Nvidia Ampere – nove funkcije, bolji gejming

Nvidia Ampere – nove funkcije, bolji gejming

Spisak novih mogućnosti i poboljšanja koje donosi Nvidia Ampere GPU je zaista impresivan. Brojna tehnička objašnjenja su često nerazumljiva gejmerima i korisnicima, pa ćemo se u ovom tekstu pozabaviti konkretnim koristima koje možete očekivati prelaskom na neki od GeForce RTX 30 modela grafičkih karti. Njih je zaista puno, ali smo izabrali one najvažnije koje će doneti jedan kvalitativni pomak u svakodnevnom radu i igranju...

    Sadržaj

      Prethodno smo vam potanko objasnili sve bitne promene na polju unapređene mikroarhitekture Nvidia Ampere grafičkog procesora. Velika snaga dozvoljava uvođenje nekih novih i poboljšanje dokazano dobrih funkcionalnosti, kojima se unapređuju brzina i kvalitet gejmpleja u igrama.
      DLSS, 4K & 8K gejming
      Jedna od svakako najbitnijih funkcija je toliko puta pominjanji DLSS koji se izvršava na Tensor procesorima. Šta je zapravo suština ove tehnologije. Igranje u Ray Tracing (RT) režimu je računski izuzetno zahtevna radnja za grafički procesor. Zbog toga se uglavnom igramo u 1080p rezoluciji sa uključenim RT efektima, kako bi osetili neki minimum fluidan pokret aktera u igri. Svako povećanje rezolucije dodatno usporava animaciju u igri, čineći je neupotrebljivo sporom i u krajnjem – neigrivom. Nvidia Ampere menja prethodno opisanu praksu. Na GeForce RTX 30 seriji DLSS je posebno koristan za igranje u visokim rezolucijama kada su uključeni Ray Tracing efekti. Šta to zapravo radi DLSS?
      RTX30_II_1s.jpg 
      Ova tehnika renderuje kadrove u nižoj rezoluciji (1440p) od predviđene (4K). Najprostije rečeno, prati promene između poslednjeg prikazanog kadra i onog koji će biti prikazan, analizira kompletnu scenu paralelno procesirajući RayTracing efekte sa klasičnim raster renderingom kadrova, spajajući ih na kraju i nakon toga renederuje finalni kadar koji se prikazuje u 4K ili 8K ultra visokim rezolucijama. Ovo je najednostavnije objašnjeno jer Tensor jezgra su sposobna da obavljaju RT kalkulacije i grafičke operacije istovremeno, kombinujući detalje iz više renderovanih kadrova u finalni, visoke rezolucije. Sve to na kraju pred vašim očima, rezultira perfektno oštrom slikom,  fluidnom animacijom i bogatim grafičkim detaljima na visokim rezolucijama. Do sada je ovako nešto bila nemoguća misija za starije generacije grafičkih karti. To je onaj famozni asinhroni režim rada grafičkog procesora, koji mu omogućava izvršavanje više različitih poslova istovremeno – obavljanje više kalkulacija i grafičkih operacija u istom trenutku.
       RTX30_II_2s.jpg
      Šta to u konkretnom primeru znači? Slikovito ćemo pokušati da vam objasnimo. Prilikom igranja Wolfenstein-a sa zahtevnim svetlosnim efektima i senčenjem, u slučaju rada i proračuna isključivo na šejder tj CUDA procesorima, prosečna vrednost “frejmrejta” bi iznosila 20. Sa uključenim RT procesorima “frejmrejt” raste na 50 fps-a, dok u situaciji angažovanja Tensor jezgara i aktivne DLSS funkcije, dostiže vrednost od 83 fps-a. Tako je bilo uvđenjem prve generacije GeForce RTX grafičkih karti. Nvidia Ampere ide korak dalje, zahvaljujući boljoj arhitekturi i paralelnom obavljanju više operacija istovremeno, donosi ogromno unapređenje isporučujući u istoj situaciji čak 150 frejmova u sekundi. Sada vam je bar malo jasnije zašto je GeForce RTX 30 prva generacija grafičkih karti sa kojima igranje u ultra visokoj rezoluciji i 60 fps-a, postaje moguće!
      RTX30_II_3s.jpg 
       Setite se samo prethodnih generacija gde su ovakvi pokušaji skaliranja sa nižih na više rezolucije završavali obično efektom zamućenja i ozbiljnog pada kvaliteta, naročito u tim finim grafičkim detaljima. Sa RTX 30 serijom to više nije slučaj, jer je sa DLSS 2.0 i novom generacijom AI algoritma, prikaz kadra postao praktično oštriji od “native” UHD rezolucije.
       
      Nvidia RTX I/O
      Pošto je u pitanju ogroman broj kalkulacija i proračuna koje grafički procesor treba da obavi u situaciji igranja na visokim rezolucijama, pri visoko postavljenim grafičkim detaljima i zato što sve to treba obaviti u  realnom vremenu, otvorio se jedan novi problem koji se tiče dopreme velike količine informacija koje moraju biti obrađene. Tradicionalni način je postao usko grlo i limitirajući faktor u daljem napretku performansi i boljitku grafike u igrama. Današnji najnoviji gejming naslovi zauzimaju prostor od čak 200 GB. Zamislite samo taj protok inofrmacija prilikom igranja. Praktično sa klasičnim hard diskovima igranje sa novom generacijom igara postaje mučno sporo.
      RTX30_II_4s.jpg 
      Kako je to izgledalo do sada? Igra čita potrebne podatke sa hard diska, koristeći centralni procesor (CPU) u svrhu dekompresuje različitih slika, materijala, tekstura i svega onog od čega se sastoji pojedinačni kadar u animaciji. Da bi igre bile lepše programeri koriste ogromne nekompresovane slike, a pri tome treba obezbediti igriv gejmplej, što je u direktnoj suprotnosti. Kako su nastojanja da igre postanu sve lepše sa bogatijim grafičkim detaljima, tako se povećavala količina informacija, a što se odrazilo na veće zauzeće prostora na disku. Prebaciti tu ogromnu količinu podataka, postala je otežavajuća okolnost koja usporava rad čitavog PC računara.
      Ukoliko koristite standardni hard disk sa maksimalnim transferom od 100-ak MB/s, moći ćete da uposlite tek nekoliko jezgara na vašem centralnom procesoru, ali zato korišćenjem brzih M.2 PCIe SSD uređaja sa transferom od preko 7 GB/s, “napunićete” podacima i potpuno opteretiti svih 24 jezgra na poslovima dekompresije tekstura jednog teškaša kakav je AMD Threadripper 3960X procesor. Time raste zauzeće sistemskih resursa što svakako utiče na pad performansi čitavog PC računara. Sa druge strane snaga GeForce RTX 30 Ampere procesora je tolika da u poslovima dekompresije podataka daleko prevazilazi mogućnosti trenutno najbržih M.2 PCIe x4 Gen4 SSD modela.
       RTX30_II_5s.jpg
      Nvidia RTX I/O sistem je osetno brži i biće ugrađen u Windows Direct Storage API. On do maksimuma koristi prednost prisustva brzih NVMe SSD uređaja u kontekstu velike zahtevnosti modernih igara. Njihov zahtev za učitavanjem podataka se od sada obrađuje od strane grafičkog procesora koji direktno povlači podatke sa SSD-a u lokalnu video memoriju i pri tome potpuno oslobađa centralni procesor i RAM. Kompletan posao oko dekompresije materijala, tekstura i transfera podataka obavlja GPU, ostavljajući CPU potpuno slobodnim za obavljanje sistemskih poslova. Izbegnut je veliki posao oko prebacivanja enormne količine podataka, čime se rešava problem prezagušenosti saobraćaja na PCIe magistrali, poboljšavaju performanse čitavog računara, što krajnji korisnik oseća u skoro momentalnom odzivu u igrama prilikom učitavanja.  Konkretno rečeno, sve ono što ste čekali da se učita jedan minut, RTX I/O će učitavati za 2-5 sekundi. Jednostavno, više dragocenog vremena provodite igrajući, a ne čekajući da se igra i nivou učitaju!
      Nvidia Performance Tuning
      Još jedan detalj je važan za vaš vrhunski gejming užitak – fino podeavanje performansi. Sa izlaskom GeForce RTX 30 serije grafičkih karti, Nvidia je omogućila u okviru GeForce Experience alata, GPU Tuning opciju koja dozvoljava korisniku da sam podesi vrednost napona grafičkog procesora i njegovu radnu frekvenciju, podešavanje temperaturnog maksimuma, krive rada ventilatora i sve to bez korišćenja posebnih alata. Ko nije dovoljno iskusan, može isprva koristiti automatska podešavanja i tako prepustiti overkloking Nvidia automatici.
      RTX30_II_6s.jpg 
      Prvo što je potrebno uraditi je da uključite (overite “checkpoint”) “Enable experimental features” opciju i nakon toga u GeForce Experience “overlay” meniu izaberete “Performance”. Vrednost “Power Limit” slajdera povećate do maksimuma i uključite opciju “Enable Automatic Tuning”. Automatika će izvući maksimum performansi iz vaše grafičke karte, a kontrolu nad onim šta se dešava i koliko se vaš GPU napreže tokom gejminga, možete pratiti u realnom vremenu uz pomoć “overlej” telemetrije koju prozivate kombinacijom tastera “Alt+R”.
      RTX30_II_7.jpgRTX30_II_8s.jpg 
       
      Nvidia Reflex i Broadcast
      Takmičarski nastrojeni igrači često govore o tome kakav je osećaj u igri, kada govore o performansama. U duel igrama i onim brzog tempa kao što su Battle Royal naslovi ili taktički FPS-ovi, situacija je malo drugačija jer nije sve u vrednosti prosečnog “frejmrejta” koji praktično predstavlja primarni orjentir performansi. Međutim nije sve u “sirovom” transferu, finese u pomenutim igrama se kriju u brzini odziva između vaše akcije i reakcije vašeg računara!
      RTX30_II_9.jpg.jpg 
      Možda najbolji način da izrazimo kategoriju brzine odziva i reakcije dok se igrate na vašem PC računaru je kategorija kašnjenja sistema koje predstavlja vreme koje protekne između vašeg klika na miš ili tastaturu i akcije koja se prikaže na ekranu. Što je vreme kraće, utoliko je odziv bolji, a vi uspešniji u direktnom duelu sa protivnicima. Nvidia Reflex je paket tehnologija napravljen da poboljša odziv sistema i smanji njegovo kašnjenje u naglašeno takmičarskim gejming naslovima. To čini tako što trenutno povećava GPU frekvenciju i nešto ranije šalje kadar ekranu na prikaz u situacijama kada je CPU pod velikim opterećenjem.
      RTX30_II_10s.jpg 
      Rezultat toga je da ćete brže uočiti metu, reagovaćete pre neprijatelja i pri tome povećati preciznost nišanjenja. Kombinacija Nvidia Reflex i GSync tehnologija će vam definitivno dati prednost i nadmoć u direktni duelima sa protivnicima. 
      Ukoliko sa drugima želite da  podelite gejming iskustva, NVIDIA GeForce RTX 30 je pravi alat za gejming “live streaming” i prenos vaših komentara “uživo”, dok se igrate. Ovo je inače hardverski veoma zahtevan radni scenario. Zahvaljujući najboljem hardverskom GPU delu za kodiranje video materijala, nova serija GeForce RTX 30 grafičkih karti, omogućuje prenos videa na maksimalnom broju frejmova i najboljem kvalitetu slike. I to nije sve, jer da bi vam omogućila da prenos deluje “profi”, od sada možete vašu radnu sobu  pretvoriti u pravi, pravcati virtuelni studio, podižući kvalitet produckije vašeg prenosa uživo na jedan potpuno novi nivo kvaliteta, ali i vizuelno lepšeg okruženja. U čitav posao su uključena Tensor jezgra i AI algoritam koji neutrališe šumove u zvuku, omogućuje rad i efekte sa virtuelnom pozadinom studija, kombinujući deo kadra sa onim koji isporučuje web kamera.
      RTX30_II_11.jpg 
      Zahvaljujući ubrzanju koje postižu Tensor jezgra nove generacije, AI mreža je u mogućnosti da kreira i reprodukuje veoma kvalitetne vizelne efekte tokom prenosa uživo i to u realnom vremenu bez penala u pogledu kvaliteta slike ili performansi. Jednom rečju, GeForce RTX 30 modeli su vaš savršen izbor za bavljenje “lajv strimingom”.
       
      Studio Content Creation
      I na kraju, nisu zaboravljeni korisnici koji se bave kreativnim radom i stvaranjem zahtevnih, profesionalnih sadržaja u GPU ubrzanim aplikacijama. Veliki broj aplikacija je podržan Nvidia Studio platformom koja obuhvata: specijalne drajvere, zatim razvojne alate i aplikacije koje znaju da prepoznaju i iskoriste računsku snagu GeForce RTX 30 grafičkih karti. Ovaj tip aplikacija omogućujuće brže obavljanje poslova renderinga statičnih scena i 3D animacija, kao i renderovanje videa,  zahvaljujući najbržem hardverskom procesoru za kodiranje video sadržaja. U tome će vam pomoći specijalni Nvidia Studio drajveri sa ubrzanjem koje do sada niste imali prilike da osetite u radu.
      Budimo konkretni:
      –          2. generacija Ray Tracing procesora donosi 2x ubrzanje u najpopularnijim programima za renderovanje kao što su: Blender Cycles, Chaos V-Ray i Autodesk Arnold.
      –          Nova opcija hardverske akceleracije zamućenja u pokretu prilikom Ray Tracing tehnike renderinga je ubrzana čak 5 puta!
      –          Najjači primerci GeForce RTX 30 modela stižu opremljeni sa 24 GB GDDRX video memorije kako bi se brže obradili kompleksni 3D projekti i višestruko pokrenute aplikacije i njihovi procesi.
       RTX30_II_12s.jpg
      Sve prethodno rečeno i objašnjeno, govori u prilog da je pred vama do sada najbrža generacije GeForce grafičkih karti u vidu RTX 30 serije, koja kroz brojna unapređenja Ampere grafičkih procesora, donosi do sada najveći skok u performansama, ali i kvalitetu prikaza 3D animacije. Vrhunski gejming nije jedini kvalitet GeForce RTX 30 serije, jer pruža do sada najveći pomak u brzini rada aplikacija za izradu sadržaja i profesionalnog bavljenja 3D modeliranjem, video produkcijom, obradom zvuka i slike. Jednom rečju pred vama je najbolja serija grafičkih karti.
      Nadamo se da smo vam objasnili delić sjajnih mogućnosti i konkretnih koristi koje ćete imati u rukama prilikom prelaska na novu generaciju Nvidia GeForce RTX 30 serije. Ukoliko imate dodatna pitanja ili interesovanja u vezi Nvidia Ampere modela, pišite nam i rado ćemo vam pomoći sa odgovorima.
      ____________________________________________________________

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi