Hercules 3D Prophet 4500

Hercules 3D Prophet 4500

Posle Prophet 4000xt, iz Herculesa nam stiže još jedna karta za Kyro čipom na sebi. Ovoga puta to je Prophet 4500 a svakako najznačajnija stvar je novi Kyro II čip koji se nalazi na "proroku"...

    Sadržaj

      Branko Maksimović Zbog cega je najnoviji cip iz Power VR serije (STMicroelectronics & Imagination
      tech.) – Kyro II toliko zanimljiv? U pitanju je naslednik cipa koji je ozbiljno
      uzdrmao odlicnu nVidia-inu poziciju u low-end i srednjoj klasi. Iako je izasao
      mnogo meseci kasnije nego sto je bilo predvidjeno, Kyro je pokazao kako nije
      sve u tehnickim specifikacijama, kako i maleni cip sa svega 15 miliona tranzistora
      (Kyro je imao 12 miliona) moze da se nosi sa ‘tehnicki mocnijom’ i po izradi
      komplikovanijom konkurencijom. Ostavljajuci novine za pravu sledecu generaciju,
      STM i Imagination tech. izbacuju Kyro II, ubrzanu i neznatno doteranu varijantu
      svog prethodnog cipa. Da se ne radi samo o obicnoj “ultri”, pokazace i rezultati
      koje cete, naravno videti na sledecim stranicama.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Najavljeni Kyro III ce verovatno biti dobar konkurent i Radeon
      SE i GeForce 2 Ultra modelima, pogotovo ako znamo da ce njegova cena biti “tradicionalno”
      niska. Uz T&L, podrsku za DDR i razne memorijske i Z-buffer trikove, misljenja
      sam da ce sledeci Kyro zaista imati odlicanu prodju na trzistu, posebno ako
      bude isao na “rat cena”. U medjuvremenu, proizvodnja Kyro i Kyro II cipova je
      jevtinija cak i od proizvodnje nv11 (GeForce 2 MX) GPU-ova. Broj skart primeraka
      skoro da ne postoji jer je tehnologija proizvodnje je vec dovoljno razradjena.
      Proizvodjaci tako imaju vrlo primamljivu ponudu – SDRAM je smesno jevtin, kao
      i sam Kyro II cip, sto je recept za proizvod sa vise nego dobrim odnosom cena/performanse.
      Jedini “problem” koji mozda postoji je da se ti isti proizvodjaci pomalo boje
      ‘nVidia-ine reakcije’ – tesko da bi im se dopalo da neko u ponudi ima performantniji
      model za manje para (a koji nije njihov, naravno). Hercules je, ipak, njihov
      strateski partner, i ne cudi da je sebi “dozvolio” ovakav izlet. Tehnicke specifikacije
      smo jos jednom preuzeli od Hercules-a i one su:

      TECHNICAL SPECIFICATIONS

      Graphics processor
      KyroII – 4500

      Amount and type of memory
      64MB SDR RAM

      Memory Interface
      128-bit

      Memory clock speed
      175MHz

      Core clock speed
      175MHz

      Bus
      AGP

      RAMDAC/Pixel Cycle
      300MHz

      Supported API(s)
      DirectX® & OpenGL®

      MAXIMUM 2D AND 3D RESOLUTION

      Resolution
      Refresh rate in 32-bit

      640X480
      Up to 120 Hz

      800X600
      Up to 120 Hz

      1024X768
      Up to 120 Hz

      1152X864
      Up to 120 Hz

      1280X1024
      Up to 120 Hz

      1600X1200
      Up to 95Hz

      1920X1440
      Up to 75Hz

      Ono sto nije navedeno to je brzina procesora i memorije – 175MHz. Proizvodi PowerVR
      generacije su cesto uporedjivani sa 3dfx-ovim cipovima. Jos jedna zajednicka stvar
      im je sinhroni rad memorije i core-a. Kyro II takodje poseduje TileBased Rendering
      za koji vec svi znaju sta je, te se necemo ponavljati. Ako je neko slucajno preskocio
      prethodne testove sa karticama izradjenim oko Kyro cipova, neka pogleda u video
      sekciji na nasem sajtu. Verujem da smo se Bozza i moja malenkost potrudili da
      objasnimo tehnologiju rada ovih cipova.

      Hercules – dizajn (ni)je bitan
      Guillemont-Hercules proizvod je prepoznatiljiv po prelepim pakovanjima,
      kvalitetnim knjizicama, CD-om i raznim nalepnicama i to ni ovog puta nije izostalo.
      Na slikama mozete videti njihovo nesto vece i kvalitetnije pakovanje uz koje
      dolazi identican CD kao i uz Prophet4000xt, drajveri verzije 7.89, koje smo
      i koristili.

      <Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Da li volite da Vasa kartica pored brzine i kvaliteta bude fizicki lepa? Doslo
      je vreme da dizajn prodaje i komponente koje stoje unutar racunara, a Hercules
      je prvi poceo sa proizvodnjom ovakvih kartica. Tu je dakle cooler slican Thermal
      Take-ovom BlueOrb-u postavljen preko malenog Kyro II cipa, Samsung memorija od
      5 ns koja odgovara brzinama od 200MHz. Samsung memorija je kvalitetnija te se
      uvek moze ici i preko odgovarajuce brzine. Izrada je na standardno visokom nivou,
      kvalitet stampe je odlican a kondenzatora skori i da nema – Kyro II vuce samo
      4W snage. Kartica radi u AGP 2X ili 4X modu, ali je naravno ‘jumperless’.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Instalacija je protekla uz veliki broj problema – identicne smo imali i sa prethodnim
      Kyro karticama, a vidimo da nismo jedini posto su forumi puni pitanja vlasnika
      o tome kako je pravilno instalirati. No, mislim da ce svako ko i malo vise zna
      o hardveru uspeti da se snadje – ne instalira se kartica svaki dan. Drajveri i
      podesavanja su identicni kao i kod Prophet 4000xt kartice, te ih ovde necemo bespotrebno
      ponavljati.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Kyro II kao i Kyro cip, radi skoro na granici svojih mogucnosti te nije pogodan
      za overclock. Secam se kako je AMD K5 na 133MHz nekada bilo nemoguce overklokovati,
      dok se Intel lako dao ubrzati barem za 20-30%. Memorija je verovatno sposobna
      za rad i do 220MHz, ali ju je moguce ubrzati samo sinhrono sa procesorom, koji
      pokazuje znake nestabilnosti cak i na 190/190MHz. Ubrzanje koje tada donosi je
      minimalno, i uz smanjenu stabilnost, tesko da ce vas usreciti.

      Specifikacije sistema Naravno, nas sistem nije menjan radi verodostojnog poredjenja sa prethodnim
      modelima. Poredili smo novu Kyro II karticu sa Microstar-ovim GeForce 2 MX-om,
      koji spada u prosecne kartice sa ovim vise nego popularnim cipom, Microstar
      GeForce 2 GTS karticom, jednom od boljih GTS kartica, kao i sa Hercules Prophet
      4000xt modelom.
      Test sistem – Windows Millenium

      CPU

      AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz) with FOP32

      Maticna ploca

      Abit KT7 (4Way, Turbo za memoriju, CAS 2, Disabled
      AGP 4x, Fastwrites) software VIA 4in1 ver. 4.29v – powered by Eurocase
      300W

      Memorija

      256MB PC133 NCP SDRAM

      Video-karte

      nVidia GeForce 2MX MSI StarForce 816 32MB 128-bit SDR
      – drajveri Detonator 10.80 NVidia GeForce 2 GTS MSI StarForce 815 32MB 128-bit DDR – drajveri Detonator
      10.80 Hercules Prophet 4000XT Power VR ‘Kyro’ 32MB 128-bit SDR – drajveri 7.89
      Hercules Hercules Prophet 4500 Power VR ‘Kyro II’ 64MB 128-bit SDR – drajveri 7.89
      Hercules

      Monitor

      Samsung SyncMaster 900NF

      Hard-disk

      Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100

      DVD

      Pioneer 116 DVD-ROM

      Igre/Bench programi

      idSoftware Quake III Arena 1.17 Evolva Loop Demo (shareware) GT Interactive Unreal Tournament (out of the box) MadOnion 3Dmark2001 Pro

      Komentar o kartici
      300 Mhz RAMDAC je omogucio jos bolji kolorit i ostrinu kod Kyro II modela.
      Moze se slobodno reci da je desktop na nivou Hercules Prophet II kartice, bazirane
      na GeForce 2 GTS-u. I Ati je odlucio da pocne sa prodajom svojih cipova drugim
      proizvodjacima, pa cemo videti koliko je njegov kvalitet slike zavisi od samog
      Rage cipa a koliko od toga sto Ati jednostavno pravi kvalitetne kartice. Mozda
      cemo jednom na testu imati Prophet Radeon karticu, ko zna? Mislim da bi i Matrox-u
      bilo pametno da uradi istu stvar. Da ne bi samo probali i testirali karticu u igrama, pogledali smo kakve 2D brzinske
      mogucnosti imaju neki modeli. Probali smo Prophet-a i u radu sa Photoshop-om,
      verzija 6.01. Resize-ovanje Bozzinog medveda (Bear) je MSI GeForce 2MX kartica
      odradila za 195 s, Prophet4500 za 244 sekunde a novi GeForce 3 koji je u toku
      spremanja testa bio u masini za SAMO 108 sekundi!!! Necemo Vam jos otkriti koji
      je to GeForce 3, ali tek da znate da je u pitanju YU premijera, i da je to jedna
      od najlepsih i najopremljenijih GeForce 3 kartica. GeForce 3 kartica je priblizno
      2.5 puta brze odradila Photoshop test nego Ati, a to sigurno nesto znaci, pa
      neka nam “zli jezici” ponovo pocnu sa pricama o tome kako nVidia ima los 2D
      kvalitet i brzinu. Da se vratimo na Photoshop test. U pitanju je resize slike
      sa pocetne na 66.17*100 cm uz povecavanje dpi vrednosti na 300 (sto i jeste
      zahtevni deo cele operacije). Neverovatno je da je Ati kartici potrebno jos
      vise vremena od MX modela, kao sto mozete videti u Bozzinom testu KT7E ploce.
      Igre koje smo probali su NeedForSpeed V, Collin McRae 2, Black&White i jos neke
      (uz one sa testa) i sve se ponasaju i izgledaju isto kao i na Kyro I kartici (Prophet
      4000xt) uz primetnu brzinsku razliku u korist novog Kyro-a. DVD playeri – WinDVD i Power DVD rade za nijansu lepse sa nVidia karticama. Cini
      mi se da je ‘zrnasta struktura’ kada je mpeg 2 prikazan, vise izrazena nego kod
      referentnog GeForce-a. Treba li napomenuti da kod Rage 128 i novijih Ati kartica
      ‘zrnasta struktura’ ne postoji – kada gledate mpeg 2 tj. DVD film identicno je
      kao i da gledate kroz dobro oprano staklo.

      Quake III
      Stari dobri prijatelj ljudi koji se bave bench-ovanjem, Quake 3, i dalje je sa
      nama. Ponovo smo karticu propustili kroz demo001, verzija igre je pointrelease
      1.17 koja donosi bolju podrsku za 3Dnow!, SSE i T&L . Koristimo ga zbog toga sto
      je dobrano muci CPU i memoriju kao i graficku kartu. Serious Sam ne koristimo
      iz razloga sto su prethodne kartice sa kojim ga poredimo nedostupne, te ne mozemo
      da “doradimo” celu paletu testova, tj. dopunimo je bench-om ove igre. Nije zgoreg da ponovimo kako testiramo kartice kroz Quake. Korsten je default
      HighQuality mod uz menjanje rezolucija i paleta boja, vertikalna sinhronizacija
      je iskljucena i u drajverima, a takodje i u igri jer Quake engine nekada pristupa
      direktno registry bazi i sam menja ono sto je u drajverima. Ukljuceni su: ‘marks
      on walls’, ‘ejecting brass’, ‘dynamic lights’, ‘identify target’, i ‘high guality
      sky’. Teksture i geometrija su na cetvrtom, najzahtevnijem nivou, kao i r_texturemode
      koji je podesen na linear_mipmap_linear – a teksture, color depth u 16-bit-a kada
      je testirano u 16-bit-a, i u 32-bitne vrednosti kada je testirano u 32-bit-a.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Dobra startna pozicija Kyro II kartice, mada smo ocekivali veci napredak u odnosu
      na prethodni Kyro cip. Razlika u 1280*1024 medju dva Prophet modela je zanimljiva.
      Ovoga puta, novi Kyro je brzi od MX kartice i u 16-bita, za razliku od “starog”.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Prophet4500 sada pravi vecu razliku, jer mu se brzina prelaskom u 32-bita nije
      bitno smanjila, a sve to zbog TileBasedRendering metoda koji koristi. U 32-bita,
      Kyro II je dostojan konkurent GTS kartici. Napomenimo i da je 16-bitni dihter
      kod Kyro II kartica dodatno poboljsan te je sada dosta lepsi od onog kod GeForce
      kartica. Mozda su delom i za to zasluzna ona dodatna 3 miliona tranzistora.

      Unreal Tournament Nikako da se otarasimo UT-a. Koristimo ga naravno zbog poredjenja sa prethodnim
      karticama, jer sa njima nije testiran Serious Sam. Klasican Utbench.dem, sa
      svim detaljima podesenim na maksimum, osim poznatog Minimum Desired Framerate.
      Objasnjenje o nacinu testiranja sa UT-om mozete naci u testu grafickih karti
      srednje klase.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Zaista odlicni rezultati za Prophet 4500 karticu, mada napredak nije posebno vidljiv
      zasta je zasluzan i sam Unreal Tournament engine. Jos jednom napomenimo da je
      u pitanju igra sa manjim brojem poligona, ali i dalje graficki atraktivna, pogotovo
      kada se koristi sa Kyro II karticama. Teksture su predivne, kao i efekti u igri,
      a S3TC i TileBased Rendering spasavaju malu propusnu moc memorije u visim rezolucijama,
      sto je posebno izrazeno u sledecoj tabeli.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      U 32-bita, GTS i dalje vodi, osim u poslednje dve rezolucije kada ga Kyro II prestize.
      Bitno je primetiti kako TileBased Rendering zaista odradjuje posao – kartica na
      brzini 115/115MHz sa SDRAM-om, prestize 200/333MHz karticu sa DDR SDR-om. Neka
      neko kaze da cip nije pametno projektovan. Postojanje T&L jedinice bi mu “dalo
      krila”. 3DMark 2001 PRO Nove posetioce naseg sajta moram da uputim na prethodne testove grafickih kartica
      gde je do detalja objasnjen nacin testiranja kroz 3Dmark, a dat je i kratak opis
      ovog prelepog bench-a. Da redovni citaoci nasih testova ne bi bespotrebno “ponavljali
      gradivo”, prelazimo odmah na rezultate testa.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Da, nedostatak T&L jedinice je koban po Kyro modele kada je 3Dmark2001 u pitanju.
      Sa jako velikim brojem poligona, Kyro tesko moze da se izbori, te do izrazaja
      dolaze vise rezolucije i to samo ako ga uporedimo sa GeForce 2 MX-om. High Polygon
      Count scena je i dalje bagovita, na nivou prethodne Kyro kartice, sto ni najnoviji
      drajveri (zvanicni Hercules drajveri v.7103 od 25. maja) nisu uspeli da “poprave”.
      Inace, anomalije u vidu nestajanja nekih poligona su mnogo izrazenije u visim
      rezolucijama, ali se pojavljuju samo u HiPoly sceni (vrteska sa zmajevima).

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Tile Based Rendering vec od 1280*1024 pocinje da “nadjacava” T&L jer su GeForce
      kartice u ovim modovima jako memorijski ogranicene (cak i GTS) te u njima Kyro
      II uspeva da zauzme prvo mesto. Evolva Loop demo Evolva je test koji nema mnogo poligona, izvrsava se u 1024*768 @ 32bit a ispunjena
      je raznim brdima iza kojih ima jos objekata, te TileBased Rendering dolazi do
      izrazaja. Jos kada znamo da su BumpMapping funkcije specijalitet Kyro cipova,
      jasno nam je zasto kartice bazirane na njemu dominiraju u ovom testu.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Kyro lako prestize svog konkurenta GeForce 2 MX karticu, a Kyro II GeForce 2 GTS
      model. Zanimljivo je i da mape sa neravninama izgledaju dosta drugacije na Kyro
      karticama u odnosu na GeForce-ove. Sta je lepse, subjektivan je utisak, ali moram
      priznati da mi se ipak vise dopada onaj koji prikazuju Prophet4000 i 4500 modeli.

      Testovi graficke kartice Hercules 3D Prophet 4500

      Isti je slucaj i sa 32-bita. Kyro se odlicno ponasa u igrama gde je iskoriscen
      TileBased Rendering a u kojima nema puno poligona. Tako mozete ocekivati da npr.
      Giants i Aquanox, zatim Max Payne (iza kojeg stoje ljudi koji su radili 3Dmark)
      , Return to Castle Wolfenstein (baziran na Quake 3 engine-u, a koji ima i “nekoliko”
      linija koda iz Doom-a 3), Operation Flashpoint i jos neke rade znatno bolje na
      Radeon i nVidia karticama. Zakljucak – Prophet 4500, da ili ne? Da li je Prophet4500 dobra kupovina? Svakako, kada uzmemo u obzir cenu (oko 260DM)
      koja je dosta niza od cene vrhunskih (Hercules?) GeForce 2 GTS kartica, i shvatimo
      da smo za nju dobili prelepi Hercules-ov proizvod cije su performanse negde izmedju
      MX i GTS kartica, kao i izmedju Radeon SDR i DDR varijante. Potencijalni kupci
      su verovatno oni koji hoce nesto bolje od MX-a (ili hoce da se razlikuju od vecine),
      a GTS im je skup. Prophet 4500 mozemo svrstati u vrhunski proizvod, koji je u
      klasi novog (misterioznog) Radeon-a LE, koji ce takodje biti na nasem testu. Prophet4500
      ima svoje “bubice”, sa kojima se da izaci na kraj, ali ima i svoj identitet. I
      na kraju, reci cemo da je ovo dobra kartica, za, kada je Hercules kvalitet u pitanju,
      zaista povoljnu cenu. Karticu smo na test dobili ljubaznoscu firme “Sinteh

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test