Branko Maksimović NVidia je nedavno uradila nesto sto Intel i AMD rade mnogo cesce: snizili su
cene svojih GP jedinica. Verovatno da su se odlucili na ovakav korak zbog svojevrsnog
pritiska koji vrse konkurenti oliceni u vidu firmi ATI Technologies i STM Kyro.
Da bi cene GTS kartica bile konkurentne sve jevtinijoj ATI Radeon familiji,
a pogotovo cudu koje se zove Radeon LE, nVidia se posluzila starim trikom –
ako nemas inovaciju, spusti cene. Na ovaj nacin vec duze vreme “prezivljava”
gigant poput Intel-a, opet, nVidia ima keca u rukavu ali u ovom trenutku za
njega trazi ogromne svote novca. Ako gledamo malo prizemnije modele i znamo
da vecina ljudi nema ili ne zeli da da blizu 1000DM za graficku karticu, primeticemo
da u vrhu ne postoji preveliki izbor. Tu su DDR Radeon kartice i porodica jacih
i slabijih GTS modela. Cudljivi Kyro ovog puta ne svrstavamo u tu klasu – nadamo
se da ce Kyro 3 uspeti da natera velikane da prihvate rat cena a da cemo mi
to docekati sa osmehom na licu.
Gainward je jedna od, usudjujem se da kazem, najperspektivnijih
kompanija na trzistu grafickih adaptera i firma koja se u poslednje vreme sjajno
“probila” na trzistu i stekla jos bolju reputaciju. Njihove kartice na testovima
sirom interneta dobijaju visoke ocene pre svega zbog konkurentnih cena ali i
zbog kvaliteta koji je na iznenadjujucem, vrlo visokom visokom nivou, narocito
ako imamo u vidu da je rec o tajvanskoj firmi. Nikako ne bi zeleli da Gainward
jednoga dana podigne cene svojih modela na nivo kojeg se drze jedan ASUS ili
Guillemont/Hercules. Ali ako je neko hvaljen “na sve strane”, red je i da se
“uobrazi”. Ovoga puta, na testu se nasla kartica jednako zanimljiva kao i ostale koje su
nam dosle iz ove kompanije. Nisu u pitanju dodaci poput Flat Panel-a ili Twin
View opcije, kartica je zanimljiva iz drugih razloga. Namenjen zahtevnim igracima
koji su spremni da daju nesto malo vise za graficku karticu od koje ocekuju
besprekorne performanse, ovaj “zlatni primerak” je svakako opravdao ulozeni
novac…
GeForce 2 GTS je i dalje konkurentno brz GPU. Odoleva skoro svim
ne-nvidia konkurentima iako se vec dugo nalazi na trzistu. Pa ipak, Gainward
GTS pro je daleko brzi od svakog GTS-a kojeg smo probali. Ono “pro” iza “Giga
Texel Shader” nije reklamni sufiks. Pogledajmo u cemu se razlikuje od ostatka
familije…
GeForce2 MX NV11
GeForce2 GTS NV15
GeForce2 Pro NV15
GeForce2 Ultra NV15
Frekvencija grafickog procesora
175 MHz
200 MHz
220 MHz
250 MHz
Broj ‘pipeline’-ova
2
4
4
4
Broj renderovanih ‘texel’-a po ‘pipeline’-u
2
2
2
2
‘Pixel’ Fillrate
350 Mpixels/sec
800 Mpixels/sec
880 Mpixels/sec
1 Gpixel/sec
‘Texel’ Fillrate
700 Mtexels/sec
1.6 Gtexels/sec
1.76 Gtexels/sec
2 Gtexels/sec
Podrzana kolicina memorije
16-64 MB
32-64 MB
32-64 MB
32-64 MB
Podrzan tip memorije
128bit SDR SDRAM 64bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
128bit DDR SDRAM
Frekvencija memorije
166 MHz
166 DDR (333) MHz
200 DDR (400) MHz
233 DDR (466) MHz
Memorijski propusni opseg – ‘bandwith’
2.7 GB/s
5.3 GB/s
6.37GB/s
7.36GB/s
Hardverski Transform And Lightning
Druga generacija (shading rasterizer)
Druga generacija (shading rasterizer)
Druga generacija (shading rasterizer)
Druga generacija (shading rasterizer)
RAMDAC
350MHz
350MHz
350MHz
350MHz
Kao sto se moze videti iz prilozene tabele, “pro” se razlikuje
od “obicnog” GeForce 2 GTS-a po nesto visoj ucestanosti rada procesora,
kao i brzoj memoriji. U poslednje vreme, mnogi proizvodjaci su poceli da ubrzavaju
svoje procesore iznad nVidia-inih “default” vrednosti, svesni da je GTS chip
vec dugo u procesu proizvodnje i da je vecina ovih chipova sposobna da dostigne
mnogo visi takt. Dodatno je pojeftinila i DDR memorija pa je to jos jedan razlog
za izvlacenje maksimuma iz modela izradjenih oko ovog GPU-a.
Domaci distributer nam je ponovo pruzio eksluzivnu priliku da
kao prvi testiramo ovu karticu koja takodje pripada Golden Sample seriji. Mozemo
primetiti da je i ovo jedan od modela iz CARDExpert serije, mada je ta “rec”
manje upadljiva na samoj kutiji. Klasican je i Gainward dizajn pakovanja – tu
je neka SF renderovana slika, a u kutiji…
…kao sto vidite, smestena su tri kompakt CD-a :))), medju kojima
je i puna verzija WinDVD player-a, Gainward-ov utility disk kao i drajveri i
EXPERTool softver. Dobijate i uputstvo za instalaciju za koje verujem da malo
kome zaista nesto znaci (ipak ovo nije maticna ploca), ali je tu opisano i kako
da podesite neke D3D i OpenGL funkcije i kako da optimizujete drajvere, kao
i sta koja funkcija pod detonator drajverima znaci i radi. Ovo je fin gest od
Gainward-a, a zaboravili smo da napomenemo da je i Hercules ovako nesto spremio
za svoje kupce.
Sama PCB stampa na kome je izradjena kartica je odlicnog kvaliteta
i podseca na stampu koju smo vidjali ranije na Voodoo 3 karticama. Zastitni
premaz preko nje je zelene boje, ne onakve kakvom su najcesce prekrivene ATI-jeve
kartice, vec standardno zelene, kakve smo nekada gledali na svim ostalim modelima.
Gainward nije ulepsavao ovu karticu – setite se samo kako izgleda njihov GeForce
3 VIVO model.
Na stampi se moze uociti nekoliko elektrolitskih kondenzatora
zatim manji broj uredno slozenih otornika i dioda kao i “Unisem” mikroprocesor
koji je najverovatnije CMOS tipa i zaduzen za cuvanje BIOS-a. Memorija je rasporedjena
po standardnom rasporedu za GTS kartice sa 64MB memorije; moduli su smesteni
samo na primarnoj strani kartice, ima ih 8 * 8MB a njihova brzina je deklarisana
na 5ns sto odgovara frekvencijama rada od 200MHz. Posto je u pitanju najbolja
– “Elite” serija koju proizvodi Micron, za ocekivati je da ona moze da dostigne
i znatno vise taktove.
Primeticujemo i tzv. daughter karticu koja nosi Connexant Bt868
cip koji je naravno, zaduzen za TV izlaz. Ovo moze da bude za sada jedina stvar
koju zameramo Gainward-u. Mislimo da Chronotel-ov TV-out cip novije generacije
koji obezbedjuje kvalitetniji prikaz i rezolucije do 1280*1024 dok Bt868 podrzava
samo do 800*600. Ipak, za igranje je i ova rezolucija sasvim dovoljna, osim
ako bas ne zelite visu rezoluciju sto povlaci za sobom i realnu potrebu da imate
HDTV. Generalno, sasvim smo zadovoljni izradom same kartice.
Nakon instalacije kartice i startovanja Windows-a, koriste se
postojeci 10.80 drajveri koji su pronadjeni po sistemskim direktorijumima. Standardna
procedura instalacije Expertool programa je tekla normalno a desktop je imao
zaista odlican kvalitet. Prikaz boja i ostrina su zavidno dobri za nVidia kartice
cak i pri modu od 1600*1200 tacaka uz osvezavanje od 85Hz.
I ovoga puta, Gainward nam nudi dve opcije. Normalnu, i onu brzu.
Za koju se odluciti? 🙂
U odnosu na prethodne Expertool instalacije, nedostaju one opcije
koje se inace nude uz VIVO kartice. Drajveri koje nam Gainward nudi su 7.76
koje naravno nismo instalirali. Direct X 8 je takodje bio preinstaliran.
Evo i EXPERTool tray dialoga. Tu su sve opcije, a misljenje autora
teksta jeste da je maksimalno iskopiran Powerstrip, doduse bez nekih opcija.
Zoom opcija je simpaticna – mozete zumirati prakticno u nedogled
– ono slovo ‘E’ iz ‘Edit’ moze da Vam bude preko celog ekrana.
Informacije o podesavanjima na desktop-u. Reklo bi se da se ovde moglo pronaci
jos ponesto. Ipak, zgodno je da ne morate “ici” u Advanced/Adapter da
bi promenili zeljeni refresh rate.
Informacije o grafickom podsistemu kao i mogucnost da iskljucite startovanje EXPERTool-a
sa Windows-om, sto se moze podesiti i sa msconfig.exe programom koji se nalazi
u okviru Windows-a.
Ovde mozete pogledati informacije o monitoru, a ukoliko kliknete na adjust dobicete
neku vrstu monitor testa – i to njegove geometrije. Tako cete lakse biti u prilici
da bas svaku sitnicu pravilno podesite (ukoliko Vam monitor to dozvoljava, naravno).
Power Saving opcija je dobrodosla…
Podesavanje Gamme koje je odlicno reseno… RGB ili sve odjednom.
Kartica dolazi podesena na 200MHz za core i 401MHz za memoriju, ali samo ako pri
instalaciji izaberete Default Performance setting. Ne znam samo sta je to sto
nude pri instalaciji ako se ona u svakom trenutku moze promeniti…
Karticu smo testirali na frekvencijama koje mozete videti na gornjoj slici. Core
je ubrzan za svega 10%, memorija za citavih 25%. Kartica je sposobna za stabilan
rad na 475MHz, vrlo verovatno i vise, ali ako uzmemo u obzir enormno visoku temperaturu
kojoj smo proteklih dana bili izlozeni – preterivanje bi u ovom slucaju bio vrlo
riskantan poduhvat. Ipak, skoro 40 (80) MHz visi takt od ocekivanog je odlican
o/c rezultat. Nas kolega i moderator je ovu karticu prilikom svog testiranja “poterao”
na 250/500MHz i kaze da je ocuvala solidnu stabilnost. Uzmite u obzir i da je
ovo vise od kloka na kome rade GeForce 2 Ultra kartice, a svi znamo koliko su
one skupe. Cak i GeForce 3 kartice rade na frekvecijama od 200/466MHz pa je za
ocekivati da u igrama koje ne mogu da iskoriste naprednu tehnologiju nv20 cipa,
u nekim slucajevima, ova kartica bude i brza od gore pomenutog. Naravno, GeForce
ima gomilu trikova (LightSpeed Memory Architecture) koji mu omogucavaju da bolje
iskoristi memorijski propusni opseg, ali to ipak nema veze sa implementacijom
u igrama.
Test sistem – Windows Me
CPU
– AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz)
Maticna ploca
– Abit KT7 (4Way, Turbo memory, Enabled AGP 4x, Fastwrites)
Memorija
– 256MB PC133 NCP SDRAM
Video-karte
– Gainward GeForce2 GTS Pro 64 MB 128-bit DDR – drajveri
10.80 – GeForce 2 GTS MSI Star Force 815 128-bit DDR – drajveri 10.80 – GeForce 2 MX MSI StarForce 816 32MB 128-bit SDR – drajveri Detonator
10.80 – ATI Radeon LE 32MB 128-bit DDR – drajveri 4.13.7075
Hard-disk
– Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD
– Pioneer 116 DVD-ROM
Hladjenje
– Global Win FOP32
Monitor
– Samsung SyncMaster 900NF
Igre/bench programi
-idSoftware Quake III Arena 1.16n – Croteam’s Serious Sam (out of the box) – MadOnion 3DMark2001 Pro – Evolva Loop Demo (shareware)
Mnogi vec dobro znaju da se dodatnih 32MB na kartici tesko oseti
u vecini igara. Proizvodjaci zabavnog softvera najavljuju drugacije, zanimljivije
i zahtevnije igre ali se to ipak nekako sporije desava od tempa kojim nVidia
izbacuje svoje nove cipove. U vecini slucajeva, i za maksimalni broj detalja,
sasvim je dovoljno 32MB lokalne memorije na kartici. Pozeljno je imati 64MB
u igrama kao sto su Black And White, Mercedes Benz Truck Racing kada mu ukljucite
24-bitne i velike teksture ( MBTR smo konacno uspeli da pokrenemo na nVidia
karticama ali samo kada je ukljucen FSAA 2*2 Supersampling (???)). Takodje,
Microsoft Flight i Train Simulator vrlo rado pozdravljaju 64MB na kartici a
isti je slucaj i sa Operation Flashpoint i FLY II. Igre su tu, na trzistu, ali
ne verujem da ce vam uzitak u njima biti onemogucen bez ovakvih “super-obezbedjenih”
kartica. Mislim da je 64MB graficke memorije ekvivalentno kolicini od 512MB
memorije ako se koristi Windows 2000. Dobro dodju, ali ipak nisu neophodni. Quake 3 Arena test Ovaj test je podjednako bitan za sve testere. Niko ga nije zaobisao jer je jedan
od najverodostojnijih bench testova. Mozda bi trebalo zameniti test demo 1 sa
nekim mnogo zahtevnijim i to cemo i uraditi u najskorijoj buducnosti, posto
rezultati koje dobijamo i koji su cesto iznad 100 fps, mogu da nose i znacajnu
gresku pri testiranju, a mi to najmanje zelimo. Testirali smo dakle demo 1,
igra je update-ovana na 1.17, a oni koji citaju nase testove grafickih kartica,
znaju sta ona donosi u odnosu na v1.11. Testiran je HighQuality mod, vertikalna
sinhronizacija je iskljucena. U opcijama smo ukljucili: ‘marks on walls’, ‘ejecting
brass’, ‘dynamic lights’, ‘identify target’, i ‘high guality sky’. Teksture
i geometrija su na cetvrtom nivou (linear_mipmap_linear kao i r_subdivisions
4), color depth desktopa i teksture su setovani u 16-bit-a za testove u 16-bit-a,
i u 32-bitne vrednosti kada smo testirali u 32-bit rezimima.
Ne bih bas rekao da se dodatnih 25MHz za memoriju iznad (Enhanced
setovanja koje nudi Gainward) bas isplati. Tih par procenata dobitka nije vredno
rizika koji sebi namecete, pogotovo u ovakvim letnjim danima. GTS pro kartica
je najbrza u svim testovima.
Posebno privlace rezultati Radeon LE kartice. Moramo imati na
umu da Ati-jev “Light Edition” kosta nekih 60% od cene Gainward kartice. Ona
je zato bogatija za jos 32MB brze memorije, nesto mocniji GPU kada je 3D akceleracija
u pitanju i TV-out. GTS Pro je posebno superioran u visokim rezolucijama cineci
ih potpuno igrivim cak i za najzahtevnjeg korisnika.
Serious Sam Serious OpenGL engine pokrece ovu igru. Podrzava napredne opcije grafickog procesora
i mnogo je zahtevnija od Quake 3 engine-a, ali samo ako se koristi maksimum
detalja. Inace, igra moze vrlo solidno da se igra i na karticama sa samo 8MB
memorije. Specificno je testiranje kroz igru Serious Sam. Detaljnije objasnjenje
o tome kako se testira mozete naci u testu za GeForce 3 karticu. Koristili smo
ponovo ‘Memphis Suburb’ demo koji ima veliki broj poligona, objekata, tekstura,
i detalja uopste. Nivoi su i fizicki ogromni, a veliki je i broj pokretnih objekata
tj. neprijatelja koji sve vreme pucaju na nas (veliki broj efekata raznih oruzja).
Nivo detalja je zaista visok, sto ce opravdati niske cifre dobijene u rezultatima.
Testirali smo sa Reverned Maximum setting-om.
Pogledajte samo koliko je u ovom slucaju Gainward kartica brza
od Microstar-ovog GTS-a, posebno u najvisim grafickim modovima. Zaista odlicna
prednost – cudo je sta moze da ucini memorija na 117 MHz visem taktu.
Visoke rezolucije u 32-bita posebno zavise od memorijskog propusnog
opsega i njegove iskoriscenost. Obican GTS je los u 1600*1200 – daje slabiji
rezultat i od MX kartice!? Nemojte da Vas ovo iznenadi, poznata je stvar da
u nekim sintetickim testovima u SpecViewperf paketu GeForce 2 MX moze da ostvari
ogromnu prednost nad GTS modelima. Cudno ali istinito. Radeon LE ostvaruje odlican
rezultat zahvaljujuci Hyper Z algoritmima a Gainward GTS pro zahvaljujuci ultra
brzoj i kvalitetnoj memoriji koje povrh svega ima u kolicini od 64MB. MadOnion 3DMark2001® Pro Odmah cemo reci da kraci opis ovog benchmark-a imate u testu kartica srednje
klase. Ne zelimo da ponavljamo sve sto smo rekli o ovom test programu i engine-u
koji je nazvan MAX-FX i koji ce zapravo koristiti za pokretanje realnih igara
(Max Payne). Testovi na nvidia karticama su prosli bez ikakvih problema, za
razliku od Radeon-a koji je u visim rezolucijama ponekad malo “brljao” u Game
3 High Detail sceni. Test se vrsi na default podesavanjima koje daje aplikacija
daje pri startovanju – menjaju se samo rezolucije.
Ati Radeon LE izbija na kratko na prvo mesto, pobedivsi tako skoro
duplo skuplju karticu. Naravno, ovo mu “polazi za rukom” samo u 640*480. Odlicne
rezultate daje i obican GTS prestignut sa odlicnom razlikom od strane Pro “brata”.
(po materi :)))
Poznato je da se Radeon LE, kada mu ukljucite opciju da konvertuje
32-bitne teksture u 16-bitne, naprosto “poleti”. Pa ipak, njemu uspeva da na
kratko prestigne GTS pro karticu samo u najnizim rezolucijama. Poznato je i
da Radeon karticama pri prelasku u 32-bita performanse neznatno opadnu.
Evolva Test Evolva Loop Demo test je kao sto se da zakljuciti demo koji testira Direct3D
performanse grafickog podsistema i to sa i bez BumpMapping tehnike (prepoznace
i koristiti Dot Product i Emboss tehnike mapiranja neravnina). Program se izvrsava
pod DirectX7, a graficki mod je 1024*768 u 32-bita. I ranije smo davali neke
zakljucke o Radeon, Kyro i GeForce karticama posmatrajuci upravo ovaj test u
sprezi sa 3DMark 2001 testom – Evolva za razliku od njega nema veliki broj poligona.
Tu je zato dobar algoritam za merenje prosecnog broja fps. Prosecan broj frejmova
po sekundi (Average fps) koje dobijete na testu ce cesto odgovarati njihovom
broju u vecini danasnjih igara, dok ce srednja vrednost BumpMapped rendering-a
pokazati priblizno kako ce se kartica ponasati u nekim novijim, zahtevnijim
igrama. Performanse u igrama koje ce se tek pojaviti mozete uporediti sa 4 Game
test-a u 3DMark 2001 benchmark-u.
Gainward-ov model pokazuje da je superioran i ovaj test je u stvari
realno stanje o tome kako ce se danasnje igre ponasati na testiranim karticama.
Velika prednost za Gainward karticu. Ne bi bilo u redu da skuplja
kartica bude samo malo brza, zar ne? Nekoliko reci za kraj Gainward GTS pro je kartica za “ozbiljne” igrace. Ona Vas nece ostaviti na cedilu,
nece Vam dozvoliti da izgubite partiju omiljene igre zbog toga sto je odlucila
da pokupi jos tekstura kroz AGP. Ima dovoljno memorije za predstojece igre i
realno je najbolja kupovina u svojoj klasi trenutno. Ona je tu za ljude koji
zele beskompromisno brzu karticu ali ne mogu ni preterano mnogo da je plate.
Pojavila se po maloprodajnoj ceni od oko 400DM a za tu kolicinu
novca je sasvim sigurno resenje i za neki duzi period. Igre koje koriste 64MB
ce se sve vise pojavljivati a razlika performansi u odnosu na karte sa 32MB
ce se jos vise povecati. Tu je i solidan TV-out, ne onakav kao na Gainward VIVO
modelima koje smo ranije vidjali (Philips-ov VIVO cip) ali vredan paznje i krajnje
koristan. Kvalitet izrade i prikaz na desktop-u je u rangu najboljih koje smo
videli (ako ne i najbolji), pa ovu karticu toplo preporucujemo svim igracima
koji to mogu sebi da priuste. Radeon LE ima i dalje povoljniji odnos cena/kvalitet
ali ako Vam je prioritet ozbiljno igranje u najvisim rezolucijama, Gainward
GTS Pro sa 64MB je jedini pravi izbor.
Zahvaljujemo se firmi “PC
Centar” na ustupljenom hardveru za potrebe testa