Prisecate li se mozda vremena (ovo vazi za one kompjuterski malo starije) kada
je Trident bio uspesna kompanija koja je proizvodila mikroprocesore oko kojih
su izradjivane kvalitetne video kartice? Njihova TGUi serija chipova odnosno kartica
bila je jak konkurent Cirrus Logic adapterima, pa i prvoj seriji kartica baziranoj
na S3 Trio grafickim cipovima (Vision 868). Najpoznatiji TGUi 9440 chip bio je
ugradjivan i na kartice firmi kao sto su Number Nine, jer su za jako malo novca
nudile odlicne (2D) performanse. Ipak, u to vreme (1995.) graficki cipovi nisu
imali identitet kao sto ga imaju danas. Malo ko je znao da na npr. Diamond Stealth
Video 2001 graficku karticu pokrece S3 Trio 64V+ cip. Razlika u ceni izmedju “genericke”
kartice sa ovim procesorom i one sa Diamond etiketom bila je i do 250%.
Kako je vreme prolazilo, za kompaniju Trident se sve manje culo. Ko bi pomislio
da ce se danas, u vreme sudara Titana, ATI-ja i nVidia-e, jedan Trident usuditi
da kao Feniks iskoci iz sopstvenog pepela i trzistu ponudi nesto slicno? Doduse,
nije to jos sve kako bi mi zeleli da bude, ali mozda ipak u pitanju neki (novi)
pocetak. Bez obzira na nasa predvidjanja i komentare, a cini se i bez obzira na
to sto rade veliki igraci, inzenjeri i vodeca inteligencija kompanije Trident
Microsystems Inc. uspela je da ponudi trzistu chip koji se razlikuje od ostalih
po mnogo stvari. Krenimo redom…
Vratimo se u sredinu Aprila 2000. godine u grad Santa Clara, California gde je
u svom sedistu, Trident predstavio “seriju” 2D/3D akceleratora koje je nazvao
Blade XP. U pitanju su bila dva graficka procesora od kojih jedan radi na 200
a drugi na 150MHz. Izvestaj nam navodi da je u pitanju 256-bitni cip, medjutim
nasa test kartica u imenu ima brojku ‘128’ sto nas navodi na drugi zakljucak.
Interesantno je da na internetu ne postoji gotovo nijedna informacija o ovom grafickom
chipu, a o testovima da ne govorimo.
Tehnologija
Ostaje nejasno sta se citavih godinu dana i par meseci desavalo na trzistu sa
Trident Blade procesorom. U vreme kada je GeForce 256 bio apsolutni vladar 3D
akceleracije, kada se tek najavljivao GTS a Radeon bio samo spekulacija, Trident
Blade XP je mozda mogao da uspe i kao low-cost graficki akcelerator. U medjuvremenu
se desio GTS, MX, Radeon LE, mada, posle nekoliko testova, cini se da je Blade
XP-u i MX200 “prevelik zalogaj”. Pa ipak, nije bas da ovaj chip nema svojih aduta.
Prvi je svakako veoma niska cena za karticu koja ima 32MB memorije. Drugi, mozda
jaci adut je da ovaj graficki procesor trosi samo 2.8W snage kada radi na 200MHz
sto je impresivno. Uz svoju cenu, on svakako moze da postane veoma jak konkurent
Rage Mobility cipovima koji staju vise u varijantama sa samo 8MB memorije. Odlicna
stvar kod ovog akceleratora je i 3D tehnologija koju krije u svojih nekoliko miliona
tranzistora. U stanju je da 256-bitno procesira teksture sa Cubic i svim tehnikama
Bump mapping-a. Ovo na 3D objektima omogucuje efekte refleksije i refrakcije (prelamanja)
i to “in hardware”, a postoji i mogucnost ubrzanog triangle/scene-setup-a uz pomoc
4kb integrisanog cache-a. Goraud Shading, Specular lighting sa svim vrstama mapiranja
i paletiranja tekstura se podrazumevaju a tu su i DXTC i S3TC standardi za kompresiju
tekstura, filtriranje u jednom prolazu za bi i trilinear mod, kao i hardversko
anisotropno filtriranje. Sve ovo se izvrsava sa Sub-Pixel preciznoscu (ne treba
mesati sa per-pixel engine metodom koju imaju “nv cipovi”). Zapravo, osvetljavanje
scene, fog i fog-table, kao i W odnosno Z-Buffer Cueing se odradjuje sa per-pixel
preciznoscu ali Blade XP nema per-pixel T&L engine.
Trident-ov “novi” cip podrzava i sve napredne ekstenzije OpenGL API-ja (do kraja
1999.) – kao sto su primene proceduralnih tekstura i depth-cueing koji omogucuje
fotorealisticne scene. Kada je u pitanju komunikacija sa memorijom, obezbedjen
je manje-vise standardni dual-bus memory controler sirine 128-bita. Podrzan rad
sa teksturisanjem kroz “cetvorostruko brz AGP” predstavlja takodje vrlo bitnu
i korisnu opciju. Barem u specifikacijama.
Full MPEG2/DVD support je ono sto svaka kartica sa ovim cipom nudi, a ne nude
je bas svi aktuelni chipovi na trzistu (zna se na koga mislimo). Tu je DVD Hardware
Assist sa Motion Compensation Engine-om, i to je u redu. Ono sto nas je obradovalo
je prisustvo Inverse Discrete Cosine Transform (IDCT) uz Advanced De-Interlacing
koji obezbedjuje TrueVideo.
Domaci uvoznik nam je nekako “odjednom” ponudio ovu karticu na
test. Kutija u kojoj je spakovan Blade XP je neobicno mala, mozda tek dovoljna
da sama kartica i dva CD-a uopste stanu u nju. Malo je cudno da mi se to licno
dopalo, ako je poznato da zaista volim da vidim neko bogato i veliko (ASUS Deluxe,
Hercules ) pakovanje. Kutija dakle, osim sto je mala, i izgleda kao da dolazi
od Innovision-a. Dizajn nije napadan, pre bi se moglo reci da je konzervativan,
kao da zeli da privuce sto manje paznje. U kutiji su kartica, Ulead Video Studio
5.0 i CD sa drajverima na kome jos mozete pronaci 3Deep! zatim kompletan 3DMark2000
i jos par korisnih programa. Drajveri su prisutni u verzijama za sve Windows
platforme od kojih posebno izdvajamo one za NT 3.51 i 3.11 (for Workgroups !?)
Blade XP na prvi, pa i drugi pogled uopste ne izgleda lose. Stavise,
neko ko bolje poznaje izgled danasnjih kartica bi odmah pomislio da se radi
o nekom solidnom MX ili MX400 modelu. Dizajn i raspored elemenata zaista podseca
na nv11 referentnu shemu.
Crna PCB stampa, kuler koji je identican onom na Inno3D MX karticama,
kvalitetna Winbond-ova memorija od cak 5ns, ukazuju na moguce dobre performanse.
Jos jedan cip na standardnom “MX mestu”, u kome je BIOS kartice, i prazno mesto
za eventualni TV-out chip i konektor su primetni. Veliki broj malih i tri velika
elektrolitska kondenzatora, jedan jumper i veliki broj dioda i rezistora zauzimaju
ostatak slobodnog prostora oko kulera. Ako pogledamo ispod njega, primeticemo
da je cip jako mali – kao sto su nekada bili S3 Savage ili Riva128. Steta je
sto smo mi imali primerak procesora koji radi na 150MHz. Iako to nigde nije
moglo biti utvrdjeno, na sajtu stoji da 150MHz varijanta ima 270MHz RAMDAC dok
200MHz Blade XP ima 350MHz RAMDAC.
Instalacija
Karticu smo instalirali bez ijednog problema i to nas je jako obradovalo. CD
sa drajverima je posluzio Windows-ovom Wizard-u jer je na njemu nasao potrebne
biblioteke za ovo parce hardvera. Slika koja je bila prikazana na monitoru imala
je odlicnu ostrinu, cak iznenadjujucu, ali je bila setovana na samo 60Hz u pocetnih
(za divno cudo) 1024*768. Kada smo hteli da prebacimo na 100Hz, shvatili smo
da je maksimum samo 85Hz, i to zahvaljujuci RAMDAC-u na skromnih 270Hz. Pa ipak,
slika je bila zaista ostra i imala odlicne boje. Brzina u 2D-u nas je bezmalo
odusevila: setili smo se vremena kada je Matrox Mystique pokazivao sta je dobra
i ostra slika i odlican prikaz.
True Video procesor, osim sto omogucuje De-Interlacing kod prikaza
MPEG sadrzaja, takodje pomaze pri 2D overdraw-u. Usporavanje pri “beskonacnom”
overlay-u gotovo da ne postoji. Cip cak poseduje hardverski 2D antialiasing
– tzv. anti-tearing efekat koji se uvek odradjuje softverski u DirectDraw-u,
koji je deo Direct X-a. Blade XP poseduje samo 5 rezolucija (ne racunajuci VESA
modove u DOS-u, naravno) – od 640*480 do 1200*1600 i to do samo maksimalnih
75Hz, tako da nismo mogli da izvucemo maksimalnih 90Hz u ovom modu, za sta je
nedokumentovano sposoban Samsung 900NF i vidimo kakvu sliku daje. I pri 75Hz,
u 1600*1200 slika je imala solidnu ostrinu ali ne bolju od vrhunskog GTS-a (Gainward
Golden Sample) – tu se vec ispoljavaju granice RAMDAC-a na 270Hz bez obzira
na kvalitet ugradjenog filtera.
Resize “Bozzinog” Bear.psd fajla u Photoshop-u trajalo je odlicnih
227 sekundi. Podseticemo da je Innovision-ovom MX-u potrebno citavih 30-ak sekundi
vise; cak je i famozni ATI Radeon pobedjen ali samo za 4 sekunde. Kolicina RAM-a
koju Photoshop koristi je 128MB.
DVD i neki “novi standardi”
Reprodukcija DVD-ja je zaista besprekorna. Ne moze se reci da je bolja, ali
nije ni bitno losija od ATI-jeve. Izgleda da kod DVD odnosno MPEG 2 reprodukcije
sve zavisi od prisustva IDCT i Adaptive/Adv De-Interlacing-a jer ako je razlika
izmedju neke nVidia-e i ove kartice neprimetna kada se posmatra sa rastojanja
od dva metra, na pola je ipak primetna i neuvezbanom oku. Popularni DivX briljira
na Blade-u. Po prvi put jednostavno nisam primetio razliku izmedju DVD-a i DivX-a,
kada je jedna staticna scena iz Matrix-a bila u pitanju. Sve pohvale Trident-u
za 2D i DVD reprodukciju, jedino je trebalo da integrisu brzi RAMDAC i na ovaj
jevtinji model.
Drajveri
Dolazimo do dela testa gde polako pocinjemo da Vas razocaravamo.
Prilikom pretrage interneta za boljim (ili makar novijim) drajverima, zavrsili
smo na Innovision-ovom sajtu na kome uopste nema podataka o ovoj kartici (?).
Ipak, u ‘drivers’ sekciji smo nasli drajvere (teske samo 1.3MB) za model Trident
Blade XP 128 i download-ovali ih. Posle instalacije se ispostavilo se da su
datumirani isto kao i drajveri sa CD-a prilozenog uz proizvod (3-15-2001). Evo
i njihovog izgleda:
44Hz? Kako li bi to samo izgledalo? Nismo smeli ni da probamo
:)))
Sta reci za izgled ovakvih drajvera? “Svaka cast”. Zaista je sve
to moglo znatno bolje…
U redu, ali gde je tu D3D, OpenGL, opcije za podesavanje parametara
u 3D… ???
Posle “pregleda” drajvera, nismo mogli da se otrgnemo utisku da se nalazimo
u 1996-oj godini i da testiramo S3 Virge karticu. Ni pomena o 3D akceleraciji,
niti bilo kakav readme fajl, nista. Krenuli smo na testiranje…
Test sistem – Windows Me
CPU
– AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz)
Maticna ploca
– Abit KT7 (4Way, Turbo memory, Enabled AGP 4x, Fastwrites)
Memorija
– 256MB PC133 NCP SDRAM
Video-karte
– NVidia GeForce 2 GTS MSI Star Force 815 128-bit SDR
– drajveri 10.80 NVidia
– GeForce 2 MX MSI StarForce 816 32MB 128-bit DDR – drajveri Detonator
10.80
– Innovision Trident Blade XP128 – 32MB 128-bit SDR – drajveri 6.50.6046-106
Hard-disk
– Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD
– Pioneer 116 DVD-ROM
Hladjenje
– Global Win FOP32
Monitor
– Samsung SyncMaster 900NF
Igre/bench programi
-idSoftware Quake III Arena 1.16n
– Croteam’s Serious Sam (out of the box)
– Evolva Loop Demo (shareware)
Komentari o ponasanju u igrama
Oni posetioci koji su ranije citali nase testove grafickih kartica znaju da,
kada je novi proizvod u pitanju, uvek damo komentar o tome kako se odredjena
kartica ponasa pri realnom radu. Prvo saberemo utiske o tome kako uopste izgleda
slika (koliko je ostra, kakve su boje) pri radu sa Office programima, tabelama
i raznim slicicama, posmatramo sitan font, a onda odradimo poznati “BearResize”
test. Zatim proveravamo kako izgleda skrol stranica sa puno web grafike, “flash”
animacija i banera. Posle toga pokrecemo neke od omiljenih DVD i DivX naslova,
gledamo koliko sve usporava pri radu u visim rezolucijama i da li se kartica
“muci” pri konstantnom ponavljanju prelaska iz “windowed” u “full-screen” mod.
Pokrenuli smo neke od trenutno aktuelnih igara. Max Payne je radio nenormalno
sporo u rezoluciji 1024*768 a neke teksture su nestajale. U rezoluciji 640*480,
sve je radilo i izgledalo normalno. Collin McRae 2 takodje radi veoma sporo,
a totalno se uspori (manje od jednog frejma u sekundi) ako mu ukljucimo “Cube
Enviroinment Mapping”. Sve smo to pripisivali nedoradjenosti drajvera, i sa
izvesnom nadom krenuli na test…
Quake 3 Arena
Popularna id-ova multiplayer igra, vec odavno predstavlja jedan od alata za
testiranje na mnogim sajtovima. Kao i uvek, kartice smo testirali sa High Quality
podesavanjima, i to do najsitnijih detalja. Testirali smo i 16-bitnu i 32-bitnu
paletu, i to uz v-sync na off a sve ostalo ukljuceno (‘marks on walls’, ‘ejecting
brass’, ‘dynamic lights’, ‘identify target’, ‘high quality sky’). Teksture i
geometrija su na poslednjem, najzahtevnijem nivou, mod u kojem se izmenjuju
mipmap nivoi je linearan sa eksponencijalno pozitivnom krivom za dalljinu prve
izmene (na prvu manju teksturu). Osvetljenje je tipa lightmap, sto je zahtevnije
od vertex algoritma.
Ubrzo smo saznali da je Trident Blade veoma spora kartica, i to
vise nego sto smo se pribojavali kada smo videli kako se ponasa u nekim drugim
igrama. Rezultati koje daje tesko da se mogu nazvati dobrima. Moramo uzeti u
obzir da ipak testiramo na masini koja ima 900MHz, brzu memoriju i magistralu.
Nasa stara masina bazirana na Celeron-u koji radi na svega 450MHz i koja ima
Voodoo 3 karticu, daje citavih 70fps u rezoluciji 640*480.
Rezultati u 32-bita su vise nego porazavajuci. Recimo da je samo
mod 640*480 igriv, i to ne za pasionirane igrace vec za nekog ko se nikad nije
ozbiljnije bavio igranjem. Ne samo zbog toga sto zelimo makar nesto da pohvalimo,
vec zbog realnog prenosenja stanja stvari – prikaz u igri Quake 3 je zaista
jedan od najlepsih koji smo videli. Moguce je da su se tu “zbunili” projektanti
ovog grafickog procesora. Naime, male teksture u igri, kao sto je ona koja treba
da predstavlja nebo, filtrirane su sa takvim algoritmom da sve daje neverovatan
utisak savrseno izrenderovane scene. Kvalitet rendering-a svega u sceni je na
najvisem mogucem nivou. Cak i 16-bitni mod, koji se tesko moze razlikovati od
32-bitnog, izgleda maltene savrseno. Ovo je jedna od zasluzenih, ali nazalost
retkih pohvala upucenih ovom proizvodu.
Serious Sam
I “Ozbiljnog Simu” testiramo na slican nacin kao i Quake. Primenjujemo Memphis
Suburb Demo a nivo detalja je podesen na veoma visok, takoreci najvisi moguci
nivo. Fajlovi koji nam omogucuju pravilno testiranje poticu sa sajta Beyond3D,
a njihov tvorac je “Reverned” poznat po zahtevnim demoima za jos nekoliko popularnih
igara. Plasili smo se jako niskih rezultata, mozda i krahiranja igre u visim
modovima. Ipak, sve napore je stoicki izdrzao, iako su rezultati bili takodje
jako niski…
Veoma lose stanje stvari po Blade XP cip. Da nije one prelepo
renderovane scene u demo-u, tesko da bih imao ista da pohvalim.
Nikako se ne moze reci nesto lepo za rezultat od 13.3 fps u najnizoj
rezoluciji. Svakako, igru mozete igrati, ali sa detaljima spustenim na minimum.
Problemi sa Direct 3D-om? 3DMark2001 test
Veoma nam je zao sto na stranicama na kojima ste obicno navikli da gledate rezultate
Direct3D benchmark-ovanja kroz 3DMark 2001 necete zateci tabele. Zbog cega?
Test kartica Blade XP 128 je startovala test u svakoj rezoluciji, i pri rezoluciji
640*480 je cak solidno odradjivala sve scene dok nisu poceli teoretski DirectX
8 testovi. Tada bi sistem jednostavno vratio Windows-ov desktop, kao da se nista
nije desilo. U visim rezolucijama, pri Dragothic High Detail sceni, sistem bi
se jednostavno zamrzavao a u tim situacijama pomaze jedino hardverski reset.
Ovo su veoma lose vesti, bilo bi dobro da su testovi odradjeni do kraja, makar
i uz simbolicne rezultate.
Moramo napomenuti i jednu cudnu stvar: naime, cini se da scene Game 1, Game2
pa cak i 3 rade sasvim korektno u nizim rezolucijama. Stavise, cini nam se da
FillRate test radi dosta bolje nego na MX200 ili cak MX karticama. Prava je
steta sto je sam procesor ili nedovoljno brz ili su drajveri toliko lose napisani
da vise usporavaju karticu (kao nekakav emulator Sony Playstation-a na PC platformama).
Pomislimo samo koliko nVidia izvlaci snage iz svojih modela; za poslednju seriju
detonatora se moze reci da izvlace 120% performansi kartica. Ostaje nam samo
da zalimo sto se Trident-ovi programeri nisu mnogo vise potrudili.
Evolva Test
S obzirom na to da nas najnoviji test kojim smo zamenili Evolvu, nikako ne zeli
da saradjuje sa Trident-ovim “ne_tako_ostrim” Blade-om, bili smo primorani da
istu vratimo na “repertoar”. Nacin testiranja je poznat – u opcijama je samo
Bumpmapped Benchmark i Normal Benchmark a sve se odvija pod Direct3D-om u 1024*768
i 32-bit-a.
Ovakvi rezultati za Trident Blade XP karticu su postali vec “standardna”
stvar. Zbog cega performanse nismo nahvalili kao 2D ili DVD reprodukciju, a
zeleli smo?
Nadam se da poslednji put vidimo ovako niske rezultate za jednu karticu. Morate
cestitati i nama, trebalo je izdrzati sve ove spore kadrove…
Zakljucak
Verovatno se zakljucak i sam namece: kupite ovu karticu samo ako se uopste ne
igrate. Ako Vam je potreban samo dobar 2D i zelite alternativu Ati Rage Pro karticama
a zelite vise od 16MB memorije koliko maksimalno one imaju, mozete uzeti Blade
XP. Innovision-u mozemo uputiti samo pohvale – nikako njih ne bi trebalo kriviti
za lose performanse chipa. Napravili su i vizuelno atraktivnu kartu, ugradili
brzu memoriju poznatog proizvodjaca, vise nego dobar cooler i imaju odlicnu cenu.
Postoji i druga strana medalje – fenomenalna reprodukcija DVD videa i ostalih
MPEG(4) fajlova, lep i ostar 2D za monitore do 19 inca. Kada posmatramo sve ostale
aspekte, a to se najvise odnosi na igranje, od Trident Blade XP128 modela, postoje
mnogo bolja resenja.
Karticu na test ustupio "Sinteh"