Branko Maksimović Verujem da kompaniju nVidia vec svi dobro poznajete i da procesoru GeForce 2
GTS ne treba neko posebno predstavljanje. Na nasem sajtu ste bili u prilici
da premijerno procitate test Hercules Prophet II kartice jos pre godinu dana.
Test je tada odradio Peca, a GeForce 2 je bila kartica sa cenom od preko 700
DM, a sada je domaci uvoznik ‘Sinteh’ odlucio da nam ponudi karticu koja danas
spada u “visu-srednju” klasu po performansama, ali ne i po ceni. Ona za krajnjeg
kupca iznosi oko 260 DM, sto zaista pravi vise_nego_odlican odnos performanse
/ cena, a gde je napravljen mali kompromis, videcete u daljem tekstu.
GeForce 2 je prvi ‘Giga Texel’ (Shader) procesor, sto znaci da je teorijski sposoban
da da ‘peak’ fillrate od 1.6 giga teksela u sekundi. NVidia Shading Rasterizer
ima ‘per-pixel’ “preciznost”, uz T&L jedinicu druge generacije. U odnosu na prethodni
GeForce, svaki od 4 ‘pipeline’-a moze da obradi dva teksela u ciklusu. Od kako
je ‘nVidia’ kupila ‘3Dfx’, vise niko ne obraca paznju na teorijske ‘pixel’ i ‘texel’
fillrate cifre – mnogo je vaznije kako se kartica ponasa u realnom radu, bio to
sinteticki test ili test u okviru neke igre. Ati Radeon DDR, na primer, ima mnogo
losije “rezultate” u ‘tabeli specifikacija’ od GTS cipa, ali je iskustvo pokazalo
nesto drugacije stanje stvari. Cisto informativno, hajde da se podsetimo specifikacija i pogledamo kako stoje
kartice sa cipom koji testiramo u odnosu na jos neke GeForce procesore.
GeForce 256 (nV10)
GeForce2 MX (nV11)
GeForce2 GTS (nV15)
GeForce2 Ultra (nV15)
Frekvencija grafickog procesora
120MHz
175MHz
200MHz
250MHz
Broj ‘pipeline’-ova
4
2
4
4
Broj renderovanih ‘texel’-a po ‘pipeline’-u
1
2
2
2
‘Pixel’ Fillrate
480 Mpixels/sec
350 Mpixels/sec
800 Mpixels/sec
1 Gpixel/sec
‘Texel’ Fillrate
480 Mtexels/sec
700 Mtexels/sec
1.6 Gtexels/sec
2 Gtexels/sec
Podrzano memorije
16-64 MB
16-64 MB
32-64 MB
32-64 MB
Podrzan tip memorije
128bit SDR SDRAM 128bit DDR SDRAM
128bit SDR SDRAM 64bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
Frekvencija memorije
150 MHz (300MHz – DDR)
166 MHz
166 DDR (333) MHz
233 DDR (466) MHz
Memorijski propusni opseg – ‘bandwith’
2.4-4.8 GB/s
2.7 GB/s
5.3 GB/s
7.36GB/s
Hardverski Transform And Lightning
Prva generacija
Druga generacija (shading rasterizer)
Druga generacija (shading rasterizer)
Druga generacija (shading rasterizer)
Podrska za TwinView
NE*
DA
DA
DA
Format izrade cipa (velicina osnovnog elementa u
procesu)
0.22 micron
0.18 micron
0.18 micron
0.18 micron
RAMDAC
350MHz
350MHz
350MHz
350MHz
Gde je tu GeForce 3? Imali smo GeForce 3 na testu i on nas je odusevio kako svojim novim mogucnostima,
tako i brzinom. Medjutim, postavlja se pitanje da li je zapravo hardver prestigao
softver, i kada cemo osetiti potrebu da GeForce 3, Radeon 2 ili neki slican akcelerator
stvarno imamo u masini? NVidia je nedavno predstavila svoj set cipova nvcrush,
kasnije nazvan nForce, koji bi trebalo da da zaista odlican odnos cena/performanse.
Evo i malo spekulacije – za priblizno 300 DM, imacemo plocu sa grafickim sistemom
na nivou GeForce 2 GTS-a, zvucnim sistemom koji nadmasuje Creative-ov Live! (u
Value varijanti), a za 700 DM ceo sistem kome je jos potrebno dodati monitor.
Gde se tu uklapaju modeli sa GeForce-om 3, cije su cene i vise od 700 DM, a cijim
performansama dobijate ekskluzivitet igranja u jako visokim rezolucijama sa cetvorostrukim
“peglanjem ivica”, i pustanja nekoliko prelepih demoa? Vreme ce, izgleda, dati
odgovor, i smestiti proizvode svaki u svoju klasu, a mi cemo od svega toga samo
da izaberemo prema svojim potrebama. Ili mogucnostima…
Chaintech GeForce 2 GTS
Velicina i kvalitet pakovanja je slican Innovision-ovim proizvodima.
Kutija i dizajn su malo neozbiljni, ali pakovanje nije ni bitno – odelo ne cini
coveka. Ono sto nas je neprijatno iznenadilo je da Chaintech nije upakovao CD-ROM
sa drajverima, demoima i DVD-Player-om, verovatno zbog toga sto je isao na to
da cena bude sto niza. Zaista, niko ne koristi drajvere sa CD-a, ali moguce
je da i danas postoje ljudi koji nemaju pristup internet-u, ili ne znaju da
instaliraju (Detonator) drajvere za graficku karticu. Kada opet razmislite,
takvi ljudi verovatno i ne instaliraju sami graficke kartice, samim tim ni drajvere,
vec im to radi zaposleni u firmi koji su im prodali graficku kartu ili ceo sistem.
Ali prestacemo da filozofiramo i zakljucujemo da nije lepo od jednog ‘Chaintech’-a
sto nas je uskratio za CD, barem i zbog toga da ga stavimo u fioku na gomilu
drugih (nevaznih) kompakt diskova.
Chaintech Desperado kartica je uradjena po referentnom ‘nVidia
GeForce 2 GTS’ dizajnu, sto znaci da je osetno veca od GeForce, GeForce 2 MX
ili Kyro kartica, ali ipak u normalnim okvirima da ne bi bilo problema pri instalaciji.
‘Double Data Rate’ memoriju brzine 7ns je potpisao ‘Infineon’ (ciji je vlasnik
‘Samsung’), sto nam se u prvi mah ucinilo sporim za specifikacije GTS kartica.
Kvalitet stampe je na solidnom nivou, ocigledno bolji od one na MX karticama
istog proizvodjaca, dok bi izgled svih ostalih komponenti mogli da nazovemo
standardnim. Karticu smo smestili u nasu test konfiguraciju na kojoj je tek
‘Ghost’-ovan Windows ME. Desperado je prepoznat kao GeForce 2 GTS / GeForce
2 Pro a mi smo ‘Wizard’-a uputili na lokaciju sa Detonator 10.80 drajverima.
Koristili smo v10.80 koja je i dalje jedna od najboljih verzija Detonatora za
GeForce 2 kartice. Zvanicni Detonator 12.41 drajveri, osim sto su namenjeni
GeForce 3 cipu, izasli su posto je serija testova vec bila zavrsena.
Prva stvar koja nas je iznenadila je brzina procesora i memorije
na ovoj grafickoj kartici koja nije na referentnih 200/333MHz vec je setovana
nesto nize – 166/310MHz. Ovu vrednost odredjuje BIOS kartice, te se nismo trudili
da instaliramo bilo koje druge drajvere i proveravamo da li je u pitanju neka
greska. Zbog cega kartica radi na nizim vrednostima? Moguce je da je pri proizvodnji
GTS cipova bilo dosta onih koji su ispravni ali koji rade manje stabilno na
propisanoj frekvenciji. Ove primerke je nVidia ostavila za neka ‘GTS value’
resenja, ali nam nije jasno da je jedan Chaintech precutao takvu stvar i nazvao
ovaj GeForce 2 model regularnim. Naravno, sve ima svoje. Manje obavesten korisnik
nikada ne bi primetio razliku, a oni koji su vise upuceni, “progutace” ovu sitnicu,
pogotovo ako se u obzir uzme i cena. Memoriji od 7ns odgovaraju brzine od oko
145MHz, ali kao sto je i poznato, Samsung pravi memoriju odlicnog kvaliteta,
pa tako na nasem primerku kartice ista radi stabilno na 155MHz (efektivno 310MHz),
a ne posustaje ni na 380MHz, dok je za cip gornja granica oko nekih 210MHz.
Ovo je zaista iznenadjujuci o/c rezultat za memoriju – radi stabilno i kada
je ubrzamo za celih 45MHz (sa predvidjene frekvencije od 145MHz na 190MHz) .
Zbog toga su se u Chaintech-u i odlucili na kompromis – postavili su brzinu
memorije 10MHz iznad ocekivane za 7ns (sto se u principu ne radi), a znajuci
da je sposobna za rad na jos visim frekvencijama, ostavili su korisnicima da
se “malo igraju” i eksperimentisu. U svakom slucaju, kartica radi potpuno stabilno
na 200/333MHz default vrednostima za GeForce 2 GTS modele, pa cak i da ne mozete
dodatno da je ubrzate, setite se opet cene za koju ste dobili jedan od najbrzih
mainstream akceleratora danas. Instalacija je dakle prosla bez ikakvih problema, a desktop Windows Millenium-a
je imao solidnu ostrinu. Kvalitet slike se moze okarakterisati kao standardan
za GTS kartice, ali smo vidjali i bolje modele (ASUS, Hercules). Jako malu zamerku
upucujemo nesto slabijem kontrastu i za nijansu bledjem prikazu (potrebno je
videti tamnije nijanse na jednom Matrox-u). Boje nisu tako zivopisne kao na
GeForce 3 karticama (Ati kartice necemo ni da pominjemo), ali slika je sasvim
solidnog kvaliteta i dosta se odvaja od prikaza koje mozemo da vidimo na no-name
MX modelima, pa cak i na MX modelu istog proizvodjaca. Mislim da je izlisno prikazivati Detonator drajvere “po stoti put”, te cemo
sada preskociti tu formalnost. Verovatno vec svi znaju kako izgleda ‘nVidia
settings’ panel, a ako i ne zna, na nasem sajtu postoji veliki broj testiranih
video kartica sa nVidia procesorima.
Microstar StarForce 815 TV-out
U poslednje vreme sve su cesca full-pakovanja kartica koje kupujemo.
Proslo je, izgleda, vreme kada smo video karte dobijali u kesicama sa CD-om.
Tako nam Microstar dolazi u pakovanju koje je dizajnirano u prepoznatljivom
fazonu. Skoro identicno sa ostalim iz graficke StarForce serije. Donekle cudi
nomenklatura koju primenjuje Microstar. 815 za model sa GeForce 2 GTS cipom,
a 816 za model sa MX cipom. Istina da je model 815 izasao pre modela 816 (MX),
ali je nekako logicno da jaca kartica dobije i “vecu cifru”. Tu je klasican
MSI paket – ‘knjizica’ sa CD-ovima (drajveri, sa Microstarovim o/c programom
i PowerDVD softverom) i kabl za koriscenje ugradjenog TV-out-a.
StarForce 815 je kartica projektovana na PCB-u standardno zelene
boje, karakteristicne za skoro sve MSI kartice. U pitanju je ponovo referentan
nVidia dizajn, uocljiva je tzv. daughter kartica koja je tu da “nosi” standardni
Connexant-ov cip koji omogucava izlaz na TV-u. StarForce 815 radi na standardnih
200/333 MHz, a da se ubrzati do 240MHz za core i do 390MHz za memoriju, kada
sve radi bez problema. Na kartici nema nista posebno sto bi ukazalo na razliku
od drugih slicnih kartica, osim zaista lepo resenog TV-izlaza. Instalacija je
takodje protekla kako je predvidjeno, a Windows cak nije ni primetio da smo
mu promenili hardver – nije bilo cak ni “New Hardware Found” i resetovanja,
iz razloga sto je postavljena identicna kartica, ali od drugog proizvodjaca.
TV-out cip je lepo detektovan. Kada karticu povezemo sa TV-om, dobicemo upotrebljive
standardne panele pod Detonatorima na kojima mozemo imati Extended Desktop ili
Clone. Koristi se “standardna” zona – Germany PAL-B. Stvar je u tome sto je
odmah sve proradilo kako treba (bilo da je u pitanju Auto-Select, Composite
ili S-VHS) a slika na TV-u je bila odlicno pozicionirana i nije imala poznate
narandzaste linije koje sam vidjao na mnogim TV- izlazima (kod MX kartica, najcesce).
Dakle, sve mozete resiti preko detonatora, TVTool Vam nece biti potreban.
Specifikacije sistema Nas test sistem se nije menjao, i trenutne specifikacije date su u tabeli: Test sistem – Windows Millenium
CPU
AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz) with FOP32
Maticna ploca
Abit KT7 (4Way, Turbo za memoriju, CAS 2, Disabled
AGP 4x, Fastwrites) software VIA 4in1 ver. 4.29v – powered by Eurocase
300W
Memorija
256MB PC133 NCP SDRAM
Video-karte
nVidia GeForce 2 GTS MSI StarForce 815 32MB 128-bit
DDR – drajveri Detonator 10.80 nVidia GeForce 2 GTS Chaintech Desperado GTS 32MB 128-bit DDR – drajveri Detonator 10.80
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Hard-disk
Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD
Pioneer 116 DVD-ROM
Igre/Bench programi
idSoftware Quake III Arena 1.17 Evolva Loop Demo (shareware) GT Interactive Unreal Tournament (out of the box) MadOnion 3Dmark2001 Pro
Quake III Arena test Merenje kroz Quake 3 – jedno od najverodostojnijih benchmark testova.
Niko ga ne optuzuje da je optimizovan za nVidia kartice, brzo se zavrsi i da realno
stanje stvari. Medjutim, anticipacija za novijim slicnim testom je vec postala
izrazena. Mozda bi trebalo da predjemo na neki Crusher test, posto cifre od preko
100fps mogu da nose i znacajnu gresku pri testiranju koja nije zanemarljiva. Testirali smo i ovaj put kroz demo001, igra je verzije 1.17, a oni koji citaju
nase prikaze, znaju sta ona donosi u odnosu na v1.11. Testiran je HighQuality
mod, vertikalna sinhronizacija je ‘disabled’ – a ‘enable’-ovani su redom ‘marks
on walls’, ‘ejecting brass’, ‘dynamic lights’, ‘identify target’, i ‘high guality
sky’. Teksture i geometrija su na cetvrtom nivou ( tj. linear_mipmap_linear),
color depth desktopa i teksture su setovani u 16-bit-a za testove u 16-bit-a,
i u 32-bitne vrednosti kada smo testirali u 32-bit rezimima. Uzmite u obzir da
smo testirali Chaintech-ovu karticu na 200/333MHz, a ne na 166/310MHz – koliko
je njena standardna brzina. Pogledajmo kako se nose ova dva GTS-a.
Uocljiva je prednost MSI kartice nad Chaintech-ovom, i to u nizim rezolucijama,
i blaga prednost Chaintech-a u visim sto se i kasnije ponovilo.
Prednost Desperado kartice vec od rezolucije 800*600 – razlike su nesto vece nego
sto bi mogla da bude greska Quake 3 testa (swap diska itd. – pa smo test u nekoliko
navrata ponovili a prednost Chaintech GTS-a se ponovila).
Serious Sam Mnogi koji su citali nas GeForce 3 review, znaju kako testiramo kroz
igru Serious Sam. Ukratko cemo ponoviti nacin testiranja, a ako nekog zanima nacin
da tacno i pravilno da dobije svoje rezultate u ovoj igri pogledace u nedavno
postavljenom testu kako se to radi. Koristili smo dakle ‘Memphis Suburb’ demo koji ima veliki broj poligona, objekata,
tekstura, nivoi su fizicki ogromni, a broj neprijatelja se meri stotinama. Ponovo
podsecam da je nivo detalja izuzetno visok, sto ce opravdati niske cifre dobijene
u rezultatima.
U Serious Sam test-u, kartice su relativno izjednacene – ovog puta blaga prednost
je na strani Microstar-a. Ponovo Vas podsecamo da smo Chaintech GTS ubrzali na
200/333MHz sa njegovih 166/310MHz sto ne zna svih 100% korisnika da uradi. Verovatno
svako sa naseg foruma to zna, ali ne verujem da se prosecan korisnik bavi takvim
stvarima (koje su za njega “advanced” operacije).
I dalje je na celu Microstar, medjutim, Chaintech ga “tu i tamo” prestize. U pitanju
su, svakako, jako male, ili kako bi neki rekli “marginalne ili akademske” razlike.
Pogledajte kako se ponasaju oba GeForce-a u 1600*1200. Napomenuli smo jednom –
nivo detalja je ekstreman. 3DMark 2001 Sigurno je vec veliki broj ljudi upoznat sa “fenomenom” koji se zove 3DMark2001.
Kada sam rekao fenomen, nisam mislio da ga glorifikujem, vec da podsetim na sve
glasine o tome kako je optimizovan za nVidia kartice, kako je to ustvari nVBench
itd. Cak i da je sve to istina (a tesko da jeste), ovaj put imamo samo nVidia
kartice na testu, tako da su i NeverneTome uverene da ce sve biti “verodostojno”.
I da podsetimo, kraci opis ovog benchmark-a imate u testu kartica srednje klase. Treba i naglasiti da su testovi prosli bez ikakvih problema, za razliku od Radeon-a
koji je u visim rezolucijama ponekad malo “brljao” u Game 3 High Detail sceni
i Kyro/Kyro II kartica koje su pravile problem sa prikazom u High Polygon Count
merenju. Mozemo eventualno da ponovimo – test se vrsi na default podesavanjima
koje daje aplikacija daje pri startovanju – menjaju se samo rezolucije.
Ponovo je uocljiva blaga prednost MSI kartice u nizim, i Chaintech kartice u visim
rezolucijama, uz izuzetak najvise gde je opet “pobedio” MSI. Videcemo kakva je
situacija u 32-bita…
U radu sa “16.7 miliona boja” Chaintech generalno malo prednjaci. Najvisi mod
ove kartice ne mogu da odrade, za razliku od MX-a, koji kada mu spustimo teksture
i Z-buffer na 16-bita – odradjuje test. Verujemo da nije u pitanju MX cip koji
“to bolje radi” od GTS-a, vec jednostavno neki “hir” detonator drajvera. I Kyro
kartice rade u 1600*1200 @ 32bit bez problema. Evolva test Da podsetimo, Evolva je kruzni (Loop) demo koji testira Direct3D performanse sa
i bez BumpMapping tehnike. Program se izvrsava pod DirectX7, a graficki mod je
1024*768 u 32-bita. Evolva nema veliki broj poligona, ali ima dobar algoritam
za merenje prosecnog broja fps. Average cifre koje dobijete na testu ce cesto
odgovarati broju fps-a u vecini danasnjih prosecnih igara, dok ce average BumpMapped
rezultati pokazati priblizno kako ce se kartica ponasati u nekim novijim, zahtevnijim
igrama.
Prosecna vrednost je bolja kod Chaintech GTS kartice, ali moramo priznati da Evolva
test zna da napravi malo vece greske pri merenju nego ostali testovi, te ovako
male razlike ne mora nista da znace.
Isti komentar je i za ovu tabelu. BumpMapping je doneo solidan pad performansi,
ali i dalju igrivost, naravno. Male su razlike izmedju ove dve kartice, da bi
bile znacajne i menjale eventualno misljenje o performansama. Da li je vreme za upgrade ? Definitivno jeste. Chaintech GeForce 2 kartica mami zaista odlicnom cenom koja
je doskora bila nezamisliva za prozivod te klase. Nju krasi solidan kvalitet izrade
i prikaza u 2D, ali joj ne ide u prilog to sto je ugradjena nesto jevtinija memorija,
manje “kvalitetan” GTS cip, sto cini da se losije overklokuje od ostalih GTS kartica.
Posmatrajmo je kao value GTS proizvod sa tendencijama ka regularnom – naravno
da ce raditi stabilno na referentnoj brzini za GeForce 2 modele, ali opet da napomenemo
da to ne zna svako da uradi. U svakom slucaju, u pitanju je odlicno izbalansiran
proizvod a nasi uvoznici su mu “dodelili” vise nego dobru cenu. Sa druge strane,
Microstar uz nesto vise novca, donosi bogatije retail pakovanje, veoma kvalitetan
TV-izlaz, odlicne performanse i dobru “overklokabilnost”. On ima standardno “klokovan”
‘nv15’ cip i brzu memoriju, pa ako ste raspolozeni za izvlacenje maksimuma iz
kartice, MSI je bolji izbor. Microstar StarForce 815 smo dobili na test od
firme PCCentar Chaintech Desperado GeForce 2GTS smo dobili od firme Sinteh