Branko Maksimović
HIS Radeon HD2900 ProUvod AMD ATI Radeon HD2900 Pro je grafička kartica bazirana na referentnom dizajnu modela HD2900 XT, što znači da ćete ih na prvi pogled teško razlikovati. Zapravo, i ispod haube su svih 320 stream procesora i 512-bitna memorijska magistrala – aktivni, a jedina razlika u odnosu na jačeg brata su niže radne učestanosti. Radeon HD 2900 Pro radi na taktu od 600 MHz za jezgro (743 MHz je kod HD2900 XT modela), dok je memorija sa 1656 MHz usporena na 1584 MHz (klokovi kod HIS modela su malčice drugačiji). To znači da je Radeon HD2900 Pro tek nekih 10% do 12% sporiji i to u situacijama kada CPU ne predstavlja usko grlo. Radeon HD2900 Pro je još uvek atraktivna kupovina, jer po ceni koja je sada manja od većine Radeon HD3870 modela, dobijate bržu karticu, bar ako je overklokujete za fantastičnih 250+ MHz za jezgro i memoriju i ne plašite se nešto veće potrošnje koji R600 ima u odnosu na RV650.
Odlična vest za potencijalne kupce je i ta što Radeon HD2900 Pro nije baziran na drugačijem PCB-u niti se kod ovih kartica koriste lošiji primerci R600 čipa. To su jednostavno spremni Radeon HD2900 XT akceleratori koji su, možda i naknadno “oboreni” na Pro frekvencije. HIS Radeon HD2900 Pro je zapravo prva Radeon HD2900 Pro kartica koju smo testirali, ali test nismo objavili ranije zbog aktuelnosti modela HD3870, HD3850 i HD3870X2, koji su imali prednost. Međutim i sada nije kasno da se pogleda kako ovaj model može da se uporedi sa modelima iz svoje generacije, koji su i dalje aktuelni na domaćem tržištu. O Radeon HD2900 XT akceleratorima, R600 čipu i njegovoj arhitekturi smo zaista dosta puta pisali, pa nas u ovom trenutku zanimaju samo rezultati. Ali pre toga, pogledajmo ko se to takmiči…
Kartica na testu – HIS Radeon HD2900 Pro
Kompletna verzija benchmark aplikacije CyberLink PowerDVD 6 sa podrškom za sedmokanalni audio, našla se u kutiji, a umesto igara, tu je *opet* vaučer sa nazivom “Half Life 2 “The Black Box” Edition”, a koji kupcu ove kartice daje pravo na besplatne igre Half Life 2, Half Life Episode Two, Team Fortress 2 i Postal koje možete preuzeti preko Steam-a servisa. Od “hardverskih” propratnih elemenata ćemo pomenuti Crossfire mostić, S-Video u S-Video i kompozitni konektore (x2), dva DVI-VGA adaptera, jedan DVI-HDMI konvertor i jedan S-Video u komponentni adapter. Naravno, tu je uputstvo za instalaciju hardvera i softvera, kao i CD sa drajverima.
HIS Radeon HD2900 Pro je na prvi i drugi pogled impresivna video kartica koja dosta liči na svog prethodnika – Radeon X1950 XTX, od koga je nešto veća i masivnija. Pa ipak, po dužini je negde između GeForce 8600 GTS i GTX akceleratora (GTS je dugačak 22.8 cm, HD2900 XT 24 cm, dok je GeForce 8800 GTX dug “impresivnih” 26.7 cm). Kartica poseduje dva Dual Link DVI-D adaptera, a na samom PCB-u se, za razliku od modela HD2900 XT ne može primetiti RageTheater 200 koder čip. Sam R600 GPU je postavljen pod uglom od 45 stepeni, što obezbeđuje bolji I/O pad layout za vodove ka memorijskim čipovima. I na kraju, Radeon HD2900 Pro i jeste fizički identičan modelu HD2900 XT – uostalom, to su iste kartice, s tim što je Pro varijanta tek nešto sporija out of the box.
Oko GPU-a je smešteno osam memorijskih čipova sa osnovne strane i na “poleđini”. Svaki od čipova ima kapacitet od svega 32MB, zbog čega je bilo potrebno karticu opskrbiti sa čak 16 čipova. Ove Hynix FP-11 GDDR3 čipove možemo videti na najvećem broju GeForce 8800GTS kartica sa 320MB memorije i čini se da je jeftinija od 64MB čipova kompanije Samsung koji imaju istu latenciju. Hynix-ovi čipovi su se pokazali kao veoma dobri za overkloking, a proizvode se u veoma velikim serijama, što je jako bitno AMD-u i partnerima, ako žele da zadrže najavljenu cenu od 400 dolara (360-370 evra) za trenutno najjači Radeon akcelerator. Verujemo da će neki od partnera ponuditi i model sa 64MB čipovima, što će količinu VRAM-a podići na 1 GB. Možda ne odmah, ali u perspektivi je to vrlo verovatno. Masivni dual-slot kuler se sastoji od osnovnog heat-sinka, načinjenog od bakra, koji ima i dve toplotne cevi, dodatnog aluminijumskog heat-spreader-a koji je ofarban u crveno radi efektivnijeg (all-red) izgleda same kartice, poluprovidnog plastičnog kućišta, ventilatora i pločice koja se nalazi na poleđini kartice. Osnovni bakarni heat-sink naleže na GPU čija je osetljiva površina (koja nema sopstveni heat-spreader kao moderni sistemski procesori) zaštićena metalnim rubom koji ga okružuje. Naravno, sama dodirna površina je vrlo dobro finiširana. Ovaj, najteži deo kulera poseduje i niz od 32 listića kroz koje prolaze toplotne cevi – jedan deo je iznad mesta na kome profil dodiruje GPU,a drugi je smešten nazad prema video izlazima, suprotno od pozicije ventilatora.
Aluminijumski profil prekriva memorijske čipove i na mestima gde ih dodiruje ima postavljene termalne žvake. Smatramo da je sve to moglo i bolje, no, temperatura bi bila niža tek nekoliko stepeni, što nije dovoljno ako znamo da se kartica svejedno dosta zagreva. Ventilator je promera 75 milimetara i u 2D režimu nije previše bučan. Ipak, čim kartica pređe u 3D mod, ventilator ubrzava, a nakon malo “akcije” počinje i da se “dere” kao nijedna kartica koju smo testirali do sada. Zbog toga vam preporučujemo da joj obezbedite (mnogo) provetrenije kućište i klimatizovanu prostoriju. Ovo je, ipak, sample primerak kartice pa verujemo da će partneri ponuditi tiše hlađenje. Plastično kućište je jarko crvene boje sa motivima vatre po sredini, koji podsećaju na tribal radove kakve viđamo na modovanim automobilima ili, jednostavno, vatru. Iako nije najbrža, HIS Radeon HD2900 Pro se svakako greje tokom rada, mada je izvesno da se zagreva nešto manje od jačeg brata. U svakom slučaju, kuler na Radeon HD2900 Pro kartici sa testa je efikasniji od onog kod prethodnog modela, jer R600 disipira znatno više toplotne energije nego stari R580 GPU, ali je vruć ako ga uporedimo sa znatno modernijim RV670 čipovima, koji čak rade i na višim učestanostima. Sa druge strane kartice se nalazi metalni “osigurač” koji prekriva memorijske čipove i čini da se 12-slojni PCB ne savija usled prisustva masivnog i veoma pripijenog dual-slot kulera, koji je teži čak i od onog koji se nalazi na najvećem broju GeForce 8800 GTX akceleratora.
Naponsku jedinicu, koja je samo na prvi pogled slična onoj kod Radeon X1950 XTX, a identična onoj kod HD2900 XT modela, čine potpuno digitalni naponski regulatori PWM tipa (Pulse Width Modulation), koji, za razliku od klasičnih elektrolitskih kondenzatora, obezbeđuju stabilniji rad, preciznije i konzistentnije napajanje, duži radni vek, otpornost na visoke temperature i manji noise. Konkretno, na Radeon HD2900 Pro akceleratoru nalazimo jedan veliki digitalni PWM čip sa oznakom PA1314NL, zatim PA1312NL, koji je nešto manji, kao i mali PWM čip sa oznakom PA0511. Osim ovih čipova, na PCB-u zatičemo ogroman broj rezistora i mikrokontrolera, koji su uredno smešteni ispred i iza “zida” koji čine PWM čipovi. HIS-ov HD2900 Pro je referentna kartica i stiže sa dva konektora za eksterno napajanje. Jedan ima 6 (2×3) pinova, a drugi 8 (2×4). I dok su šestopinski PCI-E 16x konektori postali regularna pojava na iole boljim napajanjima, 8-pinska su i dalje jako retka. Problem je u tome što je za legalan overkloking neophodno napajanje koje ima 8-pinski power konektor, iako će kartica na default-u normalno raditi i kada se priključe dva već standardna 6-pinska konektora. Kartica u određenim situacijama (kada se overklokuje) može da “povuče” i do 220W, ali će u realnom radu pod opterećenjem zahtevati tek nekih 20-ak W više nego GeForce 8800 GTX (oko 190W) odnosno tek nešto malo više nego GeForce 8800 GTX. Radne frekvencije kod HIS Radeon HD2900 Pro kartice su, u 3D režimu 602 MHz za R600 jezgro i 1600 MHz za memoriju. Na ovim frekvencijama, napon jezgra je 1.14V, što je za 0.04V manje nego kod Radeona HD2900 XT, kod koga GPU radi na 150 MHz višem kloku. Memorija je sporija za 50 MHz. U 2D režimu, ventilator je nešto tiši, a kartica radi na 504 / 1026 MHz uz radni napon GPU-a od 1.07V, kao i u slučaju Radeon HD2900 XT modela. Temperature koje kartica postiže u 2D režimu u CoolerMaster Stacker 832 kućištu sa pasivno hlađenom ASUS P5K Premium pločom kreću se oko 60 stepeni u idle-u, odnosno oko 74 do 78 stepeni tokom dužeg 3D opterećenja (kada ventilator već postaje nesnosno bučan). Ipak, mislimo da bi u pravim igračkim kućištima, ova kartica radila nešto hladnije glave i, što je još bitnije, dosta tiše…
Svaka Radeon HD kartica poseduje po dva Dual Link DVI izlaza koji imaju on-GPU podršku za ASIC i integrisane TMDS transmitere. Konkurentska rešenja (GeForce) poseduju eksternu, tzv CryptoROM ASIC logiku koja je tu da bi kartica mogla da dobije HDCP sertifikat, a neophodna je i video output logika koja bi kontrolisala novi HDMI standard. R6xx serija čipova ima integrisan i potpuno HDCP komplementaran key-set koji partnere oslobađa od integracije eksternih rešenja (time se smanjuje proizvodna cena kartica i dobija “čistiji” layout). Pošto Radeon HD2000 familija GPU-ova podržava i audio i video signal, logično je i prisustvo univerzalnog konektora kakav je HDMI. HDMI verzije 1.2 podržava rezolucije do 2560 x 2048 piksela (dakle, čak se i Dual Link odnosno XHD rezolucije mogu ostvariti preko HDMI konekcije), kao i audio signal do uz maksimalnu specifikaciju: 32kHz, 44.1kHz, 48kHz 16-bit PCM stereo i AC3 (5.1) kompresovani multi-channel audio kakav je Dolby Digital ili DTS.
Postojeći audio drajver se instalira zajedno uz grafički, a unutar OS-a može da se bira koja će aplikacija koristiti koji video čip (integrisani ili discreete zvuk, naravno, možete i disable-ovati). I dalje nam nije jasno da li AMD planira da ovaj zvuk podrži neku verziju aktuelnih EAX standarda za pozicioniranje zvuka (3D zvuk), ali je većina standarda neophodnih za reprodukciju DVD, HD-DVD i Blu-Ray formata podržana. U Windows-u XP, Radeon HD2000 koristi AMD-ov drajver, dok se unutar Windows Vista OS-a aktivira Microsoft-ov UAA driver (universal audio architecture driver). Ipak, smatramo da će većina zahtevnih korisnika na kartici kakav je Radeon HD2900 XT koristiti eksterne audio solucije. Integrisani audio na grafičkoj kartici je daleko bitniji u nižim cenovnim klasama, a pogotovo u entry-level segmentu i na notebook tržištu.
HIS Radeon HD2900 Pro kartica je radila besprekorno stabilno, bez obzira na male dimenzije i neprovetrenost kućišta. Overclocking
Koliko možete ubrzati Radeon HD2900 Pro? Naravno, frekvenciju modela HD2900 XT ćete uvek moći da dostignete, a to je čak 150 MHz preko standardne vrednosti. Međutim, jezgro se može ubrzati do fantastičnih 835 MHz, a memorija na 1870 MHz, što je zaista sjajan rezultat, s obzirom na to da su tada performanse u visokim rezolucijama solidno više čak i od Radeon HD3870 modela.
Test Setup PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
Intel Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB
Matična ploča
ASUS P5K Premium Black Pearl 18th Anniversary Edition
Memorija
2 x 1Gb Geil PC2-8500 1066GHz @1200MHz 2.25V
Hard Disk
Samsung SpinPoint SATA II, 320 GB, 16MB Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB
Video Karte
Radeon HD3870 (512MB GDDR4) – Catalyst 7.11b MSI NX8800 GT OC (512MB DDR3) – Forceware 169.04 Sapphire Radeon HD2900 XT (512MB GDDR4) – Catalyst 7.9
Monitor
Samsung SyncMaster 244T / 245T
Cooling, Case, PSU
CoolerMaster GeminII CoolerMaster Stacker 832 CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified
DVD uređaj
Pioneer DVR-112L
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 (optimized for performance) Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
3D Mark 05 Pro 1.2.0
3D Mark 06
SPECORG SpecVIEW Perf 9
Doom 3
Quake 4
Prey
Company of Heroes 1.3
Battlefield 2142
Unreal Tournament 3
Call of Duty 2
Call of Duty 4: Modern Warfare
Half Life 2: Episode Two
FarCry v1.4
Crysis Demo
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Need For Speed: Carbon
X3 Reunion Demo Benchmark
World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R
F.E.A.R 1.08
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen. Nadamo se da će vam naredne 33 tabele pomoći u sagledavanju performansi ove kartice…
FutureMark 3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su solidno zahtevni, karakteriše ih veliki broj poligona koji opterećuje shader jedinicu, kompleksni efekti (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog trikovi (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing filtera.
FutureMark 3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih još veći broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
SpecORG SpecVIEW Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5 miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja. Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori, simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri miliona osnovnih linija.
Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine razvijen na bazi Quake 3 koda i prerađenog za Direct3D API. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle efekti i dim izuzetni, pogotovo kada imamo u vidu period kada se igra pojavila. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati karticu u rangu sa, recimo, GeForce 7900 GTX ili Radeon X1950 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija “optimize for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju možda i najlepša WWII igra do sada (ako izuzmemo novi Medal of Honor Airborne i Call of Duty 3 koji se pojavio samo na konzolama).
Call of Duty 4: Modern Warfare
Za razliku od prethodnika, Call of Duty 4: Modern Warfare igrača postavlja u okršaje novijih datuma. Baziran je na unapređenom “motoru” svojih prethodnika, posebno verzije iz trećeg dela, koji se pojavio isključivo u verziji za Xbox360 konzolu. Iako smatramo da bi rezultati koje daje sa današnjim hardverom (kraj 2007. godine) mogli biti veći, ipak je u pitanju dobro optimizovana igra: broj detalja odnosno dešavanja u sceni u svakom trenutku je fantastično veliki, bilo da su u pitanju sitnice poput mapiranja neravnina, bloom i HDR efekti, dinamičke senke i osvetljenja, efekti eksplozija i dima ili sveprisutni depth-of-field tokom zumiranja. U igri svaki metak prolazi kroz materijale kroz koje bi prošao i u realnoj borbi (drvo, staklo, tanak metal), uz adekvatno usporenje i izmenu pravca. Igra koristi isključivo DirectX 9.0c, odnosno Shader Model 3.0, a u verzijama za Xbox360 i PlayStation 3 izgleda kao i sa maksimumom detalja na PC-ju, kako smo je i mi testirali. Pogledajmo rezultate:
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest koristimo kod kartica koje imaju bar ili više od 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen, svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4, koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk, AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, uz Call of Duty 2, jedan od najlepših FPS-ova, čak i nakon 18 meseci od pojavljivanja. Za ljubitelje pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta, na najtežem nivou! Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura, što znači da je Ultra Quality korišten samo pri testiranju kartica koje imaju bar 512 MB memorije.
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a (kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan, a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje iz konzole), već High Quality mod.
X3: Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru, u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani, raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi, magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa.
Company of Heroes 1.3
Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of Heroes, koristi posebni next-gen engine koji Relic naziva “Essence Engine”. Ovaj engine podr žava sve nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke, a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Takođe, igra se obilato oslanja na napredne shader rutine, ali i licenciranu Havoc fiziku, a pojedini objekti su destruktabilni, što donekle važi i za teren. Kao i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u i vidi:
World in Conflict
Druga real-time strategija u našem test-suite-u, World in Conflict, verovatno je i dalje najimpresivnija RTS igra koja je izašla na PC tržište. Bazirana je na novom Direct3D “endžinu” koji podržava čitav spisak novih efekata kakve smo do sada viđali samo u, po pravilu najinovativnijim FPS igrama. Dakle, tu su HDR, bloom i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke, destruktabilni teren i adekvatni view-sight, paralax i normal mapping, depth of field i čitav niz drugih filmskih postprocessing efekata . Naravno, mi smo testirali sa maksimalnim nivoom detalja:
Battlefield 2142
Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom. Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping, dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.). Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo rezultate:
Unreal Tournament 3 Demo
Unreal Engine 3 je najpopularniji “motor” koji koristi poslednje dve generacije DirectX API-ja i pored CryEngine 2, predstavlja trenutni “vrh ponude” kad je igračka industrija u pitanju. Nema potrebe da nabrajamo šta sve podržava, samo ćemo pomenuti neke prelepe naslove koje ste verovatno već videli ili igrali: Bioshock, Rainbow Six: Vegas, Medal of Honor: Airborne, BlackSite: Area 51, Gears of War, Mass Effect, Stranglehold i plejada drugih igara koje su već izašle u verzijama za Xbox 360 ili su u najavi… Demo Unreal Tournament 3 igre ne omogućava maksimalan već samo visok nivo detalja kad su u pitanju teksture, međutim, i ovo je dovoljno zahtevno da i najnovije grafičke kartice stavi na muke.
Far Cry v1.4
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model 3.0, ali smo, kao i kod Splinter Cell Chaos Theory, ovoga puta, aktivirali HDR. Ovu igru ćemo “izbaciti” kada se na našem testu pojavi prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Crysis Benchmark
Šta reći o najdetaljnijoj, grafički najimpresivnijoj igri i najzahtevnijoj igri današnjice. U odnosu na Call of Duty 4 ili bilo koju drugu igru koja vam može pasti na pamet – Crysis je bar za dva koplja iznad. Čak i na GeForce 8800 Ultra karticama i Quad Core mašinama, prosečan frame-rate iznosi dvadesetak frejmova po sekundi, u iole višim rezolucijama. Mi smo testirali kroz standardni GPU benchmark i to uz trik koji nam omogućava da “DX10-only” efekte vidimo i u DX9 okruženju. Najbolji opis ove igre zvuči otprilike ovako: koliko je FarCry tehnički ispred Duke Nukem 3D (ili bolje rečeno 2.5D) igre, toliko je Crysis ispred svog pomenutog prethodnika.
Half Life 2: Episode Two
Treća epizoda Half Life 2 priče, odnosno četvrto poglavlje priče o “Frimenu protiv korumpiranih vanzemaljaca”. Source Engine je bolji nego ikad, ali se već vidi da počinje da gubi korak sa Unreal 3, a pogotovo Crytek tehnologijom. No, poslednji build ipak ima svoje lepe osobine: broj pixel shader efekata je veći, a teksture i objekti su detaljniji. Na pravi način su dodati i efekti poput motion blur i depth of field-a, novi particle sistem omogućava bolje efekte varnica i vatre, a sistem osvetljenja i senčenja je realniji (dostigao je nivo igre Doom 3 i Quake 4). Alpha teksture (ograda, trava, drveće, šine) kojih ima u velikim količinama, sada imaju obavezno napredno filtriranje, pa izgledaju znatno bolje u odnosu na iste iz prethodnih epizoda. I fizika je znatno poboljšana, mada u ovom aspektu ni inicijalni Half Life 2 nije zaostajao. Druga epizoda donosi i multi-core podršku, a sama igra je jako dobro optimizovana.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
S.T.A.L.K.E.R Ova pomalo bagovita igra, nakon dugog perioda razvoja, stiže na PC mašine širom sveta. Neke je razočarala, ali je činjenica da predsavlja popriličan stres za mašinu, a pogotovo grafičku karticu. Koristi napredne Shader Model 3.0 “efekte”, ali se izrazito oslanja i na klasičan multitexturing i fiksne funkcije (nije ni čudo, jer je razvoj na igri počeo kada je DirectX 7 bio aktuelan). Mi smo tesitrali sa maksimalnim nivoom detalja dostupnim iz same igre. Testiranje obavljamo fraps-om, nakon čega dajemo prosečan framerate tokom prvih 30 sekundi trčanja, a test lokacija je deo mape sa samog početka igre.
The Elder Scrolls IV: Oblivion
O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a (koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno, te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće.
Need For Speed: Carbon
A za sve ljubitelje Need For Speed serijala, evo i rezultata iz novog nastavka ove popularne franšize – Carbon. Igra je inicijalno razvijana za Xbox360 i znatno je grafički poboljšana u odnosu na Most Wanted (mnogima se doduše ne sviđa motion blur); teksture su detaljnije, broj objekata koji su animirani znatno veći, AI NPC-ova je bolji, a broj poligona je tri puta viši uz bolje efekte. Tu su i neki lepi noviteti kao što je DOF, HDR i poneka paralax occlusion mapa… Pogledajmo rezultate iz verzije 1.2.
Zaključak HIS Radeon HD2900Pro nudi performanse koje su iznad onih koje će obezbediti jedan overklokovani Radeon HD3850, a kad se overklokuje, ume da bude brži i od Radeona HD3870. Jer, ne treba zaboraviti da je u pitanju kartica koja ima 320 stream procesora, ali i 512-bitnu memorijsku magistralu, kao i radne učestanosti koje su bliske modelu HD2900XT, a koje su za „Pro“ model jako lako dostižne. Pre nego što su na tržište stigli modeli, Radeon HD2900 Pro je predstavljao odličnu kupovinu, a kako su cene preostalih modela još uvek raspoložive u prodaji, bilo je zanimljivo uporediti ovu karticu sa modelima iz iste generacije, koji su takođe na lagerima domaćih prodavaca. Zadatak ovog modela je da se izbori sa onim što nude stari GeForce 8800 GTS modeli (320 i 640 MB), što je Radeon HD2900 Pro nesumnjivo i učinio. Možda je, pak, ovaj “usporeni HD2900XT” stigao na (naše) tržište malo kasnije nego što je trebalo, jer su za njim ubrzo stigli i modeli HD3850 i HD3870, koji su doneli još bolje overklok margine, ali i izuzetno primamljive cene. Ipak, u visokim rezolucijama, overklokovani Radeon HD2900Pro (ili XT, ako mu flešujete bios) uspeva da izdrži i nalete mlađeg brata, dok mu nešto skuplji konkurent – GeForce 8800 GT ipak beži u većini scenarija. Ali, kad je odnos cene i performansi u pitanju, Radeon HD2900 Pro opet neće predstavljati loš izbor. Ne treba zaboraviti ni lepe osobine R600 jezgra i njegov integrisani audio kodek, kao i priloženi HDMI konvertor koji stiže uz ovakve kartice.
Karticu na test ustupio distributer HIS Excalibur video akceleratora, kompanija PiN Computers.