Branko Maksimović Zbog cega je najnoviji cip iz Power VR serije (STMicroelectronics & Imagination
tech.) – Kyro II toliko zanimljiv? U pitanju je naslednik cipa koji je ozbiljno
uzdrmao odlicnu nVidia-inu poziciju u low-end i srednjoj klasi. Iako je izasao
mnogo meseci kasnije nego sto je bilo predvidjeno, Kyro je pokazao kako nije
sve u tehnickim specifikacijama, kako i maleni cip sa svega 15 miliona tranzistora
(Kyro je imao 12 miliona) moze da se nosi sa ‘tehnicki mocnijom’ i po izradi
komplikovanijom konkurencijom. Ostavljajuci novine za pravu sledecu generaciju,
STM i Imagination tech. izbacuju Kyro II, ubrzanu i neznatno doteranu varijantu
svog prethodnog cipa. Da se ne radi samo o obicnoj “ultri”, pokazace i rezultati
koje cete, naravno videti na sledecim stranicama.
Najavljeni Kyro III ce verovatno biti dobar konkurent i Radeon
SE i GeForce 2 Ultra modelima, pogotovo ako znamo da ce njegova cena biti “tradicionalno”
niska. Uz T&L, podrsku za DDR i razne memorijske i Z-buffer trikove, misljenja
sam da ce sledeci Kyro zaista imati odlicanu prodju na trzistu, posebno ako
bude isao na “rat cena”. U medjuvremenu, proizvodnja Kyro i Kyro II cipova je
jevtinija cak i od proizvodnje nv11 (GeForce 2 MX) GPU-ova. Broj skart primeraka
skoro da ne postoji jer je tehnologija proizvodnje je vec dovoljno razradjena.
Proizvodjaci tako imaju vrlo primamljivu ponudu – SDRAM je smesno jevtin, kao
i sam Kyro II cip, sto je recept za proizvod sa vise nego dobrim odnosom cena/performanse.
Jedini “problem” koji mozda postoji je da se ti isti proizvodjaci pomalo boje
‘nVidia-ine reakcije’ – tesko da bi im se dopalo da neko u ponudi ima performantniji
model za manje para (a koji nije njihov, naravno). Hercules je, ipak, njihov
strateski partner, i ne cudi da je sebi “dozvolio” ovakav izlet. Tehnicke specifikacije
smo jos jednom preuzeli od Hercules-a i one su:
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Graphics processor
KyroII – 4500
Amount and type of memory
64MB SDR RAM
Memory Interface
128-bit
Memory clock speed
175MHz
Core clock speed
175MHz
Bus
AGP
RAMDAC/Pixel Cycle
300MHz
Supported API(s)
DirectX® & OpenGL®
MAXIMUM 2D AND 3D RESOLUTION
Resolution
Refresh rate in 32-bit
640X480
Up to 120 Hz
800X600
Up to 120 Hz
1024X768
Up to 120 Hz
1152X864
Up to 120 Hz
1280X1024
Up to 120 Hz
1600X1200
Up to 95Hz
1920X1440
Up to 75Hz
Ono sto nije navedeno to je brzina procesora i memorije – 175MHz. Proizvodi PowerVR
generacije su cesto uporedjivani sa 3dfx-ovim cipovima. Jos jedna zajednicka stvar
im je sinhroni rad memorije i core-a. Kyro II takodje poseduje TileBased Rendering
za koji vec svi znaju sta je, te se necemo ponavljati. Ako je neko slucajno preskocio
prethodne testove sa karticama izradjenim oko Kyro cipova, neka pogleda u video
sekciji na nasem sajtu. Verujem da smo se Bozza i moja malenkost potrudili da
objasnimo tehnologiju rada ovih cipova.
Hercules – dizajn (ni)je bitan
Guillemont-Hercules proizvod je prepoznatiljiv po prelepim pakovanjima,
kvalitetnim knjizicama, CD-om i raznim nalepnicama i to ni ovog puta nije izostalo.
Na slikama mozete videti njihovo nesto vece i kvalitetnije pakovanje uz koje
dolazi identican CD kao i uz Prophet4000xt, drajveri verzije 7.89, koje smo
i koristili.
Da li volite da Vasa kartica pored brzine i kvaliteta bude fizicki lepa? Doslo
je vreme da dizajn prodaje i komponente koje stoje unutar racunara, a Hercules
je prvi poceo sa proizvodnjom ovakvih kartica. Tu je dakle cooler slican Thermal
Take-ovom BlueOrb-u postavljen preko malenog Kyro II cipa, Samsung memorija od
5 ns koja odgovara brzinama od 200MHz. Samsung memorija je kvalitetnija te se
uvek moze ici i preko odgovarajuce brzine. Izrada je na standardno visokom nivou,
kvalitet stampe je odlican a kondenzatora skori i da nema – Kyro II vuce samo
4W snage. Kartica radi u AGP 2X ili 4X modu, ali je naravno ‘jumperless’.
Instalacija je protekla uz veliki broj problema – identicne smo imali i sa prethodnim
Kyro karticama, a vidimo da nismo jedini posto su forumi puni pitanja vlasnika
o tome kako je pravilno instalirati. No, mislim da ce svako ko i malo vise zna
o hardveru uspeti da se snadje – ne instalira se kartica svaki dan. Drajveri i
podesavanja su identicni kao i kod Prophet 4000xt kartice, te ih ovde necemo bespotrebno
ponavljati.
Kyro II kao i Kyro cip, radi skoro na granici svojih mogucnosti te nije pogodan
za overclock. Secam se kako je AMD K5 na 133MHz nekada bilo nemoguce overklokovati,
dok se Intel lako dao ubrzati barem za 20-30%. Memorija je verovatno sposobna
za rad i do 220MHz, ali ju je moguce ubrzati samo sinhrono sa procesorom, koji
pokazuje znake nestabilnosti cak i na 190/190MHz. Ubrzanje koje tada donosi je
minimalno, i uz smanjenu stabilnost, tesko da ce vas usreciti.
Specifikacije sistema Naravno, nas sistem nije menjan radi verodostojnog poredjenja sa prethodnim
modelima. Poredili smo novu Kyro II karticu sa Microstar-ovim GeForce 2 MX-om,
koji spada u prosecne kartice sa ovim vise nego popularnim cipom, Microstar
GeForce 2 GTS karticom, jednom od boljih GTS kartica, kao i sa Hercules Prophet
4000xt modelom.
Test sistem – Windows Millenium
CPU
AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz) with FOP32
Maticna ploca
Abit KT7 (4Way, Turbo za memoriju, CAS 2, Disabled
AGP 4x, Fastwrites) software VIA 4in1 ver. 4.29v – powered by Eurocase
300W
Memorija
256MB PC133 NCP SDRAM
Video-karte
nVidia GeForce 2MX MSI StarForce 816 32MB 128-bit SDR
– drajveri Detonator 10.80 NVidia GeForce 2 GTS MSI StarForce 815 32MB 128-bit DDR – drajveri Detonator
10.80 Hercules Prophet 4000XT Power VR ‘Kyro’ 32MB 128-bit SDR – drajveri 7.89
Hercules Hercules Prophet 4500 Power VR ‘Kyro II’ 64MB 128-bit SDR – drajveri 7.89
Hercules
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Hard-disk
Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD
Pioneer 116 DVD-ROM
Igre/Bench programi
idSoftware Quake III Arena 1.17 Evolva Loop Demo (shareware) GT Interactive Unreal Tournament (out of the box) MadOnion 3Dmark2001 Pro
Komentar o kartici
300 Mhz RAMDAC je omogucio jos bolji kolorit i ostrinu kod Kyro II modela.
Moze se slobodno reci da je desktop na nivou Hercules Prophet II kartice, bazirane
na GeForce 2 GTS-u. I Ati je odlucio da pocne sa prodajom svojih cipova drugim
proizvodjacima, pa cemo videti koliko je njegov kvalitet slike zavisi od samog
Rage cipa a koliko od toga sto Ati jednostavno pravi kvalitetne kartice. Mozda
cemo jednom na testu imati Prophet Radeon karticu, ko zna? Mislim da bi i Matrox-u
bilo pametno da uradi istu stvar. Da ne bi samo probali i testirali karticu u igrama, pogledali smo kakve 2D brzinske
mogucnosti imaju neki modeli. Probali smo Prophet-a i u radu sa Photoshop-om,
verzija 6.01. Resize-ovanje Bozzinog medveda (Bear) je MSI GeForce 2MX kartica
odradila za 195 s, Prophet4500 za 244 sekunde a novi GeForce 3 koji je u toku
spremanja testa bio u masini za SAMO 108 sekundi!!! Necemo Vam jos otkriti koji
je to GeForce 3, ali tek da znate da je u pitanju YU premijera, i da je to jedna
od najlepsih i najopremljenijih GeForce 3 kartica. GeForce 3 kartica je priblizno
2.5 puta brze odradila Photoshop test nego Ati, a to sigurno nesto znaci, pa
neka nam “zli jezici” ponovo pocnu sa pricama o tome kako nVidia ima los 2D
kvalitet i brzinu. Da se vratimo na Photoshop test. U pitanju je resize slike
sa pocetne na 66.17*100 cm uz povecavanje dpi vrednosti na 300 (sto i jeste
zahtevni deo cele operacije). Neverovatno je da je Ati kartici potrebno jos
vise vremena od MX modela, kao sto mozete videti u Bozzinom testu KT7E ploce.
Igre koje smo probali su NeedForSpeed V, Collin McRae 2, Black&White i jos neke
(uz one sa testa) i sve se ponasaju i izgledaju isto kao i na Kyro I kartici (Prophet
4000xt) uz primetnu brzinsku razliku u korist novog Kyro-a. DVD playeri – WinDVD i Power DVD rade za nijansu lepse sa nVidia karticama. Cini
mi se da je ‘zrnasta struktura’ kada je mpeg 2 prikazan, vise izrazena nego kod
referentnog GeForce-a. Treba li napomenuti da kod Rage 128 i novijih Ati kartica
‘zrnasta struktura’ ne postoji – kada gledate mpeg 2 tj. DVD film identicno je
kao i da gledate kroz dobro oprano staklo.
Quake III
Stari dobri prijatelj ljudi koji se bave bench-ovanjem, Quake 3, i dalje je sa
nama. Ponovo smo karticu propustili kroz demo001, verzija igre je pointrelease
1.17 koja donosi bolju podrsku za 3Dnow!, SSE i T&L . Koristimo ga zbog toga sto
je dobrano muci CPU i memoriju kao i graficku kartu. Serious Sam ne koristimo
iz razloga sto su prethodne kartice sa kojim ga poredimo nedostupne, te ne mozemo
da “doradimo” celu paletu testova, tj. dopunimo je bench-om ove igre. Nije zgoreg da ponovimo kako testiramo kartice kroz Quake. Korsten je default
HighQuality mod uz menjanje rezolucija i paleta boja, vertikalna sinhronizacija
je iskljucena i u drajverima, a takodje i u igri jer Quake engine nekada pristupa
direktno registry bazi i sam menja ono sto je u drajverima. Ukljuceni su: ‘marks
on walls’, ‘ejecting brass’, ‘dynamic lights’, ‘identify target’, i ‘high guality
sky’. Teksture i geometrija su na cetvrtom, najzahtevnijem nivou, kao i r_texturemode
koji je podesen na linear_mipmap_linear – a teksture, color depth u 16-bit-a kada
je testirano u 16-bit-a, i u 32-bitne vrednosti kada je testirano u 32-bit-a.
Dobra startna pozicija Kyro II kartice, mada smo ocekivali veci napredak u odnosu
na prethodni Kyro cip. Razlika u 1280*1024 medju dva Prophet modela je zanimljiva.
Ovoga puta, novi Kyro je brzi od MX kartice i u 16-bita, za razliku od “starog”.
Prophet4500 sada pravi vecu razliku, jer mu se brzina prelaskom u 32-bita nije
bitno smanjila, a sve to zbog TileBasedRendering metoda koji koristi. U 32-bita,
Kyro II je dostojan konkurent GTS kartici. Napomenimo i da je 16-bitni dihter
kod Kyro II kartica dodatno poboljsan te je sada dosta lepsi od onog kod GeForce
kartica. Mozda su delom i za to zasluzna ona dodatna 3 miliona tranzistora.
Unreal Tournament Nikako da se otarasimo UT-a. Koristimo ga naravno zbog poredjenja sa prethodnim
karticama, jer sa njima nije testiran Serious Sam. Klasican Utbench.dem, sa
svim detaljima podesenim na maksimum, osim poznatog Minimum Desired Framerate.
Objasnjenje o nacinu testiranja sa UT-om mozete naci u testu grafickih karti
srednje klase.
Zaista odlicni rezultati za Prophet 4500 karticu, mada napredak nije posebno vidljiv
zasta je zasluzan i sam Unreal Tournament engine. Jos jednom napomenimo da je
u pitanju igra sa manjim brojem poligona, ali i dalje graficki atraktivna, pogotovo
kada se koristi sa Kyro II karticama. Teksture su predivne, kao i efekti u igri,
a S3TC i TileBased Rendering spasavaju malu propusnu moc memorije u visim rezolucijama,
sto je posebno izrazeno u sledecoj tabeli.
U 32-bita, GTS i dalje vodi, osim u poslednje dve rezolucije kada ga Kyro II prestize.
Bitno je primetiti kako TileBased Rendering zaista odradjuje posao – kartica na
brzini 115/115MHz sa SDRAM-om, prestize 200/333MHz karticu sa DDR SDR-om. Neka
neko kaze da cip nije pametno projektovan. Postojanje T&L jedinice bi mu “dalo
krila”. 3DMark 2001 PRO Nove posetioce naseg sajta moram da uputim na prethodne testove grafickih kartica
gde je do detalja objasnjen nacin testiranja kroz 3Dmark, a dat je i kratak opis
ovog prelepog bench-a. Da redovni citaoci nasih testova ne bi bespotrebno “ponavljali
gradivo”, prelazimo odmah na rezultate testa.
Da, nedostatak T&L jedinice je koban po Kyro modele kada je 3Dmark2001 u pitanju.
Sa jako velikim brojem poligona, Kyro tesko moze da se izbori, te do izrazaja
dolaze vise rezolucije i to samo ako ga uporedimo sa GeForce 2 MX-om. High Polygon
Count scena je i dalje bagovita, na nivou prethodne Kyro kartice, sto ni najnoviji
drajveri (zvanicni Hercules drajveri v.7103 od 25. maja) nisu uspeli da “poprave”.
Inace, anomalije u vidu nestajanja nekih poligona su mnogo izrazenije u visim
rezolucijama, ali se pojavljuju samo u HiPoly sceni (vrteska sa zmajevima).
Tile Based Rendering vec od 1280*1024 pocinje da “nadjacava” T&L jer su GeForce
kartice u ovim modovima jako memorijski ogranicene (cak i GTS) te u njima Kyro
II uspeva da zauzme prvo mesto. Evolva Loop demo Evolva je test koji nema mnogo poligona, izvrsava se u 1024*768 @ 32bit a ispunjena
je raznim brdima iza kojih ima jos objekata, te TileBased Rendering dolazi do
izrazaja. Jos kada znamo da su BumpMapping funkcije specijalitet Kyro cipova,
jasno nam je zasto kartice bazirane na njemu dominiraju u ovom testu.
Kyro lako prestize svog konkurenta GeForce 2 MX karticu, a Kyro II GeForce 2 GTS
model. Zanimljivo je i da mape sa neravninama izgledaju dosta drugacije na Kyro
karticama u odnosu na GeForce-ove. Sta je lepse, subjektivan je utisak, ali moram
priznati da mi se ipak vise dopada onaj koji prikazuju Prophet4000 i 4500 modeli.
Isti je slucaj i sa 32-bita. Kyro se odlicno ponasa u igrama gde je iskoriscen
TileBased Rendering a u kojima nema puno poligona. Tako mozete ocekivati da npr.
Giants i Aquanox, zatim Max Payne (iza kojeg stoje ljudi koji su radili 3Dmark)
, Return to Castle Wolfenstein (baziran na Quake 3 engine-u, a koji ima i “nekoliko”
linija koda iz Doom-a 3), Operation Flashpoint i jos neke rade znatno bolje na
Radeon i nVidia karticama. Zakljucak – Prophet 4500, da ili ne? Da li je Prophet4500 dobra kupovina? Svakako, kada uzmemo u obzir cenu (oko 260DM)
koja je dosta niza od cene vrhunskih (Hercules?) GeForce 2 GTS kartica, i shvatimo
da smo za nju dobili prelepi Hercules-ov proizvod cije su performanse negde izmedju
MX i GTS kartica, kao i izmedju Radeon SDR i DDR varijante. Potencijalni kupci
su verovatno oni koji hoce nesto bolje od MX-a (ili hoce da se razlikuju od vecine),
a GTS im je skup. Prophet 4500 mozemo svrstati u vrhunski proizvod, koji je u
klasi novog (misterioznog) Radeon-a LE, koji ce takodje biti na nasem testu. Prophet4500
ima svoje “bubice”, sa kojima se da izaci na kraj, ali ima i svoj identitet. I
na kraju, reci cemo da je ovo dobra kartica, za, kada je Hercules kvalitet u pitanju,
zaista povoljnu cenu. Karticu smo na test dobili ljubaznoscu firme “Sinteh“