specijalna
Izdanja jednog Microstara (maticne ploce) i sta sve ona donose u paketu. DVI-I
izlaz nije trebalo izostaviti, cak ni ako bi to podrazumevalo nesto visu cenu.
Uostalom, kakvo je to SE izdanje bez osetno vise cene 😕 Mozemo zameriti i koriscenje
starijeg Video Encoder-a; aktuelni Connexant-ov cip ove namene je CX28517 koji
podrzava 1024*768 i zaista je kvalitetniji od Bt869 cip-a. No, Btx69 je dobro
podrzan od strane svih verzija TV-Tool-a tako da ova mana nema neku posebnu tezinu.
Poslednju zamerku upucujemo i nedostatku neke specijalne opcije kao sto su kontrola
temperature i obrtaja ventilatora zajedno sa utility-jem koji bi ocitavao vrednosti
i spustao klok prilikom pregrejavanja. Eventualno, ni Dual BIOS ne bi bio neki
veliki problem, ako vec nude nVflash utility. Ipak, jos jednom treba napomenuti
da je ovo kartica sa 128MB, specijalno izdanje, koje je uprkos visokom kvalitetu,
zadrzalo cenu koja je niza od ASUS V8200T2 Pure , Gainward GF3Ti200 ili cak MSI
G3Ti200 Vivo modela od kojih svaki ima 64MB memorije! Ovo nikako ne smemo zaboraviti.
Overclocking
Tako masivan kuler je dosta pomogao kartici da se overklokuje ali, na neki nacin
ju je i sputavao. Ako smo core ubrzavali do 225MHz, memorija nije radila stabilno
na 500MHz vec tek na, recimo 480MHz. Kada smo drzali jezgro na 200MHz, moduli
su sasvim fino radili na 500MHz, a ako bi jezgro ostavili na 175MHz, memorija
bi radila i na 520MHz (uz poneki los piksel). Dakle, optimalna overklok podesavanja
su bila 200/500MHz sto je sasvim u redu. Imajte u vidu da je to 500MHz DDR memorije,
i to citavih 128MB.
ASUS je, kako stvari u tabeli stoje, nesto brza kartica kada je default clock
u pitanju, i bila bi brza i u najvisim rezolucijama da Chaintech nema 128MB
memorije, Pogledajte prednost u dva najvisa moda pri overklok podesavanjima.
Dodatnu memoriju cak i Quake oseca.
Posto se Crusher oslanja vise na jezgro nego na memoriju, dobitak je nesto
manji u ovom slucaju. Ipak, kao i kod svake GeForce 3 Ti200 kartice, overklok
je vise nego isplatljiv.
Test sistem
Procesor
AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)
Maticna ploca
Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska
setovanja , CAS 2, AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software
VIA 4in1 ver. 4.33v
– powered by Samsung 300W
Memorija
512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB)
Hard Disk
Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
Video Karte
ASUS V8200T2 Pure – NVidia GeForce 3 Ti200 – 64MB DDR
Detonatori 21.83
Chaintech GeForce 3 Ti200 Special Edition – 128MB DDR Detonatori 21.83
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Cooling
Titan TTC-D5TB(3)
DVD uredjaj
Pioneer 116 DVD-ROM
Operativni sistem
Windows Millenium Edition
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
Return to Castle Wolfenstein
Serious Sam – v1.1; Memphis Suburbs
MadOnion.com 3DMark 2001 pro
PowerVR’s VillageMark
Quake 3 Arena
Max Quality Setting:
Teksture na najvisem nivou
Geometrija na najvisem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras ukljucen
Sync Every frame iskljucen
Lightmap lights
Force Player Models iskljucen
Dynamic Lights ukljucen
Marks On Walls ukljucen
Sound Quality low
ASUS pokazuje zasto ga smatraju jednom od najboljih kompanija za graficke kartice
i najboljim proizvodjacem maticnih ploca. Chaintech ga sustize tek u najvisoj
rezoluciji. Naravno, ovaj engine veoma lepo radi i sa karticama sa 16MB tako
da nije najpodesniji za ovakva poredjenja.
U 32-bitnoj paleti, 128MB dolazi do izrazaja u 1280*1024. Slicna prica sa
malim shifting-om na gore.
Crusher ima malo tekstura, memorijska magistrala je manje opterecena nego u
Demo-u 1. Upravo zato je ASUS odneo pobedu u svim rezolucijama.
Serious Sam
Iako je izasla nova verzija ove igre, i dalje testiramo u prvom delu jer se radi
o istom Serious engine-u. U Serious Sam-u koristimo Reverned-ovom Maximum Quality
inf fajl koji se moze naci u benchscript fajlu namenjenom za testiranje na sajtu
www.Beyond3D.com. Ovo je
maksimalan nivo detalja u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je bilo moguce
ukljuciti od grafickih funkcija (a njih ima mnogo) – ukljuceno je, i to na maksimum.
Jedino smo kartice postedeli funkcije Anisotropic filtering-a jer ih neki drajveri
jos ne implementiraju kako treba i daju ogromno usporenje kartici, bez ikakvih
razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju tako da bi za te kartice
zakljucili da radi odlican Anisotropic, a ona ih, u stvari, ne radi. Za detaljnije
informacije o nacinu testiranja pogledajte nas prvi GeForce 3 test. Pogledajmo
rezultate iz Memphis Suburbs demoa.
Serious je nesto moderniji engine koji vec od 1280*1024 u 16-bita “konstantuje”
dodatnu kolicinu memorije.
Razlika je u 32-bita nesto izrazenija.
3DMark 2001
3DMark koristi, kao sto znamo, napredan MAX-FX engine od koga ocekujemo da iskoristi
128MB na kartici. I bilo je tako, teoretski testovi, teksturing i Nature su radili
nesto bolje a “osetila se” i rasterecenost i glatkoca animacije i prilikom drugih
game testova, na mestima gde na 64MB karticama dolazi do “stuckanja”.
ASUS je ipak napravio brzu karticu ali to nije smetalo Chaintechu da dodje
do pobede u dva najvisa mod-a.
Kartica sa 128MB video memorije odnosi pobedu vec u 1024*768 kada su 32-bitne
palete u pitanju. Pogledajte razliku u krajnjoj rezoluciji.
Village Mark
Pokazatelj funkcionalnosti HiOcclusion detekcije i njenog “Culling-a”, VillageMark
test, razvijen je od strane PowerVR-a koji je zeleo da demonstrira TileBased
Rendering sistem kod svojih Kyro kartica koje sve vise padaju u zaborav.
I “Selo” ume da iskoristi dodatnu memoriju, i to vec od srednjih grafickih
modova. Lepo je videti da sve igre ili programi sa testa umeju da je “detektuju”.
DroneZ Benchmark Demo
Evo jedne “nVidia preffered” igre koja je trebalo da donese najrealisticniju
grafiku i do sada nevidjene efekte. Lepo izgleda i fino je optimizovana, a GeForce
3 kartice se osecaju “kao kod kuce”. Pogledajmo rezultate i koliko je iskoristena
duplo veca kolicina memorije.
Situacija je slicna kao i u ostalim igrama/programima. Tek od 1280*1024 – u
16-bita se vidi prednost “opremljenije kartice”.
U 32-bita, prednost se pomera na 1024*768. Bilo bi jako zanimljivo videti gde
bi prednost bila u slucaju identicnih kartica (recimo, kada bi smo poredili V8200T2
pure modele sa 64MB i 128MB).
Zakljucak
Kartica koju smo imali na testu je atraktivno dizajnirana, dolazi u neobicnom
i modernom pakovanju sa dve igre i softverom. Chaintech GF3Ti200 SE je brza i
stabilna video karta, odlicno se moze overklokovati, a pre svega, predstavlja
hardverski dragulj i bice cenjena i kada GeForce 3 postane zastarela tehnologija.
Zbog svih tih navedenih razloga, preporucio bih ovu karticu svim zaljubljenicima
u hardver, ali to ne mogu uciniti jer su najverovatnije vec svi modeli rezervisani
i pre nego sto su stigli. Chaintech je pokazao da je sposoban da napravi atraktivnu
i kvalitetnu karticu po jos atraktivnijoj ceni. Kada su performanse u pitanju
BIOS naseg modela je ispisivao “Engineering sample – not for production use” poruku
te je sasvim moguce da je beta verzija BIOS-a zaduzena za nesto slabije performanse.
Isto tako, ASUS-ov pure model je napravljen po izmenjenoj, custom shemi za GF3Ti200
te je ovaj model brzi cak i od GF3Ti200 deluxe varijante istog proizvodjaca. Deluxe
verzija se, zbog kulera na memoriji, zauzvrat, moze bolje overklokovati. Zbog
svega navedenog, minimalno losije performanse Chaintech-u treba oprostiti, verujemo
da se BIOS moze skinuti sa net-a i update-ovati vec dok citate ovaj test.
Zahvaljujemo se firmi Sinteh
na ustupljenoj kartici!