nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

GeForce FX 5200 je najslabiji predstavnik nove Direct X 9 familije kartica iz kompanije nVidia. Iako će za većinu igrača biti spora u najzahtevnijim igrama, u pitanju je kartica koja će cenom zameniti GeForce 4 MX 440, koji je svojevrsni best seler. Pozitivna strana ovog low end modela je da će sve što je namenjeno FX 5800 i 5900 akceleratorima, raditi i na FX-u 5200.

    Sadržaj

      Branko Maksimović Uvod Tokom testiranja GeForce FX 5800 modela grafičkih kartica, baziranih na nV30 video
      akceleratoru, pomenuli smo da je nVidia pri projektovanju ovog procesora koristila
      neke od ideja koje su preuzete kupovinom nekada veoma moćnog 3dfx-a. nV30, kao
      začetnik jednog novog pravca u dizajniranju grafičkih procesora, svakako nije
      ispunio veliki broj očekivanja, kao komercijalan proizvod. “Rat” koji se trenutno
      vodi između korporacija ATI i nVidia više nije tih niti neprimetan, a koriste
      se skoro sva moguća sredstva, od nameštanja i podešavanja drajvera da bi se prikazali
      veštački visoki rezultati u najpopularnijim benchmark programima, do prijavljivanja
      istih od strane suparničkog tabora, te preterivanja u izjavama kada se to jednom
      otkrije. Ovoga puta nećemo pričati o arhitekturi nV30 ili R300 grafičkih procesora,
      jer smo već u više prilika (Radeon 9700 Pro, Radeon 9500 Pro, Radeon 9600 TX,
      GeForce FX 5800 Ultra testovi) objasnili ovu problematiku. Trenutno nas zanima
      niža klasa akceleratora, tj. kartice koje se mogu nabaviti za oko 100 američkih
      dolara ili približno isto toliko evropskih novčanih jedinica. Zbog čega većina naslova zabavnog softvera, čak i onih novijih, gotovo uvek provereno
      dobro rade i na karticama “prethodne generacije”? Odgovor bi mogao da glasi –
      zbog toga što softverske kompanije žele da njihov naslov može da se igra na što
      većem broju PC platformi, čak i na konfiguracijama čiji vlasnici ne jure da kupe
      najnoviji procesor ili grafičku karticu. Sa druge strane gledano, odgovor može
      da bude i naizgled drugačiji. Dobar primer je Radeon 8500, u čijem je srcu ATI
      R200, Direct X 8.1 akcelerator koji je pre nešto više od godinu i po dana koštao
      koliko i Radeon 9800 Pro u vreme pisanja ovog teksta. Mnogima je poznato, a o
      tome smo i pisali, kakve je tehnologije integrisao i šta je novo doneo. Samo deset
      meseci kasnije, za trostruko manju količinu novca, mogao je da se nabavi Radeon
      9000 Pro, koji je ponudio slične performanse i za krajnjeg korisnika istu tehnologiju
      (Direct X 8.1). Tek u tom trenutku, i posle njega, igre su počele da koriste mogućnosti
      ovih akceleratora, baziranih na gotovo dve godine staroj tehnologiji, koja je
      samo “sišla u mase”. Dolazimo opet do našeg pitanja sa početka ovog pasusa. Programeri
      koji stoje iza svojih 3D engine-a, softvera koji se preko API-ja i drajvera obraća
      video akceleratoru, kao i ljudi koji su uložili novac u celu priču, žele tehnologiju
      koja je dokazana, proverena i omasovljena. Tek sada, kada su grafičke kartice
      bez T&L tehnologije konačno do kraja “izumrle”, videćemo naslove koji će nas
      vizuelno impresionirati. Jer, čak je i za igre od kojih se najviše očekuje, kada
      je grafički segment u pitanju, Half Life 2, Halo, Doom III, STALKER i još neke,
      data napomena da će moći da rade i na Direct X 8, a neke i na Direct X 7 akceleratorima!
      Veliki deo korisnika i dalje u svojim sistemima ima video akcelerator koji košta
      40 ili 70 €, i zanima ih da li je GeForce FX 5200, 5600 ili Radeon 9600 ono što
      bi ih zadovoljilo, odnosno za šta bi trebalo da se odluče prilikom narednog upgrade-a.
      Upravo takvom krugu korisnika namenjena je nova serija akceleratora, koja dovodi
      punu Direct X 9 kompatibilnost u klasu od ispod 100 USD. Kompatibilnost, da jednom
      i to naglasimo, nije pravi termin, jer je i GeForce 2 kompatibilan sa Direct X-om
      devete generacije, u smislu da će pod njim raditi, pa čak i da će neka igra koja
      zahteva instalaciju najnovije verzije ovog API-ja, funkcionisati sa njim, naravno
      uz isključivanje nekih grafičkih efekata. Pravilnije je reći da je, recimo, nV34
      Direct X 9 akcelerator, nego da je kompatibilan sa Direct X-om 9, međutim, još
      je bitnije da čitaoci shvate našu poentu.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Poznata je priča o tome koliko je GeForce 4 MX kontroverzan grafički procesor.
      Ne zbog toga što nema podršku ni za Direct X 8, niti što ne donosi ništa novo
      u odnosu na GeForce 2, koji je dve generacije stariji, već zbog toga što su potencijalni
      kupci svesno navođeni da pomisle da je moćniji i tehnološki savršeniji nego što
      jeste. Čitave dve i po godine pošto je predstavljen GeForce 3, koji je doneo podršku
      za osnovne verzije Pixel i Vertex Shadera, nVidia u low-end segmentu nema nijedan
      Direct X 8 video akcelerator u ponudi. U ovom segmentu, procesor mora biti jeftin
      za proizvodnju, a isto to važi i za memoriju koju koristi, kao i za njen PCB.
      Tek je od iz procesora nV30 mogao biti izveden daleko manje komplikovani procesor
      nV31 (GeForce FX 5600), kao i još jednostavniji nV34 (FX 5200). NVidia je uspela
      da zadrži punu Direct X 9 kompatibilnost, a da nV31 ne bude mnogo skuplji od GeForce
      3 GPU-a za izradu, niti da nV34 bude skuplji u proizvodnji od jednog GeForce 4
      MX-a (nV17), naravno, posmatrano iz vremena sadašnjeg. O procesoru nV31 ćemo pričati
      u sledećem testu, a GeForce FX 5200, odnosno nV34, je tema koju danas obrađujemo

      NV34 – deo nV30 GPU-a Iako je na razvoj i plasiranje nV30 baziranih kartica potrošena ogromna svota
      novca, nVidia može lako da se “oporavi” ako nV31 i nV34 budu uspešno prodavani.
      Uostalom, poznato je da je na svaki GeForce Ti4600 prodato šest GeForce 4 Ti4200
      i čak četrnaest GeForce 4 MX440 kartica. Upravo zato je nV31, kao jači grafički
      akcelerator, koji bi trebalo da zameni GeForce 4 Ti4200 sa 64MB memorije, zamišljen
      kao pogon za dva modela: GeForce FX5600 Ultra sa 128 MB DDR memorije na 128-bitnoj memorijskoj magistrali,
      sa radnim taktom od 350 MHz, i memorijom na 350 MHz (700 MHz DDR). I dok se o
      modelu FX 5600 manje pričalo, nVidia je na novu reviziju nV31 jezgra dodala heat
      spread-er, poput onog na Pentium 4 procesorima, i podigla radne frekvencije na
      400 MHz za čip i 400 MHz za memoriju, na koliko će raditi nove GeForce FX 5600
      Ultra kartice. Ostaje da se vidi da li će svi modeli GeForce FX 5600 raditi na
      300 MHz za jezgro i memoriju, ili će proizvođači sami postavljati ove frekvencije
      po svojim željama, odnosno po tome kakvo su hlađenje za čip obezbedili. GeForce FX 5200, pokreće još jednostavniji nV34 GPU koji bi trebalo da zameni
      GeForce 4 MX seriju kartica. Model FX5200 radi na 250 MHz za core i 200 MHz za
      memoriju, pa je jasno da je ova kartica veoma jednostavna i jeftina u proizvodnji
      (6 layer PCB i TSOP memorija od 4ns, koja je već dve godine široko rasprostranjena).
      Ovaj model zamenjuje GeForce 4 MX 420, koji je uvek bio namenjen kancelarijskoj
      upotrebi, ali će se većina proizvođača odlučiti za TV-out + DVI soluciju. Isto
      tako, većina kartica baziranih na FX 5200 procesoru, koje smo za sada videli ili
      videli u najavi, ima čak i pasivno hlađenje na jezgru i manju površinu PCB-a.
      Direct X 9 kompatibilnost, u cenovnom rangu od 65 evra je samo dodatni plus! Neki
      proizvođači, npr. Microstar, imaju nekoliko verzija FX 5200 kartice. Od OEM verzije
      koja dolazi sa pasivnim hlađenjem, bez dodatnog softvera, do pune retail verzije
      sa bogatim softverom, specijalnim hlađenjem, dual bios-om, TV out i DVI izlazima,
      kao i konektorom sa IR primopredajnikom i daljinskim upravljačem, koji uz pomoć
      specijalnog softvera za kućnu multimediju može da dodatno olakša puštanje muzike,
      videa, surfovanje internetom ili gledanje TV programa. Ponuda je veoma bogata
      samo za jedan GeForce FX 5200, već u ovom trenutku se to može primetiti. GeForce FX 5200 Ultra je zamena za GeForce 4 MX 440 i 460. S obzirom na to da
      je podešen na 325 MHz za core i isto toliko za memoriju, jasno je da njegova akceleracija
      može da se iskoristi i za ozbiljnije igranje, nego što je to bio slučaj sa non
      Ultra verziju. Iako će najverovatnije biti inferioran u odnosu na ATI RV350 rešenja,
      biće dovoljan da se nove Direct X 9 igre pokrenu u osnovnoj VGA rezoluciji uz
      visok nivo detalja. Za igranje na, recimo, TV aparatu, i ovo je dovoljno. Pogledajmo i analizirajmo sada malo datu tabelu:

      BENCH-HOUSE

      NVIDIA GeForce FX 5600
      / FX5600 Ultra v2.0

      NVIDIA GeForce FX 5200
      / 5200 Ultra

      NVIDIA GeForceFX Ti5800

      NVIDIA GeForceFX Ti5800
      Ultra

      Proces
      Proizvodnje

      NV31 0.13
      Micron

      NV34 0.15
      Micron

      NV30
      0.13 Micron

      Broj
      tranzistora

      75 Miliona

      47 Miliona

      125
      Miliona

      Memorijska
      Magistrala

      128-bit
      DDR

      128-bit
      DDR II

      Memorijski
      Propusni Opseg

      10.7 / 11.2
      GB/s

      6.8 / 10.4
      GB/s

      12.2 GB/s

      15.2 GB/s

      AGP
      Standard

      AGP
      3.0 4x/8x

      Podržane
      memorijske konfiguracije

      64MB / 128MB
      / 256MB

      64MB / 128MB

      128/256MB

      Radni
      takt jezgra

      350 MHz /
      400 MHz

      250 MHz /
      325 MHz

      400 MHz

      500 MHz

      Radni
      takt memorije

      350 MHz /
      400 MHz (700 / 800 DDR)

      200 MHz /
      325 MHz (400 / 650 DDR)

      400 MHz (800
      DDR)

      500 MHz (1000
      DDR)

      Tip
      memorije

      BGA 2.x ns

      TSOP 4ns /
      BGA 3.x ns

      BGA 2.x ns
      DDR II

      BGA 2.0 ns
      (1.x ns?) DDR II

      Broj
      Pipeline-a

      4*

      2

      4*

      Broj
      teksturnih jedinica po pipeline-u

      1*

      2

      2*

      Vertex
      Shader jedinice

      2

      1

      3

      Podržana
      verzija Vertex Shader-a

      2.0+

      Podržana
      verzija Pixel Shader-a

      2.0+

      Verzija
      Direct X API-ja

      9.0+

      Hardverski
      tip FSAA

      Ordered
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Tehnike
      optimizacije

      LMA III /
      HSR / Z-buffer/Frame buffer compression

      LMA* / HSR
      / Z-buffer/ bez kompresionih tehnika

      LMA
      III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression

      Integrisani
      RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder

      Integrated
      2 x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV31 internal (Third party
      encoder supported)

      Integrated
      2 x 350 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV34 internal (Third party
      encoder supported)

      2
      x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder (Third
      party encoder supported)

      Interna
      RGBA paleta

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      NV31 je, kao i nV34 derivat nV30 jezgra, odnosno, jednostavno govoreći, jedna
      njegova polovina. Ima 75 miliona tranzistora, što čini oko 60% od ukupnog broja
      koje ima nV30. U jezgru se nalaze, opet uslovno rečeno, četiri piksel pipeline
      jedinice sa jednom jedinicom za teksturni menadžment, ali zahvaljujući programabilnoj
      arhitekturi, o kojoj smo pričali u testu FX 5800 kartica, GPU se može organizovati
      da radi i kao 2×2 (pipeline x TMU), kao što nV30 može da radi kao 4×2 i 8×1. Sve
      ovo, naravno funkcioniše u teoriji i nejasno je da li se to određuje u samim drajverima
      i da li je transparentno za aplikaciju, ili je potrebno da aplikacija uputi zahtev
      za “promenu konfiguracije“. Kao što smo rekli, nV31 je zamišljen kao pogon za
      naslednike Ti4200 modela, pa iako ima jednu TMU jedinicu po pipeline-u manje od
      nV25/nV28 GPU-a, a samim tim i manju fillrate moć po kloku, FX 5600 Ultra bi trebalo
      da ima prednost nad Ti4200 zbog boljeg memorijskog kontrolera (čak i u odnosu
      na nV30), daleko efikasnijih kompresionih algoritama, i dosta viših radnih frekvencija.
      NV31 ima isti CineFX engine kao i kompleksniji i stariji brat, pa od Antialiasing
      i Anisotropic funkcija možemo da očekujemo da bolje funkcionišu od prethodne generacije,
      odnosno Ti4200. Pošto je projektovan da bude kompletno kompatibilan sa nV30, sve
      igre i demoi koji su napravljeni za FX 5800, funkcionisaće i na FX-u 5600. nV31
      ima integrisane Dual TMDS transmitere (400MHz) u samom jezgru, za razliku od nV30
      GPU-a, što je samo znak da su tehnologija izrade i sama rešenja u arhitekturi
      dodatno unapređena, jer je kod prvog i najjačeg FX-a bilo problema sa interferencijom,
      pa su oni izostavljeni i smešteni na PCB, što je opet povećalo cenu FX 5800 kartica.
      Nova, poboljšana verzija jezgra nV31, na karticama sa radnim frekvencijama od
      400 / 400 MHz, trebalo bi da bude dobar konkurent ATI Radeon 9600 modelima, koji
      imaju identičnu početnu cenu od 199 dolara. U nižu klasu, nVidia je smestila takođe full Direct X 9 grafički akcelerator,
      koji ovoga puta ima samo 47 miliona tranzistora, što znači za 10 miliona manje
      od čipa sa oznakom nV25. To je sasvim jasno, jer je iz nV34 procesora izostavljeno
      sve što je moglo biti izostavljeno, a da čip ostane kompatibilan sa Pixel i Vertex
      Shaderima verzije 2.0. Prema onome što je nVidia navela, iz nV31 je oduzet samo
      softisticiran memorijski kontroler i kompresioni alati, dok su pipeline i jedinice
      za teksturni menadžment, ostale gotovo identične (i.e. u identičnom broju). Ipak,
      programabilnost, odnosno mogućnost izmene konfiguracije, koja i dalje postoji
      kod nV31, nedostaje kod nV34. Takođe, pixel shaderi su “uprošćeni”, ali na koji
      način, nije nam jasno jer GPU podržava PS i VS verzije 2.0. Jezgro je izrađeno
      u 0.15 mikronskom procesu proizvodnje, koji je veoma dobro razvijen, i sadrži
      dva piksel pipeline-a i dve TMU jedinice. Svakako, radi se o Direct X 9 akceleratoru
      sa najmanjom fillrate snagom, ako znamo radne frekvencije. Realan memorijski bandwidth
      je dodatno smanjen, magistrala je 128-bitna, DDR, ali je navedeno da su izostavljeni
      svi kompresioni algoritmi, kao i superiorni Color Compression. Sve će ovo naravno
      uticati na performanse, pogotovo ako govorimo o višim rezolucijama i zahtevnim
      modovima (AA, AF, kombinovano), ali treba imati u vidu da su već u trenutku pisanja
      ovog testa dostupne FX 5200 kartice po cenama manjim od 70 evra, što je svakako
      za respekt, jer je ipak u pitanju Direct X 9 akcelerator. U ovom cenovnom rangu,
      ATI nema Direct X 9 kompatibilan akcelerator. Štaviše, Radeon 9200 košta daleko
      više, ali je samo Direct X 8.1 kompatibilan. Međutim, ovo je bitno samo za marketinški
      uspeh i lakše ubeđivanje manje upućenih kupaca, jasno je da je mnogo bitnije koliko
      je kartica realno brza.

      Sparkle GeForce FX 5200

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Kompanija Sparkle je slabije poznata na domaćem tržištu, ali postoji već duži
      niz godina i uspešno posluje kao manji poslovni partner kompanje nVidia. Ipak,
      njihova GeForce FX 5200 je prva kartica sa nV34 GPU-om koja se kod nas pojavila.
      Kutija je srednje veličine, vrlo zanimljive, sa retro motivima (sedamdesete, osamdesete…
      J). U njoj se našao samo osnovni deo paketa, koji podrazumeva uputstvo, CD sa
      drajverima, TV out kabal S-Video tipa i DVI-I u D-Sub adapter.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Kartica je izrađena na PCB prelakiranim pomalo zaboravljenom nijansom zelene,
      pa izgleda kao generička kartica. Od nje je razlikuje pomalo čudno dizajniran
      kuler, koji je izrađen od čudne legure aluminijuma, koja podseća na olovo po izgledu,
      ali ne i po masi. Ono što znamo, jer se odmah vidi, jeste da ovakav kuler ne odvodi
      toplotu sa jezgra na najbolji mogući način, ali s obzirom da postoje FX 5200 kartice
      sa pasivnim hlađenjem, problema u radu ne sme da bude. Ugrađeni ventilator radi
      na oko 3000 obrtaja u minuti, i ne čuje se čak ni u tišem sistemu.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Po veličini, odnosno površini, šestoslojni PCB je nešto kraći od onog kod Ti4200
      kartica, koje su nam dobro poznate. Svih osam memorijskih modula, smešteno je
      “u L” gore i desno u odnosu na GPU. Sparkle je koristio proverene Samsung module
      od 4ns, koji na nekim karticama mogu da se ubrzaju i do 300MHz, pa i preko toga,
      dok su na FX 5200 kartici sa testa, po defaultu podešeni na 200MHz, pa je jasno
      da prostora za ubrzanje još ima.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Levo od jezgra, nema mnogo elektronike, nV34 sa svojih 47 miliona tranzistora
      ne spada u zahtevne, pa nećemo videti visoko kapacitetne kondenzatore niti više
      navoja. Štaviše, PCB je čist i jednostavan. Nema čipova za kontrolu TV out-a niti
      DVI konektora, jer su integrisani u grafički procesor. Sa druge strane štampe
      ne nalazi se nijedan dodatni čip poznate namene.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Nakon instalacije, koja je protekla bez ikakvih problema, kao što i očekujemo
      od kompanije kakva je nVidia, podigli smo drajvere 43.45 (u trenutku testiranja,
      Detonator FX drajveri, v44.03, još nisu bili dostupni). Kvalitet slike je zaista
      dobar, može se reći i osetno bolji nego kod GeForce 4 MX kartica, na nivou najboljih
      Ti4200 modela. Filtracija RGB signala koju je prvo primenjivao Leadtek, a onda
      i sama nVidia na skupljim modelima, primenjena je i na FX 5200 karticama, kao
      default rešenje.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon XP 2100 MHz (133*15.5)

      Matična ploča

      Abit KD7-RAID – powered by Chieftec Dragon 300W

      Memorija

      512MB PC2100 133MHz
      (CAS 2, 2-5-2, 1T, 4 Way, Turbo)

      Hard Disk

      IBM DeskStar DTLA 120GXP
      “Death Star” 60 GB

      Video Karte

      Sparkle GeForce FX 5200
      128 MB DDR – Detonatori 43.45Medion ATi Radeon 9600TX – 128 MB DDR- Catalyst
      3.2

      Monitor

      Samsung SyncMaster
      959NF

      Cooling

      Thermaltake TT7+

      DVD uređaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      CDRW uređaj

      Sony CDRW 52x24x48

      Operativni sistem

      Windows 2000 Service Pack 3 Direct X 9 final

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0

      OpenGL performanse – Quake III Arena Znamo da je idSoftvare-ov Quake III baziran na engine-u koji je star već četiri
      godine, međutim najava za još neke igre bazirane na njemu, kao i nedostatak
      kvalitetnih OpenGL test programa, učinile su da jednostavno nastavimo da testiramo
      kroz ovu igru, kao i naše kolege iz inostranstva. Testirali smo samo u 32-bitnoj
      paleti, sa najvišim detaljima, a verzija igre je 1.17, sa dll optimizacijama
      za Athlon platformu.

      Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 r_lodError 0 High Quality Sky

      Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Quake III je istovremeno i jedina igra u kojoj se FX 5200 može približiti Radeonu
      9600TX odnosno Radeonu 9500 Pro. Da je u pitanju FX 5200 Ultra, verovatno bi ovaj
      Radeon bio i dostignut, ali je već sada jasno koliko se razlikuju po performansama
      kartica od 80 i 160 evra. OpenGL performanse – UT2003 Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
      Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
      generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
      napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
      i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
      konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
      uz više performanse i nedostatak stancil buffer senki, dok su particle efekti
      realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom maksimumu,
      tj. koristili smo MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno
      promeniti u UT2003.ini).

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Ne treba posmatrati toliko razliku između ove dve kartice, već samo performanse
      GeForce FX 5200 modela, koji je najsporiji predstavnik nove generacije kartica.
      I kao takav, u jednoj od najzahtevnijih igara daje pristojne performanse čak i
      u simuliranom igranju u mreži (botmatch). Treba znati da je test mašina namerno
      više prosečna nego high end, jer vlasnici bržih sistema ciljaju i na bolju / bržu
      grafiku.
      OpenGL performanse – SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
      funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
      3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo aktuelnu verziju
      (7.0) koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
      i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test
      paketa, možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      U Spec Perf testu, može se reći da je, s obzirom da je u pitanju nVidia kartica,
      koja koristi odlične Detonator drajvere, FX 5200 podbacio. U ovom testu je i
      GeForce 4 MX postigao za nijansu bolje rezultate.

      Direct3D performanse – UT2003 Fenomenalni UT2k3, ovoga puta u izvornom, D3D izdanju. Koristili smo build v.2166,
      a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
      koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u jednu
      od najzahtevnijih.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Jasno je da je u UT2003 testu, pod Direct3D-om, jedan GeForce sporiji. U dve više
      rezolucije, framerate je toliko nizak da sve postaje neigrivo. Direct3D performanse – Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
      da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
      Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
      apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
      Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
      broja.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Ponovo, GeForce FX 5200 je podbacio, i to ne zbog toga što ga poredimo sa Radeon
      9600 TX-om, nego zbog toga što je u ovom testu zaostajao i za GeForce 4 MX karticom.
      Ovde se već oseća nedostatak kompresionih sistema koji su izostavljeni kod najsporijeg
      FX čipa. Direct3D performanse – 3D Mark 2001 SE Pro (build 330) Direct X 8.1 verzija najpopularnijeg benchmarka za grafičke kartice. Naš test
      je naravno Default, a menjali smo samo rezolucije.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Pošto se u ovom testu intenzivno koriste Pixel i Vertex Shader funkcije, jasno
      je da je FX postigao više nego dobre rezultate, i nadmašio svoju prethodnu generaciju.
      Respektabilan rezultat za karticu čija će se cena uskoro približiti cifri od 60
      evra. Direct3D performanse – CodeCreatures Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark. Baziran
      je na jednom od vizuelno najkompleksnijih engine-a koji smo videli, uključujući
      i najnoviji 3DMark. Program koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i odlično ukazuje
      na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i dosta velikom
      količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su na visokom nivou.
      Default test se izvršava u tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće
      je kreirati batch u kome je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480
      do najvišeg grafičkog moda.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      I još jednom, dokaz da jako nizak efektivni memorijski bandwidth (plus niska radna
      frekvencija memorije) može skupo da košta FX 5200 kada su u pitanju performanse
      u zahtevnim aplikacijama.

      Direct3D performanse – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
      komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći tada dostupni build
      320. Svakako, nameštanja kroz drajvere nije bilo pošto smo koristili detonator
      43.45, koji po svemu sudeći nema optimizacije za ovaj test program.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Nova verzija 3D Mark benchmark programa jeste zaista zahtevna, pa se čak može
      shvatiti zbog čega akcelerator koji zaista odrađuje Direct X 9 testove daje
      niže rezultate od GeForce 4 Ti4200 kartice, koja poslednji test uopšte ne može
      da pusti. Samo dva piksel pipeline-a, bez naprednog memorijskog i kompresionog
      menadžmenta – glavna su dva nedostatka nVidiine nove low end serije kartica.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Anisotropic, Antialiasing Pošto nV34 ima sličan Anisotropic i Antialiasing sistem kao i nV30,
      odmah možemo da očekujemo da antialiasing ne oduzima mnogo od performansi, dok
      anisotropic, iako nižeg kvaliteta, utiče bitnije na performanse. Pogledajmo
      rezultate testova u poznatom UT2003 Temple Flyby demou.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Antialiasing je zaista odlično odrađen kod svih FX kartica, pa pad nije velik,
      procentualno, ni u jednoj rezoluciji, pogotovo ako znamo da nema dovoljno mesta
      (memorijskog propusnog opsega) za tako luksuzne funkcije, kod jednog FX-a 5200.
      U 1600 x 1200, 6x AA se ne izvršava.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Ono što najslabijem GeForce FX-u najviše smeta, jeste anisotropic filter koji
      će, nadamo se, biti bolje rešen kod nV35 kartica, i njegovim derivatima. Isto
      tako, nadamo se da će i Detonator FX drajveri biti još malo usavršeni kada je
      ovaj segment u pitanju.

      Overclocking
      Jedna, da kažemo neobična osobina drajvera je vezana za Detonator Coolbits
      sekciju (za overklokovanje), jeste da je kod GeForce FX 5200 kartica odvojen
      overkloking za 2D i 3D mod rada, iako u oba moda kartica po defaultu radi na
      250/200MHz. Što je još interesantnije, FX 5600 nema “odvojeno” overklokovanje,
      već je i za 2D i za 3D mod, ista frekvencija. Verujemo da će ovaj “bag” biti
      otklonjen u narednim revizijama drajvera. Core je bio mlak posle nekoliko sati
      mučenja na frekvenciji od 250 MHz, pa smo odmah krenuli na 300 MHz, a onda ubrzo
      i na 350MHz… Core je radio čak i na 370MHz, ali već od 340, sa velikim brojem
      bagova, što je veoma čudno za nVidia procesor. To znači da će sa boljim hlađenjem,
      i biranim primercima za FX 5200 Ultra modele, biti i nV34 kartica koje će moći
      da postignu 350 do 370 stabilnih megahertza. Memorija, pošto je u pitanju Samsung
      od 4ns, nije iznenadila ni skokom od 180 MHz, kada je bio prikazan skoro neprimetan
      broj anomalija (crvenih tačkica). Na frekvenciji od 335 / 580 MHz, performanse
      su dosta više, pa je prihvatljiv broj frejmova po sekundi dobijen i u 1600 x
      1200. U ovakvim situacijama, svima se isplati da dodatno ubrzaju karticu, zar
      ne?

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5200 - Sparkle

      Zaključak GeForce FX 5200 je odličan pokazatelj da će i video akceleratori iz
      niže klase biti opremljeni svim neophodnim funkcijama, odnosno funkcijama koje
      imaju i akceleratori više klase. To je dobro iz više razloga – programeri će
      se truditi da igre izgledaju bolje i lepše i neće biti potrebna optimizacija
      za prethodne generacije kartica, jer će i jeftiniji modeli moći da pokrenu sve
      što pokreću i oni najskuplji, uz niži nivo detalja, niže rezolucije, bez naprednih
      filtera i antialiasinga. Upravo tome treba težiti, jer, bolje je igrati neku
      novu zahtevnu igru u VGA rezoluciji, bez svih detalja, nego ne igrati je uopšte.
      Sa GeForce FX 5200 modelom, Direct X 9 je sišao u mase već u ovom trenutku,
      a znamo koliko ono što nVidia radi i ima u ponudi, odnosno na tržištu, utiče
      na proizvođače igara. Bez obzira na to što je memorijski kontroler jednostavniji,
      i što ne postoje kompresioni algoritmi, FX 5200 je daleko bolja kartica od GeForce
      4 MX-a, od koje je i brža, dok FX 5200 Ultra stoji negde između GeForce 4 MX
      460 i Ti4200 modela, pogotovo kada se uključe zahtevniji modovi. I, ako je brža
      i bolja kartica od GeForce 4 MX-a, sumnjamo da neće postići zavidni tržišni
      uspeh. Karticu na test ustupila firma TEHNICOM, Beograd. Zahvaljujemo se na
      saradnji.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test