Znamo da je Transcend jedan od vodećih proizvođača memorija u svetskim okvirima. Gde vi vidite svoju kompaniju na globalnom nivou?
Transcend je tajvanska kompanija, ali koja naravno posluje na međunarodnom tržištu. Zapravo, ove godine proslavljamo dvadesetogodišnjicu postojanja; od samog početka smo se trudili da proguramo naš brend, a ne da radimo samo OEM proizvodnju, poput drugih tajvanskih proizvođača kojima je 80 posto poslovanja proizvodnja za druge brendove. Tako smo mi otpočetka izašli na međunarodno tržište i tu smo evo već 20 godina.
Na nekim tržištima smo broj jedan i veoma uspešni, a na nekima se još uvek probijamo. Na primer, vrlo smo uspešni u Indiji, Rusiji – tu smo broj jedan na tržištu, kao i na Tajvanu. Na nekim tržištima nismo toliko uspešni, bar ne onoliko koliko smo se nadali da ćemo biti – ovde mislim na SAD i Bliski Istok. Mi sebe vidimo kao broj dva, kada se uzme u obzir kompletan portfolio memorijskih proizvoda. Kingston je broj jedan kad su memorijski moduli u pitanju, a za memorijske kartice je to naravno Sundisc. Transcend je na drugom mestu i to je globalno pozicioniranje, onako kako ga mi vidimo. Ako pak govorimo o obimu prodaje, Transcend možda nije na drugom mestu, ali ako govorimo samo o Transcend brendiranim proizvodima, onda smo pozicionirani kao drugi. U Srbiji, prema mojim trenutnim saznanjima poslujemo sasvim dobro kad su u pitanju fleš memorija i memorijske kartice, ali treba još dosta da se radi kod memorijskih modula – u tom delu nismo bili toliko uspešni i tu ćemo ubuduće više usmeriti naše snage.
Da li to znači da ste generalno zadovoljni rezultatima u Srbiji? Da podsetimo čitaoce, u našoj zemlji ste prisutni već nekoliko godina kroz PiN Computers kao distributera.
Da. Ukratko, zadovoljni smo rezultatima koje smo ostvarili u Srbiji, naročito kad uporedimo ovu sa prošlom godinom – ostvarili smo dupli rast! Dakle, ne radi se o rastu od 20 ili 30 procenata, nego gotovo 100 procenata! Kako da ne budemo zadovoljni!?
Imajući u vidu da je srpsko tržište u razvoju, da li očekujete dalju ekspanziju i još bolje rezultate?
Da, očekujemo da naš udeo u srpskom tržištu nastavi da raste. Osnovna ideja nam je da stalno komuniciramo sa našim partnerom, PiN Computers-om, i da sa njima razmenjujemo mišljenja i iskustva. Oni su već radili nešto marketinga za nas, a sada ćemo zajedno isplanirati marketinšku kampanju. Uz našu podršku i njihovo lokalno iskustvo mislim da ćemo postići još bolje rezultate.
Iako tržište u Srbiji raste, i dalje smo malo tržište u poređenju sa drugim regionima u kojima poslujete. Kako gledate na tržišta koja nisu velika, poput našeg?
Svako tržište ima svoju važnost. Indija i Kina su nekada bila mala tržišta, a ove godine smo u Kini ostvarili trostruki rast. Tako i na Srbiju gledamo kao na rastuće tržište, i to je za nas najvažnije. Kada se nešto brzo razvija, mi moramo da dođemo na vreme i pre drugih pokušamo da „pustimo korenje“. Na primer, Srbija nam je nekad predstavljala samo četvrtinu malezijskog tržišta, a sada je gotovo izjednačena sa njim. Da naglasim, Malezija ima oko 20 miliona stanovnika, a veličine tržišta su identične. Naročito imamo u vidu da će Srbija pre ili kasnije postati deo Evropske Unije, da će sve više stranih investitiora dolaziti ovde i da će se IT sektor još više razviti.
Benchmark sajt prvenstveno posećuju računarski entuzijasti, a u prošlosti nismo imali prilike da iz Transcenda vidimo proizvode za ovu ciljnu grupu. Kakva je sada situacija što se toga tiče?
Kod naprednih korisnika postoje dve kategorije – oni koji traže veću brzinu ili veći kapacitet, i oni koji traže nove funkcije. Oni su spremni da za to plate više. Za njih imamo dve zanimljive stvari. Tu je nova overclocking serija – ranije se nismo fokusirali na ovaj segment, ali smatramo da je neophodno da i njega zadovoljimo. AXeRam će zadovoljiti napredne korisnike i gejmere.
Takođe, novitet je i SSD (Solid State Disc), koji predstavlja alternativu za hard disk. Hard diskovi kao nedostatak imaju veliku potrošnju struje, znate i sami da notebook teško može da izdrži više od 4 sata. A u budućnosti ćete sa SSD-om moći da putujete i skoro da ne brinete o bateriji. SSD je otporan na vibracije i veoma lagan – ali je zato još uvek vrlo skup za krajnje korisnike. Ipak, ima dosta naprednih korisnika koji su spremni da to plate već u ovom trenutku. Doduše, tržište za ovaj proizvod će se tek razviti. Po mom mišljenju, to će se desiti u drugoj polovini sledeće godine. Ova dva proizvoda ce kompletirati naš asortiman kad je u pitanju high end. Ranije isto tako nismo bili fokusirani na segment hard diskova, ali kad SSD postane mainstream onda ćemo imati još veći asortiman za PC sektor.
Kako vidite budućnost storage-a, naročito kad su prenosni računari u pitanju?
Flopi diskovi odavno više nisu u upotrebi, ljudi koriste USB-ove, sve više kupuju memorijske kartice za mobilne telefone, digitalne kamere, notebook-ove. Danas većina notebook-ova ima slot za SD karticu, one su definitivno postale mainstream. Za ovakvu vrstu uređaja, upotreba flash memorije je već neko vreme deo PC industrije, i biće njen sve važniji deo. Pogledajte na primer šta rade Intel i Micron – zajedno proizvode fleš jer vide kuda ide budućnost storage-a. Ova industrija će doživeti svojevrsnu revoluciju kada cene fleš čipa postanu pristupačnije. To je jednostavno trend i upotreba fleša će biti sve značajnija i značajnija.
Svedoci smo da cene memorija dosta variraju u poslednje vreme, ali generano gledano stalno padaju, posebno kad su memorijske kartice u pitanju. Kako gledate na to i kakva je vaša cenovna politika?
Transcend se trudi da prati kretanje cena. Imamo dobru kontrolu lagera – moramo da je imamo, jer ako držite agresivne cene, ako vam je visok trošak lagera, realno ne možete sebi da priuštite kompetitivne cene. Ono što mi radimo, jeste da stalno posmatramo šta se dešava. Trudimo se da količina robe bude „bezbedna“, ali i da robe uvek ima dovoljno. Na taj način smo u mogućnosti da ispratimo cene. Neke kompanije štite svoje cene, ali mi smatramo da to nije rešenje, zbog toga što uz zaštićenu cenu distributeri manje pažljivo kontrolišu svoj lager i ne moraju da brinu oko toga. Tako mi pokušavamo da održimo zdravu komunikaciju u nabavnom kanalu. Cene stalno idu gore-dole u ovoj industriji, i stoga imamo dobru komunikaciju sa svojim distributerom, kako bi izvršili veću porudžbinu kada se uoči trend rasta cena, odnosno da bi smanjili lager kada je low season.
Možete li nam reći kako procentualno učestvuju različiti segmenti vašeg portfolija u ukupnim prihodima?
Postoje tri glavna segmenta – memorijski moduli, USB flash drive i memorijske kartice. Memorijski moduli učestvuju sa 35% u ukupnim prihodima, memorijske kartice sa 25%, a ostatak generišu USB i MP3 proizvodi. Zapravo, planiramo da prihod koji generiše fleš memorija uvećamo u odnosu na prošlu godinu.
Za kraj, da li nam možete reći koji će proizvodi biti u fokusu u budućnosti kad je u pitanju Transcend?
Ja ne bih mnogo pričao o budućnosti, zato što se mi uvek fokusiramo na ono što je trenutno aktuelno. Novi proizvodi se ne razvijaju lako i tu je potrebno dosta rada. Naravno, okrenućemo se i novim proizvodima, ali prvenstveno gledamo na ono što radimo danas, uvek se trudimo da idemo sa novim dizajnom kod USB-ova, da zadovoljimo najrazličitije ciljne grupe. Ipak, na umu su nam i proizvodi „za sutra“ i zato uvek posmatramo trendove.
Zahvaljujemo se kompaniji PiN Computers na pomoći pri realizaciji intervjua.
www.transcendusa.com
www.pinsoft.com