Grafičke karte su svakako jedna od najpopularnijih kategorija PC komponenti. O njima i njihovim karakteristikama volimo da polemišemo i diskutujemo jer je GPU neraskidivo vezan sa pojmom gejminga. Oblast u kojoj svi volimo da uživamo, bez izuzetka. Međutim u poslednje vreme je sveći broj nezadovoljnih korisnika jer gejming industrija tavori u smislu tehničkog napretka grafike ili bolje rečeno nudi malo razloga za nabavku novog hardvera koji bi nam dao razloga da potrošimo pare i dobijemo nešto zaista novo i bolje.
Nvidia je odlučila da povuče nogu i učini nešto različito, donoseći kvalitativno bolji osećaj u igrama. Lepo zvuči, ali koliko je to realno. Zbog toga je predstavila novu generaciju Ge Force RTX grafičkih karti koja se bazira na Turing arhitekturi.
Ge Force RTX je predstavljen već neko vreme, ali zbog nedostatka softvera, tačnije igara koje bi u realnom radu demonstrirale prednosti nove arhitekture i korisnicima omogućile uvid u novi doživljaj lepšeg grafičkog okruženja, tek u poslednje vreme su počele da pristižu u značajnijem broju. Premijera Ge Force RTX tehnologije na našem sajtu započinje sa Gigabyte RTX 2070 Gaming White 8G modelom koji koristi novi RTX 2070 GPU, 8GB GDDR5 video memorije na 256-bitnoj magistrali i Gigabyte Windforce 3x hladnjak sa tri ventilatora.
No, pre nego što krenemo sa opisom grafičke karte i ostvarene rezultate, moramo da se osvrnemo na to šta nova generacija Nvidia Ge Force RTX gejming grafičkih karti donosi u odnosu na GTX prethodnike i u čemu je to ona zaista bolja?
Napuštena je GTX tehnologija bazirana na Pascal GPU procesorima i prešlo se na RTX modele na bazi Turing arhitekture. U pitanju je prvi Nvidia GPU sposoban da donese moć veštačke inteligencije (AI) i Ray Tracing tehnologiju u realnom vremenu. Od dva navedena noviteta igre bi trebalo da izvuku veliku korist u odnosu na one kojima se sada zabavljamo, pre svega u smislu kvaliteta grafike.
Nvidia Turing GPU arhitektura se bazira na Turing SM agregatima za proračune u koje je spakovan dodatni hardver za bolje performanse tehnike naprednog senčenja u igrama. U pitanju su namenska Turing Tensor jezgra, u vidu 114 TFLOP AI jedinica koja donose snagu veštačke inteligencije u grafičko okruženje izvršavajući se u realnom vremenu. Konačno tu su specijalna, namenska Ray Tracing jezgra za 10 Giga Rays proračuna koji hardverski ubrzavaju Ray Tracing tehniku renderinga.
AI jedinica je zadužena za Deep Learning Super Sampling (DLSS) tehnologiju koja omogućuje GPU procesoru da brže uči kako da izrenderuje kristalno čistu i oštru scenu za 2x kraće vreme u odnosu na Ge Force GTX generaciju koja je koristila konvencionalne Anti-Aliasing algoritme.
Nova Ray Tracing jezgra Turing GPU procesora ubrzavaju značajno Ray Tracing i zapravo su motor jednog novog sistema i gejming tehnologije koja je pred nama. To znači da je pred nama i novi API u vidu Micorosoft DXR, Nvidia Optix i Vulkan ray tracing grafičkog okruženja koje će omogućiti kvalitativno bolji vizuelni osećaj i vrhunsku grafiku u realnom vremenu.
Prva generacija Ge Force RTX grafičkih karti zapravo primenjuje hibridni rendering. Ne radi se u potpunosti o “ray tracing” tehnici renderinga. Šta to zapravo znači. Pođimo redom.Trenutno je aktuelna tehnika renderinga putem rasterizacije kada govorimo o gejming industriji. Mnoge scene i kadrovi dobijeni ovom tehnikom izgledaju zaista veličanstveno, ali ona ima i brojna ograničenja. Zamerke se odnose na način renderovanja svetla i svetlosnih efekata koji su najveći nedostatak tehnike rasterizacije. Renderiovanje efekta refleksije i senki koristi najjednostavniju tehniku tj. najprostiji algoritam što često stvara vrlo čudne sporedne vizuelne efekte. Scena sa svetlom može u prvom trenutku izgledati ispravno ali čim se neki od objekata u sceni pomeri, rasterizovane senke dobijaju efekat nazubljenosti i curenja svetla, dok sa druge strane efekti odbijanja svetla u prostoru mogu dobiti isključivo od objekata koji se nalaze na ekranu, što svakako utiče na izsotanak osećaja realnosti prostiranja svetlosnih efekata i ukupnog utiska dok igrate omiljenu igru.
Za razliku od tehnike rasterizacije, Ray Tracing daje mnogo realističnije scene, ali je istovremeno računski zahtevnija tehnologija crpeći značajne hardverske resurse. U ovom trenutku, na današnjem nivou razvoja GPU tehnologije je najprihvatljiviji pristup hibridne tehnike renderinga kombinovanjem rasterizacije i Ray Tracinga. Navedene tehnologije se koriste u delu gde mogu doneti najbolji efekat po vizuelni užitak korisnika, pri čemu se Ray Tracing najčešće koristi u situacijama prikaza senki, refleksije površina i prelamanja svetla što daje jedan potpuno novi doživalj grafike u igrama čineći je fotorealističnijom.
Postizanje Ray Tracing efekata u realnom vremenu dok igrate igre nije jednostavan postupak jer treba obezebditi potpuno novu hibridnu hardversko-softversku platformu. Prvo, potrebna vam je nova serija grafičkih procesora i na njima baziranih grafičkih karti. Trenutno za to su sposobne samo Nvidia Ge Force RTX 2070, RTX 2080 i RTX 2080 Ti modeli. Zatim, potreban je novi DirectX API koji je stigao tek sa poslednjim, jesenjim paketom ažuriranja Windows 10 operativnog sistema ver 1809, koji između ostalog donosi DirectX Ray-tracing podršku. Dodajte tome i najnoviju verziju Nvidia drajvera za grafičku kartu (419.93) i na kraju, svakako najbitniji deo jeste implementacija RayTracing tehnologije u sam grafički modul igre. Za sada, u ovom trenutku to je Battlefield V sa svojim naprednim Frostbite grafičkim modulom, a najavljena su slična poboljšanja za aktuelni Shadow of the Tomb Raider, zatim predstojeći Metro Exodus, Final Fantasy XV, Hitman 2 i druge igre.
Ujedno je to najveći izazov koji će odlučiti o daljoj sudbini ove kategorije naprednih gejming grafičkih karti, a to je hoće li gejming industrija masovno prihvatiti dolazak Ray Tracing tehnike i hibridne paltforme renderinga jer to traži dodatno programersko angažovanje. Naše stanovište je da mora to učiniti jer samo napredak i vizuelno poboljšanje grafike u igrama je jedan od ključnih elemenata zadržavanja pažnje i aktuelnosti na ovom delu tržišta. Kako to kažu, Ray Tracing je sveti gral gejming grafike. O učinjenim poboljšanjima i novom osećaju, jednostavno ne možete dovoljno napisati već morate videti i lično se uveriti u grafičkih detalja. Dodajte svemu izrečenom i kombinaciju HDR tehnologije, pa će vam postati jasno da je na pragu jedna potpuno nova generacija grafički neuporedivo lepših i atraktivnijih igara.
Konačno, jači GPU hardver na Ge Force RTX modelima grafičkih karti je omogućio i unapređenje Nvidia Ansel tehnologije koja vam dozvoljava lakše snimanje gejming video sekvenci i kadrova uz skoro beznačajno malo opterećenje GPU resursa. To je omogućeno integracijom biblioteka u samo jezgro igara i dodatkom programskog koda koji Ansel čini sastavnim delom igre. Time je postignuta potupuna integracija i neke nove funkcije na koje do sada niste ni pomišljali. Najbolji dokaz za to je upravo pomenuti Battlefield V.Nakon nabrajanja najvažnijih noviteta koje nam donosi Nivida Ge Force RTX serija grafika i nova generacija Turing GPU procesora, predstavljamo vam jedan konkretan primer takve grafičke karte u vidu Gigabyte RTX 2070 GAMING OC White modela. Prvo što zapažate na pakovanju jeste jasno istaknuta pripadnost Nvidia Ge Force serijalu proizvoda jer se i dalje koriste prepoznatljivo zeleno-crno-bela kombinacija boja sa tradicionalnim Nvidia tipom fontova. Ipak nas najviše zanima sama grafička karta koja je za promenu dobila snežno beli oklop hladnjaka u verziji Windforce 3x. Svojim oblikom je duguljasta što znači da nije preterano glomazna koliko smo u prvom momentu očekivali. Nije otišla u visinu već u dužinu, a što stvara osećaj da se ne radi o preterano glomaznoj karti, a to svakako je detalj koji utiče na bolje provetravanje unutar kućišta računara.
Kroz plastično beli oklop se nazire veliko telo aluminijumskog hladnjaka isprepletanog sa 6 bakarnih toplotnih cevi koje se pružaju čitavom dužinom karte. U prvi plan su istaknuta tri 82 mm ventilatora sa svojim prepoznatljivo oblikovanim propelerima čija je zajednička uloga da Gigabyte RTX 2070 održe što hladnijom i efikasnijom u radu. Specijalitet je da se ventilatori mogu okretati u suprotnom smeru čime se razbijaju vazdušni džepovi toplog vazduha čineći hlađenje još efikasnijim.
Sistem hlađenja koristi tehnologiju direktnog naleganja toplotnih cevi na površinu GPU procesora čineći čitav postupak transfera toplote maskimalno efikasnim u cilju obezbeđenja najvišeg nivoa performansi. Upotrebljene su kompozitne toplotne cevi koje koriste višeslojnu tehnologiju i medije za transport toplote sa dobrim termalnim osobinama. Šuplje toplote cevi iznutra su obložene kompresovanim prahom sa osobinom dobrog prenosa toplote, između ovog sloga i zida bakarne cevi se nalaze kanali sa tečnošću koja se greje, menja agregatno stanje i tako vrši distribuciju toplote u hladnije delove hladnjaka.
Sličnu svrhu ima metalna ploča na leđima koja osim mehaničke čvrstine, obezbeđuje dodatnu površinu za disipaciju toplote elektronskih komponenti na štampanoj ploči. Kuriozitet je i detalj da ova grafika koristi dodatni hladnjak u vidu alu bloka koji hladi VRM deo sa pripadajućim tranzistorima kao i VRAM memorijske čipove koji se nalaze u neposrednoj blizini.
Iako je kompatibilna sa Fusion RGB sistemom svetlosnih efekata, ventilatori ne svetle već samo Gigabyte logo na vrhu hladnjaka. Time su izbegnuti napadni efekti i pružena vam mogućnost da “stišate” njeno prisustvo koje je ionako istaknuto belom bojom oklopa hladnjaka.
Srce Gigabyte RTX 2070 Gaming OC White modela čini Turing TU106 grafički procesor proizveden 12nm proizvodnim postupkom. GPU raspolaže sa 2304 CUDA jezgra, 144 jedinice za obradu tekstura, 64 procesora za finalni rendering slike, zatim je tu i dodatni arsenal od 36 Ray Tracing jezgara, 288 Tensor jezgara i 4MB drugostepene keš memorije. GPU radi na frekvenciji od 1620 MHz i komunicira sa 8GB VRAM memorije. U pitanju je GDDR6 tip memorije koja radi na efektivnoj frekvenciji od 14000 MHz na magistrali širine 256-bita.
Za napajanje nabrojanog hardvera Gigabyte RTX 2070 Gaming OC White koristi dva dodatna PCI Express konektora za napajanje – jedan 6-pinski i jedan 8-pinski. Pored konektora se nalazi LED indikacija kada je grafika pod naponom ili isključena. Prosečna potrošnja u realnim situacija se kreće nešto ispod 200W, a karta je svoju maksimalnu radnu temperaturu tokom testa dosegla na 65 stepeni Celzijusa i predstavlja vrlo dobar rezultat jer je subjektivni osećaj da se ne greje preterano. To pokazuju i ventilatori koji dugo ostaju neaktivni i tek oko 50 stepeni kreću lagano da se vrte.
Kada je u pitanju povezivanje sa monitorima i velikim ekranima, Gigabyte nije odstupao od fabričkih specifikacija pa se na ovoj karti mogu koristiti: tri DisplayPort 1.4, jedan HDMI 2.0b konektori, a tu je i RTX specijalitet u vidu USB tip-C konekcije za podršku VirtualLink kompatibilnih VR naočara.Test platforma:
MB:
ASRock X470 Taichi Ultra
CPU:
AMD Ryzen 7 2700X
RAM:
16GB (2x8GB) G.Skill Flare X 3200MHz CL14
VGA:
Gigabyte RTX 2070 Gaming 8G OC White
HDD:
Seagate Barracuda ST3000 SATA 6Gbps
SSD:
Kingston A400 240GB
Cooler:
AMD Wraith MAX RGB
PSU:
Cooler Master V1200 Platinum
Driver:
Nvidia Game Ready 416.94
OS:
Windows 10 64-bit ver. 1809
Performanse:
3D gejming
[modul]test=762[/modul]
Potrošnja energije i radne temperature
[modul]test=763[/modul]Iako na prvi pogled izgleda sasvim uobičajeno u skladu sa trenutnim standardima grafičkih karti visokih performansi, Gigabyte RTX Gaming OC White 8G donosi ispod svog oklopa tehnologiju koja bi mogla da značajno poboljša industriju gejminga i PC gejming industriju ponovo vine u žižu interesovanja.
Osim vrhunskih performansi i visokog prosečnog frejmrejta, osećaj je da ova kategorija grafičkih karti namenjena beskompromisnom osećaju gejminga u klasi 1080p i 1440p monitora. Čak ćete uživati i u savršenom osećaju glatke animacije na 4K ekranima, ali svi oni koji rade na monitorima sa visokim učestanostima osvežavanja i vole d abez razmišljanja posegnu za max grafičkim detaljima, neka se drže kombinacije ove graifke i navedenih rezolucija.
Poseban kvalitet proističe iz Ray Tracing tehnologije renderinga. Dotična tehnika zahteva specijalizovan hardver i troši ozbiljne hardverske resurse, tako da se kategorija dotičnog modela u uslovima hibridne ray tracing tehnike spušta značajnije do nivoa 1080p rezolucije pa čak i niže. U pitanju je ipak prva generacija RTX grafičkih karti koja vam daje jasan nagoveštaj šta bi moglo da se desi u najskorijoj budućnosti i dolaskom Nvidia Volta GPU generacije. Do tada je potrebno obezbediti masovnu softversku podršku na nivou gejming programerskih kuća.
Gigabyte je sa svoje strane napravio veoma dobru grafičku kartu. Savršeno stabilna i zgodna zbog svojih razumno velikih gabarita, ovo je definitivno model u čijem će pravcu gledati svi oni koji žele vrhunske performanse, ali i nešto novo što će doneti ozbiljan pomak u kvalitetu gejming grafike.
U konačnom, ostajemo zadovoljni onim što smo videli i kao neko ko je tradicionalno hardverski zavisan, ne možemo, a da ne aplaudiramo jednom ovakvom novitetu u GPU svetu čiji je efekat nesumnjivo vidljiv. Ostaje samo da sačekamo hoće li softverska industrija razumeti ovaj zahtev i podržati novu tehnologiju renderinga kako bi krajnji korisnici i gejmeri dobili još jedan razlog da se i ovog puta zapute u prodavnice. Do tada, ostaje ništa drugo do svesrdne preporuke. Ovo je definitivno grafička karta koju bi rado voleli u svom PC računaru!
Prednosti:
– Ray Tracing i DLSS tehnologije
– Visoke 1080p i 1440p performanse
– Umerena potrošnja i grejanje
Nedostaci:
– Još uvek nedovoljna DXR podrška na nivou igara
CENA: 650-700€