MSI RX1800 XL

MSI RX1800 XL

ATI Radeon X1800 XL je konačno dostupan i domaćem kupcu. R520-bazirani akceleratori su postali atraktivnija kupovina od kako je ATI objavio 5.11 reviziju Catalyst drajvera, sa kojima smo testirali prvu R520 vendor karticu koja je stigla u SCG - MSI RX1800 XL. Da li je ova kartica dovoljno konkurentna modelu GeForce 7800 GT?

    Sadržaj

      Branko Maksimović


      MSI RX1800 XL

      Od kako je postao veliki konkurent Chipzille, ATI je, čini se, uvek
      bio za pola koraka iza kada su u pitanju performanse u OpenGL režimu. Međutim,
      ono što smo videli i čuli u vreme kada su “Kanađani” predstavljali X1K tehnologiju,
      nagovestilo nam je da će se stvari ubrzo promeniti. Pre svega, novi GPU je
      daleko “pametniji” od prethodnog i to u smislu njegovog prilagođavanja softverskom
      kodu (drajver > kompajler), i to, ni manje ni više, nego na nivou memorijskog
      kontrolera. Ako na trenutak po strani stavimo UltraDispatch jedinicu,
      memorijski kontroler je deo R520 GPU-a, koji je najlakše prilagoditi određenom
      tipu softvera, odnosno, usmeriti ga da radi neke stvari malo drugačije. RingBus
      memorijski kontrolei se kroz drajver može prilagoditi određenom kôdu, odnosno
      tipu shader-a, kako bi ceo akcelerator bio znatno efikasniji. U neku
      ruku, možete pokušati da zamislite promenjivu arhitekturu jednog dela GPU-a,
      a ako u obzir uzmemo i mogućnost finog “tuning”-a rendering arbitra,
      dolazimo do zaključka da je novi Radeon GPU itekako prilagodljiv (namerno izbegavamo
      u prošlosti prečesto upotrebljavan termin – “programabilan”). Ako ste naš inicijalni
      X1K review pročitali do kraja, sigurno vam je poznat naš zaključak da će napredna
      arhitektura novih kartica doći do izražaja kada igre i aplikacije koje se intenzivno
      oslanjaju na pixel shader jedinicu budu brojnije od trenutno aktuelnih, više
      klasičnih, a ponekad i zastarelih rešenja kakva su danas prisutna na tržištu.
      Kako sve to u praksi izgleda, može se lepo videti na primeru izuzetno
      popularnih igara kakve su poslednjih meseci F.E.A.R, Quake 4 i Doom 3. U vreme
      kad smo testirali X1K kartice (želeli smo da vam prenesemo ono što smo saznali
      na Ibici što je pre moguće), ATI nije imao zvaničan set drajvera za R520. Tu
      ne mislimo samo na WHQL sertifikat, već na kompletan finalni build koji zvanično
      podržava nove akceleratore. U „opticaju“ je bio noviji build verzije 5.10,
      a nekoliko nedelja kasnije, dobili smo i verziju 5.10a, koja sadrži čuveni
      OpenGL fix, o kome se ubrzo pričalo da podiže performanse i do 35% u igrama
      koje koriste OGL API. Naravno, ovaj „fix“ je deo sada aktuelne verzije 5.11,
      ali se unapređenja ne vide (u većoj meri) kod starijih Radeon kartica, pa čak
      ni kod najslabijeg pripadnika X1000 serije. Dok nisu objavljeni prvi rezultati
      GeForce 7800 GTX512 „monstruma“, Radeon X1800 XT je bio najbrži 3D akcelerator
      i za OpenGL igre ; zvanično, i u ovom trenutku je najbrža kartica koja je dostupna
      na tržištu, ali verujemo da će za nekoliko dana, najokoreliji igrači već moći
      da poruče akcelerator baziran na G70U procesoru. Pola gigabajta VRAM-a na GTX512
      kartici, koju nVidia nije „častila“ sufiksom „Ultra“, radi na još višim učestanostima
      od onih koji su bili najavljeni : u pitanju je iste ona odli čna memorija koju
      su finski overklokeri na Radeon X1800 XT karticama ubrzali na takt od dva gigaherca.
      Da se priča ne bi tu završila, ATI je najavio i „Platinum Edition“ najjače
      kartice, za koji se veruje da će raditi na bar 675 / 1650 MHz i tako biti dostojan
      konkurent adutu konkuretske firme sa južnog dela kontinenta.

      Još jedna zanimljiva „bitka“ se odvija i na $100 nižem cenovnom razredu :
      bitka za prevlast u high-end klasi između Radeona X1800XL (upravo je predstavljena
      i All-in-Wonder verzija ovog akceleratora) i GeForce 7800 GT (koji, eto, ne
      može da se “proširi” na 24 pipeline-a, ali se zato odlično overklokuje).Ako
      uporedimo dobro overklokovani X1800 XL, pokrenut novim drajverima, sa GeForce
      7800 GT-om, rekli bi smo da je ATI bolji izbor – međutim, faktor cene je
      itekako bitan, tim pre što razlika u performansama ide od akademske do beznačajne,
      dok se za razliku u ceni to ne može reći: 7800 GT je u najvećem broju slučajeva
      bar 50 € jeftinija kartica. No, kako je Radeon X1600 XT dobio nove, niže
      cene, moguće je da će ATI slično učiniti i sa R520 XL i XT modelima, kako
      bi se “napravilo” mesta za “Platinum Edition”. Za eventualni model X1800
      (klasa $300), nVidia je već “pripremila” suparnika – 7800 GS (G70 sa 16 aktivnih
      pixel jedinica), za koji se pominje i mogućnost otključavanja na 20 pipeline-a.
      Ako ste sada već zbunjeni sa gomilom sufiksa i modela, vreme je da se vratimo
      konkretno na Radeon X1800 XL – pokušali smo samo da pronađemo odgovarajuće
      suparnike u svim podklasama, mada se situacija menja iz dana u dan, pa je
      jako teško predvideti šta će od svega postići najveći tržišni uspeh. Za vas
      smo još jednom testirali celu X1000 familiju Radeon akceleratora, a neke
      od rezultata ćemo predstaviti i u ovom testu – uz prikaz prve vendor R520
      kartice, koja nam je stigla iz kompanije MSI.

      Nije potrebno da pratite kretanja na tržištu grafičkih kartica toliko pomno,
      da bi znali da je nVidia bila suvereni vladar kada su u pitanju OpenGL naslovi.
      To nije slučaj samo zbog bolje podrške u drajverima, već i konkretne optimizacije
      za nVidia GPU-ove, koje su sproveli neki dizajnerski timovi, na čelu sa John
      Carmackom, što uopšte nije nikakva tajna. Počev od igre Quake 3, preko naslova
      baziranih na ovoj „mašini“ pa sve do famoznog rimejka igre Doom, a sada i njenih
      „duhovnih“ pratilaca… Istorija se ponavlja, ali samo do trenutka kada je
      ATI izbacio 5.10a drajvere, namenjene novoj seriji kartica. Ovi drajveri ne
      popravljaju situaciju sa starijim karticama, ali će za 12, odnosno 18 meseci,
      sve aktuelne kartice biti bazirane na novoj tehnologiji, a onda ćemo svi zaboraviti
      na inferiornost Radeona u OpenGL naslovima. To slobodno možemo da kažemo, jer
      smo videli kako se ponaša prvi drajver sa „fix“-om za Quake 4, FEAR, Doom 3
      i ostale „srodne“ naslove. Ubrzo će tim Terry Makedona u opticaj pustiti i
      nove OpenGL dinamičke biblioteke (Catalyst 6.2 ili 6.3), pa ćemo videti koliku
      će to prednost doneti (ovoga puta će se verovatno obradovati i vlasnici Radeona
      X800, X700 ili čak 9800 i 9600 kartica).

      Tajna oko celog “opengl fix-a” leži u mogućnosti reprogramiranja ringbus
      memorijskog kontrolera, koji se, da podsetimo, sastoji od osam 32-bitnih
      stanica, između kojih podaci nesmetano putuju u oba smera. Reprogramiranje
      je zapravo skup izmena prioriteta pristupa frame-buffer -u u slučaju
      da arbitražni logički centar, koji šalje zahteve za čitanje ili slanje paketa
      memorijskim stanicama, radi sa određenim tipom podataka, tj. ako prepozna
      OpenGL kompajler. Drajver, dakle, prepoznaje o kom se API-ju radi, te poziva
      odgovarajuće parametre rada arbitražnog centra. Kako je optimizacija izvršena
      na nivou memorijskog kontrolera, ne može se pričati o dobitku performansi
      po ceni nižeg kvaliteta renderinga, o manjem broju detalja, jednostavnijim
      filter algoritmima i ostalim tipovima varanja. Kada jednom budemo videli
      i novi OpenGL .dll, 3D prikaz će možda biti drugačiji, a mnoge će zanimati
      da li će pružiti više performanse.

      Kartica na testu –

      MSI RX1800XL-VT2D256E


      Kompanija MSI još jednom na našem tržištu prvi predstavlja svoje izdanje akceleratora
      sa novim GPU-om. I ovoga puta se sa pravom može tvrditi da MSI nije ništa izmenio
      u odnosu na referentno izdanje iz ATI-ja, međutim, treba pohvaliti agilnost
      ove kompanije, zajedno sa distributerima i predstavništvom za ovaj region.
      Oznaka modela je RX1800XL, a sama kartica izgleda baš kao i sempl koji smo
      imali prilike dugo da testiramo (doduše, nalepnica je drugačija). Kao što smo
      i mogli da očekujemo, MSI kartica stiže sa dosta dodataka: HDTV Out kabl, VIVO
      i S-Video kabl, S-Video > RCA i DVI > VGA adapteri, ali i softver za
      video obradu, overklokovanje kartice, LiveUpdate! 3, te bekapovanje sistema
      (Restore-it!), ali i nekoliko igara, uz punu DVD verziju popularne simulacije
      Colin McRae 5. Začudo, MSI nije ubacio Riddick-a u paket, a znamo da bi Radeon
      X1800 XL lako izašao na kraj sa ovom igrom (pogotovo ako ponovo uzmemo u obzir
      nove drajvere).


      Kartica je „opremljena“ sa dva DVI izlaza i jednim posebnim konektorom S-Video
      tipa, koji služi za video in i out konekcije. Tu je i standardni Rage Theater
      koder čip. GPU koji ima preko 320 miliona tranzistora podešen je na pola
      gigaherca, dok je VRAM setovan na 1000 MHz. PCB je još kompleksniji u odnosu
      na onaj kod modela RX850 Pro / XT, ako zanemarimo deo oko vodova ka memorijskim
      čipovima, koji je “rasterećeniji” zahvaljujući novom memorijskom kontroleru.
      “Neobičan” raspored memorijskih čipova, koji se nalaze pod uglovima od po
      45 stepeni, na prvi pogled podseća na rešenje koje nVidia koristi već nekoliko
      godina unazad, mada se u suštini dosta razlikuje od ovog i od rešenja koje
      primenjuje Matrox na Parhelia karticama.


      Za ovako mnogo zahtevnih čipova je neophodno obezbediti veoma moćnu naponsku
      jedinicu, koja je, bar po izgledu, slična onoj kod GeForce 7800 GTX kartica
      – dodatno je hlađena malim metalnim profilom sa rebrima. Koriste se pretežno
      digitalne komponente, pa je na Radeonu X1800 XT, kod naponske jedinice
      nemoguće videti elektrolitske kondenzatore (dva takva se nalaze kod takt
      generatora).


      MSI R X1800 XL stiže sa memorijskim čipovima sa potpisom korejskog giganta Samsung
      (BC-14) koji imaju rejting of 1.4ns latencije, što odgovara radnom taktu od oko
      1430 DDR MHz. Osam 256Mbitnih GDDR3 čipova daje lokalni frejm bafer od 256 MB.
      Rashladni sistem, iako tanak, dobro radi svoj posao, a tome najviše doprinose
      dve toplotne cevi u obliku slova U, koje ravnomerno raspoređuju toplotu u svaki
      kraj kulera, kroz koji ventilator provlači, odnosno uvlači vazduh.


      Listići unutar kućišta profila su napravljeni od aluminijuma, ali se za ceo kuler
      može reći da je kvalitetno i pedantno izrađen. Ipak, on je nešto bučniji od onog
      kod Radeon X1800 XT modela, ali se ni XL ne može nazvati bučnom karticom. Na
      pozadini se nalazi osigurač koji pridržava kuler, odnosno sprečava da se PCB
      iskrivi zbog povećeg aluminijumskog profila na osnovnoj strani. Kao i sempl kartica,
      MSI RX1800 XL, preko svoja dva DVI izlaza i priloženih adaptera, daje oštru sliku
      i u najvišim rezolucijama i nije pokazao znake nestabilnosti u radu. Kao i sve
      novije kartice više klase, RX1800 XL morate povezati na dodatni 6-pinski konektor
      za eksterno napajanje kako bi uopšte „pristala“ da radi. Kartica može da se overklokuje
      na oko 580 MHz za jezgro i do 1110 MHz za memoriju, što je sasvim dobar rezultat,
      ali verujemo da će naredni primerci biti još „uspešniji“ na ovom polju.





      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)

      Matična ploča

      MSI K8N Platinum SLI
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 260 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 260 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      MSI NX7800 GT VIVO – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
      MSI

      RX1800XL-VT2D256E

      – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.11
      ATI Radeon X1800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.10

      Monitor

      Samsung SyncMaster 959NF

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVR-106S

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark 3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail
      The Chronicles of Riddick Retail
      Battlefield 2
      F.E.A.R Demo

      Kako smo testirali ?

      Radeon kartice smo testirali sa default opcijama. Trilinearne optimizacije su
      ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
      pomoću ATI Tray Tools softvera kod starijih ATI kartica. Pokušali smo da utvrdimo
      da li sa sadašnjim najzahtevnijim igrama možemo da simuliramo situaciju u kojoj
      će se grafički akceleratori naći u radu sa igrama sledeće generacije. Zbog toga
      smo neke od naslova, pored standardnih modova, pokrenuli i uz primenjeni anisotropic
      filtering (16x) i četvorostruki full-screen antialiasing, pa nema standardnog
      dela testa "zahtevni modovi" pošto su AF + AA tabele date na standardnim
      stranama. nVidia kartice smo testirali na Quality setovanjima.
      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
      pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
      programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
      odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
      Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
      smo na default setovanjima.

      Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema.
      Ovoga puta, novi drajveri su doneli malo poboljšanje, ali opet nedovoljno
      da se izbori sa G70 i njegovih 20 pipeline-a (u GT verziji).


      3DMark05

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
      efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
      kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
      delovima i manje!

      Ponovo vidimo izrazitu prednost ATI-jevog novog akceleratora, koji superbrzo
      izvršava shader programe. Novi drajver donosi brže izvršavanje
      kompleksnih shadera…

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      Slična situacija se ponavlja i u ovoj tabeli…

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test možda najbolje
      pokazuje realno stanje stvari između G70 GTX i R520 XT akceleratora – bar
      kada je Direct3D u pitanju.



      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Jednom da vidimo da u sukobu direktnih konkurenata, ATI pobeđuje u OpenGL
      klasiku kakav je Doom 3. Pa makar to bilo iu najnižoj rezoluciji…

      The Chronicles of Riddick

      I jedna bonus igra, veliki hit, koji stiže uz veliki broj high end i mainstream
      MSI video kartica. Bazirana je na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja
      (PS3.0 na GeForce karticama), dostupna iz same igre.

      Opet je vidljivo poboljšanje koje su doneli novi drajveri, čak i
      u modu bez AA i AF filtera… D

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u
      mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
      poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
      i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      U SM3.0 modu Radeon X1800 pokazuje koliko može, što je i logično,
      kada znamo da je Splinter Cell 3 veoma shader-intenzivna i za GPU veoma zahtevna
      igra.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste četvrta
      inkarnacija Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto
      tehničkom aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa
      će mnoge zanimati kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla pažnju
      raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima
      i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
      verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
      demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
      a zvuk isključen. Uskoro ćemo u testbed ubaciti i nastavak: X3 – The
      Reunion.

      Prince of Persia: Sands of Time

      Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
      gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
      sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
      sa aplikacijom Fraps.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel
      Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija
      Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni
      mod filtriranja.

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
      pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
      koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje
      sa konkurentom bilo fer.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
      nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
      karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
      uz najviša moguća setovanja u video sekciji.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni.

      Nema sumnje, optimizacija je učinjena, u manjoj meri, i u Direct3D "režimu"…

      F.E.A.R

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna igra
      je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Uskoro izlazi finalna
      verzija, pa ćemo još detaljnije moći da se pozabavimo testiranjem
      kroz nju. Kao i uvek, sve opcije smo stavili na maksimum.

      Probali smo i Quake 4:


      Za sada najveći dobitak sa novim drajverima! Lepo, nema šta!

      Zaključak

      Kako je ovaj tekst obuhvatio i poređenje verzija Catalyst drajvera (5.10 vs.
      5.11), svakako moramo dati komentar i na ono što smo imali prilike da vidimo
      tokom testiranja.
      Novi drajveri obezbeđuju gotovo u procenat više performanse u OpenGL modu, koliko
      je i bilo obećano – 35% u najvišim rezolucijama. Osim pominjanog „rewrite“-a
      OpenGL biblioteka, očekujemo i da vidimo (bolju) podršku za Dual Core procesore,
      pošto je to očigledno pravac kojim će ići i budući gaming desktop procesori.
      Sa novim drajverima, kao što smo mogli da vidimo, dobitak je čak i veći nego
      što su se i najveći optimisti nadali, te u nekim slučajevima (1600 x 1200 sa
      anisotropic i antialiasing filterom) dostiže i 35 procenata u odnosu na verziju
      5.10, sa kojima smo ranije testirali. Ako ne računamo overklokovane modele GeForce
      7800 GTX kartica, Radeon X1800 XT se može nazvati trenutno najbržim dostupnim
      akceleratorom na tržištu, a RX1800 XL odličnim konkurentom modelu GeForce 7800GT.
      Ako se premišljate između Radeona X1800 XT i konkurenta GeForce 7800 GTX, iako
      su performanse u današnjim igrama slične, a R520 XT može biti bolja investicija
      za budućnost – ne zaboravite da ova kartica ima 512 MB video memorije. Igre kakve
      su FEAR, Quake 4 ili Call of Duty 2 su samo neki od naslova koji uz maksimalna
      setovanja (ponekad i bez obzira na rezoluciju), rade daleko brže na karticama
      sa 512 MB VRAM-a. Kada je jeftiniji model u pitanju, u ovom trenutku je i dalje
      isplativije odlučiti se za GeForce 7800 GT za X1800XL, ali i dalje vredi sačekati
      nekoliko nedelja, da bi videli kako će se stanje promeniti (i sa cenama ali i
      sa drajverima). Jedna od unikatnih mogućnosti Radeon X1K kartica su i visoke
      performanse u HDR modovima, kao i mogućnost omekšavanja ivica dok je ovaj mod
      aktiviran (što G70 kartice ne mogu).

      MSI je svakako ponudio referentno-dobru Radeon X1800 XL karticu – bolje od
      toga ne može, bar ne bez bitnog povećanja cene, a verujemo da će i ostali
      vendori slediti ovaj primer. Za oko 400 evra, dobićete vredan softverski
      paket (zaista vredan – Colin McRae 5 je i dalje full-price DVD
      igra), akcelerator poslednje generacije koji ne zauzima dodatni slot i pruža
      odličnu overklok marginu i mogućnost za video capture.

      Karticu na test ustupila kompanija MSI – www.msi-scg.com

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test