MSI RX1800 XL
Od kako je postao veliki konkurent Chipzille, ATI je, čini se, uvek
bio za pola koraka iza kada su u pitanju performanse u OpenGL režimu. Međutim,
ono što smo videli i čuli u vreme kada su “Kanađani” predstavljali X1K tehnologiju,
nagovestilo nam je da će se stvari ubrzo promeniti. Pre svega, novi GPU je
daleko “pametniji” od prethodnog i to u smislu njegovog prilagođavanja softverskom
kodu (drajver > kompajler), i to, ni manje ni više, nego na nivou memorijskog
kontrolera. Ako na trenutak po strani stavimo UltraDispatch jedinicu,
memorijski kontroler je deo R520 GPU-a, koji je najlakše prilagoditi određenom
tipu softvera, odnosno, usmeriti ga da radi neke stvari malo drugačije. RingBus
memorijski kontrolei se kroz drajver može prilagoditi određenom kôdu, odnosno
tipu shader-a, kako bi ceo akcelerator bio znatno efikasniji. U neku
ruku, možete pokušati da zamislite promenjivu arhitekturu jednog dela GPU-a,
a ako u obzir uzmemo i mogućnost finog “tuning”-a rendering arbitra,
dolazimo do zaključka da je novi Radeon GPU itekako prilagodljiv (namerno izbegavamo
u prošlosti prečesto upotrebljavan termin – “programabilan”). Ako ste naš inicijalni
X1K review pročitali do kraja, sigurno vam je poznat naš zaključak da će napredna
arhitektura novih kartica doći do izražaja kada igre i aplikacije koje se intenzivno
oslanjaju na pixel shader jedinicu budu brojnije od trenutno aktuelnih, više
klasičnih, a ponekad i zastarelih rešenja kakva su danas prisutna na tržištu.
Kako sve to u praksi izgleda, može se lepo videti na primeru izuzetno
popularnih igara kakve su poslednjih meseci F.E.A.R, Quake 4 i Doom 3. U vreme
kad smo testirali X1K kartice (želeli smo da vam prenesemo ono što smo saznali
na Ibici što je pre moguće), ATI nije imao zvaničan set drajvera za R520. Tu
ne mislimo samo na WHQL sertifikat, već na kompletan finalni build koji zvanično
podržava nove akceleratore. U „opticaju“ je bio noviji build verzije 5.10,
a nekoliko nedelja kasnije, dobili smo i verziju 5.10a, koja sadrži čuveni
OpenGL fix, o kome se ubrzo pričalo da podiže performanse i do 35% u igrama
koje koriste OGL API. Naravno, ovaj „fix“ je deo sada aktuelne verzije 5.11,
ali se unapređenja ne vide (u većoj meri) kod starijih Radeon kartica, pa čak
ni kod najslabijeg pripadnika X1000 serije. Dok nisu objavljeni prvi rezultati
GeForce 7800 GTX512 „monstruma“, Radeon X1800 XT je bio najbrži 3D akcelerator
i za OpenGL igre ; zvanično, i u ovom trenutku je najbrža kartica koja je dostupna
na tržištu, ali verujemo da će za nekoliko dana, najokoreliji igrači već moći
da poruče akcelerator baziran na G70U procesoru. Pola gigabajta VRAM-a na GTX512
kartici, koju nVidia nije „častila“ sufiksom „Ultra“, radi na još višim učestanostima
od onih koji su bili najavljeni : u pitanju je iste ona odli čna memorija koju
su finski overklokeri na Radeon X1800 XT karticama ubrzali na takt od dva gigaherca.
Da se priča ne bi tu završila, ATI je najavio i „Platinum Edition“ najjače
kartice, za koji se veruje da će raditi na bar 675 / 1650 MHz i tako biti dostojan
konkurent adutu konkuretske firme sa južnog dela kontinenta.
Još jedna zanimljiva „bitka“ se odvija i na $100 nižem cenovnom razredu :
bitka za prevlast u high-end klasi između Radeona X1800XL (upravo je predstavljena
i All-in-Wonder verzija ovog akceleratora) i GeForce 7800 GT (koji, eto, ne
može da se “proširi” na 24 pipeline-a, ali se zato odlično overklokuje).Ako
uporedimo dobro overklokovani X1800 XL, pokrenut novim drajverima, sa GeForce
7800 GT-om, rekli bi smo da je ATI bolji izbor – međutim, faktor cene je
itekako bitan, tim pre što razlika u performansama ide od akademske do beznačajne,
dok se za razliku u ceni to ne može reći: 7800 GT je u najvećem broju slučajeva
bar 50 € jeftinija kartica. No, kako je Radeon X1600 XT dobio nove, niže
cene, moguće je da će ATI slično učiniti i sa R520 XL i XT modelima, kako
bi se “napravilo” mesta za “Platinum Edition”. Za eventualni model X1800
(klasa $300), nVidia je već “pripremila” suparnika – 7800 GS (G70 sa 16 aktivnih
pixel jedinica), za koji se pominje i mogućnost otključavanja na 20 pipeline-a.
Ako ste sada već zbunjeni sa gomilom sufiksa i modela, vreme je da se vratimo
konkretno na Radeon X1800 XL – pokušali smo samo da pronađemo odgovarajuće
suparnike u svim podklasama, mada se situacija menja iz dana u dan, pa je
jako teško predvideti šta će od svega postići najveći tržišni uspeh. Za vas
smo još jednom testirali celu X1000 familiju Radeon akceleratora, a neke
od rezultata ćemo predstaviti i u ovom testu – uz prikaz prve vendor R520
kartice, koja nam je stigla iz kompanije MSI.
Nije potrebno da pratite kretanja na tržištu grafičkih kartica toliko pomno,
da bi znali da je nVidia bila suvereni vladar kada su u pitanju OpenGL naslovi.
To nije slučaj samo zbog bolje podrške u drajverima, već i konkretne optimizacije
za nVidia GPU-ove, koje su sproveli neki dizajnerski timovi, na čelu sa John
Carmackom, što uopšte nije nikakva tajna. Počev od igre Quake 3, preko naslova
baziranih na ovoj „mašini“ pa sve do famoznog rimejka igre Doom, a sada i njenih
„duhovnih“ pratilaca… Istorija se ponavlja, ali samo do trenutka kada je
ATI izbacio 5.10a drajvere, namenjene novoj seriji kartica. Ovi drajveri ne
popravljaju situaciju sa starijim karticama, ali će za 12, odnosno 18 meseci,
sve aktuelne kartice biti bazirane na novoj tehnologiji, a onda ćemo svi zaboraviti
na inferiornost Radeona u OpenGL naslovima. To slobodno možemo da kažemo, jer
smo videli kako se ponaša prvi drajver sa „fix“-om za Quake 4, FEAR, Doom 3
i ostale „srodne“ naslove. Ubrzo će tim Terry Makedona u opticaj pustiti i
nove OpenGL dinamičke biblioteke (Catalyst 6.2 ili 6.3), pa ćemo videti koliku
će to prednost doneti (ovoga puta će se verovatno obradovati i vlasnici Radeona
X800, X700 ili čak 9800 i 9600 kartica).
Tajna oko celog “opengl fix-a” leži u mogućnosti reprogramiranja ringbus
memorijskog kontrolera, koji se, da podsetimo, sastoji od osam 32-bitnih
stanica, između kojih podaci nesmetano putuju u oba smera. Reprogramiranje
je zapravo skup izmena prioriteta pristupa frame-buffer -u u slučaju
da arbitražni logički centar, koji šalje zahteve za čitanje ili slanje paketa
memorijskim stanicama, radi sa određenim tipom podataka, tj. ako prepozna
OpenGL kompajler. Drajver, dakle, prepoznaje o kom se API-ju radi, te poziva
odgovarajuće parametre rada arbitražnog centra. Kako je optimizacija izvršena
na nivou memorijskog kontrolera, ne može se pričati o dobitku performansi
po ceni nižeg kvaliteta renderinga, o manjem broju detalja, jednostavnijim
filter algoritmima i ostalim tipovima varanja. Kada jednom budemo videli
i novi OpenGL .dll, 3D prikaz će možda biti drugačiji, a mnoge će zanimati
da li će pružiti više performanse.
Kartica na testu –
MSI RX1800XL-VT2D256E
Kompanija MSI još jednom na našem tržištu prvi predstavlja svoje izdanje akceleratora
sa novim GPU-om. I ovoga puta se sa pravom može tvrditi da MSI nije ništa izmenio
u odnosu na referentno izdanje iz ATI-ja, međutim, treba pohvaliti agilnost
ove kompanije, zajedno sa distributerima i predstavništvom za ovaj region.
Oznaka modela je RX1800XL, a sama kartica izgleda baš kao i sempl koji smo
imali prilike dugo da testiramo (doduše, nalepnica je drugačija). Kao što smo
i mogli da očekujemo, MSI kartica stiže sa dosta dodataka: HDTV Out kabl, VIVO
i S-Video kabl, S-Video > RCA i DVI > VGA adapteri, ali i softver za
video obradu, overklokovanje kartice, LiveUpdate! 3, te bekapovanje sistema
(Restore-it!), ali i nekoliko igara, uz punu DVD verziju popularne simulacije
Colin McRae 5. Začudo, MSI nije ubacio Riddick-a u paket, a znamo da bi Radeon
X1800 XL lako izašao na kraj sa ovom igrom (pogotovo ako ponovo uzmemo u obzir
nove drajvere).
Kartica je „opremljena“ sa dva DVI izlaza i jednim posebnim konektorom S-Video
tipa, koji služi za video in i out konekcije. Tu je i standardni Rage Theater
koder čip. GPU koji ima preko 320 miliona tranzistora podešen je na pola
gigaherca, dok je VRAM setovan na 1000 MHz. PCB je još kompleksniji u odnosu
na onaj kod modela RX850 Pro / XT, ako zanemarimo deo oko vodova ka memorijskim
čipovima, koji je “rasterećeniji” zahvaljujući novom memorijskom kontroleru.
“Neobičan” raspored memorijskih čipova, koji se nalaze pod uglovima od po
45 stepeni, na prvi pogled podseća na rešenje koje nVidia koristi već nekoliko
godina unazad, mada se u suštini dosta razlikuje od ovog i od rešenja koje
primenjuje Matrox na Parhelia karticama.
Za ovako mnogo zahtevnih čipova je neophodno obezbediti veoma moćnu naponsku
jedinicu, koja je, bar po izgledu, slična onoj kod GeForce 7800 GTX kartica
– dodatno je hlađena malim metalnim profilom sa rebrima. Koriste se pretežno
digitalne komponente, pa je na Radeonu X1800 XT, kod naponske jedinice
nemoguće videti elektrolitske kondenzatore (dva takva se nalaze kod takt
generatora).
MSI R X1800 XL stiže sa memorijskim čipovima sa potpisom korejskog giganta Samsung
(BC-14) koji imaju rejting of 1.4ns latencije, što odgovara radnom taktu od oko
1430 DDR MHz. Osam 256Mbitnih GDDR3 čipova daje lokalni frejm bafer od 256 MB.
Rashladni sistem, iako tanak, dobro radi svoj posao, a tome najviše doprinose
dve toplotne cevi u obliku slova U, koje ravnomerno raspoređuju toplotu u svaki
kraj kulera, kroz koji ventilator provlači, odnosno uvlači vazduh.
Listići unutar kućišta profila su napravljeni od aluminijuma, ali se za ceo kuler
može reći da je kvalitetno i pedantno izrađen. Ipak, on je nešto bučniji od onog
kod Radeon X1800 XT modela, ali se ni XL ne može nazvati bučnom karticom. Na
pozadini se nalazi osigurač koji pridržava kuler, odnosno sprečava da se PCB
iskrivi zbog povećeg aluminijumskog profila na osnovnoj strani. Kao i sempl kartica,
MSI RX1800 XL, preko svoja dva DVI izlaza i priloženih adaptera, daje oštru sliku
i u najvišim rezolucijama i nije pokazao znake nestabilnosti u radu. Kao i sve
novije kartice više klase, RX1800 XL morate povezati na dodatni 6-pinski konektor
za eksterno napajanje kako bi uopšte „pristala“ da radi. Kartica može da se overklokuje
na oko 580 MHz za jezgro i do 1110 MHz za memoriju, što je sasvim dobar rezultat,
ali verujemo da će naredni primerci biti još „uspešniji“ na ovom polju.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)
Matična ploča
MSI K8N Platinum SLI
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 260 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 260 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
MSI NX7800 GT VIVO – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
MSI
RX1800XL-VT2D256E
– 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.11
ATI Radeon X1800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.10
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
The Chronicles of Riddick Retail
Battlefield 2
F.E.A.R Demo
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
pomoću ATI Tray Tools softvera kod starijih ATI kartica. Pokušali smo da utvrdimo
da li sa sadašnjim najzahtevnijim igrama možemo da simuliramo situaciju u kojoj
će se grafički akceleratori naći u radu sa igrama sledeće generacije. Zbog toga
smo neke od naslova, pored standardnih modova, pokrenuli i uz primenjeni anisotropic
filtering (16x) i četvorostruki full-screen antialiasing, pa nema standardnog
dela testa "zahtevni modovi" pošto su AF + AA tabele date na standardnim
stranama. nVidia kartice smo testirali na Quality setovanjima.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
smo na default setovanjima.
Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema.
Ovoga puta, novi drajveri su doneli malo poboljšanje, ali opet nedovoljno
da se izbori sa G70 i njegovih 20 pipeline-a (u GT verziji).
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
delovima i manje!
Ponovo vidimo izrazitu prednost ATI-jevog novog akceleratora, koji superbrzo
izvršava shader programe. Novi drajver donosi brže izvršavanje
kompleksnih shadera…
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Slična situacija se ponavlja i u ovoj tabeli…
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test možda najbolje
pokazuje realno stanje stvari između G70 GTX i R520 XT akceleratora – bar
kada je Direct3D u pitanju.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Jednom da vidimo da u sukobu direktnih konkurenata, ATI pobeđuje u OpenGL
klasiku kakav je Doom 3. Pa makar to bilo iu najnižoj rezoluciji…
The Chronicles of Riddick
I jedna bonus igra, veliki hit, koji stiže uz veliki broj high end i mainstream
MSI video kartica. Bazirana je na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja
(PS3.0 na GeForce karticama), dostupna iz same igre.
Opet je vidljivo poboljšanje koje su doneli novi drajveri, čak i
u modu bez AA i AF filtera… D
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u
mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
U SM3.0 modu Radeon X1800 pokazuje koliko može, što je i logično,
kada znamo da je Splinter Cell 3 veoma shader-intenzivna i za GPU veoma zahtevna
igra.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste četvrta
inkarnacija Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto
tehničkom aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa
će mnoge zanimati kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla pažnju
raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima
i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
a zvuk isključen. Uskoro ćemo u testbed ubaciti i nastavak: X3 – The
Reunion.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel
Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija
Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni
mod filtriranja.
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje
sa konkurentom bilo fer.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
Nema sumnje, optimizacija je učinjena, u manjoj meri, i u Direct3D "režimu"…
F.E.A.R
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna igra
je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Uskoro izlazi finalna
verzija, pa ćemo još detaljnije moći da se pozabavimo testiranjem
kroz nju. Kao i uvek, sve opcije smo stavili na maksimum.
Probali smo i Quake 4:
Za sada najveći dobitak sa novim drajverima! Lepo, nema šta!
Zaključak
Kako je ovaj tekst obuhvatio i poređenje verzija Catalyst drajvera (5.10 vs.
5.11), svakako moramo dati komentar i na ono što smo imali prilike da vidimo
tokom testiranja.
Novi drajveri obezbeđuju gotovo u procenat više performanse u OpenGL modu, koliko
je i bilo obećano – 35% u najvišim rezolucijama. Osim pominjanog „rewrite“-a
OpenGL biblioteka, očekujemo i da vidimo (bolju) podršku za Dual Core procesore,
pošto je to očigledno pravac kojim će ići i budući gaming desktop procesori.
Sa novim drajverima, kao što smo mogli da vidimo, dobitak je čak i veći nego
što su se i najveći optimisti nadali, te u nekim slučajevima (1600 x 1200 sa
anisotropic i antialiasing filterom) dostiže i 35 procenata u odnosu na verziju
5.10, sa kojima smo ranije testirali. Ako ne računamo overklokovane modele GeForce
7800 GTX kartica, Radeon X1800 XT se može nazvati trenutno najbržim dostupnim
akceleratorom na tržištu, a RX1800 XL odličnim konkurentom modelu GeForce 7800GT.
Ako se premišljate između Radeona X1800 XT i konkurenta GeForce 7800 GTX, iako
su performanse u današnjim igrama slične, a R520 XT može biti bolja investicija
za budućnost – ne zaboravite da ova kartica ima 512 MB video memorije. Igre kakve
su FEAR, Quake 4 ili Call of Duty 2 su samo neki od naslova koji uz maksimalna
setovanja (ponekad i bez obzira na rezoluciju), rade daleko brže na karticama
sa 512 MB VRAM-a. Kada je jeftiniji model u pitanju, u ovom trenutku je i dalje
isplativije odlučiti se za GeForce 7800 GT za X1800XL, ali i dalje vredi sačekati
nekoliko nedelja, da bi videli kako će se stanje promeniti (i sa cenama ali i
sa drajverima). Jedna od unikatnih mogućnosti Radeon X1K kartica su i visoke
performanse u HDR modovima, kao i mogućnost omekšavanja ivica dok je ovaj mod
aktiviran (što G70 kartice ne mogu).
MSI je svakako ponudio referentno-dobru Radeon X1800 XL karticu – bolje od
toga ne može, bar ne bez bitnog povećanja cene, a verujemo da će i ostali
vendori slediti ovaj primer. Za oko 400 evra, dobićete vredan softverski
paket (zaista vredan – Colin McRae 5 je i dalje full-price DVD
igra), akcelerator poslednje generacije koji ne zauzima dodatni slot i pruža
odličnu overklok marginu i mogućnost za video capture.
Karticu na test ustupila kompanija MSI – www.msi-scg.com